LEGE
Nr. 75 din 3 mai 1999
pentru aderarea Romaniei la Tratatul de la Budapesta privind recunoasterea
internationala a depozitului de microorganisme in scopul procedurii de
brevetare, semnat la 28 aprilie 1977 si modificat la 26 septembrie 1980
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 210 din 13 mai 1999

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Romania adera la Tratatul de la Budapesta privind recunoasterea internationala
a depozitului de microorganisme in scopul procedurii de brevetare, semnat la 28
aprilie 1977 si modificat la 26 septembrie 1980.
Art. 2
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci este imputernicit sa prezinte
directorului general al Organizatiei Mondiale de Proprietate Intelectuala
declaratii in aplicarea prezentului tratat, in functie de interesele Romaniei,
dupa aprobarea acestora de catre Guvernul Romaniei.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 1 martie 1999, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
PETRE ROMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 29 martie
1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
PAULA IVANESCU
TRATATUL DE LA BUDAPESTA
privind recunoasterea internationala a depozitului de microorganisme in scopul
procedurii de brevetare*)
*) Traducere.
Dispozitii introductive
Art. 1
Constituirea unei uniuni
Statele-parti la prezentul tratat, denumite in cele ce urmeaza state
contractante, sunt constituite in Uniunea pentru recunoasterea internationala a
depozitului microorganismelor in scopul procedurii de brevetare.
Art. 2
Definitii
In sensul prezentului tratat si al regulamentului de aplicare:
(i) orice referire la brevet se intelege ca fiind o referire la brevetele
de inventie, la certificatele de autor de inventie, la certificatele de
utilitate, la modelele de utilitate, la brevetele sau certificatele aditionale,
la certificatele de autor de inventie aditionale si la certificatele de
utilitate aditionale;
(ii) prin depozit de microorganisme, potrivit contextului in care figureaza
aceste cuvinte, se intelege urmatoarele acte, efectuate in conformitate cu
prezentul tratat si cu regulamentul de aplicare: transmiterea unui
microorganism la o autoritate de depozit internationala, care il primeste si il
accepta, sau conservarea unui astfel de microorganism de catre autoritatea de
depozit internationala sau, in acelasi timp, respectiva transmitere si
conservare;
(iii) prin procedura de brevetare se intelege orice procedura
administrativa sau judecatoreasca cu privire la o cerere de brevet sau la un
brevet;
(iv) prin publicarea in scopul procedurii de brevetare se intelege
publicarea oficiala sau punerea oficiala la dispozitie publicului pentru
verificarea unei cereri de brevet sau a unui brevet;
(v) prin organizatie interguvernamentala de proprietate industriala se
intelege o organizatie care a prezentat o declaratie in baza art. 9 alin. (1);
(vi) prin oficiul de proprietate industriala se intelege o autoritate a
unui stat contractant sau a unei organizatii interguvernamentale de proprietate
industriala, care este competenta sa elibereze brevete;
(vii) prin institutie de depozit se intelege o institutie care asigura
primirea, acceptarea si conservarea microorganismelor si remiterea de
esantioane ale acestora;
(viii) prin autoritate de depozit internationala se intelege o institutie
de depozit care a dobandit statutul de autoritate de depozit internationala
conform art. 7;
(ix) prin depunator se intelege persoana fizica sau juridica ce transmite
un microorganism la o autoritate de depozit internationala, care il primeste si
il accepta, precum si orice succesor in drepturi al persoanei mentionate;
(x) prin Uniune se intelege uniunea mentionata la art. 1;
(xi) prin Adunare se intelege adunarea mentionata la art. 1;
(xii) prin Organizatie se intelege Organizatia Mondiala a Proprietatii
Intelectuale;
(xiii) prin Birou international se intelege Biroul international al Organizatiei
si, atata timp cat vor exista, birourile internationale reunite pentru
protectia proprietatii intelectuale (BIRPI);
(xiv) prin director general se intelege directorul general al Organizatiei;
(xv) prin regulament de aplicare se intelege regulamentul de aplicare
mentionat la art. 12
CAP. 1
Dispozitii de fond
Art. 3
Recunoasterea si efectele depozitului de microorganisme
(1) a) Statele contractante care permit sau cer sa se constituie depozitul
de microorganisme in scopul procedurii de brevetare recunosc, in acest sens,
depozitul de microorganisme, efectuat la o autoritate de depozit
internationala. Aceasta recunoastere cuprinde recunoasterea depozitului si a
datei acestuia, astfel cum le indica autoritatea de depozit internationala,
precum si recunoasterea faptului ca ceea ce s-a remis ca esantion este un
esantion al microorganismului depus.
b) Orice stat contractant poate cere o copie de pe adeverinta depozitului
mentionat la lit. a), eliberata de autoritatea de depozit internationala.
(2) In privinta problemelor reglementate prin prezentul tratat si prin
regulamentul de aplicare, nici un stat contractant nu poate cere indeplinirea
altor cerinte, diferite de cele prevazute in prezentul tratat si in regulamentul
de aplicare, sau cerinte suplimentare.
Art. 4
Noul depozit
(1) a) In cazul in care, pentru orice motiv existent, autoritatea de
depozit internationala nu poate remite esantioane ale microorganismului depus,
in special:
(i) in cazul in care microorganismul nu mai este viabil; sau
(ii) in cazul in care remiterea de esantioane ar necesita trimiterea lor in
strainatate si cand restrictii la export sau la import impiedica trimiterea sau
primirea de esantioane in strainatate, aceasta autoritate notifica
depunatorului ca este in imposibilitate de a remite esantioane la scurt timp
dupa ce a constatat aceasta imposibilitate si ii indica motivul; sub rezerva
prevederilor alin. (2) si in conformitate cu dispozitiile prezentului alineat,
depunatorul are dreptul sa efectueze un nou depozit al microorganismului care
face obiectul depozitului initial.
b) Noul depozit se efectueaza la autoritatea de depozit internationala la
care a fost efectuat depozitul initial; cu toate acestea:
(i) depozitul se efectueaza la o alta autoritate de depozit internationala,
daca institutia la care a fost efectuat depozitul initial a incetat sa aiba
statutul de autoritate de depozit internationala, fie in totalitate, fie in
privinta tipului de microorganism caruia ii apartine microorganismul depus, sau
daca autoritatea de depozit internationala la care s-a efectuat depozitul
initial inceteaza, temporar sau definitiv, sa isi exercite functiile cu privire
la microorganismele depuse;
(ii) depozitul se poate efectua la o alta autoritate de depozit
internationala in cazul mentionat la lit. a) pct. (ii).
c) Orice depozit nou este insotit de o declaratie semnata de depunator,
prin care acesta afirma ca microorganismul care face obiectul noului depozit
este acelasi cu cel care facea obiectul depozitului initial. Daca afirmatia
depunatorului este contestata, sarcina dovezii incumba conform dreptului
aplicabil.
d) Sub rezerva prevederilor lit. a) - c) si e), noul depozit este
considerat ca si cum ar fi fost efectuat la data efectuarii depozitului
initial, daca toate declaratiile anterioare cu privire la viabilitatea
microorganismului care facea obiectul depozitului initial au indicat ca
microorganismul este viabil si daca noul depozit a fost efectuat intr-un termen
de 3 luni de la data la care depunatorul a primit notificarea mentionata la
lit. a).
e) In cazul in care se aplica prevederile lit. b) pct. (i) si cand
depunatorul nu primeste notificarea mentionata la lit. a) intr-un termen de 6
luni de la data la care incetarea, limitarea sau oprirea exercitarii functiilor
mentionate la lit. b) pct. (i) a fost publicata de Biroul international,
termenul de 3 luni mentionat la lit. d) se calculeaza incepand de la data
acestei publicari.
(2) Dreptul mentionat la alin. (1) lit. a) nu este valabil in cazul in care
microorganismul depus a fost transferat la o alta autoritate de depozit
internationala, atata timp cat aceasta autoritate este in masura sa remita
esantioane ale acestui microorganism.
Art. 5
Restrictii la export si la import
Fiecare stat contractant recunoaste ca este de dorit, la un nivel inalt,
ca, in cazul in care si in masura in care exportul de pe teritoriul sau sau
importul pe teritoriul sau al unor tipuri de microorganisme este restrans, o astfel
de restrictie sa nu se aplice microorganismelor care sunt depuse sau sunt
destinate a fi depuse in conformitate cu prezentul tratat, decat in cazul in
care restrictia este necesara cu privire la securitatea nationala sau la
riscurile pentru sanatate ori pentru mediul inconjurator.
Art. 6
Statutul de autoritate de depozit internationala
(1) Pentru a avea dreptul la statutul de autoritate de depozit
internationala, o institutie de depozit trebuie sa fie situata pe teritoriul
unui stat contractant si trebuie sa beneficieze de asigurari date de catre
acest stat in conformitate cu care aceasta institutie indeplineste si va
continua sa indeplineasca conditiile enumerate la alin. (2). Aceste asigurari
pot fi, de asemenea, date de o organizatie interguvernamentala de proprietate
industriala; in acest caz institutia de depozit trebuie sa fie situata pe
teritoriul unui stat membru al acestei organizatii.
