Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 129 din 21 iulie 2000

pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/1997 privind bursele de marfuri

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 361 din  3 august 2000


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    Art. 1
    Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 69 din 28 august 1997 privind bursele de marfuri, emisa in temeiul art. 1 lit. c) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, cu urmatoarele modificari si completari:
    1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
    "Ordonanta privind pietele reglementate de marfuri, servicii si instrumente derivate"
    2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 1
    (1) Prezenta ordonanta stabileste modul de organizare, functionare, reglementare si supraveghere a burselor de marfuri.
    (2) Bursele de marfuri sunt piete de interes general, reglementate si autorizate, care asigura membrilor si clientilor acestora conditii centralizate de negociere, precum si de gestionare a riscurilor prin sisteme de tranzactionare si compensare, pentru operatiuni de:
    a) vanzari si achizitii la vedere ori la termen, avand ca obiect marfuri cum sunt produsele agricole sau materiile prime destinate procesarii, din categoria celor care, prin natura lor, sunt bunuri fungibile sau bunuri mobile prin anticipatie;
    b) vanzari si achizitii la vedere ori la termen prin contracte spot sau forward, avand ca obiect titluri reprezentative pe marfuri, de tipul recipisei de depozit si al warantului, al conosamentului, al politei de asigurare si al altora asemenea, agreate si clasificate de autoritatea de supraveghere si reglementare, precum si achizitii sau vanzari la termen prin contracte futures sau cu optiuni;
    c) vanzari si achizitii la termen de active monetare si financiare sau titluri pe active monetare sau financiare, precum si alte active agreate si clasificate de autoritatea de reglementare si supraveghere;
    d) navlosiri, asigurari maritime si fluviale de nave si incarcatura;
    e) vanzari si achizitii utilizand si alte instrumente financiare calificate de autoritatea de supraveghere si reglementare.
    (3) Bursele de marfuri sunt obligate sa elaboreze si sa difuzeze in Romania si in alte tari rapoarte de tranzactionare, in scopul stabilirii preturilor la producatorii si consumatorii de marfuri, produse si subproduse rezultate din acestea, precum si in scopul facilitarii operatiunilor comerciale pe care le implica."
    3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 2
    (1) Bursele de marfuri se infiinteaza de catre societatile de bursa in baza legii, cu autorizarea autoritatii de supraveghere si reglementare. Bursele de marfuri sunt autorizate ca organisme cu putere de autoreglementare de catre autoritatea de supraveghere si reglementare, daca indeplinesc conditiile stabilite in Regulamentul privind autorizarea si functionarea organismelor de autoreglementare.
    (2) Constituirea unei burse de marfuri necesita participarea a minimum 25 de societati de brokeraj autorizate sa tranzactioneze in bursa, potrivit legii."
    4. La articolul 3, partea introductiva, precum si literele a), b), c) si d) vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 3
    In intelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se definesc astfel:
    a) activ monetar se refera la moneda nationala emisa de Banca Nationala a Romaniei in conformitate cu legea sau la devize convertibile;
    b) activ financiar este o valoare mobiliara emisa de o autoritate publica centrala sau locala, cum ar fi un certificat de trezorerie, o obligatiune cu dobanda fixa, variabila sau indexata ori un portofoliu de valori mobiliare ce face obiectul cotarii pe o piata reglementata de valori mobiliare, dar cu negociere pe piata futures sau cu optiuni organizate la bursele de marfuri, in baza unui instrument sintetic, cum este un indice de bursa ori un indice calculat la rata dobanzii bancare, precum si un indice de bursa calculat in baza unui alt indice de bursa;
    c) societate de brokeraj este societatea comerciala constituita in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile ulterioare, autorizata de autoritatea de reglementare si supraveghere, ca intermediar in bursa de marfuri, cu calitatea de membru al unei burse de marfuri, de membru afiliat la o bursa de marfuri sau de membru compensator, avand ca obiect de activitate negocierea ofertelor si perfectarea contractelor la bursa in cont propriu sau in contul unor terti; societatea de brokeraj poate fi autorizata ca formator de piata, daca indeplineste cerintele de capital stabilite prin reglementarile autoritatii de reglementare si supraveghere si daca se angajeaza ferm sa cumpere/sa vanda atunci cand sunt ordine de vanzare/cumparare in exces;
    d) broker este o persoana fizica, atestata de asociatia bursei de marfuri unde isi desfasoara activitatea si autorizata de autoritatea de reglementare si supraveghere, care are in atributia sa exclusiva negocierea ofertelor de vanzare si de cumparare in contul unei societati de brokeraj, precum si navlosirea, asigurarea maritima si fluviala;"
    5. La articolul 3, dupa litera d) se introduce litera d^1) cu urmatorul cuprins:
    "d^1) trader este o persoana fizica atestata de o bursa de marfuri si autorizata de autoritatea de reglementare si supraveghere, care are in atributia sa exclusiva negocierea ofertelor de vanzare-cumparare in contul si in numele sau, in baza unui permis eliberat de bursa;"
    6. La articolul 3 literele g), i), j), k), l), n), o) si p) vor avea urmatorul cuprins:
    "g) contract de bursa este o tranzactie spot, forward, futures sau cu optiuni, conform reglementarilor din prezenta ordonanta;
    ........................................................................
    i) informatie confidentiala este informatia cu privire la continutul unui inscris sau document privitor la o bursa de marfuri, societate de brokeraj, casa de compensatie ori societate de consultanta sau in legatura cu angajamentele patrimoniale ale acestora, care, daca ar fi adusa la cunostinta publicului sau unei societati comerciale concurente, cum ar fi o bursa de marfuri, societate de brokeraj, casa de compensatie sau societate de consultanta, ar influenta tranzactiile pe piata la termen si cu optiuni, ar afecta in mod artificial raportul cerere-oferta ori ar aduce prejudicii morale sau materiale unei burse de marfuri, societati de brokeraj, case de compensatie sau societati de consultanta;
    j) membru al bursei este o societate comerciala avand calitatea de actionar al unei burse de marfuri, care a obtinut dreptul de a efectua tranzactii pe piata la disponibil, futures si cu optiuni sau numai pe piata la disponibil;
    k) membru compensator este membrul pietei reglementate de marfuri, servicii si instrumente derivate, care detine concomitent si calitatea de membru sau de actionar la o casa de compensatie agreata de bursa si care, prin aceasta, are dreptul de a inregistra la casa de compensatie tranzactiile societatilor de brokeraj;
    l) ordinele de bursa sunt instructiuni ferme, transmise in scris sau verbal, cu conditia ca inregistrarile pe banda magnetica sa fie admise ca proba in justitie, de catre un client societatii sale de brokeraj ori de catre o societate brokerului sau, care consemneaza modalitatea de negociere a unei oferte de vanzare sau de cumparare pe piata la disponibil, futures sau cu optiuni;
    ........................................................................
    n) piata futures se refera la o piata specializata, organizata de o societate de bursa de marfuri pentru negocierea ofertelor si perfectarea contractelor futures;
    o) piata cu optiuni se refera la o piata organizata de o bursa de marfuri pentru negocierea ofertelor si perfectarea contractelor cu optiuni;
    p) societate de consultanta bursiera este societatea comerciala autorizata de autoritatea de supraveghere si reglementare, care presteaza servicii de consulting in contul unor terti, privind tehnica negocierii la bursa, analiza pietelor la disponibil, la termen si cu optiuni, precum si studii de evaluare a pietei bursiere."
    7. La articolul 3, dupa litera r) se introduce litera r^1) cu urmatorul cuprins:
    "r^1) societatea de bursa este societatea comerciala pe actiuni, constituita conform legii si regulamentelor autoritatii de supraveghere si reglementare, autonoma in raport cu participantii la piata si care presteaza servicii de utilitate publica pentru societatile de brokeraj si clientii acestora."
    8. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:
    "CAP. 2
    Autoritatea de reglementare si supraveghere"
    9. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 4
    Autoritatea de reglementare, supraveghere si control al burselor de marfuri este Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare."
    10. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 5
    Numarul membrilor Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare se modifica de la 5 la 7, dintre care unul va fi numit in functia de vicepresedinte, responsabil cu bursele de marfuri."
    11. La articolul 6, partea introductiva si literele a) - j), respectiv l) - p), vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 6
    Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare are urmatoarele atributii in executarea prezentei ordonante:
    a) sa emita norme cu privire la autorizarea, inregistrarea si functionarea burselor de marfuri, societatilor de brokeraj, brokerilor, societatilor de consultanta, caselor de compensatie si societatilor de expertiza contabila pentru bursele de marfuri;
    b) sa avizeze sau sa anuleze, dupa caz, regulamentele de functionare emise de fiecare bursa de marfuri, dupa verificarea conformitatii lor cu dispozitiile prezentei ordonante, si sa emita recomandari cu privire la continutul regulamentelor de bursa, pentru a asigura conformitatea acestora cu prezenta ordonanta;
    c) sa autorizeze bursele de marfuri, societatile de expertiza tehnica, de brokeraj, casele de compensatie, societatile de consultanta si brokerii care isi desfasoara activitatea in cadrul pietelor futures, cu optiuni sau in legatura cu acestea, sa intocmeasca si sa pastreze un registru de evidenta a persoanelor autorizate;
    d) sa suspende temporar sau sa anuleze autorizatia unei societati de brokeraj, unui broker, unei burse de marfuri, case de compensatie, societati de consultanta sau de expertiza contabila, in cazul in care aduc prejudicii morale sau materiale clientului in contul caruia au operat;
    e) sa emita reguli disciplinare generale pentru societatile de brokeraj si brokerii lor privind negocierea ofertelor, executarea ordinelor, pentru a asigura transparenta tranzactiilor, regulile de publicitate si de concurenta loiala, precum si reguli cu privire la primirea si transmiterea informatiilor privilegiate sau confidentiale;
    f) sa clasifice operatiunile de bursa, ordinele de bursa si notele de incheiere care se intocmesc de catre brokeri pentru fiecare tranzactie incheiata;
    g) sa anuleze regulamentele tranzactionale, regulile sau deciziile emise de o bursa de marfuri sau sa dispuna retragerea ori anularea unui ordin de vanzare-cumparare, daca acestea sunt emise, se executa ori au fost executate cu incalcarea prevederilor prezentei ordonante sau a regulamentelor de bursa, emise in conformitate cu dispozitiile acesteia;
    h) sa dispuna anularea unui contract futures sau cu optiuni, daca acesta a fost perfectat in baza unei informatii privilegiate, confidentiale sau a unei intelegeri precontractuale intre doi clienti, prin societatile lor de brokeraj ori intre acestea;
    i) sa impuna caselor de compensatie sa majoreze nivelul valoric al garantiilor constituite de fiecare societate de brokeraj pentru a opera pe piata futures si cu optiuni, in cazul in care nivelul cotarii diverselor tipuri de marfuri sau volumul tranzactiilor futures si cu optiuni influenteaza negativ economia nationala;
    j) sa stabileasca nivelul tarifelor percepute pentru serviciile pe care le asigura;
    ........................................................................
    l) sa verifice legalitatea hotararii de excludere a unei societati de brokeraj din asociatia bursei si o respinge daca nu este legala;
    m) sa delege departamentelor sale una sau mai multe dintre prerogativele cu care este investita prin lege, pentru supravegherea activitatii burselor de marfuri si pentru cercetarea faptelor prin care s-au incalcat dispozitiile prezentei ordonante si regulamentele pe care le-a emis; delegarea priveste si desemnarea persoanelor investite, atributiile, categoriile de acte pe care le poate emite, precum si durata delegarii;
    n) sa efectueze controale si investigatii la bursele de marfuri, casele de compensatii, societatile de brokeraj, societatile de consultanta, societatile de expertiza contabila sau la orice persoana sau entitate cu privire la respectarea prevederilor prezentei ordonante si a reglementarilor emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
    o) sa incheie acorduri cu institutii similare din alte tari si cu Banca Nationala a Romaniei, in scopul dezvoltarii pietei bursiere;
    p) sa inainteze Guvernului propuneri de amendare a cadrului legislativ cu privire la bursele de marfuri."
    12. La articolul 6 alineatul (1), litera k) se abroga.
    13. La articolul 6, dupa litera p) se introduc literele p^1) - p^3) cu urmatorul cuprins:
    "p^1) sa elaboreze si sa adopte norme si sa emita acte in aplicarea prezentei ordonante;
    p^2) sa adopte Regulamentul de procedura pentru camerele arbitrale ale burselor de marfuri;
    p^3) sa avizeze infiintarea asociatiilor profesionale din domeniul burselor de marfuri."
    14. La articolul 6, alineatul (2) se abroga.
    15. La articolul 6, dupa alineatul (1) se introduc alineatele (2) - (5) cu urmatorul cuprins:
    "(2) Pentru indeplinirea functiilor sale Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare elaboreaza regulamente, emite instructiuni si acte individuale, prin decizii si avize.
    (3) Regulamentele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare se refera la:
    a) principiile generale de organizare si functionare a organismelor cu putere de autoreglementare;
    b) organizarea si functionarea asociatiilor profesionale ale burselor de marfuri, societatilor de brokeraj, brokerilor, administratorilor de fonduri de marfuri si societatilor de consultanta;
    c) informatiile ce trebuie comunicate Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;
    d) functionarea caselor de compensatie;
    e) regimul informatiilor privilegiate si confidentiale.
    (4) Instructiunile se refera la:
    a) conditiile de autorizare sau de retragere a autorizarii, dupa caz, pentru bursele de marfuri, societatile de brokeraj, societatile de consultanta si casele de compensatie;
    b) obligatii de evidenta, raportare si publicitate.
    (5) Actele individuale emise se refera la decizii prin care Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare:
    a) autorizeaza regulamentele burselor de marfuri ori anuleaza sau suspenda anumite clauze stipulate in aceste regulamente;
    b) autorizeaza, suspenda sau retrage autorizatii pentru burse de marfuri, societati de brokeraj, societati de consultanta, case de compensatie, administratori de fonduri de marfuri, asociatii profesionale ale societatilor de brokeraj sau brokerilor si altele asemenea, dupa caz."
    16. Articolele 7, 8, 9 si 10 se abroga.
    17. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 11
    (1) Persoanele inscrise in asociatia bursei si care au dreptul si calitatea de membru compensator au dreptul sa negocieze si sa perfecteze contracte pe pietele la disponibil, futures si cu optiuni numai daca societatile de brokeraj ale acestora au fost autorizate in prealabil de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare. Persoanele inscrise in asociatia bursei, dar care nu au calitatea de membru compensator, pot sa negocieze si sa perfecteze contracte numai prin intermediul unui membru compensator.
    (2) Persoanele inscrise in asociatia bursei si care nu au calitatea de membru compensator au dreptul sa negocieze si sa perfecteze contracte pe piata la disponibil numai daca bursa la care opereaza a fost autorizata de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare."
    18. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 12
    (1) Drepturile unui membru al bursei, astfel cum sunt reglementate la art. 11, se pierd prin excludere. Excluderea nu aduce atingere drepturilor care decurg din calitatea de actionar a unei persoane la o societate de bursa.
    (2) Sanctiunea de excludere se pronunta motivat de catre asociatia bursei in conditiile si in situatiile prevazute in prezenta ordonanta si poate fi contestata in termen de 15 zile la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
    (3) Hotararea de excludere ramasa definitiva se afiseaza in localul bursei de marfuri la care cel exclus a tratat afaceri, se comunica celorlalte burse de marfuri din tara si se publica de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a."
    19. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 13
    (1) Asociatia bursei poate hotari ca terte persoane juridice sa devina membri afiliati ai bursei, daca, in prealabil, acestea au incheiat cu un membru al bursei un contract de franciza pentru a presta servicii de brokeraj, dar numai cu autorizarea Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
    (2) Membrii afiliati negociaza la bursa de marfuri in aceleasi conditii ca si membrii bursei, incepand cu data la care au obtinut autorizatie de la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare."
    20. La articolul 14, alineatele (1), (2) si (3) litera a) vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 14
    (1) Activitatea curenta de administrare a sistemelor de operare ale unei burse de marfuri este asigurata de un consiliu numit de adunarea generala a actionarilor societatii de bursa, dintre functionarii sai, pentru o perioada de 4 ani, in conformitate cu dispozitiile legii si ale regulamentelor Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
    (2) Membrii consiliului societatii de bursa nu pot fi administratori, cenzori, actionari sau asociati la o bursa de marfuri, casa de compensatie, societate de brokeraj sau societate de consultanta.
    (3) Consiliul societatii de bursa are urmatoarele atributii:
    a) sa elaboreze regulamentul de functionare si sa il supuna spre aprobare consiliului de administratie, asociatiei bursei si Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;"
    21. La articolul 15, partea introductiva, precum si literele b) si e) vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 15
    Activitatea consiliului societatii de bursa este coordonata de un presedinte numit in conformitate cu legea, care, pe langa atributiile prevazute in actul constitutiv al bursei, este investit:
    ........................................................................
    b) sa dispuna organizarea supravegherii modului in care brokerii respecta regulile de conduita si practica onesta privind negocierea in localul burselor;
    ........................................................................
    e) sa puna la dispozitie Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare registrul-jurnal al bursei sau orice act solicitat, pentru verificarea modului in care sunt respectate dispozitiile prezentei ordonante, regulile de bursa sau regulamentele emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare in temeiul acesteia."
    22. Titlul sectiunii a III-a a capitolului III va avea urmatorul cuprins:
    "SECTIUNEA a III-a
    Asociatia bursei de marfuri"
    23. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 16
    Asociatia bursei de marfuri cuprinde societatile de brokeraj care au calitatea de membru al acelei burse de marfuri si care efectueaza tranzactii pe piata la disponibil, futures sau cu optiuni, daca au obtinut autorizatie de la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare."
    24. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 17
    (1) Asociatia bursei de marfuri se intruneste cel putin o data pe an, dupa intrunirea adunarii generale ordinare a actionarilor societatii de bursa, si este legal constituita cu trei patrimi din numarul total al membrilor sai. Deciziile asociatiei se iau cu majoritatea absoluta a voturilor membrilor prezenti.
    (2) Votul este secret cand imprejurarile necesita o asemenea masura sau la cererea a cel putin unei treimi din numarul membrilor prezenti. Cand asociatia bursei procedeaza la alegerea presedintelui sau a vicepresedintelui, votul este intotdeauna secret.
    (3) Daca la o prima convocare nu s-au intrunit trei patrimi din numarul membrilor, in termen de 15 zile se convoaca o noua adunare, care este legal constituita cu o treime din numarul total al membrilor sai."
    25. La articolul 18, partea introductiva si literele c), d), e) si g) vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 18
    Asociatia bursei de marfuri are urmatoarele atributii:
    ........................................................................
    c) sa dezbata raportul de activitate al bursei, intocmit de consiliul bursei, pe care sa il inainteze Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;
    d) sa pronunte motivat suspendarea de la negocieri a brokerilor pentru o perioada cuprinsa intre o luna si 6 luni sau excluderea lor, in cazul unor abateri grave de la normele de conduita emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si de la regulamentele bursei de marfuri;
    e) sa hotarasca suspendarea societatilor de brokeraj de la negocieri pe o perioada cuprinsa intre o luna si 6 luni, in cazul unor abateri grave de la normele de conduita emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si de la regulamentul de functionare a bursei sau pentru neachitarea taxelor cuvenite bursei;
    ........................................................................
    g) sa pronunte excluderea din asociatie a unei societati de brokeraj, daca aceasta a savarsit abateri grave de la regulamentul bursei si de la normele emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, de natura sa produca prejudicii morale sau materiale unui client in contul caruia a operat sau pentru starea de faliment declarata prin hotarare judecatoreasca."
    26. La articolul 18 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:
    "(2) Asociatia bursei nu poate include pe ordinea de zi si nu poate dezbate si aproba nici o problema ce tine de competenta adunarii generale a actionarilor dintre cele prevazute de Legea nr. 31/1990, republicata."
    27. Titlul sectiunii I a capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
    "SECTIUNEA I
    Societatile de brokeraj"
    28. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 19
    Societatile de brokeraj, membre ale unei burse de marfuri, pot presta servicii de brokeraj si la alte burse de marfuri, daca vor obtine in prealabil autorizarea de la bursele respective si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare."
    29. La articolul 20, partea introductiva si literele a), b) si d) vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 20
    Autorizarea unei societati de brokeraj de catre Comisia Nationala Valorilor Mobiliare este conditionata de examinarea:
    a) constituirii legale ca societate comerciala, potrivit Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare;
    b) obiectului de activitate exclusiv, prevazut in contractul de societate si in statut, in conformitate cu legislatia in vigoare;
    ........................................................................
    d) existentei intr-un cont la casa de compensatie, la un membru compensator sau la o banca a unui fond de risc, pentru acoperirea eventualelor pierderi inregistrate pe piata futures sau cu optiuni."
    30. La articolul 21, literele a) si c) vor avea urmatorul cuprins:
    "a) negocierea ofertelor si perfectarea contractelor pe piata la disponibil, futures sau cu optiuni in contul unor terte persoane sau in cont propriu;
    ........................................................................
    c) gestiune pe baza de mandat pentru constituirea garantiilor la contractele futures si cu optiuni, precum si pentru plata primei la contractele cu optiuni perfectate in contul unor terti;"
    31. La articolul 21, dupa litera d) se introduce litera e) cu urmatorul cuprins:
    "e) orice alte servicii conexe, subsidiare, adiacente sau complementare operatiunilor prevazute la lit. a) - d), agreate si clasificate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare."
    32. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 22
    (1) Societatile de brokeraj, prin brokerii lor, executa ordine de vanzare sau de cumparare si raspund, in cazul executarii unui contract la scadenta, de transmiterea tuturor informatiilor privind predarea marfii, plata pretului si indeplinirea obligatiilor asumate prin intermediul lor. Societatile de brokeraj sunt obligate sa pastreze confidentialitatea in legatura cu persoana in numele careia negociaza, cu exceptia cazului in care aceasta se afla in stare de lichidare judiciara.
    (2) Societatile de brokeraj sunt obligate sa execute cu buna-credinta, confidentialitate si diligenta ordinele care le sunt transmise de clientii lor, in ordinea in care le-au primit, si sa le inscrie, alaturi de contractele pe care le-au incheiat, in registrele pe care Codul comercial sau alte legi le impun.
    (3) Prin buna-credinta se intelege obligatia unei societati de brokeraj si a brokerului sau de a apara interesele clientilor pe care ii reprezinta; prin confidentialitate se intelege obligatia unei societati de brokeraj si a brokerului sau de a nu divulga ordinele pe care le-a primit si operatiunile pe care urmeaza sa le incheie sau pe care le-a incheiat; prin diligenta se intelege obligatia unei societati de brokeraj de a negocia printr-un broker o oferta, strict in conformitate cu instructiunile primite in mod legal printr-un ordin.
    (4) Societatile de brokeraj sunt obligate sa trateze distinct, ca bunuri ale clientului, toate sumele, valorile mobiliare si alte bunuri primite cu scopul de a constitui marja, de a garanta si de a efectua tranzactii sau de a perfecta contracte, precum si rezultatele obtinute din asemenea operatiuni in numele clientului respectiv. Asemenea sume, valori mobiliare sau alte bunuri ale clientului vor fi inregistrate in evidente separate si nu vor fi confundate cu fondurile societatii de brokeraj respective ori utilizate in folosul altui client pentru a constitui marja sau pentru a garanta tranzactii ori contracte sau pentru a obtine ori acorda credite."
    33. La articolul 23, partea introductiva si literele a), b) si f) vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 23
    Societatii de brokeraj ii este interzis:
    a) sa se asocieze cu alta societate de brokeraj pentru executarea in comun a tuturor ordinelor primite sau a unei parti din acestea, fara acordul clientului sau;
    b) sa lichideze prin compensare contractele futures sau cu optiuni fara acordul prealabil al clientului sau, cu exceptia situatiei in care clientul nu a achitat obligatiile financiare conform normelor stabilite de bursa ori pentru nerespectarea regulilor impuse de casa de compensatie;
    ........................................................................
    f) sa transmita un ordin de bursa pe piata futures sau cu optiuni fara constituirea garantiilor cerute de casa de compensatie sau fara plata primei."
    34. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 24
    Societatile de brokeraj au dreptul sa solicite si sa primeasca de la clientii lor orice masura de protectie impotriva riscului financiar propriu, rezultand din garantarea contractelor perfectate prin intermediul lor."
    35. La articolul 25, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 25
    (1) Brokerii sunt persoane fizice care negociaza ofertele la vanzare si/sau la cumparare. Ei sunt autorizati separat pentru piata la disponibil, futures si cu optiuni, potrivit tipurilor de tranzactii pe care bursa de marfuri le faciliteaza."
    36. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 26
    (1) Brokerii sunt autorizati de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare in baza certificatului de atestare obtinut de la asociatia bursei de marfuri la care isi vor desfasura activitatea.
    (2) Pentru obtinerea certificatului de atestare solicitantul trebuie sa aiba varsta minima de 21 de ani si exercitiul drepturilor civile si sa indeplineasca standardele profesionale stabilite de asociatia bursei de marfuri unde isi va desfasura activitatea.
    (3) Nu pot obtine certificatul de atestare persoanele cu antecedente penale, persoanele destituite anterior pentru abateri disciplinare in calitatea lor de broker, conform normelor emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare."
    37. La articolul 27, litera a) va avea urmatorul cuprins:
    "a) sa fie actionari, asociati ori administratori sau cenzori la o bursa de marfuri, casa de compensatie, societate de brokeraj concurenta sau la o societate de consultanta ori de expertiza contabila, autorizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;"
    38. La articolul 28, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
    "(2) Prin buna-credinta se intelege obligatia ca fiecare broker sa apere interesele societatii de brokeraj pe care o reprezinta; prin discretie se intelege obligatia de a nu divulga ordinul cu care a fost insarcinat, operatiunile pe care urmeaza sa le incheie sau pe care le-a incheiat, precum si de a pastra confidentialitatea datelor inscrise in carnetul cu note de incheiere si in jurnalul bursei; prin diligenta se intelege obligatia de a negocia in conformitate cu instructiunile primite in mod legal printr-un ordin."
    39. Titlul capitolului V va avea urmatorul cuprins:
    "CAP. 5
    Organizarea pietelor la disponibil, futures si cu optiuni"
    40. La articolul 29, alineatele (1) - (5) vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 29
    In baza autorizatiei acordate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare bursele de marfuri, ca organisme de autoreglementare, pot infiinta piete specializate pentru facilitarea tranzactiilor la disponibil, futures si cu optiuni.
    (2) Organizarea pietelor futures si cu optiuni este permisa, fiecare in parte, numai cu autorizarea prealabila a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
    (3) O piata la disponibil poate fi organizata fara autorizarea prealabila a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare numai daca societatea de bursa care a organizat-o a fost autorizata sa organizeze bursa de marfuri, in conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
    (4) Contractele de bursa perfectate de o persoana juridica neautorizata sau in cadrul unei burse care nu a primit autorizare pentru organizarea pietei la disponibil, futures sau cu optiuni sunt nule de drept.
    (5) La bursele de marfuri, in cadrul fiecarei piete organizate, sedintele de bursa se desfasoara in mod distinct, conform regulilor licitatiei cu strigare sau in sistem informatizat."
    41. La articolul 30, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 30
    (1) Oferta de vanzare/cumparare reprezinta manifestarea de vointa ferma si irevocabila a unui client de a perfecta un contract, in conformitate cu regulamentul de functionare a bursei si cu prevederile prezentei ordonante.
    (2) Pentru a fi valabila, oferta trebuie sa fie ferma, sa fie formulata in mod expres, potrivit regulilor de publicitate impuse de regulamentul bursei, si sa fie completa."
    42. La articolul 31 alineatul (1), litera b) va avea urmatorul cuprins:
    "b) contractelor futures sau cu optiuni, in cadrul pietelor futures si cu optiuni."
    43. La articolul 31, alineatele (3), (4), (6) si (7) vor avea urmatorul cuprins:
    "(3) Forward este un contract de vanzare-cumparare, cu clauze negociabile si cu termen suspensiv, care se executa la scadenta convenita de parti. Termenul unui contract forward poate fi stabilit pana la 18 luni, dar nu mai putin de 10 zile.
    (4) Prin futures se intelege un contract de vanzare-cumparare cu termen suspensiv, dar cu clauze uniforme, ce confera fiecarei parti:
    a) posibilitatea de a-l compensa oricand pana la implinirea termenului;
    b) posibilitatea de a-si executa obligatiile contractuale la scadenta convenita, in baza unei notificari; o data cu transmiterea notificarii obligatiile contractuale se executa intr-un interval de timp ce nu poate fi mai mare de 10 zile.
    ........................................................................
    (6) Contractul futures este evidentiat in cont la casa de compensatie, in registrele bursei si ale societatii de brokeraj in contul careia s-a negociat si in sistemul lor electronic, precum si in carnetul cu note de incheiere al brokerului.
    (7) Prin contractul cu optiuni se intelege o conventie ce confera cumparatorului din contractul cu optiuni dreptul, dar nu si obligatia, de a vinde ori de a cumpara o cantitate determinata dintr-o marfa, un activ monetar, financiar sau un contract futures, la un pret convenit, denumit pret de exercitiu, intr-un termen definit sau la expirarea acestuia, in schimbul platii unei prime catre vanzator. Cumparatorul intr-un contract cu optiuni poate sa isi exercite dreptul pana la scadenta contractului, sa abandoneze optiunea pana la scadenta contractului sau sa isi compenseze contractul."
    44. La articolul 32, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 32
    (1) Achizitiile si vanzarile prin contracte futures ori prin contracte cu optiuni se efectueaza numai in cadrul burselor de marfuri, in sectiuni distincte, organizate in functie de clasa de produs, natura tranzactiei si scadenta contractuala, in orele stabilite pentru sedintele de bursa, sub sanctiunea nulitatii lor.
    (2) Contractele spot si forward, precum si navlosirea si asigurarea maritima si fluviala se negociaza de catre societatile de brokeraj in localul burselor sau in afara acestora, cu obligatia fiecarei societati de brokeraj de a le inscrie in registrul-jurnal al bursei in termen de o zi, sub sanctiunea nulitatii lor."
    45. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 33
    (1) Operatiunile de bursa sunt tehnici comerciale privind negocierea ofertelor, perfectarea si conexarea contractelor cu optiuni, futures, forward si spot, in scopul acoperirii riscurilor financiare determinate de volatilitatea preturilor sau al obtinerii unui profit.
    (2) Mecanismele specifice efectuarii operatiunilor de bursa sunt prevazute in regulamentul de functionare a fiecarei burse de marfuri, in temeiul puterii lor de autoreglementare conferite de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare."
    46. La articolul 34, alineatele (1), (2), partea introductiva si literele b) - f) ale alineatului (3) vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 34
    (1) Tranzactiile pe piata futures sau cu optiuni se efectueaza printr-o casa de compensatie, a carei activitate se stabileste prin regulament propriu de functionare, cu avizul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
    (2) Casa de compensatie se poate infiinta ca:
    a) societate comerciala pe actiuni, de catre membrii bursei de marfuri, banci si societati de asigurare, in scopul asigurarii evidentei contractelor futures si cu optiuni, decontarii platilor si compensarii contractelor futures si cu optiuni;
    b) departament in cadrul unei burse de marfuri.
    (3) Pentru functionarea pietelor futures sau cu optiuni casa de compensatie indeplineste urmatoarele atributii:
    ........................................................................
    b) inregistreaza si garanteaza contractele futures si cu optiuni;
    c) isi asuma obligatia de a deveni parte in toate contractele futures si cu optiuni negociate in localul burselor, prin novatie;
    d) asigura executarea contractelor futures necompensate pana la scadenta, precum si executarea contractelor cu optiuni exercitate conform regulilor sale de operare;
    e) solicita fonduri banesti pentru perfectarea contractelor futures si a contractelor cu optiuni, pentru mentinerea acestor contracte pe piata futures sau cu optiuni pana la compensare sau scadenta, dupa caz;
    f) reevalueaza la piata pozitia fiecarui contract futures sau cu optiuni necompensat."
    47. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 35
    (1) Depozitele constituite pentru garantarea contractelor futures si a contractelor cu optiuni, in numele unui membru compensator, dar in contul unui tert, sunt evidentiate separat de contul membrului compensator, la un nivel adecvat, conform cererii casei de compensatie, pentru a asigura solvabilitatea si protectia membrului compensator si a clientului pe care il reprezinta.
    (2) Bursele de marfuri si casele de compensatie sunt obligate sa adopte si sa impuna reguli stricte privind confidentialitatea conturilor deschise in numele unui membru compensator, precum si in legatura cu structura acestor conturi.
    (3) Identitatea si structura conturilor nu vor putea fi cunoscute decat de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, printr-o cerere expresa, pentru cazurile prevazute la art. 11, art. 18 lit. f) si h), art. 23 si la art. 27 lit. b) - f), precum si de catre Comisia arbitrala a bursei, de catre o instanta judecatoreasca, in situatia solutionarii unui litigiu, sau de catre judecatorul-sindic, in cazul falimentului."
    48. Titlul capitolului VII va avea urmatorul cuprins:
    "CAP. 7
    Raspunderi si sanctiuni"
    49. La articolul 36, alineatul (1) si alineatul (2) literele a) - c), e), f), i) si k) vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 36
    (1) Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare este imputernicita sa aplice sanctiuni in cazul incalcarii dispozitiilor prezentei ordonante sau ale regulamentelor pe care le-a emis in temeiul acesteia.
    (2) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca, potrivit conditiilor in care au fost savarsite, nu sunt prevazute de legea penala ca infractiuni:
    a) primirea unui ordin sau negocierea ofertelor fara autorizare de functionare emisa de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
    b) executarea unui ordin in mod discretionar, fara acordul clientului;
    c) lipsa unei evidente separate in registrele contabile ale unei societati de brokeraj intre contractele futures si cu optiuni perfectate in cont propriu si contractele incheiate in contul unor terti;
    ........................................................................
    e) primirea unui ordin sau negocierea unei oferte in contul unei persoane aflate in redresare sau in stare de faliment;
    f) neexecutarea unui ordin sau a unui contract de catre o societate de brokeraj, care produce prejudicii morale sau materiale unui client, membru al asociatiei bursei sau al societatii de bursa;
    ........................................................................
    i) transmiterea unui ordin de catre o societate de brokeraj altei societati de brokeraj, fara acordul clientului;
    ........................................................................
    k) neinregistrarea contractelor futures si cu optiuni in registrul-jurnal al bursei, in evidenta contabila a casei de compensatie, societatilor de brokeraj sau clientilor acestora."
    50. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 37
    (1) Savarsirea cu intentie sau din culpa a uneia dintre contraventiile prevazute la art. 36 se sanctioneaza de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare cu:
    a) amenda intre 10 - 50 milioane lei, al carei cuantum va fi indexat periodic in functie de rata inflatiei, prin norme stabilite de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
    b) suspendarea temporara a autorizatiei de functionare pentru o perioada cuprinsa intre o luna si 6 luni sau anularea autorizatiei, in conformitate cu prevederile art. 6 lit. d).
    (2) Savarsirea contraventiilor se constata de functionarii imputerniciti in acest scop de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
    (3) Deciziile de sanctionare se aplica la sesizarea persoanelor prevazute la alin. (2) de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, sub semnatura presedintelui, in baza actelor de constatare si a probelor administrate, si isi produc efectele de la data comunicarii lor.
    (4) Deciziile de aplicare a sanctiunilor administrative, emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, pot fi atacate, incepand de la data comunicarii lor, la judecatoria competenta constituita in prima instanta, conform art. 2 lit. c) din Codul de procedura civila, precum si art. 1 si 6 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990.
    (5) Contraventiilor prevazute la art. 36 li se aplica prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor."
    51. La articolul 38, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 38
    (1) Litigiile aparute in legatura cu modul de executare a unui ordin de bursa sau a unui contract de brokeraj, precum si in legatura cu modul de executare a unui contract inregistrat la bursa se solutioneaza de Camera arbitrala a bursei de marfuri."
    52. Titlul capitolului IX va avea urmatorul cuprins:
    "CAP. 9
    Dispozitii speciale privind lichidarea judiciara a societatilor de brokeraj"
    53. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 39
    (1) Orice creditor a carui creanta are o cauza comerciala intr-un contract de bursa perfectat de o societate de brokeraj poate depune o cerere la tribunal pentru lichidarea judiciara a bunurilor societatii de brokeraj debitoare, cu proba incetarii platilor.
    (2) Lichidarea judiciara a societatilor de brokeraj se supune prevederilor cuprinse in sectiunile a 6-a si a 7-a ale cap. III din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata."
    54. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 40
    (1) In cazul admiterii cererii de incepere a lichidarii judiciare toate conturile deschise pe numele societatii de brokeraj debitoare la o banca sau casa de compensatie vor fi comunicate judecatorului-sindic, la cererea acestuia, si vor fi tratate separat de conturile prin care societatea de brokeraj debitoare a efectuat tranzactii in contul clientilor sai.
    (2) Soldul rezultand din registrele si conturile deschise pe numele unei societati de brokeraj debitoare nu va putea fi compensat cu soldul rezultand din conturile prin care societatea de brokeraj debitoare le-a deschis in contul clientilor sai."
    55. La articolul 41, alineatele (1) - (4) vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 41
    (1) Continuarea tranzactiilor la bursa, in tot sau in parte, dupa inceperea procedurii de lichidare a unei societati de brokeraj se poate face numai cu acordul creditorului sau al majoritatii creditorilor, in limitele si in conditiile pe care acestia le stabilesc. In caz contrar toate contractele futures sau cu optiuni perfectate la bursa si nescadente la data inceperii procedurii de lichidare se compenseaza conform regulilor de bursa.
    (2) Efectuarea tranzactiilor la bursa se face de societatea de brokeraj debitoare, pana la inchiderea procedurii de lichidare, sau de o alta societate de brokeraj, care a preluat tranzactiile la bursa ale societatii de brokeraj debitoare.
    (3) Cererea de continuare a tranzactiilor la bursa pana la inchiderea procedurii de lichidare se introduce de creditori la tribunalul in a carui raza teritoriala debitorul isi are sediul principal. O data sesizat, tribunalul este obligat sa examineze cererea si documentele care o insotesc. Acestea trebuie sa cuprinda date cu privire la conturile deschise in numele societatii de brokeraj debitoare pentru operatiuni in contul creditorilor sai, numarul si tipul de contracte nelichidate, clasa de produs contractata, calitatea si cantitatea acesteia sau tipul de activ monetar ori financiar si valoarea acestuia.
    (4) In cazul in care cererea de continuare a tranzactiei este admisa, tribunalul dispune continuarea acesteia si desemneaza societatea de brokeraj care va compensa sau va executa la bursa contractele futures ori cu optiuni, nescadente la data introducerii cererii."
    56. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 42
    Perfectarea unui contract la bursa in contul unui client al societatii de brokeraj debitoare se face cu aprobarea judecatorului-sindic, numai in cazul in care oferta a fost negociata, cel mai tarziu in termen de 5 zile de la primirea unui ordin de bursa, iar acesta a fost inregistrat la bursa pana la formularea cererii creditorilor de incepere a procedurii de lichidare sau ulterior, dar nu mai inainte de implinirea termenului de 5 zile pentru executarea ordinului de bursa."
    57. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 44
    In toate cazurile in care cursul de bursa la o clasa de produs, activ monetar sau financiar depaseste valoarea garantiilor depuse in contul unui contract futures necompensat, pe care societatea de brokeraj debitoare l-a incheiat in contul unui client, atunci judecatorul-sindic, prin lichidator, cu acordul titularului de contract, compenseaza acel contract, achita toate debitele catre casa de compensatie sau transfera contractul unei alte societati de brokeraj care nu face obiectul lichidarii judiciare."
    58. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 45
    (1) Este interzisa orice participare la capitalul unei societati de bursa ce confera detinatorului sau detinatorilor, persoane implicate sau afiliate, mai mult de 5% din totalul drepturilor de vot in adunarea generala a actionarilor si care poate asigura astfel o pozitie semnificativa.
    (2) Se interzice oricarei persoane ca, in mod direct sau indirect:
    a) sa efectueze in cursul aceleiasi zile, pentru orice contract pe piata futures sau pe piata cu optiuni, tranzactii egale sau care depasesc valorile limita stabilite de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
    b) sa detina pentru orice marfa pozitii egale sau care depasesc limitele stabilite de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
    (3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) cazurile in care persoana respectiva intocmeste si inainteaza la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare rapoarte privind asemenea tranzactii sau pozitii, conform prevederilor cuprinse in regulamentele si dispozitiile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare si, de asemenea, pastreaza evidenta tuturor acestor tranzactii si pozitii, precum si a tranzactiilor la disponibil, a stocurilor si a contractelor de vanzare si cumparare, asa cum se prevede in regulamentele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
    (4) Se interzice oricarei persoane ca, pentru orice marfa:
    a) sa manipuleze sau sa incerce sa manipuleze preturile contractelor futures sau cu optiuni ori ale contractelor spot si forward inregistrate la bursa de marfuri;
    b) sa cumpere o marfa sau un contract de bursa in asa fel incat sa obtina controlul pretului acestuia sau sa incerce acest lucru;
    c) sa furnizeze cu intentie raportari false, confuze sau lipsite de precizie ori sa fie sursa unor asemenea raportari privind recoltele, informatiile de piata sau conditiile care influenteaza ori pot sa influenteze preturile acestor marfuri."
    59. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 46
    (1) Bursele de marfuri sunt obligate sa pastreze registrele-jurnal cel putin 5 ani. Copiile de pe registrele-jurnal vor fi transmise la sfarsitul fiecarui an financiar Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare. Registrele-jurnal vor putea fi verificate oricand, la cererea Camerei arbitrale a bursei, a unei instante judecatoresti sau a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.
    (2) Orice persoana sau entitate autorizata ori care urmeaza sa fie autorizata ca societate de brokeraj, broker sau societate de consultanta:
    a) va tine documentele si evidentele activitatii sale de societate de brokeraj, broker si societate de consultanta si ale tranzactiilor si pozitiilor sale, precum si ale tranzactiilor si pozitiilor clientilor sai, dupa cum se prevede in reglementarile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;
    b) va intocmi rapoarte cu privire la activitatea desfasurata si la tranzactiile si pozitiile sale, precum si la tranzactiile si pozitiile clientilor sai, dupa cum se prevede in reglementarile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;
    c) va pastra asemenea registre si evidente cu privire la activitati, tranzactii si pozitii timp de cel putin 5 ani;
    d) va pune aceste registre si evidente la dispozitie persoanelor imputernicite de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare sa efectueze controale."
    60. Dupa articolul 46 se introduce articolul 46^1 cu urmatorul cuprins:
    "Art. 46^1
    Prin derogare de la dispozitiile art. 1 alin. (2) lit. a), bursele de marfuri pot facilita tranzactii cu orice tip de produs industrial pentru o perioada de cel mult 5 ani. De asemenea, bursele de marfuri pot organiza licitatii pentru vanzarea de active ale societatilor comerciale la care statul este actionar, pentru achizitii si vanzari publice de bunuri si servicii, precum si pentru orice alte produse si servicii."
    61. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 47
    La bursele de marfuri se pot efectua tranzactii cu active monetare in cadrul pietelor futures sau cu optiuni, in baza autorizatiei speciale acordate de Banca Nationala a Romaniei."
    62. Dupa articolul 47 se introduc articolele 47^1 - 47^4 cu urmatorul cuprins:
    "Art. 47^1
    Societatile comerciale, bancile si fondurile de investitii - persoane juridice - pot compensa castigurile sau pierderile rezultate in urma tranzactiilor pe pietele futures si cu optiuni cu pierderile sau cu castigurile obtinute din activitatea curenta a acestora, daca tranzactiile efectuate au ca obiect active prevazute la art. 47. Astfel de compensari vor fi evidentiate contabil potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Finantelor.
    Art. 47^2
    Bursele de marfuri si societatile de brokeraj infiintate inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante se vor reorganiza in termen de 24 de luni de la intrarea in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante, vor functiona cu autorizatia Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare si vor fi incluse in lista pietelor reglementate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
    Art. 47^3
    Sumele provenite din amenzile aplicate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare se constituie in sursa de alimentare a Fondului de compensare a investitorilor, reglementat de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
    Art. 47^4
    In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante Parlamentul Romaniei va completa lista membrilor cu 2 noi membri ai Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, inclusiv vicepresedintele responsabil cu bursele de marfuri."
    63. Articolul 48 se abroga.
    64. Articolul 49 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 49
    In aplicarea dispozitiilor art. 3 lit. l), ale art. 31 alin. (1) lit. a) si alin. (2) si (3), precum si ale art. 32 alin. (2) si (3), care privesc piata la disponibil, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare va emite reglementari speciale in termen de 6 luni de la data publicarii legii de aprobare a prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 2
    Ordonanta Guvernului nr. 69/1997 privind bursele de marfuri, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, va fi republicata, dandu-se articolelor si alineatelor numerotarea corespunzatoare.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 12 iunie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                           PRESEDINTELE SENATUI
                           MIRCEA IONESCU-QUINTUS

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 13 iunie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                    p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
                             MIRON TUDOR MITREA



SmartCity5

COMENTARII la Legea 129/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 129 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu