LEGE
Nr. 522 din 24 noiembrie 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 143/2000 privind combaterea
traficului si consumului ilicit de droguri
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1155 din 7 decembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de
droguri, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 362 din 3
august 2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul legii va avea urmatorul cuprins:
"LEGE
privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de
droguri"
2. Litera h) a articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"h) consumator - persoana care isi administreaza sau permite sa i se
administreze droguri, in mod ilicit, prin inghitire, fumat, injectare, prizare,
inhalare sau alte cai prin care drogul poate ajunge in organism;"
3. La articolul 1, dupa litera h) se introduc literele h^1), h^2) si h^3)
cu urmatorul cuprins:
"h^1) consumator dependent - consumatorul care, ca urmare a
administrarii drogului in mod repetat si sub necesitate ori nevoie, prezinta
consecinte fizice si psihice conform criteriilor medicale si sociale;
h^2) program integrat de asistenta a consumatorilor si a consumatorilor
dependenti de droguri - totalitatea serviciilor de sanatate si a serviciilor de
asistenta psihologica si sociala asigurate in mod integrat si coordonat
persoanelor consumatoare de droguri, prin unitatile medicale, psihologice si
sociale, publice, private si mixte;
h^3) circuit integrat de asistenta a consumatorilor si a consumatorilor
dependenti de droguri - totalitatea programelor integrate de asistenta
asigurate consumatorilor si consumatorilor dependenti in vederea ameliorarii
starii de sanatate in sensul bunastarii fizice, psihice si sociale a
individului."
4. Literele i) si k) ale articolului 1 vor avea urmatorul cuprins:
"i) program terapeutic - totalitatea serviciilor si a masurilor
medicale si psihologice integrate, individualizate prin evaluare, planificare,
monitorizare si adaptare continua pentru fiecare consumator dependent, in
vederea intreruperii consumului, a inlaturarii dependentei psihice si/sau
fizice si/sau a reducerii riscurilor asociate consumului;
...........................................................................
k) investigatori acoperiti - politistii special desemnati sa efectueze, cu
autorizarea procurorului, activitati specifice, in vederea strangerii datelor
privind existenta infractiunii si identificarea faptuitorilor, si acte
premergatoare, sub o alta identitate decat cea reala, atribuita pentru o
perioada determinata;"
5. La articolul 1, dupa litera k) se introduc literele l), m) si n) cu
urmatorul cuprins:
"l) program psihologic si social - totalitatea serviciilor de
evaluare, consiliere si psihoterapie individuala sau de grup si a serviciilor
si masurilor sociale, individualizate prin evaluare, planificare, monitorizare
si adaptare continua pentru fiecare consumator in vederea inlaturarii
dependentei, reabilitarii si reinsertiei lui sociale;
m) circuit terapeutic - ansamblul de programe terapeutice aplicate
consumatorului dependent de droguri in mod complex, multidisciplinar,
multisectorial si continuu, avand ca scop ameliorarea starii de sanatate;
n) evaluare - determinarea caracteristicilor psihologice si sociale ale
consumatorului de catre centrele de prevenire, evaluare si consiliere antidrog,
in vederea includerii si supravegherii consumatorului intr-un program
psihologic si social de catre managerul de caz."
6. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea,
prepararea, transformarea, cumpararea sau detinerea de droguri de risc pentru
consum propriu, fara drept, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani
sau amenda.
(2) Daca faptele prevazute la alin. (1) privesc droguri de mare risc,
pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 5 ani."
7. La articolul 14 alineatul (1), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) drogurile au fost trimise sau livrate, distribuite sau oferite
unui minor, unui bolnav psihic, unei persoane aflate intr-un program terapeutic
ori s-au efectuat alte asemenea activitati interzise de lege cu privire la una
dintre aceste persoane ori daca fapta a fost comisa intr-o institutie sau
unitate medicala, de invatamant, militara, loc de detentie, centre de asistenta
sociala, de reeducare sau institutie medical-educativa, locuri in care elevii,
studentii si tinerii desfasoara activitati educative, sportive, sociale ori in
apropierea acestora;"
8. La articolul 17, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
urmatorul cuprins:
"(3) Sumele rezultate din valorificarea bunurilor confiscate si banii
confiscati, conform alin. (1) si (2), constituie venituri ale bugetului de stat
si se evidentiaza in cont separat in bugetul de stat."
