LEGE
Nr. 123 din 16 octombrie 1996
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Socialista
Vietnam, semnata la Hanoi la 8 iulie 1995
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 261 din 25 octombrie 1996
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Republica Socialista
Vietnam, semnata la Hanoi la 8 iulie 1995.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 7 mai 1996, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
ION SOLCANU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 30
septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Republica Socialista Vietnam
Romania si Republica Socialista Vietnam, denumite in continuare parti
contractante,
animate de dorinta de a dezvolta si de a intari, in continuare, legaturile
prietenesti, traditionale, dintre cele doua tari,
reafirmand hotararea de a aseza la baza relatiilor lor increderea,
cooperarea si ajutorul reciproc, in conformitate cu principiile respectarii
independentei, suveranitatii si integritatii teritoriale, al egalitatii in
drepturi si neamestecului in treburile interne,
dorind sa reglementeze si sa dezvolte relatiile consulare dintre cele doua
state pe baza respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului
si a angajamentelor internationale asumate,
au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara, in care scop au
convenit asupra urmatoarelor:
CAP. 1
Art. 1
Definitii
1. In sensul prezentei conventii, expresiile de mai jos vor avea urmatorul
inteles:
a) oficiu consular inseamna orice consulat general, consulat, viceconsulat sau
agentie consulara;
b) circumscriptie consulara inseamna teritoriul atribuit unui oficiu
consular pentru exercitarea functiilor consulare;
c) sef de oficiu consular inseamna persoana insarcinata sa actioneze in
aceasta calitate;
d) functionar consular inseamna oricare persoana, inclusiv seful oficiului
consular, insarcinata sa exercite functiile consulare;
e) angajat consular inseamna oricare persoana care face parte din serviciul
administrativ sau tehnic al oficiului consular;
f) membru al personalului de serviciu inseamna oricare persoana apartinand
serviciului casnic al unui oficiu consular;
g) membru al oficiului consular inseamna functionarii consulari, angajatii
consulari si membrii personalului de serviciu;
h) membru al personalului particular inseamna persoana folosita in mod
exclusiv in serviciul privat al unui membru al oficiului consular;
i) membru de familie inseamna sotul sau sotia membrului oficiului consular,
precum si copiii minori ai acestuia;
j) membru al personalului consular inseamna functionarii consulari, altii
decat seful oficiului consular, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu;
k) localuri consulare inseamna cladirile sau partile de cladiri si
terenurile aferente, care, indiferent in a cui proprietate se afla, sunt
folosite exclusiv pentru scopurile oficiului consular;
l) arhive consulare inseamna toate hartile, documentele, corespondenta,
cartile, filmele, benzile magnetice, mijloacele tehnice folosite pentru
culegerea si utilizarea informatiilor, registrele oficiului consular, precum si
materialul de cifru, codurile, fisierele si mobilierul folosite pentru a le
proteja si a le conserva;
m) nava inseamna orice mijloc civil de navigatie, care are dreptul sa
arboreze drapelul statului trimitator, potrivit legilor acestuia, cu exceptia
navelor militare;
n) aeronava inseamna orice aparat civil de zbor, inregistrat in statul
trimitator si care are dreptul sa foloseasca insemnele de inregistrare ale
acestui stat, cu exceptia aparatelor militare.
2. Dispozitiile prezentei conventii referitoare la cetatenii statului
trimitator se aplica, in mod corespunzator, atunci cand contextul o permite, si
persoanelor juridice care sunt constituite conform legislatiei statului trimitator
si care isi au sediul inregistrat in acest stat.
CAP. 2
Infiintarea de oficii consulare si numirea membrilor oficiilor consulare
Art. 2
Infiintarea unui oficiu consular
1. Statul trimitator poate infiinta un oficiu consular pe teritoriul
statului de resedinta, numai cu consimtamantul acestui stat.
2. Sediul oficiului consular, rangul si circumscriptia sa consulara, precum
si numarul membrilor oficiului consular sunt stabilite de statul trimitator si
sunt supuse aprobarii statului de resedinta. Statul trimitator poate aduce
modificari ulterioare sediului oficiului consular, rangului sau circumscriptiei
sale consulare, precum si numarului membrilor oficiului, numai cu
consimtamantul statului de resedinta.
3. Consimtamantul expres si prealabil al statului de resedinta este, de
asemenea, cerut pentru deschiderea unui birou situat in afara sediului unui
oficiu consular existent.
Art. 3
Numirea si admiterea sefului oficiului consular
1. Statul trimitator va solicita, pe cale diplomatica, acordul prealabil al
statului de resedinta in vederea numirii sefului oficiului consular.
2. Sub rezerva prevederilor prezentei conventii, modalitatile de numire si
de admitere a sefului oficiului consular sunt stabilite de legile,
regulamentele si de uzantele statului trimitator, cu observarea legilor si a
uzantelor statului de resedinta.
Art. 4
Eliberarea patentei consulare si notificarea numirii sefului oficiului
consular
1. Statul trimitator elibereaza sefului oficiului consular un document, sub
forma de patenta consulara sau un document similar, intocmit pentru fiecare
numire, atestand calitatea sa si indicand, ca regula generala, numele,
prenumele si clasa sa, precum si circumscriptia consulara si sediul oficiului consular.
2. Statul trimitator transmite guvernului statului de resedinta, pe cale
diplomatica sau pe orice alta cale potrivita, patenta consulara sau documentul
similar.
Art. 5
Exequaturul
1. Seful oficiului consular este admis sa-si exercite functiile printr-o
autorizatie a statului de resedinta, denumita exequatur, oricare ar fi forma
acesteia.
2. Statul care refuza sa elibereze exequaturul nu este obligat sa comunice
statului trimitator motivele refuzului sau.
3. Sub rezerva prevederilor art. 6 si 8, seful oficiului consular nu poate
sa-si exercite functiile sale inainte de primirea exequaturului.
Art. 6
Admiterea provizorie a sefului oficiului consular
Pana la eliberarea exequaturului, seful oficiului consular poate fi admis
de statul de resedinta, cu titlu provizoriu, sa isi exercite functiile sale. In
acest caz, dispozitiile prezentei conventii ii sunt aplicabile.
Art. 7
Exercitarea cu titlu temporar a functiilor de sef al oficiului consular
1. Daca seful oficiului consular este impiedicat sa-si exercite functiile
sau daca postul este vacant, un gerant interimar poate actiona, cu titlu
provizoriu, in calitate de sef al oficiului consular.
2. Numele si prenumele gerantului interimar sunt notificate ministerului
afacerilor externe al statului de resedinta de catre misiunea diplomatica a
statului trimitator sau, in lipsa unei misiuni diplomatice a acestui stat in
statul de resedinta, de catre seful oficiului consular sau, in cazul in care
acesta este impiedicat sa o faca, de catre orice autoritate competenta a
statului trimitator.
In general, aceasta notificare trebuie facuta in prealabil.
Statul de resedinta poate conditiona acordarea consimtamantului sau pentru
admiterea ca gerant interimar a unei persoane de calitatea acesteia de agent
diplomatic sau de functionar consular al statului trimitator in statul de
resedinta.
3. Autoritatile statului de resedinta trebuie sa acorde asistenta si
protectie gerantului interimar. In perioada gerantei sale, prevederile
prezentei conventii ii sunt aplicabile in aceeasi masura ca si sefului
oficiului consular respectiv.
4. Daca, in cazurile prevazute la paragraful 1 al acestui articol, un
membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice sau un reprezentant
al ministerului afacerilor externe al statului trimitator este numit de acest
stat in calitate de gerant interimar, acesta continua sa beneficieze de
privilegiile si de imunitatile diplomatice.
Art. 8
Notificarea catre autoritatile din circumscriptia consulara
De indata ce seful oficiului consular a fost admis, chiar cu titlu
provizoriu, sa-si exercite functiile, statul de resedinta este obligat sa
informeze imediat autoritatile din circumscriptia consulara si va lua masurile
necesare pentru ca acesta sa-si poata indeplini functiile si sa beneficieze de
prevederile prezentei conventii.
Art. 9
Cetatenia functionarilor consulari
Functionarii consulari de cariera pot fi numai cetateni ai statului
trimitator, care nu au domiciliul in statul de resedinta.
Art. 10
Exercitarea functiilor consulare intr-un stat tert
Dupa notificarea facuta statelor interesate si daca nici unul dintre
acestea nu se opune in mod expres, statul trimitator poate sa incredinteze unui
oficiu consular, infiintat in statul de resedinta, exercitarea functiilor
consulare intr-un alt stat.
Art. 11
Exercitarea functiilor consulare pentru un stat tert
Dupa notificarea corespunzatoare facuta statului de resedinta si daca
acesta nu se opune, un oficiu consular al statului trimitator poate exercita,
in statul de resedinta, functii consulare pentru un stat tert.
Art. 12
Functionarii consulari onorifici
In relatiile dintre ele, partile contractante pot numi si pot primi
functionari consulari onorifici, aplicand, in ceea ce-i priveste, dispozitiile
cap. 3 din Conventia de la Viena, din anul 1963, asupra relatiilor consulare
si, atunci cand contextul o permite, prevederile prezentei conventii.
Functionarii consulari onorifici pot avea cetatenia statului trimitator, a
statului de resedinta sau a unui stat tert.
Art. 13
Notificarea catre statul de resedinta a numirilor, sosirilor si plecarilor
membrilor oficiului consular
Statul trimitator va notifica, in scris, ministerului afacerilor externe al
statului de resedinta:
a) numirea unui membru al oficiului consular, sosirea la post, plecarea sa
definitiva sau incetarea exercitarii functiilor sale, precum si orice alte
schimbari intervenite in statutul sau in timpul serviciului la oficiul
consular;
b) sosirea si plecarea definitiva a unui membru de familie a membrului
oficiului consular si, daca este cazul, faptul ca o persoana devine sau
inceteaza de a mai fi membru al familiei acestuia;
c) sosirea si plecarea definitiva a unui membru al personalului particular,
precum si incetarea serviciului in aceasta calitate;
d) numirea si incetarea activitatii unui membru al oficiului consular sau a
unui membru al personalului particular, care are domiciliul sau resedinta in
statul de resedinta.
Art. 14
Documentele de identitate
1. Autoritatile statului de resedinta vor elibera, in mod gratuit, fiecarui
functionar consular, un document care atesta identitatea si calitatea sa,
mentionand functia pe care o indeplineste la oficiul consular.
2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se aplica si
angajatilor consulari, membrilor personalului de serviciu si membrilor
personalului particular, precum si membrilor familiilor acestora, cu conditia
ca aceste persoane sa nu fie cetateni ai statului de resedinta sau sa nu
domicilieze in acest stat.
Art. 15
Incetarea functiilor unui membru al oficiului consular
1. Functiile unui membru al oficiului consular inceteaza, indeosebi, prin:
a) notificarea incetarii functiilor acestuia, facuta statului de resedinta
de catre statul trimitator;
b) retragerea exequaturului;
c) notificarea statului de resedinta, facuta statului trimitator, in sensul
ca acesta a incetat sa mai considere persoana in cauza ca membru al oficiului
consular.
2. Statul de resedinta poate in orice moment, si fara a fi obligat sa-si
motiveze decizia sa, sa comunice statului trimitator, pe cale diplomatica, ca
retrage exequaturul eliberat sefului oficiului consular sau ca un alt
functionar consular este declarat persona non grata, ori ca un alt membru al
oficiului consular a devenit inacceptabil. Intr-o asemenea situatie, statul
trimitator va rechema persoana in cauza, daca aceasta se afla deja in
exercitiul functiilor sale, sau va retrage numirea, daca acesta nu a sosit la
post. Daca statul trimitator nu indeplineste aceasta obligatie intr-un termen
rezonabil, statul de resedinta poate inceta sa mai considere persoana in cauza
ca membru al oficiului consular.
CAP. 3
Functii consulare
Art. 16
Scopul functiilor consulare
Functionarul consular favorizeaza, prin toate mijloacele legale,
dezvoltarea relatiilor economice, comerciale, culturale, stiintifice si
turistice intre statul trimitator si statul de resedinta, promoveaza, in orice
alt mod, relatii prietenesti intre statul trimitator si statul de resedinta,
apara si protejeaza in statul de resedinta drepturile si interesele statului
trimitator si ale cetatenilor sai.
Art. 17
Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
1. Functionarul consular exercita functiile sale in cadrul circumscriptiei
consulare. Totusi, in cazuri exceptionale, el poate exercita functiile sale si
in afara acestei circumscriptii, cu consimtamantul statului de resedinta.
2. In exercitarea functiilor sale, functionarul consular se poate adresa:
a) autoritatilor locale din circumscriptia consulara;
b) autoritatilor centrale ale statului de resedinta, in masura in care
acest lucru este permis de legile, regulamentele si uzantele acestui stat,
precum si de acordurile internationale.
Art. 18
Reprezentarea pe langa organizatii internationale
Dupa notificarea facuta statului de resedinta, functionarul consular poate
actiona si in calitate de reprezentant al statului trimitator pe langa
organizatiile internationale care isi au sediul in statul de resedinta.
Art. 19
Reprezentarea cetatenilor in fata tribunalelor statului de resedinta
1. Functionarul consular are dreptul, cu respectarea legilor si a
procedurilor in vigoare in statul de resedinta, sa reprezinte pe cetatenii
statului trimitator ori sa ia masuri in scopul reprezentarii corespunzatoare a
acestora in fata tribunalelor sau a altor autoritati ale statului de resedinta.
El poate cere, conform legilor si regulamentelor statului de resedinta,
adoptarea de masuri provizorii, in vederea apararii drepturilor si a
intereselor cetatenilor statului trimitator atunci cand, datorita absentei lor
sau din oricare alta cauza, ei nu-si pot apara, in timp util, drepturile si
interesele lor.
2. Reprezentarea la care se refera paragraful 1 al prezentului articol ia
sfarsit in momentul in care persoana reprezentata isi desemneaza un mandatar
ori isi asigura personal apararea drepturilor si intereselor.
Art. 20
Inregistrarea cetatenilor, eliberarea de pasapoarte si acordarea de vize
In conformitate cu legile statului trimitator, functionarul consular are
dreptul:
a) sa inregistreze pe cetatenii statului trimitator;
b) sa elibereze cetatenilor statului trimitator pasapoarte sau alte
documente de calatorie, sa faca modificari in acestea, sa le reinnoiasca, sa le
extinda valabilitatea, sa le retraga ori sa le anuleze;
c) sa acorde vize persoanelor care calatoresc in statul trimitator sau il
tranziteaza.
Art. 21
Functii referitoare la starea civila
In conformitate cu legile statului trimitator si daca nu se contravine
legilor statului de resedinta, functionarul consular are dreptul:
1. Sa incheie casatorii.
Oficiul consular va informa autoritatile statului de resedinta in legatura
cu casatoriile incheiate, daca legile statului de resedinta prevad aceasta.
2. Sa inregistreze nasterile, casatoriile si decesele cetatenilor statului
trimitator si sa elibereze documente corespunzatoare ori sa primeasca
comunicari si dovezi privind nasterile, casatoriile sau decesele cetatenilor
acestui stat.
Totusi aceste prevederi nu dispenseaza cetatenii statului trimitator de
obligatia de a respecta legislatia statului de resedinta in materie de
inregistrare a nasterilor, casatoriilor sau a deceselor.
3. Autoritatile statului de resedinta vor pune la dispozitia oficiului
consular copiile si extrasele de pe documentele de stare civila privind pe
cetatenii statului trimitator.
Art. 22
Functii notariale
1. In conformitate cu prevederile legilor statului trimitator si ale
statului de resedinta, functionarul consular are dreptul:
a) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice declaratii ale
cetatenilor statului trimitator;
b) sa legalizeze contracte, cu exceptia celor care se refera la
transmiterea proprietatii asupra unui imobil situat in statul de resedinta,
incheiate intre cetatenii statului trimitator sau intre cetateni ai statului
trimitator si cetateni ai altor state, daca acestea urmeaza sa produca efecte
in statul trimitator sau intre cetatenii acestuia;
c) sa primeasca, sa intocmeasca ori sa autentifice testamente facute de
cetatenii statului trimitator;
d) sa legalizeze documentele referitoare la cetatenii statului trimitator,
eliberate de autoritatile acestui stat sau ale statului de resedinta, ori copii
si extrase de pe acestea.
2. Documentele mentionate la paragraful 1 al prezentului articol,
intocmite, autentificate sau legalizate de functionarul consular, au aceeasi
valoare juridica cu cele intocmite de catre autoritatile statului de resedinta,
daca aceasta nu contravine legilor si regulamentelor acestui stat.
Art. 23
Primirea in depozit
1. Functionarul consular are dreptul sa primeasca in depozit documente,
sume de bani si obiecte de valoare, incredintate de cetatenii statului
trimitator, daca prin aceasta nu se contravine legilor statului de resedinta.
2. Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primeasca, pentru a le
transmite proprietarilor lor, obiectele pierdute de cetatenii statului
trimitator in timpul sejurului lor in statul de resedinta.
Art. 24
Tutela si curatela
1. Autoritatile statului de resedinta informeaza oficiul consular ori de
cate ori este necesar sa se instituie tutela sau curatela pentru a proteja un
cetatean al statului trimitator, minor sau care are capacitatea limitata de a
contracta, sau pentru a se asigura protectia drepturilor si intereselor
acestuia in statul de resedinta si pe care cetateanul statului trimitator nu
este in masura sa le administreze singur, indiferent de motive. Aceste masuri
nu trebuie sa contravina legilor si reglementarilor statului de resedinta in
aceasta materie.
2. Functionarul consular poate sa informeze autoritatile competente ale
statului de resedinta daca are cunostinta despre situatiile mentionate la
paragraful 1 si el are dreptul sa ia legatura cu persoana care urmeaza sa fie
desemnata in calitate de tutore sau curator.
Art. 25
Comunicarea si legatura cu cetatenii statului trimitator
Functionarul consular are dreptul sa comunice si sa ia legatura cu
cetateanul statului trimitator, sa-i acorde asistenta, sa-l indrume si, in caz
de nevoie, sa-i asigure asistenta juridica. Statul de resedinta nu va limita in
nici un fel posibilitatile de comunicare si de legatura ale cetatenilor
statului trimitator cu oficiul lor consular si nici accesul lor la acesta.
Art. 26
Comunicarea cu cetatenii privati de libertate
1. Functionarul consular va fi informat, cat mai curand posibil, dar nu mai
tarziu de 5 zile lucratoare, de catre autoritatile competente ale statului de
resedinta in legatura cu arestarea, retinerea preventiva sau despre oricare
alta masura care limiteaza dreptul la libertate personala a unui cetatean al
statului trimitator din circumscriptia sa consulara.
2. Orice comunicare a cetateanului statului trimitator, fata de care s-a
luat o masura de limitare a libertatii personale, adresata oficiului consular
al statului trimitator, va fi transmisa acestuia, fara intarziere, de catre
autoritatile statului de resedinta.
3. Functionarul consular are dreptul sa-l viziteze si sa comunice cu
cetateanul statului trimitator, arestat sau care este supus oricarei alte forme
de limitare a libertatii personale, ori care executa o pedeapsa privativa de
libertate, si, dupa caz, sa ii acorde sprijin si protectie.
Dreptul la prima vizita si de comunicare se acorda si va putea fi exercitat
cat mai curand posibil, fara a putea fi amanat dupa implinirea termenului de 4
zile lucratoare de la data informarii oficiului consular despre luarea masurii
de privare sau de limitare, sub orice forma, a libertatii personale.
Vizitele ulterioare pot fi permise la intervale rezonabile.
4. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa pe
cetatenii in cauza despre posibilitatea lor de a comunica cu functionarul
consular.
5. Vizitele si comunicarile mentionate la paragraful 3 al prezentului
articol trebuie sa aiba loc in conformitate cu prevederile legilor si ale
regulamentelor statului de resedinta, dar care nu trebuie sa impiedice
exercitarea acestui drept.
6. Functionarul consular trebuie sa se abtina de a interveni in favoarea
unui cetatean al statului trimitator aflat in stare de detentie, daca acesta se
opune.
7. Cetateanul statului trimitator impotriva caruia s-a luat masura privarii
de libertate are dreptul de a trimite scrisori sau alta corespondenta si de a
primi pachete, continand obiecte de uz personal, in limitele permise de legile
si de regulamentele statului de resedinta.
8. In cazul in care autoritatile statului de resedinta au pornit procesul
penal sau au deschis o alta procedura impotriva cetateanului statului
trimitator, acestea, la cererea celui in cauza, vor informa pe functionarul
consular al statului trimitator asupra invinuirilor care le aduc cetateanului
respectiv, data si locul cand a fost facuta judecata acestuia sau procedura
care il priveste.
Functionarul consular are dreptul de a asista la proces sau la procedura
respectiva.
Art. 27
Accidente
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, imediat,
oficiul consular in legatura cu toate accidentele grave de circulatie ale
cetatenilor statului trimitator. La cererea oficiului consular, acestea ii vor
pune la dispozitie documentele intocmite de organele competente in legatura cu
evenimentele rutiere in care a fost implicat un cetatean al statului
trimitator.
Art. 28
Decesul unui cetatean al statului trimitator
Autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere, pe
functionarul consular, in legatura cu decesul unui cetatean al statului
trimitator. La cererea oficiului consular, acestea ii vor trimite, gratuit,
certificatul de deces ori o copie de pe documentele care confirma decesul.
Art. 29
Functii in materie de succesiuni
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta informeaza, fara
intarziere, oficiul consular in legatura cu deschiderea in acest stat a unei
succesiuni, ca urmare a decesului unui cetatean al statului trimitator, precum
si in legatura cu deschiderea unei succesiuni, indiferent de cetatenia
persoanei decedate, de care poate fi interesat un cetatean al statului
trimitator sau statul trimitator insusi, in calitate de mostenitor, titular de
drepturi sau legatar.
2. Autoritatile statului de resedinta vor lua masurile necesare, prevazute
de legile si regulamentele acestui stat, pentru conservarea succesiunii si
pentru a transmite functionarului consular copia de pe testament, daca acesta a
fost intocmit, precum si toate informatiile de care dispun in legatura cu
titularii de drepturi, cu domiciliul lor permanent sau temporar, cu valoarea si
componenta masei succesorale, inclusiv cu privire la sumele provenite din asigurarile
sociale sau din alte venituri, ori din politele de asigurare. Ele vor informa,
de asemenea, asupra datei cand urmeaza sa se deschida procedura succesorala sau
despre stadiul acestei proceduri.
3. Functionarul consular este autorizat sa reprezinte direct, fara procura,
in fata tribunalelor sau a altor autoritati ale statului de resedinta, sau,
indirect, prin intermediul unui reprezentant al sau, pe cetatenii statului
trimitator care au dreptul sau care au pretentii la o succesiune deschisa in statul
de resedinta, daca acestia sunt absenti sau nu au desemnat un mandatar legal al
lor.
4. Functionarul consular are dreptul sa solicite autoritatilor competente
ale statului de resedinta:
a) sa conserve succesiunea, sa puna ori sa ridice sigilii, sa ia masurile
necesare conservarii ei, inclusiv desemnarea unui administrator al succesiunii,
precum si sa participe la aceste operatiuni;
b) sa procedeze la vanzarea bunurilor care fac parte din succesiune si sa
comunice data fixata pentru aceasta vanzare, astfel incat el sa poata fi
prezent.
5. Autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere, pe
functionarul consular, despre incheierea procedurii succesorale sau a
celorlalte formalitati oficiale legate de succesiune si, dupa plata aferenta
datoriilor, taxelor si impozitelor, vor permite ca activele succesiunii sau
bunurile personale ale persoanelor pe care le reprezinta sa fie exportate
beneficiarilor.
6. In cazul in care valoarea succesiunii nu este importanta, functionarul consular
va putea cere ca bunurile succesorale sa-i fie remise lui. In aceasta situatie
el are dreptul de a le transmite persoanelor interesate.
7. Functionarul consular are dreptul sa primeasca, in vederea transmiterii
celor interesati, bunurile personale si valorile apartinand cetatenilor
statului trimitator care nu domiciliaza in statul de resedinta, precum si
sumele care le revin acestora din indemnizatiile de pensie, din drepturile de
asigurari sociale, din salarii, din politele de asigurare sau din gratificatii.
8. Daca un cetatean al statului trimitator, care nu are domiciliul
permanent in statul de resedinta, a decedat in timpul unei sederi temporare in
acest stat, bunurile sale trebuie conservate de catre autoritatile competente
ale statului de resedinta si, apoi, transmise, fara o procedura speciala,
functionarului consular al statului trimitator. Functionarul consular trebuie
sa acopere datoriile contractate de defunct in timpul sederii acestuia in
statul de resedinta, pana la nivelul care sa nu depaseasca valoarea acestor
bunuri.
9. Transferul bunurilor si al activelor din statul de resedinta se va putea
face cu respectarea legislatiei acestui stat.
Art. 30
Asistenta acordata navelor
1. Functionarul consular are dreptul sa acorde orice fel de asistenta,
prevazuta in prezenta conventie, navelor statului trimitator, precum si
echipajelor acestor nave in timpul stationarii lor in apele teritoriale sau
interioare ale statului de resedinta, ori in porturi. El poate beneficia de dreptul
de control si de inspectie asupra navelor acestui stat si echipajelor lor. In
acest scop, el poate urca la bordul navelor statului trimitator pentru a
interoga pe comandant si pe membrii echipajului navei.
2. Comandantul si membrii echipajului au dreptul sa fie vizitati de
functionarul consular, la bordul navei, sa comunice cu el, precum si sa
viziteze oficiul consular, in conformitate cu legile statului de resedinta, in
special cu legile si cu reglementarile portuare si cu cele care privesc trecerea
frontierei.
3. In indeplinirea functiilor privind nava statului trimitator, comandantul
sau echipajul ei, functionarul consular poate solicita asistenta autoritatilor
competente ale statului de resedinta.
Art. 31
Dreptul functionarului consular privind nava si echipajul
In ceea ce priveste navele statului trimitator, functionarul consular are
dreptul:
a) fara a prejudicia drepturile autoritatilor statului de resedinta, sa
chestioneze pe comandantul navei sau pe oricare alt membru al echipajului, sa
viziteze nava, sa verifice, sa primeasca, sa intocmeasca sau sa semneze orice
fel de certificate sau alte documente privind nava, sa faca declaratii
referitoare la nava, la incarcatura si la voiajul acesteia, precum si sa
elibereze documentele necesare facilitarii intrarii, sederii si iesirii navei;
b) sa intervina in vederea rezolvarii, sau pentru gasirea de solutii,
conform legislatiei statului trimitator, a oricaror litigii dintre comandant si
ceilalti membri ai echipajului, inclusiv in cazul litigiilor privind
contractele de angajare si conditiile de munca;
c) in conformitate cu legea statului trimitator, sa participe la instalarea
sau concedierea comandantului si a altor membri ai echipajului;
d) sa ia masurile necesare in vederea spitalizarii si repatrierii
comandantului sau oricarui alt membru al echipajului;
e) sa acorde sprijin si asistenta comandantului navei sau oricarui alt
membru al echipajului in fata tribunalelor si a altor autoritati ale statului
de resedinta;
f) sa ia masuri utile pentru asigurarea mentinerii disciplinei si ordinii
la bordul navei.
Art. 32
Interventia autoritatilor statului de resedinta la bordul navei
1. In cazul in care un tribunal sau oricare alta autoritate a statului de
resedinta are intentia sa aresteze ori sa retina la bordul navei statului
trimitator pe comandant, pe un alt membru al echipajului, pe un pasager al
acestei nave sau pe o alta persoana care nu este cetatean al statului de
resedinta, sa aplice sechestru pe un bun aflat la bord ori sa angajeze o
ancheta oficiala la bordul navei, trebuie sa informeze, in prealabil, pe
functionarul consular, astfel incat el sa poata asista la luarea oricareia
dintre aceste masuri. Daca, datorita urgentei situatiei, nu a fost posibil sa
fie informat functionarul consular sau daca acesta nu a fost prezent la luarea
masurilor autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere si in
mod complet, pe functionarul consular in legatura cu masurile pe care le-a
luat. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor facilita vizita
functionarului consular la persoana arestata sau retinuta si comunicarea lui cu
aceasta si vor asigura luarea masurilor corespunzatoare menite sa protejeze
interesele persoanei sau ale navei.
2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se aplica, de
asemenea, in cazul in care autoritatile statului de resedinta cer comandantului
sau unui membru al echipajului navei statului trimitator sa coboare la tarm
pentru a raspunde unor intrebari in legatura cu nava statului trimitator.
3. Cu exceptia cazurilor in care functionarul consular ori comandantul
navei statului trimitator o cer, sau cu aprobarea acestora, autoritatile
judiciare sau alte autoritati ale statului de resedinta nu pot interveni in
problemele interne ale navei statului trimitator privind relatiile dintre
membrii echipajului, raporturile de munca si alte activitati de natura interna
ale acesteia, cu conditia sa nu fie incalcate legile si reglementarile statului
de resedinta referitoare la linistea si ordinea publica.
4. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplica in cazul
controlului obisnuit, efectuat de autoritatile statului de resedinta in materie
de pasapoarte, vama, sanatate publica, poluarea apelor marii si ocrotirea
vietii umane pe mare ori in cazul oricarui alt demers intreprins la cererea sau
cu consimtamantul comandantului navei.
Art. 33
Avaria sau naufragiul navei
1. Daca o nava a statului trimitator naufragiaza, este avariata, esueaza,
este aruncata la tarm sau sufera orice alte stricaciuni in apele teritoriale
sau interioare ale statului de resedinta, inclusiv in porturi, autoritatile
acestui stat vor informa, fara intarziere, pe functionarul consular despre
aceasta.
2. In cazurile aratate la paragraful 1 al prezentului articol, autoritatile
statului de resedinta vor lua, conform legilor interne, masurile necesare
pentru a organiza salvarea si protectia navei, pasagerilor, echipajului,
echipamentului navei, incarcaturii, proviziilor si a altor obiecte aflate la
bordul navei si, de asemenea, pentru a evita orice prejudicii aduse bunurilor,
precum si pentru a impiedica dezordini la bordul navei sau pentru a le elimina.
Aceste masuri vor fi luate, de asemenea, si fata de obiectele care fac parte
din nava sau din incarcatura ei si care au fost aruncate peste bord, informand
pe functionarul consular despre masurile luate. Aceste autoritati vor ajuta pe
functionarul consular sa ia toate masurile de inlaturare a urmarilor avariei,
esuarii sau naufragiului.
3. In cazul in care proprietarul navei, comandantul acesteia sau oricare
alta persoana nu poate fi prezenta sau nu poate lua masurile necesare pentru
conservarea, salvarea sau administrarea bunurilor sau marfurilor de pe nava
statului trimitator, functionarul consular poate, in numele proprietarului, sa
ia masurile pe care insusi proprietarul navei sau al marfurilor le-ar fi putut
lua intr-o astfel de situatie ori sa solicite autoritatilor statului de
resedinta sa ia ele aceste masuri.
4. Functionarul consular poate, de asemenea, sa ia masurile prevazute la
paragraful 3 al prezentului articol si, atunci cand un obiect, apartinand unui
cetatean al statului trimitator, provenind de la bordul sau din incarcatura
unei nave, indiferent de nationalitatea ei, a fost adus intr-un port sau gasit
pe tarm sau in apropierea tarmului de pe o nava avariata, esuata sau
naufragiata. Autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere pe
functionarul consular despre existenta unui asemenea obiect.
5. Functionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisa,
pentru a determina cauzele avariei, esuarii sau ale naufragiului,
conformandu-se legilor si regulamentelor statului de resedinta.
Art. 34
Decesul sau disparitia unui membru al echipajului
1. Daca comandantul sau oricare alt membru al echipajului unei nave a
statului trimitator a decedat sau este dat disparut in statul de resedinta, la
bordul navei sau pe uscat, comandantul sau inlocuitorul sau, precum si functionarul
consular al statului trimitator sunt singurii competenti sa faca inventarul
obiectelor, valorilor sau al altor bunuri lasate de defunct sau de disparut si
sa ia masurile necesare conservarii bunurilor sau transmiterii lor, in vederea
lichidarii succesiunii. Daca defunctul sau disparutul sunt cetateni ai statului
de resedinta, comandantul sau inlocuitorul sau va intocmi inventarul in
momentul constatarii decesului sau al disparitiei si va remite o copie de pe
inventarul autoritatilor statului de resedinta, competente sa efectueze
demersurile necesare pentru conservarea bunurilor, si, in caz de nevoie, pentru
lichidarea succesiunii.
Aceste autoritati vor informa oficiul consular al statului trimitator in
legatura cu demersurile lor.
2. In cazul in care functionarul consular exercita drepturile in materie
succesorala, prevazute la paragraful 1 al prezentului articol, el trebuie sa se
conformeze legilor si regulamentelor statului de resedinta.
Art. 35
Aeronave civile
Prevederile art. 30, 31, 32, 33 si 34 ale prezentei conventii se aplica, in
mod corespunzator, si aeronavelor statului trimitator, cu conditia ca aceasta
sa nu contravina prevederilor acordurilor bi - sau multilaterale in domeniu, la
care sunt parti ambele state contractante.
Art. 36
Drepturi si taxe consulare
1. Oficiul consular poate incasa pe teritoriul statului de resedinta
drepturi si taxe pentru serviciile consulare, efectuate conform legilor si
regulamentelor statului trimitator.
2. Sumele incasate pentru serviciile consulare efectuate, mentionate la
paragraful 1 al prezentului articol, sunt exceptate de la orice impozite si
taxe in statul de resedinta.
3. Statul de resedinta va permite oficiului consular sa depuna sumele
rezultate din taxele consulare intr-un cont bancar.
Art. 37
Transmiterea actelor
Functionarul consular are dreptul sa transmita acte judiciare sau
extrajudiciare sau comisii rogatorii, conform cu acordurile internationale in
vigoare intre partile contractante, iar, in lipsa unor asemenea acorduri,
intr-un mod compatibil cu legile si cu reglementarile statului de resedinta.
Acest drept nu poate fi exercitat decat fata de cetatenii statului trimitator
si fara a aplica mijloace de constrangere.
Art. 38
Alte functii consulare
Functionarul consular poate indeplini orice alte functii consulare cu care
il insarcineaza statul trimitator, daca acestea nu sunt contrare legilor si
regulamentelor statului de resedinta sau daca statul de resedinta nu se opune
indeplinirii lor.
CAP. 4
Facilitati, privilegii si imunitati
Art. 39
Facilitati acordate oficiului consular pentru activitatea sa
Statul de resedinta acorda oficiului consular orice inlesniri pentru
exercitarea functiilor consulare si ia masurile necesare pentru ca membrii
oficiului consular sa-si poata indeplini insarcinarile oficiale si sa
beneficieze de imunitatile si privilegiile prevazute in prezenta conventie.
Art. 40
Folosirea drapelului si a stemei nationale
1. Statul trimitator are dreptul sa foloseasca in statul de resedinta
drapelul sau national si scutul cu stema de stat, conform prevederilor
prezentului articol:
a) drapelul national al statului trimitator poate fi arborat la cladirea
destinata ca sediu al oficiului consular, la resedinta sefului oficiului
consular, precum si pe mijloacele sale de transport, atunci cand acestea sunt
folosite in interes oficial;
b) scutul cu stema statului trimitator si denumirea oficiului consular,
scrisa in limba statului trimitator si in cea a statului de resedinta, pot fi
asezate pe cladirea destinata ca sediu al oficiului consular si pe resedinta
sefului oficiului consular.
In exercitarea drepturilor acordate prin prezentul articol, se vor respecta
legile, regulamentele si uzantele statului de resedinta.
Art. 41
Localuri si locuinte
Statul de resedinta sprijina statul trimitator ca in cadrul legilor si
reglementarilor sale sa-si poata procura localurile necesare oficiului consular
si, in caz de nevoie, locuinte convenabile pentru membrii oficiului consular.
Art. 42
Facilitati pentru procurarea de terenuri si cladiri
1. Statul trimitator are dreptul, in cadrul legilor si al reglementarilor
statului de resedinta:
a) sa procure cladiri sau parti de cladiri, destinate birourilor oficiului
consular, resedintei sefului oficiului consular sau locuintelor celorlalti
membri ai oficiului consular;
b) sa construiasca sau sa amenajeze, in aceleasi scopuri, cladirile
procurate;
c) sa transfere dreptul de proprietate asupra cladirilor sau partilor din
cladiri astfel procurate sau construite.
2. Dispozitiile paragrafului 1 al prezentului articol nu absolva statul
trimitator de obligatia de a respecta reglementarile si restrictiile in materie
de constructii, de urbanism, cele privitoare la protectia ansamblurilor
arhitectonice si a monumentelor, aplicabile pe teritoriul unde se afla
amplasate cladirile sau partile din cladiri destinate localurilor consulare.
Art. 43
Inviolabilitatea localurilor consulare si a resedintei sefului oficiului
consular
1. Localurile consulare si resedinta sefului oficiului consular sunt
inviolabile. Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in acestea
decat cu consimtamantul sefului oficiului consular, al sefului misiunii
diplomatice a statului trimitator sau al persoanei desemnate de unul dintre
acestia.
2. Statul de resedinta are obligatia speciala de a lua toate masurile
necesare pentru a impiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare si
pentru a impiedica tulburarea linistii oficiului consular sau atingerea
demnitatii sale.
Art. 44
Scutirea de rechizitii
Localurile consulare, resedinta sefului oficiului consular si locuintele
celorlalti membri ai oficiului consular, mobilierul lor, bunurile oficiului
consular ca si mijloacele de transport, nu pot face obiectul nici unei forme de
rechizitie, pentru cazuri de utilitate publica sau de aparare nationala.
Art. 45
Scutirea fiscala a localurilor consulare
1. Localurile consulare si resedinta sefului oficiului consular, pe care
statul trimitator sau o alta persoana, actionand in numele acestui stat, le are
in proprietate sau este locatar, sunt scutite de impozite si de taxe de orice
fel, nationale, regionale sau comunale, cu exceptia taxelor percepute ca
remunerare pentru serviciile special prestate.
2. Scutirea fiscala prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol nu se
aplica impozitelor si taxelor care, dupa legile si regulamentele statului de
resedinta, cad in sarcina persoanei care a contractat cu statul trimitator sau
a celei care a actionat in numele acestui stat.
Art. 46
Inviolabilitatea arhivelor si a documentelor consulare
Arhivele si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si in
orice loc s-ar afla.
Art. 47
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta permite si protejeaza comunicarea libera a oficiului
consular pentru orice scopuri oficiale. Oficiul consular poate folosi toate
mijloacele de comunicatie potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau
consulari, valiza diplomatica sau consulara si mesaje in clar sau cifrate,
pentru comunicarea cu guvernul, cu misiunile diplomatice si cu celelalte oficii
consulare ale statului trimitator, oriunde s-ar gasi ele. Totusi oficiul consular
nu poate instala si utiliza un post de radioemisie decat cu consimtamantul
statului de resedinta.
2. Corespondenta oficiala a oficiului consular este inviolabila.
Prin expresia corespondenta oficiala se intelege intreaga corespondenta
referitoare la oficiul consular si la functiile sale.
3. Valiza consulara nu poate fi deschisa sau retinuta.
4. Coletele, care constituie valiza consulara, trebuie sa poarte semne
exterioare vizibile ale caracterului lor si nu pot contine decat corespondenta
oficiala, documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficiala.
5. Curierul consular trebuie sa posede un document oficial, care sa ateste
calitatea sa si sa precizeze numarul de colete care constituie valiza
consulara. In afara de cazul in care statul de resedinta consimte la aceasta,
el nu trebuie sa fie nici cetatean al statului de resedinta, nici, cu exceptia
cand el este cetatean al statului trimitator, o persoana domiciliata in statul
de resedinta. In exercitarea functiilor sale, curierul consular este protejat
de statul de resedinta. El se bucura de inviolabilitatea persoanei sale si nu
poate fi supus nici unei forme de arestare, detentie sau oricarei alte forme de
limitare a libertatii sale personale.
6. Statul trimitator si oficiul consular al acestuia pot desemna curieri
consulari provizorii, care pot beneficia de privilegii si imunitati conform
paragrafului 5 al acestui articol, pana la predarea valizei consulare.
7. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau
aeronave a statului trimitator, care urmeaza sa soseasca intr-un loc de intrare
autorizat in statul de resedinta. Acest comandant trebuie sa poarte un document
oficial, indicand numarul de colete care constituie valiza diplomatica, dar el
nu este considerat curier consular. Printr-un aranjament cu autoritatile locale
competente, oficiul consular poate trimite pe unul dintre membrii sai sa ia
valiza consulara, in mod direct si liber, de la comandantul navei sau al
aeronavei si sa predea o asemenea valiza consulara, in acelasi mod.
Art. 48
Protectia functionarilor consulari
Statul de resedinta va trata pe functionarul consular cu respectul cuvenit
si va lua masurile necesare pentru a impiedica orice atingere adusa persoanei,
libertatii si demnitatii sale.
Art. 49
Inviolabilitatea personala a functionarului consular
Persoana functionarului consular este inviolabila. Functionarul consular nu
poate fi arestat, detinut ori supus oricarei alte forme de limitare a
libertatii personale.
Art. 50
Imunitatea de jurisdictie a membrilor oficiului consular
1. Functionarii consulari se bucura de imunitatea de jurisdictie penala,
civila si administrativa a statului de resedinta.
2. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu nu sunt supusi
jurisdictiei penale, civile si administrative a statului de resedinta pentru
nici un act indeplinit in exercitarea atributiilor lor oficiale.
3. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale prezentului articol nu se aplica in
caz de actiune civila:
a) care rezulta din incheierea unui contract pe care membrii oficiului
consular nu l-au facut, in mod expres sau implicit, in numele statului
trimitator;
b) intentata de un tert pentru pagubele rezultate dintr-un accident cauzat
in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau o aeronava.
Art. 51
Obligatia de a depune ca martor
1. Functionarii consulari pot fi chemati sa depuna ca martori in fata
instantelor judecatoresti sau a altor autoritati competente ale statului de resedinta.
Totusi nici o masura coercitiva sau o alta sanctiune nu va putea fi luata fata
de functionarii consulari.
2. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu pot fi invitati
sa depuna ca martori in timpul desfasurarii unei proceduri judiciare, civile
sau administrative. Angajatii consulari sau membrii personalului de serviciu nu
trebuie sa refuze sa faca declaratii, daca nu se afla in situatia prevazuta la
paragraful 3 al prezentului articol.
3. Membrii oficiului consular au dreptul sa refuze sa depuna marturie
asupra oricaror probleme care au legatura cu exercitarea functiilor lor
oficiale sau sa prezinte corespondenta si documentele oficiale referitoare la
acestea. Ei au, de asemenea, dreptul sa refuze sa depuna marturie in calitate de
experti asupra legislatiei statului trimitator.
4. Autoritatea care solicita unui membru al oficiului consular sa depuna
marturie trebuie sa evite a impiedica pe acesta sa indeplineasca functiile
sale. Daca este posibil, ea poate sa obtina marturia prin declaratie verbala
sau scrisa, luata la resedinta sa sau la oficiul consular.
Art. 52
Renuntarea la imunitati
1. Statul trimitator poate renunta la inviolabilitatea si la imunitatea
prevazute in art. 49, 50 si 51. Aceasta renuntare trebuie facuta intotdeauna
expres si comunicata in scris autoritatilor statului de resedinta.
2. Daca un membru al oficiului consular angajeaza o procedura intr-o
materie in care ar beneficia de imunitate de jurisdictie, el nu poate invoca
imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala, legata direct
de cererea principala.
3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau
administrativa nu este considerata ca renuntare la imunitatea in ceea ce
priveste masurile de executare a hotararii, pentru care este necesara o
renuntare expresa.
Art. 53
Scutirea de prestatii personale
Statul de resedinta scuteste pe membrii oficiului consular de orice
prestatii personale si de orice sarcini de interes public, indiferent de
caracterul lor, ca si de alte obligatii, cum ar fi rechizitiile si
incartiruirile militare.
Art. 54
Scutirea de obligatia de inmatriculare a strainilor
1. Membrii oficiului consular sunt scutiti de toate obligatiile prevazute
de legile si de regulamentele statului de resedinta in materie de inmatriculare
a strainilor, de permise de sedere, precum si de alte formalitati cerute
strainilor.
2. Totusi prevederile paragrafului 1 din prezentul articol nu se aplica
membrilor personalului consular, care nu sunt angajati permanenti ai statului
trimitator sau care exercita o activitate particulara cu caracter lucrativ in
statul de resedinta, si nici unui membru al familiei acestora.
Art. 55
Scutirea fiscala
1. Functionarii consulari si angajatii consulari sunt scutiti de orice
impozite si taxe, personale sau reale, nationale, regionale, municipale, impuse
de statul de resedinta, cu exceptia:
a) impozitelor indirecte, incorporate in mod normal in pretul marfurilor
sau al serviciilor;
b) impozitelor si taxelor pe bunuri imobile particulare, situate pe
teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiilor art. 45;
c) drepturilor de succesiune si de mutatie, percepute de catre statul de
resedinta, sub rezerva prevederilor art. 60;
d) impozitelor si taxelor pe orice fel de venituri particulare, care isi au
sursa in statul de resedinta;
e) drepturilor percepute ca remunerare a serviciilor prestate particular;
f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva
dispozitiilor art. 45.
2. Membrii personalului de serviciu sunt scutiti de impozitele si taxele
pentru salariile primite pentru serviciile pe care le presteaza, cu conditia sa
nu fie cetateni ai statului de resedinta sau sa nu aiba domiciliul in acest
stat.
3. Membrii oficiului consular, care angajeaza persoane ale caror retributii
sau salarii nu sunt scutite de impozitul pe venit in statul de resedinta,
trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si reglementarile acestui stat le
impun in materie de percepere a impozitului pe venit.
Art. 56
Scutirea de taxe si control vamal
1. In conformitate cu legile si cu regulamentele sale, statul de resedinta
autorizeaza intrarea, iesirea, scutirea de orice taxe vamale si de alte
redevente conexe, altele decat cheltuielile de depozitare, de transport si
cheltuielile cu serviciile special prestate, pentru:
a) obiectele destinate folosinte oficiale a oficiului consular;
b) obiectele destinate uzului personal al functionarilor consulari,
inclusiv efectele destinate instalarii lor.
Bunurile destinate uzului personal al functionarilor consulari nu trebuie
sa depaseasca consumul lor obisnuit.
2. Angajatii consulari beneficiaza de privilegiile si de scutirile
prevazute la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol, in ceea ce priveste
obiectele importante cu ocazia primei lor instalari.
3. Functionarii consulari sunt scutiti de controlul bagajelor lor
personale, daca nu exista motive serioase sa se presupuna ca acestea contin
obiecte care nu beneficiaza de scutirile mentionate la paragraful 1 lit. b) din
prezentul articol sau obiecte interzise la import sau export de legile statului
de resedinta, sau de regulamentele de carantina. Intr-un asemenea caz,
controlul nu se poate face decat in prezenta functionarului consular sau a
reprezentantului sau autorizat.
Art. 57
Scutirea de permise de munca
1. Membrii oficiului consular sunt scutiti, in ceea ce priveste serviciile
aduse statului trimitator, de obligatiile pe care legile si regulamentele
statului de resedinta le prevad cu privire la permisele de munca, necesare in
cazul folosirii mainii de lucru straine.
2. Membrii personalului particular al functionarilor consulari si ai
angajatilor consulari sunt scutiti de obligatiile mentionate la paragraful 1
din prezentul articol, daca ei nu exercita nici o alta activitate particulara
cu caracter lucrativ in statul de resedinta.
Art. 58
Scutirea de regimul de asigurari sociale
1. Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 3 al prezentului articol, membrii
oficiului consular sunt scutiti, in ceea ce priveste serviciile aduse statului
trimitator, de dispozitiile de securitate sociala care pot fi in vigoare in
statul de resedinta.
2. Scutirea prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol se aplica si
membrilor personalului particular, care sunt in serviciul exclusiv al membrilor
oficiului consular, cu conditia ca:
a) sa nu fie cetateni ai statului de resedinta sau sa nu aiba domiciliul in
acest stat;
b) sa nu fie supusi dispozitiilor de securitate sociala, care sunt in
vigoare in statul trimitator sau intr-un stat tert.
3. Membrii oficiului consular, care au in serviciul lor persoane carora
scutirea prevazuta la paragraful 2 al prezentului articol nu se aplica, trebuie
sa respecte obligatiile pe care dispozitiile de securitate sociala ale statului
de resedinta le impun celui care angajeaza.
4. Scutirea prevazuta la paragrafele 1 si 2 ale prezentului articol nu
exclude participarea voluntara la regimul de securitate sociala a statului de
resedinta, in masura in care aceasta este admisa de acest stat.
Art. 59
Dispozitii speciale referitoare la activitatile particulare cu caracter
lucrativ
1. Functionarii consulari de cariera nu vor exercita in statul de resedinta
nici o activitate cu caracter profesional sau comercial, in profitul lor
personal.
2. Privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie nu sunt
acordate:
a) angajatilor consulari si membrilor personalului de serviciu care
exercita in statul de resedinta o activitate particulara cu caracter lucrativ;
b) membrilor de familie ai persoanei mentionate la lit. a) si membrilor
personalului sau particular;
c) membrilor familiilor membrilor oficiului consular, care exercita ei
insisi in statul de resedinta o activitate particulara cu caracter lucrativ.
Art. 60
Succesiunea unui membru decedat al oficiului consular
In caz de deces al unui membru al oficiului consular in statul de
resedinta, acesta:
a) va permite exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia
acelora care, in momentul decesului, sunt interzise la export de statul de
resedinta;
b) nu va percepe taxe de succesiune sau de mutatie asupra bunurilor mobile,
a caror existenta in statul de resedinta se datora exclusiv prezentei in acest
stat a defunctului in calitate de membru al oficiului consular.
Art. 61
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor si a regulamentelor referitoare la zonele in care
accesul este interzis sau reglementat din motive de securitate nationala,
statul de resedinta asigura tuturor membrilor oficiului consular libertatea de
deplasare si de circulatie pe teritoriul sau.
Art. 62
Asigurarea mijloacelor de circulatie
Mijloacele de circulatie, proprietatea statului trimitator, destinate
uzului oficiului consular, sau cele care sunt proprietatea membrilor oficiului
consular trebuie sa faca obiectul unei asigurari obligatorii.
Art. 63
Asigurarea pentru daunele provocate unei terte parti
Membrii oficiului consular trebuie sa se conformeze tuturor obligatiilor
impuse de legile si de regulamentele statului de resedinta in materie de
asigurari pentru daunele produse unei terte parti, rezultate din utilizarea
unui mijloc de transport.
Art. 64
Prevederi aplicabile membrilor de familie
Prevederile art. 49, 50 alin. 1, ale art. 53-56, 58, 60 si 61 sunt, de
asemenea, aplicabile in mod corespunzator si membrilor de familie ai unui
membru al oficiului consular, cu conditia ca acestia sa nu fie cetateni ai
statului de resedinta, sa nu domicilieze in acest stat si sa nu exercite nici o
activitate lucrativa.
Art. 65
Inceputul si sfarsitul privilegiilor si imunitatilor consulare
1. Membrii oficiului consular beneficiaza de privilegiile si de imunitatile
prevazute in prezenta conventie, de la intrarea pe teritoriul statului de
resedinta pentru a-si ocupa posturile, iar daca se gasesc deja pe acest
teritoriu, din momentul intrarii lor in functie la oficiul consular.
2. Membrii familiei unui membru al oficiului consular, care locuiesc
impreuna cu acesta, precum si membrii personalului sau particular beneficiaza
de privilegiile si de imunitatile prevazute in prezenta conventie, incepand cu
una dintre datele urmatoare: aceea de cand membrul respectiv al oficiului
consular se bucura de privilegiile si imunitatile conform paragrafului 1 al
prezentului articol; aceea a intrarii lor pe teritoriul statului de resedinta
sau aceea la care ei au devenit membri ai acestei familii sau ai personalului
particular respectiv.
3. Cand functiile unui membru al postului consular iau sfarsit,
privilegiile si imunitatile sale, precum si acelea ale membrilor familiei sale,
care locuiesc impreuna cu el, sau ale membrilor personalului sau particular
inceteaza, in mod normal, la prima dintre datele urmatoare:
a) in momentul in care persoana in cauza paraseste teritoriul statului de
resedinta;
b) la expirarea unui termen rezonabil care ii va fi fost acordat in acest
scop.
In ceea ce priveste persoanele mentionate la paragraful 2 al prezentului
articol, privilegiile si imunitatile lor iau sfarsit din momentul in care ele
inceteaza sa mai locuiasca impreuna sau sa fie in serviciul unui membru al
oficiului consular, cu rezerva, totusi, ca, daca aceste persoane intentioneaza
sa paraseasca teritoriul statului de resedinta intr-un termen rezonabil,
privilegiile si imunitatilor lor subzista pana in momentul plecarii lor.
4. Totusi, in ceea ce priveste actele savarsite de un functionar consular
sau de un angajat consular in exercitarea functiilor lor oficiale, imunitatea
de jurisdictie subzista fara limita de durata.
5. In caz de deces al unui membru al oficiului consular, membrii familiei
sale, care locuiesc impreuna cu el, continua sa se bucure de privilegiile si de
imunitatile de care beneficiaza pana la prima dintre datele urmatoare:
a) aceea la care ei parasesc teritoriul statului de resedinta;
b) la expirarea unui termen rezonabil, care le va fi fost acordat in acest
scop.
Art. 66
Persoane care nu beneficiaza de privilegii si imunitati
1. Membrii oficiului consular care sunt cetateni ai statului de resedinta
sau au domiciliul in acest stat nu beneficiaza de privilegiile si de
imunitatile prevazute in prezenta conventie, sub rezerva paragrafului 3 al art.
51.
2. Totusi statul de resedinta trebuie sa-si exercite jurisdictia asupra
persoanelor mentionate la paragraful 1 al prezentului articol, in asa fel incat
sa nu impiedice, fara motiv si sub nici o forma, exercitarea functiilor
oficiului consular.
CAP. 5
Dispozitii generale si finale
Art. 67
Respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta
1. Persoanele care beneficiaza de privilegiile si de imunitatile stabilite
in baza prezentei conventii sunt obligate sa respecte legile si regulamentele
statului de resedinta, fara a prejudicia privilegiile si imunitatile lor. Ele
au, de asemenea, datoria de a nu se amesteca in treburile interne ale statului
de resedinta.
2. Localurile consulare nu vor fi utilizate in mod incompatibil cu
exercitarea functiilor consulare.
3. Dispozitiile paragrafului 2 al prezentului articol nu exclud
posibilitatea instalarii intr-o parte a cladirii, in care se gasesc localurile
oficiului consular, a birourilor altor organisme sau agentii, cu conditia ca
localurile afectate acestor birouri sa fie separate de acelea care sunt
folosite de catre oficiul consular.
In acest caz, aceste birouri nu sunt considerate, conform prevederilor
prezentei conventii, ca facand parte din localurile consulare.
Art. 68
Exercitarea functiilor consulare de catre misiunea diplomatica
1. Dispozitiile prezentei conventii se aplica, in mod corespunzator, si in
cazul in care functiile consulare sunt exercitate de misiunea diplomatica.
2. Numele si prenumele membrilor misiunii diplomatice, afectati serviciului
consular, vor fi notificate la ministerul afacerilor externe al statului de
resedinta.
3. Membrii misiunii diplomatice, mentionati la paragraful 2 al prezentului
articol, continua sa beneficieze de privilegiile si de imunitatile pe care le
confera statutul lor diplomatic.
Art. 69
Ratificarea si intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii in conformitate cu
procedurile constitutionale ale fiecareia dintre partile contractante si va
intra in vigoare in a 30-a zi de la data schimbului instrumentelor de
ratificare.
2. Prezenta conventie va putea fi modificata, urmand ca aceasta sa fie
convenita pe cale diplomatica.
Ele vor intra in vigoare incepand cu a 30-a zi de la data la care partile
contractante isi vor fi comunicat reciproc ca au fost indeplinite procedurile
legale de ratificare, potrivit legilor lor.
3. Prezenta conventie se incheie pe o perioada nedeterminata.
Fiecare parte contractanta poate denunta prezenta conventie, in care scop
va instiinta pe cealalta parte contractanta, in scris, pe cale diplomatica. In
acest caz, conventia isi va inceta valabilitatea dupa 6 luni de la data
primirii instiintarii facute potrivit prezentului articol.
Drept pentru care, imputernicitii partilor contractante au semnat prezenta
conventie si au aplicat sigiliile lor.
Intocmita la Hanoi, la 8 iulie 1995, in doua exemplare originale, in
limbile romana, vietnameza si engleza. Textele in limba vietnameza si romana au
aceeasi valoare.
In cazul unor interpretari diferite, prevaleaza textul in limba engleza.
Pentru Romania,
Mircea Geoana
Pentru Republica Socialista Vietnam,
Nguyen Dy Nien