LEGE
Nr. 118 din 9 decembrie 1994
pentru aderarea Romaniei la Conventia privind Agentia de cooperare culturala si
tehnica
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 345 din 13 decembrie 1994
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Romania adera la Conventia privind Agentia culturala si tehnica, semnata la
Niamey la 20 martie 1970.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 21 noiembrie 1994, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
ION SOLCANU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 21
noiembrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
CONVENTIE*)
privind Agentia de cooperare culturala si tehnica
*) Traducere.
Statele parti la prezenta conventie,
constiente de solidaritatea care le leaga prin folosirea limbii franceze,
considerand cooperarea internationala drept o aspiratie profunda a
popoarelor si un factor necesar de progres,
considerand ca promovarea si raspandirea culturilor nationale constituie o
etapa necesara cunoasterii reciproce si prieteniei dintre popoarele lumii, in
vederea facilitarii accesului si contributiei tuturor la civilizatia
universala,
considerand ca o cooperare culturala si tehnica este cu atat mai fecunda cu
cat asociaza popoare apartinand unor civilizatii diferite,
dornice de a promova si a difuza, in conditii de egalitate, cultura
fiecaruia dintre statele membre,
preocupate de a proteja competentele organismelor de cooperare care exista
intre partile contractante,
considerand ca rezolutia finala, adoptata la conferinta intrunita la Niamey
in perioada 17 - 20 februarie 1969, proclama faptul ca aceasta cooperare ar
trebui sa se faca in spiritul respectarii suveranitatii statelor, a limbilor
nationale sau oficiale si cu preocuparea de a promova si a difuza culturile
proprii fiecarei tari sau grupuri de tari reprezentate in cadrul agentiei,
considerand ca rezolutia finala de la Niamey recomanda guvernelor
reprezentate crearea unei agentii de cooperare culturala si tehnica,
acceptand aceste principii cu scopul de a coopera intre ele si cu toate
celelalte parti interesate pentru promovarea si raspandirea culturilor lor,
au convenit elaborarea unei conventii privind Agentia de cooperare
culturala si tehnica, precum si a Cartei respectivei agentii.
Art. 1
Scopuri si principii
Scopul Agentiei de cooperare culturala si tehnica, denumita in continuare
agentia, este de a promova si a raspandi culturile inaltelor parti contractante
si de a intensifica cooperarea culturala si tehnica dintre ele.
Agentia trebuie sa fie expresia unei noi solidaritati si un factor
suplimentar de apropiere a popoarelor prin dialogul permanent al civilizatiilor.
Inaltele parti contractante convin ca aceasta cooperare va trebui sa se
exercite cu respectarea suveranitatii statelor si a originalitatii lor.
Art. 2
Functii
Pentru a-si atinge scopul, agentia exercita urmatoarele functii:
a) ajuta statele membre sa asigure promovarea si raspandirea culturilor
lor;
b) suscita sau faciliteaza punerea in comun a unei parti din mijloacele
financiare ale tarilor aderente pentru realizarea de programe de dezvoltare
culturala si tehnica, folositoare ansamblului aderentilor sau mai multora
dintre acestia si face apel la statele membre pentru a mobiliza resursele umane
si tehnice corespunzatoare acestui scop;
c) organizeaza si faciliteaza punerea la dispozitia statelor membre a
mijloacelor necesare, indeosebi pentru pregatirea de cadre didactice si
specialisti de limba si cultura franceza;
d) incurajeaza cunoasterea reciproca a popoarelor interesate prin metode
adecvate de informare;
e) ajuta la formarea, in randul popoarelor, a unei opinii publice edificate
asupra culturilor tarilor reprezentate in cadrul agentiei;
f) exercita orice alta functie circumscrisa scopurilor agentiei care ar
putea sa-i fie incredintata de Conferinta generala.
Art. 3
Deviza
Agentia adopta ca deviza:
EGALITATE,
COMPLEMENTARITATE,
SOLIDARITATE
Art. 4
State membre si state asociate
Conventia prevede doua categorii de state: statele membre si statele
asociate.
Art. 5
Semnare, ratificare si aderare
1. Orice stat care are drept limba oficiala ori una dintre limbile oficiale
limba franceza sau orice stat care foloseste in mod obisnuit si curent limba
franceza poate deveni parte la prezenta conventie prin:
a) semnare fara rezerva ratificarii si aprobarii;
b) semnare sub rezerva ratificarii;
c) aderare in timp de 3 ani de la intrarea in vigoare a prezentei
conventii.
2. Ratificarea sau aderarea devine efectiva prin depunerea unui instrument
oficial in acest sens pe langa guvernul tarii care a gazduit conferinta
constitutiva sau pe langa guvernul tarii in care este stabilit sediul agentiei.
Aceste guverne transmit copie a instrumentului de aderare tuturor membrilor.
3. Dupa expirarea termenului fixat la paragraful 1 al prezentului articol,
orice stat admis in calitate de membru al agentiei, conform prevederilor art. 3
paragraful 2 al Cartei, va deveni parte la prezenta conventie notificand
aderarea sa guvernului tarii care a gazduit conferinta constitutiva sau
guvernului tarii in care este stabilit sediul agentiei.
Art. 6
Intrarea in vigoare
Prezenta conventie va intra in vigoare la data la care zece state vor fi
devenit parti, conform prevederilor art. 5 paragraful 1. (In conformitate cu
prevederilor acestui articol, conventia a intrat in vigoare la 31 august 1970).
Art. 7
Dreptul aplicabil
Agentia se conduce dupa prezenta conventie, Carta care ii este anexata
(denumita in continuare Carta), regulamentul de personal, ca si dupa alte
dispozitii regulamentare si hotarari adoptate in buna si cuvenita forma de
catre organele agentiei.
Art. 8
Privilegii si imunitati
1. Agentia are personalitate juridica. Ea are indeosebi dreptul de a
contracta, a dobandi si a instraina bunuri mobile si imobile si de a actiona in
justitie.
2. Secretarul general va lua, in numele agentiei si cu acordul guvernelor
interesate, toate masurile utile pentru ca agentiei sa i se recunoasca
privilegiile si imunitatile care vor fi necesare functionarii sale.
Art. 9
Denuntarea
1. Orice stat care este parte la prezenta conventie poate sa o denunte
avizand guvernul tarii care a gazduit conferinta sau guvernul tarii in care
este stabilit sediul agentiei cu cel putin 6 luni inaintea datei de tinere a
celei mai apropiate reuniuni a conferintei generale a agentiei. Denuntarea
devine efectiva la 6 luni de la data primirii sale de catre unul dintre
guvernele sus-mentionate. Totusi, statul in cauza ramane obligat din punct de
vedere juridic fata de agentie sa-si achite contributiile financiare la care s-a
angajat, dar pe care nu le-a achitat inca.
2. Denuntarea prezentei conventii de catre unul sau mai multe guverne parti
la aceasta conventie nu afecteaza, in nici un fel, valabilitatea sa fata de
celelalte parti. Totusi, in ipoteza in care numarul partilor contractante ar
scadea sub un minim de zece, statele care ar ramane legate prin conventie se
vor pune de acord asupra masurilor ce trebuie luate.
Art. 10
Amendamente
1. Prezenta conventie poate fi modificata prin acordul unanim al statelor
contractante care notifica acceptarea pentru orice amendament guvernului tarii
care a gazduit conferinta constitutiva sau guvernului tarii in care este
stabilit sediul agentiei.
2. Modificarile intra in vigoare la 30 de zile de la depunerea ultimei
notificari de acceptare. Orice stat care nu-si va fi facut cunoscut dezacordul
in termen de un an va fi considerat ca a acceptat amendamentul.
Art. 11
Inregistrarea
Indata dupa intrarea in vigoare a prezentei conventii, guvernul tarii care
a gazduit conferinta constitutiva sau guvernul tarii in care va fi stabilit
sediul agentiei o va inregistra pe langa secretarul general al Organizatiei
Natiunilor Unite in conformitate cu art. 102 al Cartei Natiunilor Unite.
Drept pentru care subsemnatii reprezentanti, autorizati in buna si cuvenita
forma in acest scop, au semnat prezenta conventie.
Incheiata la Niamey, la 20 martie 1970, intr-un exemplar unic care va fi
depus in arhivele Guvernului Republicii Niger, care va elibera copii
certificate conforme tuturor guvernelor semnatare sau aderente.
CARTA*)
Agentiei de cooperare culturala si tehnica
*) Aceasta versiune include modificarile aduse Cartei agentiei de catre
Conferinta generala intrunita la Bamako (Mali), in perioada 7 - 9 decembrie
1993.
Art. 1
Obiective
Agentia, unica organizatie interguvernamentala a Francofoniei, are ca
obiectiv esential afirmarea si dezvoltarea, intre membrii sai, a unei cooperari
multilaterale in domeniile ce tin de educatie, formare de cadre, cultura,
stiinta si tehnica si, prin aceasta, de apropierea intre popoare.
Ea isi exercita actiunea cu respectarea absoluta a suveranitatii statelor,
limbilor si culturilor si a celei mai stricte neutralitati in chestiunile de
ordin ideologic si politic.
Ea colaboreaza cu diverse organizatii internationale si regionale si tine
seama de toate formele de cooperare tehnica si culturala existente.
Ea este operatorul principal al programelor de dezvoltare hotarate de Conferinta
sefilor de stat si de guvern ai tarilor avand in comun folosirea limbii
franceze.
Art. 2
Functii
Agentia de cooperare culturala si tehnica indeplineste sarcini de studiu,
informare, coordonare si actiune. In acest scop, agentia, actionand prin
intermediul organelor sale, este abilitata sa indeplineasca, impreuna sau
separat, orice fel de acte necesare, corespunzatoare sau care se cuvin pentru
urmarirea obiectivelor sale si pentru exercitarea urmatoarelor competente:
a) de a elabora periodic si de a difuza inventare de resurse ale lumii
francofone in toate domeniile ce tin de competenta sa;
b) de a propune, in functie de necesitati, punerea in comun a unei parti
din mijloacele intelectuale, tehnice si financiare ale membrilor sai pentru
realizarea de programe de dezvoltare folositoare ansamblului membrilor sai sau
mai multora dintre acestia;
c) de a crea mijloacele menite sa asigure difuzarea cat mai ampla si cat
mai rapida cu putinta, intre toti membrii, a informatiei, indeosebi in
domeniile stiintei, pedagogiei si tehnologiei;
d) de a pune la dispozitia membrilor mijloace complementare de pregatire si
perfectionare;
e) de a contribui la crearea de instrumente comune in materie de cercetare
stiintifica si tehnica, de punere in valoare a cercetarii si comunicatiei;
f) de a servi drept loc permanent de intalniri si schimburi intre
specialistii diverselor discipline si factorii de raspundere nationali din
marile sectoare ale activitatii educative, culturale, stiintifice si tehnice;
g) de a stimula sau a favoriza unirea eforturilor si mijloacelor tuturor
membrilor, indeosebi in sectoarele de varf ale cercetarii, in tehnologie,
educatie, formare de cadre si in comunicatie, precum si in studiul problemelor
de dezvoltare;
h) de a incuraja cunoasterea reciproca a popoarelor prin folosirea
mijloacelor de comunicare in masa, prin invatamant si prin formule originale de
schimburi;
i) de a facilita guvernelor accesul deplin la sursele de cooperare
bilaterala si internationala si, daca este cazul, de a pune in aplicare
programe concrete de asistenta multilaterala;
j) de a se stradui sa mentina orice legatura cu organizatiile sau
asociatiile ce activeaza in domeniul de actiune al agentiei si de a asigura cea
mai mare coerenta si cea mai buna rentabilitate a tuturor initiativelor;
k) de a asigura secretariatul ansamblului instantelor Francofoniei;
l) de a exercita orice alta functie care se inscrie in scopurile agentiei
si care i-ar putea fi incredintata de Conferinta generala.
Art. 3
State membre si guverne participante
1. Toate statele care sunt parti la conventie sunt membre ale agentiei.
2. Orice stat care nu a devenit parte la conventie in conditiile prevazute
la art. 5 paragraful 1 al acesteia poate deveni membru al agentiei, daca este
agreat in calitate de membru de Conferinta generala.
3. Cu respectarea deplina a suveranitatii si competentei internationale a
statelor membre, orice guvern poate fi admis ca guvern participant la
institutiile, activitatile si programele agentiei, sub rezerva aprobarii
statului membru de care depinde teritoriul asupra caruia guvernul participant
respectiv isi exercita autoritatea si potrivit modalitatilor convenite intre
acest guvern si cel al statului membru.
4. Orice guvern membru al agentiei poate sa se retraga denuntand conventia
in conditiile stabilite in art. 9 al acesteia.
De asemenea, orice alt membru poate sa se retraga din agentie avizand
guvernul tarii care a gazduit conferinta constitutiva sau guvernul tarii in
care este stabilit sediul agentiei, cu cel putin 6 luni inaintea celei mai
apropiate reuniuni a Conferintei generale. Retragerea devine efectiva la
expirarea intervalului de 6 luni de la aceasta notificare.
Totusi membrul in cauza ramane obligat sa achite suma totala a
contributiilor pe care le datoreaza.
Art. 4
Observatori, asociati si consultanti
1. Orice guvern al unui stat care nu este parte la conventie poate, la
cererea sa, sa fie admis de Conferinta generala in calitate de observator.
2. Orice stat care ar dori sa se asocieze la anumite activitati ale
agentiei poate sa incheie cu aceasta un acord stabilind modalitatile
participarii sale la respectivele activitati.
3. Conferinta generala poate sa confere titlul de consultant oricarei
organizatii internationale sau oricarei asociatii internationale
neguvernamentale care face o cerere in acest scop si ale carei activitati sunt
in armonie cu cele ale agentiei.
4. Natura si intinderea drepturilor si obligatiilor observatorilor si
consultantilor vor fi stabilite de prezenta Carta si de Conferinta generala.
Art. 5
Organe
Organele agentiei sunt:
1. Conferinta generala;
2. Consiliul de administratie;
3. Biroul;
4. Secretariatul;
5. orice organ subsidiar pe care Conferinta generala il poate considera
util pentru buna functionare a agentiei.
Conferinta ministeriala a Francofoniei se intruneste in Conferinta generala
si in Consiliu de administratie; Consiliul permanent al Francofoniei se
intruneste ca Birou al agentiei.
Conferinta generala
Art. 6
Structura
Conferinta generala se compune din toti membrii agentiei.
Conferinta generala este prezidata de ministrul care reprezinta statul sau
guvernul gazda al ultimei reuniuni la nivel inalt, apoi de cel al tarii care a
primit sarcina de a pregati urmatoarea reuniune la nivel inalt.
Observatorii si consultantii participa la sesiunile Conferintei generale
si, daca nu exista obiectii, sunt ascultati de catre aceasta, insa nu dispun de
drept de vot.
Atunci cand functiile secretarului general au incetat, acesta poate
participa, de drept, la dezbaterile Conferintei generale, dar fara drept de
vot.
Art. 7
Competente
Conferinta generala este organul suprem al agentiei. Principalele sale
functii constau in:
1. orientarea activitatii agentiei;
2. aprobarea programului de lucru si a planului general de organizare a
Secretariatului, chemat sa-l puna in practica;
3. controlul politicii financiare, examinarea si aprobarea bugetului si
regulamentului financiar ale agentiei;
4. luarea deciziei privind admiterea de noi membri, in aplicarea
prevederilor art. 3 paragrafele 2 si 3 din prezenta Carta;
5. luarea deciziei de admitere a observatorilor si consultantilor si
stabilirea naturii drepturilor si obligatiilor lor, tinand seama de prevederile
art. 6 de mai sus;
6. stabilirea baremului contributiilor;
7. crearea oricarui organ subsidiar necesar bunei functionari a agentiei;
8. numirea secretarului general, precum si a membrilor Consiliului
consultativ;
9. luarea deciziei privind structura celorlalte organe subsidiare ale
agentiei;
10. amendarea prezentei Carte;
11. numirea, eventual, a lichidatorilor agentiei;
12. schimbarea sediului agentiei;
13. luarea tuturor masurilor destinate realizarii scopurilor agentiei.
Art. 8
Reuniuni
1. Conferinta generala se reuneste cel putin o data la 2 ani, la data pe
care si-a stabilit-o la sesiunea anterioara sau la cererea a cel putin jumatate
din numarul membrilor agentiei, adresata presedintelui in exercitiu al
conferintei.
2. Fiecare membru este reprezentat de o delegatie condusa de ministrul
afacerilor externe sau al Francofoniei si cuprinde, pe cat posibil, reprezentantii
institutiilor interesate de agentie.
3. Ea adopta propriul regulament interior.
4. Ea stabileste locul si data urmatoarei sesiuni.
Art. 9
Procedura de adoptare a hotararilor
1. Toate hotararile Conferintei generale sunt luate, pe cat posibil, prin
consens.
2. In caz de vot, fiecare membru dispune de un vot, iar hotararile sunt
luate cu o majoritate de 9/10 din numarul membrilor prezenti si votanti,
abtinerea nefiind considerata drept vot.
Consiliul de administratie
Art. 10
Structura
Fiecare membru este reprezentat in Consiliul de administratie de o
delegatie condusa de ministrul afacerilor externe sau al Francofoniei, ori de
reprezentantul sau.
Consiliul de administratie este prezidat de ministrul care reprezinta
statul sau guvernul gazda al ultimei reuniuni la nivel inalt, apoi de cel al
tarii care a primit sarcina de a pregati urmatoarea reuniune la nivel inalt.
Atunci cand functiile secretarului general au incetat, acesta poate
participa, de drept, la dezbaterile Consiliului de administratie, dar fara
drept de vot.
Art. 11
Functii
Consiliul de administratie este organul executiv al Conferintei generale si
raspunde in fata acesteia de desfasurarea programelor agentiei si de folosirea
resurselor sale bugetare in conformitate cu hotararile conferintei.
El are urmatoarele functii principale:
1. sa vegheze la indeplinirea hotararilor luate de Conferinta generala si
la conducerea activitatii agentiei in conformitate cu aceste hotarari;
2. sa examineze programul de activitate al agentiei si sa faca recomandari
corespunzatoare, in legatura cu acesta, Conferintei generale;
3. sa examineze rapoartele financiare si prevederile bugetare;
4. sa dea avize Conferintei generale asupra politicii financiare a
agentiei;
5. sa faca propuneri Conferintei generale in legatura cu politica agentiei;
6. sa examineze si sa adopte ordinea de zi provizorie a reuniunilor
Conferintei generale, care ii este supusa de catre Secretariat;
7. sa exercite orice alta functie care i-ar putea fi incredintata de catre
Conferinta generala.
Art. 12
Reuniuni
1. Consiliul de administratie se intruneste cel putin o data pe an, la data
pe care si-a stabilit-o, sau la cererea a cel putin o treime din numarul
membrilor sai, adresata presedintelui in exercitiu al consiliului.
2. Consiliul de administratie adopta propriul regulament interior.
3. El stabileste locul si data viitoarei reuniuni.
Art. 13
Procedura de adoptare a hotararilor
1. Toate hotararile Consiliului de administratie sunt luate, pe cat
posibil, prin consens.
2. In caz de vot, fiecare membru dispune de un vot, iar hotararile
Consiliului de administratie sunt luate cu o majoritate de doua treimi din
numarul membrilor prezenti si votanti, abtinerea nefiind considerata vot.
Art. 14
Comisia de programe
1. Consiliul de administratie constituie in cadrul sau o Comisie de
programe, deschisa tuturor membrilor sai.
2. Comisia de programe are sarcina principala de a ajuta Consiliul de
administratie sa defineasca natura operatiunilor agentiei si mijloacele de
punere in aplicare a programului sau de lucru.
3. In aceasta perspectiva, ea acorda consultanta Secretariatului in sarcina
sa de elaborare a actiunilor agentiei si examineaza proiectele pe care acesta
le va fi stabilit.
Art. 15
Comisia administrativa si financiara
1. Consiliul de administratie constituie in cadrul sau o Comisie
administrativa si financiara deschisa tuturor membrilor sai.
2. Comisia administrativa si financiara ajuta Consiliul de administratie
sa-si exercite controlul asupra gestiunii administrative si financiare a
agentiei; in aceasta perspectiva, ea acorda consultanta si Secretariatului in
aplicarea prevederilor regulamentului financiar.
3. Pentru indeplinirea misiunii sale, comisia exercita indeosebi
urmatoarele functii:
a) examinarea prevederilor bugetare pregatite de Secretariat;
b) controlul executiei bugetelor agentiei, examinand indeosebi viramentele
de credite de la un capitol la altul si varsamintele la fondul de rezerva;
c) studierea baremului de contributii;
d) examinarea grilei de salarizare a personalului agentiei, precum si a
prevederilor din statutul si regulamentul personalului atunci cand acestea ar
avea incidente financiare;
e) acordarea de consultanta Secretariatului in depunerea si plasamentul
fondurilor;
f) pregatirea proiectului de contract al secretarului general al agentiei.
Art. 16
Biroul
Consiliul permanent al Francofoniei, intrunit ca birou al agentiei, se
reuneste cel putin o data pe an pentru a face o analiza politica pornind de la
raportul prezentat de secretarul general asupra activitatii agentiei si, daca
este cazul, pentru a preveni sau a solutiona orice dificultate. El poate fi
sesizat in legatura cu orice problema urgenta. Este convocat de catre
presedintele in exercitiu al Conferintei generale, la initiativa sa ori la
cererea secretarului general.
Art. 17
Secretariatul
1. Secretariatul este alcatuit dintr-un secretar general, directori
generali si din personal administrativ si tehnic necesar bunei functionari a
agentiei.
2. Secretarul general este numit de Conferinta generala pentru o perioada
de 4 ani in conditiile care vor fi aprobate de conferinta. Mandatul sau se
poate reinnoi o singura data.
3. a) In caz de vacanta a postului de secretar general, constatata de
presedintele in exercitiu al Conferintei generale, acesta din urma convoaca,
intr-un interval de 60 de zile, o conferinta generala extraordinara limitata la
sefii de delegatii, care are sarcina sa numeasca un nou secretar general pentru
restul mandatului predecesorului sau.
b) Totusi nu va fi convocata Conferinta generala extraordinara in cazul in
care constatarea vacantei intervine cu mai putin de 3 luni inaintea urmatoarei
Conferinte generale ordinare.
c) De indata dupa constatarea vacantei, presedintele in exercitiu al
Conferintei generale desemneaza, de comun acord cu biroul, pe unul dintre
directorii generali care sa asigure interimatul secretarului general pana la
urmatoarea reuniune a conferintei.
4. Secretarul general asigura conducerea Agentiei de cooperare culturala si
tehnica. El reprezinta agentia in actele oficiale. El participa de drept, cu
vot consultativ, la lucrarile Conferintei ministeriale a Francofoniei si ale
Consiliului permanent al Francofoniei. El isi poate delega functiile.
5. a) Directorii generali sunt numiti, prin derogare de la prevederile
paragrafului 6 al prezentului articol, de catre Consiliul de administratie, la
propunerea secretarului general, pentru a asuma responsabilitatea unui sector
de activitate al agentiei, in conformitate cu planul de organizare al
Secretariatului adoptat de Conferinta generala.
b) Consiliul de administratie, la propunerea secretarului general, poate
pune capat functiilor lor.
c) Secretarul general are totusi dreptul, in cazuri exceptionale, de a-i
suspenda pana la reuniunea Consiliului de administratie.
6. Secretarul general numeste personalul agentiei in conformitate cu planul
de organizare aprobat de Conferinta generala. Statutul personalului este supus
aprobarii Conferintei generale. In atribuirea posturilor, va trebui sa se tina
seama de componenta geografica a agentiei.
7. Secretariatul raspunde de pregatirea programului agentiei si de
indeplinirea sa. El elaboreaza prevederile bugetare si rapoartele financiare
ale agentiei. El are sarcina sa puna in aplicare mandatul propunerilor de
programare generala si de alocatii bugetare pentru proiectele hotarate in
cadrul orientarilor adoptate de reuniunea la nivel inalt si de celelalte
instante politice ale Francofoniei. El are, de asemenea, sarcina ca, sub
autoritatea Consiliului permanent al Francofoniei, sa pregateasca si sa
urmareasca aplicarea hotararilor conferintelor ministeriale sectoriale
convocate ca urmare a reuniunilor la nivel inalt.
8. Responsabilitatile secretarului general si ale personalului au caracter
exclusiv international. In indeplinirea sarcinilor lor, ei nu vor cere si nici
nu vor primi instructiuni sau indemnizatii din partea unui guvern si a nici
unei autoritati exterioare. Ei se vor abtine de la orice act de natura sa le
compromita statutul de functionari internationali. Toti membrii agentiei se
angajeaza sa respecte caracterul international al functiilor secretarului
general si ale personalului si sa nu caute sa-i influenteze in indeplinirea
sarcinilor lor.
9. Secretariatul agentiei este corelat in fiecare stat membru cu un
corespondent national desemnat de guvernul sau.
Art. 18
Birouri regionale
Conferinta generala va putea, la momentul oportun, sa infiinteze birouri in
diverse regiuni geografice reprezentate in cadrul agentiei. Conferinta
hotaraste, la propunerea Consiliului de administratie, asupra locului,
structurii, functiilor si modului de finantare a acestor birouri regionale.
Art. 19
Conferinta organizatiilor internationale neguvernamentale
Secretarul general convoaca, la fiecare 2 ani, o conferinta a
organizatiilor internationale neguvernamentale, in conformitate cu conditiile,
principiile si modalitatile definite in directivele adoptate de Conferinta
ministeriala.
Aceasta conferinta are drept scop:
1. sa informeze organizatiile internationale neguvernamentale francofone asupra
orientarilor si programarii adoptate de reuniunea la nivel inalt a sefilor de
stat si de guvern;
2. sa identifice organizatiile susceptibile sa contribuie in mod concret si
eficient la punerea in practica a programelor Francofoniei;
3. sa organizeze consultari in vederea obtinerii de avize si sugestii
referitoare la liniile generale ale programarii;
4. sa favorizeze cooperarea dintre organizatiile avand interese comune;
5. sa examineze problemele pe care le pune cooperarea acestor organizatii
cu Consiliul permanent al Francofoniei si cu Secretariatul agentiei.
Un comitet de legatura, creat de Conferinta organizatiilor internationale
neguvernamentale si alcatuit din maximum cinci reprezentanti, este mandatat sa
coopereze cu presedintia Consiliului permanent al Francofoniei si cu
Secretariatul Agentiei de cooperare culturala si tehnica in intervalul dintre
reuniunile conferintei.
Art. 20
Buget si cheltuieli
1. La fiecare 2 ani, Secretariatul pregateste si supune Consiliului de
administratie rapoartelor financiare si prevederile bugetare ale agentiei.
Consiliul de administratie examineaza rapoartele financiare si prevederile
bugetare si le transmite Conferintei generale, formuland recomandarile pe care
le considera necesare.
2. Rapoartele financiare si prevederile bugetare sunt elaborate de
Secretariat in conformitate cu regulamentul financiar adoptat de Conferinta
generala.
3. Cheltuielile agentiei sunt repartizate intre membri potrivit unui barem
care va fi aprobat de Conferinta generala. Cotizatia observatorilor este
stabilita de Conferinta generala.
4. Secretarul general poate, cu autorizatia Consiliului de administratie,
sa accepte orice donatii, legate si subventii facute agentiei de catre guverne,
institutii publice sau private, ori de catre particulari. Administrarea acestor
fonduri de catre Secretariat este reglementata prin regulamentul financiar al
agentiei.
Art. 21
Limba de lucru
Limba de lucru a agentiei si a tuturor organelor sale este limba franceza.
Art. 22
Sediu
Sediul Agentiei de cooperare culturala si tehnica este stabilit la Paris.
El poate fi schimbat prin hotarare a Conferintei generale.
Art. 23
Dizolvare si lichidare
1. Agentia este considerata dizolvata si lichidata intr-unul din
urmatoarele doua cazuri:
a) toate partile la conventie, cu exceptia uneia, au denuntat-o;
b) Conferinta generala hotaraste dizolvarea agentiei. Drept urmare, agentia
nu mai este considerata ca existand decat in vederea lichidarii.
2. In cazul dizolvarii agentiei, bunurile sale sunt lichidate de catre
lichidatori, numiti in conformitate cu Carta, care vor proceda la incasarea
activului agentiei si la stingerea pasivului sau. Soldul activ sau pasiv va fi
repartizat in raport cu cotizatiile respective.
Art. 24
Interpretare
Orice hotarare referitoare la interpretarea prezentei Carte este luata de
Conferinta generala, in conformitate cu prevederile art. 9.
Art. 25
Revizuire
1. Prezenta Carta poate fi revizuita in conformitate cu prevederile art. 7
paragrafele 9 si 10.
2. Guvernul statului care a gazduit conferinta constitutiva sau guvernul
statului pe teritoriul caruia este stabilit sediul agentiei notifica tuturor
membrilor, precum si secretarului general, orice revizuire adusa prezentei
Carte.