LEGE
Nr. 39 din 17 martie 2005
privind ratificarea Protocolului nr. 14 la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, adoptata la Roma la 4
noiembrie 1950, cu privire la modificarea sistemului de control al Conventiei,
adoptat la Strasbourg la 13 mai 2004
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 238 din 22 martie 2005
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Protocolul nr. 14 la Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, adoptata la Roma la 4 noiembrie 1950, cu
privire la modificarea sistemului de control al Conventiei, adoptat la
Strasbourg la 13 mai 2004.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
PROTOCOLUL Nr. 14
la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
adoptata la Roma la 4 noiembrie 1950, cu privire la modificarea sistemului de
control al Conventiei, adoptat la Strasbourg la 13 mai 2004*)
*) Traducere.
PREAMBUL
Statele membre ale Consiliului Europei, semnatare ale prezentului protocol
la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
adoptata la Roma la 4 noiembrie 1950, denumita in continuare Conventia,
avand in vedere Rezolutia nr. 1 si Declaratia, adoptate in cadrul
Conferintei ministeriale europene privind drepturile omului, care s-a
desfasurat la Roma la 3 si 4 noiembrie 2000,
avand in vedere declaratiile adoptate de Comitetul Ministrilor la 8
noiembrie 2001, 7 noiembrie 2002 si 15 mai 2003 in cadrul reuniunilor 109, 111,
respectiv 112,
avand in vedere Avizul nr. 251 (2004) adoptat de Adunarea Parlamentara a
Consiliului Europei la 28 aprilie 2004,
considerand ca este necesara si urgenta modificarea anumitor dispozitii ale
Conventiei in vederea mentinerii si imbunatatirii eficientei pe termen lung a
sistemului de control, avand in vedere mai ales cresterea continua a numarului
de cauze aflate pe rolul Curtii Europene a Drepturilor Omului si al Comitetului
Ministrilor Consiliului Europei,
considerand, mai ales, ca este necesar sa fie mentinut rolul principal al
Curtii in ceea ce priveste protectia drepturilor omului in Europa,
au convenit asupra celor ce urmeaza:
Art. 1
Alineatul 2 al articolului 22 din Conventie se abroga.
Art. 2
Articolul 23 din Conventie se modifica dupa cum urmeaza:
"Art. 23
Durata mandatului si revocarea
1. Judecatorii sunt alesi pentru o perioada de 9 ani. Ei nu pot fi realesi.
2. Mandatul judecatorilor se incheie atunci cand ei implinesc varsta de 70
de ani.
3. Judecatorii raman in functie pana la inlocuirea lor. Ei continua totusi
sa se ocupe de cauzele cu care au fost deja sesizati.
4. Un judecator nu poate fi revocat din functie decat daca ceilalti
judecatori decid, cu o majoritate de doua treimi, ca el nu mai corespunde
conditiilor cerute."
Art. 3
Articolul 24 din Conventie se abroga.
Art. 4
Articolul 25 din Conventie devine articolul 24 si se modifica dupa cum
urmeaza:
"Art. 24
Grefa si raportorii
1. Curtea dispune de o grefa ale carei sarcini si organizare sunt stabilite
prin regulamentul Curtii.
2. Atunci cand se pronunta in complet de judecator unic, Curtea este
asistata de raportori care isi exercita functiile sub autoritatea presedintelui
Curtii. Ei fac parte din grefa Curtii."
Art. 5
Articolul 26 din Conventie devine articolul 25 ("Adunarea generala a
Curtii") si se modifica dupa cum urmeaza:
1. La sfarsitul literei d), virgula este inlocuita cu punct si virgula, iar
cuvantul "si" se elimina.
2. La sfarsitul literei e), punctul este inlocuit cu punct si virgula.
3. Se adauga o noua litera, litera f), cu urmatorul cuprins:
"f) formuleaza orice cerere in temeiul art. 26 alin. 2."
Art. 6
Articolul 27 din Conventie devine articolul 26 si se modifica dupa cum
urmeaza:
"Art. 26
Completele de judecatori unici, comitete, Camere si Marea Camera
1. Pentru examinarea cauzelor deduse judecatii Curtii, aceasta se
constituie din complete formate din judecator unic, comitete de 3 judecatori,
Camere de 7 judecatori si Marea Camera, formata din 17 judecatori. Camerele
Curtii constituie comitete pentru o perioada determinata.
2. La cererea Adunarii generale a Curtii, Comitetul Ministrilor poate sa
reduca la 5 numarul judecatorilor Camerelor, prin decizie unanima si pentru o
perioada determinata.
3. Judecatorul unic nu va examina nici o cerere introdusa impotriva inaltei
parti contractante in numele careia a fost ales.
4. Judecatorul ales in numele unei inalte parti contractante care este
parte in cauza este membru de drept al Camerei sau al Marii Camere. In absenta
sa ori in cazul in care nu poate participa, va participa in calitate de
judecator o persoana aleasa de presedintele Curtii de pe o lista prezentata in
prealabil de catre inalta parte contractanta.
5. De asemenea, fac parte din Marea Camera presedintele Curtii,
vicepresedintii, presedintii Camerelor si alti judecatori desemnati in
conformitate cu regulamentul Curtii. Cand cauza este transmisa Marii Camere in
temeiul art. 43, nici un judecator al Camerei care a pronuntat decizia nu poate
sa faca parte din Marea Camera, cu exceptia presedintelui Camerei si a
judecatorului care a participat in numele inaltei parti contractante
interesate."
Art. 7
Dupa noul articol 26 se adauga un nou articol, articolul 27, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 27
Competenta judecatorilor unici
1. Judecatorul unic poate declara inadmisibila o cauza, in temeiul art. 34,
sau poate decide radierea ei de pe rol atunci cand o asemenea decizie poate fi
luata fara o examinare suplimentara.
2. Decizia este definitiva.
3. Daca judecatorul unic nu declara inadmisibila o cauza sau nu o radiaza
de pe rol, acesta o va transmite unui comitet sau unei Camere pentru o
examinare suplimentara."
Art. 8
Articolul 28 din Conventie se modifica dupa cum urmeaza:
"Art. 28
Competenta comitetelor
1. Un comitet sesizat cu o cerere individuala formulata in temeiul art. 34
poate, cu unanimitate de voturi:
a) sa o declare ca fiind inadmisibila sau sa o radieze de pe rol, atunci
cand o asemenea decizie poate fi luata fara o examinare suplimentara; sau
b) sa o declare ca admisibila si sa pronunte in acelasi timp o hotarare pe
fond, atunci cand problema referitoare la interpretarea sau aplicarea
Conventiei ori a protocoalelor sale, care este la originea cauzei, face
obiectul unei jurisprudente constante a Curtii.
2. Deciziile si hotararile prevazute la alin. 1 sunt definitive.
3. Daca judecatorul ales in numele inaltei parti contractante, parte in
cauza, nu este membru al comitetului, acesta din urma poate, in orice faza a
procedurii, sa il invite sa participe in locul unuia dintre membri, tinand
seama de toti factorii pertinenti, inclusiv daca partea a contestat aplicarea
procedurii prevazute la alin. 1.
Art. 9
Articolul 29 din Conventie se modifica dupa cum urmeaza:
1. Alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Daca nu a fost luata nici o decizie in temeiul art. 27 sau 28 si nici
nu a fost pronuntata o hotarare potrivit art. 28, Camera se pronunta asupra
admisibilitatii si a fondului cererilor individuale formulate conform art. 34.
Decizia asupra admisibilitatii poate fi luata separat."
2. La finalul alineatului 2 se adauga o noua fraza, dupa cum urmeaza:
"Cu exceptia cazurilor in care Curtea decide altfel, in cazuri
exceptionale decizia asupra admisibilitatii se ia separat".
3. Alineatul 3 se abroga.
Art. 10
Articolul 31 din Conventie se modifica dupa cum urmeaza:
1. La sfarsitul literei a), cuvantul "si" se elimina.
2. Litera b) devine litera c) si se insereaza o noua litera b), dupa cum
urmeaza:
"b) se pronunta asupra aspectelor cu privire la care Curtea este
sesizata de catre Comitetul Ministrilor in temeiul art. 46 alin. 4; si
[...]".
Art. 11
Articolul 32 din Conventie se modifica dupa cum urmeaza:
- La sfarsitul alineatului 1, dupa numarul 34 se adauga o virgula si
numarul 46.
Art. 12
Alineatul 3 al articolului 35 din Conventie se modifica dupa cum urmeaza:
"3. Curtea declara inadmisibila orice cerere individuala introdusa in
temeiul art. 34, atunci cand apreciaza ca:
a) cererea este incompatibila cu prevederile Conventiei sau ale
protocoalelor sale, este in mod vadit neintemeiata ori abuziva; sau
b) reclamantul nu a suferit nici un prejudiciu important, cu exceptia
cazului in care respectarea drepturilor omului garantate prin Conventie si prin
protocoalele sale impune examinarea pe fond a cererii si cu conditia de a nu
respinge pentru acest motiv nici o cauza care nu a fost examinata corespunzator
de o instanta nationala."
Art. 13
La sfarsitul articolului 36 din Conventie se adauga un nou alineat,
alineatul 3, cu urmatorul cuprins:
"3. In orice cauza aflata pe rolul unei Camere sau al Marii Camere
comisarul pentru drepturile omului al Consiliului Europei poate prezenta
observatii scrise si poate lua parte la audieri."
Art. 14
Articolul 38 din Conventie se modifica dupa cum urmeaza:
"Art. 38
Examinarea in contradictoriu a cauzei
Curtea examineaza cauza in conditii de contradictorialitate cu
reprezentantii partilor si, daca este cazul, procedeaza la o ancheta, pentru a
carei buna desfasurare inaltele parti contractante implicate vor pune la
dispozitie toate facilitatile necesare."
Art. 15
Articolul 39 din Conventie se modifica dupa cum urmeaza:
"Art. 39
Solutionari pe cale amiabila
1. In orice etapa a procedurii Curtea se poate pune la dispozitia partilor
in vederea solutionarii pe cale amiabila a cauzei, care sa reflecte respectarea
drepturilor omului, asa cum sunt recunoscute acestea in Conventie si in
protocoalele sale.
2. Procedura descrisa la alin. 1 este confidentiala.
3. In cazul incheierii unei conventii de rezolvare amiabila, Curtea scoate
cauza de pe rol printr-o decizie care se limiteaza la o prezentare sumara a
situatiei de fapt si a solutiei adoptate.
4. Aceasta decizie este transmisa Comitetului Ministrilor, care
supravegheaza executarea clauzelor din conventia de solutionare pe cale
amiabila, asa cum au fost retinute in decizie."
Art. 16
Articolul 46 din Conventie se modifica dupa cum urmeaza:
"Art. 46
Forta obligatorie si executarea hotararilor
1. Inaltele parti contractante se obliga sa se conformeze hotararilor
definitive ale Curtii, pronuntate in cauzele in care sunt parti.
2. Hotararea definitiva a Curtii se transmite Comitetului Ministrilor care
supravegheaza executarea acesteia.
3. In cazul in care Comitetul Ministrilor considera ca supravegherea
executarii unei hotarari definitive este impiedicata de o dificultate de
interpretare a acestei hotarari, el poate sesiza Curtea pentru a se pronunta
asupra acestei probleme de interpretare. Decizia cu privire la sesizarea Curtii
se ia prin vot cu o majoritate de doua treimi din numarul reprezentantilor cu drept
de a participa la lucrarile Comitetului Ministrilor.
4. In cazul in care Comitetul Ministrilor considera ca o inalta parte
contractanta refuza sa se conformeze unei hotarari definitive pronuntate
intr-un litigiu in care este parte, acesta poate, dupa ce a pus in intarziere
inalta parte contractanta, sa sesizeze Curtea cu privire la problema
respectarii de catre aceasta a obligatiei prevazute la alin. 1, printr-o
decizie luata cu votul majoritatii de doua treimi din numarul reprezentantilor
cu drept de a participa la lucrarile Comitetului Ministrilor.
5. Daca Curtea constata o incalcare a prevederilor alin. 1, trimite cauza
Comitetului Ministrilor pentru ca acesta sa examineze masurile care se impun.
Daca Curtea constata ca nu s-a produs o incalcare a prevederilor alin. 1, va
transmite cauza Comitetului Ministrilor, care va decide incetarea supravegherii
executarii."
Art. 17
Articolul 59 din Conventie se modifica dupa cum urmeaza:
1. Se adauga alineatul 2 cu urmatorul cuprins:
"2. Uniunea Europeana poate adera la prezenta Conventie."
2. Alineatele 2, 3 si 4 vor deveni alineatele 3, 4 si, respectiv, 5.
Art. 18
Dispozitii finale si tranzitorii
1. Prezentul protocol este deschis semnarii de catre statele membre ale Consiliului
Europei, semnatare ale Conventiei, care isi pot exprima consimtamantul de a fi
parte la acesta prin:
a) semnare fara rezerva ratificarii, acceptarii ori aprobarii; sau
b) semnare sub rezerva ratificarii, acceptarii ori aprobarii, urmata de
ratificare, acceptare sau aprobare.
2. Instrumentele de ratificare, acceptare sau aprobare vor fi depuse la
Secretariatul General al Consiliului Europei.
Art. 19
Prezentul protocol va intra in vigoare in prima zi a lunii care urmeaza
trecerii unui termen de 3 luni de la data la care toate partile contractante
isi vor fi exprimat consimtamantul de a fi parte la protocol, in conformitate
cu dispozitiile art. 18.
Art. 20
1. La data intrarii in vigoare a prezentului protocol, dispozitiile sale se
vor aplica tuturor cererilor aflate pe rolul Curtii, precum si tuturor
hotararilor a caror executare este supravegheata de catre Comitetul
Ministrilor.
2. Noul criteriu de admisibilitate introdus prin art. 12 din prezentul
protocol la art. 35 alin. 3 lit. b) din Conventie nu se va aplica cererilor
declarate admisibile inainte de intrarea in vigoare a prezentului protocol. Doi
ani dupa intrarea in vigoare a prezentului protocol, doar Camerele si Marea
Camera vor putea aplica noul criteriu de admisibilitate.
Art. 21
La data intrarii in vigoare a prezentului protocol durata mandatului
judecatorilor care se afla in exercitarea primului lor mandat se va prelungi de
drept, pentru a atinge un total de 9 ani. Ceilalti judecatori isi vor incheia
mandatul, care va fi prelungit de drept cu 2 ani.
Art. 22
Secretarul general al Consiliului Europei va notifica statelor membre ale
Consiliului Europei:
a) orice semnare;
b) depunerea oricarui instrument de ratificare, acceptare sau aprobare;
c) data intrarii in vigoare a prezentului protocol, conform art. 19; precum
si
d) orice alt act, notificare sau comunicare referitoare la prezentul
protocol.
Drept care, subsemnatii, avand depline puteri, am semnat prezentul
protocol.
Adoptat la Strasbourg la 13 mai 2004, in limbile franceza si engleza,
ambele texte fiind egal autentice, intr un singur exemplar care va fi depus la
arhivele Consiliului Europei. Secretariatul General al Consiliului Europei va
comunica o copie certificata conforma cu originalul fiecaruia dintre statele
membre ale Consiliului Europei.