LEGE
Nr. 477 din 8 noiembrie 2004
privind Codul de conduita a personalului contractual din autoritatile si
institutiile publice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1105 din 26 noiembrie 2004
Intrucat s-au identificat fapte generatoare de lipsa de integritate publica
in randul consilierilor incadrati la cabinetul demnitarului si, de asemenea,
s-a identificat necesitatea ca si alte categorii de personal sa beneficieze de
prevederile Legii nr. 7/2004 privind Codul de conduita a functionarilor
publici, ca lege-cadru pentru personalul din autoritatile si institutiile
publice,
tinand seama de faptul ca aplicarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare, a avut ca
obiect doar atributiile prevazute la art. 2 alin. (3) si ca, implicit sau
expres, prin prevederile art. 6, personalul cu atributii de gestiune a
mijloacelor fixe si inventarului din cadrul compartimentelor administrative are
si atributii ca membri in comisiile de selectie in achizitiile publice,
in conformitate cu prevederile Recomandarii nr. 10/2000 a Consiliului de
Ministri al Consiliului Europei,
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Domeniul de aplicare si principii generale
Art. 1
Domeniul de aplicare
(1) Codul de conduita a personalului din autoritatile si institutiile
publice, denumit in continuare cod de conduita, reglementeaza normele de
conduita profesionala a personalului contractual.
(2) Normele de conduita profesionala prevazute de prezentul cod de conduita
sunt obligatorii pentru personalul contractual din cadrul autoritatilor si
institutiilor publice, incadrat in baza prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii,
cu modificarile ulterioare, cu exceptia persoanelor alese sau numite politic.
Art. 2
Obiective
Obiectivele prezentului cod de conduita urmaresc sa asigure cresterea
calitatii serviciului public, o buna administrare in realizarea interesului
public, precum si eliminarea birocratiei si a faptelor de coruptie din
administratia publica, prin:
a) reglementarea normelor de conduita profesionala necesare realizarii unor
raporturi sociale si profesionale corespunzatoare crearii si mentinerii la
nivel inalt a prestigiului institutiei publice si al personalului contractual;
b) informarea publicului cu privire la conduita profesionala la care este
indreptatit sa se astepte din partea personalului contractual in exercitarea
functiei;
c) crearea unui climat de incredere si respect reciproc intre cetateni si
personalul contractual din administratia publica, pe de o parte, si intre
cetateni si autoritatile administratiei publice, pe de alta parte.
Art. 3
Principii generale
Principiile care guverneaza conduita profesionala a personalului
contractual sunt urmatoarele:
a) prioritatea interesului public - principiu conform caruia personalul
contractual are indatorirea de a considera interesul public mai presus decat
interesul personal, in exercitarea atributiilor functiei;
b) asigurarea egalitatii de tratament al cetatenilor in fata autoritatilor
si institutiilor publice - principiu conform caruia personalul contractual are
indatorirea de a aplica acelasi regim juridic in situatii identice sau
similare;
c) profesionalismul - principiu conform caruia personalul contractual are
obligatia de a indeplini atributiile de serviciu cu responsabilitate,
competenta, eficienta, corectitudine si constiinciozitate;
d) impartialitatea si nediscriminarea - principiu conform caruia angajatii
contractuali sunt obligati sa aiba o atitudine obiectiva, neutra fata de orice
interes politic, economic, religios sau de alta natura, in exercitarea
atributiilor functiei;
e) integritatea morala - principiu conform caruia personalului contractual
ii este interzis sa solicite sau sa accepte, direct ori indirect, pentru el sau
pentru altul, vreun avantaj ori beneficiu moral sau material;
f) libertatea gandirii si a exprimarii - principiu conform caruia
personalul contractual poate sa-si exprime si sa-si fundamenteze opiniile, cu
respectarea ordinii de drept si a bunelor moravuri;
g) cinstea si corectitudinea - principiu conform caruia, in exercitarea
functiei si in indeplinirea atributiilor de serviciu, personalul contractual
trebuie sa fie de buna-credinta si sa actioneze pentru indeplinirea conforma a
atributiilor de serviciu;
h) deschiderea si transparenta - principiu conform caruia activitatile
desfasurate de angajatii contractuali in exercitarea atributiilor functiilor
lor sunt publice si pot fi supuse monitorizarii cetatenilor.
Art. 4
Termeni
In intelesul prezentei legi, expresiile si termenii de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) personal contractual ori angajat contractual - persoana numita intr-o
functie in autoritatile si institutiile publice in conditiile Legii nr.
53/2003, cu modificarile ulterioare;
b) functie - ansamblul atributiilor si responsabilitatilor stabilite de
autoritatea sau institutia publica, in temeiul legii, in fisa postului;
c) interes public - acel interes care implica garantarea si respectarea de
catre institutiile si autoritatile publice a drepturilor, libertatilor si
intereselor legitime ale cetatenilor, recunoscute de Constitutie, legislatia
interna si tratatele internationale la care Romania este parte, precum si
indeplinirea atributiilor de serviciu, cu respectarea principiilor eficientei,
eficacitatii si economicitatii cheltuirii resurselor;
d) interes personal - orice avantaj material sau de alta natura, urmarit
ori obtinut, in mod direct sau indirect, pentru sine ori pentru altii, de catre
personalul contractual prin folosirea reputatiei, influentei, facilitatilor,
relatiilor, informatiilor la care are acces, ca urmare a exercitarii
atributiilor functiei:
e) conflict de interese - acea situatie sau imprejurare in care interesul
personal, direct ori indirect, al angajatului contractual contravine
interesului public, astfel incat afecteaza sau ar putea afecta independenta si
impartialitatea sa in luarea deciziilor ori indeplinirea la timp si cu
obiectivitate a indatoririlor care ii revin in exercitarea functiei detinute;
f) informatie de interes public - orice informatie care priveste
activitatile sau care rezulta din activitatile unei autoritati publice ori
institutii publice, indiferent de suportul ei;
g) informatie cu privire la date personale - orice informatie privind o
persoana identificata sau identificabila.
CAP. 2
Norme generale de conduita profesionala a personalului contractual
Art. 5
Asigurarea unui serviciu public de calitate
(1) Personalul contractual are obligatia de a asigura un serviciu public de
calitate in beneficiul cetatenilor, prin participarea activa la luarea
deciziilor si la transpunerea lor in practica, in scopul realizarii
competentelor autoritatilor si ale institutiilor publice, in limitele
atributiilor stabilite prin fisa postului.
(2) In exercitarea functiei personalul contractual are obligatia de a avea
un comportament profesionist, precum si de a asigura, in conditiile legii,
transparenta administrativa, pentru a castiga si a mentine increderea
publicului in integritatea, impartialitatea si eficacitatea autoritatilor si
institutiilor publice.
Art. 6
Respectarea Constitutiei si a legilor
(1) Angajatii contractuali au obligatia ca, prin actele si faptele lor, sa
respecte Constitutia, legile tarii si sa actioneze pentru punerea in aplicare a
dispozitiilor legale, in conformitate cu atributiile care le revin, cu
respectarea eticii profesionale.
(2) Personalul contractual trebuie sa se conformeze dispozitiilor legale
privind restrangerea exercitiului unor drepturi, datorata naturii functiilor
detinute.
Art. 7
Loialitatea fata de autoritatile si institutiile publice
(1) Personalul contractual are obligatia de a apara cu loialitate
prestigiul autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara
activitatea, precum si de a se abtine de la orice act ori fapt care poate
produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acesteia.
(2) Angajatilor contractuali le este interzis:
a) sa exprime in public aprecieri neconforme cu realitatea in legatura cu
activitatea autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara
activitatea, cu politicile si strategiile acesteia ori cu proiectele de acte cu
caracter normativ sau individual;
b) sa faca aprecieri in legatura cu litigiile aflate in curs de solutionare
si in care autoritatea sau institutia publica in care isi desfasoara activitatea
are calitatea de parte, daca nu sunt abilitati in acest sens;
c) sa dezvaluie informatii care nu au caracter public, in alte conditii
decat cele prevazute de lege;
d) sa dezvaluie informatiile la care au acces in exercitarea functiei, daca
aceasta dezvaluire este de natura sa atraga avantaje necuvenite ori sa
prejudicieze imaginea sau drepturile institutiei ori ale unor functionari
publici sau angajati contractuali, precum si ale persoanelor fizice sau
juridice;
e) sa acorde asistenta si consultanta persoanelor fizice sau juridice, in
vederea promovarii de actiuni juridice ori de alta natura impotriva statului
sau autoritatii ori institutiei publice in care isi desfasoara activitatea.