9. Alineatul (3) al articolului 18 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Distrugerea drogurilor se efectueaza periodic, prin incinerare
sau prin alte mijloace adecvate, de catre o societate comerciala autorizata, in
prezenta unei comisii formate din cate un reprezentant al Parchetului de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, al Ministerului Mediului si
Gospodaririi Apelor, al Agentiei Nationale Antidrog, un specialist din cadrul
formatiunii centrale specializate in prevenirea si combaterea traficului si
consumului ilicit de droguri din Inspectoratul General al Politiei Romane si
gestionarul camerei de corpuri delicte a aceleiasi unitati."
10. La articolul 18, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
urmatorul cuprins:
"(4) Cheltuielile ocazionate de distrugerea drogurilor se suporta de
proprietar sau de persoana de la care au fost ridicate."
11. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
In cazul in care un consumator este condamnat la pedeapsa inchisorii pentru
savarsirea unei alte infractiuni decat cele prevazute la art. 4, instanta poate
dispune includerea acestuia intr-un program terapeutic derulat in sistemul
penitenciar."
12. La capitolul III "Dispozitii procedurale", inainte de
articolul 20 se introduc articolele 19^1 si 19^2 cu urmatorul cuprins:
"Art. 19^1
(1) In cazul savarsirii infractiunilor prevazute la art. 4, procurorul
dispune, in termen de 24 de ore de la inceperea urmaririi penale, evaluarea
consumatorului de catre centrul de prevenire, evaluare si consiliere antidrog,
in scopul includerii acestuia in circuitul integrat de asistenta a persoanelor
consumatoare de droguri.
(2) Dupa primirea raportului de evaluare, intocmit de centrul de prevenire,
evaluare si consiliere antidrog, in baza expertizei medico-legale in termen de
5 zile, procurorul dispune, cu acordul invinuitului sau inculpatului,
includerea acestuia in programul integrat de asistenta a persoanelor
consumatoare de droguri.
(3) Daca impotriva invinuitului sau inculpatului s-a luat masura arestarii
preventive, aceasta poate fi revocata sau inlocuita cu alta masura preventiva.
(4) In toate cazurile, urmarirea penala este continuata potrivit
dispozitiilor Codului de procedura penala.
Art. 19^2
(1) Daca, pana in momentul pronuntarii hotararii, inculpatul respecta
protocolul programului integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de
droguri, instanta de judecata poate sa nu aplice nici o pedeapsa acestuia sau
sa amane aplicarea pedepsei.
(2) In cazul in care amana aplicarea pedepsei, instanta stabileste in
cuprinsul hotararii data la care urmeaza sa se pronunte asupra pedepsei,
interval de timp care nu poate fi mai mare de 2 ani, corelat cu durata
programului integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri.
(3) Intervalul de timp dintre momentul pronuntarii hotararii si data
stabilita de instanta, potrivit alin. (2), constituie perioada de proba pentru
inculpat.
(4) Pentru invinuitul sau inculpatul care refuza includerea intr-un program
integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri, se aplica
dispozitiile Codului penal si ale Codului de procedura penala.
(5) Daca in perioada de proba inculpatul a respectat programul integrat de
asistenta a persoanelor consumatoare de droguri, instanta poate sa nu aplice
nici o pedeapsa.
(6) Daca inculpatul nu respecta programul integrat de asistenta a
persoanelor consumatoare de droguri, instanta poate sa amane inca o data
aplicarea pedepsei, pentru acelasi termen, si reincluderea in circuitul
integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri sau sa aplice
pedeapsa prevazuta de lege."
13. Articolele 26 - 29 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Formatiunile centrale specializate in prevenirea si combaterea
traficului si consumului ilicit de droguri din cadrul Inspectoratului General
al Politiei Romane, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera Romane,
Ministerul Public si Autoritatea Nationala a Vamilor transmit Agentiei
Nationale Antidrog datele privind prevenirea si combaterea traficului si
consumului ilicit de droguri, substante chimice esentiale, precursori si
inhalanti chimici toxici, necesare intocmirii raportului catre Guvernul
Romaniei si catre organisme internationale cu privire la evolutia si nivelul
traficului si consumului de droguri in Romania, precum si cele necesare
elaborarii de studii, sinteze si analize pentru fundamentarea politicilor si
strategiilor de raspuns in lupta antidrog.
(2) In acelasi scop, Ministerul Sanatatii, Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei si Ministerul Educatiei si Cercetarii, precum si alte
institutii publice sau private acreditate sa desfasoare programe si activitati
de prevenire a consumului ilicit de droguri transmit datele solicitate de
Agentia Nationala Antidrog, in conditiile legii.
(3) Institutiile prevazute la alin. (2) pot primi, la cerere, datele
centralizate de catre Agentia Nationala Antidrog privind drogurile, substantele
chimice esentiale, precursorii si inhalantii chimici toxici, inclusiv rapoarte
anuale, sinteze si analize.
Art. 27
(1) Consumul de droguri aflate sub control national, fara prescriptie
medicala, este interzis pe teritoriul Romaniei.
(2) Persoana care consuma ilicit droguri aflate sub control national poate
fi inclusa, cu acordul sau, intr-un program integrat de asistenta a persoanelor
consumatoare de droguri. Manifestarea acordului de includere in circuitul
integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri se face prin
semnarea unui document, potrivit regulamentului pentru aplicarea dispozitiilor
prezentei legi.
(3) Stabilirea programului psihologic si social individualizat se face de
catre centrul de prevenire, evaluare si consiliere antidrog, pe baza evaluarii
psihologice si sociale, si in concordanta cu rezultatele examinarii medicale
solicitate unei unitati medicale, conform criteriilor prevazute in regulamentul
de aplicare a prezentei legi.
(4) Stabilirea programului terapeutic individualizat se face conform
protocoalelor de practica, elaborate de Ministerul Sanatatii, prin structurile
sale specializate si Colegiul Medicilor din Romania.
(5) Unitatile medicale, in care se desfasoara programe terapeutice pentru
consumatorii dependenti, transmit centrelor de prevenire, evaluare si
consiliere antidrog datele necesare in vederea mentinerii continuitatii
programului integrat de asistenta a persoanelor consumatoare de droguri, pe
baza unui raport medical.
(6) Programul terapeutic si programul psihologic si social se desfasoara
integrat, astfel incat consumatorul si consumatorul dependent sa poata
beneficia de o asistenta medicala, psihologica si sociala concomitenta si
continua, cu respectarea drepturilor omului si a drepturilor pacientului,
potrivit legii.
Art. 28
(1) Programele psihologice si sociale se elaboreaza de catre Agentia
Nationala Antidrog in colaborare, dupa caz, cu Ministerul Sanatatii, Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Ministerul Justitiei si se pot
derula in centre autorizate si/sau acreditate in acest sens, cu regim deschis
sau inchis, publice, private sau mixte.
(2) Programele terapeutice se elaboreaza de catre Ministerul Sanatatii si
se desfasoara in centre stabilite in acest scop, cu regim deschis sau inchis,
publice, private sau mixte.
(3) Cheltuielile ocazionate de efectuarea evaluarii consumatorului si de
derularea programelor psihologice si sociale sunt suportate de la bugetul de
stat prin bugetul Agentiei Nationale Antidrog si, in functie de posibilitatile
materiale, de catre persoana in cauza, de familie sau de un organism privat, in
conditiile stabilite printr-un ordin comun al ministrului administratiei si
internelor, al ministrului sanatatii si al ministrului finantelor publice.
(4) Cheltuielile ocazionate de aplicarea programului terapeutic individualizat
pentru persoanele asigurate prin sistemul de asigurari sociale de sanatate sunt
suportate de casele de asigurari de sanatate din Fondul national unic de
asigurari sociale de sanatate pentru afectiunile ce decurg din consumul de
droguri si prin programele de sanatate ale Ministerului Sanatatii si programele
de profilaxie ale Agentiei Nationale Antidrog.
(5) In functie de posibilitatile materiale, persoana in cauza, familia
acesteia sau organisme private pot suporta partial sau integral contravaloarea
serviciilor de evaluare si cheltuielile ocazionate de participarea la programe
psihologice si sociale, la tarifele si in conditiile stabilite prin decizie a
presedintelui Agentiei Nationale Antidrog, cu avizul ministerelor interesate.
(6) Sumele incasate de centrele de prevenire, evaluare si consiliere
antidrog reprezinta venituri extrabugetare ale Agentiei Nationale Antidrog, cu
titlu permanent, si se utilizeaza pentru finantarea programelor de prevenire a
traficului si consumului ilicit de droguri. Sumele neutilizate la sfarsitul
anului se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
(7) Ministrul justitiei si ministrul sanatatii vor stabili, prin ordin
comun, masurile medicale si educative sau programele care vor fi aplicate
consumatorilor de droguri in penitenciare.
Art. 29
(1) Datele personale ale consumatorilor dependenti de consumul de droguri,
inclusi in programul integrat de asistenta a consumatorilor si a consumatorilor
dependenti de droguri, beneficiaza de confidentialitate, conform normelor in
vigoare.
(2) Evidenta centralizata a consumatorilor inclusi in circuitul terapeutic
se tine de Observatorul Roman de Droguri si Toxicomanii din cadrul Agentiei
Nationale Antidrog, in Registrul unic codificat privind consumatorii de
droguri, pe baza datelor comunicate de Ministerul Sanatatii si de alte
institutii care coordoneaza programe terapeutice, psihologice si sociale,
precum si de centrele stabilite, publice sau private.
(3) Ministerul Sanatatii, prin directiile desemnate, are acces la datele
din evidenta prevazuta la alin. (2).
(4) Persoanei careia i s-au aplicat masurile prevazute la art. 27 si 28 i
se va elibera un certificat nominal sau o legitimatie in format electronic
codificata, in care se vor mentiona: unitatea emitenta, datele de identificare
a persoanei in cauza, durata, obiectul si rezultatul tratamentului, motivul
terminarii tratamentului, starea sanatatii persoanei in cauza la inceputul si
terminarea tratamentului.
(5) Toate datele referitoare la persoanele supuse programului integrat de
asistenta a consumatorilor si a consumatorilor dependenti de droguri vor fi
distruse dupa 10 ani de la incetarea supravegherii medicale. In cazul
persoanelor supuse de mai multe ori programelor integrate de asistenta a consumatorilor
si a consumatorilor dependenti de droguri, datele vor fi distruse dupa 10 ani
de la incetarea ultimei perioade de supraveghere medicala."
14. Tabelul nr. I se completeaza cu urmatoarele substante:
"PMMA = {paramethoxymethylamphetamine sau
N-methyl-1-(4-methoxyphenil)-2-aminopropane}
4-MTA = P-methylthioamphetamine sau 4 methylthioamphetamine
2C-I = 2,5-dimethoxy-4-iodophenethylamine
2C-T-2 = 2,5-dimethoxy-4-ethylthiophenethylamine
2C-T-7 = 2,5-dimethoxy-4-(n)-propylthiophenethylamine
TMA-2 = 2,4,5-trimethoxyamphetamine"
15. Tabelul nr. II se completeaza cu urmatoarea substanta:
"2C-B = 4-bromo-2,5-dimethoxyphenethylamine"
16. Tabelul nr. III se completeaza cu urmatoarele substante:
"GHB = acide y-hydroxybutyric
ZOLPIDEM = N,N,6-trimethyl-2-p-tolylimidazol [1,2 = alfa]
pyridin-3-acetamide"
17. Tabelele nr. I - IV se completeaza, la sfarsitul fiecarui tabel, cu
urmatoarele mentiuni:
"- sarurile substantelor din tabel, atunci cand existenta unor astfel
de saruri este posibila;
- produsele conditionate - comprimate, drajeuri, solutii, siropuri etc.,
stabilite prin ordin al ministrului sanatatii, in compozitia carora intra
substantele inscrise in prezentul tabel."
Art. 2
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 3 luni de la publicare, cu
exceptia art. 19^1 si 19^2 din Legea nr. 143/2000, care intra in vigoare la
data intrarii in vigoare a noului Cod penal.
Art. 3
In termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi Ministerul
Sanatatii si Ministerul Administratiei si Internelor supun adoptarii Guvernului
proiectul hotararii pentru modificarea si completarea Regulamentului de
aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului si
consumului ilicit de droguri, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.359/2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 46 din 29 ianuarie
2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4
Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de
droguri, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 362 din 3
august 2000, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele
aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU