Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 383 din 28 septembrie 2004

pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Federatia Rusa, semnata la Moscova la 4 iulie 2003

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 918 din  8 octombrie 2004


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Federatia Rusa, semnata la Moscova la 4 iulie 2003.

    Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.

                      PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                               VALER DORNEANU

                           p. PRESEDINTELE SENATUI,
                               DORU IOAN TARACILA

                              CONVENTIE CONSULARA
                        intre Romania si Federatia Rusa

    Romania si Federatia Rusa, denumite in continuare parti contractante,
    nazuind sa contribuie la dezvoltarea relatiilor traditionale prietenesti dintre cele doua state, precum si la apararea mai eficienta a drepturilor si intereselor cetatenilor lor si ale persoanelor juridice,
    animate de dorinta de a intari in continuare relatiile consulare dintre ele pe baza respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului si obligatiilor internationale asumate,
    confirmand ca, in ceea ce priveste problemele care nu sunt stipulate in prezenta conventie, vor fi aplicate prevederile consacrate in Conventia de la Viena cu privire la relatiile consulare din 24 aprilie 1963,
    au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si au convenit asupra celor ce urmeaza:

    Art. 1
    Definitii
    1. In prezenta conventie termenii indicati mai jos au urmatorul inteles:
    a) stat trimitator - partea contractanta care deschide un oficiu consular in statul de resedinta;
    b) stat de resedinta - partea contractanta pe teritoriul careia se deschide oficiul consular al statului trimitator;
    c) oficiu consular - orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agentie consulara;
    d) circumscriptie consulara - teritoriul atribuit oficiului consular pentru exercitarea functiilor consulare;
    e) seful oficiului consular - persoana careia i s-a incredintat conducerea oficiului consular;
    f) functionar consular - orice persoana, inclusiv seful oficiului consular, careia i s-a incredintat in aceasta calitate exercitarea functiilor consulare;
    g) angajat consular - orice persoana care indeplineste atributii administrative sau tehnice in cadrul oficiului consular;
    h) membru al personalului de serviciu - orice persoana care indeplineste atributii pentru deservirea oficiului consular;
    i) membrii oficiului consular - functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
    j) membrii personalului consular - functionarii consulari (cu exceptia sefului oficiului consular), precum si angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
    k) membru al personalului particular - persoana angajata exclusiv in serviciul particular al unui membru al oficiului consular;
    l) membru de familie - sotia sau sotul unui membru al oficiului consular, copiii minori ai acestuia si parintii, cu conditia ca acestia sa locuiasca impreuna cu el si sa se afle in intretinerea lui;
    m) cetatean al statului trimitator - persoana fizica, iar in situatii aplicabile - si persoana juridica, care are cetatenia statului trimitator;
    n) localuri consulare - cladiri sau parti de cladiri folosite exclusiv pentru scopurile oficiului consular, precum si terenul aferent care deserveste cladirea sau partile de cladire respective, indiferent de dreptul de proprietate asupra acestora;
    o) arhivele consulare - toate hartiile, documente, corespondenta, carti, filme, inregistrari video si audio si registrele oficiului consular, inclusiv suporturile electronice, impreuna cu cifrul si coduri, cartoteci si orice instrumente accesorii destinate asigurarii integritatii ori pastrarii acestora;
    p) nava a statului trimitator - orice nava, cu exceptia navelor militare, care navigheaza sub pavilionul statului trimitator si este inregistrata in acest stat;
    r) aeronava a statului trimitator - orice aparat de zbor, cu exceptia aparatelor militare de zbor, inregistrat in statul trimitator si care are dreptul sa poarte insemnele distinctive ale acestui stat.
    2. Exista doua categorii de functionari consulari, si anume: functionari consulari de cariera si functionari consulari onorifici.

    CAP. 1
    Prevederi generale privind relatiile consulare

    Art. 2
    Infiintarea de oficii consulare
    1. Oficiul consular al statului trimitator poate fi infiintat pe teritoriul statului de resedinta numai cu acordul acestui stat.
    2. Sediul oficiului consular, rangul si circumscriptia sa consulara se stabilesc prin intelegere intre statul trimitator si statul de resedinta.
    3. Modificari ulterioare ale sediului oficiului consular, rangului sau si circumscriptiei consulare pot fi efectuate de catre statul trimitator numai cu acordul statului de resedinta.
    4. Consimtamantul statului de resedinta este necesar, de asemenea, in cazul in care orice consulat general sau consulat doreste sa deschida un viceconsulat ori agentie consulara intr-o alta localitate in afara celei in care acesta isi are sediul.
    5. Consimtamantul expres si prealabil al statului de resedinta este necesar, de asemenea, pentru deschiderea unei cancelarii, ca parte componenta a oficiului consular existent, in afara sediului acestuia din urma.
    Art. 3
    Numirea si admiterea sefului oficiului consular
    1. Pana la numirea sefului oficiului consular, statul trimitator trebuie sa primeasca, pe cale diplomatica, consimtamantul prealabil al statului de resedinta, fata de persoana propusa, privind admiterea acesteia in calitate de sef al oficiului consular.
    2. Statul de resedinta nu este obligat sa comunice statului trimitator motivele refuzului sau in ceea ce priveste numirea persoanei propuse in calitate de sef al oficiului consular.
    Art. 4
    Patenta consulara
    Dupa primirea acordului statului de resedinta, statul trimitator trimite prin reprezentanta sa diplomatica Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta patenta consulara privind numirea sefului oficiului consular, care sa ateste atributiile sale, cu indicarea numelui de familie si a prenumelui, clasei, rangului, a circumscriptiei consulare in care acesta isi va exercita functiile, precum si sediul oficiului consular.
    Art. 5
    Exequaturul
    1. Seful oficiului consular poate incepe exercitarea functiilor sale dupa ce statul de resedinta ii va fi eliberat autorizatia, denumita exequatur, in forma stabilita de statul de resedinta si care se va elibera intr-un timp cat mai scurt.
    2. Statul de resedinta care refuza acordarea exequaturului nu este obligat sa comunice statului trimitator motivele refuzului sau.
    3. Statul de resedinta poate permite sefului oficiului consular sa isi indeplineasca functiile, in mod provizoriu, pana la eliberarea exequaturului. In acest caz toate prevederile prezentei conventii sunt aplicabile.
    Art. 6
    Exercitarea temporara a functiilor sefului oficiului consular
    1. Daca, in virtutea oricaror imprejurari, seful oficiului consular nu isi poate exercita atributiile sau daca functia de sef al oficiului consular este temporar vacanta, statul trimitator poate acorda imputerniciri unui functionar consular al oficiului consular respectiv sau din cadrul altui oficiu consular din statul de resedinta ori unui membru al personalului diplomatic din cadrul reprezentantei sale diplomatice in acest stat pentru conducerea temporara a oficiului consular. Numele si prenumele acestei persoane vor fi comunicate, in prealabil, Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta.
    2. Persoana imputernicita sa conduca provizoriu oficiul consular este admisa de statul de resedinta in calitate de sef al oficiului consular. Acesteia ii revin aceleasi obligatii si beneficiaza de aceleasi drepturi, privilegii si imunitati care se acorda sefului oficiului consular, in conformitate cu prevederile prezentei conventii.
    3. Numirea unui membru al reprezentantei diplomatice a statului trimitator in cadrul oficiului consular, in conformitate cu pct. 1 din prezentul articol, nu aduce atingere privilegiilor si imunitatilor care ii sunt acordate acestuia in virtutea statutului sau diplomatic.
    Art. 7
    Notificarea catre autoritatile circumscriptiei consulare
    De indata ce seful oficiului consular a fost admis, chiar cu titlu provizoriu, sa isi exercite functiile, statul de resedinta va notifica fara intarziere despre aceasta autoritatilor competente ale circumscriptiei consulare. In afara de aceasta, va asigura luarea masurilor necesare pentru ca seful oficiului consular sa isi poata indeplini atributiile in virtutea calitatii sale si sa beneficieze de privilegiile ce decurg din prezenta conventie.
    Art. 8
    Cetatenia functionarilor consulari
    1. Functionarii consulari de cariera pot fi numai cetateni ai statului trimitator care nu au domiciliul pe teritoriul statului de resedinta.
    2. Functionarii consulari onorifici pot avea cetatenia statului trimitator, a statului de resedinta sau a unui stat tert.
    Art. 9
    Interzicerea unor activitati lucrative
    Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu nu trebuie sa desfasoare activitati comerciale sau de alta natura, aducatoare de profit, in afara de exercitarea functiilor consulare sau a atributiilor ce le revin in cadrul oficiului consular.
    Art. 10
    Exercitarea de functii consulare intr-un stat tert
    Statul trimitator poate, dupa notificarea statelor corespunzatoare, sa incredinteze oficiului consular deschis in statul de resedinta exercitarea de functii consulare intr-un stat tert, daca nu se inregistreaza nici o obiectie expresa din partea oricarora dintre aceste state.
    Art. 11
    Exercitarea de functii consulare in numele unui stat tert
    Dupa notificarea corespunzatoare a statului de resedinta, oficiul consular al statului trimitator poate, daca statul de resedinta nu se opune, sa exercite functii consulare in statul de resedinta in numele unui stat tert.
    Art. 12
    Notificarea catre statul de resedinta a numirii, sosirii si plecarii membrilor oficiului consular
    Statul trimitator comunica in scris Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta:
    a) numele, prenumele, calitatea si cetatenia oricarui membru al oficiului consular, numirea membrilor oficiului consular, sosirea acestora, plecarea definitiva sau incetarea functiilor lor, precum si orice alte modificari care influenteaza statutul lor si care s-au produs in perioada activitatii lor, in cadrul oficiului consular;
    b) sosirea si plecarea definitiva a unui membru de familie a oricarui membru al oficiului consular, precum si, in cazurile corespunzatoare, despre faptul ca o persoana sau alta devine sau inceteaza de a fi un asemenea membru de familie;
    c) sosirea si plecarea definitiva a membrilor personalului particular si, in cazurile corespunzatoare, incetarea activitatii lor in calitatea respectiva;
    d) angajarea si concedierea persoanelor care au domiciliul in statul de resedinta, in calitate de membri ai oficiului consular sau de membri ai personalului particular, care au dreptul la privilegii si imunitati.
    Art. 13
    Documentele care atesta identitatea
    1. Autoritatea competenta a statului de resedinta elibereaza fiecarui functionar consular un document care atesta identitatea sa si calitatea.
    2. Prevederile pct. 1 din prezentul articol se aplica, de asemenea, si membrilor familiilor functionarilor consulari, precum si angajatilor consulari, membrilor personalului de serviciu si membrilor familiilor lor, cu conditia ca aceste persoane sa nu aiba domiciliul in acest stat.
    Art. 14
    Incetarea activitatii unui membru al oficiului consular
    1. Functiile unui membru al oficiului consular inceteaza, in special:
    a) prin instiintarea statului de resedinta de catre statul trimitator despre faptul ca functiile acestuia inceteaza;
    b) prin anularea exequaturului;
    c) prin notificarea de catre statul de resedinta a statului trimitator asupra faptului ca statul de resedinta a incetat sa il mai considere in calitate de membru al oficiului consular.
    2. Statul de resedinta poate oricand sa informeze statul trimitator despre faptul ca orice functionar consular devine persona non grata sau ca oricare membru al personalului consular este inacceptabil. Intr-o asemenea situatie, statul trimitator trebuie, in mod corespunzator, sa recheme aceasta persoana sau sa-i inceteze functiile sale in cadrul oficiului consular.
    3. Daca statul trimitator refuza sa execute sau nu isi indeplineste intr-un termen rezonabil obligatiile prevazute la pct. 2 din prezentul articol, statul de resedinta poate, in mod corespunzator, sa anuleze exequaturul persoanei in cauza sau sa inceteze sa il mai considere ca membru al personalului consular.
    4. Persoana numita in calitate de membru al oficiului consular poate fi declarata ca inacceptabila inainte de sosirea pe teritoriul statului de resedinta sau, daca aceasta se afla deja in statul de resedinta, inainte ca aceasta sa treaca la exercitarea atributiilor sale in cadrul oficiului consular. In orice situatie asemanatoare, statul trimitator anuleaza numirea acesteia.
    5. In cazurile indicate la pct. 2 si 4 din prezentul articol, statul de resedinta nu este obligat sa comunice statului trimitator motivele hotararii sale.
    Art. 15
    Ansamblul functiilor consulare
    In conformitate cu prevederile prezentei conventii, functiile consulare sunt:
    a) apararea in statul de resedinta a drepturilor si intereselor cetatenilor statului trimitator, precum si a drepturilor si intereselor statului trimitator in ansamblu;
    b) favorizarea dezvoltarii legaturilor comerciale, economice, culturale si stiintifice dintre statul trimitator si statul de resedinta, precum si sprijinirea relatiilor de prietenie dintre ele, pe alte cai, in conformitate cu prevederile prezentei conventii;
    c) obtinerea prin toate mijloacele licite de informatii privind viata economica, comerciala, culturala si stiintifica din statul de resedinta si transmiterea acestora catre autoritatile, persoanele fizice si juridice interesate ale statului trimitator;
    d) eliberarea, anularea, corectarea, retragerea sau retinerea pasapoartelor si a altor documente de calatorie ale cetatenilor statului trimitator;
    e) eliberarea, prelungirea sau anularea vizelor ori a documentelor corespunzatoare ale persoanelor care doresc sa calatoreasca in statul trimitator;
    f) acordarea de sprijin si asistenta cetatenilor statului trimitator;
    g) identificarea, cu ajutorul organelor competente ale statului de resedinta, a locului de domiciliu al cetatenilor statului trimitator, cand este vorba despre interesele lor patrimoniale sau de alta natura;
    h) exercitarea atributiilor de notar, de inregistrare a actelor de stare civila si a altor atributii similare, precum si indeplinirea unor functii cu caracter administrativ, cu conditia ca, in aceasta situatie, nimic sa nu contravina legislatiei statului de resedinta;
    i) legalizarea de documente;
    j) ocrotirea intereselor cetatenilor statului trimitator, in caz de succesiune mortis causa pe teritoriul statului de resedinta, in conformitate cu legislatia acestuia;
    k) ocrotirea, in cadrul stabilit de legislatia statului de resedinta, a intereselor minorilor si a altor persoane lipsite de capacitate deplina de exercitiu, care sunt cetateni ai statului trimitator, indeosebi cand se impune instituirea asupra acestora a oricarei forme de tutela sau curatela;
    l) asigurarea reprezentarii adecvate, cu respectarea practicii si regulilor admise in statul de resedinta, a cetatenilor statului trimitator, in fata instantelor judiciare sau a altor organe competente ale statului de resedinta, in scopul obtinerii, in conformitate cu legislatia statului de resedinta, a hotararilor privind masurile provizorii de aparare a drepturilor si intereselor acestor cetateni, daca, din motive de absenta sau din alte cauze, cetatenii statului trimitator nu isi pot exercita in termen apararea drepturilor si intereselor lor;
    m) transmiterea documentelor judiciare si extrajudiciare sau indeplinirea de comisii rogatorii pentru instantele statului trimitator, in conformitate cu tratatele internationale in vigoare la care partile contractante sunt membre sau, in lipsa acestora, sub orice alta forma care nu contravine legislatiei statului de resedinta;
    n) exercitarea drepturilor de supraveghere si inspectie, prevazute de legislatia statului trimitator, asupra navelor si aeronavelor statului trimitator, precum si asupra echipajelor acestora;
    o) acordarea de ajutor navelor si aeronavelor indicate la lit. n) din prezentul articol, precum si echipajelor acestora, preluarea de declaratii referitoare la navigatia vaselor, vizarea si certificarea documentelor de navigatie si, fara a aduce atingere drepturilor autoritatilor statului de resedinta, cercetarea oricaror evenimente petrecute in timpul deplasarii, precum si acordarea de sprijin in reglementarea oricarui fel de divergente dintre capitan si alti membri ai echipajului, in masura in care aceasta se prevede in legislatia statului trimitator;
    p) exercitarea oricaror alte functii incredintate oficiului consular de catre statul trimitator, care nu sunt interzise de legislatia statului de resedinta sau fata de indeplinirea carora statul de resedinta nu are obiectiuni ori care sunt prevazute de tratatele internationale la care sunt membre partile contractante.
    Art. 16
    Comunicarea si contactele cu cetatenii statului trimitator
    1. Functionarul consular are dreptul de a se intalni si de a comunica liber cu orice cetatean al statului trimitator, de a-l indruma si de a-i acorda orice sprijin, inclusiv de a lua masuri pentru a-i asigura asistenta juridica in caz de necesitate. Statul de resedinta nu va limita in nici un mod comunicarea cetateanului statului trimitator cu functionarul consular si accesul acestuia in sediul oficiului consular.
    2. Autoritatile competente ale statului de resedinta, in orice imprejurare si in masura in care este posibil, vor favoriza contactul functionarilor consulari cu cetatenii statului trimitator aflati pe teritoriul statului de resedinta, precum si cautarea cetatenilor disparuti ai statului pe care il reprezinta. In caz de catastrofe si alte evenimente grave autoritatile competente ale statului de resedinta sprijina functionarii consulari in luarea masurilor de ajutorare a cetatenilor statului trimitator.
    Art. 17
    Exercitarea functiilor consulare
    1. Functionarul consular are dreptul sa exercite functiile consulare indicate in prezenta conventie, precum si alte functii consulare incredintate de statul trimitator, daca acestea nu contravin legislatiei statului de resedinta sau fata de exercitarea carora statul de resedinta nu are obiectiuni.
    2. Functionarul consular are dreptul sa isi exercite functiile numai in limitele circumscriptiei consulare. In afara cadrului acesteia functionarul consular poate sa isi exercite functiile numai cu acordul statului de resedinta, in fiecare caz concret.
    Art. 18
    Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
    In exercitarea functiilor lor, functionarii consulari se pot adresa in scris sau verbal:
    a) autoritatilor locale competente din cadrul circumscriptiei lor consulare;
    b) autoritatilor centrale competente ale statului de resedinta, in masura in care aceasta este permisa de legislatia statului de resedinta ori de intelegerile internationale la care sunt membre partile contractante.
    Art. 19
    Reprezentarea in fata autoritatilor statului de resedinta
    1. Functionarul consular are dreptul ca, in conformitate cu legislatia statului de resedinta, sa ia masuri pentru asigurarea reprezentarii corespunzatoare a cetatenilor statului trimitator in fata justitiei si a organelor puterii statului de resedinta, daca acestia, din cauza absentei sau a altor motive obiective, nu sunt in masura sa isi apere in termen drepturile si interesele lor.
    2. Functionarul consular poate, de asemenea, propune justitiei sau altui organ al puterii amanarea examinarii cauzei referitoare la cetateanul statului trimitator, atat timp cat nu va fi informat si nu va avea posibilitatea reala de a se prezenta personal sau de a fi reprezentat.
    3. Reprezentarea prevazuta la pct. 1 al prezentului articol inceteaza cand persoanele reprezentate isi vor numi imputernicitii lor sau isi vor asuma apararea drepturilor si intereselor lor ori renunta la reprezentarea intereselor lor de catre functionarul consular.
    Art. 20
    Protectia intereselor si acordarea de asistenta cetatenilor statului trimitator in caz de arestare si dezbatere judecatoreasca
    1. Daca oricare cetatean al statului trimitator este arestat pe teritoriul circumscriptiei consulare, autoritatile competente ale statului de resedinta, in termen nu mai mare de 3 zile lucratoare de la data arestarii, vor instiinta despre aceasta oficiul consular al statului trimitator. Comunicarea trebuie sa cuprinda: numele si prenumele complet al celui retinut, cauza retinerii, locul si data, precum si adresa persoanei oficiale care a dispus sau a aprobat aceasta hotarare.
    2. Orice comunicare adresata oficiului consular de catre cetateanul statului trimitator, aflat sub arest, se transmite neintarziat acestui oficiu consular de catre organele statului de resedinta.
    3. Functionarul consular are dreptul sa il viziteze, periodic, pe cetateanul statului trimitator, aflat sub arest, nu mai tarziu de 4 zile de la data arestarii, pentru a discuta cu el si a lua masuri in scopul asigurarii reprezentarii judiciare.
    4. Functionarul consular se abtine de la luarea oricaror masuri in numele cetateanului statului trimitator, aflat sub arest, daca acesta refuza in mod direct, in prezenta sa, luarea unor asemenea masuri.
    5. Autoritatile statului de resedinta ii informeaza pe cetatenii statului trimitator, aflati sub urmarire penala sau in faza de dezbatere judecatoreasca, asupra drepturilor lor, in conformitate cu prevederile prezentului articol. Despre aceasta procedura se intocmeste un inscris corespunzator care se depune la dosarul cauzei.
    6. Referirea la persoana aflata in stare de arest, din prezentul articol, include persoana aflata sub paza, arestata sau supusa oricarei alte forme de limitare a libertatii personale, inclusiv persoana aflata in stare de arest preventiv, in asteptarea dezbaterii judecatoresti sau care isi executa pedeapsa intr-o inchisoare, pe teritoriul statului de resedinta.
    7. Drepturile conferite de prezentul articol se realizeaza in conformitate cu legislatia statului de resedinta, cu conditia ca legile si reglementarile mentionate sa nu anuleze aceste drepturi si ca aceste legi si reglementari sa contribuie la deplina realizare a scopurilor pentru care sunt destinate aceste drepturi.
    Art. 21
    Inregistrarea cetatenilor statului trimitator
    1. Functionarul consular are dreptul sa efectueze inregistrarea cetatenilor statului trimitator aflati in circumscriptia consulara.
    2. Inregistrarea facuta de functionarul consular nu ii scuteste pe acesti cetateni de obligatia respectarii legislatiei statului de resedinta in ceea ce priveste regimul de sedere pentru straini.
    Art. 22
    Functii in materie de stare civila
    1. Functionarul consular are dreptul:
    a) sa inregistreze nasterea si decesul cetatenilor statului trimitator, sa primeasca ori sa obtina comunicarile si documentele corespunzatoare;
    b) sa oficieze si sa inregistreze incheierea de casatorii, sa inregistreze desfacerea acestora, in conformitate cu legislatia statului transmitator, cu conditia ca ambele persoane sa fie cetateni ai acestuia;
    c) sa obtina de la autoritatile statului de resedinta comunicari, copii sau extrase din documentele referitoare la starea civila a cetatenilor statului trimitator.
    2. Prevederile lit. a) si b) ale pct. 1 din prezentul articol nu scutesc persoanele interesate de obligatia de a respecta formalitatile cerute de legislatia statului de resedinta.
    Art. 23
    Functii in materie de cetatenie si colaborarea cu statul de resedinta
    1. Functionarul consular are dreptul sa primeasca declaratii, precum si sa obtina, sa elibereze sau sa inmaneze documente referitoare la probleme de cetatenie, in conformitate cu legislatia statului trimitator.
    2. Functionarul consular, la solicitarea autoritatilor competente ale statului de resedinta, acorda sprijin pentru clarificarea cetateniei persoanelor care nu poseda documente de identitate si care, potrivit supozitiilor acestor autoritati, sunt cetateni ai statului trimitator. La confirmarea cetateniei statului trimitator, functionarul consular le va elibera acestora, fara intarziere, un document de identitate.
    Art. 24
    Functii in materie de tutela si curatela
    1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa neintarziat oficiul consular despre orice situatie care impune instituirea tutelei ori curatelei asupra minorilor sau altor persoane lipsite de capacitate deplina de exercitiu si care au cetatenia statului trimitator.
    2. Functionarul consular are dreptul sa primeasca solicitari referitoare la apararea drepturilor si intereselor minorilor sau altor persoane lipsite de capacitate deplina de exercitiu si care sunt cetateni ai statului trimitator; sa intreprinda, in caz de necesitate, demersuri in vederea instituirii asupra lor a tutelei ori a curatelei, in conformitate cu legislatia statului de resedinta si a prevederilor acordurilor internationale, la care sunt membre partile contractante; sa propuna autoritatilor competente ale statului de resedinta candidaturi de persoane pentru exercitarea functiilor de tutela ori curatela si sa exercite controlul asupra indeplinirii acestor functii.
    3. Functionarul consular are dreptul sa se adreseze autoritatilor competente ale statului de resedinta cu solicitarea de a acorda posibilitatea inapoierii acestor cetateni in statul trimitator.
    Art. 25
    Functii notariale
    1. Functionarul consular are dreptul, daca acest drept este in concordanta cu legislatia statului trimitator si daca nu contravine legislatiei statului de resedinta, sa exercite urmatoarele activitati in cadrul oficiului consular:
    a) sa autentifice acte (tranzactii, contracte, testamente, procuri si altele), in afara contractelor privind instrainarea bunurilor imobile, situate pe teritoriul statului trimitator;
    b) sa ia masuri in vederea conservarii bunurilor succesorale;
    c) sa elibereze certificate privind dreptul la mostenire;
    d) sa elibereze certificate de cutuma privind dreptul de proprietate asupra cotei-parti din bunurile comune ale sotilor;
    e) sa certifice autenticitatea documentelor, inscrisurilor si copiilor acestora;
    f) sa certifice autenticitatea semnaturilor de pe documente;
    g) sa certifice autenticitatea traducerii documentelor dintr-o limba in alta, la solicitarea cetatenilor statului trimitator;
    h) sa ateste faptul existentei in viata a unui cetatean;
    i) sa ateste faptul existentei unui cetatean intr-un anumit loc;
    j) sa ateste identitatea unui cetatean cu persoana din fotografie;
    k) sa certifice data prezentarii de documente;
    l) sa primeasca in depozit sume de bani si hartii de valoare;
    m) sa investeasca cu formula executorie;
    n) sa primeasca documente spre pastrare;
    o) sa conserve probe;
    p) sa inregistreze proteste de mare;
    q) sa indeplineasca alte activitati notariale prevazute de legislatia statului trimitator.
    2. Documentele enumerate la pct. 1 din prezentul articol au aceeasi putere juridica ca si documentele redactate, certificate sau traduse de autoritatile statului de resedinta.
    Art. 26
    Functii in materie de succesiuni
    1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor instiinta neintarziat functionarul consular despre decesul pe teritoriul circumscriptiei sale consulare al unei persoane cunoscute acestor autoritati ca fiind cetatean al statului trimitator; de asemenea, vor informa functionarul consular despre existenta bunurilor succesorale, testamentului, precum si despre faptul ca o anumita persoana, aflata sau reprezentata pe teritoriul statului de resedinta, a fost imputernicita cu administrarea acestor bunuri.
    2. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa neintarziat functionarul consular despre bunurile succesorale ramase pe teritoriul statului de resedinta, in cazul in care succesorul ori cel care refuza mostenirea este statul trimitator, o persoana juridica sau fizica cunoscuta acestor autoritati ca fiind cetatean al statului trimitator. Aceasta se refera si la cazurile cand autoritatile competente ale statului de resedinta vor avea cunostinta despre deschiderea unei succesiuni in favoarea unui cetatean al statului trimitator pe teritoriul unui stat tert.
    3. Daca functionarul consular afla primul despre decesul unui cetatean al statului trimitator pe teritoriul statului de resedinta sau despre existenta pe teritoriul statului de resedinta a unor bunuri succesorale ramase in urma decesului unui cetatean al statului trimitator, acesta informeaza despre cele de mai sus autoritatile competente ale statului de resedinta.
    4. In ceea ce priveste aspectele bunurilor succesorale indicate la pct. 1, 2 si 3 din prezentul articol, precum si in masura in care legislatia statului de resedinta permite, functionarul consular are dreptul:
    a) sa solicite statului de resedinta sa ia masuri ori sa intreprinda personal demersuri pentru asigurarea protejarii, conservarii si destinatiei acestor bunuri succesorale;
    b) sa participe in mod direct sau prin reprezentantul sau ori in oricare alt mod la luarea masurilor despre care se arata la lit. a) a prezentului punct;
    c) sa asigure reprezentarea cetateanului statului trimitator care are interes legitim in aceasta succesiune, dar care nu este prezent in statul de resedinta si nu are un reprezentant al sau in acest stat.
    5. In cazul in care, in conformitate cu lit. c) a pct. 4 din prezentul articol, se intreprind masuri pentru asigurarea reprezentarii, aceasta reprezentare are valabilitate pana in momentul in care persoanele reprezentate in acest mod isi numesc reprezentantii proprii sau preiau asupra lor apararea drepturilor si intereselor lor.
    6. Daca un cetatean al statului trimitator decedeaza in timp ce se afla temporar pe teritoriul statului de resedinta, neavand domiciliul in acest stat, functionarul consular, tinand cont de legislatia statului trimitator, poate intra temporar in posesie si poate dispune de documentele, banii si alte bunuri personale ale decedatului, cu conditia ca pe teritoriul statului de resedinta sa nu existe o persoana care sa aiba dreptul sa pretinda asemenea documente, bani sau bunuri personale. Drepturile de posesiune provizorie se transfera, in conformitate cu legislatia statului de resedinta, persoanei numite in mod corespunzator de testamentar ori altei persoane imputernicite.
    7. Dupa indeplinirea procedurilor referitoare la succesiune, statul trimitator si statul de resedinta colaboreaza la transferul succesiunii:
    a) prin eliberarea autorizatiei de import si export ale bunurilor ce fac parte din masa succesorala, in cazul in care importul si exportul acelor bunuri nu sunt expres interzise de legislatia statelor de la care este necesar sa fie eliberata autorizatia de import sau de export;
    b) prin eliberarea autorizatiei, in scopul valorificarii oricarei parti din masa succesorala care nu se poate exporta, in conformitate cu prevederile lit. a) a prezentului punct;
    c) prin eliberarea autorizatiei pentru transferul sumelor nete rezultate dintr-o asemenea valorificare, dupa deducerea onorariilor, impozitelor si taxelor catre mostenitor sau cel care a renuntat la succesiune, in statul sau de domiciliu, in orice valuta liber convertibila.
    8. Functionarul consular poate, in numele cetateanului statului trimitator, daca un asemenea cetatean nu se afla pe teritoriul statului de resedinta, sa obtina de la autoritatile competente ale statului de resedinta sau de la persoane particulare bani ori alte proprietati asupra carora cetateanul in cauza are dreptul, ca urmare a decesului oricarei persoane, inclusiv masa succesorala, varsaminte efectuate in conformitate cu legislatia privind acordarea de compensatii in cazuri de accidente, precum si despagubiri in baza politelor de asigurare de viata.
    Art. 27
    Acordarea de asistenta navelor
    1. Functionarul consular are dreptul sa acorde sprijin si asistenta navei statului trimitator, aflata in port sau in apele interioare ori in marea teritoriala a statului de resedinta.
    2. Functionarul consular are dreptul sa se intalneasca si sa ia legatura cu capitanul si cu alti membri ai echipajului navei, pe nava si in orice loc, in conformitate cu legislatia statului de resedinta.
    3. Functionarul consular poate sa se adreseze autoritatilor competente ale statului de resedinta si sa solicite concursul acestora in exercitarea functiilor sale, in toate problemele referitoare la nava statului trimitator, precum si in legatura cu capitanul, cu alti membri ai echipajului si cu incarcatura.
    Art. 28
    Acordarea de asistenta capitanului si altor membri ai echipajului navei
    1. In masura in care aceasta corespunde legislatiei statului trimitator si nu contravine legislatiei statului de resedinta, functionarul consular are dreptul:
    a) sa faciliteze accesul navei statului trimitator in marea teritoriala, in apele interioare ale statului de resedinta, precum si sa acorde sprijin in legatura cu sosirea, plecarea navei si stationarea acesteia in port;
    b) sa cerceteze orice evenimente care s-au petrecut la bordul navei statului trimitator in timpul deplasarii ori in timpul stationarii navei in porturi, sa il interogheze pe capitan sau pe oricare alt membru al echipajului, sa controleze toate documentele navei, sa primeasca informatii referitoare la deplasarea si la punctele de destinatie ale navei;
    c) sa contribuie la solutionarea litigiilor de orice natura dintre capitan si oricare alt membru al echipajului, inclusiv diferendele legate de salariu si contractele de munca, in conformitate cu legislatia statului trimitator;
    d) sa contribuie la acordarea asistentei medicale necesare capitanului, altor membri ai echipajului si pasagerilor navei, precum si sa intreprinda demersuri privind intoarcerea lor in statul trimitator;
    e) sa obtina, sa redacteze, sa certifice ori sa prelungeasca valabilitatea oricarei declaratii sau a altui document prevazut de legile si reglementarile statului trimitator in legatura cu nava statului trimitator ori cu incarcatura acesteia;
    f) sa elibereze certificate provizorii privind dreptul de navigatie sub pavilionul statului trimitator, in conformitate cu legislatia statului trimitator, in cazul achizitionarii navei peste granita;
    g) sa intreprinda alte masuri pentru aplicarea legilor si reglementarilor statului trimitator privind navele acestuia.
    2. Functionarul consular are dreptul, in conformitate cu legile si reglementarile statului de resedinta, sa il insoteasca pe capitan sau pe oricare alt membru al echipajului in fata instantei ori la alte autoritati ale statului de resedinta, pentru a le acorda sprijin.
    Art. 29
    Asistenta in caz de avarie a navelor
    1. In cazul in care o nava a statului trimitator naufragiaza, esueaza ori sufera orice alta avarie pe teritoriul statului de resedinta, autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa despre aceasta, in cel mai scurt timp, functionarul consular si ii vor comunica masurile intreprinse pentru salvarea pasagerilor, echipajului navei si a incarcaturii acesteia.
    2. Functionarul consular poate sa acorde ajutor navei statului trimitator, membrilor echipajului acesteia si pasagerilor navei, care sunt cetateni ai statului trimitator, ori sa solicite statului de resedinta sa acorde un asemenea ajutor.
    3. In caz de avarie a unei nave a statului trimitator, autoritatile competente ale statului de resedinta vor lua masurile necesare pentru salvarea navei, a echipajului, a incarcaturii, a bunurilor aflate la bord si vor contribui la prevenirea eventualelor dezordini pe nava.
    4. Daca proprietarul navei statului trimitator, capitanul ori o alta persoana imputernicita nu poate actiona pentru luarea masurilor necesare in scopul asigurarii protectiei si salvarii navei sau a incarcaturii acesteia ori pentru a dispune de acestea, functionarul consular al statului trimitator, in numele proprietarului, va intreprinde asemenea masuri, pe care le-ar fi luat proprietarul navei sau al incarcaturii intr-un astfel de caz, ori se va adresa statului de resedinta cu solicitarea de a lua asemenea masuri.
    5. Prevederile pct. 1, 2 si 4 din prezentul articol se aplica si in cazul obiectelor care apartin unui cetatean al statului trimitator ori al unui stat tert, care au fost gasite la tarm sau in apele statului de resedinta ori au fost aduse intr-un port al statului de resedinta.
    6. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor acorda tot sprijinul posibil functionarului consular in luarea masurilor legate de salvarea navei statului trimitator.
    Art. 30
    Apararea intereselor in cazul efectuarii de cercetari la bordul navelor
    1. Daca instantele judecatoresti sau alte organe competente ale statului de resedinta intentioneaza sa adopte masuri coercitive ori sa efectueze cercetari la bordul navei statului trimitator aflate in apele interioare sau in marea teritoriala, functionarul consular trebuie sa fie informat in prealabil despre aceasta de catre autoritatile competente ale statului de resedinta, cu scopul ca acesta sa aiba posibilitatea de a fi prezent la luarea unor asemenea masuri.
    In cazul in care functionarul consular sau reprezentantul sau nu va fi prezent la luarea unor asemenea masuri, autoritatile competente ale statului de resedinta ii vor prezenta, la cererea acestuia, informatii privind cele petrecute.
    In cazul in care caracterul urgent al masurilor care se impun a fi luate nu permite trimiterea cu anticipatie a unei instiintari functionarului consular, autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa functionarul consular, in scris, despre masurile luate, chiar in conditiile absentei unei asemenea solicitari din partea acestuia.
    2. Prevederile pct. 1 al prezentului articol se aplica, de asemenea, in cazul in care autoritatile competente ale statului de resedinta il invita pe capitanul navei sau pe oricare alt membru al echipajului statului trimitator sa depuna marturie pe tarm in legatura cu problemele privind nava.
    3. Cu exceptia acelor cazuri in care aceasta se realizeaza la solicitarea sau cu acordul functionarului consular ori al capitanului navei statului trimitator, autoritatile judecatoresti sau alte organe competente ale statului de resedinta nu se implica, la bordul navei statului trimitator, in problemele legate de relatiile reciproce dintre membrii echipajului, de raporturile de munca, de disciplina la bordul navei, de alte masuri cu caracter intern, care au legatura cu nava, cu conditia ca in aceasta situatie sa nu fie incalcate legile si reglementarile privind asigurarea ordinii si securitatii din statul de resedinta.
    4. Prevederile prezentului articol nu se aplica totusi in cazul unor masuri obisnuite legate de controlul vamal, sanitar, de imigratie, al pasapoartelor sau in cazul altor masuri aplicate de autoritatile competente ale statului de resedinta la solicitarea ori cu acordul capitanului navei.
    Prezentul articol nu aduce atingere drepturilor si obligatiilor partilor contractante ce decurg din acordurile internationale la care ambele sunt parti.
    Art. 31
    Functii in caz de deces la bordul navei
    In caz de deces sau de disparitie de la bordul navei statului trimitator a capitanului ori a altui membru al echipajului navei, care nu este cetatean al statului de resedinta, functionarul consular are dreptul sa intocmeasca inventarul tuturor bunurilor de valoare si al obiectelor lasate la bord de catre victime si va lua masurile necesare pentru conservarea bunurilor mentionate mai sus.
    Art. 32
    Functii referitoare la aeronavele civile
    Prevederile art. 27 - 31 din prezenta conventie se aplica in mod corespunzator si fata de aeronavele civile, in masura in care acestea nu contravin altor intelegeri in vigoare intre cele doua state sau oricarei conventii internationale privind aviatia civila, la care partile contractante sunt parti.
    Art. 33
    Functii privind efectuarea de alegeri si referendumuri
    1. Functionarul consular are dreptul sa indeplineasca procedurile privind participarea cetatenilor statului trimitator la alegeri si referendumuri in statul trimitator.
    2. In cazul in care, la efectuarea referendumurilor sau alegerilor pentru organele puterii de stat ale statului trimitator in localurile oficiului consular, se constituie sectia de votare pentru organizarea votarii de catre cetatenii statului trimitator, functionarul consular informeaza in mod oficial despre aceasta autoritatile circumscriptiei consulare.
    Sectii de votare suplimentare in afara localurilor oficiului consular se constituie numai cu acordul autoritatilor din cadrul circumscriptiei consulare.
    Art. 34
    Exercitarea altor functii consulare
    Functionarul consular poate indeplini orice alte functii consulare, neindicate in prezenta conventie, ce i-au fost incredintate de statul trimitator, cu conditia ca statul de resedinta sa permita exercitarea sau sa nu aiba obiectiuni fata de indeplinirea acestora.

    CAP. 2
    Facilitati, privilegii si imunitati privind oficiile consulare, functionarii consulari de cariera si alti membri ai unui oficiu consular

    Art. 35
    Obligatiile statului de resedinta privind acordarea de facilitati, privilegii si imunitati oficiului consular si personalului acestuia
    1. Statul de resedinta asigura conditiile necesare pentru activitatea normala a oficiului consular si ia masuri corespunzatoare pentru ca membrii oficiului consular sa isi poata exercita functiile si sa beneficieze de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie.
    2. Statul de resedinta este obligat sa ii trateze pe membrii oficiului consular si pe membrii de familie ai acestora cu respectul cuvenit si sa intreprinda toate masurile ce se impun pentru prevenirea oricaror atentate la persoana lor, la libertatea sau demnitatea lor.
    Art. 36
    Folosirea drapelului de stat si a stemei
    1. Statul trimitator are dreptul sa foloseasca drapelul si stema sa de stat in statul de resedinta, in conformitate cu dispozitiile prezentului articol.
    2. Drapelul de stat al statului trimitator poate fi arborat pe sediul ocupat de oficiul consular, precum si pe resedinta sefului oficiului consular.
    Seful oficiului consular poate arbora drapelul statului trimitator pe mijloacele sale de transport, cand se deplaseaza pentru exercitarea obligatiilor sale de serviciu.
    3. Emblema consulara prevazuta cu stema statului trimitator si denumirea oficiului consular, in limba oficiala a statului trimitator si in limba oficiala a statului de resedinta, poate fi aplicata pe partea exterioara a cladirii in care sunt situate oficiul consular si resedinta sefului oficiului consular.
    4. In exercitarea drepturilor acordate de prezentul articol vor fi luate in considerare legile, reglementarile si obiceiurile statului de resedinta.
    Art. 37
    Dobandirea de localuri si locuinte consulare
    1. Statul trimitator are dreptul ca, in nume propriu sau prin intermediul oricarei persoane fizice ori juridice, imputernicita de acesta, in conformitate cu legislatia statului de resedinta si cu acordul acestuia, sa achizitioneze sau sa dobandeasca in proprietate, sub orice alta forma:
    a) cladiri sau parti de cladiri destinate localurilor consulare, resedintei sefului oficiului consular, precum si spatii de locuit sau parti de localuri pentru oricare membru al oficiului consular;
    b) parcele de teren pentru constructia de localuri consulare sau locuinte pentru membrii oficiului consular ori parti ale acestor cladiri.
    2. In conformitate cu conditiile mentionate la pct. 1 din prezentul articol, statul trimitator poate, de asemenea, sa modernizeze asemenea spatii si locuinte consulare sau parcele de teren.
    3. Statul de resedinta, in caz de nevoie, acorda sprijinul necesar si asistenta statului trimitator, in exercitarea drepturilor indicate la pct. 1 si 2 din prezentul articol.
    4. Prevederile prezentului articol nu scutesc statul trimitator de obligatia respectarii legilor si reglementarilor statului de resedinta in domeniul constructiilor si sistematizarii urbane, aplicabile in zona unde sunt situate asemenea parcele de teren, cladiri sau parti ale acestora.
    Art. 38
    Inviolabilitatea localurilor consulare
    1. Localurile consulare sunt inviolabile. Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in localurile consulare, in partile de localuri care sunt folosite exclusiv pentru nevoile oficiului consular sau pe terenurile aferente localurilor consulare fara acordul sefului oficiului consular, al sefului reprezentantei diplomatice a statului trimitator sau al persoanei desemnate de catre unul dintre acestia. Cu toate acestea, acordul sefului oficiului consular poate fi presupus in caz de incendiu sau alta calamitate naturala, care impune masuri neintarziate de aparare.
    2. Statul de resedinta trebuie sa ia masurile necesare pentru asigurarea protectiei localurilor consulare si prevenirea posibilitatii patrunderii cu violenta in localurile consulare sau producerii de deteriorari ale acestora, precum si a oricarei actiuni care poate sa tulbure linistea ori sa prejudicieze demnitatea oficiului consular.
    3. Localurile consulare, mobilierul lor, bunurile oficiului consular, precum si mijloacele sale de transport se bucura de imunitate si nu pot face obiectul vreunei forme de rechizitie in scopuri de aparare nationala sau pentru necesitati de utilitate publica ale statului de resedinta. In cazul necesitatii instrainarii localurilor pentru scopurile indicate mai sus se vor lua toate masurile posibile pentru a se evita imposibilitatea indeplinirii functiilor consulare si se va achita, fara intarziere, statului trimitator o compensatie corespunzatoare si efectiva.
    Art. 39
    Inviolabilitatea arhivei consulare
    Arhiva consulara este inviolabila in orice moment si indiferent de locul unde s-ar afla aceasta.
    Art. 40
    Protectia localurilor consulare si a arhivei, precum si a intereselor statului trimitator in circumstante exceptionale
    1. In cazul ruperii relatiilor consulare dintre partile contractante:
    a) statul de resedinta trebuie, chiar in caz de conflict armat, sa respecte si sa protejeze localurile consulare, precum si bunurile oficiului consular si arhiva consulara;
    b) statul trimitator poate incredinta protectia localurilor consulare, a bunurilor situate in acestea si arhiva consulara unui stat tert, acceptabil pentru statul de resedinta;
    c) statul trimitator poate incredinta apararea intereselor sale si a intereselor cetatenilor sai unui stat tert, acceptabil pentru statul de resedinta.
    2. In cazul inchiderii temporare sau definitive a oficiului consular se aplica prevederile lit. a) de la pct. 1 din prezentul articol. In plus de aceasta:
    a) daca statul trimitator nu are in statul de resedinta reprezentanta diplomatica, insa are pe teritoriul acestui stat un alt oficiu consular, ii poate incredinta acestui oficiu consular protectia sediului oficiului consular inchis, impreuna cu bunurile situate in acesta si cu arhiva consulara, si, cu acordul statului de resedinta, exercitarea functiilor consulare in circumscriptia acestui oficiu consular;
    b) daca statul trimitator nu are in statul de resedinta nici reprezentanta diplomatica, nici un alt oficiu consular, se aplica prevederile lit. b) si c) ale pct. 1 din prezentul articol.
    Art. 41
    Scutirea statului trimitator de impozite si taxe
    1. Statul trimitator este scutit in statul de resedinta de orice impozite si taxe, nationale sau locale, asupra:
    a) parcelelor de teren, cladirilor sau partilor de cladiri care sunt proprietatea ori sunt inchiriate de statul trimitator sau in numele acestuia si care se utilizeaza in scopuri consulare ori ca spatii de locuit pentru membrii oficiului consular;
    b) tranzactiilor legate de dobandirea de proprietati imobiliare, daca statul trimitator le achizitioneaza exclusiv pentru scopuri consulare;
    c) oricaror bunuri mobile, inclusiv mijloacele de transport, care sunt in proprietatea, posesia sau folosinta sa si se utilizeaza de statul trimitator in scopurile oficiului consular.
    2. Prevederile pct. 1 din prezentul articol nu se refera la platile pentru prestarile de servicii concrete.
    3. Exceptiile fiscale prevazute la pct. 1 din prezentul articol nu se extind asupra acelor impuneri, taxe si impozite care, potrivit legislatiei statului de resedinta, se aplica persoanelor care au incheiat contracte cu statul trimitator sau cu persoana care actioneaza in numele acestuia si obiectelor arendate ori inchiriate in acele cazuri in care, potrivit legislatiei statului de resedinta, impunerile, taxele si impozitele nu sunt percepute de la chirias sau de la cel care ia in arenda.
    Art. 42
    Libertatea de comunicare
    1. Statul de resedinta trebuie sa permita si sa protejeze libertatea de comunicare a oficiului consular in toate scopurile oficiale. In comunicarea cu guvernul, cu reprezentantele diplomatice si cu alte oficii consulare ale statului trimitator, indiferent unde ar fi situate acestea, oficiul consular poate beneficia de toate mijloacele adecvate, inclusiv de curierii diplomatici si consulari, de valizele diplomatice si consulare si de mesajele codificate sau cifrate.
    Totusi, instalarea unui post radioemitator si utilizarea acestuia de catre oficiul consular pot fi efectuate numai cu acordul statului de resedinta.
    2. Corespondenta oficiala a oficiului consular este inviolabila.
    Prin corespondenta oficiala se intelege intreaga corespondenta referitoare la oficiul consular si la functiile sale.
    3. Toate coletele ce compun valiza consulara trebuie sa fie prevazute cu semne exterioare vizibile, care sa indice caracterul lor, si pot contine numai corespondenta oficiala si documente ori bunuri destinate exclusiv pentru utilizarea oficiala.
    4. Valiza diplomatica consulara nu poate sa fie deschisa si nici retinuta.
    Totusi, in cazurile in care autoritatile competente ale statului de resedinta au temeri serioase sa presupuna ca valiza contine alte bunuri, in afara corespondentei, documentelor ori bunurilor enumerate la pct. 3 din prezentul articol, acestea pot cere ca valiza sa fie deschisa in prezenta lor si a reprezentantului imputernicit al statului trimitator.
    In acest caz, daca autoritatile statului trimitator refuza sa indeplineasca aceasta cerinta, valiza se inapoiaza la locul de expediere.
    5. Curierul consular trebuie sa poarte un document oficial care sa ateste statutul sau si numarul coletelor ce compun valiza consulara. Cu exceptia cazurilor in care exista acordul statului de resedinta, curierul consular nu poate fi nici cetatean al acestuia si nici persoana cu domiciliul in statul de resedinta, daca nu este cetatean al statului trimitator.
    In exercitarea functiilor sale curierul consular trebuie sa se afle sub protectia statului de resedinta. El beneficiaza de inviolabilitate personala si nu va fi supus nici arestarii, nici retinerii, sub orice forma.
    6. Statul trimitator, reprezentanta sa diplomatica si oficiile consulare pot numi curieri consulari ad-hoc. In asemenea cazuri, imunitatile prevazute la pct. 5 din prezentul articol inceteaza in momentul depunerii la destinatie de catre acest curier a valizei consulare ce i-a fost incredintata.
    7. Valiza consulara poate fi incredintata capitanului navei sau comandantului aeronavei, care se indreapta spre un port ori aeroport in care este permis accesul. El trebuie sa poarte un document oficial, care indica numarul de colete ce compun valiza consulara, insa nu este considerat curier consular. De comun acord cu autoritatile locale, oficiul consular poate sa il trimita pe unul dintre membrii sai sa preia valiza consulara in mod direct si neingradit de la capitanul navei sau comandantul aeronavei.
    Art. 43
    Libertatea de deplasare
    In masura in care aceasta nu contravine legilor si reglementarilor statului de resedinta, referitoare la zonele in care accesul este interzis sau limitat pentru considerente de siguranta nationala, membrilor oficiului consular si membrilor lor de familie li se va permite sa se deplaseze liber pe teritoriul statului de resedinta.
    Art. 44
    Taxe consulare
    1. Oficiul consular poate percepe, pe teritoriul statului de resedinta, taxe consulare, in conformitate cu legile si reglementarile statului trimitator.
    2. Sumele incasate in conformitate cu pct. 1 din prezentul articol sunt scutite de orice fel de impozite, taxe si impuneri in statul de resedinta.
    3. Statul de resedinta permite oficiului consular sa depuna sumele incasate in acest mod in contul sau bancar oficial si sa le transfere in statul trimitator in orice fel de valuta liber convertibila.
    Art. 45
    Inviolabilitatea personala a functionarilor consulari
    1. Functionarii consulari nu vor fi supusi arestarii sau retinerii preventive decat in baza unei hotarari pronuntate de o instanta de judecata competenta, in cazul savarsirii unei infractiuni grave.
    2. Cu exceptia cazului prevazut la pct. 1 din prezentul articol, functionarii consulari nu pot fi incarcerati sau supusi vreunei alte forme de limitare a libertatii lor personale decat in baza unei hotarari judecatoresti definitive.
    3. In cazul in care impotriva unui functionar consular se instituie o procedura penala, acesta este obligat sa se prezinte in fata instantelor judecatoresti competente. Totusi, procedura va fi desfasurata cu respectul cuvenit functionarului consular, in virtutea pozitiei sale oficiale si, cu exceptia cazului prevazut la pct. 1 din prezentul articol, in asemenea mod incat sa nu stanjeneasca exercitarea functiilor consulare. Atunci cand, in imprejurarile mentionate la pct. 1 din prezentul articol a devenit necesar ca functionarul consular sa fie retinut, procedura de urmarire penala indreptata impotriva lui trebuie sa fie indeplinita in termenul cel mai scurt posibil.
    4. In cazul arestarii sau retinerii preventive a unui functionar consular sau in cazul inceperii unei proceduri penale impotriva sa, statul de resedinta va informa fara intarziere misiunea diplomatica sau oficiul consular al carui membru este acesta.
    Art. 46
    Imunitatea de jurisdictie
    1. Functionarii consulari si angajatii consulari nu pot fi chemati in fata autoritatilor judiciare si administrative ale statului de resedinta pentru actele indeplinite in exercitarea functiilor consulare.
    2. Totusi, prevederile pct. 1 din prezentul articol nu se aplica in cazul unei actiuni civile:
    a) care rezulta din incheierea unui contract de catre un functionar consular sau un angajat consular, daca acesta nu a actionat, direct ori indirect, ca mandatar al statului trimitator; sau
    b) intentate de un tert pentru o paguba rezultand dintr-un accident cauzat in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau o aeronava.
    Art. 47
    Renuntarea la imunitati
    1. Statul trimitator poate renunta la imunitatea de jurisdictie a unui membru al oficiului consular si a membrilor lui de familie. In toate cazurile, renuntarea trebuie sa fie expresa si facuta in forma scrisa. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru cauze civile nu inseamna renuntarea la imunitate in ceea ce priveste executarea hotararii judecatoresti, pentru care este necesara o renuntare distincta.
    2. Daca functionarul consular sau o alta persoana care se bucura de imunitate de jurisdictie in statul de resedinta in conformitate cu art. 46 si 49 din prezenta conventie intenteaza o actiune intr-o cauza in care ar beneficia de imunitate, atunci acesta nu are dreptul sa faca trimitere la imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala legata in mod direct de actiunea principala.
    Art. 48
    Imunitatea de jurisdictie a membrilor de familie
    1. Prevederile art. 45 si 46 din prezenta conventie se aplica si membrilor de familie ai functionarului consular, cu conditia ca ei sa aiba numai cetatenia statului trimitator, sa nu aiba domiciliul in statul de resedinta si sa nu practice o activitate comerciala pe teritoriul statului de resedinta.
    2. Facilitatile, privilegiile si imunitatile acordate angajatilor consulari si membrilor personalului de serviciu, in conformitate cu art. 46, 47 pct. 1, art. 49, 51, 52 si 53 din prezenta conventie, se extind si asupra membrilor lor de familie, cu conditia ca acestia sa nu fie cetateni ai statului de resedinta, sa nu aiba domiciliul permanent in acest stat si sa nu practice o activitate comerciala pe teritoriul acestuia.
    Art. 49
    Depunerea marturiei
    1. Functionarul consular nu este obligat sa depuna marturie in fata instantelor judecatoresti ori a altor autoritati competente ale statului de resedinta.
    2. Angajatul consular sau un membru al personalului de serviciu poate fi citat in calitate de martor in desfasurarea de cauze judecatoresti sau administrative. Angajatul consular sau un membru al personalului de serviciu nu poate refuza sa depuna marturie, cu exceptia cazurilor mentionate la pct. 4 din prezentul articol. Daca angajatul consular sau un membru al personalului de serviciu refuza sa depuna marturie, impotriva acestuia nu poate fi aplicat nici un fel de masuri de constrangere sau de pedepsire.
    3. Organul statului de resedinta caruia ii sunt necesare marturiile angajatului consular sau ale unui membru al personalului de serviciu trebuie sa evite producerea de impedimente in indeplinirea functiilor acestora. Acesta poate, cand acest lucru este posibil si cu acordul persoanelor respective, sa obtina asemenea marturii la domiciliul lor sau la sediul oficiului consular ori sa primeasca de la acestea marturii in forma scrisa.
    4. Angajatii consulari sau membrii personalului oficiului consular nu sunt obligati sa depuna marturie in problemele legate de exercitarea de catre ei a functiilor lor ori sa prezinte corespondenta si documente oficiale referitoare la atributiile lor. De asemenea, ei nu sunt obligati sa depuna marturie explicativa privind legislatia statului trimitator.
    5. Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si membrilor de familie ai membrilor oficiului consular.
    Art. 50
    Scutirea de prestatii obligatorii si de alte obligatii
    1. Functionarii consulari, angajatii consulari, membrii personalului de serviciu si membrii familiilor lor sunt scutiti in statul de resedinta de orice fel de prestatii obligatorii. Aceasta prevedere nu se aplica persoanelor mentionate in art. 59 din prezenta conventie.
    2. Functionarii consulari, angajatii consulari, membrii personalului de serviciu si membrii familiilor lor sunt scutiti de indeplinirea oricaror obligatii prevazute de legile si reglementarile statului de resedinta referitoare la inregistrare, obtinerea permisului de sedere si a altor obligatii similare impuse strainilor. Aceasta prevedere nu se aplica persoanelor mentionate in art. 59 din prezenta conventie.
    Art. 51
    Scutirea de taxe si impozite
    1. Functionarii consulari, angajatii consulari, membrii personalului de serviciu al oficiului consular, precum si membrii familiilor lor sunt scutiti in statul de resedinta de orice impozite si taxe, nationale si locale.
    2. Scutirile prevazute la pct. 1 din prezentul articol nu se aplica pentru:
    a) impozitele indirecte incluse, de regula, in pretul marfurilor sau serviciilor;
    b) impozitele si taxele asupra bunurilor imobile personale situate in statul de resedinta;
    c) impozitele si taxele asupra unei succesiuni si bunurilor dobandite in statul de resedinta, cu exceptia cazurilor prevazute in art. 55 din prezenta conventie;
    d) impozitele si taxele asupra veniturilor particulare obtinute din surse in statul de resedinta, cu exceptia salariului;
    e) impozitele si taxele pentru tranzactii, inclusiv impozitele de orice fel aplicabile sau percepute in legatura cu asemenea tranzactii;
    f) plata pentru servicii concrete.
    3. Membrii personalului de serviciu sunt scutiti de plata tuturor impozitelor percepute in statul de resedinta asupra salariilor primite de acestia pentru indeplinirea obligatiilor lor de serviciu.
    4. Membrii oficiului consular care folosesc personal in serviciul particular, ale carui venituri nu sunt scutite in statul de resedinta de impozitul pe venit, trebuie sa respecte prevederile legislatiei statului de resedinta referitoare la sistemul de plata a impozitului pe venit de catre aceste persoane.
    5. Prevederile pct. 1 si 3 din prezentul articol nu se aplica persoanelor mentionate in art. 59 din prezenta conventie.
    Art. 52
    Scutirea de control si taxe vamale
    1. Statul de resedinta, in conformitate cu legislatia sa in vigoare, permite importul si scuteste de plata oricaror taxe vamale, impozite si impuneri legate de acestea, cu exceptia taxelor pentru depozitare, transport si alte asemenea servicii:
    a) obiectele destinate folosintei oficiale de catre oficiul consular, inclusiv mobilier, aparatura, mijloace de transport;
    b) obiectele destinate pentru instalarea si folosirea personala de catre functionarul consular sau membrii familiei lui, inclusiv autoturismele destinate folosintei lui personale ori utilizarii de catre membrii familiei lui.
    Scutirea de taxele si impozitele mentionate mai sus se aplica pentru toate bunurile importate sau exportate pe intreaga perioada de sedere a acestuia in statul de resedinta, in calitate de functionar consular.
    2. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu beneficiaza de privilegiile si scutirile mentionate la pct. 1 din prezentul articol numai in ceea ce priveste bunurile importate cu ocazia primei lor instalari.
    3. Bagajul personal al functionarilor consulari si membrilor familiilor lor este scutit de controlul vamal. Acesta poate fi controlat numai in cazul in care sunt temeiuri serioase sa se presupuna ca acesta contine bunuri, altele decat cele precizate la lit. b) a pct. 1 din prezentul articol ori bunuri al caror import si export sunt interzise de legislatia statului de resedinta. Un asemenea control trebuie sa se efectueze in prezenta functionarului consular in cauza sau a unui membru al familiei acestuia.
    4. Nici una dintre dispozitiile prezentului articol nu poate fi interpretata ca autorizatie de import in statul de resedinta sau la exportul de bunuri din acest stat, al caror import sau export este interzis de legile statului de resedinta.
    Art. 53
    Scutirea de obtinere a permisului de munca
    1. Membrii oficiului consular sunt scutiti, in ceea ce priveste exercitarea atributiilor pentru statul trimitator, de orice fel de obligatii referitoare la obtinerea permisului de munca, stabilite de legislatia statului de resedinta in legatura cu angajarea in munca a strainilor.
    2. Membrii personalului particular al functionarilor consulari si al angajatilor consulari, daca acestia nu exercita in statul de resedinta nici o alta activitate particulara in scopul obtinerii de venituri, sunt scutiti de obligatiile indicate la pct. 1 din prezentul articol.
    Art. 54
    Scutirile privind asigurarile sociale
    1. Cu exceptia cazurilor prevazute la pct. 3 din prezentul articol, dispozitiile privind asigurarile sociale, in vigoare in statul de resedinta, nu se aplica membrilor oficiului consular si nici membrilor familiilor lor, in ceea ce priveste activitatea desfasurata de acestia pentru interesul statului trimitator.
    2. Scutirea prevazuta la pct. 1 din prezentul articol se aplica, de asemenea, si membrilor personalului particular care se afla exclusiv in serviciul membrilor oficiului consular, cu conditia:
    a) ca ei sa nu fie cetateni ai statului de resedinta si sa nu domicilieze permanent in acest stat;
    b) ca lor sa li se aplice dispozitiile privind asigurarile sociale, in vigoare in statul trimitator sau intr-un stat tert.
    3. Membrii oficiului consular care angajeaza persoane carora nu li se aplica scutirile prevazute la pct. 2 din prezentul articol trebuie sa respecte obligatiile impuse angajatorilor de dispozitiile privind asigurarile sociale, in vigoare in statul de resedinta.
    4. Scutirile prevazute la pct. 1 si 2 din prezentul articol nu ingradesc participarea benevola la sistemul de asigurari sociale din statul de resedinta, cu conditia ca o asemenea participare sa fie permisa de acest stat.
    Art. 55
    Bunurile succesorale ale unui membru al oficiului consular si ale membrilor familiei lui
    In cazul decesului unui membru al oficiului consular sau al unui membru al familiei acestuia, statul de resedinta:
    a) permite exportul bunurilor mobile ale decedatului, cu exceptia bunurilor dobandite in statul de resedinta si al caror export era interzis la data decesului acestuia;
    b) nu percepe nici un fel de impozite nationale si locale asupra succesiunii ori taxe succesorale asupra bunurilor mobile care se gasesc in statul de resedinta exclusiv in legatura cu sederea in acest stat a celui decedat, in calitate de membru al oficiului consular ori ca membru de familie al acestuia.
    Art. 56
    Inceputul si sfarsitul imunitatilor si privilegiilor consulare
    1. Fiecare membru al oficiului consular beneficiaza de imunitatile si privilegiile prevazute in prezenta conventie de la data sosirii pe teritoriul statului de resedinta, pe timpul deplasarii spre destinatia lui, iar daca acesta se afla deja pe acest teritoriu, din momentul in care a trecut la exercitarea obligatiilor sale in cadrul oficiului consular.
    2. Membrii de familie ai unui membru al oficiului consular, precum si membrii personalului particular beneficiaza de imunitatile si privilegiile prevazute in prezenta conventie din momentul acordarii acestuia de imunitati si privilegii in conformitate cu pct. 1 din prezentul articol sau din momentul intrarii lor pe teritoriul statului de resedinta ori din momentul cand ei au devenit membri ai familiei lui sau membri ai personalului particular, in raport de ceea ce a intervenit mai tarziu.
    3. Cand functiile unui membru al oficiului consular inceteaza, imunitatile si privilegiile lui, precum si imunitatile si privilegiile unui membru al familiei acestuia sau ale unui membru al personalului particular inceteaza, de regula, din momentul in care persoana respectiva paraseste statul de resedinta sau dupa expirarea unui termen rezonabil, in functie de care dintre momente intervine mai intai, chiar in caz de conflict armat. In ceea ce priveste persoanele mentionate la pct. 2 din prezentul articol, imunitatile si privilegiile acestora inceteaza cand nu mai sunt membri ai familiei unui membru al oficiului consular ori nu mai sunt in serviciul acestuia, cu mentiunea ca, daca aceste persoane intentioneaza sa paraseasca statul de resedinta intr-un termen rezonabil, imunitatile si privilegiile lor se mentin pana in momentul plecarii.
    4. Totusi, in ceea ce priveste faptele comise de functionarul consular sau de angajatul consular in exercitarea functiilor lui, imunitatea de jurisdictie continua sa existe fara limitare in timp.
    5. In cazul decesului unui membru al oficiului consular, membrii familiei lui continua sa beneficieze de imunitatile si privilegiile acordate pana in momentul parasirii statului de resedinta sau pana la expirarea unui termen rezonabil pentru parasirea statului de resedinta, in functie de care dintre momente intervine mai intai.
    Art. 57
    Asigurarea pentru daune provocate tertilor
    Membrii oficiului consular trebuie sa respecte orice cerinte prevazute de legislatia statului de resedinta referitoare la asigurarea de daune care pot fi provocate tertilor in ceea ce priveste utilizarea oricarui mijloc de transport rutier, oricarei nave sau aeronave.
    Art. 58
    Exercitarea functiilor consulare de catre reprezentanti ai personalului diplomatic
    1. Asupra reprezentantilor personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimitator in statul de resedinta, care exercita functii consulare in aceasta reprezentanta, se extind drepturile si obligatiile functionarilor consulari prevazute in prezenta conventie.
    2. Exercitarea de functii consulare de catre persoanele indicate la pct. 1 din prezentul articol nu priveaza aceste persoane de imunitatile si privilegiile care le sunt acordate in virtutea statutului lor diplomatic.
    Art. 59
    Cetatenii statului de resedinta si alte persoane care domiciliaza in acest stat
    Membrii oficiului consular, cu exceptia functionarilor consulari, membrii familiilor acestora care sunt cetateni ai statului de resedinta sau persoanele care domiciliaza in acest stat, precum si membrii personalului particular beneficiaza de facilitati, privilegii si imunitati, in masura in care acestea le sunt acordate de statul de resedinta. Totusi, statul de resedinta trebuie sa-si exercite jurisdictia asupra acestor persoane intr-un asemenea mod incat sa nu provoace obstacole in exercitarea functiilor de catre oficiul consular.
    Art. 60
    Respectarea legilor si reglementarilor statului de resedinta
    1. Toate persoanele carora, potrivit prezentei conventii, li se acorda privilegii si imunitati sunt obligate, fara a aduce atingere privilegiilor si imunitatilor lor, sa respecte legile si reglementarile statului de resedinta si sa nu se amestece in treburile interne ale acestuia.
    2. Localurile consulare nu trebuie sa fie folosite in scopuri incompatibile cu exercitarea functiilor consulare.
    3. Prevederea pct. 2 din prezentul articol nu exclude posibilitatea amplasarii cancelariilor si a altor organe sau institutii in parti ale cladirii unde exista spatii consulare, cu conditia ca aceste spatii alocate unor asemenea cancelarii sa fie separate de spatiile de care se foloseste oficiul consular. In aceasta situatie, cancelariile indicate nu sunt parte a spatiilor consulare, potrivit prezentei conventii.

    CAP. 3
    Regimul aplicabil functionarilor consulari onorifici si oficiilor consulare conduse de acestia

    Art. 61
    Dispozitii generale referitoare la facilitatile, privilegiile si imunitatile functionarilor consulari onorifici
    1. Prevederile art. 16, 18, 20, art. 24 pct. 1, art. 26 pct. 1, 2 si 3, art. 29 pct. 1, art. 35, 36, 37, 42, 43, 44 si ale art. 60 pct. 2 si 3 se aplica oficiilor consulare conduse de functionarii consulari onorifici. In afara de aceasta, facilitatile, privilegiile si imunitatile unor asemenea oficii consulare sunt reglementate de art. 62, 63, 64 si 65.
    2. Prevederile art. 45 pct. 4, art. 46, 47, art. 49 pct. 4, art. 56 si ale art. 60 pct. 1 se aplica functionarilor consulari onorifici. In afara de aceasta, facilitatile, privilegiile si imunitatile unor asemenea functionari consulari sunt reglementate de art. 66, 67, 68, 69 si 70.
    3. Privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie nu sunt acordate membrilor familiei functionarului consular onorific sau angajatului consular care lucreaza intr-un oficiu consular condus de un functionar consular onorific.
    4. Schimbul de valize consulare intre doua oficii consulare, conduse de functionari consulari onorifici si care sunt situate in state diferite, nu se va efectua fara acordul respectivelor doua state de resedinta.
    Art. 62
    Protectia localurilor consulare
    Statul de resedinta este obligat sa ia toate masurile necesare pentru protectia spatiilor consulare ale oficiului consular condus de un functionar consular onorific fata de orice atac ori producerea de prejudicii si pentru preintampinarea oricarei tulburari a linistii oficiului consular sau atingerea demnitatii oficiului consular.
    Art. 63
    Scutirea de impozite a localurilor consulare
    1. Localurile consulare ale unui oficiu consular condus de un functionar consular onorific sunt scutite de orice impozite, impuneri si taxe nationale si locale, cu exceptia celor care reprezinta plata efectuarii de servicii concrete.
    2. Scutirea de impozite despre care se mentioneaza la pct. 1 din prezentul articol nu se aplica acelor impuneri, taxe si impozite care, potrivit legislatiei statului de resedinta, trebuie achitate de persoana care a incheiat un contract cu statul trimitator.
    Art. 64
    Inviolabilitatea arhivei si a documentelor consulare
    Arhiva consulara si documentele oficiului consular condus de un functionar consular onorific sunt inviolabile in orice moment si indiferent de locul unde s-ar afla, cu conditia ca acestea sa fie pastrate separat de alte acte oficiale si documente, inclusiv de corespondenta personala a sefului oficiului consular si a oricarei alte persoane care lucreaza cu acesta, precum si de materialele, cartile si documentele referitoare la profesia si ocupatia lor.
    Art. 65
    Scutirea de taxe vamale
    Statul de resedinta, actionand in conformitate cu propria sa legislatie, permite importul si scuteste de plata tuturor taxelor vamale si a impozitelor, precum si a impunerilor legate de acestea (cu exceptia cheltuielilor pentru pastrare, transport si alte servicii similare) urmatoarele bunuri, cu conditia ca acestea sa fie destinate folosintei oficiale a oficiului consular condus de un functionar consular onorific: stemele, drapelele oficiale, emblemele, stampilele si matritele, cartile, materialul tiparit oficial, mobilierul de cancelarie, echipamentul de cancelarie si alte bunuri similare obtinute de oficiul consular din statul trimitator sau la cerintele acestuia din urma.
    Art. 66
    Procedura penala
    Daca impotriva unui functionar consular onorific se introduce o actiune penala, aceasta persoana trebuie sa se prezinte in fata autoritatilor competente. Totusi, in timpul instrumentarii cauzei, acestuia trebuie sa i se acorde respectul conferit de pozitia sa oficiala, iar, cu exceptia cazurilor in care el este arestat sau retinut, nu trebuie sa fie obstructionat in indeplinirea functiilor sale consulare. Cand apare necesitatea retinerii unui functionar consular onorific, urmarirea judiciara impotriva lui trebuie sa fie inceputa in cel mai scurt timp posibil.
    Art. 67
    Protectia functionarului consular onorific
    Statul de resedinta este obligat sa acorde functionarului consular onorific protectia cuvenita pozitiei sale oficiale.
    Art. 68
    Scutirea de inregistrare pentru straini si de obtinere a permisului de sedere
    Functionarul consular onorific, cu exceptia celui care practica in statul de resedinta o activitate profesionala sau comerciala, in scopul obtinerii de venituri personale, este scutit de orice fel de obligatii impuse de legislatia statului de resedinta in legatura cu inregistrarea strainilor si obtinerea permisului de sedere.
    Art. 69
    Scutirea fiscala
    Functionarul consular onorific este scutit de orice fel de impozite, impuneri si taxe pentru indemnizatiile si salariul pe care acesta le primeste de la statul trimitator pentru exercitarea functiilor consulare.
    Art. 70
    Scutirea de prestatii personale si impuneri
    Statul de resedinta trebuie sa scuteasca functionarii consulari onorifici de orice prestatii de munca si/sau impuse de stat, indiferent de natura lor, precum si de obligatii militare precum: rechizitiile, contributiile militare si incartiruirea militara.

    CAP. 4
    Dispozitii finale

    Art. 71
    Intrarea in vigoare si termenul de valabilitate
    1. Prezenta conventie intra in vigoare in cea de-a 30-a zi de la data primirii ultimei notificari scrise privind indeplinirea de catre partile contractante a procedurilor interne necesare pentru intrarea acesteia in vigoare.
    2. Fiecare parte contractanta poate denunta prezenta conventie prin transmiterea pe canale diplomatice celeilalte parti contractante a unei notificari scrise privind o asemenea intentie. Prezenta conventie va ramane in vigoare pana la expirarea termenului de 6 luni de la data primirii unei asemenea notificari.
    3. De la data intrarii in vigoare a prezentei conventii, in relatiile dintre Romania si Federatia Rusa isi inceteaza aplicarea Conventia consulara dintre Republica Socialista Romania si Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste, semnata la Bucuresti la 14 martie 1972.
    Semnata la Moscova la 4 iulie 2003, in doua exemplare originale, fiecare in limbile romana si rusa, ambele texte fiind egal autentice.

                              Pentru Romania,
                              Mircea Geoana,
                       ministrul afacerilor externe

                          Pentru Federatia Rusa,
                               Igor Ivanov,
                       ministrul afacerilor externe



SmartCity5

COMENTARII la Legea 383/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 383 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu