LEGE
Nr. 9 din 8 ianuarie 1998 * Republicata
privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in
proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si
Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 105 din 7 februarie 2002
*) Republicata in temeiul art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 172 din 5 noiembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 547 din 9 noiembrie 1999, dandu-se textelor numerotarea
corespunzatoare.
Legea nr. 9 din 8 ianuarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 8 din 13 ianuarie 1998, a fost modificata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59 din 28 decembrie 1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 512 din 30 decembrie 1998
(aprobata si modificata prin Legea nr. 118 din 30 iunie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 322 din 6 iulie 1999), si prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 172 din 5 noiembrie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 547 din 9 noiembrie 1999 (aprobata
prin Legea nr. 162 din 3 octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 486 din 5 octombrie 2000).
Art. 1
(1) Cetatenii romani, prejudiciati in urma aplicarii Tratatului dintre
Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, denumit in
continuare tratat, au dreptul la compensatiile stabilite potrivit prezentei
legi, in masura in care nu au primit anterior sau au primit numai partial
compensatii ori despagubiri pentru bunurile imobile - constructii si terenuri -
pe care le aveau in proprietate in judetele Durostor si Caliacra, cedate
Bulgariei, precum si pentru recoltele neculese de porumb, bumbac si
floarea-soarelui.
(2) De prevederile alin. (1) beneficiaza si cetatenii romani, mostenitori
legali ai fostilor proprietari.
(3) Beneficiaza de prevederile alin. (1) si cetatenii romani prejudiciati
in urma imigrarii facultative sau obligatorii prevazute la art. III din tratat,
din alte judete ale Bulgariei decat judetele cedate, Durostor si Caliacra.
Art. 2
(1) Despagubirile se acorda celor indreptatiti, sub forma unor compensatii
banesti distincte pentru terenuri, pentru constructii si pentru recoltele de
porumb, bumbac si floarea-soarelui, dupa cum urmeaza:
a) pentru fiecare hectar de teren, o suma calculata la valoarea medie a
categoriilor de teren, stabilita in conditiile prevazute de dispozitiile legale
pentru valoarea de patrimoniu a terenurilor ce constituie capital social sau,
la cerere, actiuni la societatile comerciale cu capital integral sau majoritar
de stat in judetul de domiciliu sau invecinat, fara ca totalul suprafetei de
teren pentru care se acorda compensatii sa depaseasca suprafata prevazuta de
Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) pentru fiecare locuinta - inclusiv anexele gospodaresti -, precum si
pentru constructiile cu alte destinatii, o suma calculata in raport cu
suprafata construita si cu materialele de constructii folosite, precum si cu
vechimea constructiei; in aceasta suma este inclusa si compensatia pentru terenul
aferent constructiei, respectiv terenul de sub constructie si curtea.
Comisia prevazuta la art. 6 va putea majora cu pana la 50% compensatia
baneasca prevazuta la alin. (1) lit. a) si b), in raport cu valoarea deosebita
a unor constructii sau terenuri intravilane - urbane sau rurale -, daca o
asemenea apreciere se justifica pe baza actelor prezentate de cei in cauza;
c) pentru recoltele neculese de porumb, bumbac si floarea-soarelui, o suma
calculata in raport cu suprafata cultivata si cu productia medie la hectar in
anul 1940.
(2) Criteriile de evaluare, modalitatile concrete de stabilire a
cuantumului compensatiilor pentru terenuri agricole, terenuri intravilane,
constructii si recolte se vor reglementa prin normele metodologice aprobate de Guvern,
prevazute la art. 13. Criteriile de evaluare a constructiilor se vor stabili in
conditiile prevazute de Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei
juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea
statului.
Art. 3
In cazul in care, anterior, cei indreptatiti au fost despagubiti partial,
in bani sau in natura, pentru prejudiciile suferite in urma aplicarii
tratatului, acestia au dreptul la compensatie, proportional, pentru prejudiciul
ramas neacoperit, in limitele stabilite la art. 2.
Art. 4
(1) In termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
persoanele indreptatite la compensatii, fostii proprietari sau mostenitorii
acestora, vor depune in acest sens cereri insotite de acte doveditoare la
comisia judeteana sau a municipiului Bucuresti pentru aplicarea legii.
(2) Daca mostenitorii fostilor proprietari domiciliaza in judete diferite,
acestia vor depune cererile la comisia municipiului Bucuresti.
(3) Persoanele prevazute la alin. (1) si (2) vor anexa la cerere o
declaratie autentificata, pe propria raspundere, din care sa rezulte
suprafetele de teren, constructiile si recoltele pentru care se considera
indreptatite sa primeasca compensatii in conditiile prezentei legi.
(4) In cadrul termenului prevazut la alin. (1), persoanele indreptatite pot
depune cereri, neinsotite de acte, in situatia imposibilitatii temporare de a
procura actele doveditoare, termenul de depunere a actelor prelungindu-se cu
maximum 90 de zile de la data depunerii cererii.
Art. 5
(1) Dovada dreptului de proprietate asupra terenurilor si constructiilor
pentru care se solicita compensatii se face cu inscrisuri.
(2) Arhivele Nationale, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, precum si alte institutii publice care
detin acte referitoare la situatia persoanelor evacuate din judetele Durostor
si Caliacra, ca urmare a aplicarii tratatului, sunt obligate sa elibereze celor
interesati copii de pe actele solicitate.
Art. 6
(1) In termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, se constituie, prin ordin al prefectului, in
fiecare judet si in municipiul Bucuresti, cate o comisie pentru aplicarea
legii, compusa din directorul general al directiei generale a finantelor
publice, directorul general al directiei generale pentru agricultura si
industrie alimentara, seful directiei judetene a Arhivelor Nationale, seful
inspectoratului teritorial in constructii, un consilier juridic desemnat de
prefect si un notar public desemnat de Ministerul Justitiei, la propunerea
Uniunii Nationale a Notarilor Publici. Comisia va functiona in cadrul
prefecturii.
(2) Presedintele comisiei prevazute la alin. (1) este prefectul.
(3) In termenul prevazut la alin. (1) se constituie, prin hotarare a
Guvernului, comisia centrala pentru aplicarea dispozitiilor legii, care va
functiona la Ministerul Finantelor Publice.
(4) Comisia centrala este formata din 11 membri, dintre care: 3
reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice, un reprezentant al
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, un reprezentant al
Ministerului Afacerilor Externe, un reprezentant al Ministerului Administratiei
Publice, un reprezentant al Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, un reprezentant al Ministerului Justitiei, un reprezentant al
Arhivelor Nationale si 2 reprezentanti ai Asociatiei Romane a Victimelor
Represiunilor Staliniste - Sectia Cadrilater (judetele Durostor si Caliacra).
Art. 7
(1) Comisiile judetene si a municipiului Bucuresti primesc, verifica si
rezolva cererile de acordare a compensatiilor. Hotararile privind acordarea
compensatiilor se dau in termen de cel mult 6 luni de la primirea cererilor. Hotararile
se adopta cu majoritatea voturilor membrilor comisiei si se comunica comisiei
centrale, spre validare, precum si solicitantului.
(2) In termen de 15 zile de la comunicare, solicitantul nemultumit de
hotararea comisiei poate face contestatie la comisia centrala.
(3) In termen de cel mult 60 de zile, comisia centrala va analiza
contestatiile si va valida sau va invalida masurile stabilite de comisiile
judetene si a municipiului Bucuresti, admitand sau respingand, dupa caz,
contestatiile ce i-au fost adresate. Hotararea comisiei centrale se comunica
solicitantilor si directiilor generale ale finantelor publice.
(4) Hotararile comisiei centrale sunt supuse controlului judecatoresc,
putand fi atacate, in termen de 30 de zile de la comunicare, la sectia de
contencios administrativ a tribunalului in raza caruia domiciliaza
solicitantul.
(5) Hotararile pronuntate de tribunal sunt supuse recursului.
(6) In vederea solutionarii cererilor, comisiile prevazute la art. 6 pot
solicita acte si informatii oricaror institutii publice, persoane fizice si
juridice.
(7) In cazul in care compensatia este solicitata de mai multi mostenitori
ai aceleiasi persoane, precum si atunci cand dupa adoptarea hotararii apar si
alte persoane avand vocatie succesorala, raporturile dintre succesori privind
compensatia se solutioneaza potrivit dreptului comun.
Art. 8
(1) Compensatiile acordate cetatenilor romani indreptatiti se suporta din
bugetul de stat, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, iar
platile catre persoanele fizice se asigura de catre directiile generale ale
finantelor publice in raza carora isi au domiciliul beneficiarii.
(2) In termen de 60 de zile de la implinirea termenului prevazut la art. 4
alin. (1), in functie de volumul compensatiilor ce urmeaza sa se acorde, prin
hotarare a Guvernului se va stabili modalitatea de esalonare a acordarii
compensatiilor. In cazul in care compensatiile se platesc in anul in care au
fost stabilite, acestea se acorda la nivelul la care au fost validate de
comisia centrala, iar in situatia in care se achita in anul urmator, directiile
generale ale finantelor publice le actualizeaza in raport cu indicele de
crestere a preturilor de consum din ultima luna pentru care a fost publicat de catre
Institutul National de Statistica inaintea platii, fata de luna decembrie a
anului anterior. Esalonarea platilor nu poate depasi 2 ani consecutivi.
Art. 9
(1) Pentru evaluarea terenurilor, constructiilor si a recoltelor neculese
de porumb, bumbac si floarea-soarelui, comisiile judetene sau a municipiului
Bucuresti desemneaza una sau mai multe comisii tehnice de specialitate, dupa
caz, formate din 3 membri specialisti in expertizari de constructii si
evaluatori funciari si agricoli, desemnati din cadrul institutiilor publice, al
serviciilor publice descentralizate sau al consiliilor locale.
(2) Consiliile locale, institutiile publice si serviciile publice
descentralizate ale acestora sunt obligate sa delege, la solicitarea comisiei
judetene sau a municipiului Bucuresti, specialisti pentru efectuarea
rapoartelor tehnice de evaluare a despagubirilor.
(3) Rezultatul evaluarii se consemneaza intr-un raport tehnic de evaluare
semnat de toti membrii comisiei tehnice, care se inainteaza comisiei judetene
sau a municipiului Bucuresti.
(4) Comisiile tehnice de evaluare sunt obligate sa intocmeasca, sa
redacteze si sa inainteze cu maxima celeritate rapoartele tehnice de evaluare.
(5) Fiecare membru al comisiei tehnice de evaluare beneficiaza de o
indemnizatie, calculata in raport cu numarul de ore aferente intocmirii
fiecarui raport, stabilita in lei/ora, pe baza de deviz anexat la raportul
tehnic de evaluare, aprobat de comisia judeteana sau a municipiului Bucuresti.
Indemnizatia bruta orara se determina prin impartirea sumei rezultate din
aplicarea cotei de 20% asupra salariului de baza brut lunar pentru functia de
secretar general din ministere la numarul de ore lucratoare aferente fiecarei
luni.
(6) Indemnizatiile prevazute la alin. (5) se impoziteaza in conformitate cu
reglementarile in vigoare privind impunerea veniturilor persoanelor fizice.
(7) Indemnizatiile pentru membrii comisiilor tehnice sunt platite de
Ministerul Finantelor Publice, prin directiile generale ale finantelor publice
judetene sau a municipiului Bucuresti, din sumele prevazute la capitolul
"Alte actiuni" subcapitolul "Despagubiri civile, precum si
cheltuieli judiciare si extrajudiciare derivate din actiuni in reprezentarea
intereselor statului, potrivit dispozitiilor legale".
Art. 10
Cererile adresate oricaror autoritati publice, precum si actiunile in
justitie avand ca obiect acordarea compensatiilor prevazute de prezenta lege
sunt scutite de orice taxe.
Art. 11
Dreptul la orice compensatie pentru pagube suferite in urma aplicarii
tratatului se stinge prin epuizarea prevederilor prevazute de prezenta lege sau
prin nesolicitarea compensatiilor in termenul prevazut la art. 4.
Art. 12
Activitatea comisiilor prevazute la art. 6 inceteaza la data finalizarii
tuturor cererilor depuse conform art. 4.
Art. 13
Ministerul Finantelor Publice, impreuna cu Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Justitiei vor supune
Guvernului, spre aprobare, in termen de 60 de zile de la publicarea prezentei
legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, normele metodologice*) cu
privire la modul de lucru al comisiilor constituite conform art. 6, remunerarea
membrilor comisiilor, gestionarea fondurilor prevazute in bugetul de stat cu
destinatia de compensatii, criteriile si modalitatile de stabilire a
compensatiilor, precum si modalitatile de acordare a actiunilor prevazute la
art. 2 alin. (1) lit. a).
------------
*) Normele metodologice au fost aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 753
din 26 octombrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 458 din 30 noiembrie 1998, si au fost modificate si completate in mod
corespunzator, potrivit prevederilor art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 172/1999, prin Hotararea Guvernului nr. 475 din 9 iunie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 276 din 19 iunie
2000.
Art. 14
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 60 de zile de la publicarea ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.*)
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative
modificatoare.