LEGE
Nr. 191 din 19 octombrie 1998
privind organizarea si functionarea Serviciului de Protectie si Paza
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 402 din 22 octombrie 1998
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Serviciul de Protectie si Paza este organ de stat cu atributii in
domeniul sigurantei nationale, specializat in asigurarea protectiei
demnitarilor romani, a demnitarilor straini pe timpul sederii lor in Romania, a
familiilor acestora, in limitele competentelor legale, precum si in asigurarea
pazei sediilor de lucru si a resedintelor acestora, potrivit hotararilor
Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
(2) Serviciul de Protectie si Paza are structura militara si este parte
componenta a sistemului national de aparare.
Art. 2
Serviciul de Protectie si Paza isi desfasoara activitatea cu respectarea
Constitutiei Romaniei si a legilor tarii, a hotararilor Consiliului Suprem de
Aparare a Tarii, precum si a regulamentelor militare.
Art. 3
(1) Activitatea Serviciului de Protectie si Paza este organizata si
coordonata de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii si este controlata de
Parlament, prin comisiile pentru aparare, ordine publica si siguranta
nationala.
(2) Anual sau la cererea Parlamentului, directorul Serviciului de Protectie
si Paza prezinta rapoarte cu privire la indeplinirea atributiilor ce ii revin,
potrivit legii, Serviciului de Protectie si Paza.
Art. 4
(1) Pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin, Serviciul de Protectie si
Paza colaboreaza cu Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne,
Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de
Telecomunicatii Speciale, cu celelalte ministere si organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si locale.
(2) Institutiile prevazute la alin. (1) sunt obligate sa acorde Serviciului
de Protectie si Paza, in limita competentelor legale, sprijinul necesar
indeplinirii atributiilor prevazute de lege.
Art. 5
Protectia demnitarilor romani in afara teritoriului national se asigura de
catre personalul Serviciului de Protectie si Paza, in cooperare cu serviciile
speciale cu atributii in domeniu, din tarile gazda.
Art. 6
Serviciul de Protectie si Paza poate stabili relatii de colaborare cu
organisme similare din strainatate, cu aprobarea prealabila a Consiliului
Suprem de Aparare a Tarii.
CAP. 2
Conducerea, organizarea si atributiile Serviciului de Protectie si Paza
Sectiunea 1
Conducerea Serviciului de Protectie si Paza
Art. 7
(1) Serviciul de Protectie si Paza este condus de un director, cu rang de
secretar de stat, numit de Presedintele Romaniei, la propunerea Consiliului
Suprem de Aparare a Tarii.
(2) La numirea in functie, directorul depune in fata Presedintelui Romaniei
urmatorul juramant: "Eu, ..., jur ca voi indeplini cu buna-credinta si
nepartinire, in deplinul respect al Constitutiei si al legilor tarii, atributiile
ce imi revin in calitate de director al Serviciului de Protectie si Paza."
Art. 8
(1) Directorul Serviciului de Protectie si Paza organizeaza si conduce
activitatea serviciului si il reprezinta in relatiile cu ministerele si cu alte
organe ale administratiei publice, cu institutii si organizatii din tara,
precum si cu organisme similare din strainatate.
(2) Directorul Serviciului de Protectie si Paza angajeaza serviciul in
relatiile cu persoanele juridice sau fizice. In acest scop el poate da
imputerniciri si altor cadre din subordine.
(3) In exercitarea atributiilor ce ii revin, directorul Serviciului de
Protectie si Paza emite, potrivit legii, ordine si instructiuni.
Art. 9
(1) Directorul Serviciului de Protectie si Paza are in subordine
nemijlocita un prim-adjunct, care este inlocuitorul sau legal si sef al
statului major, precum si un adjunct.
(2) Prim-adjunctul si adjunctul au rang de subsecretar de stat si sunt
numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea directorului Serviciului de
Protectie si Paza, cu avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
Art. 10
(1) In cadrul Serviciului de Protectie si Paza functioneaza Consiliul
director, ca organ deliberativ.
(2) Conducerea operativa a Serviciului de Protectie si Paza si asigurarea
indeplinirii hotararilor Consiliului director se realizeaza de catre biroul
executiv al acestuia.
(3) Atributiile, modul de functionare si componenta Consiliului director si
ale biroului executiv se stabilesc prin Regulamentul de organizare si
functionare a Serviciului de Protectie si Paza.
Sectiunea a 2-a
Organizarea Serviciului de Protectie si Paza
Art. 11
Serviciul de Protectie si Paza are in compunere un stat major si structuri
operative necesare indeplinirii atributiilor prevazute de lege, care sunt
subordonate ierarhic numai conducerii serviciului.
Art. 12
(1) Structura organizatorica, efectivele in timp de pace si in timp de
razboi si Regulamentul de organizare si functionare a Serviciului de Protectie
si Paza se aproba de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, la propunerea
directorului Serviciului de Protectie si Paza.
(2) Directorul Serviciului de Protectie si Paza cu aprobarea Consiliului
Suprem de Aparare a Tarii, poate modifica structura serviciului, in limita
efectivelor stabilite, prin infiintarea, desfiintarea sau reorganizarea
formatiunilor, centrelor, sectiilor, sectoarelor, birourilor si a altor
structuri similare.
Art. 13
(1) Serviciul de Protectie si Paza are structura proprie de mobilizare si
tine evidenta personalului militar si civil propriu, existent in timp de pace,
precum si a rezervistilor, conform legislatiei in vigoare.
(2) Normele de functionare a structurii prevazute la alin. (1), activitatea
de mobilizare si evidenta rezervisitilor se stabilesc de comun acord cu Statul
Major General.
Sectiunea a 3-a
Atributiile Serviciului de Protectie si Paza
Art. 14
(1) Serviciul de Protectie si Paza, prin structurile sale specializate, are
urmatoarele atributii:
a) organizeaza si executa activitati pentru prevenirea si anihilarea
oricaror actiuni prin care s-ar atenta la viata, integritatea fizica,
libertatea de actiune si sanatatea persoanelor a caror protectie este obligat
sa o asigure, precum si pentru realizarea pazei si apararii sediilor de lucru
si resedintelor acestora;
b) organizeaza si desfasoara activitati de culegere, verificare si
valorificare a informatiilor necesare, numai pentru indeplinirea atributiilor
prevazute la art. 1 alin. (1), in conditiile stabilite prin lege. Orice
informatie cu valoare operativa de alta natura se transmite de indata
autoritatilor abilitate prin lege, pentru verificarea si valorificarea
acesteia;
c) realizeaza schimburi de informatii si coopereaza cu servicii de
informatii si cu structuri departamentale cu atributii in domeniu, in tara si
in strainatate, pentru indeplinirea misiunilor specifice prevazute la art. 1
alin. (1);
d) poate efectua, cu respectarea Legii nr. 51/1991 privind siguranta
nationala a Romaniei, verificari prin: solicitarea si obtinerea de obiecte,
inscrisuri sau relatii oficiale de la institutii publice; consultarea de
specialisti ori experti; primirea de sesizari sau note de relatii; fixarea unor
momente operative prin mijloace tehnice sau prin constatari personale;
e) solicita procurorului, in cazuri justificate, cu respectarea
prevederilor Codului de procedura penala, autorizarea efectuarii unor
activitati potrivit Legii nr. 51/1991, in scopul culegerii de informatii pentru
indeplinirea misiunilor specifice. Operatiunile tehnice pentru realizarea
acestor activitati se executa de catre Serviciul Roman de Informatii;
f) intocmeste, cu respectarea prevederilor Codului de procedura penala,
acte de constatare ce pot constitui mijloace de proba si consemneaza
rezultatele activitatilor prevazute la lit. c) si, dupa caz, la lit. d);
g) in vederea indeplinirii misiunilor specifice, coordoneaza activitatea
fortelor participante care apartin institutiilor implicate in efectuarea transporturilor
si telecomunicatiilor speciale, in tara si in strainatate, pentru demnitarii
romani si straini carora li se asigura protectie;
h) intervine, independent sau in cooperare cu alte organe prevazute de
lege, pentru prevenirea si contracararea actiunilor de natura sa puna in
pericol viata, integritatea fizica, sanatatea sau libertatea de actiune a
persoanelor carora le asigura protectie si securitatea obiectivelor pazite,
precum si pentru capturarea sau anihilarea elementelor teroriste ori agresive;
i) executa, independent sau in cooperare cu alte organe specializate,
actiuni pentru cautarea, identificarea si neutralizarea obiectelor suspecte
care pot prezenta pericol pentru persoanele protejate sau pentru obiectivele
pazite;
j) intreprinde, in colaborare cu organe specializate, masuri pentru
asigurarea asistentei medicale, profilactice si terapeutice a demnitarilor a
caror protectie intra in competenta sa si realizeaza, prin mijloace proprii,
masurile antiepidemice pentru prevenirea imbolnavirilor de natura
infectocontagioasa, toxico-chimica sau produse de radiatiile ionizante, precum
si alte activitati de profil in obiectivele permanente si temporare;
k) organizeaza, potrivit legii, activitatea proprie de aparare a secretului
de stat si de prevenire a scurgerii de date sau de informatii care nu sunt
destinate publicitatii;
l) indeplineste si alte atributii prevazute de lege, specifice domeniului
sau de activitate.
(2) Persoanele indreptatite sa beneficieze de protectie si obiectivele a
caror paza se asigura de catre Serviciul de Protectie si Paza se stabilesc prin
hotarare a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
CAP. 3
Personalul Serviciului de Protectie si Paza
Art. 15
(1) Personalul Serviciului de Protectie si Paza se compune din personal
militar si salariati civili.
(2) Pe timpul indeplinirii atributiilor, personalul operativ este investit
cu exercitiul autoritatii publice.
(3) Personalul militar si civil care indeplineste atributii specifice
pentru realizarea activitatilor operative se incadreaza in grupa I si a II-a de
munca.
(4) Criteriile de incadrare in grupele I si a II-a de munca, precum si
persoanele care beneficiaza de grupa I sau a II-a de munca se stabilesc prin
ordin al directorului Serviciului de Protectie si Paza.
Art. 16
(1) Personalul militar din Serviciul de Protectie si Paza are toate
drepturile si indatoririle stabilite pentru militarii fortelor armate si isi
desfasoara activitatea in conditiile prevazute de lege si de regulamentele
militare.
(2) Salariatilor civili li se aplica dispozitiile Codului muncii si alte
prevederi legale, precum si reglementarile specifice Serviciului de Protectie
si Paza.
(3) Militarii in termen, necesari Serviciului de Protectie si Paza, sunt
selectionati prin centrele militare judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, in limitele stabilite prin hotarare a Consiliului Suprem de Aparare
a Tarii, pe baza cererilor adresate Statului Major General.
Art. 17
(1) Personalul Serviciului de Protectie si Paza, care executa, conduce sau
coordoneaza misiuni operative ori contribuie la realizarea acestora,
beneficiaza de un spor de 30%, calculat la solda de baza, respectiv la salariul
de baza.
(2) Categoriile de personal care beneficiaza de sporul prevazut la alin.
(1) se stabilesc prin ordin al directorului Serviciului de Protectie si Paza.
(3) Personalului Serviciului de Protectie si Paza i se asigura gratuit
echipamentul de protectie adecvat misiunilor specifice pe care le indeplineste,
iar in cazul in care, ca urmare a indeplinirii atributiilor de serviciu, i-au
fost degradate si distruse bunuri personale, are dreptul la despagubiri
corespunzatoare acordate de institutie.
(4) Personalului Serviciului de Protectie si Paza, care participa la
misiuni operative a caror durata depaseste 4 ore, i se asigura gratuit un
supliment de hrana, in echivalentul a 2.000 de calorii, pentru fiecare zi de
misiune.
(5) Personalul Serviciului de Protectie si Paza, care are in primire caini
de serviciu, are dreptul, pe perioada respectiva, la un spor de 5% din solda de
baza.
(6) Prejudiciile rezultate din avarierea autovehiculelor Serviciului de
Protectie si Paza, ale caror conducatori auto se afla in misiune de protectie
si paza, nu angajeaza raspunderea materiala a acestora, fiind suportate de
Serviciul de Protectie si Paza.
Art. 18
(1) Personalul care, din motive de imbolnavire, accidente sau alte asemenea
evenimente, survenite pe timpul, din cauza ori in legatura cu serviciul, nu isi
mai poate indeplini atributiile si este trecut intr-o alta functie isi
pastreaza solda si celelalte drepturi banesti avute anterior.
(2) Personalul care si-a pierdut, total sau partial, capacitatea de munca
in timpul, din cauza ori in legatura cu serviciul, incadrat in gradul I sau in
gradul II de invaliditate, primeste in perioada invaliditatii o pensie egala cu
solda neta sau, dupa caz, salariul de baza net, avut la data survenirii
invaliditatii, si beneficiaza, o singura data, de o compensatie egala cu de
zece ori solda neta sau, dupa caz, cu de zece ori acelasi salariu de baza net.
(3) Personalul care si-a pierdut partial capacitatea de munca in conditiile
alin. (2), fiind incadrat in gradul III de invaliditate, si care mai poate
executa in continuare profesia beneficiaza de o pensie egala cu cel putin
jumatate din solda sau din salariul de baza net, avut in ultima luna de
activitate, si, o singura data, de o compensatie egala cu de cinci ori aceeasi
solda sau salariu de baza net, precum si de dreptul de a cumula, in conditiile
legii, pensia cu salariul pe care il poate primi dintr-o alta activitate
desfasurata.
(4) Urmasii celui decedat in timpul, din cauza ori in legatura cu serviciul
beneficiaza de o pensie egala cu solda de baza sau, dupa caz, cu salariul
realizat in ultima luna anterioara decesului, precum si, o singura data, de o
compensatie baneasca egala cu de cincisprezece ori solda de baza neta sau, dupa
caz, cu salariul de baza net avut la data decesului.
Art. 19
(1) Cadrele militare din Serviciul de Protectie si Paza provin din
randurile absolventilor institutiilor militare de invatamant. In cazul unor
posturi din domenii specifice de activitate, pentru care institutiile militare
de invatamant nu asigura formarea specialistilor necesari, acestea pot fi
incadrate cu persoane pregatite de institutiile civile de invatamant si care
indeplinesc conditiile legale.
(2) Pregatirea specifica a personalului se realizeaza prin sistemul propriu
de instruire sau in unitatile militare si in institutiile de specialitate ale
Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne si ale Serviciului
Roman de Informatii ori in institutii civile. De asemenea, pregatirea se poate
desfasura si in cadrul unor institutii similare din strainatate.
Art. 20
(1) Personalul militar si civil din Serviciul de Protectie si Paza are
obligatia de a pastra secretul de stat si secretul de serviciu, in conditiile
legii.
(2) Divulgarea, in orice mod, a datelor sau a informatiilor care fac obiectul
activitatii Serviciului de Protectie si Paza este interzisa si se pedepseste
conform legii.
Art. 21
Personalul Serviciului de Protectie si Paza isi dovedeste calitatea cu
legitimatia de serviciu, iar pe timpul indeplinirii misiunilor operative, si cu
insigna de serviciu. Modelul insignei de serviciu este prevazut in anexa nr. 1.
CAP. 4
Asigurarea materiala si financiara
Art. 22
Serviciul de Protectie si Paza executa urmatoarele activitati:
a) elaboreaza si fundamenteaza proiectul bugetului propriu de venituri si
cheltuieli si asigura executia acestuia dupa aprobarea de catre Parlament;
directorul Serviciului de Protectie si Paza are calitatea de ordonator
principal de credite;
b) aproba, in limita competentelor sale, documentatia tehnico-economica
pentru lucrarile proprii de investitii si reparatii, urmarind executarea
acestora la termenele stabilite;
c) planifica si realizeaza inzestrarea cu armament, munitii, tehnica,
aparatura si alte materiale, prin contractari cu parteneri interni si externi
sau prin alte modalitati prevazute de lege;
d) stabileste, pe baza dispozitiilor legale, nomenclatorul de materiale,
norme de dotare si consum, depozitare, folosire, intretinere si reparare, de
declasare si casare, de decontare, evidenta si control ale mijloacelor
materiale si financiare;
e) incheie, in conditiile legii, asigurari facultative pentru personalul
aflat in misiuni specifice si pentru mijloacele tehnice folosite.
Art. 23
(1) Terenurile, cladirile, spatiile de lucru, de depozitare si de cazare,
necesare functionarii Serviciului de Protectie si Paza, sunt asigurate de
Guvern, in conditiile prevazute de lege.
(2) Imobilele detinute de unitatile Serviciului de Protectie si Paza
constituie domeniu public de interes national si sunt scoase din circuitul
civil.
Art. 24
(1) Pentru exercitarea actului de conducere si indeplinirea misiunilor
specifice, Serviciul de Protectie si Paza isi organizeaza un sistem propriu de
transmisiuni, folosind in acest scop fortele si mijloacele aflate la dispozitia
sa.
(2) Pe timpul misiunilor specifice sistemul propriu de transmisiuni poate
fi folosit si de persoanele prevazute la art. 1 alin. (1).
Art. 25
Serviciul de Protectie si Paza dispune de parc propriu de mijloace de
transport, destinat indeplinirii misiunilor specifice.
Art. 26
(1) Pentru executarea unor misiuni care nu sufera amanare si care nu pot fi
aduse la indeplinire altfel, personalul Serviciului de Protectie si Paza are
dreptul sa foloseasca orice mijloace de transport si de telecomunicatii,
proprietate publica sau privata, cu exceptia celor apartinand corpului
diplomatic.
(2) Decontarea cheltuielilor ocazionate in astfel de imprejurari se
efectueaza in termen de 60 de zile, la cererea proprietarilor, fiind suportate
din fondurile Serviciului de Protectie si Paza sau, dupa caz, de catre
persoanele care au provocat interventia.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 27
Personalul Serviciului de Protectie si Paza este autorizat, dupa caz, sa
poarte si sa foloseasca arme de foc, arme albe si alte mijloace de protectie si
descurajare, pentru indeplinirea misiunilor de serviciu, precum si in scop de
autoaparare, in conditiile prevazute de lege.
Art. 28
(1) In situatia in care obiectivele a caror paza este asigurata in mod
permanent sau temporar de catre Serviciul de Protectie si Paza sunt in pericol
ori atunci cand exista informatii ca se intentioneaza organizarea unor actiuni
care le-ar putea pune in pericol, acesta, impreuna cu autoritatile publice si
cu alte organe de specialitate care, potrivit legii, au competente in domeniu,
stabileste zone de protectie a obiectivelor respective, in imediata apropiere a
acestora, in care, la nevoie, poate interzice sau limita, dupa caz, accesul.
(2) Zonele de protectie a obiectivelor sunt delimitate, cu semne vizibile,
de catre Serviciul de Protectie si Paza, cu sprijinul de specialitate al
autoritatilor publice si al altor organe abilitate.
(3) Zonele de protectie au acelasi regim ca si obiectivele a caror paza
este asigurata.
(4) Personalul Serviciului de Protectie si Paza, aflat in misiune, este
autorizat sa legitimeze si, dupa caz, sa imobilizeze persoanele care patrund in
mod ilegal in zonele cu acces interzis sau limitat, predandu-le de urgenta
organelor competente, impreuna cu actul de constatare. In aceste situatii,
personalul Serviciului de Protectie si Paza are obligatia de a se legitima.
Art. 29
(1) In cazul constatarii unei infractiuni flagrante ori a unor tentative
sau acte preparatorii pedepsite de lege, care pun in pericol viata,
integritatea fizica sau sanatatea persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1),
carora li se asigura protectie, ori obiectivele aflate in paza, personalul
Serviciului de Protectie si Paza poate imobiliza faptuitorul, predandu-l de
indata organelor competente, impreuna cu actul de constatare si cu mijloacele
materiale de proba.
(2) Serviciul de Protectie si Paza nu poate efectua cercetarea sau
urmarirea penala, nu poate lua masura retinerii sau arestarii preventive si nu
dispune de spatii proprii de retinere sau de arest.
Art. 30
Institutiile din cadrul carora fac parte persoanele fizice beneficiare de
protectie si paza si cele carora le apartin obiectivele pazite in conformitate
cu prevederile art. 1 alin. (1) pun la dispozitie Serviciului de Protectie si
Paza, in mod gratuit, pe baza unei conventii prealabile, spatiile si
utilitatile necesare indeplinirii misiunilor.
Art. 31
(1) Activitatea operativa a Serviciului de Protectie si Paza constituie
secret de stat.
(2) Documentele Serviciului de Protectie si Paza se pastreaza in arhiva
proprie si pot fi consultate, in conditiile legii, cu aprobarea directorului
acestuia.
Art. 32
Serviciul de Protectie si Paza foloseste, pentru individualizare si
recunoastere, emblema, ale carei model si descriere sunt prevazute in anexa nr.
2. Emblema este semnul de arma al Serviciului de Protectie si Paza.
Art. 33
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitii contrare
se abroga.
(2) Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta lege.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 28
septembrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
ANDREI IOAN CHILIMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 29 septembrie 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
PETRE ROMAN
ANEXA 1
MODELUL
insignei de serviciu
Modelul insignei de serviciu se gaseste la pagina 6 in Monitorul Oficial,
Partea I, nr. 402 din 22 octombrie 1998.
ANEXA 2
DESCRIEREA
emblemei Serviciului de Protectie si Paza
Descrierea emblemei Serviciului de Protectie si Paza se gaseste la pagina 6
in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 402 din 22 octombrie 1998.
In centrul reprezentarii se gaseste un scut albastru, incarcat cu doua
sabii de aur, incrucisate, cu varful in jos. Scutul este timbrat de o acvila de
aur, cruciata, cu cioc rosu, purtand in acesta o cruce de culoare aurie.
Sprijinitorii scutului sunt doi lei cu limbile si ghearele rosii.
Deviza, plasata pe o esarfa de culoare rosie, cuprinde cuvintele
"SEMPER FIDELIS", scrise in culoare alba.
Emblema este incadrata in partea de sus de denumirea tarii
"ROMANIA", iar in partea de jos, de initialele institutiei S.P.P.