LEGE
Nr. 64 din 4 octombrie 1993
pentru aderarea Romaniei la Statutul Consiliului Europei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 238 din 4 octombrie 1993
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Romania adera la Statutul Consiliului Europei, semnat la Londra la 5 mai
1949.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 30 septembrie 1993, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
EUGEN DIJMARESCU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 30
septembrie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
IOAN GAVRA
STATUTUL CONSILIULUI EUROPEI*)
*) Semnat la Londra la 5 mai 1949 si modificat prin procesele-verbale ale
secretarului general al Consiliului Europei datate la 22 mai 1951, 18 decembrie
1951, 4 mai 1953, 30 mai 1958, 3 noiembrie 1961, 6 mai 1963, 24 mai 1965, 14
octombrie 1970, 17 februarie 1971, 9 decembrie 1974, 2 octombrie 1976, 9
ianuarie 1978, 20 ianuarie 1978, 27 noiembrie 1978, 16 noiembrie 1988, 5 mai
1989, 6 noiembrie 1990, 21 februarie 1991, 26 noiembrie 1991 si 7 mai 1992.
Guvernele Regatului Belgiei, Regatului Danemarcei, Republicii Franceze,
Republicii Irlandei, Republicii Italiene, Marelui Ducat al Luxemburgului,
Republicii Olandei, Regatului Norvegiei, Regatului Suediei si Regatului Marii
Britanii si Irlandei de Nord,
convinse ca edificarea pacii, bazata pe justitie si cooperare
internationala, este de interes vital pentru pastrarea societatii umane si
civilizatiei,
reafirmand atasamentul lor pentru valorile spirituale si morale care sunt
mostenirea comuna a popoarelor lor si sursa reala a libertatii individuale,
libertatii politice si a statului de drept, principii care formeaza baza
oricarei democratii autentice,
convinse ca, pentru mentinerea si realizarea pe mai departe a acestor
idealuri si in interesul progresului economic si social, se impune o unitate
mai stransa intre tarile europene care sunt animate de aceleasi sentimente,
considerand ca, pentru a raspunde acestor necesitati si aspiratiilor
manifestate in aceasta privinta de popoarele lor, este necesar a crea un
organism care sa grupeze statele europene intr-o asociatie mai stransa,
au decis, in consecinta, sa infiinteze un Consiliu al Europei, compus
dintr-un comitet al reprezentantilor guvernelor si o adunare consultativa si,
in acest scop, au adoptat prezentul statut.
CAP. 1
Scopul Consiliului Europei
Art. 1
a) Scopul Consiliului Europei este de a realiza o mai mare unitate intre
membrii sai pentru salvgardarea si realizarea idealurilor si principiilor care
sunt mostenirea lor comuna si pentru facilitarea progresului lor economic si
social.
b) Acest scop va fi promovat prin organele consiliului, prin discutarea
chestiunilor de interes comun si prin incheierea de acorduri si adoptarea unor
actiuni comune in domeniile economic, social, cultural, stiintific, juridic si
administrativ, precum si prin salvgardarea si respectarea pe mai departe a
drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului.
c) Participarea membrilor la lucrarile Consiliului Europei nu va afecta
activitatea acestora in cadrul O.N.U. si a altor organizatii sau uniuni
internationale la care ele sunt parti.
d) Chestiunile referitoare la apararea nationala nu tin de competenta
Consiliului Europei.
CAP. 2
Componenta
Art. 2
Membrii Consiliului Europei sunt partile la acest statut.
Art. 3
Fiecare membru al Consiliului Europei trebuie sa accepte principiile
statului de drept si principiul in virtutea caruia fiecare persoana aflata sub
jurisdictia sa trebuie sa se bucure de drepturile si libertatile fundamentale
ale omului.
Fiecare membru se angajeaza sa colaboreze, in mod sincer si efectiv, la
realizarea scopului consiliului conform definitiei acestuia din cap. I.
Art. 4
Orice stat european, considerat ca fiind capabil de a se conforma
prevederilor art. 3 si avand vointa de a le realiza, poate fi invitat de catre
Comitetul Ministrilor sa devina membru al Consiliului Europei. Orice stat
astfel invitat va deveni membru in momentul depunerii, in numele sau, la
secretarul general, a unui instrument de aderare la prezentul statut.
Art. 5
a) In circumstante speciale, o tara europeana considerata ca fiind capabila
a se conforma prevederilor art. 3 si avand dorinta de a le pune in practica
poate fi invitata de catre Comitetul Ministrilor sa devina membru asociat al
Consiliului Europei. Orice tara astfel invitata va deveni membru asociat la
depunerea, in numele sau, la secretarul general, a unui instrument de acceptare
a prezentului statut. Un membru asociat este indreptatit sa fie reprezentat
numai in cadrul Adunarii Consultative.
b) Termenul de membru folosit in acest statut se refera si la membrii asociati,
cu exceptia cazurilor cand este folosit in legatura cu reprezentarea in
Comitetul Ministrilor.
Art. 6
Inainte de a adresa invitatiile conform art. 4 si 5, Comitetul Ministrilor
va stabili numarul de reprezentanti in Adunarea Consultativa la care are
dreptul membrul propus si contributia financiara proportionala a acestuia.
Art. 7
Orice membru al Consiliului Europei poate sa se retraga printr-o notificare
oficiala adresata secretarului general al consiliului in legatura cu intentia
sa. Aceasta retragere va deveni efectiva la sfarsitul anului financiar in care
s-a facut notificarea, daca anuntul este facut in timpul primelor 9 luni ale
anului financiar. Daca notificarea este data in ultimele 3 luni ale anului
financiar, ea devine efectiva la sfarsitul viitorului an financiar.
Art. 8
Orice membru al Consiliului Europei, care a incalcat in mod grav art. 3, ii
pot fi suspendate drepturile sale de reprezentare si Comitetul Ministrilor ii
poate cere sa se retraga in conformitate cu art. 7. Daca membrul in cauza nu se
conformeaza acestei cereri, comitetul poate sa decida incetarea calitatii de
membru al consiliului de la data pe care comitetul o hotaraste.
Art. 9
Comitetul Ministrilor poate sa suspende dreptul de reprezentare in comitet
si in Adunarea Consultativa a unui membru pe perioada in care acesta nu si-a
indeplinit obligatiile financiare.
CAP. 3
Dispozitii generale
Art. 10
Organele Consiliului Europei sunt:
I. Comitetul Ministrilor;
II. Adunarea Consultativa.
Aceste doua organe sunt asistate de catre Secretariatul Consiliului
Europei.
Art. 11
Sediul Consiliului Europei este la Strasbourg.
Art. 12
Limbile oficiale ale Consiliului Europei sunt franceza si engleza.
Regulamentele interioare ale Comitetului Ministrilor si ale Adunarii
Consultative vor decide asupra circumstantelor si conditiilor in care pot fi
utilizate si alte limbi.
CAP. 4
Comitetul Ministrilor
Art. 13
Comitetul Ministrilor este organul competent sa actioneze in numele
Consiliului Europei in conformitate cu art. 15 si 16.
Art. 14
Fiecare membru are cate un reprezentant in Comitetul Ministrilor si fiecare
reprezentant dispune de un vot. Reprezentantii in Comitetul Ministrilor sunt
ministrii afacerilor externe. Atunci cand un ministru al afacerilor externe nu
este in masura sa participe sau daca alte circumstante recomanda acest lucru,
poate fi desemnat un supleant care sa actioneze in locul sau. Acesta va fi, in
masura posibilului, un membru al guvernului tarii sale.
Art. 15
a) Comitetul Ministrilor examineaza, la recomandarea Adunarii Consultative
sau din proprie initiativa, masurile adecvate pentru realizarea scopului
Consiliului Europei, inclusiv incheierea de conventii si acorduri si adoptarea
de catre guverne a unei politici comune referitoare la chestiuni specifice.
b) Concluziile Comitetului Ministrilor pot fi formulate, daca este cazul,
ca recomandari adresate guvernelor. Comitetul poate invita guvernele membrilor
sa-i faca cunoscute masurile luate cu privire la o atare recomandare.
Art. 16
Cu exceptia competentelor Adunarii Consultative, astfel cum sunt definite
la art. 24, 28, 30, 32, 33 si 35, Comitetul Ministrilor va decide, cu efect
obligatoriu, asupra tuturor chestiunilor referitoare la organizarea si la
aranjamentele interne ale Consiliului Europei. In acest scop, Comitetul
Ministrilor va adopta reglementarile financiare si administrative necesare.
Art. 17
Comitetul Ministrilor poate sa infiinteze, in orice scop pe care il
considera necesar, comitete sau comisii cu caracter consultativ sau tehnic.
Art. 18
Comitetul Ministrilor adopta propriul regulament interior, care va stabili,
in special:
I. cvorumul;
II. metoda numirii si durata mandatului presedintelui;
III. procedura pentru stabilirea ordinii de zi, inclusiv pentru depunerea
propunerilor de rezolutii; si
IV. conditiile in care este notificata desemnarea supleantilor, efectuata
conform art. 14.
Art. 19
La fiecare sesiune a Adunarii Consultative, Comitetul Ministrilor va
prezenta rapoarte asupra activitatii sale, insotite de documentatia
corespunzatoare.
Art. 20
a) Rezolutiile Comitetului Ministrilor referitoare la chestiunile
importante mentionate mai jos sunt luate cu unanimitatea voturilor exprimate
sau cu votul majoritatii reprezentantilor din Comitetul Ministrilor:
I. recomandarile prevazute in art. 15 b);
II. chestiunile prevazute in art. 19;
III. chestiunile prevazute in art. 21 a) I. si b);
IV. chestiunile prevazute in art. 33;
V. recomandarile pentru amendarea art. 1 d), 7, 15, 20 si 22; si
VI. orice alta chestiune pe care, datorita importantei ei, comitetul va
decide sa o supuna regulii unanimitatii printr-o rezolutie adoptata in conditiile
prevazute la paragraful d) de mai jos.
b) Chestiunile referitoare la regulamentul interior sau la reglementari
financiare si administrative pot fi decise prin votul majoritatii simple a
reprezentantilor care au dreptul de a face parte din comitet.
c) Rezolutiile comitetului, luate in conformitate cu art. 4 si 5, se adopta
prin votul unei majoritati de doua treimi din reprezentantii care au dreptul de
a face parte din comitet.
d) Toate celelalte rezolutii ale comitetului se adopta cu o majoritate de
doua treimi din voturile exprimate si cu votul majoritatii reprezentantilor
care au dreptul de a face parte din comitet. Acestea cuprind, in special,
rezolutiile referitoare la adoptarea bugetului, la regulamentul interior, la
reglementarile financiare si administrative, la recomandarile privind amendarea
articolelor prezentului statut, altele decat cele mentionate la paragraful a)
V. de mai sus si la determinarea, in caz de dubiu, a paragrafului prezentului
articol care sa fie aplicat.
Art. 21
a) Afara de cazul in care comitetul decide altfel, reuniunile Comitetului
Ministrilor vor fi tinute:
I. cu usile inchise; si
II. la sediul consiliului.
b) Comitetul decide ce informatii sa fie publicate in ceea ce priveste
concluziile si discutiile din cadrul unei reuniuni desfasurate cu usile
inchise.
c) Comitetul se reuneste inainte de deschiderea sesiunilor Adunarii
Consultative si la inceputul acestor sesiuni; el se reuneste, de asemenea, ori
de cate ori considera necesar.
CAP. 5
Adunarea Consultativa
Art. 22
Adunarea Consultativa este organul deliberativ al Consiliului Europei. Ea
dezbate chestiunile care sunt de competenta sa conform prezentului statut si
prezinta concluziile sale Comitetului Ministrilor, sub forma de recomandari.
Art. 23
a) Adunarea Consultativa poate sa delibereze si sa formuleze recomandari cu
privire la orice chestiune legata de scopul Consiliului Europei, care intra in
competenta acestuia, astfel cum este definita in cap. I. Ea poate, de asemenea,
sa delibereze si sa faca recomandari cu privire la orice chestiune care ii este
supusa spre avizare de catre Comitetul Ministrilor.
b) Adunarea Consultativa stabileste ordinea de zi conform prevederilor
paragrafului a) de mai sus, tinand seama de activitatea altor organizatii
europene interguvernamentale din care fac parte unii sau toti membrii
Consiliului Europei.
c) Presedintele adunarii decide, in caz de dubiu, daca o chestiune care
apare in timpul dezbaterilor sesiunii se incadreaza in ordinea de zi a
adunarii.
Art. 24
Adunarea Consultativa poate, respectand prevederile art. 38 d), sa
infiinteze comitete sau comisii insarcinate sa examineze si sa raporteze
acesteia cu privire la orice chestiuni care tin de competenta adunarii conform
art. 23, sa studieze punctele inscrise pe ordinea de zi si sa formuleze avize
asupra tuturor chestiunilor de procedura.
Art. 25
a) Adunarea Consultativa este compusa din reprezentanti ai fiecarui membru,
alesi de catre Parlamentul sau dintre membrii acestuia sau desemnati dintre
membrii Parlamentului, conform unei proceduri decise de acesta, sub rezerva,
totusi, a dreptului fiecarui guvern membru de a face orice desemnari
suplimentare necesare atunci cand Parlamentul nu este in sesiune si n-a
stabilit procedura in acest caz. Fiecare reprezentant trebuie sa aiba
nationalitatea statului membru pe care il reprezinta. El nu poate fi, in
acelasi timp, membru al Comitetului Ministrilor.
Mandatul reprezentantilor astfel desemnati va incepe de la deschiderea
sesiunii ordinare ce urmeaza numirii lor si va expira la deschiderea urmatoarei
sesiuni ordinare sau a unei sesiuni ordinare viitoare, cu exceptia situatiei in
care au avut loc alegeri parlamentare, caz in care membrii au dreptul de a face
noi nominalizari.
Daca un membru numeste noi reprezentanti pe locuri ramase vacante datorita
decesului sau demisiei sau daca procedeaza la noi desemnari ca urmare a
alegerilor parlamentare din tara sa, mandatul noilor reprezentanti va incepe de
la prima reuniune a adunarii ce urmeaza desemnarii.
b) Nici un reprezentant nu va fi lipsit de mandatul sau in cadrul unei
sesiuni a adunarii fara acordul acesteia.
c) Fiecare reprezentant poate avea un supleant care, in absenta sa, are
calitatea de a participa, de a lua cuvantul si de a vota in locul sau.
Prevederile paragrafului a) de mai sus se aplica si in cazul desemnarii
supleantilor.
Art. 26
Membrii au dreptul la un numar de reprezentanti, dupa cum urmeaza:
Austria - 6 Finlanda - 5 Islanda - 3
Belgia - 7 Franta - 18 Irlanda - 4
Bulgaria - 6 Germania - 18 Elvetia - 6
Cipru - 3 Polonia - 12 Turcia - 12
Cehoslovacia - 8 Portugalia - 7 Regatul Unit
Italia - 18 San Marino - 2 al Marii Britanii
Liechenstein - 2 Spania - 12 si Irlandei
Luxemburg - 3 Olanda - 7 de Nord - 18
Suedia - 6 Grecia - 7 Malta - 3
Danemarca - 5 Ungaria - 7 Norvegia - 5
Art. 27
Conditiile conform carora Comitetul Ministrilor poate fi reprezentat, in
mod colectiv, in dezbaterile Adunarii Consultative sau cele conform carora
reprezentantii comitetului si supleantii lor pot, cu titlu individual, sa ia cuvantul
in fata acesteia, vor fi determinate de prevederile corespunzatoare din
regulamentul interior, hotarate de comitet dupa consultarea adunarii.
Art. 28
a) Adunarea Consultativa adopta regulamentul sau interior si alege dintre
membrii sai presedintele, care ramane in functie pana la urmatoarea sesiune
ordinara.
b) Presedintele conduce lucrarile, dar nu ia parte nici la dezbateri, nici
la vot.
Supleantul presedintelui are calitatea de a lua parte la dezbateri, de a
lua cuvantul si de a vota in locul acestuia.
c) Regulamentul interior stabileste, in special:
I. cvorumul;
II. procedura alegerii si durata functiilor presedintelui si a altor membri
ai biroului;
III. procedura de stabilire a ordinii de zi si de comunicare a acesteia
catre reprezentanti; si
IV. data si modul de notificare a numelor reprezentantilor si supleantilor.
Art. 29
Sub rezerva prevederilor art. 30, toate rezolutiile Adunarii Consultative,
inclusiv cele care au ca obiect:
I. de a face recomandari Comitetului Ministrilor;
II. de a propune comitetului chestiunile de inscris pe ordinea de zi a
adunarii;
III. de a infiinta comitete si comisii;
IV. de a stabili data deschiderii sesiunilor;
V. de a determina majoritatea ceruta pentru rezolutiile necuprinse la pct.
I - IV de mai sus sau care determina, in caz de dubiu, ce fel de majoritate
este necesara,
sunt luate cu o majoritate de doua treimi din voturile exprimate.
Art. 30
Rezolutiile Adunarii Consultative, care se refera la chestiuni privind
modul sau de functionare, in special alegerea membrilor biroului, desemnarea
membrilor comitetelor si comisiilor si adoptarea regulamentului interior sunt
luate cu majoritatea care se va stabili de catre adunare prin aplicarea art.
29.V.
Art. 31
Dezbaterile (cu privire la propunerile ce urmeaza a se face Comitetului
Ministrilor) privind inscrierea unei chestiuni pe ordinea de zi a Adunarii
Consultative nu trebuie sa se poarte, dupa definirea obiectului sau, decat
asupra argumentelor pro si contra includerii ei pe ordinea de zi.
Art. 32
Adunarea Consultativa se intruneste in sesiune ordinara o data pe an, data
si durata acesteia fiind stabilite de catre adunare, astfel incat sa se evite,
pe cat posibil, suprapunerea cu sesiunile parlamentare ale ministrilor si cu
sesiunile Adunarii Generale O.N.U.
Sesiunea ordinara nu va dura mai mult de o luna, cu exceptia cazului in
care, de comun acord, Adunarea Consultativa si Comitetul Ministrilor decid
altfel.
Art. 33
Sesiunile ordinare ale Adunarii Consultative au loc la sediul consiliului,
afara de cazul in care, de comun acord, Adunarea Consultativa si Comitetul
Ministrilor decid ca acestea sa se tina in alt loc.
Art. 34
Adunarea Consultativa poate fi convocata in sesiune extraordinara la
initiativa fie a Comitetului Ministrilor, fie a presedintelui adunarii, dupa ce
se pun de acord, inclusiv asupra datei si locului sesiunii.
Art. 35
Daca nu se decide altfel, dezbaterile Adunarii Consultative sunt publice.
CAP. 6
Secretariatul
Art. 36
a) Secretariatul este compus dintr-un secretar general, un secretar general
adjunct si personalul necesar.
b) Secretarul general si secretarul general adjunct sunt desemnati de
Adunarea Consultativa, la recomandarea Comitetului Ministrilor.
c) Ceilalti membri ai Secretariatului sunt numiti de catre secretarul
general, conform regulamentului administrativ.
d) Nici un membru al Secretariatului nu poate detine o functie remunerata
de catre un guvern, nu poate fi membru al Adunarii Consultative sau al unui
parlament national sau nu poate indeplini activitati incompatibile cu
atributiile sale.
e) Fiecare membru al Secretariatului trebuie sa faca o declaratie solemna
prin care sa-si afirme atasamentul fata de Consiliul Europei si hotararea sa de
a indeplini atributiile sale, in mod constiincios, neinfluentat de vreun
considerent de ordin national, de a nu solicita sau accepta instructiuni, in
legatura cu exercitarea functiilor sale, de la nici un guvern sau alta
autoritate din afara consiliului, precum si de a se abtine de la orice act
incompatibil cu statutul sau de functionar international raspunzator numai in
fata consiliului. Secretarul general si secretarul general adjunct vor face
aceasta declaratie in fata comitetului, iar ceilalti membri, in fata
secretarului general.
f) Fiecare membru trebuie sa respecte caracterul exclusiv international al
functiilor secretarului general si ale personalului Secretariatului si sa se
abtina de a-i influenta in exercitarea functiilor lor.
Art. 37
a) Secretariatul este situat la sediul consiliului.
b) Secretarul general raspunde de activitatea Secretariatului in fata
Comitetului Ministrilor. El ofera, in special, Adunarii Consultative, sub rezerva
art. 38 d), serviciile administrative si alta asistenta de care aceasta ar avea
nevoie.
CAP. 7
Finante
Art. 38
a) Fiecare membru va suporta cheltuielile propriei reprezentari in
Comitetul Ministrilor si in Adunarea Consultativa.
b) Cheltuielile Secretariatului si toate celelalte cheltuieli comune vor fi
impartite intre toti membrii in proportia care va fi stabilita de comitet, pe
baza numarului populatiei fiecarui membru.
Contributia unui membru asociat va fi stabilita de catre comitet.
c) In conformitate cu reglementarile financiare, bugetul consiliului va fi
supus anual spre adoptare comitetului, de catre secretarul general.
d) Secretarul general va supune comitetului cererile adunarii de natura a
antrena cheltuieli care depasesc sumele deja inscrise in buget pentru adunare
si lucrarile sale.
e) Secretarul general va prezenta, de asemenea, Comitetului Ministrilor o
evaluare a cheltuielilor necesare executarii fiecareia din recomandarile supuse
comitetului. Orice rezolutie a carei executare presupune cheltuieli
suplimentare nu va fi considerata ca adoptata de Comitetul Ministrilor decat
daca acesta a aprobat evaluarile unor astfel de cheltuieli suplimentare.
Art. 39
Secretarul general notifica anual guvernului fiecarui membru suma cu care
trebuie sa contribuie. Contributiile sunt exigibile din ziua notificarii; ele
trebuie sa fie achitate secretarului general in termen de maximum 6 luni.
CAP. 8
Privilegii si imunitati
Art. 40
a) Consiliul Europei, reprezentantii membrilor si Secretariatul se bucura,
pe teritoriul membrilor, de imunitatile si privilegiile necesare exercitarii
functiilor lor. In virtutea acestor imunitati, reprezentantii in Adunarea
Consultativa nu pot fi, in special, nici arestati si nici urmariti pe
teritoriul tuturor membrilor pentru opiniile sau voturile exprimate in cursul
dezbaterilor adunarii, comitetelor sau comisiilor.
b) Membrii se angajeaza sa incheie, cat mai curand posibil, un acord in
scopul realizarii prevederilor paragrafului a) de mai sus. Pentru aceasta,
Comitetul Ministrilor va recomanda guvernelor membrilor incheierea unui acord,
care sa defineasca privilegiile si imunitatile recunoscute pe teritoriile lor.
De asemenea, un acord special va fi incheiat cu Guvernul Republicii Franceze,
care va defini privilegiile si imunitatile de care trebuie sa se bucure
consiliul la sediul sau.
CAP. 9
Amendamente
Art. 41
a) Propunerile privind modificarea prezentului statut pot fi facute in
Comitetul Ministrilor sau, conform conditiilor prevazute in art. 25, in
Adunarea Consultativa.
b) Comitetul va recomanda si va include intr-un protocol amendamentele pe
care le considera adecvate.
c) Protocolul de modificare va intra in vigoare cand va fi semnat si
ratificat de catre doua treimi din membri.
d) Cu exceptia dispozitiilor paragrafelor precedente ale prezentului
articol, amendamentele la art. 23 - 35, 38 si 39, care au fost aprobate de
catre comitet si adunare, vor intra in vigoare la data procesului-verbal
incheiat de secretarul general si comunicat guvernelor membrilor, atestand
aprobarea acestora. Dispozitiile prezentului paragraf nu se vor aplica pana la
incheierea celei de-a doua sesiuni ordinare a adunarii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 42
a) Prezentul statut este supus ratificarii. Ratificarile vor fi depuse la
Guvernul Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord.
b) Prezentul statut va intra in vigoare dupa depunerea a sapte instrumente
de ratificare. Guvernul Regatului Unit va notifica tuturor guvernelor semnatare
intrarea in vigoare a statutului si numele membrilor Consiliului Europei la
acea data.
c) Ca urmare, orice alt stat semnatar va deveni parte la prezentul statut
la data depunerii instrumentului sau de ratificare.