(2) Institutia de depozit, in calitate de autoritate de depozit
internationala, trebuie:
(i) sa existe in mod permanent;
(ii) sa posede, in conformitate cu regulamentul de aplicare, personalul si
instalatiile necesare indeplinirii sarcinilor stiintifice si administrative ce
ii revin conform prezentului tratat;
(iii) sa fie impartiala si obiectiva;
(iv) sa fie, in scopul efectuarii depozitului, la dispozitia tuturor
depunatorilor in aceleasi conditii;
(v) sa accepte in depozit microorganisme de toate tipurile sau de anumite
tipuri, sa examineze viabilitatea lor si sa le conserve, in conformitate cu
regulamentul de aplicare;
(vi) sa elibereze depunatorului o adeverinta si orice declaratie ceruta cu
privire la viabilitate, in conformitate cu regulamentul de aplicare;
(vii) sa pastreze secretul cu privire la microorganismele depuse, in
conformitate cu regulamentul de aplicare;
(viii) sa remita, in conditiile si conform procedurii stabilite in
regulamentul de aplicare, esantioane ale oricarui microorganism depus.
(3) Regulamentul de aplicare prevede masurile ce trebuie luate:
(i) in cazul in care o autoritate de depozit internationala inceteaza,
temporar sau definitiv, sa isi exercite functiile cu privire la
microorganismele depuse sau refuza sa accepte tipuri de microorganisme pe care
ar trebui sa le accepte in baza asigurarilor date;
(ii) in caz de incetare sau de limitare a statutului de autoritate de
depozit internationala al unei autoritati de depozit internationale.
Art. 7
Dobandirea statutului de autoritate de depozit internationala
(1) a) O institutie de depozit dobandeste statutul de autoritate de depozit
internationala in baza unei comunicari scrise, care este adresata directorului
general de catre statul contractant pe al carui teritoriu este situata
institutia de depozit si care cuprinde o declaratie care contine asigurari
potrivit carora institutia respectiva indeplineste si va continua sa
indeplineasca conditiile enumerate la art. 6 alin. (2). Acest statut poate fi
dobandit, de asemenea, in baza unei comunicari scrise care este adresata directorului
general de catre o organizatie interguvernamentala de proprietate industriala
si care cuprinde declaratia mentionata.
b) Comunicarea contine, de asemenea, informatii cu privire la institutia de
depozit, in conformitate cu regulamentul de aplicare, si poate indica data la
care ar trebui sa produca efecte statutul de autoritate de depozit
internationala.
(2) a) Daca directorul general constata ca respectiva comunicare contine
declaratia ceruta si ca toate informatiile cerute au fost primite, comunicarea
se publica in scurt timp de catre Biroul international.
b) Statutul de autoritate de depozit internationala se dobandeste de la
data publicarii comunicarii sau, in cazul in care o data a fost indicata in
baza prevederilor alin. (1) lit. b) si daca aceasta data este posterioara datei
de publicare a comunicarii, cu incepere de la aceasta data.
(3) Regulamentul de aplicare prevede detaliile procedurii mentionate la
alin. (1) si (2).
Art. 8
Incetarea si limitarea statutului de autoritate de depozit internationala
(1) a) Orice stat contractant sau orice organizatie interguvernamentala de
proprietate industriala poate cere Adunarii sa decida incetarea statutului de
autoritate de depozit internationala cu privire la o autoritate sau limitarea
acestuia la anumite tipuri de microorganisme, pentru motivul ca cerintele
enumerate la art. 6 nu au fost indeplinite sau nu mai sunt indeplinite. Cu
toate acestea, o astfel de cerere nu poate fi prezentata de un stat contractant
sau de o organizatie interguvernamentala de proprietate industriala cu privire
la o autoritate de depozit internationala pentru care respectivul stat sau
respectiva organizatie a facut declaratia mentionata la art. 7 alin. (1) lit.
a).
b) Inaintea prezentarii cererii in baza prevederilor lit. a), statul
contractant sau organizatia interguvernamentala de proprietate industriala
notifica, prin intermediul directorului general, statului contractant sau
organizatiei interguvernamentale de proprietate industriala care a facut
comunicarea mentionata la art. 7 alin. (1) motivele cererii respective, in
scopul ca respectivul stat sau respectiva organizatie sa poata lua, intr-un
termen de 6 luni de la data notificarii, masurile corespunzatoare pentru ca
prezentarea cererii sa nu mai fie necesara.
c) Adunarea, daca constata ca cererea este intemeiata, decide incetarea
statutului de autoritate de depozit internationala al autoritatii mentionate la
lit. a) sau limitarea acestuia la anumite tipuri de microorganisme. Decizia
Adunarii necesita o majoritate de doua treimi din numarul voturilor exprimate
in favoarea cererii.
(2) a) Statul contractant sau organizatia interguvernamentala de
proprietate industriala care a facut declaratia mentionata la art. 7 alin. 1)
lit. a) poate, printr-o comunicare adresata directorului general, sa retraga
aceasta declaratie complet sau numai pentru anumite tipuri de microorganisme
si, in orice caz, trebuie sa o faca in situatia si in masura in care
asigurarile sale nu mai sunt aplicabile.
b) Cu incepere de la data prevazuta in regulamentul de aplicare o astfel de
comunicare conduce, daca se refera la declaratie in intregime, la incetarea
statutului de autoritate de depozit internationala sau, daca se refera numai la
anumite tipuri de microorganisme, la o limitare corespunzatoare a respectivului
statut.
(3) Regulamentul de aplicare prevede detaliile procedurii mentionate la
alin. (1) si (2).
Art. 9
Organizatii interguvernamentale de proprietate industriala
(1) a) Orice organizatie interguvernamentala careia mai multe state i-au
incredintat sarcina de a elibera brevete cu caracter regional si ale carei
state membre sunt membre ale Uniunii Internationale pentru Protectia
Proprietatii Industriale (Uniunea de la Paris) poate prezenta directorului
general o declaratie potrivit careia accepta obligatia de recunoastere
prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. a), obligatie privind cerintele mentionate
la art. 3 alin. (2), si toate efectele dispozitiilor prezentului tratat si ale
regulamentului de aplicare, care sunt aplicabile organizatiilor
interguvernamentale de proprietate industriala. Daca declaratia este prezentata
inaintea intrarii in vigoare a prezentului tratat in conformitate cu
prevederile art. 16 alin. (1), declaratia mentionata in fraza precedenta
produce efecte la data intrarii in vigoare a tratatului. Daca declaratia este
prezentata dupa intrarea in vigoare a tratatului, declaratia respectiva produce
efecte la 3 luni de la prezentarea ei, cu conditia ca in aceasta declaratie sa
nu fie indicata o data ulterioara. In acest din urma caz, declaratia produce
efecte la data astfel indicata.
b) Organizatia are dreptul prevazut la art. 3 alin. (1) lit. b).
(2) In caz de revizuire sau de modificare a oricarei dispozitii a
prezentului tratat sau a regulamentului de aplicare, care afecteaza
organizatiile interguvernamentale de proprietate industriala, orice organizatie
interguvernamentala de proprietate industriala isi poate retrage declaratia
mentionata la alin. (1) printr-o notificare adresata directorului general.
Retragerea produce efecte:
(i) la data intrarii in vigoare a revizuirii sau a modificarii, daca
notificarea a fost primita inainte de aceasta data;
(ii) la data indicata in notificare, daca notificarea a fost primita dupa
data mentionata la pct. (i) sau, in lipsa unei astfel de indicatii, la 3 luni
de la data la care a fost primita notificarea.
(3) In afara de cazul mentionat la alin. (2), orice organizatie de
proprietate industriala isi poate retrage declaratia mentionata la alin. (1)
lit. a) printr-o notificare adresata directorului general. Retragerea produce
efecte la 2 ani de la data la care directorul general a primit notificarea.
Nici o notificare de retragere conform prevederilor prezentului alineat nu se
poate primi in timpul unei perioade de 5 ani incepand de la data la care
declaratia a inceput sa produca efecte.
(4) Retragerea mentionata la alin. (2) sau (3) de catre o organizatie
interguvernamentala de proprietate industriala, a carei comunicare conform art.
7 alin. (1) a condus la dobandirea de catre o institutie de depozit a
statutului de autoritate de depozit internationala, are ca efect incetarea
acestui statut la un an de la data la care directorul general a primit
notificarea de retragere.
(5) Orice declaratie mentionata la alin. (1) lit. a), orice notificare de
retragere mentionata la alin. (2) sau (3), orice asigurari date in baza art. 6
alin. (1) fraza a doua, cuprinse intr-o declaratie prezentata conform art. 7
alin. (1) lit. a), orice cerere facuta in baza art. 8 alin. (1) si orice
comunicare de retragere mentionata la art. 8 alin. (2) necesita aprobarea
prealabila expresa a organului suveran al organizatiei interguvernamentale de
proprietate industriala ai carui membri sunt toate statele membre ale
respectivei organizatii si in cadrul caruia deciziile sunt luate de
reprezentantii oficiali ai guvernelor acestor state.
CAP. 2
Dispozitii administrative
Art. 10
Adunarea
(1) a) Adunarea este compusa din state contractante.
b) Fiecare stat contractant este reprezentat printr-un delegat, care poate
fi asistat de supleanti, de consilieri si de experti.
c) Fiecare organizatie interguvernamentala de proprietate industriala este
reprezentata prin observatori speciali la reuniunile Adunarii si de orice
comitet si grup de lucru create de Adunare.
d) Orice stat care nu este membru al Uniunii, dar este membru al
Organizatiei sau al Uniunii Internationale pentru Protectia Proprietatii
Industriale (Uniunea de la Paris) si orice organizatie interguvernamentala
specializata in domeniul brevetelor, care nu este o organizatie
interguvernamentala de proprietate industriala in sensul art. 2 pct. (v), pot
fi reprezentate prin observatori la reuniunile Adunarii si, daca Adunarea decide
astfel, la reuniunile oricarui comitet sau grup de lucru creat de Adunare.
(2) a) Adunarea:
(i) trateaza toate problemele privind mentinerea si dezvoltarea Uniunii si
aplicarea prezentului tratat;
(ii) exercita drepturile care ii sunt conferite in mod special si
indeplineste sarcinile care ii sunt atribuite in mod special prin prezentul
tratat;
(iii) da directorului general directive cu privire la pregatirea
conferintelor de revizuire;
(iv) examineaza si aproba rapoartele si activitatile directorului general
cu privire la Uniune si ii da toate directivele utile cu privire la problemele
ce sunt de competenta Uniunii;
(v) creeaza comitetele si grupele de lucru pe care le considera utile
pentru a facilita activitatile Uniunii;
(vi) decide, sub rezerva prevederilor alin. (1) lit. d), care sunt statele,
altele decat statele contractante, care sunt organizatiile interguvernamentale,
altele decat organizatiile interguvernamentale de proprietate industriala in
sensul art. 2 pct. (v) si care sunt organizatiile internationale
neguvernamentale care sunt admise la reuniunile sale in calitate de observatori
si decide masura in care autoritatile de depozit internationale sunt admise la
reuniunile sale in calitate de observatori;
(vii) intreprinde orice alta actiune adecvata in vederea realizarii
obiectivelor Uniunii;
(viii) indeplineste orice alte functii utile in cadrul prezentului tratat.
b) In problemele care intereseaza, de asemenea, si alte uniuni administrate
de Organizatie, Adunarea hotaraste dupa ce a luat cunostinta de avizul
Comitetului de coordonare al Organizatiei.
(3) Un delegat nu poate reprezenta decat un singur stat contractant si nu
poate vota decat in numele acestuia.
(4) Fiecare stat contractant dispune de un vot.
(5) a) Jumatate din numarul statelor contractante constituie cvorumul.
b) Daca acest cvorum nu se realizeaza, Adunarea poate lua hotarari; totusi
aceste decizii, cu exceptia celor care privesc procedura Adunarii, nu devin
executorii decat in masura in care cvorumul si majoritatea cerute sunt
indeplinite pe calea votului prin corespondenta, prevazut prin regulamentul de
aplicare.
(6) a) Sub rezerva prevederilor art. 8 alin. (1) lit. c), ale art. 12 alin.
(4) si ale art. 14 alin. (2) lit. b), deciziile Adunarii sunt luate cu
majoritatea voturilor exprimate.
b) Abtinerea nu este considerata vot.
(7) a) Adunarea se reuneste o data la 2 ani in sesiune ordinara, la
convocarea directorului general si, pe cat posibil, in aceeasi perioada si in
acelasi loc cu Adunarea generala a Organizatiei.
b) Adunarea se reuneste in sesiune extraordinara la convocarea adresata de
directorul general, fie la initiativa acestuia, fie la cererea unei patrimi din
numarul statelor contractante.
c) Adunarea adopta regulamentul sau interior.
Art. 11
Biroul international
(1) Biroul international:
(i) indeplineste sarcinile administrative ce revin Uniunii, indeosebi cele
care ii sunt conferite in mod special prin prezentul tratat si prin regulamentul
de aplicare sau de catre Adunare;
(ii) asigura secretariatul conferintelor de revizuire, al Adunarii, al
comitetelor si al grupelor de lucru create de Adunare si al oricarei alte
reuniuni convocate de catre directorul general, care se refera la probleme
privind Uniunea.
(2) Directorul general este cel mai inalt functionar al Uniunii si o
reprezinta.
(3) Directorul general convoaca toate reuniunile care trateaza probleme ce
intereseaza Uniunea.
(4) a) Directorul general si orice membru al personalului desemnat de
acesta participa, fara drept de vot, la toate reuniunile Adunarii, ale
comitetelor si ale grupelor de lucru create de Adunare si la orice alta
reuniune convocata de directorul general, care trateaza probleme ce intereseaza
Uniunea.
b) Directorul general sau un membru al personalului desemnat de acesta
este, din oficiu, secretarul Adunarii si al comitetelor, al grupelor de lucru
si al altor reuniuni mentionate la lit. a).
(5) a) Directorul general pregateste conferintele de revizuire potrivit
directivelor Adunarii.
b) Directorul general poate consulta organizatiile interguvernamentale si
organizatiile internationale neguvernamentale cu privire la pregatirea
conferintelor de revizuire.
c) Directorul general si persoanele desemnate de acesta participa, fara
drept de vot, la discutiile din timpul conferintelor de revizuire.
d) Directorul general sau orice membru al personalului desemnat de acesta
este, din oficiu, secretarul oricarei conferinte de revizuire.
Art. 12
Regulamentul de aplicare
(1) Regulamentul de aplicare contine reguli cu privire la:
(i) problemele la care prezentul tratat trimite, in mod expres, la
regulamentul de aplicare sau prevede, in mod expres, ca ele sunt sau vor fi
obiect de dispozitii;
(ii) orice conditii, probleme sau proceduri cu caracter administrativ;
(iii) orice detalii utile in vederea aplicarii dispozitiilor prezentului
tratat.
(2) Regulamentul de aplicare a prezentului tratat este adoptat o data cu
tratatul si este anexat la acesta.
(3) Adunarea poate modifica regulamentul de aplicare.
(4) a) Sub rezerva lit. b), adoptarea oricarei modificari a regulamentului
de aplicare necesita doua treimi din numarul voturilor exprimate.
b) Pentru adoptarea oricarei modificari referitoare la remiterea, de catre
autoritatile de depozit internationale, de esantioane ale microorganismelor
depuse, se cere ca nici un stat contractant sa nu voteze impotriva modificarii
propuse.
(5) In caz de neconcordante intre textul prezentului tratat si cel al
regulamentului de aplicare, se aplica textul tratatului.
CAP. 3
Revizuire si modificare
Art. 13
Revizuirea tratatului
(1) Prezentul tratat poate fi revizuit periodic prin conferinte ale
statelor contractante.
(2) Convocarea conferintelor de revizuire se hotaraste de catre Adunare.
(3) Art. 10 si 11 pot fi modificate fie de catre o conferinta de revizuire,
fie in conformitate cu prevederile art. 14.
Art. 14
Modificarea anumitor dispozitii ale tratatului
(1) a) Propuneri de modificare a art. 10 si 11, facute in baza prezentului
articol, pot fi prezentate de catre orice stat contractant sau de directorul
general.
b) Aceste propuneri se comunica de catre directorul general statelor
contractante cu cel putin 6 luni inainte de a fi supuse examinarii Adunarii.
(2) a) Orice modificare a articolelor mentionate la alin. (1) se adopta de
catre Adunare.
b) Adoptarea oricarei modificari a art. 10 necesita patru cincimi din
numarul voturilor exprimate; adoptarea oricarei modificari a art. 11 necesita
trei patrimi din numarul voturilor exprimate.
(3) a) Orice modificare a articolelor mentionate la alin. (1) intra in
vigoare la o luna de la primirea de catre directorul general a notificarilor
scrise de acceptare, efectuata in conformitate cu regulile lor constitutionale
respective, din partea a trei patrimi din numarul statelor contractante care
erau membre ale Adunarii la data cand aceasta a adoptat modificarea.
b) Orice modificare a acestor articole astfel acceptata leaga toate statele
contractante care erau state contractante la data la care Adunarea a adoptat
modificarea, intelegandu-se ca orice modificare ce creeaza obligatii financiare
pentru respectivele state contractante sau care mareste aceste obligatii nu
leaga decat pe acelea dintre ele care au notificat acceptarea lor pentru
aceasta modificare.
c) Orice modificare acceptata si intrata in vigoare in conformitate cu lit.
a) leaga toate statele care devin state contractante dupa data la care
modificarea a fost adoptata de catre Adunare.
CAP. 4
Clauze finale
Art. 15
Modalitati pentru a deveni parte la tratat
(1) Orice stat membru al Uniunii Internationale pentru Protectia
Proprietatii Industriale (Uniunea de la Paris) poate deveni parte la prezentul
tratat prin:
(i) semnare, urmata de depunerea unui instrument de ratificare; sau
(ii) depunerea unui instrument de aderare.
(2) Instrumentele de ratificare sau de aderare se depun la directorul
general.
Art. 16
Intrarea in vigoare a tratatului
(1) Prezentul tratat intra in vigoare, in ceea ce priveste primele cinci
state care si-au depus instrumentele lor de ratificare sau de aderare, la 3
luni de la data la care a fost depus al cincilea instrument de ratificare sau
de aderare.
(2) Prezentul tratat intra in vigoare, in privinta oricarui alt stat, la 3
luni de la data la care acest stat si-a depus instrumentul de ratificare sau de
aderare, cu conditia cu o data posterioara sa nu fie indicata in instrumentul
de ratificare sau de aderare. In acest din urma caz, prezentul tratat intra in
vigoare, in privinta acestui stat, la data astfel indicata.
Art. 17
Denuntarea tratatului
(1) Orice stat contractant poate denunta prezentul tratat printr-o
notificare adresata directorului general.
(2) Denuntarea produce efecte la 2 ani de la data la care directorul
general a primit notificarea.
(3) Posibilitatea de a denunta prezentul tratat, prevazuta la alin. (1), nu
poate fi exercitata de catre un stat contractant inaintea expirarii unui termen
de 5 ani de la data la care acesta a devenit parte la prezentul tratat.
(4) Denuntarea prezentului tratat de catre un stat contractant care a facut
o declaratie mentionata la art. 7 alin. (1) lit. a) cu privire la o institutie
de depozit care a dobandit astfel statutul de autoritate de depozit
internationala are ca efect incetarea acestui statut la un an de la data la
care directorul general a primit notificarea mentionata la alin. (1).
Art. 18
Semnarea si limbile tratatului
(1) a) Prezentul tratat este semnat intr-un singur exemplar original, in
limbile franceza si engleza, cele doua texte avand valoare egala.
b) Texte oficiale ale prezentului tratat se stabilesc de catre directorul
general, dupa consultarea guvernelor interesate si, in doua luni dupa semnarea
prezentului tratat, in alte limbi in care a fost semnata Conventia instituind
Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale.
c) Texte oficiale ale prezentului tratat se stabilesc de catre directorul
general, dupa consultarea guvernelor interesate, in limbile germana, araba,
italiana, japoneza si portugheza si in alte limbi pe care le poate indica
Adunarea.
(2) Prezentul tratat ramane deschis spre semnare la Budapesta pana la data
de 31 decembrie 1977.
Art. 19
Depozitul tratatului; transmiterea de copii; inregistrarea tratatului
(1) Exemplarul original al prezentului tratat, in situatia in care nu mai
este deschis spre semnare, se depune la directorul general.
(2) Directorul general certifica si transmite doua copii de pe prezentul
tratat si de pe regulamentul de aplicare guvernelor tuturor statelor mentionate
la art. 15 alin. (1) si organizatiilor interguvernamentale care pot prezenta o
declaratie in conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1) lit. a), precum si,
la cerere, guvernului oricarui alt stat.
(3) Directorul general ia masuri pentru inregistrarea prezentului tratat la
Secretariatul Organizatiei Natiunilor Unite.
(4) Directorul general certifica si transmite doua copii de pe orice
modificare a prezentului tratat si a regulamentului de aplicare tuturor
statelor contractante si tuturor organizatiilor interguvernamentale de
proprietate industriala, precum si, la cerere, guvernului oricarui alt stat si
oricarei alte organizatii interguvernamentale care poate prezenta o declaratie
in conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1) lit. a).
Art. 20
Notificari
Directorul general notifica statelor contractante, organizatiilor
interguvernamentale de proprietate industriala si statelor care nu sunt membre
ale Uniunii, dar sunt membre ale Uniunii Internationale pentru Protectia
Proprietatii Industriale (Uniunea de la Paris):
(i) semnaturile depuse conform art. 18;
(ii) depunerea instrumentelor de ratificare sau de aderare conform art. 15
alin. (2);
(iii) declaratiile prezentate conform art. 9 alin. (1) lit. a) si
notificarile de retragere conform art. 9 alin. (2) sau (3);
(iv) data intrarii in vigoare a prezentului tratat conform art. 16 alin.
(1);
(v) comunicarile conform art. 7 si 8 si deciziile conform art. 8;
(vi) acceptarile de modificare a prezentului tratat conform art. 14 alin.
(3);
(vii) modificarile regulamentului de aplicare;
(viii) datele de intrare in vigoare a modificarilor tratatului sau ale
regulamentului de aplicare;
(ix) orice denuntare notificata conform art. 17.
REGULAMENT
de aplicare a Tratatului de la Budapesta privind recunoasterea internationala a
depozitului de microorganisme in scopul procedurii de brevetare
REGULA 1
Expresii prescurtate si interpretarea cuvantului semnatura
1.1. Tratat
In sensul prezentului regulament de aplicare, prin tratat se intelege
Tratatul de la Budapesta privind recunoasterea internationala a depozitului de
microorganisme in scopul procedurii de brevetare.
1.2. Articol
In sensul prezentului regulament de aplicare, prin articol se intelege
articolul indicat in tratat.
1.3. Semnatura
In sensul prezentului regulament de aplicare, in cazul in care legea
statului pe al carui teritoriu este situata o autoritate de depozit
internationala cere utilizarea unui sigiliu in locul unei semnaturi, se
intelege ca termenul semnatura inseamna sigiliul acestei autoritati.
REGULA 2
Autoritati de depozit internationale
2.1. Statut juridic
Autoritatea de depozit internationala poate fi un organism public, precum
si orice institutie publica, atasata unei administratii publice, alta decat guvernul
central sau o intreprindere particulara.
2.2. Personal si instalatii
Conditiile mentionate la art. 6 alin. (2) pct. (ii) sunt, in special,
urmatoarele:
(i) personalul si instalatiile autoritatii de depozit internationale
trebuie sa ii permita conservarea microorganismelor depuse intr-un mod care sa
garanteze viabilitatea lor si lipsa contaminarii;
(ii) autoritatea de depozit internationala trebuie sa prevada pentru
conservarea microorganismelor masuri suficiente de securitate pentru a reduce
la minimum riscul pierderii microorganismelor depuse la aceasta.
2.3. Remiterea de esantioane
Conditiile mentionate la art. 6 alin. (2) pct. (viii) cuprind, in special,
conditia conform careia autoritatea de depozit internationala trebuie sa remita
rapid si intr-un mod convenabil esantioane ale microorganismelor depuse.
REGULA 3
Dobandirea statutului de autoritate de depozit internationala
3.1. Comunicare
a) Comunicarea mentionata la art. 7 alin. (1) este adresata, in cazul unui
stat contractant, directorului general, pe cale diplomatica, sau, in cazul unei
organizatii interguvernamentale de proprietate industriala, prin cel mai inalt
functionar al sau.
b) Comunicarea:
(i) indica denumirea si adresa institutiei de depozit la care se refera;
(ii) contine informatii detaliate cu privire la capacitatea institutiei
respective de a indeplini conditiile enumerate la art. 6 alin. (2), precum si
informatii cu privire la statutul sau juridic, la nivelul stiintific, la personalul
si la instalatiile sale;
(iii) in cazul in care institutia respectiva are intentia sa nu accepte in
depozit decat anumite tipuri de microorganisme, precizeaza aceste tipuri;
(iv) indica cuantumul taxelor pe care institutia respectiva le va percepe,
in cazul in care aceasta va dobandi statutul de autoritate de depozit
internationala, pentru conservarea, declaratiile cu privire la viabilitate si
pentru remiterea de esantioane de microorganisme;
(v) indica limba oficiala sau limbile oficiale ale institutiei respective;
(vi) daca este cazul, indica data mentionata la art. 7 alin. (1) lit. b).
3.2. Tratamentul comunicarii
Daca comunicarea este conforma cu prevederile art. 7 alin. (1) si ale
regulii 3.1, directorul general o notifica, in termen scurt, tuturor statelor
contractante si tuturor organizatiilor interguvernamentale de proprietate
industriala, iar Biroul international o publica in termen scurt.
3.3. Extinderea listei cuprinzand tipurile de microorganisme acceptate
Statul contractant sau organizatia interguvernamentala de proprietate
industriala, care a facut comunicarea mentionata la art. 7 alin. (1), poate
ulterior, in orice moment, sa notifice directorului general ca asigurarile sale
se intind la tipuri specifice de microorganisme asupra carora asigurarile nu se
intindeau pana in acel moment. Intr-un asemenea caz, in ceea ce priveste
tipurile suplimentare de microorganisme, prevederile art. 7 si ale regulilor
3.1 si 3.2 se aplica prin analogie.
REGULA 4
Incetarea sau limitarea statutului de autoritate de depozit internationala
4.1. Cererea; tratamentul cererii
a) Cererea mentionata la art. 8 alin. (1) lit. a) este adresata
directorului general in conformitate cu dispozitiile regulii 3.1 alin. a).
b) Cererea:
(i) indica denumirea si adresa autoritatii de depozit internationale la
care se refera;
(ii) in cazul in care aceasta nu se refera decat la anumite tipuri de
microorganisme, precizeaza aceste tipuri;
(iii) indica in detaliu faptele pe care se bazeaza.
c) Daca cererea este conforma prevederilor alin. a) si b), directorul
general o notifica, in termen scurt, tuturor statelor contractante si tuturor
organizatiilor interguvernamentale de proprietate industriala.
d) Sub rezerva prevederilor alin. e), Adunarea examineaza propunerea cel
mai devreme la 6 luni si cel mai tarziu la 8 luni de la data notificarii
cererii.
e) In cazul in care, potrivit avizului directorului general, respectarea
termenului prevazut la alin. d) ar putea pune in pericol interesele
solicitantilor efectivi sau potentiali, directorul general poate convoca
Adunarea la o data anterioara datei expirarii termenului de 6 luni prevazut la
alin. d).
f) Daca Adunarea decide sa inceteze statutul de autoritate de depozit
internationala sau sa il limiteze la anumite tipuri de microorganisme, decizia
produce efecte la 3 luni de la data la care a fost luata.
4.2. Comunicarea; data efectiva; tratamentul comunicarii
a) Comunicarea mentionata la art. 8 alin. (2) lit. a) este adresata
directorului general in conformitate cu dispozitiile regulii 3.1 alin. a).
b) Comunicarea:
(i) indica denumirea si adresa autoritatii de depozit internationale la
care se refera;
(ii) in cazul in care aceasta nu se refera decat la anumite tipuri de
microorganisme, precizeaza aceste tipuri;
(iii) in cazul in care statul contractant sau organizatia
interguvernamentala de proprietate industriala care face comunicarea doreste ca
efectele prevazute la art. 8 alin. (2) lit. b) sa se produca la o data
posterioara expirarii unui termen de 3 luni de la data comunicarii, indica
aceasta data posterioara.
c) In cazul aplicarii prevederilor alin. b) pct. (iii), efectele prevazute
la art. 8 alin. (2) lit. b) se produc la data indicata in baza respectivului
alineat din comunicare; in caz contrar, ele se produc la expirarea unui termen
de 3 luni de la data comunicarii.
d) Directorul general notifica, in termen scurt, tuturor statelor
contractante si tuturor organizatiilor interguvernamentale de proprietate
industriala orice comunicare primita in baza art. 8 alin. (2), precum si data
sa efectiva in baza alin. c). Un aviz corespunzator este publicat, in termen
scurt, de Biroul international.
4.3. Consecinte pentru depozite
In caz de incetare sau de limitare a statutului de autoritate de depozit
internationala in baza art. 8 alin. (1) si (2), art. 9 alin. (4) sau art. 17
alin. (4), regula 5.1. se aplica prin analogie.
REGULA 5
Carenta autoritatii de depozit internationale
5.1. Incetarea exercitarii functiilor privind microorganismele depuse
a) Daca o autoritate de depozit internationala inceteaza, temporar sau
definitiv, sa indeplineasca sarcinile care ii revin in baza tratatului si a
prezentului regulament de aplicare cu privire la microorganismele depuse de ea,
statul contractant sau organizatia interguvernamentala de proprietate
industriala, care i-a oferit acestei autoritati asigurari in baza art. 6 alin.
(1):
(i) asigura, in masura posibilului, transferul de esantioane ale tuturor
acestor microorganisme, in termen scurt si fara deteriorare sau contaminare, de
la autoritatea respectiva (autoritatea falimentara) la o alta autoritate de
depozit internationala (autoritatea inlocuitoare);
(ii) asigura, in masura posibilului, transmiterea la autoritatea
inlocuitoare, in termen scurt, a oricarei corespondente sau a oricarei alte
comunicari adresate autoritatii falimentare, precum si a tuturor dosarelor si a
celorlalte informatii pertinente pe care le poseda aceasta autoritate cu
privire la microorganismele respective;
(iii) asigura, in masura posibilului, notificarea in termen scurt, de catre
autoritatea falimentara, a incetarii exercitarii functiilor si a transferurilor
efectuate, tuturor solicitantilor interesati;
(iv) notifica, in termen scurt, directorului general incetarea exercitarii
functiilor si intinderea sa, precum si masurile luate de respectivul stat
contractant sau de respectiva organizatie interguvernamentala de proprietate
industriala, in baza pct. (i) - (iii).
b) Directorul general transmite, in termen scurt, statelor contractante si
organizatiilor interguvernamentale de proprietate industriala, precum si
oficiilor de proprietate industriala notificarea primita in baza prevederilor alin.
a) pct. (iv); notificarea facuta de directorul general si notificarea pe care
acesta a primit-o sunt publicate, in termen scurt, de Biroul international.
c) In baza procedurii de brevetare care este aplicabila, se poate cere ca
solicitantul, in cazul in care primeste adeverinta prevazuta la regula 7.5, sa
notifice, in termen scurt, oricarui oficiu de proprietate industriala la care a
fost prezentata o cerere de brevet si luand in considerare depozitul initial,
noul numar de ordine atribuit depozitului de catre autoritatea inlocuitoare.
d) Autoritatea inlocuitoare mentine, intr-o forma adecvata, pe langa noul
numar de ordine, numarul de ordine atribuit de autoritatea falimentara.
e) Pe langa orice transfer efectuat in baza prevederilor alin. a) pct. (i),
autoritatea falimentara transfera, in masura posibilului, la cererea
solicitantului, un esantion al oricarui microorganism depus la aceasta, precum
si copii de pe orice corespondenta sau comunicare si de pe toate dosarele si
celelalte informatii pertinente, mentionate la alin. a) pct. (ii), oricarei
autoritati de depozit internationale, alta decat autoritatea inlocuitoare, pe
care o indica solicitantul, cu conditia ca solicitantul sa plateasca
autoritatii falimentare toate cheltuielile ce decurg din acest transfer.
Solicitantul plateste taxa pentru conservarea respectivului esantion
autoritatii de depozit internationale pe care a indicat-o.
f) La cererea solicitantului interesat, autoritatea falimentara pastreaza,
in masura posibilului, esantioane ale microorganismelor depuse la aceasta.
5.2. Refuzul de acceptare a anumitor tipuri de microorganisme
a) Daca o autoritate de depozit internationala refuza sa accepte in depozit
unul dintre tipurile de microorganisme pe care ar trebui sa le accepte in baza
asigurarilor oferite, statul contractant sau organizatia interguvernamentala de
proprietate industriala care a facut, cu privire la aceasta autoritate,
declaratia mentionata la art. 7 alin. (1) lit. a) notifica, in termen scurt,
directorului general faptele respective si masurile care au fost luate.
b) Directorul general transmite, in termen scurt, celorlalte state
contractante si organizatiilor interguvernamentale de proprietate industriala
notificarea primita in baza prevederilor alin. a); notificarea facuta de
directorul general si notificarea pe care acesta a primit-o sunt publicate, in
termen scurt, de Biroul international.
REGULA 6
Modalitatile de efectuare a depozitului initial si a noului depozit
6.1. Depozitul initial
a) Microorganismul transmis de solicitant autoritatii de depozit
internationale este insotit, in afara cazului in care se aplica prevederile
regulii 6.2, de o declaratie scrisa care poarta semnatura solicitantului si
care contine:
(i) indicatia ca depozitul este efectuat in baza tratatului si angajarea de
a nu il retrage in timpul perioadei precizate la regula 9.1;
(ii) numele si adresa solicitantului;
(iii) descrierea detaliata a conditiilor care trebuie sa fie intrunite
pentru a cultiva microorganismul, pentru a-l conserva si pentru a-i controla
viabilitatea si, in afara de aceasta, in cazul in care depozitul se refera la
un amestec de microorganisme, descrierea componentelor amestecului si cel putin
a uneia dintre metodele care permit verificarea prezentei lor;
(iv) referinta de identificare (de exemplu, numar sau simboluri) data de
solicitant microorganismului;
(v) indicarea proprietatilor microorganismului, care prezinta sau pot
prezenta pericole pentru sanatate sau pentru mediul inconjurator, ori indicarea
ca solicitantul nu are cunostinta de astfel de proprietati.
b) Se recomanda cu insistenta ca declaratia scrisa, mentionata la alin. a),
sa contina descrierea stiintifica si/sau taxonomica propusa a microorganismului
depus.
6.2. Noul depozit
a) Sub rezerva prevederilor alin. b), in cazul noului depozit, efectuat in
baza art. 4, microorganismul transmis de solicitant autoritatii de depozit
internationale este insotit de o copie de pe adeverinta referitoare la depozitul
anterior, de o copie de pe cea mai recenta declaratie privind viabilitatea
microorganismului care facea obiectul depozitului anterior, indicand ca
microorganismul este viabil, precum si de o declaratie scrisa care poarta
semnatura solicitantului si care contine:
(i) indicatiile mentionate la regula 6.1 alin. a) pct. (i) - (v);
(ii) o declaratie care mentioneaza motivul aplicabil in baza art. 4 alin.
(1) lit. a) pentru care noul depozit este efectuat, o declaratie care afirma ca
microorganismul care face obiectul noului depozit este acelasi cu cel care
facea obiectul depozitului anterior si indicarea datei la care solicitantul a
primit notificarea mentionata la art. 4 alin. (1) lit. a) sau, dupa caz, a
datei publicarii mentionate la art. 4 alin. (1) lit. e);
(iii) in cazul in care o descriere stiintifica si/sau taxonomica propusa a
fost indicata in legatura cu depozitul anterior, cea mai recenta descriere
stiintifica si/sau taxonomica propusa, asa cum a fost comunicata autoritatii de
depozit internationale la care a fost efectuat depozitul anterior.
b) In cazul in care noul depozit este efectuat la autoritatea de depozit
internationala la care depozitul anterior a fost efectuat, prevederile alin. a)
pct. (i) nu se aplica.
c) In sensul prevederilor alin. a) si b) si ale regulii 7.4, prin depozit
anterior se intelege:
(i) in cazul in care noul depozit a fost precedat de unul sau de mai multe
alte depozite noi: cel mai recent dintre aceste depozite noi;
(ii) in cazul in care noul depozit nu a fost precedat de unul sau de mai
multe alte depozite noi: depozitul initial.
6.3. Cerintele autoritatii de depozit internationale
a) Orice autoritate de depozit internationala poate solicita:
(i) ca microorganismul sa fie depus sub forma si in cantitatea care sunt
necesare in sensul tratatului si al prezentului regulament de aplicare;
(ii) sa fie oferit un formular stabilit de aceasta autoritate si care sa
fie completat in conformitate de solicitant, in sensul procedurilor administrative
ale acestei autoritati;
(iii) ca declaratia scrisa, mentionata la regula 6.1 alin. a) sau la regula
6.2 alin. a), sa fie redactata in limba sau intr-una dintre limbile desemnate
de aceasta autoritate, tinand seama ca aceasta desemnare trebuie sa includa, in
orice caz, limba/limbile oficiala/oficiale indicata/indicate la regula 3.1
alin. b) pct. (v);
(iv) sa fie platita taxa de conservare mentionata la regula 12.1 alin. a)
pct. (i); si
(v) in masura in care legea aplicabila o permite, solicitantul sa incheie
cu aceasta autoritate un contract care sa defineasca responsabilitatile
solicitantului si ale respectivei autoritati.
b) Orice autoritate de depozit internationala comunica, daca este cazul,
aceste cerinte si orice modificari ale acestora Biroului international.
6.4. Procedura de acceptare
a) Autoritatea de depozit internationala refuza acceptarea
microorganismului si notifica solicitantului imediat, in scris, refuzul,
indicand motivele:
(i) daca microorganismul nu apartine unui tip de microorganism la care se
intind asigurarile oferite in baza regulii 3.1. alin. b) pct. (iii) sau 3.3;
(ii) daca microorganismul are proprietati exceptionale, astfel incat
autoritatea de depozit internationala nu este in masura, din punct de vedere
tehnic, sa isi indeplineasca sarcinile care ii revin in baza tratatului si a
prezentului regulament de aplicare; sau
(iii) daca depozitul este primit intr-o stare care indica clar ca
microorganismul lipseste sau care exclude, din motive stiintifice, acceptarea
microorganismului.
b) Sub rezerva prevederilor alin. a), autoritatea de depozit internationala
accepta microorganismul, in cazul in care au fost indeplinite toate cerintele
mentionate la regula 6.1 alin. a) sau 6.2 alin. a) si la regula 6.3 alin. a).
Daca nu au fost indeplinite aceste cerinte, autoritatea de depozit
internationala notifica acest fapt imediat, in scris, solicitantului,
invitandu-l sa le indeplineasca.
c) In cazul in care microorganismul a fost acceptat ca depozit initial sau
ca nou depozit, data depozitului initial sau a noului depozit, dupa caz, este
data la care microorganismul a fost primit de autoritatea de depozit
internationala.
d) Autoritatea de depozit internationala, la cererea solicitantului si cu
conditia ca toate cerintele mentionate la alin. b) sa fi fost indeplinite,
considera un microorganism, depus inaintea dobandirii de aceasta autoritate a
statutului de autoritate de depozit internationala, ca fiind primit, in sensul
tratatului, la data la care ea a dobandit acest statut.
REGULA 7
Adeverinta
7.1. Eliberarea adeverintei
In ceea ce priveste fiecare depozit de microorganism, care este efectuat la
autoritatea de depozit internationala sau care este transferat la aceasta,
autoritatea de depozit internationala elibereaza o adeverinta solicitantului,
care atesta primirea si acceptarea microorganismului.
7.2. Forma; limba; semnatura
a) Adeverinta mentionata la regula 7.1 are forma stabilita pe un formular,
denumit formular international, al carui model este stabilit de directorul
general, in limbile indicate de Adunare.
b) Orice cuvant sau orice litera inscrisa in adeverinta cu alte caractere
decat latine trebuie sa figureze, de asemenea, prin transliterare, in caractere
latine.
c) Adeverinta poarta semnatura persoanei competente sau a persoanelor
competente sa reprezinte autoritatea de depozit internationala sau a oricarui
functionar al acestei autoritati, autorizat in conformitate de respectiva
persoana sau de respectivele persoane.
7.3. Continutul, in cazul unui depozit initial
Adeverinta mentionata la regula 7.1 si eliberata in caz de depozit initial
indica ca aceasta este eliberata de institutia de depozit in calitate de
autoritate de depozit internationala, in baza tratatului, si contine, cel
putin, indicatiile urmatoare:
(i) denumirea si adresa autoritatii de depozit internationale;
(ii) numele si adresa solicitantului;
(iii) data depozitului initial, astfel cum este definita la regula 6.4
alin. c);
(iv) referinta de identificare (de exemplu: numar sau simboluri) data de
solicitant microorganismului;
(v) numarul de ordine atribuit depozitului de autoritatea de depozit
internationala;
(vi) in cazul in care declaratia scrisa, mentionata la regula 6.1 alin. a),
cuprinde descrierea stiintifica si/sau taxonomica propusa a microorganismului,
o mentiune a acestui fapt.
7.4. Continutul, in cazul unui nou depozit
Adeverinta mentionata la regula 7.1 si eliberata in cazul unui nou depozit
efectuat in baza art. 4 este insotita de o copie de pe adeverinta referitoare
la depozitul anterior [in sensul regulii 6.2 alin. c)] si de o copie de pe cea
mai recenta declaratie privind viabilitatea microorganismului care facea
obiectul depozitului anterior [in sensul regulii 6.2 alin. c)], indicand ca
microorganismul este viabil, si contine cel putin:
(i) denumirea si adresa autoritatii de depozit internationale;
(ii) numele si adresa solicitantului;
(iii) data noului depozit, astfel cum este definita la regula 6.4 alin. c);
(iv) referinta de identificare (de exemplu: numar sau simboluri) data de
solicitant microorganismului;
(v) numarul de ordine atribuit noului depozit de autoritatea de depozit
internationala;
(vi) indicarea motivului aplicabil si a datei aplicabile, mentionate de
solicitant, in baza regulii 6.2 alin. a) pct. (ii);
(vii) in cazul aplicarii regulii 6.2 alin. a) pct. (iii), o mentiune a
faptului ca solicitantul a indicat o descriere stiintifica si/sau taxonomica propusa;
(viii) numarul de ordine atribuit depozitului anterior [in sensul regulii
6.2 alin. c)].
7.5. Continutul, in cazul transferului
Autoritatea de depozit internationala la care sunt transferate esantioanele
de microorganisme in baza regulii 5.1 alin. a) pct. (i) elibereaza
solicitantului, pentru fiecare depozit in legatura cu care este transferat un
esantion, o adeverinta in care se precizeaza ca este eliberata de institutia de
depozit in calitate de autoritate de depozit internationala, in baza
tratatului, si care contine cel putin:
(i) denumirea si adresa autoritatii de depozit internationale;
(ii) numele si adresa solicitantului;
(iii) data la care esantionul transferat a fost primit de autoritatea de
depozit internationala (data transferului);
(iv) referinta de identificare (de exemplu: numar sau simboluri) data de
solicitant microorganismului;
(v) numarul de ordine atribuit de autoritatea de depozit internationala;
(vi) denumirea si adresa autoritatii de depozit internationale de la care a
fost efectuat transferul;
(vii) numarul de ordine atribuit de autoritatea de depozit internationala
de la care a fost efectuat transferul;
(viii) in cazul in care declaratia scrisa, mentionata la regula 6.1 alin.
a) sau 6.2 alin. a), continea descrierea stiintifica si/sau taxonomica propusa
a microorganismului sau in cazul in care aceasta descriere stiintifica si/sau
taxonomica propusa a fost indicata sau modificata ulterior, in baza regulii
8.1, o mentiune a acestui fapt.
7.6. Comunicarea descrierii stiintifice si/sau taxonomice propuse
La cererea oricarei parti care are dreptul sa remita un esantion al
microorganismului in baza regulii 11.1, 11.2 sau 11.3, autoritatea de depozit
internationala comunica acestei parti cea mai recenta descriere stiintifica
si/sau taxonomica propusa, mentionata la regulile 6.1 alin. b), 6.2 alin. a)
pct. (iii) sau 8.1 alin. b) pct. (iii).
REGULA 8
Indicatia ulterioara sau modificari ale descrierii stiintifice si/sau
taxonomice propuse
8.1. Comunicarea
a) In cazul in care, in legatura cu depozitul unui microorganism,
descrierea stiintifica si/sau taxonomica a microorganismului nu a fost
indicata, solicitantul o poate indica ulterior sau, daca ea a fost indicata, o
poate modifica.
b) O astfel de indicatie ulterioara sau o astfel de modificare ulterioara
este facuta printr-o comunicare scrisa, purtand semnatura solicitantului,
adresata autoritatii de depozit internationale, care contine:
(i) numele si adresa solicitantului;
(ii) numarul de ordine atribuit de respectiva autoritate;
(iii) descrierea stiintifica si/sau taxonomica a microorganismului,
propusa;
(iv) in caz de modificare, descrierea stiintifica precedenta si/sau
descrierea taxonomica precedenta, propusa.
8.2. Certificatul
La cererea solicitantului care a facut comunicarea mentionata la regula
8.1, autoritatea de depozit internationala ii elibereaza un certificat care
indica datele mentionate la regula 8.1. alin. b) pct. (i) - (iv) si data
primirii acestei comunicari.
REGULA 9
Conservarea microorganismelor
9.1. Durata conservarii
Orice microorganism depus la o autoritate de depozit internationala este
conservat de aceasta cu toata grija necesara privind viabilitatea sa si fara
contaminare, pentru o perioada de cel putin 5 ani de la primirea de catre
respectiva autoritate a celei mai recente cereri de remitere a unui esantion al
microorganismului depus si, in toate cazurile, pentru o perioada de cel putin
30 de ani de la data depozitului.
9.2. Secretul
Autoritatea de depozit internationala nu ofera nici unei persoane
informatii cu privire la faptul daca a fost depus un microorganism la aceasta
in baza tratatului. In afara de aceasta, ea nu ofera nici unei persoane nici o
informatie cu privire la orice microorganism depus la aceasta in baza
tratatului, cu exceptia cazului in care nu este o autoritate sau o persoana
fizica sau juridica care are dreptul sa obtina un esantion al respectivului
microorganism in baza regulii 11 si sub rezerva acelorasi conditii care sunt
prevazute in aceasta regula.
REGULA 10
Controlul viabilitatii si declaratia privind viabilitatea
10.1. Obligatia de control
Autoritatea de depozit internationala controleaza viabilitatea fiecarui
microorganism depus la aceasta:
(i) in termen scurt, in urma efectuarii oricarui depozit mentionat la
regula 6 sau a oricarui transfer mentionat la regula 5.1;
(ii) la intervale corespunzatoare, conform tipului microorganismului si
conditiilor de conservare aplicabile, sau in orice moment, daca este necesar
din motive tehnice;
(iii) in orice moment, la cererea solicitantului.
10.2. Declaratia privind viabilitatea
a) Autoritatea de depozit internationala elibereaza o declaratie privind
viabilitatea microorganismului depus:
(i) solicitantului, in termen scurt, in urma efectuarii oricarui depozit
mentionat la regula 6 sau a oricarui transfer mentionat la regula 5.1;
(ii) solicitantului, la cererea sa, in orice moment dupa efectuarea
depozitului sau a transferului;
(iii) oficiului de proprietate industriala al autoritatii, alta decat acest
oficiu, persoanei fizice sau juridice, alta decat solicitantul, careia i s-au
remis esantioane ale microorganismului depus conform regulii 11, la cererea sa,
o data cu remiterea sau in orice moment de la aceasta.
b) Declaratia privind viabilitatea indica daca microorganismul este viabil
sau daca nu mai este viabil si contine:
(i) denumirea si adresa autoritatii de depozit internationale care o
elibereaza;
(ii) numele si adresa solicitantului;
(iii) data mentionata la regula 7.3 pct. (iii) sau, daca a fost efectuat un
nou depozit sau transfer, cea mai recenta dintre datele mentionate la regulile
7.4 pct. (iii) si 7.5 pct. (iii);
(iv) numarul de ordine atribuit de respectiva autoritate de depozit
internationala;
(v) data controlului la care se refera;
(vi) informatii despre conditiile in care a fost efectuat controlul de
viabilitate, cu atat mai mult cu cat aceste informatii au fost cerute de
destinatarul declaratiei privind viabilitatea si rezultatele controlului au
fost negative.
c) In cazul aplicarii prevederilor alin. a) pct. (ii) sau (iii), declaratia
privind viabilitatea se refera la controlul cel mai recent al viabilitatii.
d) In ceea ce priveste forma, limbile si semnatura, regula 7.2 se aplica,
prin analogie, declaratiei privind viabilitatea.
e) Declaratia privind viabilitatea se elibereaza gratuit in cazul mentionat
la alin. a) pct. (i) sau daca aceasta este ceruta de un oficiu de proprietate
industriala. Taxa datorata in baza regulii 12.1 alin. a) pct. (iii) cu privire
la orice alta declaratie privind viabilitatea revine in sarcina partii care
solicita declaratia si trebuie sa fie platita inaintea sau in momentul
prezentarii cererii.
REGULA 11
Remiterea de esantioane
11.1. Remiterea de esantioane oficiilor de proprietate industriala
interesate
Autoritatea de depozit internationala remite un esantion al oricarui
microorganism depus la oficiul de proprietate industriala al oricarui stat
contractant sau al oricarei organizatii interguvernamentale de proprietate
industriala, la cererea acestui oficiu, cu conditia ca cererea sa fie insotita
de o declaratie in termenii careia:
(i) o cerere referitoare la depozitul microorganismului a fost prezentata
la acest oficiu in vederea eliberarii unui brevet si obiectul sau se refera la
microorganism sau la utilizarea acestuia;
(ii) aceasta cerere este in curs de judecata in fata acestui oficiu sau a
condus la eliberarea unui brevet;
(iii) esantionul este necesar in scopul unei proceduri de brevetare care
are efect in acest stat contractant sau in aceasta organizatie ori in statele
sale membre;
(iv) esantionul si orice informatie care il insoteste sau care se refera la
el vor fi utilizate numai in scopul respectivei proceduri de brevetare.
11.2. Remiterea de esantioane solicitantului sau cu autorizatia sa
Autoritatea de depozit internationala remite un esantion al oricarui microorganism
depus:
(i) solicitantului, la cererea sa;
(ii) oricarei autoritati sau oricarei persoane fizice sau juridice,
denumita in cele ce urmeaza partea autorizata, la cererea acesteia, cu conditia
ca cererea sa fie insotita de o declaratie a solicitantului care autorizeaza
remiterea de esantioane solicitata.
11.3. Remiterea de esantioane partilor care au dreptul la aceasta
a) Autoritatea de depozit internationala remite un esantion al oricarui
microorganism depus oricarei autoritati sau oricarei persoane fizice sau
juridice, denumita in cele ce urmeaza partea atestata, la cererea acesteia, cu
conditia ca cererea sa fie facuta pe un formular al carui continut este
stabilit de Adunare si ca un oficiu de proprietate industriala sa ateste in acest
formular:
(i) ca o cerere care se refera la depozitul microorganismului a fost
prezentata la acest oficiu in vederea eliberarii unui brevet si ca obiectul sau
se refera la microorganism sau la utilizarea acestuia;
(ii) ca, in afara de cazul in care se aplica cea de-a doua fraza a pct.
(iii), o publicatie a fost realizata de acest oficiu in scopul procedurii de
brevetare;
(iii) fie ca partea certificata are dreptul la un esantion al
microorganismului in virtutea dreptului care administreaza procedura de
brevetare in fata acestui oficiu si ca, daca acest drept face ca dreptul la
esantion sa depinda de anumite conditii, acest oficiu s-a asigurat ca aceste
conditii au fost indeplinite in mod efectiv, fie ca partea atestata si-a depus
semnatura pe un formular in fata acestui oficiu si ca, prin semnarea acestui
formular, conditiile de remitere a unui esantion partii atestate sunt
considerate indeplinite conform legii care administreaza procedura de brevetare
in fata acestui oficiu; daca partea atestata are dreptul la esantion, in baza
respectivului drept, inaintea unei publicari de catre respectivul oficiu in
scopul procedurii de brevetare si daca o astfel de publicare nu a fost inca
efectuata, certificarea indica in mod expres si mentioneaza, citand-o in mod
obisnuit, dispozitia aplicabila a respectivului drept, inclusiv orice decizie
judiciara.
b) In ceea ce priveste brevetele eliberate si publicate de orice oficiu de
proprietate industriala, acesta poate comunica, in mod periodic, oricarei autoritati
de depozit internationale liste cuprinzand numerele de ordine atribuite de
aceasta autoritate depozitelor de microorganisme la care se face referire in
respectivele brevete. La solicitarea oricarei autoritati sau a oricarei
persoane fizice sau juridice, denumita in cele ce urmeaza parte solicitanta,
autoritatea de depozit internationala remite acesteia un esantion din orice
microorganism al carui numar de ordine a fost astfel comunicat. In privinta
microorganismelor depuse, ale caror numere de ordine au fost astfel comunicate,
acest oficiu nu este obligat sa furnizeze atestarea mentionata la regula 11.3
alin. a).
11.4. Reguli comune
a) Orice cerere, declaratie, certificare sau comunicare mentionata la
regulile 11.1, 11.2 si 11.3:
(i) este redactata in limba franceza, engleza, spaniola sau rusa, daca este
adresata unei autoritati de depozit internationale a carei limba oficiala este
sau ale carei limbi oficiale sunt franceza, engleza, spaniola sau, respectiv,
rusa; cu toate acestea, in cazul in care ea trebuie sa fie redactata in limba
spaniola sau rusa, poate fi prezentata in limba franceza sau engleza in loc de
limba spaniola sau rusa si, daca este astfel prezentata, Biroul international
stabileste, in termen scurt, la cererea partii interesate mentionate in
respectivele reguli sau la cererea autoritatii de depozit internationale,
traducerea gratuita in limba spaniola sau rusa, certificata in conformitate;
(ii) este redactata, in toate celelalte cazuri, in limba franceza sau
engleza; cu toate acestea, ea poate fi redactata in limba oficiala sau intr-una
dintre limbile oficiale ale autoritatii de depozit internationale in loc de
limba franceza sau engleza.
b) In pofida prevederilor alin. a), in cazul in care cererea mentionata la
regula 11.1 este intocmita de un oficiu de proprietate industriala a carui
limba oficiala este spaniola sau rusa, ea poate fi redactata in limba spaniola
sau, respectiv, rusa si Biroul international stabileste, in termen scurt, la
cererea acestui oficiu sau a autoritatii de depozit internationale care a
primit respectiva cerere, traducerea gratuita in limba franceza sau engleza,
certificata in conformitate.
c) Orice cerere, declaratie, certificare sau comunicare mentionata la
regulile 11.1, 11.2 si 11.3 este scrisa, semnata si datata.
d) Orice cerere, declaratie, certificare sau comunicare mentionata la
regulile 11.1, 11.2 si 11.3 alin. a) contine urmatoarele indicatii:
(i) denumirea si adresa oficiului de proprietate industriala care prezinta
cererea, ale partii autorizate sau ale partii atestate, dupa caz;
(ii) numarul de ordine atribuit depozitului;
(iii) in cazul regulii 11.1, data si numarul cererii sau ale brevetului
care face referire la depozit;
(iv) in cazul regulii 11.3 alin. a), indicatiile mentionate la pct. (iii),
precum si denumirea si adresa oficiului de proprietate industriala care a facut
atestarea mentionata la regula respectiva.
e) Orice cerere mentionata la regula 11.3 alin. b) contine urmatoarele
indicatii:
(i) numele si adresa partii solicitante;
(ii) numarul de ordine atribuit depozitului.
f) Autoritatea de depozit internationala marcheaza cu numarul de ordine
atribuit depozitului recipientul care contine esantionul remis si anexeaza o
copie de pe adeverinta mentionata la regula 7, indicarea eventualelor
proprietati ale microorganismului, care prezinta sau pot prezenta pericole
pentru sanatate sau mediul inconjurator, si, la cerere, indicarea conditiilor
utilizate de autoritatea de depozit internationala pentru cultivarea si
conservarea microorganismului.
g) Autoritatea de depozit internationala care a remis un esantion oricarei
parti interesate, alta decat solicitantul, notifica acestuia, in scris si in
termen scurt, acest fapt, data la care esantionul a fost remis, precum si
denumirea si adresa oficiului de proprietate industriala, ale partii
autorizate, ale partii atestate sau ale partii solicitante careia i-a fost
remis esantionul. Aceasta notificare este insotita de o copie de pe cererea
corespunzatoare, de orice declaratie prezentata in baza regulii 11.1 sau 11.2
pct. (ii) referitoare la respectiva cerere si de orice formular sau cerere care
poarta semnatura partii solicitante, conform regulii 11.3.
h) Remiterea de esantioane, mentionata la regula 11.1, se face gratuit. In
cazul remiterii de esantioane in baza regulii 11.2 sau 11.3, taxa datorata in
baza regulii 12.1 alin. a) pct. (iv) este in sarcina solicitantului, a partii
autorizate, a partii atestate sau a partii solicitante, dupa caz, si trebuie sa
fie platita inaintea sau in momentul prezentarii cererii.
11.5. Modificarea regulilor 11.1 si 11.3 in situatia in care se aplica
cererilor internationale
In cazul in care o cererea fost depusa ca cerere internationala conform
Tratatului de cooperare in domeniul brevetelor, referirea, in regulile 11.1
pct. (i) si 11.3 alin. a) pct. (i), la prezentarea cererii la oficiul de
proprietate industriala este considerata ca o referire privind desemnarea in
cererea internationala a statului contractant pentru care oficiul de
proprietate industriala este oficiul desemnat in sensul respectivului tratat,
iar certificarea unei publicatii care este ceruta prin regula 11.3. alin. a)
pct. (ii) este, la alegerea oficiului de proprietate industriala, fie o certificare
a publicatiei internationale facute in baza respectivului tratat, fie
certificarea unei publicatii facute de oficiul de proprietate industriala.
REGULA 12
Taxe
12.1. Tipuri de taxe si cuantumuri
a) Autoritatea de depozit internationala poate, in ceea ce priveste
procedura prevazuta de tratat si de prezentul regulament de aplicare, sa
perceapa o taxa:
(i) pentru conservare;
(ii) pentru eliberarea certificatului mentionat la regula 8.2;
(iii) sub rezerva prevederilor regulii 10.2 alin. e) prima fraza, pentru
eliberarea de declaratii privind viabilitatea;
(iv) sub rezerva prevederilor regulii 11.4 alin. h) prima fraza, pentru
remiterea de esantioane;
(v) pentru comunicarea de informatii in baza prevederilor regulii 7.6.
b) Taxa de conservare este valabila pentru intreaga perioada in care,
conform prevederilor regulii 9.1, microorganismul este conservat.
c) Cuantumul oricarei taxe nu trebuie sa depinda de nationalitatea sau de
domiciliul solicitantului, nici de nationalitatea sau de domiciliul autoritatii
ori al persoanei fizice sau juridice care solicita eliberarea unei declaratii
privind viabilitatea sau remiterea de esantioane.
12.2. Modificarea cuantumurilor
a) Orice modificare a cuantumului taxelor percepute de autoritatea de
depozit internationala este notificata directorului general de statul
contractant sau de organizatia interguvernamentala de proprietate industriala
care a facut declaratia mentionata la regula 7.1 cu privire la aceasta autoritate.
Sub rezerva prevederilor alin. c), notificarea poate contine indicarea datei de
la care noile taxe sunt aplicabile.
b) Directorul general transmite, in termen scurt, tuturor statelor
contractante si tuturor organizatiilor interguvernamentale de proprietate
industriala orice notificare primita in baza prevederilor alin. a), precum si
data sa efectiva, in baza prevederilor alin. c); notificarea facuta de
directorul general si notificarea pe care acesta a primit-o sunt publicate, in
termen scurt, de Biroul international.
c) Noile taxe sunt aplicabile de la data indicata la alin. a); cu toate
acestea, in cazul in care modificarea consta intr-o crestere a cuantumurilor
taxelor sau in cazul in care nici o data nu este indicata, noile taxe sunt aplicabile
din a 30-a zi de la data publicarii modificarii de catre Biroul international.
REGULA 12 BIS
Calculul termenelor
12 bis. 1. Termene exprimate in ani
In cazul in care un termen este exprimat intr-un anumit numar de ani, el
incepe din ziua urmatoare celei in care evenimentul considerat a avut loc si
expira in anul ulterior care urmeaza sa fie luat in considerare, luna avand
acelasi nume si ziua avand aceeasi data ca luna si ziua in care respectivul
eveniment a avut loc; cu toate acestea, daca luna ulterioara care trebuie luata
in considerare nu contine ziua care are aceeasi data, termenul considerat
expira in ultima zi a acestei luni.
12 bis. 2. Termene exprimate in luni
In cazul in care un termen este exprimat intr-un anumit numar de luni, el
incepe din ziua urmatoare celei in care evenimentul considerat a avut loc si
expira in luna ulterioara care urmeaza sa fie luata in considerare, ziua avand
aceeasi data ca ziua in care respectivul eveniment a avut loc; cu toate
acestea, daca luna ulterioara care trebuie luata in considerare nu contine ziua
care are aceeasi data, termenul considerat expira in ultima zi a acestei luni.
12 bis. 3. Termene exprimate in zile
In cazul in care un termen este exprimat intr-un anumit numar de zile, el
incepe din ziua urmatoare celei in care evenimentul considerat a avut loc si
expira in ultima zi a termenului.
REGULA 13
Publicarea de catre Biroul international
13.1. Forma publicarii
Orice publicare de catre Biroul international, prevazuta in tratat sau in
prezentul regulament de aplicare, este facuta in revista lunara a Biroului
international, care este mentionata in Conventia de la Paris privind protectia
proprietatii industriale.
13.2. Continut
a) Cel putin in primul numar din fiecare an al respectivei reviste se
publica o lista actualizata cuprinzand autoritatile de depozit internationale,
in care se indica, pentru fiecare dintre acestea, tipurile de microorganisme
care pot fi depuse si cuantumul taxelor percepute.
b) Informatii complete cu privire la faptele urmatoare sunt publicate o
singura data, in primul numar al respectivei reviste, dupa indeplinirea lor:
(i) orice dobandire, incetare sau limitare a statutului de autoritate de
depozit internationala si masurile luate in legatura cu aceasta incetare sau
limitare;
(ii) orice extindere mentionata la regula 3.3;
(iii) orice incetare a functiilor unei autoritati de depozit
internationale, orice refuz de acceptare a anumitor tipuri de microorganisme si
masurile luate in legatura cu aceasta incetare sau cu acest refuz;
(iv) orice modificare a taxelor percepute de autoritatea de depozit
internationala;
(v) orice solicitare comunicata conform regulii 6.3 alin. b) si orice
modificare a acesteia.
REGULA 14
Cheltuielile delegatiilor
14.1. Acoperirea cheltuielilor
Cheltuielile fiecarei delegatii care participa la o reuniune a Adunarii sau
a unui comitet, a unui grup de lucru sau la orice alta reuniune care trateaza
aspecte ce tin de competenta Uniunii sunt suportate de statul sau de
organizatia care a desemnat-o.
REGULA 15
Cvorumul neatins in cadrul Adunarii
15.1. Vot prin corespondenta
a) In cazul prevazut la art. 10 alin. (5) lit. b), directorul general
comunica hotararile Adunarii, altele decat cele care privesc procedura
Adunarii, statelor contractante care nu erau reprezentate in momentul adoptarii
acestora, invitandu le sa isi exprime in scris, intr un termen de 3 luni de la
data comunicarii, votul sau abtinerea.
b) Daca la expirarea acestui termen numarul statelor contractante care si
au exprimat votul sau abtinerea in acest mod atinge numarul statelor
contractante care lipseau pentru ca cvorumul sa fie atins in momentul adoptarii
deciziei, aceasta din urma devine executorie cu conditia ca, in acelasi timp,
sa fie intrunita majoritatea necesara.