Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 213 din 28 noiembrie 2000

pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Mauritius privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Bucuresti la 20 ianuarie 2000

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 632 din  6 decembrie 2000


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Mauritius privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Bucuresti la 20 ianuarie 2000.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 11 septembrie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                         p. PRESEDINTELE SENATUI,
                             DORU IOAN TARACILA

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 23 octombrie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                    p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
                               VASILE LUPU

                                 ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Mauritius privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor

    Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Mauritius, denumite in cele ce urmeaza parti contractante,
    dorind sa intensifice cooperarea economica in avantajul reciproc al ambelor state,
    intentionand sa creeze si sa mentina conditii favorabile pentru investitiile investitorilor statului unei parti contractante pe teritoriul statului celeilalte parti contractante,
    recunoscand ca promovarea si protejarea reciproca a investitiilor in baza prezentului acord vor conduce la stimularea initiativei in afaceri si vor spori prosperitatea in ambele state,
    constiente de necesitatea stabilirii unui cadru juridic adecvat care sa reglementeze si sa garanteze promovarea si protejarea reciproca a investitiilor intre ambele state,
    au convenit cele ce urmeaza:

    Art. 1
    Definitii
    In sensul prezentului acord:
    (1) Termenul investitor se refera, in legatura cu fiecare parte contractanta, la urmatorii subiecti care efectueaza investitii pe teritoriul statului celeilalte parti contractante in conformitate cu acest acord:
    a) persoane fizice care, in conformitate cu legea statului acelei parti contractante, sunt considerate a fi cetatenii sai;
    b) persoane juridice, incluzand societati comerciale, corporatii, asociatii de afaceri si alte organizatii, care sunt constituite sau altfel organizate in mod corespunzator in conformitate cu legea statului acelei parti contractante si care isi au sediul si activitatile economice pe teritoriul statului aceleiasi parti contractante.
    (2) Termenul investitie inseamna orice fel de active investite de catre investitorii statului unei parti contractante pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale ale acesteia din urma, si va include, in special, dar nu exclusiv:
    a) drepturi de proprietate asupra bunurilor mobile si imobile, precum si alte drepturi reale, cum ar fi: servituti, ipoteci, sechestre, gajuri;
    b) actiuni, parti sociale sau orice alt fel de participare la societati comerciale;
    c) drepturi de creanta sau orice alte drepturi privind prestatii care au o valoare economica;
    d) drepturi de proprietate intelectuala, cum ar fi: drepturi de autor, brevete, desene sau modele industriale, marci de comert sau de serviciu, nume comerciale, knowhow si goodwill, precum si orice alte drepturi similare recunoscute de legile nationale ale partilor contractante;
    e) concesiuni de drept public, inclusiv concesiuni privind prospectarea, extractia sau exploatarea resurselor naturale, precum si alte drepturi acordate prin lege, prin contract sau prin hotarare a autoritatilor, conform legii.
    Nici o modificare a formei in care sunt investite sau reinvestite activele nu va afecta caracterul lor de investitie.
    (3) Termenul venituri inseamna sumele produse de o investitie si include, in special, dar nu exclusiv, profituri, dividende, dobanzi, castiguri de capital, redevente, management si asistenta tehnica sau alte onorarii, indiferent de forma in care este platit venitul.
    (4) Termenul teritoriu inseamna:
    - in ceea ce priveste Romania, teritoriul Romaniei, inclusiv marea sa teritoriala, si spatiul aerian de deasupra teritoriului si marii teritoriale, asupra carora Romania isi exercita suveranitatea, precum si zona contigua, platoul continental si zonele economice exclusive asupra carora Romania isi exercita jurisdictia, respectiv drepturile suverane, in concordanta cu propria sa legislatie si dreptul international;
    - in ceea ce priveste Republica Mauritius, toate teritoriile si insulele care, in conformitate cu legile din Mauritius, formeaza statul Mauritius, marea teritoriala a Republicii Mauritius si orice suprafata in afara marii teritoriale a Republicii Mauritius, care, in conformitate cu dreptul international, a fost sau poate fi desemnata in viitor, in baza legilor din Mauritius, ca o suprafata incluzand platoul continental, in interiorul caruia pot fi exercitate drepturile Republicii Mauritius in legatura cu marea, fundul marii si subsolul, precum si resursele lor naturale.
    Art. 2
    Promovare si admitere
    (1) Fiecare parte contractanta va promova pe cat posibil investitiile efectuate pe teritoriul statului sau de catre investitorii celeilalte parti contractante si va admite aceste investitii in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale. Totusi acest acord nu va impiedica o parte contractanta sa aplice restrictii de orice fel sau sa ia orice alta masura pentru protejarea intereselor sale fundamentale de securitate sau de sanatate publica ori de prevenire a bolilor sau daunatorilor la animale sau plante.
    (2) Daca o parte contractanta a admis o investitie efectuata pe teritoriul statului sau de catre investitori ai celeilalte parti contractante, ea va acorda, in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale, autorizatiile necesare in legatura cu acea investitie, inclusiv autorizatiile pentru angajarea de personal de conducere si tehnic, la alegerea lor, indiferent de cetatenie.
    Art. 3
    Protejare si tratament
    (1) Fiecare parte contractanta va proteja pe teritoriul statului sau investitiile efectuate, in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale, de investitorii celeilalte parti contractante si nu va afecta prin masuri nerezonabile sau discriminatorii managementul, intretinerea, folosinta, fructificarea, extinderea, vanzarea sau lichidarea acestor investitii. In special, fiecare parte contractanta sau autoritatile sale competente vor emite autorizatiile necesare mentionate la art. 2 paragraful (2).
    (2) Fiecare parte contractanta va asigura un tratament just si echitabil pe teritoriul statului sau investitiilor si veniturilor provenind din investitii ale investitorilor celeilalte parti contractante. Acest tratament nu va fi mai putin favorabil decat cel acordat de fiecare parte contractanta investitiilor efectuate pe teritoriul statului sau de catre investitorii oricarui stat tert.
    (3) Tratamentul natiunii celei mai favorizate nu va fi interpretat ca obligatie a unei parti contractante de a extinde asupra investitorilor si investitiilor celeilalte parti contractante avantajele rezultate din orice uniune vamala sau economica existenta sau viitoare, zona de comert liber ori organizatie economica regionala, la care oricare dintre partile contractante este sau devine membru. Acest tratament nu se va referi nici la vreun avantaj pe care orice parte contractanta il acorda investitorilor unui stat tert in virtutea unui acord de evitare a dublei impuneri sau a altor acorduri pe baza de reciprocitate, referitoare la impozitare ori la avantajele speciale acordate institutiilor financiare de dezvoltare straine, care opereaza pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, cu scopul exclusiv al asistentei de dezvoltare, in special prin activitati nonprofit.
    Art. 4
    Transferul liber
    (1) Fiecare parte contractanta a statului pe al carui teritoriu s-au efectuat investitii de catre investitorii celeilalte parti contractante va garanta acelor investitori transferul liber al platilor in legatura cu aceste investitii, in special al:
    a) capitalului si fondurilor suplimentare necesare pentru intretinerea si extinderea investitiei;
    b) veniturilor, conform art. 1 paragraful (3);
    c) sumelor provenind din imprumuturi contractate sau alte obligatii contractuale asumate pentru investitie;
    d) sumelor rezultate din vanzarea totala sau partiala, instrainarea sau lichidarea unei investitii;
    e) oricarei despagubiri datorate unui investitor in virtutea art. 5.
    Transferurile se vor efectua fara intarziere in valuta convertibila.
    (2) Fara a tine seama de prevederile paragrafului (1), orice parte contractanta poate, in imprejurari economice si financiare exceptionale, sa impuna restrictii de schimb valutar in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale si potrivit Statutului Fondului Monetar International.
    (3) Daca nu s-a convenit altfel cu investitorul, transferurile se vor efectua, in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale in vigoare ale partii contractante a statului pe al carui teritoriu s-a efectuat investitia, la cursul de schimb al pietei valutare aplicabil la data transferului. In absenta unui astfel de curs de schimb al pietei valutare, cursul de schimb care va fi utilizat va fi cursul de schimb cel mai recent aplicat investitiilor interne sau cel mai recent curs de schimb pentru convertirea valutelor in drepturi speciale de tragere, oricare dintre acestea este mai favorabil pentru investitor.
    Art. 5
    Despagubire pentru expropriere si pierderi
    (1) Nici una dintre partile contractante nu va lua, fie direct, fie indirect, masuri de expropriere, nationalizare sau alte masuri avand aceeasi natura sau cu acelasi efect (denumite in continuare expropriere) impotriva investitiilor investitorilor celeilalte parti contractante, decat daca masurile sunt luate in interes public, astfel cum este stabilit prin lege, pe o baza nediscriminatorie si in conformitate cu procedura legala si cu conditia ca acestea sa fie luate prin acordarea unei despagubiri efective si adecvate. Cuantumul despagubirii pentru expropriere, inclusiv dobanda, se va stabili in valuta convertibila si se va plati, fara intarziere, investitorului indreptatit sa o primeasca. Sumele rezultate vor fi in mod liber si prompt transferabile.
    (2) Investitorul afectat de expropriere va avea dreptul, in conformitate cu legea nationala a partii contractante care face exproprierea, la o revizuire prompta de catre o instanta judecatoreasca sau de alt tribunal independent si impartial al acelei parti contractante care efectueaza exproprierea in cauza.
    (3) Investitorii unei parti contractante ale caror investitii au suferit pierderi ca urmare a razboiului sau oricarui alt conflict armat, revolutiei, starii de urgenta sau rebeliunii, care a avut loc pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, vor beneficia din partea acesteia din urma de un tratament in conformitate cu prevederile art. 3 paragraful (2). Ei vor fi indreptatiti, in toate situatiile, la despagubiri si, daca este cazul, la restituire.
    Art. 6
    Domeniul de aplicare
    Prezentul acord se va aplica investitiilor de pe teritoriul statului unei parti contractante efectuate, in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale, de investitorii celeilalte parti contractante fie anterior, fie dupa intrarea in vigoare a acestui acord. Totusi acordul nu se va aplica in cazul diferendelor care au aparut inainte de intrarea sa in vigoare.
    Art. 7
    Alte obligatii
    (1) Daca legislatia nationala a oricarei parti contractante indreptateste investitiile investitorilor celeilalte parti contractante la un tratament mai favorabil decat cel prevazut de prezentul acord, respectiva legislatie nationala va prevala asupra acestui acord, in masura in care este mai favorabila.
    (2) Fiecare parte contractanta va respecta orice alta obligatie pe care si-a asumat-o cu privire la investitiile efectuate pe teritoriul statului sau de investitorii celeilalte parti contractante.
    Art. 8
    Principiul subrogarii
    Daca orice parte contractanta sau agentia desemnata de ea face o plata unuia dintre investitorii sai pe baza unei garantii financiare impotriva riscurilor necomerciale pe care a acordat-o cu privire la o investitie de pe teritoriul statului celeilalte parti contractante, aceasta din urma va recunoaste, in virtutea principiului subrogarii, transferul oricarui drept sau titlu al acestui investitor catre prima parte contractanta sau catre agentia desemnata de ea. Cealalta parte contractanta va fi indreptatita sa deduca taxele si celelalte obligatii cu caracter public datorate si platibile de catre investitor.
    Art. 9
    Reglementarea diferendelor dintre o parte contractanta si un investitor al celeilalte parti contractante
    (1) In scopul reglementarii diferendelor referitoare la investitii dintre o parte contractanta si un investitor al celeilalte parti contractante, vor avea loc consultari intre partile interesate, in vederea solutionarii cazului, pe cat posibil, pe cale amiabila.
    (2) Daca aceste consultari nu conduc la o solutie in termen de 6 luni de la data cererii de reglementare, investitorul poate supune diferendul, la alegerea sa, spre solutionare la:
    a) instanta judecatoreasca competenta a partii contractante a statului pe al carui teritoriu s-a efectuat investitia; sau
    b) Centrul International pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investitii (ICSID), infiintat ca urmare a Conventiei pentru reglementarea diferendelor relative la investitii intre state si persoane ale altor state, incheiata la Washington la 18 martie 1965; sau
    c) un tribunal arbitral ad-hoc, care, daca nu s-a convenit altfel intre partile la diferend, va fi constituit in conformitate cu Regulamentul de arbitraj al Comisiei Natiunilor Unite pentru Drept Comercial International (UNCITRAL).
    (3) Fiecare parte contractanta consimte prin aceasta sa supuna orice diferend relativ la o investitie concilierii sau arbitrajului international.
    (4) Partea contractanta care este parte la diferend nu va invoca niciodata, ca aparare, pe durata procedurilor privind diferendele referitoare la investitii, imunitatea sa sau faptul ca investitorul a primit o despagubire in cadrul unui contract de asigurare care acopera integral sau partial paguba ori pierderea suferita.
    Art. 10
    Reglementarea diferendelor dintre partile contractante
    (1) Diferendele dintre partile contractante privind interpretarea sau aplicarea prevederilor acestui acord vor fi solutionate pe cai diplomatice.
    (2) Daca cele doua parti contractante nu pot ajunge la o intelegere in termen de 6 luni de la declansarea diferendului dintre ele, acesta, la cererea oricarei parti contractante, va fi supus unui tribunal arbitral format din 3 membri. Fiecare parte contractanta va numi un arbitru, iar cei 2 arbitri vor numi un presedinte care va fi cetatean al unui stat tert.
    (3) Daca una dintre partile contractante nu si-a numit arbitrul si nu a dat curs invitatiei celeilalte parti contractante de a face aceasta numire in termen de doua luni, arbitrul va fi numit, la cererea acelei parti contractante, de presedintele Curtii Internationale de Justitie.
    (4) Daca ambii arbitri nu pot ajunge la o intelegere privind alegerea presedintelui in termen de doua luni dupa numirea lor, acesta din urma va fi numit, la cererea oricarei parti contractante, de presedintele Curtii Internationale de Justitie.
    (5) Daca in cazurile specificate in paragrafele (3) si (4) presedintele Curtii Internationale de Justitie este impiedicat sa isi exercite functia respectiva sau daca este cetatean al oricarei parti contractante, numirea se va face de catre vicepresedinte, iar daca acesta din urma este impiedicat sa o faca sau daca este cetatean al oricarei parti contractante, numirea se va face de catre judecatorul cu cea mai mare functie din cadrul Curtii, care nu este cetatean al nici uneia dintre partile contractante.
    (6) Sub rezerva altor dispozitii date de partile contractante, tribunalul isi va stabili propria procedura.
    (7) Fiecare parte contractanta va suporta cheltuielile pentru arbitrul pe care l-a numit si pentru reprezentarea sa in procedurile arbitrale. Cheltuielile pentru presedinte si celelalte cheltuieli vor fi suportate in mod egal de partile contractante. Tribunalul poate totusi sa stabileasca, prin sentinta, ca o proportie mai ridicata a cheltuielilor sa fie suportata de una dintre cele doua parti contractante.
    (8) Sentintele tribunalului sunt definitive si obligatorii pentru fiecare parte contractanta.
    Art. 11
    Intrarea in vigoare, durata si expirarea
    (1) Partile contractante isi vor notifica reciproc cu promptitudine despre indeplinirea procedurilor legale necesare pentru intrarea in vigoare a prezentului acord. Acordul va intra in vigoare la data ultimei notificari. Acordul va ramane in vigoare pe o perioada initiala de 15 ani. Daca o notificare oficiala de denuntare nu este transmisa cu 6 luni inainte de expirarea acestui termen, acordul va fi considerat reinnoit, in aceleasi conditii, pentru noi perioade de 15 ani.
    (2) In cazul unei notificari oficiale de denuntare a prezentului acord, prevederile art. 1 - 10 vor continua sa fie in vigoare pentru o perioada de inca 15 ani pentru investitiile efectuate inainte de a se transmite notificarea oficiala.
    Drept care subsemnatii, pe deplin autorizati de guvernele lor, au semnat acest acord.
    Semnat la Bucuresti la 20 ianuarie 2000, in doua exemplare originale, fiecare in limbile romana si engleza, ambele texte fiind egal autentice. In caz de divergente in interpretare, textul in limba engleza va prevala.

                          Pentru Guvernul Romaniei,
                             Sebastian Vladescu,
                              secretar de stat,
                            Ministerul Finantelor

                     Pentru Guvernul Republicii Mauritius,
                            Premcoomar Beeharry,
                        secretar executiv permanent,
                            Ministerul Finantelor



SmartCity5

COMENTARII la Legea 213/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 213 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu