LEGE Nr. 158
din 15 mai 2006
privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 165/2005 pentru modificarea Ordonantei Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 444 din 23 mai 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 165 din 24
noiembrie 2005 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.100 din 6 decembrie 2005, cu
următoarele modificări şi completări:
1. La articolul
unic, înaintea punctului 1 se introduc douăzeci
şi patru de noi puncte, punctele 1-24, cu următorul cuprins:
„1. La articolul 18, alineatul (4) va avea
următorul cuprins:
«(4) Contribuabilul fără domiciliu fiscal în România,
care are obligaţia de a depune declaraţii la organele fiscale, trebuie să
desemneze un împuternicit, cu domiciliul fiscal în România, care să
îndeplinească, în numele şi din averea contribuabilului, obligaţiile acestuia
din urmă faţă de organul fiscal.»
2. La articolul 25 alineatul (2), după litera d)
se introduce o nouă literă, litera d1), cu următorul cuprins:
«d1) persoana
juridică, pentru obligaţiile fiscale datorate de sediile secundare ale
acesteia;».
3. La articolul 27, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
«(2) Persoana juridică răspunde solidar cu debitorul
declarat insolvabil în condiţiile prezentului cod sau declarat insolvent dacă,
direct ori indirect, controlează, este controlată sau se află sub control comun
cu debitorul, dacă desfăşoară efectiv aceeaşi activitate sau aceleaşi
activităţi ca şi debitorul şi dacă este îndeplinită cel puţin una dintre
următoarele condiţii:
a) dobândeşte, cu orice titlu, dreptul de proprietate
asupra unor active corporale de la debitor, iar valoarea contabilă a acestor
active reprezintă cel puţin jumătate din valoarea contabilă netă a tuturor
activelor corporale ale dobânditorului;
b) are raporturi comerciale contractuale cu clienţii
şi/sau cu furnizorii, alţii decât cei de utilităţi, care, în proporţie de cel
puţin jumătate, au avut sau au raporturi contractuale
cu debitorul;
c) are raporturi de muncă sau civile de prestări de
servicii cu cel puţin jumătate dintre angajaţii sau prestatorii de servicii ai
debitorului.»
4. După articolul 68 se introduce un nou
articol, articolul 681, cu următorul cuprins:
«ARTICOLUL 681
Termenul de soluţionare a cererilor contribuabililor
(1) Cererile depuse de către contribuabil potrivit
prezentului cod se soluţionează de către organul fiscal în termen de 45 de zile
de la înregistrare.
(2) In situaţiile în care, pentru soluţionarea
cererii, sunt necesare informaţii suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungeşte cu
perioada cuprinsă între data solicitării şi data primirii informaţiilor
solicitate.»
5. La articolul 76 alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:
«b) categoriile de obligaţii fiscale de declarare,
potrivit legii, denumite vector fiscal; categoriile de obligaţii fiscale care se înscriu în vectorul fiscal
se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice;»
6. La
articolul 78, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
«(1) Evidenţele contabile şi fiscale vor fi păstrate,
după caz, la domiciliul fiscal al contribuabilului, la sediile secundare ale
acestuia, inclusiv pe suport electronic, sau pot fi încredinţate spre păstrare
unei societăţi autorizate, potrivit legii, să presteze servicii de arhivare.»
7. La articolul 78, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul
cuprins:
«(11) Prin excepţie
de la prevederile alin. (1), evidenţele contabile şi fiscale ale exerciţiului
financiar în curs se păstrează, după caz, la domiciliul fiscal al
contribuabililor, la sediile secundare ale acestora sau, în perioada 1-25 a
lunii următoare, la sediul persoanei fizice ori juridice autorizate pentru
prelucrarea lor în vederea întocmirii declaraţiilor fiscale.»
8. La articolul 79 alineatul (3), după litera c)
se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:
«d) pentru obligaţia fiscală nu rezultă, în perioada de
raportare, sume de plată, dar există obligaţia declarativă, conform legii.»
9. La articolul 84, alineatul (6) va avea
următorul cuprins:
«(6) Decizia de impunere şi decizia referitoare la
obligaţiile de plată accesorii constituie şi înştiinţări de plată, de la data
comunicării acestora, în condiţiile în care se stabilesc sume de plată.»
10. La articolul 92 alineatul (3), după litera
d) se introduce o nouă literă, litera d1), cu următorul
cuprins:
«d1) stabilirea
corectă a bazei de impunere, a diferenţelor datorate în plus sau în minus, după
caz, faţă de creanţa fiscală declarată şi/sau stabilită, după caz, la momentul
începerii inspecţiei fiscale;»
11. La articolul
92 alineatul (3), litera e) va avea următorul cuprins:
«e) stabilirea de diferenţe de obligaţii fiscale de
plată, precum şi a obligaţiilor fiscale accesorii aferente acestora;».
12. La articolul 96, partea introductivă a
alineatului (3) va avea următorul cuprins:
«(3) La celelale categorii de contribuabili inspecţia
fiscală se efectuează asupra creanţelor născute în ultimii 3 ani fiscali pentru
care există obligaţia depunerii declaraţiilor fiscale. Inspecţia fiscală se
poate extinde pe perioada de prescripţie a dreptului de a stabili obligaţii
fiscale, dacă este identificată cel puţin una dintre următoarele
situaţii:».
13. La articolul 96 alineatul (3), litera b) va
avea următorul cuprins:
«b) nu au fost depuse declaraţii fiscale în interiorul
termenului de prescripţie;».
14. La articolul 100 alineatul (2), după litera
c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:
«d) în cazul refacerii controlului ca urmare a unei
dispoziţii de reverificare cuprinse în decizia de soluţionare a contestaţiei.»
15. La articolul 100, după alineatul (2) se
introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
«(3) Pe durata unei inspecţii fiscale pentru
soluţionarea unei cereri a contribuabilului, organul de inspecţie poate decide
efectuarea unei inspecţii generale sau parţiale. In acest caz, prin excepţie de
la prevederile alin. (1), avizul de inspecţie se comunică contribuabilului
chiar în cursul efectuării inspecţiei pentru soluţionarea cererii.»
16. La articolul 102, după alineatul (2) se
introduc trei noi alineate, alineatele (3)-(5), cu următorul cuprins:
«(3) Perioadele în care derularea inspecţiei fiscale
este suspendată nu sunt incluse în calculul duratei acesteia, conform
prevederilor alin. (1) şi (2).
(4) Conducătorul inspecţiei fiscale competent poate
decide suspendarea unei inspecţii fiscale ori de câte ori sunt motive
justificate pentru aceasta.
(5) Condiţiile şi modalităţile de suspendare a unei
inspecţii fiscale se vor stabili prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală, care se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.»
17. La articolul 107, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
«(2) La finalizarea inspecţiei fiscale, raportul
întocmit va sta la baza emiterii deciziei de impunere care va cuprinde şi
diferenţe în plus sau în minus, după caz, faţă de creanţa fiscală existentă la
momentul începerii inspecţiei fiscale. In cazul în care baza de impunere nu se
modifică, acest fapt va fi stabilit printr-o decizie privind nemodificarea
bazei de impunere.»
18. După articolul 109 se introduce un nou
articol, articolul 1091, cu următorul cuprins:
«ARTICOLUL 1091
Certificatul de atestare fiscală
(1) Certificatul de atestare fiscală se emite de
organul fiscal competent, la solicitarea contribuabilului.
(2) Certificatul de atestare fiscală se eliberează pe
baza datelor cuprinse în evidenţa pe plătitor a organului fiscal competent şi
cuprinde creanţele fiscale exigibile, existente în sold în ultima zi a lunii
anterioare depunerii cererii, denumită lună de referinţă.
(3) In primele 5 zile lucrătoare ale lunii se emit
certificate de atestare fiscală în care se menţionează creanţele fiscale
exigibile, existente în sold la sfârşitul lunii anterioare lunii de referinţă.
(4) Certificatul de atestare fiscală se emite în
termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de către contribuabil
şi poate fi utilizat de contribuabil pe o perioadă de până la 30 de zile de la
data emiterii. In cazul persoanelor fizice, perioada în care poate fi utilizat
este de până la 90 de zile de la data emiterii. Pe perioada de utilizare,
certificatul poate fi prezentat de contribuabil, în original sau în copie
legalizată, oricărui solicitant.
(5) In situaţia în care, în conformitate cu art. 112
alin. (3), există cereri de compensare aflate în termenul legal de soluţionare, certificatul fiscal se
eliberează cu menţiunea cerere de compensare în curs de soluţionare pentru suma de ... .»
19. La articolul 110, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
«(2) Plata obligaţiilor fiscale se efectuează de către
debitori, distinct pe fiecare impozit, taxă, contribuţie şi alte sume datorate
bugetului general consolidat, inclusiv majorări de întârziere. Dispoziţiile
art. 1093 din Codul civil se aplică în mod corespunzător.»
20. La articolul 110, după alineatul (3) se
introduc patru noi alineate, alineatele (4)-(7), cu următorul cuprins:
«(4) Pentru creanţele fiscale
administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi unităţile
subordonate, organul fiscal, la cererea debitorului, va efectua îndreptarea
erorilor din documentele de plată întocmite de acesta şi va considera valabilă
plata de la momentul efectuării acesteia, în suma şi din contul debitorului
înscrise în documentul de plată, cu condiţia debitării contului acestuia şi a
creditării unui cont bugetar.
(5) Prevederile alin. (4) se aplică în mod
corespunzător şi de către celelalte autorităţi publice care, potrivit legii,
administrează creanţe fiscale.
(6) Cererea poate fi depusă în termen de un an de la
data plăţii, sub sancţiunea decăderii.
(7) Procedura de îndreptare a erorilor va fi aprobată
prin ordin al ministrului finanţelor publice.»
21. La articolul 116, după alineatul (1) se
introduc două noi alineate, alineatele (11) şi (12), cu următorul
cuprins:
«(11) Pentru
diferenţele suplimentare de creanţe fiscale rezultate din corectarea
declaraţiilor sau modificarea unei decizii de impunere, majorările de
întârziere se datorează începând cu ziua imediat următoare scadenţei creanţei
fiscale pentru care s-a stabilit diferenţa şi până la data stingerii acesteia inclusiv.
(12) In situaţia în
care diferenţele rezultate din corectarea declaraţiilor sau modificarea unei
decizii de impunere sunt negative în raport cu sumele stabilite iniţial, se
datorează majorări de întârziere pentru suma datorată după corectare ori
modificare, începând cu ziua imediat următoare scadenţei şi până la data stingerii
acesteia inclusiv.»
22. La articolul 116, alineatul (2) litera b) se
abrogă.
23. Articolul 120 va avea următorul cuprins:
«ARTICOLUL 120
Dobânzi în cazul sumelor de restituit sau de
rambursat de la buget
(1) Pentru sumele de restituit sau de rambursat de la
buget contribuabilii au dreptul la dobândă din ziua următoare expirării
termenului prevăzut la art. 113 alin. (2) sau la art. 199, după caz. Acordarea dobânzilor astfel acumulate se face la cererea contribuabililor.
(2) Dobânda datorată este la nivelul majorării de
întârziere prevăzute de prezentul cod şi se suportă din acelaşi buget din care
se restituie ori se rambursează, după caz, sumele solicitate de plătitori.»
24. La articolul 126, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
«(2) Se dispun măsuri asigurătorii sub forma popririi
asigurătorii şi sechestrului asigurătoriu asupra bunurilor publice mobile
şi/sau imobile proprietate a debitorului, precum şi asupra veniturilor
acestuia, când există pericolul ca acesta să se sustragă, să îşi ascundă ori să
îşi risipească patrimoniul, periclitând sau îngreunând în mod considerabil
colectarea.»"
2. La articolul unic,
punctul 1 devine punctul 25.
3. La articolul unic, după punctul 1, devenit punctul 25, se introduce un nou
punct, punctul 26, cu următorul cuprins:
„26. La articolul 133, alineatul (5) va avea
următorul cuprins:
«(5) Pentru efectuarea procedurii de executare silită
este competent organul de executare în a cărui rază teritorială se găsesc
bunurile urmăribile, coordonarea întregii executări revenind organului de
executare în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul fiscal debitorul sau
organul de executare competent, desemnat potrivit art. 33, după caz. In cazul
în care executarea silită se face prin poprire, aplicarea măsurii de executare
silită se face de către organul de executare coordonator.»"
4. La articolul unic,
punctul 2 devine punctul 27.
5. La articolul unic, după punctul 2, devenit punctul 27, se introduc
opt noi puncte, punctele 28-35, cu următorul cuprins:
„28. La articolul 146, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
«(1) Dacă terţul poprit înştiinţează organul de
executare că nu datorează vreo sumă de bani debitorului urmărit, precum şi în
cazul în care se invocă alte neregularităţi privind înfiinţarea popririi,
instanţa judecătorească în a cărei rază teritorială se află domiciliul sau
sediul terţului poprit, la cererea organului de executare ori a altei părţi
interesate, pe baza probelor administrate, va pronunţa menţinerea sau
desfiinţarea popririi.»
29. La articolul 154, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
«(1) Bunurile mobile şi/sau imobile, proprietate a
debitorului, pot fi valorificate individual şi/sau în ansamblu dacă organul de
executare apreciază că astfel acestea pot fi vândute în condiţii mai
avantajoase.»
30. La articolul 154, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul
cuprins:
«(11) Organul de
executare îşi poate schimba opţiunea în orice fază a executării, cu reluarea
procedurii.»
31. La articolul 158, alineatul (4) va avea
următorul cuprins:
«(4) Anunţul privind vânzarea cuprinde următoarele
elemente:
a) denumirea organului fiscal emitent;
b) data la care a fost emis;
c) numele şi semnătura
persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, şi ştampila
organului fiscal emitent;
d) numărul dosarului de executare silită;
e) bunurile care se oferă spre vânzare şi descrierea
lor sumară;
f) preţul de evaluare ori preţul de pornire a
licitaţiei, în cazul vânzării la licitaţie, pentru fiecare bun oferit spre
vânzare;
g) indicarea, dacă este cazul, a drepturilor reale şi
a privilegiilor care grevează bunurile;
h) data, ora şi locul vânzării;
i) invitaţia, pentru toţi cei care pretind vreun drept
asupra bunurilor, să înştiinţeze despre aceasta organul de executare înainte de
data stabilită pentru vânzare;
j) invitaţia către toţi cei interesaţi în cumpărarea
bunurilor să se prezinte la termenul de vânzare la locul fixat în acest scop şi
până la acel termen să prezinte oferte de cumpărare;
k) menţiunea că ofertanţii sunt obligaţi să depună, în
cazul vânzării prin licitaţie, până la termenul de vânzare, o taxă de
participare reprezentând 10% din preţul de pornire a licitaţiei;
l) menţiunea că toţi cei
interesaţi în cumpărarea bunurilor trebuie să prezinte dovada emisă de organele
fiscale că nu au obligaţii fiscale restante;
m) data afişării publicaţiei de vânzare.»
32. La articolul 163, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
«(11) In cazul
bunurilor sechestrate ce nu au putut fi valorificate nici la a treia licitaţie,
cu ocazia reluării procedurii în cadrul termenului de prescripţie, dacă organul
de executare consideră că nu se impune o nouă evaluare, preţul de pornire a
licitaţiei nu poate fi mai mic decât 50% din preţul de evaluare a bunurilor.»
33. La articolul 164, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
«(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în
care executarea silită este suspendată ca urmare a aprobării unei înlesniri la
plata obligaţiilor fiscale, potrivit legi.»
34. La articolul 164, după alineatul (7) se
introduc două noi alineate, alineatele (71) şi (72), cu următorul
cuprins:
«(71) La data întocmirii procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului
a bunului imobil încetează măsura de indisponibilizare a acestuia, precum şi,
dacă este cazul, calitatea de administrator-sechestru a persoanelor desemnate
conform legii.
(72) Eventualele cheltuieli
de administrare efectuate în perioada cuprinsă între data încheierii
procesului-verbal de trecere în proprietatea publică a statului a bunurilor
imobile şi preluarea în administrare prin hotărâre a Guvernului sunt suportate
de instituţia publică solicitantă. In cazul în care Guvernul hotărăşte darea în
administrare către altă instituţie publică decât cea solicitantă, cheltuielile
de administrare se suportă de către instituţia publică căreia i s-a dat în
administrare.»
35. La articolul 164, după alineatul (8) se introduce
un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:
«(9) In cazul în care, în interiorul termenului de
prescripţie a creanţelor fiscale, comisia prevăzută la alin. (3) este sesizată
asupra unor aspecte privind bunurile imobile, necunoscute la data aprobării
cererii debitorului, aceasta poate decide, pe baza documentelor prezentate,
revocarea, în tot sau în parte, a deciziei prin care s-a aprobat stingerea unor
creanţe fiscale prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică a
statului. Debitorul persoană juridică va fi obligat la plata sumelor stinse
prin această modalitate.»"
6. La articolul unic,
punctul 3 devine punctul 36.
7. La articolul unic, punctul 4 devine punctul 37.
8. La articolul unic, după punctul 4, devenit
punctul 37, se introduc patru noi puncte, punctele 38 - 41, cu următorul
cuprins:
„38. Articolul 185 va avea următorul cuprins:
«ARTICOLUL 185
Suspendarea executării actului administrativ fiscal
(1) Introducerea contestaţiei pe calea administrativă
de atac nu suspendă executarea actului administrativ fiscal.
(2) Dispoziţiile prezentului articol nu aduc atingere
dreptului contribuabilului de a cere suspendarea actului administrativ fiscal,
în temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare,
cu condiţia depunerii unei garanţii la nivelul sumei contestate.»
39. La articolul 189 alineatul (1), litera b) va
avea următorul cuprins:
«b) neîndeplinirea la termen a obligaţiilor de
declarare prevăzute de lege, a bunurilor şi veniturilor impozabile sau, după
caz, a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume;».
40. Articolul 199 va avea următorul cuprins:
«ARTICOLUL 199
Dispoziţii privind termenele
Termenele în curs la data intrării în vigoare a
prezentului cod se calculează după normele legale în vigoare la data când au
început să curgă.»
41. După articolul 200 se introduce un nou articol, articolul 2001, cu următorul
cuprins:
«ARTICOLUL 2001
Constatarea faptelor ce pot constitui infracţiuni
Constatarea faptelor ce pot
constitui infracţiuni în condiţiile art. 2961 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, este de competenţa organului fiscal din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi a Gărzii Financiare.»"
Art. II. - (1)
Dispoziţiile prezentei legi intră în vigoare la 30 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică actelor de procedură îndeplinite începând cu această
dată. Prin excepţie, dispoziţiile art. 1091 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, se aplică de la data de întâi a lunii următoare celei
în care a intrat în vigoare prezenta lege.
(2) Suspendarea executării actului administrativ fiscal
dispusă de organul de soluţionare a contestaţiei înainte de intrarea în vigoare
a prezentei legi continuă să îşi producă efectele până la soluţionarea
contestaţiei.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU