LEGE
Nr. 92 din 5 aprilie 2004
privind aprobarea participarii Romaniei la Grupul Australia pentru controlul
exporturilor in vederea neproliferarii armelor chimice si biologice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 407 din 6 mai 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba participarea Romaniei la Grupul Australia pentru controlul
exporturilor in vederea neproliferarii armelor chimice si biologice, al carui
regim este reglementat prin liniile directoare prevazute in anexa.
Art. 2
Autoritatea nationala a Romaniei pentru implementarea regimului de control
al exporturilor in vederea neproliferarii armelor chimice si biologice,
promovat de Grupul Australia, este Agentia Nationala de Control al
Exporturilor.
Art. 3
Se autorizeaza Ministerul Afacerilor Externe, prin Agentia Nationala de
Control al Exporturilor, sa efectueze catre Grupul Australia, incepand cu data
de 1 ianuarie 2004, plata cotizatiei anuale in limita sumei de 10.000 euro.
Art. 4
Caracterul informatiilor folosite in cadrul Grupului Australia, avand
clasificarea AG-IN-CONFIDENCE, se echivaleaza cu secret de serviciu.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 17 decembrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 16 martie
2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
ANEXA 1
GRUPUL AUSTRALIA
LINII DIRECTOARE
pentru transferurile produselor sensibile chimice sau biologice*)
*) Traducere.
Guvernul, in concordanta cu obligatiile asumate prin Conventia privind
interzicerea armelor biologice si cu toxine (BTWC) si prin Conventia privind
interzicerea armelor chimice (CWC), decide ca transferul de echipamente,
materiale si tehnologii care ar putea contribui la activitati in legatura cu
armele chimice si biologice sa se desfasoare in conformitate cu prezentele
linii directoare.
1. Scopul acestor linii directoare este de a limita riscurile proliferarii
armelor chimice si biologice si terorismului cu arme chimice si biologice
(CBW), prin controlul transferurilor care ar putea contribui la activitatile in
legatura cu arme chimice si biologice ale unor state sau grupari, in
conformitate cu art. III al BTWC, art. I al CWC si toate rezolutiile relevante
ale Consiliului de Securitate ONU. In conformitate cu art. X al BTWC si cu art.
XI al CWC, aceste linii directoare nu impiedica comertul cu produse chimice sau
biologice ori cooperarea internationala care nu contribuie la activitati cu CBW
sau la terorism. Aceste linii directoare, incluzand listele de control ale
Grupului Australia (GA), precum si amendamentele ulterioare, formeaza baza
pentru controlul transferurilor catre orice destinatie sub jurisdictia sau
controlul national al Guvernului, pentru materialele, echipamentele si
tehnologiile care pot contribui la activitati cu CBW. Guvernul va implementa
aceste linii directoare in concordanta cu legislatia sa nationala.
2. Aceste linii directoare se vor aplica fiecarui transfer al oricarui
produs din listele de control ale GA. Totusi, ramane la latitudinea Guvernului
de a determina daca si cum sa extinda masurile de aplicare a licentierii in
cazul transferurilor catre destinatii care prezinta garantii temeinice de
neproliferare. Transferurile vor fi refuzate daca Guvernul considera, pe baza
informatiilor detinute si in urma evaluarii factorilor inclusi in paragraful 4,
ca se intentioneaza ca produsele sa fie utilizate intr-un program de arme
chimice si biologice sau pentru terorism cu CBW ori ca exista un risc
semnificativ de deturnare.
3. In indeplinirea scopurilor acestor linii directoare un rol important il
are legislatia nationala in domeniul controlului exporturilor, incluzand
controlul aplicarii si sanctiunile pentru incalcarea acesteia.
4. Pentru a indeplini scopurile acestor linii directoare, evaluarea
solicitarilor de export va lua in considerare urmatoarea lista neexhaustiva de
factori:
a) informatii despre proliferare si terorism ce implica CBW, incluzand
orice activitate in legatura cu proliferarea sau terorismul ori despre
implicarea, in activitati clandestine sau de procurare ilegala, a partilor
implicate in tranzactie;
b) capacitatile si obiectivele activitatilor chimice si biologice ale
statului primitor;
c) semnificatia transferului avand in vedere:
1) concordanta destinatiei finale declarate, incluzand orice asigurare
semnificativa transmisa de catre statul primitor sau utilizator final; si 2)
potentiala dezvoltare a CBW;
d) evaluarea destinatiei finale a transferului, inclusiv daca transferul a
fost refuzat anterior catre destinatarul final, daca utilizatorul final a deturnat
pentru scopuri neautorizate sau a extins domeniul oricarui transfer autorizat
anterior, daca utilizatorul final este capabil sa manipuleze si sa depoziteze
in siguranta produsele transferate;
e) modul de aplicare a acordurilor multilaterale din domeniu, inclusiv BTWC
si CWC.
5. In conformitate cu legislatia nationala si experienta sa, Guvernul
verifica, inainte de a autoriza transferul unui produs controlat de GA: a) ca
produsele nu se intentioneaza a fi reexportate; b) daca vor fi reexportate,
produsele sa fie controlate de guvernul statului primitor conform acestor linii
directoare; sau c) ca obtine garantii satisfacatoare privind asigurarea
impotriva oricarui retransfer catre un stat tert.
6. Obiectivul acestor linii directoare trebuie sa se aplice si transferului
oricarui produs necontrolat de GA, continand una sau mai multe componente
controlate, in care componenta sau componentele controlate constituie
principalul element al produsului si pot fi usor deturnate sau folosite in alte
scopuri. (Daca componenta sau componentele controlate sunt considerate element
principal, Guvernul va evalua factorii: cantitatea, valoarea, know-how-ul
implicat si alte circumstante speciale care ar putea stabili componenta sau
componentele controlate ca element principal al produselor procurate.)
Obiectivele acestor linii directoare trebuie sa se aplice si transferului unei
instalatii intregi, de orice marime, care a fost proiectata pentru producerea
oricarui agent CBW sau a precursorilor controlati de GA.
7. Guvernul isi rezerva dreptul: a) de a aplica conditii suplimentare
pentru transfer daca considera necesar; b) de a aplica aceste linii directoare
produselor care nu se afla pe listele de control ale GA; si c) de a aplica
masuri pentru restrictionarea exporturilor din alte motive ale politicii
interne, in conformitate cu obligatiile sale prevazute in tratate.
8. Pentru promovarea aplicarii efective a acestor linii directoare,
Guvernul va face schimb de informatii relevante cu alte guverne care aplica
aceleasi linii directoare.
9. Guvernul incurajeaza aderarea tuturor statelor la aceste linii
directoare in interesul pacii si securitatii internationale.
Prevederi suplimentare aplicabile participantilor la Grupul Australia
Suplimentar, participantii la GA, tinand cont de obligatiile asumate prin
BTWC si CWC, precum si in conformitate cu legislatia lor nationala, au decis,
dupa o atenta analiza, sa respecte la fel si urmatoarele prevederi.
Control total ("Catch-all")
1. Statele participante se asigura ca reglementarile lor sa cuprinda
urmatoarele:
a) autorizarea transferului produselor necuprinse in lista, in situatia in
care exportatorul este informat de catre autoritatile competente ale statului
participant in care el este stabilit ca produsele respective, in intregime sau
in parte, ar putea fi folosite in legatura cu CBW;
b) notificarea autoritatilor in cazul in care exportatorul are cunostinta
ca produsele necuprinse in lista pot contribui la astfel de activitati,
situatie in care autoritatile vor decide daca este indicat sa se efectueze
exportul produselor care fac obiectul autorizarii.
2. Statele participante sunt incurajate sa furnizeze informatii despre
aceste masuri in mod regulat si sa schimbe informatii despre refuzurile
stabilite in conformitate cu clauza "catch-all", semnificative pentru
scopurile GA.
Politica restrictiva
3. In conformitate cu procedurile agreate de GA, o licenta pentru un
export, care este esential identic cu un refuz al unui stat participant la GA,
nu poate fi acordata de un alt stat participant decat dupa consultarea
acestuia, cu conditia ca licenta sa nu fie expirata sau anulata.
Esential identic inseamna aceeasi substanta chimica ori acelasi agent
biologic sau, in cazul echipamentului cu dubla utilizare, echipament care are
specificatii si performante identice sau similare cu ale produsului vandut
aceluiasi destinatar. Sintagma politici restrictive nu se aplica refuzurilor de
produse supuse reglementarilor de control total ("catch-all") la
nivel national.
Abordari comune
4. Participantii la GA implementeaza aceste linii directoare in
conformitate cu abordarile comune acceptate in cadrul GA asupra notiunilor de
utilizator final si de amestecuri de substante chimice.
Comertul in Uniunea Europeana*1)
5. In ceea ce priveste comertul in cadrul Uniunii Europene, fiecare stat
membru al acesteia va implementa aceste linii directoare in lumina
angajamentelor sale ca membru al Uniunii.
*1) Aceasta prevedere se aplica membrilor Uniunii Europene.