(3) Prevederile alin. (2) lit. a) - d) se aplica si dupa incetarea
raportului de munca, pentru o perioada de 2 ani, daca dispozitiile din legi
speciale nu prevad alte termene.
(4) Prevederile prezentului cod de conduita nu pot fi interpretate ca o
derogare de la obligatia legala a personalului contractual de a furniza
informatii de interes public celor interesati, in conditiile legii.
Art. 8
Libertatea opiniilor
(1) In indeplinirea atributiilor de serviciu angajatii contractuali au
obligatia de a respecta demnitatea functiei detinute, coreland libertatea
dialogului cu promovarea intereselor autoritatii sau institutiei publice in
care isi desfasoara activitatea.
(2) In activitatea lor angajatii contractuali au obligatia de a respecta
libertatea opiniilor si de a nu se lasa influentati de considerente personale.
(3) In exprimarea opiniilor, personalul contractual trebuie sa aiba o
atitudine concilianta si sa evite generarea conflictelor datorate schimbului de
pareri.
Art. 9
Activitatea publica
(1) Relatiile cu mijloacele de informare in masa se asigura de catre
persoanele desemnate in acest sens de conducatorul autoritatii sau institutiei
publice, in conditiile legii.
(2) Angajatii contractuali desemnati sa participe la activitati sau
dezbateri publice, in calitate oficiala, trebuie sa respecte limitele
mandatului de reprezentare incredintat de conducatorul autoritatii ori
institutiei publice in care isi desfasoara activitatea sau mandatul dat de
demnitarul in cabinetul caruia sunt incadrati.
(3) In cazul in care nu sunt desemnati in acest sens, angajatii
contractuali pot participa la activitati sau dezbateri publice, avand obligatia
de a face cunoscut faptul ca opinia exprimata nu reprezinta punctul de vedere
oficial al autoritatii ori institutiei publice in cadrul careia isi desfasoara
activitatea.
Art. 10
Activitatea politica
In exercitarea functiei detinute, personalului contractual ii este
interzis:
a) sa participe la colectarea de fonduri pentru activitatea partidelor
politice;
b) sa furnizeze sprijin logistic candidatilor la functii de demnitate
publica;
c) sa colaboreze, atat in cadrul relatiilor de serviciu, cat si in afara
acestora, cu persoanele fizice sau juridice care fac donatii ori sponsorizari
partidelor politice;
d) sa afiseze in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice insemne ori
obiecte inscriptionate cu sigla sau denumirea partidelor politice ori a
candidatilor acestora.
Art. 11
Folosirea imaginii proprii
In considerarea functiei pe care o detine, personalul contractual are
obligatia de a nu permite utilizarea numelui sau a imaginii proprii in actiuni
publicitare pentru promovarea unei activitati comerciale, precum si in scopuri
electorale.
Art. 12
Cadrul relatiilor in exercitarea atributiilor functiei
(1) In relatiile cu personalul contractual si functionarii publici din
cadrul autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea,
precum si cu persoanele fizice sau juridice, angajatii contractuali sunt
obligati sa aiba un comportament bazat pe respect, buna-credinta, corectitudine
si amabilitate.
(2) Personalul contractual are obligatia de a nu aduce atingere onoarei,
reputatiei si demnitatii persoanelor din cadrul autoritatii sau institutiei
publice in care isi desfasoara activitatea, precum si ale persoanelor cu care
intra in legatura in exercitarea functiei, prin:
a) intrebuintarea unor expresii jignitoare;
b) dezvaluirea aspectelor vietii private;
c) formularea unor sesizari sau plangeri calomnioase.
(3) Personalul contractual trebuie sa adopte o atitudine impartiala si
justificata pentru rezolvarea clara si eficienta a problemelor cetatenilor.
Personalul contractual are obligatia sa respecte principiul egalitatii
cetatenilor in fata legii si a autoritatii publice, prin:
a) promovarea unor solutii coerente, conform principiului tratamentului
nediferentiat, raportate la aceeasi categorie de situatii de fapt;
b) eliminarea oricarei forme de discriminare bazate pe aspecte privind
nationalitatea, convingerile religioase si politice, starea materiala,
sanatatea, varsta, sexul sau alte aspecte.
Art. 13
Conduita in cadrul relatiilor internationale
(1) Personalul contractual care reprezinta autoritatea sau institutia
publica in cadrul unor organizatii internationale, institutii de invatamant,
conferinte, seminarii si alte activitati cu caracter international are
obligatia sa promoveze o imagine favorabila tarii si autoritatii sau
institutiei publice pe care o reprezinta.
(2) In relatiile cu reprezentantii altor state, angajatii contractuali au
obligatia de a nu exprima opinii personale privind aspecte nationale sau
dispute internationale.
(3) In deplasarile in afara tarii, personalul contractual este obligat sa
aiba o conduita corespunzatoare regulilor de protocol si sa respecte legile si
obiceiurile tarii gazda.
Art. 14
Interdictia privind acceptarea cadourilor, serviciilor si avantajelor
Angajatii contractuali nu trebuie sa solicite ori sa accepte cadouri,
servicii, favoruri, invitatii sau orice alt avantaj, care le sunt destinate
personal, familiei, parintilor, prietenilor ori persoanelor cu care au avut
relatii de afaceri sau de natura politica, care le pot influenta
impartialitatea in exercitarea functiilor publice detinute ori pot constitui o
recompensa in raport cu aceste functii.
Art. 15
Participarea la procesul de luare a deciziilor
(1) In procesul de luare a deciziilor angajatii contractuali au obligatia
sa actioneze conform prevederilor legale si sa isi exercite capacitatea de
apreciere in mod fundamentat si impartial.
(2) Angajatii contractuali au obligatia de a nu promite luarea unei decizii
de catre autoritatea sau institutia publica, de catre alti functionari publici,
precum si indeplinirea atributiilor in mod privilegiat.
Art. 16
Obiectivitate in evaluare
(1) In exercitarea atributiilor specifice functiilor de conducere,
angajatii contractuali au obligatia sa asigure egalitatea de sanse si tratament
cu privire la dezvoltarea carierei pentru personalul contractual din subordine.
(2) Personalul contractual de conducere are obligatia sa examineze si sa
aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare a competentei profesionale
pentru personalul din subordine, atunci cand propune ori aproba avansari,
promovari, transferuri, numiri sau eliberari din functii ori acordarea de
stimulente materiale sau morale, excluzand orice forma de favoritism ori
discriminare.
(3) Personalul contractual de conducere are obligatia de a nu favoriza sau
defavoriza accesul ori promovarea in functiile contractuale pe criterii
discriminatorii, de rudenie, afinitate sau alte criterii neconforme cu
principiile prevazute la art. 3.
Art. 17
Folosirea abuziva a atributiilor functiei detinute
(1) Personalul contractual are obligatia de a nu folosi atributiile
functiei detinute in alte scopuri decat cele prevazute de lege.
(2) Prin activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de evaluare sau
de participare la anchete ori actiuni de control, personalul contractual nu
poate urmari obtinerea de foloase sau avantaje in interes personal ori
producerea de prejudicii materiale sau morale altor persoane.
(3) Angajatii contractuali au obligatia de a nu interveni sau influenta
vreo ancheta de orice natura, din cadrul institutiei sau din afara acesteia, in
considerarea functiei pe care o detin.
(4) Angajatii contractuali au obligatia de a nu impune altor angajati
contractuali sau functionari publici sa se inscrie in organizatii sau
asociatii, indiferent de natura acestora, ori de a nu le sugera acest lucru,
promitandu-le acordarea unor avantaje materiale sau profesionale.
Art. 18
Utilizarea resurselor publice
(1) Personalul contractual este obligat sa asigure ocrotirea proprietatii
publice si private a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale, sa
evite producerea oricarui prejudiciu, actionand in orice situatie ca un bun
proprietar.
(2) Personalul contractual are obligatia sa foloseasca timpul de lucru,
precum si bunurile apartinand autoritatii sau institutiei publice numai pentru
desfasurarea activitatilor aferente functiei detinute.
(3) Personalul contractual trebuie sa propuna si sa asigure, potrivit
atributiilor care ii revin, folosirea utila si eficienta a banilor publici, in
conformitate cu prevederile legale.
(4) Personalului contractual care desfasoara activitati publicistice in
interes personal sau activitati didactice ii este interzis sa foloseasca timpul
de lucru ori logistica autoritatii sau a institutiei publice pentru realizarea
acestora.
Art. 19
Limitarea participarii la achizitii, concesionari sau inchirieri
(1) Orice angajat contractual poate achizitiona un bun aflat in
proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale,
supus vanzarii in conditiile legii, cu exceptia urmatoarelor cazuri:
a) cand a luat cunostinta, in cursul sau ca urmare a indeplinirii
atributiilor de serviciu, despre valoarea ori calitatea bunurilor care urmeaza
sa fie vandute;
b) cand a participat, in exercitarea atributiilor de serviciu, la
organizarea vanzarii bunului respectiv;
c) cand poate influenta operatiunile de vanzare sau cand a obtinut
informatii la care persoanele interesate de cumpararea bunului nu au avut
acces.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si in cazul
concesionarii sau inchirierii unui bun aflat in proprietatea publica ori
privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) Angajatilor contractuali le este interzisa furnizarea informatiilor
referitoare la bunurile proprietate publica sau privata a statului ori a
unitatilor administrativ-teritoriale, supuse operatiunilor de vanzare,
concesionare sau inchiriere, in alte conditii decat cele prevazute de lege.
(4) Prevederile alin. (1) - (3) se aplica in mod corespunzator si in cazul
realizarii tranzactiilor prin interpus sau in situatia conflictului de
interese.
CAP. 3
Coordonarea si controlul aplicarii normelor de conduita profesionala pentru
personalul contractual
Art. 20
Rolul Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului Afacerilor
Externe si Autoritatii Nationale de Control
(1) Ministerul Administratiei si Internelor coordoneaza si controleaza
aplicarea normelor prevazute de prezentul cod de conduita, exercitand
urmatoarele atributii:
a) urmareste aplicarea si respectarea in cadrul autoritatilor si
institutiilor publice a prevederilor prezentului cod de conduita;
b) solutioneaza petitiile si sesizarile primite privind incalcarea
prevederilor prezentului cod de conduita sau le transmite spre solutionare
organului competent, conform legii;
c) formuleaza recomandari de solutionare a cazurilor cu care a fost
sesizat;
d) elaboreaza studii si cercetari privind respectarea prevederilor
prezentului cod de conduita;
e) colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale care au ca scop promovarea
si apararea intereselor legitime ale cetatenilor in relatia cu personalul din
administratia publica, cu exceptia functionarilor publici.
(2) Prin activitatea sa Ministerul Administratiei si Internelor nu poate
influenta derularea procedurii disciplinare din cadrul autoritatilor si
institutiilor publice, desfasurata in conformitate cu prevederile Legii nr.
53/2003, cu modificarile ulterioare.
(3) Pentru personalul contractual, diplomatic si auxiliar, din cadrul
aparatului intern si extern al Ministerului Afacerilor Externe, acest minister
aplica in mod corespunzator prevederile alin. (1) si (2).
(4) Pentru personalul contractual al autoritatilor si institutiilor din
cadrul administratiei publice centrale si administratiei publice autonome, cu
exceptia prefecturilor, Autoritatea Nationala de Control aplica in mod
corespunzator prevederile alin. (1) si (2).
Art. 21
Sesizarea
(1) Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Afacerilor Externe
si Autoritatea Nationala de Control pot fi sesizate de orice persoana cu
privire la:
a) incalcarea prevederilor prezentului cod de conduita de catre angajatii
contractuali;
b) constrangerea sau amenintarea exercitata asupra angajatului contractual
pentru a-l determina sa incalce dispozitiile legale in vigoare ori sa le aplice
necorespunzator.
(2) Sesizarea prevazuta la alin. (1) nu exclude sesizarea organului
disciplinar competent, potrivit legii, din cadrul autoritatilor si
institutiilor publice.
(3) Angajatii contractuali nu pot fi sanctionati sau prejudiciati in nici
un fel pentru sesizarea cu buna-credinta a organelor disciplinare competente,
in conditiile legii.
(4) Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Afacerilor Externe
si Autoritatea Nationala de Control vor verifica actele si faptele pentru care
au fost sesizate, cu respectarea confidentialitatii privind identitatea
persoanei care a facut sesizarea.
(5) Sesizarile inaintate Ministerului Administratiei si Internelor,
Ministerului Afacerilor Externe si Autoritatii Nationale de Control vor fi
centralizate intr-o baza de date la Ministerul Administratiei si Internelor,
necesara pentru:
a) identificarea cauzelor care determina incalcarea normelor de conduita
profesionala;
b) identificarea modalitatilor de prevenire a incalcarii normelor de
conduita profesionala;
c) adoptarea masurilor privind reducerea si eliminarea cazurilor de
nerespectare a prevederilor legale.
Art. 22
Solutionarea sesizarii
(1) Rezultatele activitatii de centralizare a sesizarilor sau petitiilor se
consemneaza intr-un raport pe baza caruia Ministerul Administratiei si
Internelor, Ministerul Afacerilor Externe si Autoritatea Nationala de Control
vor formula recomandari catre autoritatea administratiei publice sau institutia
respectiva din sectorul bugetar cu privire la modul de corectare a
deficientelor constatate.
(2) Recomandarile Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului
Afacerilor Externe si Autoritatii Nationale de Control vor fi comunicate:
a) angajatului contractual sau persoanei care a formulat sesizarea;
b) angajatului contractual care face obiectul sesizarii;
c) conducatorului autoritatii sau institutiei publice in care isi
desfasoara activitatea angajatul contractual care face obiectul sesizarii.
(3) In termen de 30 de zile lucratoare de la data solutionarii,
autoritatile si institutiile publice au obligatia de a comunica autoritatilor
competente in monitorizarea implementarii si aplicarii prezentului cod de
conduita, conform prevederilor art. 20, modul de solutionare a masurilor
prevazute in recomandare.
(4) In cazul in care in situatia sesizata este implicat conducatorul autoritatii
sau institutiei publice ori adjunctii acestuia, recomandarea autoritatilor
competente in monitorizarea implementarii si aplicarii prezentului cod de
conduita va fi transmisa si structurii ierarhic superioare institutiei sau
autoritatii publice ori, dupa caz, primului-ministru.
Art. 23
Publicitatea cazurilor sesizate
(1) Raportul anual cu privire la Standardul de conduita a personalului
contractual, care se intocmeste de autoritatile competente in monitorizarea
implementarii si aplicarii prezentului cod de conduita, se prezinta Guvernului
si trebuie sa cuprinda si urmatoarele date:
a) numarul si obiectul sesizarilor privind cazurile de incalcare a normelor
de conduita profesionala;
b) categoriile si numarul de angajati contractuali care au incalcat normele
de conduita morala si profesionala;
c) cauzele si consecintele nerespectarii prevederilor prezentului cod de
conduita;
d) evidentierea cazurilor in care personalului contractual i s-a cerut sa
actioneze sub presiunea factorului politic;
e) recomandarile propuse;
f) autoritatile sau institutiile publice care nu au respectat
recomandarile.
(2) Autoritatile competente in monitorizarea implementarii si aplicarii
prezentului cod de conduita pot sa prezinte in raportul anual, in mod detaliat,
unele cazuri care prezinta un interes deosebit pentru opinia publica.
(3) Raportul se publica pe pagina de Internet a autoritatilor prevazute la
alin. (1), iar publicarea se anunta prin comunicat difuzat printr-o agentie de presa.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 24
Raspunderea
(1) Incalcarea dispozitiilor prezentului cod de conduita atrage raspunderea
disciplinara a personalului contractual, in conditiile legii.
(2) Organele cu atributii disciplinare au competenta de a cerceta
incalcarea prevederilor prezentului cod de conduita si de a propune aplicarea
sanctiunilor disciplinare in conditiile Legii nr. 53/2003, cu modificarile
ulterioare.
(3) In cazurile in care faptele savarsite intrunesc elementele constitutive
ale unor infractiuni, vor fi sesizate organele de urmarire penala competente,
in conditiile legii.
(4) Personalul contractual raspunde patrimonial, potrivit legii, in
cazurile in care, prin faptele savarsite cu incalcarea normelor de conduita
profesionala, aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice.
Art. 25
Armonizarea regulamentelor interne de organizare si functionare
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
autoritatile si institutiile publice vor armoniza regulamentele interne de
organizare si functionare sau codurile de conduita specifice, potrivit
dispozitiilor prezentului cod de conduita, in functie de domeniul lor de
activitate.
Art. 26
Asigurarea publicitatii
Pentru informarea cetatenilor compartimentele de relatii publice din cadrul
autoritatilor si institutiilor publice au obligatia de a asigura publicitatea
si de a afisa codul de conduita la sediul autoritatilor sau institutiilor
publice, intr-un loc vizibil.
Art. 27
Intrarea in vigoare
Prezenta lege intra in vigoare la 5 zile de la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU