Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 38 din  1 iunie 1991

pentru ratificarea Acordului privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Orientale a Uruguayului

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 125 din  6 iunie 1991


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Acordul privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor dintre Guvernul Romaniei si Guvernului Republicii Orientale a Uruguayului, incheiat la Montevideo la 23 noiembrie 1990.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 21 martie 1991.

                    PRESEDINTELE SENATUI
               academician ALEXANDRU BIRLADEANU

    Aceasta lege a fost adoptata de Adunarea Deputatilor in sedinta din 27 mai 1991.

               PRESEDINTELE ADUNARII DEPUTATILOR
                       MARTIAN DAN

    In temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului si a Presedintelui Romaniei,
    promulgam Legea pentru ratificarea Acordului privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Orientale a Uruguayului si dispunem publicarea sa in Monitorul Oficial al Romaniei.

                    PRESEDINTELE ROMANIEI
                        ION ILIESCU


                      ACORD
privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Orientale a Uruguayului

    Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Orientale a Uruguayului, denumite in cele ce urmeaza parti contractante,
    in dorinta de a intensifica cooperarea economica, in avantajul reciproc al ambelor tari,
    in scopul de a crea conditii favorabile pentru investitiile investitorilor unei parti contractante pe teritoriul celeilalte parti contractante si
    recunoscind ca promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, pe baza prezentului acord, stimuleaza initiativa in acest domeniu,
    au convenit cele ce urmeaza:

    Art. 1
    In scopul prezentului acord:
    1. Termenul investitie desemneaza orice fel de active detinute de un investitor al uneia din partile contractante, investite pe teritoriul celeilalte parti contractante, in conformitate cu legile si reglementarile acesteia si, in special, dar nu exclusiv:
    a) proprietatea bunurilor mobile si imobile, precum si orice alte drepturi reale;
    b) drepturi derivate din actiuni, obligatiuni si alte feluri de participare in societati;
    c) dreptul de creanta sau alte drepturi referitoare la prestari avind o valoare economica sau financiara;
    d) drepturi de proprietate industriala si intelectuala, cum sint: drepturile de autor, marci si nume comerciale, brevete, procedee tehnice, know-how, good-will, precum si alte drepturi similare;
    e) concesiuni conferite prin lege sau la baza unui contract, inclusiv concesiunile legate de prospectare, explorare, extractie si exploatare.
    Orice modificare a formei in care sint investite activele nu va afecta caracterul lor de investitie.
    2. Termenul investitor se refera, in legatura cu fiecare dintre partile contractante, la:
    a) persoanele fizice care sint nationali ai respectivei parti contractante, in conformitate cu legislatia acesteia:
    b) persoanele juridice constituite conform legislatiei respectivei parti contractante si avind sediul social pe teritoriul acesteia;
    c) prezentul acord nu se va aplica investitiilor efectuate de persoane fizice care au cetatenia ambelor parti contractante si care au domiciliul sau centrul de activitati economice pe teritoriul uneia dintre partile contractante.
    3. Termenul venituri desemneaza sumele produse de o investitie, si include, in special, dar nu exclusiv, beneficii, dividende, dobinzi, sporuri de capital, redevente si alte remuneratii similare.
    Art. 2
    1. Fiecare dintre partile contractante va promova pe teritoriul sau investitiile realizate de investitori ai celeilalte parti contractante si va admite aceste investitii in conformitate cu legile si reglementarile sale.
    2. Investitiile admise in conformitate cu prevederile legale ale partii contractante pe al carei teritoriu se efectueaza se vor bucura de protectia si garantiile prevazute in acest acord.
    Art. 3
    1. Fiecare parte contractanta va asigura un tratament just si echitabil investitiilor investitorilor celeilalte parti contractante si nu va prejudicia, prin masuri arbitrare sau discriminatorii, functionarea, administrarea, intretinerea, folosirea sau instrainarea acestora de catre acei investitori.
    2. Fiecare parte contractanta va acorda, in mod special, unor asemenea investitii deplina securitate si protejare care, in nici un caz, nu vor fi mai mici decit cele acordate investitiilor realizate de investitori ai unui stat tert.
    3. Daca o parte contractanta a acordat privilegii investitorilor unui stat tert in virtutea unor acorduri care stabilesc uniuni vamale, uniuni economice, zone de liber schimb, o piata comuna sau organizatii economice regionale sau pe baza unor acorduri provizorii care sa conduca la asemenea uniuni sau institutii, acea parte contractanta nu este obligata sa acorde aceste privilegii investitorilor din cealalta parte contractanta.
    4. Tratamentul acordat conform prezentului articol nu se aplica avantajelor fiscale acordate de oricare dintre partile contractante investitorilor din state terte ca o consecinta a unui acord pentru evitarea dublei impuneri sau altor acorduri in domeniul impozitarii sau pe baza de reciprocitate cu un stat tert.
    Art. 4
    1. Investitiile efectuate de catre investitori ai uneia dintre partile contractante pe teritoriul celeilalte parti contractante nu vor fi nationalizate, expropriate sau supuse unor masuri avind un efect similar (la care se face referire in continuare ca "expropriere"), decit daca sint indeplinite urmatoarele conditii:
    a) masurile s-au luat din motive de necesitate sau utilitate publica, conform unei proceduri legale corespunzatoare;
    b) masurile nu sint discriminatorii sau contrare unui angajament pe care prima parte contractanta si l-a luat;
    c) este prevazuta o procedura adecvata pentru determinarea sumei si modalitatii la plata a despagubirii.
    2. Despagubirea va trebui sa corespunda valorii investitiei care a facut obiectul uneia din masurile mentionate la paragraful 1 al acestui articol. Suma despagubirii va fi determinata in conformitate cu principiile recunoscute de evaluare, cum sint valoarea justa de piata a investitiei la data imediat anterioara aceleia la care devine efectiva sau publica exproprierea sau nationalizarea. Aceasta despagubire trebuie sa fie prompta, adecvata si efectiva. Aceasta despagubire se va plati si va fi transferabila fara intirziere nejustificata.
    3. Investitorilor uneia dintre partile contractante ale caror investitii au suferit pierderi pe teritoriul celeilalte parti contractante ca urmare a unui razboi sau alt conflict armat, unei stari de urgenta, unei revolutii sau revolte li se vor acorda de catre aceasta din urma parte contractanta un tratament nu mai putin favorabil decit cel acordat investitorilor oricarui stat tert, in ceea ce priveste restituirile, despagubirile, compensatiile sau alte plati.
    Aceste plati vor fi liber transferabile.
    Art. 5
    1. Fiecare parte contractanta garanteaza investitorilor celeilalte parti contractante, cu privire la investitiile lor, in conformitate cu legile si reglementarile sale, transferul:
    a) capitalului investit si aporturilor suplimentare pentru mentinerea sau dezvoltarea investitiilor;
    b) veniturilor curente provenind din investitii, plata redeventelor, marcilor, patentelor si altor remuneratii similare;
    c) platilor efectuate pentru rambursarea creditelor pentru investitii si a dobinzilor cuvenite;
    d) produsului vinzarii sau lichidarii, totale sau partiale, a investitiei;
    e) unei parti din remuneratiile sau indemnizatiile primite de cetatenii unei parti contractante provenind din munca si serviciile prestate de ei in legatura cu o investitie realizata pe teritoriul celeilalte parti contractante.
    2. Transferurile mentionate mai sus vor fi efectuate in valuta convertibila in care a fost realizata investitia sau in orice valuta convertibila, la cursul de schimb in vigoare la data transferului.
    Art. 6
    Daca investitiile unui investitor al uneia dintre partile contractante efectuate pe teritoriul celeilalte parti contractante sint asigurate impotriva riscurilor necomerciale, pe baza unei proceduri stabilite de lege, orice subrogare a asiguratorului sau reasiguratorului in drepturile acestui investitor, conform conditiilor contractului de asigurare, va fi recunoscuta de cealalta parte contractanta.
    Art. 7
    Daca din dispozitiile legale ale oricareia dintre partile contractante sau obligatiile asumate potrivit dreptului international, actuale sau viitoare, ar rezulta o reglementare generala sau speciala care sa permita ca investitiile investitorilor celeilalte parti contractante sa aiba un tratament mai favorabil decit cel prevazut in prezentul acord, acea reglementare va prevala, in masura in care este mai favorabila, fata de acest acord.
    Art. 8
    Oricare parte contractanta poate propune celeilalte parti contractante efectuarea de consultari asupra oricaror probleme privind aplicarea prezentului acord. Cealalta parte contractanta va examina cu atentie deosebita propunerea, creind conditii adecvate pentru ca aceasta consultare sa se realizeze cit mai curind posibil.
    Art. 9
    1. Orice diferend intre partile contractante cu privire la interpretarea sau aplicarea prezentului acord va fi solutionat, pe cit posibil, pe cale amiabila, prin negocieri intre cele doua parti contractante.
    2. Daca diferendul nu a putut fi solutionat in termen de sase luni de la data inceperii negocierilor, acesta va fi supus, la cererea oricareia dintre partile contractante, unui tribunal arbitral.
    3. Tribunalul arbitral va fi desemnat astfel: fiecare parte contractanta va numi arbitru si acesti doi arbitri vor desemna, de comun acord, un presedinte care va fi cetatean al unui stat tert. Cei doi arbitri vor trebui sa fie desemnati intr-un termen de trei luni si presedintele intr-un termen de cinci luni incepand de la data la care oricare dintre partile contractante a comunicat celeilalte parti contractante ca doreste sa supuna diferendul unui tribunal arbitral.
    4. Daca in decursul oricareia dintre perioadele mentionate in paragraful anterior nu s-au facut desemnarile prevazute, fiecare parte contractanta va avea dreptul sa solicite presedintelui Curtii Internationale de Justitie de a proceda la efectuarea numirilor necesare. Daca presedintele Curtii Internationale de Justitie este national al uneia din partile contractante sau este impiedicat din orice alte cauze sa exercite functia mentionata, desemnarile vor fi facute de vicepresedintele aceleiasi curti. Daca vicepresedintele este national al uneia dintre partile contractante sau este impiedicat din orice alta cauza sa exercite functia mentionata, desemnarile vor fi facute de membrul Curtii Internationale de Justitie cu cea mai mare vechime si care nu este national al uneia dintre partile contractante.
    5. Daca partile contractante nu decid altfel, tribunalul isi va stabili propria sa procedura.
    6. Tribunalul va adopta hotarirea cu majoritate de voturi. Aceasta hotarire va fi definitiva si obligatorie pentru parti.
    7. Fiecare parte contractanta va suporta cheltuielile pentru arbitrul pe care l-a desemnat si cele privind reprezentarea sa in procedura arbitrala.
    Cheltuielile privind presedintele, precum si celelalte cheltuieli efectuate vor fi suportate, in parti egale, de catre partile contractante.
    Art. 10
    1. Diferendele care survin intre o parte contractanta si un investitor al celeilalte parti contractante in legatura cu investitiile la care se refera prezentul acord vor fi solutionate, pe cit posibil, pe cale amiabila, prin consultari si negocieri intre partile interesate.
    2. Daca un diferend nu a putut fi solutionat intr-un termen de sase luni de la data la care oricare dintre parti a solicitat solutionarea pe cale amiabila, diferendul va fi supus, la solicitarea uneia dintre partile implicate, tribunalului competent al partii contractante pe teritoriul careia s-a realizat investitia. Daca in termen de optsprezece luni nu s-a pronuntat hotarirea, investitorul interesat sau partea contractanta pe teritoriul careia s-a efectuat investitia va putea supune diferendul unui tribunal arbitral.
    3. Tribunalul arbitral mentionat in paragraful 2 al acestui articol se va constitui pentru fiecare caz in parte si va fi competent sa solutioneze diferendul.
    Dispozitiile art. 9 paragrafele 3-7 se vor aplica "mutatis mutandis". Totusi, se va invita presedintele Curtii de Arbitraj a Camerei Internationale de Comert de la Paris pentru a face numirile necesare.
    4. In cazul in care ambele parti contractante au aderat la Conventia privind reglementarea diferendelor referitoare la investitii dintre state si persoane ale altor state, deschisa pentru semnare la Washington la 18 martie 1965, diferendele dintre o parte contractanta si un investitor al celeilalte parti contractante vor putea fi supuse pentru solutionare, prin conciliere sau arbitraj, Centrul International pentru Reglementarea Diferendelor referitoare la Investitii, in conformitate cu dispozitiile prevazute in conventia mentionata.
    5. Partile contractante nu vor da protectie diplomatica si nici nu vor promova o reclamatie internationala cu privire la diferendul pe care unul dintre investitorii sai si cealalta parte contractanta l-au supus deciziei tribunalului competent a partii contractante in al carei teritoriu a fost facuta investitia sau unui tribunal arbitral, conform prevederilor acestui articol, cu exceptia situatiei in care aceasta cealalta parte contractanta nu a respectat sau nu a indeplinit sentinta pronuntata in acest diferend.
    6. Fiecare parte contractanta va fi autorizata, in conformitate cu propria sa legislatie, sa stabileasca o procedura jurisdictionala proprie, cu scopul de a facilita solutionarea intr-un termen cit mai scurt posibil a diferendelor la care face referire acest articol.
    Art. 11
    1. Prezentul acord se va aplica, de asemenea, si investitiilor efectuate pe teritoriul uneia dintre partile contractante, in conformitate cu legislatia acesteia, de catre investitorii celeilalte parti contractante, inainte de intrarea in vigoare a prezentului acord.
    2. In nici un caz, prezentul acord nu se va aplica diferendelor survenite anterior intrarii sale in vigoare.
    Art. 12
    1. Prezentul acord va intra in vigoare la treizeci de zile de la data efectuarii schimbului instrumentelor de ratificare si va ramine in vigoare pentru o perioada de zece ani.
    2. Daca nici una dintre partile contractante nu l-a denuntat cu cel putin sase luni inainte de data expirarii sale, prezentul acord se va prelungi tacit pentru alte perioade de 10 ani, fiecare parte contractanta rezervandu-si dreptul de a denunta acest acord cu o notificare prealabila de cel putin sase luni inainte de data expirarii perioadei respective.
    3. In legatura cu investitiile efectuate inainte de data expirarii acestui acord, prevederile sale vor continua sa se aplice pe o perioada de 10 ani, incepind de la data expirarii sale.
    Incheiat la Montevideo, la 23 noiembrie 1990, in doua exemplare originale, fiecare in limbile romana si spaniola, ambele texte fiind egal autentice.

         Pentru Guvernul Romaniei
         Anton Vatasescu,
         ministrul de stat
         insarcinat cu
         activitatea industriala
         si comerciala

         Pentru Guvernul Republicii
         Orientale a Uruguayului
         dr. Hector Gros Espiell,
         ministrul relatiilor externe




SmartCity5

COMENTARII la Legea 38/1991

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 38 din 1991
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 38/1991
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu