Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Metodologie la Ordinul Nr. 20 din 13.07.2007

de stabilire a tarifelor pentru serviciul de sistem
ACT EMIS DE: Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 507 din 30 iulie 2007



SmartCity1


Capitolul I Scop Articolul 1 Prezenta metodologie stabileşte modul de determinare a venitului reglementat al operatorului de transport şi de sistem necesar realizării serviciului de sistem, precum şi modul de calcul al tarifului pentru serviciul de sistem şi al tarifului pentru serviciul funcţional de sistem. Capitolul II Domeniu de aplicare Articolul 2 Prezenta metodologie este utilizată de operatorul de transport şi de sistem, pentru calculul veniturilor reglementate şi al tarifelor pentru serviciul de sistem şi pentru serviciul funcţional de sistem din cadrul unei perioade tarifare şi de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, la verificarea şi aprobarea tarifelor respective. Capitolul III Definiţii şi abrevieri Articolul 3 Acronime:ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;BAR - baza reglementată a activelor;CPT - consum propriu tehnologic;HG - hotărâre a Guvernului;RBAR - rentabilitatea bazei reglementate a activelor;RET - reţeaua electrică de transport;RRR - rata reglementată a rentabilităţii;SEN - Sistemul electroenergetic naţional;SFS - servicii funcţionale de sistem;STS - servicii tehnologice de sistem;OTS - operator de transport şi de sistem;UCTE - Uniunea pentru Coordonarea Transportului Energiei Electrice. Articolul 4 Termenii utilizaţi în prezenta metodologie au semnificaţiile următoare:



────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Baza reglementată a Valoarea netă contabilă a activelor imobilizate, activelor (BAR) corporale şi necorporale, recunoscută de autoritatea competentă, ce contribuie la prestarea serviciului ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Comanda operaţională Componenta a conducerii prin dispecer a SEN, prin care se realizează, în timp real, ierarhizat, de către per- sonalul de comandă operaţională din centrele de dispe- cer, funcţionarea sigură şi economică a echipamentelor şi instalaţiilor din SEN ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Conducerea prin Activitatea specifică sectorului energiei electrice dispecer a SEN exercitată prin unităţi specializate numite centre de dispecer, care au relaţii ierarhizate de autoritate între ele şi asupra participanţilor la piaţa energiei electrice. Aceste relaţii sunt distincte de cele administrative ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Conducerea operaţională Constă în programarea operaţională şi comanda opera- ţională Consumator dispecerizabil Consumatorul care, în concordanţă cu aranjamentele contractuale, îşi reduce sarcina sau este întrerupt fie prin acţiunea directă a OTS, fie prin acţiunea consumatorului, la cererea OTS ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Congestii (restricţii Situaţii de funcţionare, în care transportul energiei de reţea) între doua noduri sau zone de sistem conduce la neres- pectarea parametrilor de siguranţă în funcţionare a SEN, fiind necesară abaterea de la ordinea de merit a grupurilor dispecerizabile (redispecerizare) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Perioada tarifară Perioada în care se aplică tarife aprobate de autori- tatea competentă; de regulă aceasta este de un an calendaristic. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Piaţa de echilibrare Piaţa centralizată organizată şi administrată de OTS pentru a colecta ofertele de livrare a energiei de echilibrare transmise de participanţii la piaţa de echilibrare şi a le utiliza pentru a asigura siguranţa şi stabilitatea în funcţionare a SEN şi pentru a rezolva restricţiile de reţea ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Planificarea Activitate de planificare de către un centru de dispe- operaţională cer în limitele autorităţii sale de conducere prin dispecer, pe diferite orizonturi de timp - anual, semestrial, lunar -, a modului de echilibrare a bălan- ţei producţie-consum, a schemelor de funcţionare a reţelei electrice etc. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Programarea Activitate constând în programarea pe un orizont de operaţională timp de cel mult o săptămână, de către OTS, a schemei de funcţionare a RET şi a reţelei de 110 kV din auto- ritatea sa de decizie şi a modului de echilibrare a balanţei producţie-consum ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rata reglementată a Randamentul reglementat al BAR rentabilităţii (RRR) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Reglaj primar al Reglarea automată şi rapidă (timp < 30 sec.) a puterii frecvenţei active a grupurilor generatoare sub acţiunea regulă- toarelor de viteză proprii, în scopul menţinerii echi- librului dintre producţie şi consum la o frecvenţă apropiată de valoarea de consemn, asigurând securitatea reţelei pe principiul solidarităţii partenerilor de producţie ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Reglaj secundar Reglarea automată şi centralizată a puterii active a frecvenţă-putere unor grupuri generatoare desemnate, în scopul readuce- rii frecvenţei şi soldului SEN la valorile de consemn în cel mult 15 minute ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rentabilitatea bazei Costul mediu ponderat al capitalului propriu şi împru- reglementate a mutat, calculat înainte de impozitare, reflectând activelor (RBAR) proporţiile capitalului propriu şi împrumutat din capitalul total al unei companii. RBAR se determina prin înmulţirea ratei reglementate a rentabilităţii cu baza reglementată a activelor. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rezerva de reglaj Rezerva care trebuie să fie mobilizată automat şi primar integral în maximum 30 sec., la o abatere cvasistaţio- nară a frecvenţei de ± 200 mHz de la valoarea de con- semn şi trebuie să ramână în funcţiune pe o durată de minimum 15 minute dacă abaterea se menţine ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rezerva de reglaj Rezerva de putere care, la abaterea frecvenţei şi/sau secundar soldului SEN de la valoarea de consemn, poate fi mobi- lizată automat într-un interval de maximum 15 minute ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rezerva de reglaj Rezerva de putere care are rolul de a asigura reface- terţiar rapid rea rapidă (maximum 15 min.) a rezervei de reglaj (rezerva "minut") secundar şi de a participa la reglarea frecvenţei şi a soldului SEN programate ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rezerva de reglaj Rezerva de putere asigurată de grupuri generatoare terţiar lent care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic de 7 ore ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rezerva de capacitate Rezerva de putere asigurată la cererea OTS de grupuri generatoare care au timp de pornire şi preluare a sar- cinii mai mic de 72 de ore, în vederea acoperirii creşterilor de sarcina peste valorile prognozate şi a scăderii capacităţii disponibile sub nivelurile prog- nozate pentru un orizont de timp mediu ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Capitolul IV Documente de referinţă Articolul 5 Aplicarea prezentei metodologii se face prin coroborare cu prevederile următoarelor documente:a) Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare; b)Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2003; c)Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004; d)Codul tehnic al reţelei electrice de transport, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 20/2004; e)Codul comercial al pieţei angro de energie electrică, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 25/2004; f)Codul de măsurare a energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 17/2002; g)Procedura operaţională Determinarea cantităţilor de servicii tehnologice de sistem realizate faţă de cele contractate cod TEL-01.05 Aviz ANRE nr. 16/2006; h)Regulamentul de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementările emise în domeniul energiei electrice şi termice, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 21/2002, cu modificările ulterioare; i)Ghidul de completare a machetelor de monitorizare a activităţii operatorului de transport şi de sistem, aprobat prin Decizia preşedintelui ANRE nr. 1.769/2006. Capitolul V Definirea şi funcţiile serviciului de sistem Articolul 6 OTS furnizează serviciul de sistem tuturor clienţilor racordaţi la SEN. Prin serviciul de sistem se asigură următoarele:a)siguranţa în funcţionare a SEN; b)funcţionarea eficientă a pieţei de energie; c)menţinerea în permanenţă a parametrilor normaţi ai energiei electrice la toţi participanţii la piaţa; d)restaurarea funcţionării SEN după un colaps total sau al unei zone. Articolul 7 Pentru realizarea serviciului de sistem, OTS utilizează:a)resurse proprii constând în serviciile funcţionale de sistem pe care le furnizează utilizând competentă şi mijloacele tehnice specifice; b)resurse achiziţionate de la alţi participanţi la piaţa energiei electrice, constând în servicii tehnologice de sistem. Articolul 8 SFS exprimă activitatea operaţională a OTS şi sunt destinate să asigure conducerea prin dispecer a SEN, care cuprinde următoarele funcţii:a)planificarea operaţională; b)conducerea operaţională. Articolul 9 STS sunt furnizate de producătorii de energie electrică sau consumatorii dispecerizabili şi sunt utilizate de OTS în scopul de a asigura în principal:a)compensarea variaţiei de sarcina în SEN, respectiv reglarea frecvenţei şi a soldului SEN; b)compensarea diferenţelor faţă de programul de funcţionare a SEN, respectiv menţinerea de capacităţi de rezerva de putere activă; c)reglajul nivelului de tensiune în RET; d)restaurarea funcţionării SEN după un colaps total sau al unei zone. Articolul 10 STS sunt realizate cu următoarele mijloace:a)sistemele de reglaj primar al frecvenţei ale producătorilor; b)sistemul de reglaj secundar frecvenţă-putere automat şi centralizat al producătorilor şi OTS; c)rezervele de reglaj terţiare de putere ale producătorilor; d)rezervele de capacitate ale producătorilor; e)sistemele locale de reglaj al tensiunii ale producătorilor, ale operatorilor de reţea şi ale consumatorilor dispecerizabili; f)sistemele automate de izolare pe serviciile proprii şi de autopornire a grupurilor în vederea restaurării funcţionării SEN după un colaps total sau al unei zone; g)portofoliul de consumatori dispecerizabili care îşi reduc sarcina sau pot fi deconectaţi la dispoziţia OTS. Capitolul VI Determinarea venitului reglementat al OTS pentru asigurarea serviciului de sistem Articolul 11(1)Venitul anual reglementat al OTS pentru asigurarea serviciului de sistem (VSS) se calculează pe baza principiului costurilor justificate în vederea funcţionării în condiţii de siguranţă a SEN în perioada tarifară (t).(2)VSS se utilizează pentru asigurarea venitului anual reglementat pentru realizarea SFS (VSFS) şi pentru asigurarea venitului anual reglementat pentru procurarea STS (VSTS):

VSS = VSFS + VSTS
Articolul 12(1)Venitul pentru asigurarea SFS (VSFS) se determina de către OTS, ca suma între costurile justificate, necesare pentru activităţile desfăşurate în calitatea sa de operator de sistem, respectiv:a)dispecerizarea instalaţiilor SEN (comanda operaţională la DEC, DET-uri şi în staţii, planificarea şi programarea operaţională); b)managementul pieţei de echilibrare; c)managementul congestiilor; d)managementul protecţiilor; e)managementul lucrărilor în sistem. (2)VSFS aferent perioadei tarifare (t) va include următoarele costuri justificate ale OTS, recunoscute de ANRE, aferente activităţilor menţionate la alin. (1):a)costurile de operare şi mentenanţa controlabile (CC);Costurile de operare şi mentenanţa controlabile cuprind:1. costuri cu materii prime şi materiale consumabile; 2. alte costuri cu materiale; 3. costuri cu apa, energia electrică şi alte utilităţi; 4. costuri cu lucrări de întreţinere şi reparaţii; 5. costuri cu locaţii de gestiune şi chirii; 6. costuri cu prime de asigurare; 7. costuri cu studii şi cercetări; 8. costuri cu alte servicii executate cu terţi (inclusiv cursuri pentru perfecţionarea personalului, colaboratori, comisioane şi onorarii, protocol, reclamă şi publicitate, deplasări, detaşări şi transferări, cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii); 9. costuri cu salariile personalului şi alte cheltuieli legate de personal (salarii, diurne, prime, tichete de masă); 10. costuri cu despăgubiri, stabilite prin acordul părţilor. b)costurile de operare şi mentenanţa necontrolabile (CNC);Costurile de operare şi mentenanţa necontrolabile cuprind:1. costuri rezultate din plata impozitelor, redevenţelor, taxelor şi vărsămintelor asimilate, stabilite conform reglementărilor legale în vigoare sau de către autorităţile locale; 2. costuri reglementate privind cheltuieli speciale; 3. contribuţii la fondul de sănătate, la fonduri speciale, altele de aceeaşi natură aferente fondului de salarii, exclusiv sistemele/fondurile alternative de pensii sau sănătate; 4. costuri extraordinare determinate de forţă majoră; 5. costuri cu salarii compensatorii, conform cu legislaţia în vigoare; 6. costurile cu despăgubirile stabilite prin hotărâre judecătorească, în cazul în care părţile nu se înţeleg; c)costurile cu amortizarea activelor existente şi cu noile investiţii (AM); d)costurile cu schimburile de energie electrică neplanificate (CSN); e)rentabilitatea bazei reglementate a activelor (RBAR).
(3)VSFS se calculează cu relaţia:


VSFSt = CC(t-1)* (1-X) + CNCt + AMt + CSNt + RBARt [lei], (1)
unde: X - factor de eficientă ce se aplică costurilor de operare şi mentenanţa controlabile, egal cu cel aplicat la calculul venitului reglementat aferent serviciului de transport pentru perioada tarifară (t)-Xiniţial,eficientă (4)RBAR se calculează cu relaţia:

RBARt = BARmedt x RRR [lei] (2)
(5)BAR medie pentru perioada tarifară (t) se calculează cu relaţia:



BARmedt = (BARt-1 + BARt)/2 [lei], (3) unde: BARt-1 - baza reglementată a activelor la sfârşitul perioadei tarifare (t-1) BARt - baza reglementată a activelor la sfârşitul perioadei tarifare (t) BARt = BARt-1 + IAt - EAt-AMt [lei] (4)
IAt - intrările de active recunoscute de ANRE în cursul perioadei tarifare (t) EAt - ieşirile de active sau valoarea activelor vândute/cedate în cursul perioadei tarifare (t) AMt - suma dintre amortizarea perioadei tarifare (t) aferentă activelor ce compun BARt-1 şi cea aferentă activelor considerate ca fiind puse/scoase în/din funcţiune la jumătatea perioadei tarifare (t), calculate folosindu-se metoda liniară cu aplicarea duratelor de amortizare legale. (6)RRR se considera egală cu cea aprobată pentru calculul venitului reglementat aferent serviciului de transport.(7)OTS are obligaţia de a aloca corect activele/cotele de active destinate serviciului de sistem faţă de cele destinate serviciului de transport, pentru a se evita luarea în calcul a aceluiaşi activ/aceleiaşi cote de activ simultan şi la calculul tarifului pentru serviciul de transport al energiei electrice şi la calculul tarifului pentru SFS.(8)OTS are obligaţia de a aloca costurile cu salariile personalului şi alte cheltuieli legate de personal (costuri cuprinse în costurile de operare şi mentenanţa controlabile) destinate serviciului de sistem faţă de cele destinate serviciului de transport, pentru a se evita luarea în calcul a aceluiaşi cost simultan şi la calculul tarifului pentru serviciul de transport al energiei electrice şi la calculul tarifului pentru SFS. Articolul 13(1)Venitul reglementat pentru achiziţia STS (VSTS) este necesar OTS pentru achiziţionarea următoarelor resurse:a)rezerva de reglaj secundar frecvenţă/putere; b)rezerva de reglaj terţiar rapid; c)rezerva de reglaj terţiar lent; d)rezerva de putere asigurată de capacităţile eficiente de producere ale grupurilor dispecerizabile în cogenerare pusă la dispoziţia OTS; e)rezerva de capacitate asigurată de grupurile generatoare care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic de 72 de ore; f)energia reactivă necesară pentru reglajul tensiunii în RET. (2)Cantităţile de STS necesare se determina şi se contractează de către OTS în conformitate cu normele UCTE, cu prevederile Codului tehnic al reţelei electrice de transport şi ale Codului comercial al pieţei angro de energie electrică, astfel încât să fie asigurată siguranţa în funcţionare a SEN.(3)OTS achiziţionează lunar rezervele de reglaj menţionate la alin. (1), rezerva de putere asigurată de capacităţile eficiente de producere ale grupurilor dispecerizabile în cogenerare, pusă la dispoziţia OTS sub forma de rezerva de reglaj terţiar lent, rezerva de capacitate şi energia reactivă necesară RET, pe bază de contract încheiat cu furnizorii serviciilor respective, la tarife reglementate de ANRE/preţuri negociate în funcţie de gradul de realizare a pieţei concurenţiale de servicii tehnologice de sistem.(4)Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. a) pentru perioada tarifară (t), (VSTSa,t) se determina ca suma a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de rezerva de reglaj secundar frecvenţă/putere atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţa. Acest venit se calculează cu relaţia:

VSTSa,t = Σ Σ [(tSTSa,t x QSTSRna,t)] + (pSTSLna,t x QSTSLna,t)] [lei], n t (5)
unde:tSTSa,t - reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (a) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)] QSTSRna,t - reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (a) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW]; pSTSLna,t - reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (a) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)]; QSTSLna,t - reprezintă cantitatea de STS de tipul (a) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW]. (5)Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. b) pentru perioada tarifară (t), (VSTSb,t) se determina ca suma a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de rezerva de reglaj terţiar rapid atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţa. Acest venit se calculează cu relaţia:

VSTSb,t = Σ Σ [(tSTSb,t x QSTSRnb,t) + (pSTSLnb,t x QSTSLnb,t)] [lei], (6) n t
unde:tSTSb,t - reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (a) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)] QSTSRnb,t - reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (b) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW]; pSTSLnb,t - reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (b) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)]; QSTSLnb,t - reprezintă cantitatea de STS de tipul (b) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW]. (6)Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. c) pentru perioada tarifară (t), (VSTSc,t se determina ca suma a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de rezerva de reglaj terţiar lent atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţa. Acest venit se calculează cu relaţia:

VSTSc,t = Σ Σ [tSTSc,t x QSTSRnc,t) + (pSTSLnc,t x QSTSLnc,t)] [lei], n t (7)
unde:tSTSc,t - reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (c) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)] QSTSRnc,t - reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (c) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW]; pSTSLnc,t - reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (c) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)]; QSTSLnc,t - reprezintă cantitatea de STS de tipul (c) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW]. (7)Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. d) pentru perioada tarifară (t), (VSTSd,t se determina ca suma a costurilor fixe justificate recunoscute de ANRE, aferente capacităţilor eficiente de producere ale grupurilor dispecerizabile în cogenerare, pusă la dispoziţia OTS sub forma de rezerva de reglaj terţiar lent.Acest venit se calculează cu relaţia:

VSTSnd,t = (Cteff,n/Ctinst,n) x CFnt [lei], (8)
unde:Ct(eff,n - capacitatea electrică eficientă în cogenerare calificată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), pentru grupurile dispecerizabile în [MW]; Ctinst,n - capacitatea totală instalată în grupuri dispecerizabile a producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [MW]; CFnt - costurile fixe justificate aferente grupurilor dispecerizabile în cogenerare ale producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei]. Pentru perioada tarifară (t) VSTSd se determina astfel:

VSTSd,t = Σ VSTSd,tn [lei] (9) n
(8)Venitul reglementat pentru achiziţia serviciului de sistem de la alin (1) lit. e) pentru perioada tarifară (t), (VSTSe,t se determina ca suma a costurilor justificate recunoscute de ANRE producătorilor cu grupuri generatoare care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic de 72 de ore şi care pun la dispoziţia OTS puterea calificată a respectivelor grupuri sub forma de rezerva de capacitate. Acest venit se calculează cu relaţia:

VSTSe,t = Σ Σ [tSTSe,t x QSTSRne,t) + (pSTSLne,t x QSTSLne,t)] [lei],_ n t (10)
unde:tSTSe,t - reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (e) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)] QSTSRne,t - reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (e) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW]; pSTSLne,t - reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (e) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)]; QSTSLne,t - reprezintă cantitatea de STS de tipul (e) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW]. (9)Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. f) pentru perioada tarifară (t), (VSTSf,t) se determina ca suma a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de energie reactivă necesară pentru reglajul tensiunii în RET atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţa. Acest venit se calculează cu relaţia:

VSTSf,t = Σ Σ [tSTSf,t x QSTSRnf,t + (pSTSLnf,t x QSTSLnf,t)]} [lei], (11) n t
unde:tSTSf,t - reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (f) în perioada tarifară (t), în [lei/MVArh]; QSTSRnf,t - reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (f) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [lei/MVArh]; pSTSLnf,t - reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (f) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/MVArh]; QSTSLnf,t - reprezintă cantitatea de STS de tipul (f) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [lei/MVArh].
(10)Venitul reglementat pentru asigurarea STS de către OTS pentru perioada tarifară (t), (VSTSt) se determina ca suma a veniturilor de la alin. (4)-(9).Venitul pentru asigurarea STS se calculează cu relaţia:


VSTSt = Σ VSTSp,t [lei], (12)
unde:p = a, b, c, d, e, f. Capitolul VII Calculul tarifului pentru serviciul de sistem Articolul 14 Venitul aferent serviciului de sistem se obţine de OTS prin aplicarea tarifului pentru serviciul de sistem furnizorilor/producătorilor de energie electrică pentru cantităţile de energie electrică furnizată/consumată (inclusiv pentru export) şi operatorilor de distribuţie pentru cantităţile de energie electrică achiziţionate pentru acoperirea CPT. Articolul 15(1)Tarifele pentru serviciul de sistem şi SFS se stabilesc pentru o perioadă tarifară (t) şi se calculează pe baza venitului reglementat aferent serviciului respectiv.(2)Venitul reglementat pentru perioada tarifară (t) se ajustează cu corecţiile de venit corespunzătoare perioadelor tarifare (t-2) şi (t-1).(3)Venitul reglementat pentru asigurarea SFS şi STS pentru perioada tarifară (t) se propune de către OTS până la data de 1 octombrie a perioadei tarifare (t-1) şi se aprobă de către ANRE.(4)În vederea determinării venitului reglementat pentru asigurarea SFS şi STS pentru perioada tarifară (t), OTS transmite următoarele date:a)prognozele pentru perioada tarifară (t); b)corecţiile pe baza realizărilor pentru perioada tarifară (t-2); c)corecţiile pe baza estimărilor/realizărilor pentru perioada tarifară (t-1), respectiv datele realizate pe primele 8 luni (ianuarie-august) şi datele estimate pentru următoarele 4 luni (septembrie-decembrie) ale perioadei tarifare (t-1). (5)Tarifele pentru serviciul de sistem, SFS şi STS se propun de către OTS pentru fiecare perioadă tarifară în fiecare an până la data de 1 noiembrie şi se aprobă de către ANRE. Articolul 16 Tariful pentru SS, tSS în perioada tarifară (t) se calculează cu relaţia:

tSSt = VSSt/(QCIt + QEXPt) [lei/MWh] (13)
Articolul 17 Tariful pentru SFS, tSFS în perioada tarifară (t) se calculează cu relaţia:

tSFSt = VSFSt/(QCIt + QEXPt) [lei/MWh] (14)
unde:QCIt - prognoza consumului intern, exceptând CPT din RET pentru perioada tarifară (t); QEXPt - prognoza exportului pentru perioada tarifară (t). Capitolul VIII Dispoziţii finale Articolul 18 Toate datele necesare determinării veniturilor pentru serviciul de sistem (STS şi SFS) sunt exprimate în termeni nominali. Articolul 19 Tarifele pentru serviciul de sistem, SFS şi STS se pot revizui la un interval de cel puţin 6 luni dacă se constată diferenţe mai mari de 10 % între veniturile şi costurile justificate ale OTS aferente serviciului în perioada analizată. Articolul 20 În cazul în care OTS va realiza diferenţe venituri/costuri aferente SFS şi STS în perioada tarifară (t), corecţiile se vor considera la calculul tarifelor pentru serviciul de sistem în perioada tarifară (t+1), prin corecţii aplicate venitului reglementat. Articolul 21 ANRE va monitoriza cheltuielile/veniturile aferente SFS, STS şi serviciului de sistem, iar OTS va transmite periodic aceste date, în conformitate cu prevederile Ghidului de completare a machetelor de monitorizare a activităţii OTS şi ale prezentei metodologii.



SmartCity5

COMENTARII la Metodologie /2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Metodologie din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu