Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 123 din 16 octombrie 1996

pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Socialista Vietnam, semnata la Hanoi la 8 iulie 1995

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 261 din 25 octombrie 1996


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Republica Socialista Vietnam, semnata la Hanoi la 8 iulie 1995.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 7 mai 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                    p. PRESEDINTELE SENATUI
                           ION SOLCANU

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 30 septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                 PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                          ADRIAN NASTASE

                           CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Republica Socialista Vietnam

    Romania si Republica Socialista Vietnam, denumite in continuare parti contractante,
    animate de dorinta de a dezvolta si de a intari, in continuare, legaturile prietenesti, traditionale, dintre cele doua tari,
    reafirmand hotararea de a aseza la baza relatiilor lor increderea, cooperarea si ajutorul reciproc, in conformitate cu principiile respectarii independentei, suveranitatii si integritatii teritoriale, al egalitatii in drepturi si neamestecului in treburile interne,
    dorind sa reglementeze si sa dezvolte relatiile consulare dintre cele doua state pe baza respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului si a angajamentelor internationale asumate,
    au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara, in care scop au convenit asupra urmatoarelor:

    CAP. 1

    Art. 1
    Definitii
    1. In sensul prezentei conventii, expresiile de mai jos vor avea urmatorul inteles:
    a) oficiu consular inseamna orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agentie consulara;
    b) circumscriptie consulara inseamna teritoriul atribuit unui oficiu consular pentru exercitarea functiilor consulare;
    c) sef de oficiu consular inseamna persoana insarcinata sa actioneze in aceasta calitate;
    d) functionar consular inseamna oricare persoana, inclusiv seful oficiului consular, insarcinata sa exercite functiile consulare;
    e) angajat consular inseamna oricare persoana care face parte din serviciul administrativ sau tehnic al oficiului consular;
    f) membru al personalului de serviciu inseamna oricare persoana apartinand serviciului casnic al unui oficiu consular;
    g) membru al oficiului consular inseamna functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
    h) membru al personalului particular inseamna persoana folosita in mod exclusiv in serviciul privat al unui membru al oficiului consular;
    i) membru de familie inseamna sotul sau sotia membrului oficiului consular, precum si copiii minori ai acestuia;
    j) membru al personalului consular inseamna functionarii consulari, altii decat seful oficiului consular, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
    k) localuri consulare inseamna cladirile sau partile de cladiri si terenurile aferente, care, indiferent in a cui proprietate se afla, sunt folosite exclusiv pentru scopurile oficiului consular;
    l) arhive consulare inseamna toate hartile, documentele, corespondenta, cartile, filmele, benzile magnetice, mijloacele tehnice folosite pentru culegerea si utilizarea informatiilor, registrele oficiului consular, precum si materialul de cifru, codurile, fisierele si mobilierul folosite pentru a le proteja si a le conserva;
    m) nava inseamna orice mijloc civil de navigatie, care are dreptul sa arboreze drapelul statului trimitator, potrivit legilor acestuia, cu exceptia navelor militare;
    n) aeronava inseamna orice aparat civil de zbor, inregistrat in statul trimitator si care are dreptul sa foloseasca insemnele de inregistrare ale acestui stat, cu exceptia aparatelor militare.
    2. Dispozitiile prezentei conventii referitoare la cetatenii statului trimitator se aplica, in mod corespunzator, atunci cand contextul o permite, si persoanelor juridice care sunt constituite conform legislatiei statului trimitator si care isi au sediul inregistrat in acest stat.

    CAP. 2
    Infiintarea de oficii consulare si numirea membrilor oficiilor consulare

    Art. 2
    Infiintarea unui oficiu consular
    1. Statul trimitator poate infiinta un oficiu consular pe teritoriul statului de resedinta, numai cu consimtamantul acestui stat.
    2. Sediul oficiului consular, rangul si circumscriptia sa consulara, precum si numarul membrilor oficiului consular sunt stabilite de statul trimitator si sunt supuse aprobarii statului de resedinta. Statul trimitator poate aduce modificari ulterioare sediului oficiului consular, rangului sau circumscriptiei sale consulare, precum si numarului membrilor oficiului, numai cu consimtamantul statului de resedinta.
    3. Consimtamantul expres si prealabil al statului de resedinta este, de asemenea, cerut pentru deschiderea unui birou situat in afara sediului unui oficiu consular existent.
    Art. 3
    Numirea si admiterea sefului oficiului consular
    1. Statul trimitator va solicita, pe cale diplomatica, acordul prealabil al statului de resedinta in vederea numirii sefului oficiului consular.
    2. Sub rezerva prevederilor prezentei conventii, modalitatile de numire si de admitere a sefului oficiului consular sunt stabilite de legile, regulamentele si de uzantele statului trimitator, cu observarea legilor si a uzantelor statului de resedinta.
    Art. 4
    Eliberarea patentei consulare si notificarea numirii sefului oficiului consular
    1. Statul trimitator elibereaza sefului oficiului consular un document, sub forma de patenta consulara sau un document similar, intocmit pentru fiecare numire, atestand calitatea sa si indicand, ca regula generala, numele, prenumele si clasa sa, precum si circumscriptia consulara si sediul oficiului consular.
    2. Statul trimitator transmite guvernului statului de resedinta, pe cale diplomatica sau pe orice alta cale potrivita, patenta consulara sau documentul similar.
    Art. 5
    Exequaturul
    1. Seful oficiului consular este admis sa-si exercite functiile printr-o autorizatie a statului de resedinta, denumita exequatur, oricare ar fi forma acesteia.
    2. Statul care refuza sa elibereze exequaturul nu este obligat sa comunice statului trimitator motivele refuzului sau.
    3. Sub rezerva prevederilor art. 6 si 8, seful oficiului consular nu poate sa-si exercite functiile sale inainte de primirea exequaturului.
    Art. 6
    Admiterea provizorie a sefului oficiului consular
    Pana la eliberarea exequaturului, seful oficiului consular poate fi admis de statul de resedinta, cu titlu provizoriu, sa isi exercite functiile sale. In acest caz, dispozitiile prezentei conventii ii sunt aplicabile.
    Art. 7
    Exercitarea cu titlu temporar a functiilor de sef al oficiului consular
    1. Daca seful oficiului consular este impiedicat sa-si exercite functiile sau daca postul este vacant, un gerant interimar poate actiona, cu titlu provizoriu, in calitate de sef al oficiului consular.
    2. Numele si prenumele gerantului interimar sunt notificate ministerului afacerilor externe al statului de resedinta de catre misiunea diplomatica a statului trimitator sau, in lipsa unei misiuni diplomatice a acestui stat in statul de resedinta, de catre seful oficiului consular sau, in cazul in care acesta este impiedicat sa o faca, de catre orice autoritate competenta a statului trimitator.
    In general, aceasta notificare trebuie facuta in prealabil.
    Statul de resedinta poate conditiona acordarea consimtamantului sau pentru admiterea ca gerant interimar a unei persoane de calitatea acesteia de agent diplomatic sau de functionar consular al statului trimitator in statul de resedinta.
    3. Autoritatile statului de resedinta trebuie sa acorde asistenta si protectie gerantului interimar. In perioada gerantei sale, prevederile prezentei conventii ii sunt aplicabile in aceeasi masura ca si sefului oficiului consular respectiv.
    4. Daca, in cazurile prevazute la paragraful 1 al acestui articol, un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice sau un reprezentant al ministerului afacerilor externe al statului trimitator este numit de acest stat in calitate de gerant interimar, acesta continua sa beneficieze de privilegiile si de imunitatile diplomatice.
    Art. 8
    Notificarea catre autoritatile din circumscriptia consulara
    De indata ce seful oficiului consular a fost admis, chiar cu titlu provizoriu, sa-si exercite functiile, statul de resedinta este obligat sa informeze imediat autoritatile din circumscriptia consulara si va lua masurile necesare pentru ca acesta sa-si poata indeplini functiile si sa beneficieze de prevederile prezentei conventii.
    Art. 9
    Cetatenia functionarilor consulari
    Functionarii consulari de cariera pot fi numai cetateni ai statului trimitator, care nu au domiciliul in statul de resedinta.
    Art. 10
    Exercitarea functiilor consulare intr-un stat tert
    Dupa notificarea facuta statelor interesate si daca nici unul dintre acestea nu se opune in mod expres, statul trimitator poate sa incredinteze unui oficiu consular, infiintat in statul de resedinta, exercitarea functiilor consulare intr-un alt stat.
    Art. 11
    Exercitarea functiilor consulare pentru un stat tert
    Dupa notificarea corespunzatoare facuta statului de resedinta si daca acesta nu se opune, un oficiu consular al statului trimitator poate exercita, in statul de resedinta, functii consulare pentru un stat tert.
    Art. 12
    Functionarii consulari onorifici
    In relatiile dintre ele, partile contractante pot numi si pot primi functionari consulari onorifici, aplicand, in ceea ce-i priveste, dispozitiile cap. 3 din Conventia de la Viena, din anul 1963, asupra relatiilor consulare si, atunci cand contextul o permite, prevederile prezentei conventii.
    Functionarii consulari onorifici pot avea cetatenia statului trimitator, a statului de resedinta sau a unui stat tert.
    Art. 13
    Notificarea catre statul de resedinta a numirilor, sosirilor si plecarilor membrilor oficiului consular
    Statul trimitator va notifica, in scris, ministerului afacerilor externe al statului de resedinta:
    a) numirea unui membru al oficiului consular, sosirea la post, plecarea sa definitiva sau incetarea exercitarii functiilor sale, precum si orice alte schimbari intervenite in statutul sau in timpul serviciului la oficiul consular;
    b) sosirea si plecarea definitiva a unui membru de familie a membrului oficiului consular si, daca este cazul, faptul ca o persoana devine sau inceteaza de a mai fi membru al familiei acestuia;
    c) sosirea si plecarea definitiva a unui membru al personalului particular, precum si incetarea serviciului in aceasta calitate;
    d) numirea si incetarea activitatii unui membru al oficiului consular sau a unui membru al personalului particular, care are domiciliul sau resedinta in statul de resedinta.
    Art. 14
    Documentele de identitate
    1. Autoritatile statului de resedinta vor elibera, in mod gratuit, fiecarui functionar consular, un document care atesta identitatea si calitatea sa, mentionand functia pe care o indeplineste la oficiul consular.
    2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se aplica si angajatilor consulari, membrilor personalului de serviciu si membrilor personalului particular, precum si membrilor familiilor acestora, cu conditia ca aceste persoane sa nu fie cetateni ai statului de resedinta sau sa nu domicilieze in acest stat.
    Art. 15
    Incetarea functiilor unui membru al oficiului consular
    1. Functiile unui membru al oficiului consular inceteaza, indeosebi, prin:
    a) notificarea incetarii functiilor acestuia, facuta statului de resedinta de catre statul trimitator;
    b) retragerea exequaturului;
    c) notificarea statului de resedinta, facuta statului trimitator, in sensul ca acesta a incetat sa mai considere persoana in cauza ca membru al oficiului consular.
    2. Statul de resedinta poate in orice moment, si fara a fi obligat sa-si motiveze decizia sa, sa comunice statului trimitator, pe cale diplomatica, ca retrage exequaturul eliberat sefului oficiului consular sau ca un alt functionar consular este declarat persona non grata, ori ca un alt membru al oficiului consular a devenit inacceptabil. Intr-o asemenea situatie, statul trimitator va rechema persoana in cauza, daca aceasta se afla deja in exercitiul functiilor sale, sau va retrage numirea, daca acesta nu a sosit la post. Daca statul trimitator nu indeplineste aceasta obligatie intr-un termen rezonabil, statul de resedinta poate inceta sa mai considere persoana in cauza ca membru al oficiului consular.

    CAP. 3
    Functii consulare

    Art. 16
    Scopul functiilor consulare
    Functionarul consular favorizeaza, prin toate mijloacele legale, dezvoltarea relatiilor economice, comerciale, culturale, stiintifice si turistice intre statul trimitator si statul de resedinta, promoveaza, in orice alt mod, relatii prietenesti intre statul trimitator si statul de resedinta, apara si protejeaza in statul de resedinta drepturile si interesele statului trimitator si ale cetatenilor sai.
    Art. 17
    Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
    1. Functionarul consular exercita functiile sale in cadrul circumscriptiei consulare. Totusi, in cazuri exceptionale, el poate exercita functiile sale si in afara acestei circumscriptii, cu consimtamantul statului de resedinta.
    2. In exercitarea functiilor sale, functionarul consular se poate adresa:
    a) autoritatilor locale din circumscriptia consulara;
    b) autoritatilor centrale ale statului de resedinta, in masura in care acest lucru este permis de legile, regulamentele si uzantele acestui stat, precum si de acordurile internationale.
    Art. 18
    Reprezentarea pe langa organizatii internationale
    Dupa notificarea facuta statului de resedinta, functionarul consular poate actiona si in calitate de reprezentant al statului trimitator pe langa organizatiile internationale care isi au sediul in statul de resedinta.
    Art. 19
    Reprezentarea cetatenilor in fata tribunalelor statului de resedinta
    1. Functionarul consular are dreptul, cu respectarea legilor si a procedurilor in vigoare in statul de resedinta, sa reprezinte pe cetatenii statului trimitator ori sa ia masuri in scopul reprezentarii corespunzatoare a acestora in fata tribunalelor sau a altor autoritati ale statului de resedinta. El poate cere, conform legilor si regulamentelor statului de resedinta, adoptarea de masuri provizorii, in vederea apararii drepturilor si a intereselor cetatenilor statului trimitator atunci cand, datorita absentei lor sau din oricare alta cauza, ei nu-si pot apara, in timp util, drepturile si interesele lor.
    2. Reprezentarea la care se refera paragraful 1 al prezentului articol ia sfarsit in momentul in care persoana reprezentata isi desemneaza un mandatar ori isi asigura personal apararea drepturilor si intereselor.
    Art. 20
    Inregistrarea cetatenilor, eliberarea de pasapoarte si acordarea de vize
    In conformitate cu legile statului trimitator, functionarul consular are dreptul:
    a) sa inregistreze pe cetatenii statului trimitator;
    b) sa elibereze cetatenilor statului trimitator pasapoarte sau alte documente de calatorie, sa faca modificari in acestea, sa le reinnoiasca, sa le extinda valabilitatea, sa le retraga ori sa le anuleze;
    c) sa acorde vize persoanelor care calatoresc in statul trimitator sau il tranziteaza.
    Art. 21
    Functii referitoare la starea civila
    In conformitate cu legile statului trimitator si daca nu se contravine legilor statului de resedinta, functionarul consular are dreptul:
    1. Sa incheie casatorii.
    Oficiul consular va informa autoritatile statului de resedinta in legatura cu casatoriile incheiate, daca legile statului de resedinta prevad aceasta.
    2. Sa inregistreze nasterile, casatoriile si decesele cetatenilor statului trimitator si sa elibereze documente corespunzatoare ori sa primeasca comunicari si dovezi privind nasterile, casatoriile sau decesele cetatenilor acestui stat.
    Totusi aceste prevederi nu dispenseaza cetatenii statului trimitator de obligatia de a respecta legislatia statului de resedinta in materie de inregistrare a nasterilor, casatoriilor sau a deceselor.
    3. Autoritatile statului de resedinta vor pune la dispozitia oficiului consular copiile si extrasele de pe documentele de stare civila privind pe cetatenii statului trimitator.
    Art. 22
    Functii notariale
    1. In conformitate cu prevederile legilor statului trimitator si ale statului de resedinta, functionarul consular are dreptul:
    a) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice declaratii ale cetatenilor statului trimitator;
    b) sa legalizeze contracte, cu exceptia celor care se refera la transmiterea proprietatii asupra unui imobil situat in statul de resedinta, incheiate intre cetatenii statului trimitator sau intre cetateni ai statului trimitator si cetateni ai altor state, daca acestea urmeaza sa produca efecte in statul trimitator sau intre cetatenii acestuia;
    c) sa primeasca, sa intocmeasca ori sa autentifice testamente facute de cetatenii statului trimitator;
    d) sa legalizeze documentele referitoare la cetatenii statului trimitator, eliberate de autoritatile acestui stat sau ale statului de resedinta, ori copii si extrase de pe acestea.
    2. Documentele mentionate la paragraful 1 al prezentului articol, intocmite, autentificate sau legalizate de functionarul consular, au aceeasi valoare juridica cu cele intocmite de catre autoritatile statului de resedinta, daca aceasta nu contravine legilor si regulamentelor acestui stat.
    Art. 23
    Primirea in depozit
    1. Functionarul consular are dreptul sa primeasca in depozit documente, sume de bani si obiecte de valoare, incredintate de cetatenii statului trimitator, daca prin aceasta nu se contravine legilor statului de resedinta.
    2. Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primeasca, pentru a le transmite proprietarilor lor, obiectele pierdute de cetatenii statului trimitator in timpul sejurului lor in statul de resedinta.
    Art. 24
    Tutela si curatela
    1. Autoritatile statului de resedinta informeaza oficiul consular ori de cate ori este necesar sa se instituie tutela sau curatela pentru a proteja un cetatean al statului trimitator, minor sau care are capacitatea limitata de a contracta, sau pentru a se asigura protectia drepturilor si intereselor acestuia in statul de resedinta si pe care cetateanul statului trimitator nu este in masura sa le administreze singur, indiferent de motive. Aceste masuri nu trebuie sa contravina legilor si reglementarilor statului de resedinta in aceasta materie.
    2. Functionarul consular poate sa informeze autoritatile competente ale statului de resedinta daca are cunostinta despre situatiile mentionate la paragraful 1 si el are dreptul sa ia legatura cu persoana care urmeaza sa fie desemnata in calitate de tutore sau curator.
    Art. 25
    Comunicarea si legatura cu cetatenii statului trimitator
    Functionarul consular are dreptul sa comunice si sa ia legatura cu cetateanul statului trimitator, sa-i acorde asistenta, sa-l indrume si, in caz de nevoie, sa-i asigure asistenta juridica. Statul de resedinta nu va limita in nici un fel posibilitatile de comunicare si de legatura ale cetatenilor statului trimitator cu oficiul lor consular si nici accesul lor la acesta.
    Art. 26
    Comunicarea cu cetatenii privati de libertate
    1. Functionarul consular va fi informat, cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare, de catre autoritatile competente ale statului de resedinta in legatura cu arestarea, retinerea preventiva sau despre oricare alta masura care limiteaza dreptul la libertate personala a unui cetatean al statului trimitator din circumscriptia sa consulara.
    2. Orice comunicare a cetateanului statului trimitator, fata de care s-a luat o masura de limitare a libertatii personale, adresata oficiului consular al statului trimitator, va fi transmisa acestuia, fara intarziere, de catre autoritatile statului de resedinta.
    3. Functionarul consular are dreptul sa-l viziteze si sa comunice cu cetateanul statului trimitator, arestat sau care este supus oricarei alte forme de limitare a libertatii personale, ori care executa o pedeapsa privativa de libertate, si, dupa caz, sa ii acorde sprijin si protectie.
    Dreptul la prima vizita si de comunicare se acorda si va putea fi exercitat cat mai curand posibil, fara a putea fi amanat dupa implinirea termenului de 4 zile lucratoare de la data informarii oficiului consular despre luarea masurii de privare sau de limitare, sub orice forma, a libertatii personale.
    Vizitele ulterioare pot fi permise la intervale rezonabile.
    4. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa pe cetatenii in cauza despre posibilitatea lor de a comunica cu functionarul consular.
    5. Vizitele si comunicarile mentionate la paragraful 3 al prezentului articol trebuie sa aiba loc in conformitate cu prevederile legilor si ale regulamentelor statului de resedinta, dar care nu trebuie sa impiedice exercitarea acestui drept.
    6. Functionarul consular trebuie sa se abtina de a interveni in favoarea unui cetatean al statului trimitator aflat in stare de detentie, daca acesta se opune.
    7. Cetateanul statului trimitator impotriva caruia s-a luat masura privarii de libertate are dreptul de a trimite scrisori sau alta corespondenta si de a primi pachete, continand obiecte de uz personal, in limitele permise de legile si de regulamentele statului de resedinta.
    8. In cazul in care autoritatile statului de resedinta au pornit procesul penal sau au deschis o alta procedura impotriva cetateanului statului trimitator, acestea, la cererea celui in cauza, vor informa pe functionarul consular al statului trimitator asupra invinuirilor care le aduc cetateanului respectiv, data si locul cand a fost facuta judecata acestuia sau procedura care il priveste.
    Functionarul consular are dreptul de a asista la proces sau la procedura respectiva.
    Art. 27
    Accidente
    Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, imediat, oficiul consular in legatura cu toate accidentele grave de circulatie ale cetatenilor statului trimitator. La cererea oficiului consular, acestea ii vor pune la dispozitie documentele intocmite de organele competente in legatura cu evenimentele rutiere in care a fost implicat un cetatean al statului trimitator.
    Art. 28
    Decesul unui cetatean al statului trimitator
    Autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere, pe functionarul consular, in legatura cu decesul unui cetatean al statului trimitator. La cererea oficiului consular, acestea ii vor trimite, gratuit, certificatul de deces ori o copie de pe documentele care confirma decesul.
    Art. 29
    Functii in materie de succesiuni
    1. Autoritatile competente ale statului de resedinta informeaza, fara intarziere, oficiul consular in legatura cu deschiderea in acest stat a unei succesiuni, ca urmare a decesului unui cetatean al statului trimitator, precum si in legatura cu deschiderea unei succesiuni, indiferent de cetatenia persoanei decedate, de care poate fi interesat un cetatean al statului trimitator sau statul trimitator insusi, in calitate de mostenitor, titular de drepturi sau legatar.
    2. Autoritatile statului de resedinta vor lua masurile necesare, prevazute de legile si regulamentele acestui stat, pentru conservarea succesiunii si pentru a transmite functionarului consular copia de pe testament, daca acesta a fost intocmit, precum si toate informatiile de care dispun in legatura cu titularii de drepturi, cu domiciliul lor permanent sau temporar, cu valoarea si componenta masei succesorale, inclusiv cu privire la sumele provenite din asigurarile sociale sau din alte venituri, ori din politele de asigurare. Ele vor informa, de asemenea, asupra datei cand urmeaza sa se deschida procedura succesorala sau despre stadiul acestei proceduri.
    3. Functionarul consular este autorizat sa reprezinte direct, fara procura, in fata tribunalelor sau a altor autoritati ale statului de resedinta, sau, indirect, prin intermediul unui reprezentant al sau, pe cetatenii statului trimitator care au dreptul sau care au pretentii la o succesiune deschisa in statul de resedinta, daca acestia sunt absenti sau nu au desemnat un mandatar legal al lor.
    4. Functionarul consular are dreptul sa solicite autoritatilor competente ale statului de resedinta:
    a) sa conserve succesiunea, sa puna ori sa ridice sigilii, sa ia masurile necesare conservarii ei, inclusiv desemnarea unui administrator al succesiunii, precum si sa participe la aceste operatiuni;
    b) sa procedeze la vanzarea bunurilor care fac parte din succesiune si sa comunice data fixata pentru aceasta vanzare, astfel incat el sa poata fi prezent.
    5. Autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere, pe functionarul consular, despre incheierea procedurii succesorale sau a celorlalte formalitati oficiale legate de succesiune si, dupa plata aferenta datoriilor, taxelor si impozitelor, vor permite ca activele succesiunii sau bunurile personale ale persoanelor pe care le reprezinta sa fie exportate beneficiarilor.
    6. In cazul in care valoarea succesiunii nu este importanta, functionarul consular va putea cere ca bunurile succesorale sa-i fie remise lui. In aceasta situatie el are dreptul de a le transmite persoanelor interesate.
    7. Functionarul consular are dreptul sa primeasca, in vederea transmiterii celor interesati, bunurile personale si valorile apartinand cetatenilor statului trimitator care nu domiciliaza in statul de resedinta, precum si sumele care le revin acestora din indemnizatiile de pensie, din drepturile de asigurari sociale, din salarii, din politele de asigurare sau din gratificatii.
    8. Daca un cetatean al statului trimitator, care nu are domiciliul permanent in statul de resedinta, a decedat in timpul unei sederi temporare in acest stat, bunurile sale trebuie conservate de catre autoritatile competente ale statului de resedinta si, apoi, transmise, fara o procedura speciala, functionarului consular al statului trimitator. Functionarul consular trebuie sa acopere datoriile contractate de defunct in timpul sederii acestuia in statul de resedinta, pana la nivelul care sa nu depaseasca valoarea acestor bunuri.
    9. Transferul bunurilor si al activelor din statul de resedinta se va putea face cu respectarea legislatiei acestui stat.
    Art. 30
    Asistenta acordata navelor
    1. Functionarul consular are dreptul sa acorde orice fel de asistenta, prevazuta in prezenta conventie, navelor statului trimitator, precum si echipajelor acestor nave in timpul stationarii lor in apele teritoriale sau interioare ale statului de resedinta, ori in porturi. El poate beneficia de dreptul de control si de inspectie asupra navelor acestui stat si echipajelor lor. In acest scop, el poate urca la bordul navelor statului trimitator pentru a interoga pe comandant si pe membrii echipajului navei.
    2. Comandantul si membrii echipajului au dreptul sa fie vizitati de functionarul consular, la bordul navei, sa comunice cu el, precum si sa viziteze oficiul consular, in conformitate cu legile statului de resedinta, in special cu legile si cu reglementarile portuare si cu cele care privesc trecerea frontierei.
    3. In indeplinirea functiilor privind nava statului trimitator, comandantul sau echipajul ei, functionarul consular poate solicita asistenta autoritatilor competente ale statului de resedinta.
    Art. 31
    Dreptul functionarului consular privind nava si echipajul
    In ceea ce priveste navele statului trimitator, functionarul consular are dreptul:
    a) fara a prejudicia drepturile autoritatilor statului de resedinta, sa chestioneze pe comandantul navei sau pe oricare alt membru al echipajului, sa viziteze nava, sa verifice, sa primeasca, sa intocmeasca sau sa semneze orice fel de certificate sau alte documente privind nava, sa faca declaratii referitoare la nava, la incarcatura si la voiajul acesteia, precum si sa elibereze documentele necesare facilitarii intrarii, sederii si iesirii navei;
    b) sa intervina in vederea rezolvarii, sau pentru gasirea de solutii, conform legislatiei statului trimitator, a oricaror litigii dintre comandant si ceilalti membri ai echipajului, inclusiv in cazul litigiilor privind contractele de angajare si conditiile de munca;
    c) in conformitate cu legea statului trimitator, sa participe la instalarea sau concedierea comandantului si a altor membri ai echipajului;
    d) sa ia masurile necesare in vederea spitalizarii si repatrierii comandantului sau oricarui alt membru al echipajului;
    e) sa acorde sprijin si asistenta comandantului navei sau oricarui alt membru al echipajului in fata tribunalelor si a altor autoritati ale statului de resedinta;
    f) sa ia masuri utile pentru asigurarea mentinerii disciplinei si ordinii la bordul navei.
    Art. 32
    Interventia autoritatilor statului de resedinta la bordul navei
    1. In cazul in care un tribunal sau oricare alta autoritate a statului de resedinta are intentia sa aresteze ori sa retina la bordul navei statului trimitator pe comandant, pe un alt membru al echipajului, pe un pasager al acestei nave sau pe o alta persoana care nu este cetatean al statului de resedinta, sa aplice sechestru pe un bun aflat la bord ori sa angajeze o ancheta oficiala la bordul navei, trebuie sa informeze, in prealabil, pe functionarul consular, astfel incat el sa poata asista la luarea oricareia dintre aceste masuri. Daca, datorita urgentei situatiei, nu a fost posibil sa fie informat functionarul consular sau daca acesta nu a fost prezent la luarea masurilor autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere si in mod complet, pe functionarul consular in legatura cu masurile pe care le-a luat. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor facilita vizita functionarului consular la persoana arestata sau retinuta si comunicarea lui cu aceasta si vor asigura luarea masurilor corespunzatoare menite sa protejeze interesele persoanei sau ale navei.
    2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se aplica, de asemenea, in cazul in care autoritatile statului de resedinta cer comandantului sau unui membru al echipajului navei statului trimitator sa coboare la tarm pentru a raspunde unor intrebari in legatura cu nava statului trimitator.
    3.  Cu exceptia cazurilor in care functionarul consular ori comandantul navei statului trimitator o cer, sau cu aprobarea acestora, autoritatile judiciare sau alte autoritati ale statului de resedinta nu pot interveni in problemele interne ale navei statului trimitator privind relatiile dintre membrii echipajului, raporturile de munca si alte activitati de natura interna ale acesteia, cu conditia sa nu fie incalcate legile si reglementarile statului de resedinta referitoare la linistea si ordinea publica.
    4. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplica in cazul controlului obisnuit, efectuat de autoritatile statului de resedinta in materie de pasapoarte, vama, sanatate publica, poluarea apelor marii si ocrotirea vietii umane pe mare ori in cazul oricarui alt demers intreprins la cererea sau cu consimtamantul comandantului navei.
    Art. 33
    Avaria sau naufragiul navei
    1. Daca o nava a statului trimitator naufragiaza, este avariata, esueaza, este aruncata la tarm sau sufera orice alte stricaciuni in apele teritoriale sau interioare ale statului de resedinta, inclusiv in porturi, autoritatile acestui stat vor informa, fara intarziere, pe functionarul consular despre aceasta.
    2. In cazurile aratate la paragraful 1 al prezentului articol, autoritatile statului de resedinta vor lua, conform legilor interne, masurile necesare pentru a organiza salvarea si protectia navei, pasagerilor, echipajului, echipamentului navei, incarcaturii, proviziilor si a altor obiecte aflate la bordul navei si, de asemenea, pentru a evita orice prejudicii aduse bunurilor, precum si pentru a impiedica dezordini la bordul navei sau pentru a le elimina. Aceste masuri vor fi luate, de asemenea, si fata de obiectele care fac parte din nava sau din incarcatura ei si care au fost aruncate peste bord, informand pe functionarul consular despre masurile luate. Aceste autoritati vor ajuta pe functionarul consular sa ia toate masurile de inlaturare a urmarilor avariei, esuarii sau naufragiului.
    3. In cazul in care proprietarul navei, comandantul acesteia sau oricare alta persoana nu poate fi prezenta sau nu poate lua masurile necesare pentru conservarea, salvarea sau administrarea bunurilor sau marfurilor de pe nava statului trimitator, functionarul consular poate, in numele proprietarului, sa ia masurile pe care insusi proprietarul navei sau al marfurilor le-ar fi putut lua intr-o astfel de situatie ori sa solicite autoritatilor statului de resedinta sa ia ele aceste masuri.
    4. Functionarul consular poate, de asemenea, sa ia masurile prevazute la paragraful 3 al prezentului articol si, atunci cand un obiect, apartinand unui cetatean al statului trimitator, provenind de la bordul sau din incarcatura unei nave, indiferent de nationalitatea ei, a fost adus intr-un port sau gasit pe tarm sau in apropierea tarmului de pe o nava avariata, esuata sau naufragiata. Autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere pe functionarul consular despre existenta unui asemenea obiect.
    5. Functionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisa, pentru a determina cauzele avariei, esuarii sau ale naufragiului, conformandu-se legilor si regulamentelor statului de resedinta.
    Art. 34
    Decesul sau disparitia unui membru al echipajului
    1. Daca comandantul sau oricare alt membru al echipajului unei nave a statului trimitator a decedat sau este dat disparut in statul de resedinta, la bordul navei sau pe uscat, comandantul sau inlocuitorul sau, precum si functionarul consular al statului trimitator sunt singurii competenti sa faca inventarul obiectelor, valorilor sau al altor bunuri lasate de defunct sau de disparut si sa ia masurile necesare conservarii bunurilor sau transmiterii lor, in vederea lichidarii succesiunii. Daca defunctul sau disparutul sunt cetateni ai statului de resedinta, comandantul sau inlocuitorul sau va intocmi inventarul in momentul constatarii decesului sau al disparitiei si va remite o copie de pe inventarul autoritatilor statului de resedinta, competente sa efectueze demersurile necesare pentru conservarea bunurilor, si, in caz de nevoie, pentru lichidarea succesiunii.
    Aceste autoritati vor informa oficiul consular al statului trimitator in legatura cu demersurile lor.
    2. In cazul in care functionarul consular exercita drepturile in materie succesorala, prevazute la paragraful 1 al prezentului articol, el trebuie sa se conformeze legilor si regulamentelor statului de resedinta.
    Art. 35
    Aeronave civile
    Prevederile art. 30, 31, 32, 33 si 34 ale prezentei conventii se aplica, in mod corespunzator, si aeronavelor statului trimitator, cu conditia ca aceasta sa nu contravina prevederilor acordurilor bi - sau multilaterale in domeniu, la care sunt parti ambele state contractante.
    Art. 36
    Drepturi si taxe consulare
    1. Oficiul consular poate incasa pe teritoriul statului de resedinta drepturi si taxe pentru serviciile consulare, efectuate conform legilor si regulamentelor statului trimitator.
    2. Sumele incasate pentru serviciile consulare efectuate, mentionate la paragraful 1 al prezentului articol, sunt exceptate de la orice impozite si taxe in statul de resedinta.
    3. Statul de resedinta va permite oficiului consular sa depuna sumele rezultate din taxele consulare intr-un cont bancar.
    Art. 37
    Transmiterea actelor
    Functionarul consular are dreptul sa transmita acte judiciare sau extrajudiciare sau comisii rogatorii, conform cu acordurile internationale in vigoare intre partile contractante, iar, in lipsa unor asemenea acorduri, intr-un mod compatibil cu legile si cu reglementarile statului de resedinta. Acest drept nu poate fi exercitat decat fata de cetatenii statului trimitator si fara a aplica mijloace de constrangere.
    Art. 38
    Alte functii consulare
    Functionarul consular poate indeplini orice alte functii consulare cu care il insarcineaza statul trimitator, daca acestea nu sunt contrare legilor si regulamentelor statului de resedinta sau daca statul de resedinta nu se opune indeplinirii lor.

    CAP. 4
    Facilitati, privilegii si imunitati
    Art. 39
    Facilitati acordate oficiului consular pentru activitatea sa
    Statul de resedinta acorda oficiului consular orice inlesniri pentru exercitarea functiilor consulare si ia masurile necesare pentru ca membrii oficiului consular sa-si poata indeplini insarcinarile oficiale si sa beneficieze de imunitatile si privilegiile prevazute in prezenta conventie.
    Art. 40
    Folosirea drapelului si a stemei nationale
    1. Statul trimitator are dreptul sa foloseasca in statul de resedinta drapelul sau national si scutul cu stema de stat, conform prevederilor prezentului articol:
    a) drapelul national al statului trimitator poate fi arborat la cladirea destinata ca sediu al oficiului consular, la resedinta sefului oficiului consular, precum si pe mijloacele sale de transport, atunci cand acestea sunt folosite in interes oficial;
    b) scutul cu stema statului trimitator si denumirea oficiului consular, scrisa in limba statului trimitator si in cea a statului de resedinta, pot fi asezate pe cladirea destinata ca sediu al oficiului consular si pe resedinta sefului oficiului consular.
    In exercitarea drepturilor acordate prin prezentul articol, se vor respecta legile, regulamentele si uzantele statului de resedinta.
    Art. 41
    Localuri si locuinte
    Statul de resedinta sprijina statul trimitator ca in cadrul legilor si reglementarilor sale sa-si poata procura localurile necesare oficiului consular si, in caz de nevoie, locuinte convenabile pentru membrii oficiului consular.
    Art. 42
    Facilitati pentru procurarea de terenuri si cladiri
    1. Statul trimitator are dreptul, in cadrul legilor si al reglementarilor statului de resedinta:
    a) sa procure cladiri sau parti de cladiri, destinate birourilor oficiului consular, resedintei sefului oficiului consular sau locuintelor celorlalti membri ai oficiului consular;
    b) sa construiasca sau sa amenajeze, in aceleasi scopuri, cladirile procurate;
    c) sa transfere dreptul de proprietate asupra cladirilor sau partilor din cladiri astfel procurate sau construite.
    2. Dispozitiile paragrafului 1 al prezentului articol nu absolva statul trimitator de obligatia de a respecta reglementarile si restrictiile in materie de constructii, de urbanism, cele privitoare la protectia ansamblurilor arhitectonice si a monumentelor, aplicabile pe teritoriul unde se afla amplasate cladirile sau partile din cladiri destinate localurilor consulare.
    Art. 43
    Inviolabilitatea localurilor consulare si a resedintei sefului oficiului consular
    1. Localurile consulare si resedinta sefului oficiului consular sunt inviolabile. Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in acestea decat cu consimtamantul sefului oficiului consular, al sefului misiunii diplomatice a statului trimitator sau al persoanei desemnate de unul dintre acestia.
    2. Statul de resedinta are obligatia speciala de a lua toate masurile necesare pentru a impiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare si pentru a impiedica tulburarea linistii oficiului consular sau atingerea demnitatii sale.
    Art. 44
    Scutirea de rechizitii
    Localurile consulare, resedinta sefului oficiului consular si locuintele celorlalti membri ai oficiului consular, mobilierul lor, bunurile oficiului consular ca si mijloacele de transport, nu pot face obiectul nici unei forme de rechizitie, pentru cazuri de utilitate publica sau de aparare nationala.
    Art. 45
    Scutirea fiscala a localurilor consulare
    1. Localurile consulare si resedinta sefului oficiului consular, pe care statul trimitator sau o alta persoana, actionand in numele acestui stat, le are in proprietate sau este locatar, sunt scutite de impozite si de taxe de orice fel, nationale, regionale sau comunale, cu exceptia taxelor percepute ca remunerare pentru serviciile special prestate.
    2. Scutirea fiscala prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol nu se aplica impozitelor si taxelor care, dupa legile si regulamentele statului de resedinta, cad in sarcina persoanei care a contractat cu statul trimitator sau a celei care a actionat in numele acestui stat.
    Art. 46
    Inviolabilitatea arhivelor si a documentelor consulare
    Arhivele si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si in orice loc s-ar afla.
    Art. 47
    Libertatea de comunicare
    1. Statul de resedinta permite si protejeaza comunicarea libera a oficiului consular pentru orice scopuri oficiale. Oficiul consular poate folosi toate mijloacele de comunicatie potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau consulari, valiza diplomatica sau consulara si mesaje in clar sau cifrate, pentru comunicarea cu guvernul, cu misiunile diplomatice si cu celelalte oficii consulare ale statului trimitator, oriunde s-ar gasi ele. Totusi oficiul consular nu poate instala si utiliza un post de radioemisie decat cu consimtamantul statului de resedinta.
    2. Corespondenta oficiala a oficiului consular este inviolabila.
    Prin expresia corespondenta oficiala se intelege intreaga corespondenta referitoare la oficiul consular si la functiile sale.
    3. Valiza consulara nu poate fi deschisa sau retinuta.
    4. Coletele, care constituie valiza consulara, trebuie sa poarte semne exterioare vizibile ale caracterului lor si nu pot contine decat corespondenta oficiala, documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficiala.
    5. Curierul consular trebuie sa posede un document oficial, care sa ateste calitatea sa si sa precizeze numarul de colete care constituie valiza consulara. In afara de cazul in care statul de resedinta consimte la aceasta, el nu trebuie sa fie nici cetatean al statului de resedinta, nici, cu exceptia cand el este cetatean al statului trimitator, o persoana domiciliata in statul de resedinta. In exercitarea functiilor sale, curierul consular este protejat de statul de resedinta. El se bucura de inviolabilitatea persoanei sale si nu poate fi supus nici unei forme de arestare, detentie sau oricarei alte forme de limitare a libertatii sale personale.
    6. Statul trimitator si oficiul consular al acestuia pot desemna curieri consulari provizorii, care pot beneficia de privilegii si imunitati conform paragrafului 5 al acestui articol, pana la predarea valizei consulare.
    7. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau aeronave a statului trimitator, care urmeaza sa soseasca intr-un loc de intrare autorizat in statul de resedinta. Acest comandant trebuie sa poarte un document oficial, indicand numarul de colete care constituie valiza diplomatica, dar el nu este considerat curier consular. Printr-un aranjament cu autoritatile locale competente, oficiul consular poate trimite pe unul dintre membrii sai sa ia valiza consulara, in mod direct si liber, de la comandantul navei sau al aeronavei si sa predea o asemenea valiza consulara, in acelasi mod.
    Art. 48
    Protectia functionarilor consulari
    Statul de resedinta va trata pe functionarul consular cu respectul cuvenit si va lua masurile necesare pentru a impiedica orice atingere adusa persoanei, libertatii si demnitatii sale.
    Art. 49
    Inviolabilitatea personala a functionarului consular
    Persoana functionarului consular este inviolabila. Functionarul consular nu poate fi arestat, detinut ori supus oricarei alte forme de limitare a libertatii personale.
    Art. 50
    Imunitatea de jurisdictie a membrilor oficiului consular
    1. Functionarii consulari se bucura de imunitatea de jurisdictie penala, civila si administrativa a statului de resedinta.
    2. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu nu sunt supusi jurisdictiei penale, civile si administrative a statului de resedinta pentru nici un act indeplinit in exercitarea atributiilor lor oficiale.
    3. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale prezentului articol nu se aplica in caz de actiune civila:
    a) care rezulta din incheierea unui contract pe care membrii oficiului consular nu l-au facut, in mod expres sau implicit, in numele statului trimitator;
    b) intentata de un tert pentru pagubele rezultate dintr-un accident cauzat in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau o aeronava.
    Art. 51
    Obligatia de a depune ca martor
    1. Functionarii consulari pot fi chemati sa depuna ca martori in fata instantelor judecatoresti sau a altor autoritati competente ale statului de resedinta. Totusi nici o masura coercitiva sau o alta sanctiune nu va putea fi luata fata de functionarii consulari.
    2. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu pot fi invitati sa depuna ca martori in timpul desfasurarii unei proceduri judiciare, civile sau administrative. Angajatii consulari sau membrii personalului de serviciu nu trebuie sa refuze sa faca declaratii, daca nu se afla in situatia prevazuta la paragraful 3 al prezentului articol.
    3. Membrii oficiului consular au dreptul sa refuze sa depuna marturie asupra oricaror probleme care au legatura cu exercitarea functiilor lor oficiale sau sa prezinte corespondenta si documentele oficiale referitoare la acestea. Ei au, de asemenea, dreptul sa refuze sa depuna marturie in calitate de experti asupra legislatiei statului trimitator.
    4. Autoritatea care solicita unui membru al oficiului consular sa depuna marturie trebuie sa evite a impiedica pe acesta sa indeplineasca functiile sale. Daca este posibil, ea poate sa obtina marturia prin declaratie verbala sau scrisa, luata la resedinta sa sau la oficiul consular.
    Art. 52
    Renuntarea la imunitati
    1. Statul trimitator poate renunta la inviolabilitatea si la imunitatea prevazute in art. 49, 50 si 51. Aceasta renuntare trebuie facuta intotdeauna expres si comunicata in scris autoritatilor statului de resedinta.
    2. Daca un membru al oficiului consular angajeaza o procedura intr-o materie in care ar beneficia de imunitate de jurisdictie, el nu poate invoca imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala, legata direct de cererea principala.
    3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau administrativa nu este considerata ca renuntare la imunitatea in ceea ce priveste masurile de executare a hotararii, pentru care este necesara o renuntare expresa.
    Art. 53
    Scutirea de prestatii personale
    Statul de resedinta scuteste pe membrii oficiului consular de orice prestatii personale si de orice sarcini de interes public, indiferent de caracterul lor, ca si de alte obligatii, cum ar fi rechizitiile si incartiruirile militare.
    Art. 54
    Scutirea de obligatia de inmatriculare a strainilor
    1. Membrii oficiului consular sunt scutiti de toate obligatiile prevazute de legile si de regulamentele statului de resedinta in materie de inmatriculare a strainilor, de permise de sedere, precum si de alte formalitati cerute strainilor.
    2. Totusi prevederile paragrafului 1 din prezentul articol nu se aplica membrilor personalului consular, care nu sunt angajati permanenti ai statului trimitator sau care exercita o activitate particulara cu caracter lucrativ in statul de resedinta, si nici unui membru al familiei acestora.
    Art. 55
    Scutirea fiscala
    1. Functionarii consulari si angajatii consulari sunt scutiti de orice impozite si taxe, personale sau reale, nationale, regionale, municipale, impuse de statul de resedinta, cu exceptia:
    a) impozitelor indirecte, incorporate in mod normal in pretul marfurilor sau al serviciilor;
    b) impozitelor si taxelor pe bunuri imobile particulare, situate pe teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiilor art. 45;
    c) drepturilor de succesiune si de mutatie, percepute de catre statul de resedinta, sub rezerva prevederilor art. 60;
    d) impozitelor si taxelor pe orice fel de venituri particulare, care isi au sursa in statul de resedinta;
    e) drepturilor percepute ca remunerare a serviciilor prestate particular;
    f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva dispozitiilor art. 45.
    2. Membrii personalului de serviciu sunt scutiti de impozitele si taxele pentru salariile primite pentru serviciile pe care le presteaza, cu conditia sa nu fie cetateni ai statului de resedinta sau sa nu aiba domiciliul in acest stat.
    3. Membrii oficiului consular, care angajeaza persoane ale caror retributii sau salarii nu sunt scutite de impozitul pe venit in statul de resedinta, trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si reglementarile acestui stat le impun in materie de percepere a impozitului pe venit.
    Art. 56
    Scutirea de taxe si control vamal
    1. In conformitate cu legile si cu regulamentele sale, statul de resedinta autorizeaza intrarea, iesirea, scutirea de orice taxe vamale si de alte redevente conexe, altele decat cheltuielile de depozitare, de transport si cheltuielile cu serviciile special prestate, pentru:
    a) obiectele destinate folosinte oficiale a oficiului consular;
    b) obiectele destinate uzului personal al functionarilor consulari, inclusiv efectele destinate instalarii lor.
    Bunurile destinate uzului personal al functionarilor consulari nu trebuie sa depaseasca consumul lor obisnuit.
    2. Angajatii consulari beneficiaza de privilegiile si de scutirile prevazute la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol, in ceea ce priveste obiectele importante cu ocazia primei lor instalari.
    3. Functionarii consulari sunt scutiti de controlul bagajelor lor personale, daca nu exista motive serioase sa se presupuna ca acestea contin obiecte care nu beneficiaza de scutirile mentionate la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol sau obiecte interzise la import sau export de legile statului de resedinta, sau de regulamentele de carantina. Intr-un asemenea caz, controlul nu se poate face decat in prezenta functionarului consular sau a reprezentantului sau autorizat.
    Art. 57
    Scutirea de permise de munca
    1. Membrii oficiului consular sunt scutiti, in ceea ce priveste serviciile aduse statului trimitator, de obligatiile pe care legile si regulamentele statului de resedinta le prevad cu privire la permisele de munca, necesare in cazul folosirii mainii de lucru straine.
    2. Membrii personalului particular al functionarilor consulari si ai angajatilor consulari sunt scutiti de obligatiile mentionate la paragraful 1 din prezentul articol, daca ei nu exercita nici o alta activitate particulara cu caracter lucrativ in statul de resedinta.
    Art. 58
    Scutirea de regimul de asigurari sociale
    1. Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 3 al prezentului articol, membrii oficiului consular sunt scutiti, in ceea ce priveste serviciile aduse statului trimitator, de dispozitiile de securitate sociala care pot fi in vigoare in statul de resedinta.
    2. Scutirea prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol se aplica si membrilor personalului particular, care sunt in serviciul exclusiv al membrilor oficiului consular, cu conditia ca:
    a) sa nu fie cetateni ai statului de resedinta sau sa nu aiba domiciliul in acest stat;
    b) sa nu fie supusi dispozitiilor de securitate sociala, care sunt in vigoare in statul trimitator sau intr-un stat tert.
    3. Membrii oficiului consular, care au in serviciul lor persoane carora scutirea prevazuta la paragraful 2 al prezentului articol nu se aplica, trebuie sa respecte obligatiile pe care dispozitiile de securitate sociala ale statului de resedinta le impun celui care angajeaza.
    4. Scutirea prevazuta la paragrafele 1 si 2 ale prezentului articol nu exclude participarea voluntara la regimul de securitate sociala a statului de resedinta, in masura in care aceasta este admisa de acest stat.
    Art. 59
    Dispozitii speciale referitoare la activitatile particulare cu caracter lucrativ
    1. Functionarii consulari de cariera nu vor exercita in statul de resedinta nici o activitate cu caracter profesional sau comercial, in profitul lor personal.
    2. Privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie nu sunt acordate:
    a) angajatilor consulari si membrilor personalului de serviciu care exercita in statul de resedinta o activitate particulara cu caracter lucrativ;
    b) membrilor de familie ai persoanei mentionate la lit. a) si membrilor personalului sau particular;
    c) membrilor familiilor membrilor oficiului consular, care exercita ei insisi in statul de resedinta o activitate particulara cu caracter lucrativ.
    Art. 60
    Succesiunea unui membru decedat al oficiului consular
    In caz de deces al unui membru al oficiului consular in statul de resedinta, acesta:
    a) va permite exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia acelora care, in momentul decesului, sunt interzise la export de statul de resedinta;
    b) nu va percepe taxe de succesiune sau de mutatie asupra bunurilor mobile, a caror existenta in statul de resedinta se datora exclusiv prezentei in acest stat a defunctului in calitate de membru al oficiului consular.
    Art. 61
    Libertatea de deplasare
    Sub rezerva legilor si a regulamentelor referitoare la zonele in care accesul este interzis sau reglementat din motive de securitate nationala, statul de resedinta asigura tuturor membrilor oficiului consular libertatea de deplasare si de circulatie pe teritoriul sau.
    Art. 62
    Asigurarea mijloacelor de circulatie
    Mijloacele de circulatie, proprietatea statului trimitator, destinate uzului oficiului consular, sau cele care sunt proprietatea membrilor oficiului consular trebuie sa faca obiectul unei asigurari obligatorii.
    Art. 63
    Asigurarea pentru daunele provocate unei terte parti
    Membrii oficiului consular trebuie sa se conformeze tuturor obligatiilor impuse de legile si de regulamentele statului de resedinta in materie de asigurari pentru daunele produse unei terte parti, rezultate din utilizarea unui mijloc de transport.
    Art. 64
    Prevederi aplicabile membrilor de familie
    Prevederile art. 49, 50 alin. 1, ale art. 53-56, 58, 60 si 61 sunt, de asemenea, aplicabile in mod corespunzator si membrilor de familie ai unui membru al oficiului consular, cu conditia ca acestia sa nu fie cetateni ai statului de resedinta, sa nu domicilieze in acest stat si sa nu exercite nici o activitate lucrativa.
    Art. 65
    Inceputul si sfarsitul privilegiilor si imunitatilor consulare
    1. Membrii oficiului consular beneficiaza de privilegiile si de imunitatile prevazute in prezenta conventie, de la intrarea pe teritoriul statului de resedinta pentru a-si ocupa posturile, iar daca se gasesc deja pe acest teritoriu, din momentul intrarii lor in functie la oficiul consular.
    2. Membrii familiei unui membru al oficiului consular, care locuiesc impreuna cu acesta, precum si membrii personalului sau particular beneficiaza de privilegiile si de imunitatile prevazute in prezenta conventie, incepand cu una dintre datele urmatoare: aceea de cand membrul respectiv al oficiului consular se bucura de privilegiile si imunitatile conform paragrafului 1 al prezentului articol; aceea a intrarii lor pe teritoriul statului de resedinta sau aceea la care ei au devenit membri ai acestei familii sau ai personalului particular respectiv.
    3. Cand functiile unui membru al postului consular iau sfarsit, privilegiile si imunitatile sale, precum si acelea ale membrilor familiei sale, care locuiesc impreuna cu el, sau ale membrilor personalului sau particular inceteaza, in mod normal, la prima dintre datele urmatoare:
    a) in momentul in care persoana in cauza paraseste teritoriul statului de resedinta;
    b) la expirarea unui termen rezonabil care ii va fi fost acordat in acest scop.
    In ceea ce priveste persoanele mentionate la paragraful 2 al prezentului articol, privilegiile si imunitatile lor iau sfarsit din momentul in care ele inceteaza sa mai locuiasca impreuna sau sa fie in serviciul unui membru al oficiului consular, cu rezerva, totusi, ca, daca aceste persoane intentioneaza sa paraseasca teritoriul statului de resedinta intr-un termen rezonabil, privilegiile si imunitatilor lor subzista pana in momentul plecarii lor.
    4. Totusi, in ceea ce priveste actele savarsite de un functionar consular sau de un angajat consular in exercitarea functiilor lor oficiale, imunitatea de jurisdictie subzista fara limita de durata.
    5. In caz de deces al unui membru al oficiului consular, membrii familiei sale, care locuiesc impreuna cu el, continua sa se bucure de privilegiile si de imunitatile de care beneficiaza pana la prima dintre datele urmatoare:
    a) aceea la care ei parasesc teritoriul statului de resedinta;
    b) la expirarea unui termen rezonabil, care le va fi fost acordat in acest scop.
    Art. 66
    Persoane care nu beneficiaza de privilegii si imunitati
    1. Membrii oficiului consular care sunt cetateni ai statului de resedinta sau au domiciliul in acest stat nu beneficiaza de privilegiile si de imunitatile prevazute in prezenta conventie, sub rezerva paragrafului 3 al art. 51.
    2. Totusi statul de resedinta trebuie sa-si exercite jurisdictia asupra persoanelor mentionate la paragraful 1 al prezentului articol, in asa fel incat sa nu impiedice, fara motiv si sub nici o forma, exercitarea functiilor oficiului consular.

    CAP. 5
    Dispozitii generale si finale

    Art. 67
    Respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta
    1. Persoanele care beneficiaza de privilegiile si de imunitatile stabilite in baza prezentei conventii sunt obligate sa respecte legile si regulamentele statului de resedinta, fara a prejudicia privilegiile si imunitatile lor. Ele au, de asemenea, datoria de a nu se amesteca in treburile interne ale statului de resedinta.
    2. Localurile consulare nu vor fi utilizate in mod incompatibil cu exercitarea functiilor consulare.
    3. Dispozitiile paragrafului 2 al prezentului articol nu exclud posibilitatea instalarii intr-o parte a cladirii, in care se gasesc localurile oficiului consular, a birourilor altor organisme sau agentii, cu conditia ca localurile afectate acestor birouri sa fie separate de acelea care sunt folosite de catre oficiul consular.
    In acest caz, aceste birouri nu sunt considerate, conform prevederilor prezentei conventii, ca facand parte din localurile consulare.
    Art. 68
    Exercitarea functiilor consulare de catre misiunea diplomatica
    1. Dispozitiile prezentei conventii se aplica, in mod corespunzator, si in cazul in care functiile consulare sunt exercitate de misiunea diplomatica.
    2. Numele si prenumele membrilor misiunii diplomatice, afectati serviciului consular, vor fi notificate la ministerul afacerilor externe al statului de resedinta.
    3. Membrii misiunii diplomatice, mentionati la paragraful 2 al prezentului articol, continua sa beneficieze de privilegiile si de imunitatile pe care le confera statutul lor diplomatic.
    Art. 69
    Ratificarea si intrarea in vigoare
    1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii in conformitate cu procedurile constitutionale ale fiecareia dintre partile contractante si va intra in vigoare in a 30-a zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare.
    2. Prezenta conventie va putea fi modificata, urmand ca aceasta sa fie convenita pe cale diplomatica.
    Ele vor intra in vigoare incepand cu a 30-a zi de la data la care partile contractante isi vor fi comunicat reciproc ca au fost indeplinite procedurile legale de ratificare, potrivit legilor lor.
    3. Prezenta conventie se incheie pe o perioada nedeterminata.
    Fiecare parte contractanta poate denunta prezenta conventie, in care scop va instiinta pe cealalta parte contractanta, in scris, pe cale diplomatica. In acest caz, conventia isi va inceta valabilitatea dupa 6 luni de la data primirii instiintarii facute potrivit prezentului articol.
    Drept pentru care, imputernicitii partilor contractante au semnat prezenta conventie si au aplicat sigiliile lor.
    Intocmita la Hanoi, la 8 iulie 1995, in doua exemplare originale, in limbile romana, vietnameza si engleza. Textele in limba vietnameza si romana au aceeasi valoare.
    In cazul unor interpretari diferite, prevaleaza textul in limba engleza.

                            Pentru Romania,
                            Mircea Geoana

                  Pentru Republica Socialista Vietnam,
                            Nguyen Dy Nien



SmartCity5

COMENTARII la Legea 123/1996

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 123 din 1996
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu