LEGE
Nr. 162 din 3 noiembrie 1999
pentru aderarea Romaniei la Acordul international al zaharului, adoptat la
Geneva la 20 martie 1992, si autorizarea platii cotizatiei anuale la
Organizatia Internationala a Zaharului
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 549 din 10 noiembrie 1999
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Romania adera la Acordul international al zaharului, adoptat la Geneva la
20 martie 1992.
Art. 2
Cheltuielile aferente platii cotizatiei anuale la Organizatia
Internationala a Zaharului, cu sediul la Londra, vor fi asigurate din
alocatiile bugetare aprobate Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 septembrie 1999, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 4
octombrie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VASILE LUPU
CONFERINTA NATIUNILOR UNITE PENTRU COMERT SI DEZVOLTARE
Geneva
ACORDUL INTERNATIONAL AL ZAHARULUI, 1992*)
*) Traducere.
CAP. 1
Obiective
Art. 1
Obiective
Obiectivele Acordului international al zaharului, 1992, denumit in
continuare acest acord, asa cum reiese din termenii Rezolutiei 93 (IV),
adoptata de Conferinta Natiunilor Unite pentru Comert si Dezvoltare, sunt:
a) asigurarea unei colaborari internationale sporite privind problemele pe
plan mondial ale zaharului si domeniilor inrudite;
b) infiintarea unui forum pentru consultari interguvernamentale privind
zaharul si modalitatile de imbunatatire a economiei mondiale a zaharului;
c) inlesnirea comertului prin colectarea si distribuirea de informatii
privind piata internationala a zaharului si a celorlalti indulcitori;
d) incurajarea cresterii cererii de zahar, mai ales pentru intrebuintari
netraditionale.
CAP. 2
Definitii
Art. 2
Definitii
Pentru intelegerea acestui acord:
1. prin Organizatie se intelege Organizatia Internationala a Zaharului la
care se face referire la art. 3;
2. prin Consiliu se intelege Consiliul International al Zaharului la care
se face referire la art. 3 paragraful 3;
3. prin membru se va intelege o parte semnatara a acestui acord;
4. prin votare speciala se intelege acea votare care necesita cel putin
doua treimi din numarul voturilor membrilor prezenti cu drept de vot, cu
conditia ca aceste voturi sa fie ale cel putin doua treimi din numarul
membrilor prezenti si cu drept de vot;
5. prin votul simplei majoritati se intelege acel scrutin care necesita mai
mult de jumatate din numarul total de voturi ale membrilor prezenti si cu drept
de vot, cu conditia ca aceste voturi sa fie ale cel putin jumatate din numarul
membrilor prezenti si cu drept de vot;
6. prin an se intelege an calendaristic;
7. prin zahar se intelege zaharul in toate formele sale comerciale
recunoscute, care deriva din trestie de zahar sau din sfecla de zahar,
incluzand melasa comestibila sau special tratata, siropurile si orice alte
forme de zahar lichid, fara a se include insa melasa finala sau tipurile
inferioare de zahar necentrifugat, produs prin metode primitive;
8. prin intrare in vigoare se intelege acea data la care acest acord intra
in vigoare, provizoriu sau definitiv, asa cum reiese din art. 40;
9. prin piata libera se intelege totalul importurilor nete de pe piata
mondiala, mai putin cele rezultate din operatiuni de aranjamente speciale, asa
cum sunt ele definite la cap. IX din Acordul international al zaharului, 1977;
10. prin piata mondiala se intelege piata internationala a zaharului si
include atat zaharul comercializat pe piata libera, cat si zaharul
comercializat prin aranjamente speciale, asa cum sunt ele definite la cap. IX
din Acordul international al zaharului, 1977.
CAP. 3
Organizatia Internationala a Zaharului
Art. 3
Continuitatea, sediul si structura Organizatiei Internationale a Zaharului
1. Organizatia Internationala a Zaharului, infiintata prin Acordul
international al zaharului, 1968, si mentinuta in existenta prin acordurile
internationale ale zaharului din 1973, 1977, 1984 si 1987, va continua sa
existe cu scopul de a administra acest acord si de a-i supraveghea
operatiunile, avand membrii, puterile si functiile stabilite in acest acord.
2. Sediul Organizatiei va fi la Londra, exceptand cazul in care Consiliul
va decide altfel prin vot special.
3. Organizatia va functiona prin intermediul Consiliului International al
Zaharului, al Comitetului de administratie, al directorului sau executiv si al
personalului.
Art. 4
Statutul de membru al Organizatiei
Fiecare parte semnatara a acestui acord va fi membru al Organizatiei.
Art. 5
Statutul de membru al organizatiilor interguvernamentale
Orice referire in acest acord la guvern sau la guverne va fi facuta
incluzand Comunitatea Economica Europeana si orice alta organizatie
interguvernamentala care are responsabilitati in negocierea, incheierea si
aplicarea acordurilor internationale, in special a acordurilor de marfuri.
In acest sens orice referire in acest acord cu privire la semnarea,
ratificarea, acceptarea sau aprobarea ori la notificarea cererilor provizorii
sau la accedere va fi facuta, in cazul acestor organizatii interguvernamentale,
ca incluzand o referire privitoare la semnarea, ratificarea, acceptarea ori la
aprobarea sau la notificarea cererilor provizorii ori la accedere de catre
asemenea organizatii interguvernamentale.
Art. 6
Privilegii si imunitati
1. Organizatia va avea personalitate juridica internationala.
2. Organizatia va avea capacitatea de a contracta, de a achizitiona si de a
dispune de proprietati, mobile si imobile, precum si de a institui proceduri
legale.
3. Statutul, privilegiile si imunitatile Organizatiei pe teritoriul
Regatului Unit vor ramane in continuare sub incidenta Acordului privind sediul,
semnat la Londra la 29 mai 1969, dintre Guvernul Regatului Unit al Marii
Britanii si Irlandei de Nord si Organizatia Internationala a Zaharului, cu
acele amendamente care sunt necesare pentru functionarea corespunzatoare a
acestui acord.
4. Daca sediul Organizatiei este mutat intr-o tara care este membru al
Organizatiei, acel membru va trebui sa incheie, cat mai curand posibil, o intelegere
cu Organizatia, aprobata de Consiliu, privitoare la statutul, privilegiile si
imunitatile Organizatiei, ale directorului executiv al acesteia, ale
personalului si expertilor, precum si ale reprezentantilor membrilor pe durata
existentei sediului in acea tara, in scopul exercitarii functiilor lor.
5. In cazul in care nu mai sunt introduse alte aranjamente privind
impozitarea, in intelegerea prevazuta la paragraful 4 si in functie de
incheierea acelei intelegeri, noii membri gazda:
a) vor acorda scutire de taxe pe salariile platite de Organizatie
angajatilor sai, cu exceptia conationalilor; si
b) vor acorda scutire de taxe asupra bunurilor, veniturilor si altor
proprietati ale Organizatiei.
6. Daca sediul Organizatiei va trebui mutat intr-o alta tara care nu este
membru al Organizatiei, Consiliul va trebui sa obtina o asigurare scrisa de la
guvernul acelei tari, inaintea mutarii, care sa prevada:
a) ca aceasta va incheia cu Organizatia, in cel mai scurt timp, o
intelegere, asa cum se mentioneaza la paragraful 4; si
b) ca, in functie de incheierea unei asemenea intelegeri, ea va garanta
scutirile prevazute la paragraful 5.
7. Consiliul se va stradui sa incheie acordul descris la paragraful 4 cu
guvernul tarii in care urmeaza sa se mute sediul Organizatiei, inainte de
transferul sediului.
CAP. 4
Consiliul International al Zaharului
Art. 7
Componenta Consiliului International al Zaharului
1. Cea mai inalta autoritate a Organizatiei va fi Consiliul International
al Zaharului, care va avea in componenta toti membrii Organizatiei.
2. Fiecare membru va avea un reprezentant in Consiliu ori, dupa preferinte,
unul sau mai multi supleanti. Totodata un membru poate numi unul sau mai multi
consilieri pe langa reprezentantii sau supleantii sai.
Art. 8
Prerogativele si functiile Consiliului
1. Consiliul va exercita toate acele prerogative si va indeplini - sau se
va asigura ca vor fi indeplinite - toate functiile necesare pentru a realiza
prevederile acestui acord si va urmari lichidarea Fondului de finantare a
actiunilor, stabilit in baza art. 49 din Acordul international al zaharului,
1977, in conformitate cu delegatia data de Consiliu in cadrul Acordului
international al zaharului, 1984, si al Acordului international al zaharului,
1987, in continuarea paragrafului 1 al art. 8 din ultimul acord mentionat.
2. Consiliul va adopta prin vot special acele legi si regulamente care sunt
necesare pentru indeplinirea prevederilor acestui acord si sunt in conformitate
cu acesta, incluzand regulile de procedura pentru Consiliu si comitetele sale,
regulamentele financiare si de personal ale Organizatiei. Consiliul poate sa
prevada in regulile sale de procedura ca poate hotari asupra unor probleme
specifice, fara intrunire.
3. Consiliul va tine acele evidente necesare pentru a-si indeplini
functiile in cadrul acestui acord si orice alte evidente considerate a fi
necesare.
4. Consiliul va publica un raport anual, precum si alte informatii pe care
le considera necesare.
Art. 9
Presedintele si vicepresedintele Consiliului
1. Pentru fiecare an Consiliul va alege dintre delegati un presedinte si un
vicepresedinte, care pot fi realesi si care nu vor fi platiti de Organizatie.
2. In absenta presedintelui, indatoririle functiei vor fi indeplinite de
vicepresedinte. In cazul absentei temporare atat a presedintelui, cat si a
vicepresedintelui sau al absentei permanente a unuia sau a ambilor, Consiliul
va alege, dintre delegati, noi oficiali, in mod temporar sau permanent, dupa
cum considera necesar.
3. Nici presedintele si nici alt oficial care prezideaza intrunirile
Consiliului nu isi vor exercita votul. Ei pot totusi sa numeasca alta persoana
care sa exercite dreptul de vot din partea membrului pe care il reprezinta.
Art. 10
Sesiunile Consiliului
1. Ca regula generala, Consiliul va tine cate o sesiune ordinara pe an.
2. Consiliul se poate intruni in sesiuni speciale ori de cate ori decide
astfel sau la cererea:
a) oricaror 5 membri;
b) a 2 sau mai multi membri care detin impreuna 250 de voturi sau mai
multe, conform art. 11, astfel cum se prevede la art. 25; sau
c) Comitetului de administratie.
3. Instiintarile despre sesiuni vor fi trimise membrilor cu cel putin 30 de
zile calendaristice inainte, exceptie facand cazurile de urgenta, cand aceste
instiintari pot fi date cu cel putin 10 zile calendaristice inainte.
4. Sesiunile vor fi tinute la sediul central al Organizatiei, exceptie
facand cazul in care Consiliul decide altfel prin vot special. Daca vreun
membru invita Consiliul sa se intruneasca in alta parte decat la sediul
Organizatiei si Consiliul accepta acest lucru, acel membru va trebui sa suporte
costurile aditionale implicate.
Art. 11
Voturi
1. In scopul votarii conform acestui acord, membrii vor detine un total de
2.000 de voturi, distribuite conform prevederilor art. 25.
2. Atunci cand unui membru i se suspenda dreptul la vot conform
paragrafului 2 al art. 26 din acest acord, voturile sale vor fi distribuite
celorlalti membri conform nivelurilor determinate la art. 25. Aceeasi procedura
va fi aplicata atunci cand un membru isi redobandeste dreptul la vot, membrul
in cauza fiind inclus in distributia voturilor.
Art. 12
Procedura de votare a Consiliului
1. Fiecare membru are dreptul de a se folosi de toate voturile pe care le
detine conform art. 11, astfel cum se prevede la art. 25. Un membru nu are
dreptul sa imparta aceste voturi.
2. Prin informarea in scris a presedintelui, oricare membru il poate
autoriza pe oricare alt membru sa ii reprezinte interesele si sa ii exercite
votul la orice intrunire sau intruniri ale Consiliului. O copie de pe aceste
autorizari va fi examinata de orice comitet imputernicit sa le verifice,
infiintat in conformitate cu procedurile Consiliului.
3. Un membru autorizat de un alt membru pentru a vota cu voturile detinute
de membrul care il autorizeaza, conform art. 11, astfel cum prevede art. 25, va
folosi acele voturi ca imputernicit si in conformitate cu prevederile
paragrafului 2.
Art. 13
Hotararile Consiliului
1. Toate hotararile Consiliului vor fi luate si toate recomandarile vor fi
adoptate, in principiu, prin consens. In lipsa consensului, hotararile si
recomandarile vor fi adoptate prin simpla majoritate de voturi, exceptie facand
cazul in care acest acord prevede un vot special.
2. Pentru strangerea numarului de voturi necesare pentru orice hotarare a
Consiliului, voturile membrilor care se abtin nu vor fi recunoscute, iar acei membri
nu vor fi considerati votanti conform prevederilor art. 2 definitiile 4 sau 5,
dupa cum este cazul. Cand un membru se foloseste de prevederile art. 12 si
voteaza la o intrunire a Consiliului, acel membru trebuie, conform prevederilor
paragrafului 1, sa fie considerat prezent si votant.
3. Toate deciziile Consiliului, luate in conformitate cu acest acord, sunt
obligatorii pentru toti membrii.
Art. 14
Cooperarea cu alte organizatii
1. Consiliul va face orice demers necesar pentru consultarea si cooperarea
cu Natiunile Unite si cu organismele sale, in special cu Conferinta Natiunilor
Unite pentru Comert si Dezvoltare si cu Organizatia pentru Agricultura si
Alimentatie, cu alte asemenea agentii specializate ale Natiunilor Unite, precum
si cu organizatii interguvernamentale, dupa cum este cazul.
2. Consiliul, tinand seama de rolul important al Conferintei Natiunilor
Unite pentru Comert si Dezvoltare in comertul cu marfuri, va informa acest for
despre activitatile si programele sale de lucru.
3. Consiliul poate face demersurile considerate necesare pentru a mentine
contacte eficiente cu organizatiile internationale ale producatorilor,
comerciantilor si prelucratorilor de zahar.
Art. 15
Cooperarea cu Fondul comun de marfuri
1. Organizatia va beneficia de toate facilitatile Fondului comun de
marfuri.
2. Cu privire la implementarea oricarui proiect conform paragrafului 1,
Organizatia nu va actiona ca agent executoriu si nu isi creeaza nici o
obligatie financiara pentru garantiile date de membrii individuali sau de alte
entitati. Nici un membru nu va fi raspunzator, prin apartenenta sa la
Organizatie, pentru orice debite care rezulta din faptul ca un alt membru sau o
alta entitate a dat cu imprumut sau a imprumutat pentru astfel de proiecte.
Art. 16
Admiterea de observatori
1. Consiliul poate invita orice alt stat care nu este membru sa participe
ca observator la orice intrunire.
2. Consiliul poate invita, de asemenea, oricare dintre organizatiile
prevazute la paragraful 1 al art. 14 sa participe ca observator la orice
intrunire a sa.
Art. 17
Cvorum pentru Consiliu
Cvorumul pentru orice intrunire a Consiliului inseamna prezenta a mai mult
de doua treimi din numarul total al membrilor, acestia detinand cel putin doua
treimi din numarul total de voturi ale tuturor membrilor, conform art. 11,
astfel cum prevede art. 25.
Daca nu se intruneste majoritatea in ziua fixata pentru deschiderea
intrunirii Consiliului sau daca in cursul oricarei sesiuni a Consiliului nu se
intruneste majoritatea la 3 intruniri consecutive, acesta va fi convocat peste
7 zile; din acel moment si pe toata durata sesiunii respective majoritatea va
fi intrunita prin prezenta a mai mult de jumatate din numarul membrilor,
membrii astfel prezenti reprezentand mai mult de jumatate din totalul voturilor
tuturor membrilor, conform art. 11, astfel cum prevede art. 25. Reprezentarea
in conformitate cu prevederile paragrafului 2 al art. 12 va fi considerata
prezenta.
CAP. 5
Comitetul de administratie
Art. 18
Componenta Comitetului de administratie
1. Comitetul de administratie va fi compus din 18 membri. 10 membri vor fi,
in principiu, principalii contribuabili financiari in fiecare an, iar 8 membri
vor fi alesi dintre ceilalti membri ai Consiliului.
2. Daca unul sau mai multi din cei 10 principali contribuabili financiari
in fiecare an nu doresc sa fie numiti automat in Comitetul de administratie,
acestia vor fi inlocuiti de urmatorul/urmatorii membru/membri dintre cei mai
mari contribuabili financiari care doresc sa participe. Dupa ce au fost
nominalizati cei 10 membri ai Comitetului de administratie, ceilalti 8 membri
ai acestuia vor fi alesi dintre ceilalti membri ai Consiliului.
3. Alegerea celor 8 membri suplimentari va avea loc anual, prin vot,
conform art. 11, astfel cum se prevede la art. 25. Membrii numiti in Comitetul
de administratie conform prevederilor paragrafului 1 sau 2 nu vor avea dreptul
sa voteze in acest scrutin.
4. Nici un membru nu poate face parte din Comitetul de administratie, daca
nu si-a platit in totalitate contributia conform art. 26;
5. Fiecare membru al Comitetului de administratie va numi un reprezentant
si poate numi, in plus, unul sau mai multi supleanti si consilieri. In plus
toti membrii Consiliului pot participa la lucrarile Comitetului de
administratie ca observatori si pot fi invitati sa ia cuvantul.
6. Comitetul de administratie isi va alege presedintele si vicepresedintele
anual. Presedintele nu poate avea drept de vot si poate fi reales. In absenta
presedintelui, indatoririle acestuia vor fi preluate de catre vicepresedinte.
7. Comitetul de administratie se intruneste, de regula, de 3 ori pe an.
8. Comitetul de administratie se va intruni la sediul Organizatiei,
exceptie facand cazul in care se decide altfel. Daca unul dintre membri invita
Comitetul de administratie sa se intruneasca in alta parte decat la sediul
Organizatiei si Comitetul de administratie este de acord cu aceasta, acel
membru va plati costurile suplimentare implicate.
Art. 19
Alegerea in Comitetul de administratie
1. Membrii selectati dintre membrii cei mai mari contribuabili financiari
in fiecare an, conform procedurii stipulate la paragraful 1 sau 2 al art. 18,
vor fi numiti in Comitetul de administratie.
2. Alegerea celorlalti 8 membri ai Consiliului de administratie va avea loc
in cadrul Consiliului. Fiecare membru care poate fi ales conform prevederilor
paragrafelor 1, 2 si 3 ale art. 18 va folosi toate voturile la care are dreptul
in baza art. 11, astfel cum prevede art. 25, pentru un singur candidat. Un
membru poate vota pentru un alt candidat cu orice voturi de care dispune
conform paragrafului 2 al art. 12.
Primii 8 candidati care vor primi cel mai mare numar de voturi vor fi
alesi.
3. Daca un membru al Comitetului de administratie este suspendat de la
exercitarea drepturilor sale de vot, in baza oricarei prevederi relevante din
acest acord, fiecare membru care a votat pentru el sau care i-a acordat
voturile sale poate, in conformitate cu acest articol, pe durata suspendarii,
sa isi delege voturile oricarui alt membru al Comitetului de administratie.
4. Daca un membru numit in Comitetul de administratie conform prevederilor
paragrafului 1 sau 2 al art. 18 inceteaza sa mai fie membru al Organizatiei, el
va fi inlocuit de urmatorul mare contribuabil financiar care doreste acest
lucru si, daca este necesar, se va organiza o alegere pentru selectarea unui
membru suplimentar al Comitetului de administratie. Daca un membru ales in
Comitetul de administratie inceteaza sa mai fie membru al Organizatiei, se va
organiza o alegere pentru a inlocui acel membru in Comitetul de administratie.
Orice membru care a votat pentru sau care si-a alocat voturile pentru un membru
care a incetat sa mai fie membru al Organizatiei si care nu voteaza pentru acel
membru ales, pentru a suplini postul liber din Comitetul de administratie,
poate acorda voturile sale unui alt membru al acestuia.
5. In circumstante speciale si dupa consultarea cu membrul Comitetului de
administratie pentru care a votat sau caruia i-a alocat voturile sale in
conformitate cu prevederile acestui articol, membrul respectiv isi poate
retrage voturile de la acel membru pentru perioada ramasa pana la sfarsitul anului.
Acel membru poate acorda apoi aceste voturi unui alt membru al Comitetului de
administratie, dar acestuia nu i le mai poate retrage pana la sfarsitul anului.
Membrul Comitetului de administratie, caruia i-au fost retrase voturile,
isi va pastra locul in Comitetul de administratie pana la sfarsitul anului.
Orice actiune luata ca urmare a prevederilor acestui paragraf va deveni
efectiva numai dupa ce presedintele Comitetului de administratie va fi informat
in scris.
Art. 20
Delegarea de prerogative Comitetului de administratie de catre Consiliu
1. Consiliul poate, prin vot special, sa transfere Comitetului de
administratie exercitarea uneia sau a tuturor prerogativelor sale, cu exceptia
urmatoarelor:
a) situarea sediului organizatiei, conform paragrafului 2 al art. 3;
b) numirea directorului executiv sau a altui oficial superior, conform art.
23;
c) adoptarea bugetului administrativ si evaluarea contributiilor, conform
art. 25;
d) orice solicitare a Secretariatului general a Conferintei Natiunilor
Unite pentru Comert si Dezvoltare de a convoca o conferinta de negocieri,
conform paragrafului 2 al art. 35;
e) recomandarea unui amendament, conform art. 44;
f) prelungirea sau incetarea acestui acord, conform art. 45.
2. Consiliul poate oricand sa revoce delegarea oricaror prerogative catre
Comitetul de administratie.
Art. 21
Procedurile de vot si deciziile Comitetului de administratie
1. Fiecare membru al Comitetului de administratie va avea dreptul sa voteze
cu acel numar de voturi primite conform art. 19, dar nu le poate imparti.
2. Orice decizie a Comitetului de administratie va necesita aceeasi
majoritate pe care aceeasi decizie ar necesita-o in cazul in care ar fi fost
adoptata in cadrul Consiliului si va trebui comunicata Consiliului.
3. Orice membru va avea dreptul sa faca apel la Consiliu, in conditiile
stipulate de acesta in regulile sale de procedura, impotriva oricarei decizii a
Comitetului de administratie.
Art. 22
Cvorumul pentru Comitetul de administratie
Cvorumul pentru oricare intrunire a Comitetului de administratie va consta
in prezenta a mai mult de jumatate din numarul membrilor acestuia, membrii
prezenti reprezentand astfel cel putin doua treimi din numarul total de voturi
ale tuturor membrilor Comitetului de administratie.
CAP. 6
Directorul executiv si personalul
Art. 23
Directorul executiv si personalul
1. Consiliul va numi directorul executiv prin vot special. Conditiile
numirii directorului executiv vor fi stabilite de catre Consiliu.
2. Directorul executiv va fi seful administrativ oficial al organizatiei si
va fi responsabil de indeplinirea indatoririlor ce ii revin in cadrul
administrarii acestui acord.
3. Consiliul, dupa ce il consulta pe directorul executiv, va numi prin vot
special orice oficial important, in conditiile pe care le va hotari.
4. Directorul executiv va numi alti membri ai personalului conform
regulamentului si deciziilor Consiliului.
5. Consiliul, conform prevederilor art. 8, va adopta legi si regulamente
care reprezinta conditiile fundamentale de functionare, drepturile,
indatoririle si obligatiile de baza ale membrilor secretariatului.
6. Nici directorul executiv si nici un alt membru al personalului nu vor avea
interese financiare in industria zaharului sau in comertul cu zahar.
7. Nici directorul executiv si nici un alt membru al personalului nu vor
cere sau nu vor primi instructiuni cu privire la indatoririle lor, dupa cum
reiese din acest acord, de la nici un membru sau de la nici o alta autoritate
din afara Organizatiei. Ei se vor abtine de la orice actiune care s-ar putea
reflecta asupra pozitiei lor ca oficiali internationali raspunzatori numai in
fata Organizatiei. Fiecare membru va respecta caracterul exclusiv international
al responsabilitatilor directorului executiv si ale personalului si nu va cauta
sa ii influenteze in deciziile lor.
CAP. 7
Finante
Art. 24
Cheltuielile
1. Cheltuielile delegatilor la Consiliu, la Comitetul de administratie sau
la oricare comitet al Consiliului sau al Comitetului de administratie vor fi
acoperite de membrii implicati.
2. Cheltuielile necesare pentru administrarea acestui acord vor fi
acoperite prin contributii anuale din partea membrilor, evaluate in
conformitate cu art. 25. Daca totusi un membru cere servicii speciale,
Consiliul poate cere ca respectivul membru sa le achite.
3. Pentru administrarea acestui acord se vor tine documente contabile
corespunzatoare.
Art. 25
Adoptarea bugetului administrativ si contributiile membrilor
1. Pentru indeplinirea scopurilor prevazute de acest articol membrii vor
detine 2.000 de voturi.
2. a) Fiecare membru va detine un numar de voturi, specificat in anexa,
care va fi ajustat in conformitate cu prevederile lit. d) de mai jos.
b) Nici un membru nu va avea mai putin de 6 voturi.
c) Nu vor exista voturi fractionare. Rotunjirea este permisa in procesul
calcularii si pentru a se asigura ca intregul numar de voturi este alocat.
d) Voturile mentionate in anexa, care nu au fost alocate la intrarea in
vigoare a acestui acord, vor fi impartite intre membrii individuali, altii
decat cei care, conform anexei, au 6 voturi. Voturile nealocate vor fi
distribuite proportional cu numarul voturilor mentionate in anexa ale membrilor
care detin mai mult de 6 voturi.
3. Voturile vor fi revizuite pe baza anuala, in conformitate cu urmatoarea
procedura:
a) In fiecare an, incluzand anul intrarii in vigoare a acestui acord, la
data publicarii Anuarului Zaharului de catre Organizatia Internationala a
Zaharului, se va calcula pentru fiecare membru o baza de tonaj compusa, ce va
contine:
35% din exporturile membrului catre piata libera;
plus
15% din exporturile totale ale membrului sub aranjamente speciale;
plus
35% din importurile membrului de pe piata libera;
plus
15% din totalul importurilor membrului sub aranjamente speciale.
Pentru a calcula baza de tonaj compusa pentru fiecare membru se va folosi,
pentru fiecare categorie de mai sus, media acelei categorii pentru cei mai
reprezentativi 3 din ultimii 4 ani publicati in cea mai recenta editie a
Anuarului Zaharului. Ponderea fiecarui membru in totalul bazelor de tonaj
compuse ale tuturor membrilor va fi calculata de directorul executiv. Toate
datele de mai sus vor fi distribuite membrilor in momentul in care calculele
sunt facute.
b) Pentru al doilea an si pentru anii urmatori dupa intrarea in vigoare a
acestui acord voturile fiecarui membru vor fi ajustate prin schimbarea ponderii
lor, in totalul bazelor tonajului compus al tuturor membrilor, fata de cea a
aceluiasi membru in anul anterior.
c) Membrilor care au 6 voturi nu li se va creste ponderea, in conformitate
cu prevederile lit. b) de mai sus, cu exceptia cazului in care ponderea lor in
totalul bazelor de tonaj compuse ale tuturor membrilor este mai mare de 0,3% .
4. In cazul accederii unui membru/membri dupa intrarea in vigoare a acestui
acord, voturile lor vor fi determinate in conformitate cu anexa si dupa
ajustarile facute in conformitate cu paragrafele 2 si 3 de mai sus. Daca
membrul sau membrii care acced nu mai sunt pe lista prevazuta in anexa la acest
acord, Consiliul va decide numarul de voturi ce va fi alocat acelui
membru/acelor membri. Ca urmare a acceptarii membrului/membrilor care nu se
gaseste/se gasesc pe lista prevazuta in anexa cu numarul de voturi alocate de
Consiliu, voturile membrilor existenti vor fi recalculate, astfel incat numarul
total sa ramana 2.000.
5. In cazul retragerii unui membru/unor membri, voturile
membrului/membrilor care se retrage/se retrag vor fi redistribuite membrilor
ramasi proportional cu ponderea lor in numarul total de voturi ramase, astfel
incat numarul total de voturi sa ramana 2.000.
6. Dispozitii tranzitorii
a) Urmatoarele dispozitii se aplica numai membrilor Acordului international
al zaharului, 1987, din 31 decembrie 1992 si se limiteaza la primii 2 ani
calendaristici de la intrarea in vigoare a acestui acord (adica pana la 31
decembrie 1994).
b) Numarul total de voturi alocat fiecarui membru in anul 1993 nu va depasi
1,33 inmultit cu numarul de voturi ale acelui membru in anul 1992, in
conformitate cu Acordul international al zaharului, 1987, iar in anul 1994 nu
va depasi 1,66 inmultit cu numarul de voturi ale acelui membru in 1992, conform
Acordului international al zaharului, 1987.
c) In scopul stabilirii contributiei per vot, voturile care nu au fost
preluate din cauza aplicarii prevederilor lit. b) nu vor fi redistribuite altor
membri. Astfel contributia per vot va fi determinata pe baza numarului redus al
voturilor globale.
7. Dispozitiile paragrafului 2 al art. 26 privind suspendarea dreptului la
vot pentru neindeplinirea obligatiilor nu se vor aplica acestui articol.
8. In perioada celei de-a doua jumatati a fiecarui an Consiliul va adopta
bugetul administrativ al Organizatiei pentru anul urmator si va determina
contributia per vot a membrilor, necesara pentru a acoperi acel buget, in
primii 2 ani de la luarea in considerare a dispozitiilor paragrafului 6.
9. Contributia fiecarui membru la bugetul administrativ va fi calculata
prin inmultirea contributiei per vot cu numarul de voturi detinute in
conformitate cu prevederile prezentului articol, dupa cum urmeaza:
a) pentru cei care sunt membri in momentul adoptarii finale a bugetului
administrativ, numarul de voturi pe care ei il detin atunci; si
b) pentru cei care devin membri dupa adoptarea bugetului administrativ,
numarul de voturi pe care ei il primesc in momentul in care devin membri,
ajustat proportional cu restul perioadei acoperite de buget sau de bugete;
evaluarile facute asupra altor membri nu vor fi schimbate.
10. Daca acest acord intra in vigoare la mai mult de 8 luni inainte de
inceperea primului an complet, Consiliul, in prima sa sesiune, va adopta un
buget administrativ ce va acoperi perioada de pana la inceperea primului an
complet. Altfel, primul buget administrativ va acoperi atat perioada initiala,
cat si primul an complet.
11. Consiliul poate lua, prin vot special, acele masuri pe care la va
considera necesare pentru a reduce efectul asupra contributiei membrilor,
rezultand dintr-un posibil numar limitat de membri in momentul adoptarii
bugetului administrativ pentru primul an al acestui acord sau din orice alta
reducere ulterioara importanta a numarului de membri.
Art. 26
Plata contributiilor
1. Membrii isi vor plati contributiile in fiecare an la bugetul
administrativ, in conformitate cu procedurile lor constitutionale respective.
Contributiile la bugetul administrativ pentru fiecare an vor fi platite in
devize liber convertibile si vor fi scadente in prima zi a acelui an;
contributiile membrilor in functie de anul in care devin membri vor fi scadente
la data la care ei vor deveni membri.
2. Daca la expirarea a 4 luni de la data la care contributia sa este
scadenta, in conformitate cu prevederile paragrafului 1, un membru nu si-a
achitat toata contributia la bugetul administrativ, directorul executiv va cere
respectivului membru sa efectueze aceasta plata cat mai curand posibil. Daca la
expirarea a doua luni de la cererea directorului executiv membrul nu si-a
achitat inca contributia, drepturile de vot in Consiliu si in Comitetul de
administratie ii vor fi suspendate pana la achitarea completa a contributiei.
3. Consiliul poate decide prin vot special ca un membru care nu si-a
achitat contributia timp de 2 ani sa inceteze a se bucura de drepturile de
membru si/sau sa inceteze a fi evaluat in scopuri bugetare. El va ramane
obligat sa isi indeplineasca orice alte obligatii financiare in cadrul acestui
acord. Prin plata arieratelor membrul isi recapata drepturile de membru. Orice
plata facuta de membrii cu datorii va fi creditata mai intai pentru acoperirea
acelor arierate si nu a contributiilor curente.
Art. 27
Expertiza financiara si publicarea bilanturilor financiare
Cat mai curand posibil dupa incheierea fiecarui an bilanturile financiare
ale Organizatiei pentru acel an, certificate de un expert independent, vor fi
prezentate Consiliului pentru aprobare si publicare.
CAP. 8
Indatoririle generale ale membrilor
Art. 28
Indatoririle membrilor
Membrii se obliga sa adopte masurile necesare care sa le permita sa isi
indeplineasca indatoririle prevazute de acest acord si sa coopereze deplin unii
cu altii pentru a asigura indeplinirea obiectivelor precizate in acesta.
Art. 29
Standardele de munca
Membrii vor lua masuri pentru a fi mentinute standarde corecte de munca in
respectiva lor industrie a zaharului si, pe cat posibil, se vor stradui sa
imbunatateasca nivelul de trai al lucratorilor industriali si agricoli din
diverse ramuri ale productiei de zahar si al cultivatorilor de sfecla si
trestie de zahar.
Art. 30
Aspecte legate de mediul inconjurator
Membrii vor acorda atentia cuvenita aspectelor legate de mediul
inconjurator in toate etapele productiei de zahar.
Art. 31
Obligatiile financiare ale membrilor
Obligatia financiara a fiecarui membru fata de Organizatie si fata de
ceilalti membri este limitata la obligatiile cu privire la contributiile sale
la bugetele administrative adoptate de Consiliu, dupa cum se precizeaza in
acest acord.
CAP. 9
Informatii si studii
Art. 32
Informatii si studii
1. Organizatia va functiona ca un centru pentru colectarea si publicarea de
informatii statistice si de studii despre productia mondiala, preturile,
exporturile si importurile, consumurile si stocurile de zahar (incluzand atat
zaharul brut, cat si cel rafinat, dupa cum este cazul) si de alti indulcitori,
precum si despre taxele aplicate asupra zaharului si altor indulcitori.
2. Membrii se obliga sa furnizeze in intervalul care va fi prevazut in
regulile procedurale toate datele statistice si informatiile disponibile, dupa
cum sunt identificate in respectivele reguli ca necesare pentru a permite
Organizatiei sa isi indeplineasca functiile in conformitate cu acest acord.
Daca va fi necesar, Organizatia va folosi asemenea informatii relevante si
disponibile din alte surse. Organizatia nu va publica nici o informatie care ar
putea conduce la identificarea operatiunilor persoanelor sau companiilor care
produc, prelucreaza ori comercializeaza zahar.
Art. 33
Evaluarea pietei, consum si statistici
1. Consiliul va constitui un comitet pentru evaluarea pietei zaharului,
consum si statistica, alcatuit din toti membrii, sub presedintia directorului
executiv.
2. Comitetul va analiza permanent problemele privind economia mondiala a
zaharului si a altor indulcitori si va informa membrii in legatura cu
rezultatul deliberarilor, scop in care va organiza intruniri, in mod normal de
doua ori pe an. In analiza sa comitetul va tine seama de toate informatiile
relevante, stranse de Organizatie conform art. 32.
3. Comitetul va initia actiuni in urmatoarele domenii:
a) pregatirea de statistici privind zaharul si de analize statistice
privind productia de zahar, consumul, stocurile, comertul international si
preturile;
b) analiza comportamentului pietei si a factorilor care o afecteaza, cu
referire speciala la participarea tarilor in curs de dezvoltare la comertul
mondial;
c) analiza cererii de zahar, inclusiv efectele folosirii oricarei forme de
inlocuitori de zahar, naturali sau artificiali, asupra comertului mondial si
asupra consumului de zahar;
d) alte aspecte aprobate de Consiliu.
4. In fiecare an Consiliul va lua in considerare un proiect de program de
lucru cu estimarile cerintelor de resurse, alcatuit de directorul executiv.
CAP. 10
Cercetare si dezvoltare
Art. 34
Cercetare si dezvoltare
Pentru a-si atinge obiectivele propuse la art. 1 Consiliul va sprijini atat
cercetarea stiintifica, cat si dezvoltarea economiei zaharului si va face
cunoscute rezultatele obtinute in acest domeniu. In acest scop Consiliul poate
coopera cu organizatii internationale si cu institute de cercetari, cu conditia
ca nici o obligatie financiara suplimentara sa nu fie suportata de Consiliu.
CAP. 11
Pregatiri pentru un nou acord
Art. 35
Pregatiri pentru un nou acord
1. Consiliul poate studia fezabilitatea negocierii unui nou acord
international al zaharului, inclusiv a unui posibil acord cu prevederi
economice, va raporta membrilor si va face asemenea recomandari pe care le
considera adecvate.
2. Consiliul poate, imediat ce considera necesar, sa solicite
Secretariatului general al Conferintei Natiunilor Unite pentru Comert si
Dezvoltare sa convoace o conferinta de negociere.
CAP. 12
Prevederi finale
Art. 36
Depozitar
Secretarul general al Natiunilor Unite este desemnat depozitar al acestui
acord.
Art. 37
Semnatura
Acest acord va fi deschis spre semnare de catre toate guvernele invitate la
Conferinta Natiunilor Unite a Zaharului, 1992, la sediul Natiunilor Unite, de
la 1 mai pana la 31 decembrie 1992.
Art. 38
Ratificare, acceptare si aprobare
1. Acest acord va fi supus ratificarii, acceptarii sau aprobarii de catre
guvernele semnatare, in conformitate cu procedurile constitutionale ale
acestora.
2. Instrumentele de ratificare, de acceptare sau de aprobare vor fi
depozitate la depozitar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 1992. Consiliul
poate totusi sa acorde prelungiri ale termenului pentru guvernele semnatare care
nu pot depozita instrumentele lor pana la acea data.
Art. 39
Notificarea de aprobare provizorie
1. Un guvern semnatar care intentioneaza sa ratifice, sa accepte sau sa
aprobe acest acord ori un guvern pentru care Consiliul a stabilit conditii de
accedere, dar care nu a putut inca sa depoziteze instrumentele sale, poate,
oricand, sa notifice depozitarului ca va aplica acest acord in mod provizoriu,
fie cand acesta intra in vigoare, in conformitate cu prevederile art. 40, fie,
daca este deja in vigoare, la o data specificata.
2. Un guvern care a notificat, conform prevederilor paragrafului 1, ca va
aplica acest acord fie cand acesta intra in vigoare, fie, daca este deja in
vigoare, de la o data specificata, va deveni de la acea data membru provizoriu
pana ce isi va depozita instrumentul sau de ratificare, de acceptare, de
aprobare sau de accedere, cand va deveni membru.
Art. 40
Intrarea in vigoare
1. Acest acord va intra in vigoare definitiv la data de 1 ianuarie 1993 sau
la orice data dupa aceasta, daca, pana la acea data instrumentele de
ratificare, de acceptare, de aprobare sau de accedere au fost depozitate in
numele guvernelor care detin 60% din voturi, in conformitate cu distributia
stabilita in anexa la acest acord.
2. Daca pana la data de 1 ianuarie 1993 acest acord nu a intrat in vigoare
in conformitate cu prevederile paragrafului 1, acesta va intra in vigoare in
mod provizoriu, daca pana la acea data instrumentele de ratificare, de
acceptare sau de aprobare ori notificarile de cerere provizorie au fost
depozitate in numele guvernelor, satisfacand cerintele de procentaj ale
paragrafului 1.
3. Daca pana la data de 1 ianuarie 1993 procentajele cerute pentru intrarea
in vigoare a acestui acord, conform paragrafului 1 sau 2, nu sunt indeplinite,
secretarul general al Natiunilor Unite va invita guvernele in numele carora au
fost depuse instrumentele de ratificare, de acceptare, de aprobare sau
notificarile pentru cerere provizorie sa decida daca acest acord va intra in vigoare
definitiv sau provizoriu, intre ele, in totalitate sau partial, la o data pe
care acestea o vor hotari.
Daca acest acord a intrat in vigoare in mod provizoriu, in conformitate cu
acest paragraf, in consecinta va intra in vigoare definitiv dupa indeplinirea
conditiilor stabilite la paragraful 1, fara a fi necesara o hotarare
ulterioara.
4. Pentru un guvern in numele caruia s-a depozitat un instrument de
ratificare, de acceptare, de aprobare sau de accedere ori o notificare de
cerere provizorie dupa intrarea in vigoare a acestui acord, conform
paragrafelor 1, 2 sau 3, instrumentul sau notificarea va deveni efectiva la
data depozitarii, iar in ceea ce priveste notificarea de cerere provizorie,
conform prevederilor paragrafului 1 al art. 39.
Art. 41
Accederea
Acest acord va fi deschis spre accedere guvernelor tuturor statelor,
conform conditiilor stabilite de Consiliu. La accedere statul implicat va fi
trecut pe lista prevazuta in anexa la acest acord, impreuna cu voturile sale,
astfel cum este prevazut in conditiile de accedere. Accederea va fi efectuata
prin depozitarea unui instrument de accedere la depozitar. Instrumentele de
accedere confirma ca guvernul accepta toate conditiile stabilite de Consiliu.
Art. 42
Retragere
1. Orice membru poate sa se retraga din acest acord in orice moment dupa
intrarea sa in vigoare, anuntand in scris depozitarului retragerea. In mod
simultan, membrul va informa, in scris, Consiliul despre masura pe care a
luat-o.
2. Retragerea, conform prevederilor acestui articol, va fi efectiva la 30
de zile de la primirea notificarii de catre depozitar.
Art. 43
Reglementarea diferendelor financiare
1. Consiliul va hotari asupra oricarei reglementari financiare pe care o
considera echitabila cu un membru care s-a retras din acest acord sau care a
incetat sa fie parte la acest acord in alt fel. Organizatia va retine sumele
deja platite de un astfel de membru. Un astfel de membru va fi obligat sa
plateasca orice suma care ii revine catre Organizatie.
2. La incetarea acestui acord orice membru mentionat la paragraful 1 nu va
avea nici un drept la nici o parte din rezultatul lichidarii sau la alte bunuri
ale Organizatiei si nici nu va fi impovarat cu vreo parte a deficitului
Organizatiei, daca exista un asemenea deficit.
Art. 44
Amendament
1. Consiliul poate, prin vot special, sa recomande membrilor un amendament
la acest acord. Consiliul poate fixa un interval de timp, dupa care fiecare
membru va notifica depozitarului acceptarea de catre el a amendamentului.
Amendamentul va deveni efectiv la 100 de zile dupa ce depozitarul a primit
notificarile de acceptare de la membrii care detin cel putin doua treimi din
numarul total de voturi ale tuturor membrilor, in baza art. 11, conform art.
25, sau la o data ulterioara fixata de Consiliu prin vot special.
Consiliul poate fixa o perioada in care fiecare membru va notifica
depozitarului acceptarea de catre el a amendamentului si, daca amendamentul nu
a intrat in vigoare pana la acea data, va fi considerat retras. Consiliul va
furniza depozitarului informatiile necesare pentru a hotari daca notificarile
de acceptare primite sunt suficiente pentru intrarea in vigoare a
amendamentului.
2. Orice membru in numele caruia nu s-a facut notificarea de acceptare a
amendamentului pana la data la care acesta intra in vigoare va inceta sa fie
parte la acest acord, cu exceptia cazului in care un astfel de membru a convins
Consiliul ca acceptarea nu poate fi asigurata la timp, din cauza unor dificultati
in indeplinirea procedurilor sale constitutionale, si Consiliul decide sa
extinda perioada fixata, pentru acest membru. Acest membru nu va avea nici o
obligatie care reiese din amendament pana nu a notificat acceptarea acestuia.
Art. 45
Durata, prelungirea si incetarea
1. Prezentul acord va ramane in vigoare pana la data de 31 decembrie 1995,
daca nu va fi prelungit in conformitate cu prevederile paragrafului 2 sau daca
nu va inceta mai devreme, conform prevederilor paragrafului 3.
2. Consiliul poate, prin vot special, sa prelungeasca acest acord dupa data
de 31 decembrie 1995, pe perioade succesive care sa nu depaseasca 2 ani in
fiecare caz. Orice membru care nu accepta o astfel de prelungire a acestui
acord va informa Consiliul in scris si va inceta sa fie parte la acest acord de
la inceputul perioadei de prelungire.
3. Consiliul poate decide oricand, prin vot special, incetarea acestui
acord, cu intrarea in vigoare de la acea data si in acele conditii pe care le
va hotari.
4. La incetarea prezentului acord Organizatia va continua sa existe atata
timp cat va fi necesar pentru lichidarea finala, va avea acele prerogative si
va exercita acele functii care vor fi necesare pentru acest scop.
5. Consiliul va notifica depozitarului despre orice actiune intreprinsa in
conformitate cu prevederile paragrafului 2 sau 3.
Art. 46
Masuri tranzitorii
1. Atunci cand, conform Acordului international al zaharului, 1987,
consecintele oricarei actiuni intreprinse, ce trebuia intreprinsa sau care a
fost omisa de a fi intreprinsa, in scopurile aplicarii acestui acord, au efect
in anul urmator, atunci acele consecinte vor avea acelasi efect, conform
acestui acord, ca si cum prevederile acordului din 1987 ar fi continuat sa fie
efective in scopurile prevazute.
2. Bugetul administrativ al Organizatiei pentru anul 1993 va fi aprobat in
mod provizoriu de catre Consiliu, sub Acordul international al zaharului, 1987,
in ultima sa sesiune ordinara din anul 1992, si va fi supus aprobarii finale de
catre Consiliu sub prezentul acord, in prima sesiune din 1993. Ca marturie a
celor de mai sus, subsemnatii, fiind autorizati in acest scop, si-au depus
semnaturile pe prezentul acord la datele indicate.
Intocmit la Geneva la 20 martie 1992.
Textele prezentului acord, in limbile araba, chineza, engleza, franceza,
rusa si spaniola, vor fi egal autentice.
ANEXA 1
ALOCAREA
de voturi in scopurile art. 25
Algeria ........................................ 38
Argentina ...................................... 22
Australia ..................................... 117
Austria ........................................ 14
Barbados ........................................ 6
Belarus ........................................ 11
Belize .......................................... 6
Bolivia ......................................... 6
Brazilia ....................................... 94
Bulgaria ....................................... 18
Camerun ......................................... 6
Columbia ....................................... 18
Congo*) ......................................... 6
Costa Rica*) .................................... 6
Coasta de Fildes ................................ 6
Cuba .......................................... 151
Republica Dominicana ........................... 23
Ecuador ......................................... 6
Egipt .......................................... 37
El Salvador ..................................... 6
CEE ........................................... 332
Fiji ........................................... 12
Finlanda ....................................... 16
Ghana ........................................... 6
Guatemala ...................................... 16
Guyana .......................................... 6
Honduras*) ...................................... 6
Ungaria ......................................... 9
India .......................................... 38
Indonezia ...................................... 18
Jamaica ......................................... 6
Japonia ....................................... 176
Madagascar ...................................... 6
Malawi .......................................... 6
Mauritius ...................................... 15
Mexic .......................................... 49
Maroc .......................................... 14
Nicaragua ....................................... 6
Norvegia ....................................... 19
Panama*) ........................................ 6
Papua Noua Guinee*) ............................. 6
Peru ............................................ 9
Filipine ....................................... 12
Republica Coreea ............................... 59
Romania ........................................ 18
Federatia Rusa ................................ 135
Africa de Sud .................................. 46
Swaziland ...................................... 13
Suedia ......................................... 15
Elvetia ........................................ 18
Thailanda ...................................... 85
Turcia ......................................... 21
Uganda .......................................... 6
Republica Unita a Tanzaniei ..................... 6
S.U.A. ........................................ 178
Uruguay ......................................... 6
Zimbabwe ........................................ 8
-------------
Total = 2.000
*) Nu au participat la Conferinta Natiunilor Unite pentru zahar, 1992, insa
au fost incluse pentru ca statele respective sunt membre ale Organizatiei
Internationale a Zaharului in baza Acordului international al zaharului, 1987.