LEGE
Nr. 1 din 8 februarie 1993
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Comunitatea
Economica Europeana, semnat la Bruxelles la 7 decembrie 1992, precum si a
memorandumului de intelegere anexat la acesta
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 32 din 17 februarie 1993
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Comunitatea Economica
Europeana, in valoare de 80 milioane ECU, semnat la Bruxelles la 7 decembrie
1992, precum si memorandumul de intelegere anexat la acesta.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 2 februarie 1993, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 4
februarie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
IOAN GAVRA
ACORD DE IMPRUMUT
intre Romania (ca Imprumutat) si Banca Nationala a Romaniei (ca Agent al
Imprumutatului) si Comunitatea Economica Europeana (ca Imprumutator)*)
----------------
*) Traducere.
Comunitatea Economica Europeana, denumita in cele ce urmeaza C.E.E. sau
Imprumutatorul, reprezentata de Comisia Comunitatilor Europene, denumita in
continuare comisia, in numele careia actioneaza domnii Henning Christophersen,
vicepresedinte al comisiei, si Karel van Miert, membru al comisiei,
si
Romania, denumita in continuare Romania sau Imprumutatul, reprezentata prin
domnul Florin Georgescu, ministru de stat, ministrul finantelor,
si
Banca Nationala a Romaniei, actionind in calitate de agent al
Imprumutatului, denumita in continuare Agentul, reprezentata prin domnul Mugur
Isarescu, guvernator,
avind in vedere ca, autoritatile romane au solicitat asistenta financiara
din partea C.E.E.,
avind in vedere ca, Consiliul Comunitatilor Europene, denumit in continuare
consiliul, prin Decizia privind asistenta financiara pe termen mediu pentru
Romania, din 22 iulie 1991, a hotarit sa raspunda acestei cereri si sa acorde
Imprumutatului un imprumut in suma maxima de 375 milioane ECU,
avind in vedere ca acest prim imprumut (denumit in continuare primul
imprumut) in valoare de 375 milioane ECU a fost acordat Romaniei in doua
transe, prima in valoare de 190 milioane ECU, conform acordului de imprumut din
data de 28 noiembrie 1991, si cea de-a doua in valoare de 185 milioane ECU,
conform acordului de imprumut suplimentar din data de 28 februarie/6 aprilie
1992,
avind in vedere ca, consiliul, prin Decizia din 27 noiembrie 1992, pentru
suplimentarea asistentei financiare pe termen mediu, a decis sa acorde Romaniei
un al doilea imprumut in suma maxima de 80 milioane ECU (denumit in continuare
imprumutul) pe o durata maxima de 7 ani, care urmeaza a fi administrat de catre
comisie in deplina consultare cu Comitetul Monetar si in concordanta cu toate
aranjamentele incheiate intre Fondul Monetar International si Romania,
avind in vedere ca, consiliul a autorizat comisia sa negocieze cu
autoritatile romane, dupa consultari cu Comitetul Monetar, conditiile de
politica economica anexate la imprumut,
avind in vedere ca, comisia a consultat Comitetul Monetar asupra
conditiilor imprumutului,
avind in vedere ca autoritatile romane si-au luat angajamentul sa
implementeze un program convenit cu comisia printr-un Memorandum de intelegere
anexat la prezentul acord de imprumut (denumit in continuare Acordul de
imprumut II sau acordul),
avind in vedere ca, comisia este autorizata sa imprumute, in numele C.E.E.,
resursele necesare,
avind in vedere ca, consiliul a decis ca imprumutul sa fie acordat intr-o
singura transa in baza unui progres satisfacator inregistrat in privinta
implementarii aranjamentului stand-by care a fost incheiat intre Romania si
F.M.I. la 29 mai 1992 si a indeplinirii conditiilor prevazute in memorandumul
de intelegere,
avind in vedere ca, in implementarea imprumutului, comisia va lansa, in
numele C.E.E. si dupa consultari cu Comitetul Monetar, o emisiune publica de
obligatiuni in valoare de 80 milioane ECU sau va initia alte operatiuni
financiare adecvate, ale caror sume vor fi puse la dispozitia Agentului la data
la care vor fi primite de comisie (data platii),
avind in vedere ca o copie a contractelor referitoare la emisiunea de
obligatiuni sau la celelalte operatiuni financiare preconizate, inclusiv un
posibil swap, denumite in continuare contractele de imprumut, va fi anexata la
Acordul de imprumut II si va constitui o parte integranta a acestui acord,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Cuantumul imprumutului
Imprumutatorul se obliga sa acorde Imprumutatului un imprumut in suma
maxima de 80 milioane ECU, intr-o singura transa, in conformitate cu termenii
definiti in decizia consiliului cu privire la noua asistenta financiara pe
termen mediu pentru Romania din 27 noiembrie 1992, cu conditia indeplinirii
clauzelor memorandumului de intelegere, iar Imprumutatul accepta aceasta
obligatie.
Art. 2
Sume nete, trageri si conditii precedente
1. Suma neta a imprumutului va fi egala cu suma neta a operatiunilor
financiare preconizate a fi efectuate de C.E.E., mai putin suma totala a
comisioanelor si costurilor legate de aceste operatiuni si de pregatirea lor si
a imprumutului.
2. Suma neta a imprumutului, definita in paragraful anterior, va fi
transferata la data platii intr-un cont pe care Imprumutatul il va comunica
Imprumutatorului cel mai tirziu cu 5 zile lucratoare inaintea datei platii.
3. Transferul sumelor nete catre Imprumutat va fi conditionat de:
(1) primirea de catre comisie, cu cel putin 2 zile lucratoare luxemburgheze
anterior datei platii, a doua avize juridice emise de: a) directorul Directiei
juridice din cadrul Ministerului Finantelor, domnul Mihai Popa, si b) domnul
Ion Nestor, avocat, actionind in calitate de consilier legal al
Imprumutatorului. Aceste avize juridice vor fi datate nu mai devreme de data
intrarii in vigoare a Acordului de imprumut II, asa cum se defineste in art. 10
si nu mai tirziu de 2 zile lucratoare luxemburgheze inaintea datei de plata si
vor certifica, in conformitate cu legile, reglementarile si deciziile
obligatorii din punct de vedere juridic in prezent in vigoare, ca prin semnarea
acordului de catre ministrul de stat, ministrul finantelor, domnul Florin
Georgescu, Imprumutatorul se obliga in mod valabil si irevocabil sa-si
indeplineasca obligatiile prevazute in prezentul Acord de imprumut II.
Imprumutatul si Agentul se angajeaza sa informeze imediat pe Imprumutator daca
intre data emiterii avizelor juridice si data platii va fi intervenit un
eveniment care ar face incorecta vreo informatie continuta in avizele juridice;
(2) semnarea contractelor de imprumut intre C.E.E., pe de o parte, si un
sindicat de banci, pe de alta parte, cu cel putin 2 zile lucratoare inainte de
data platii si primirii de catre C.E.E. a sumei nete a operatiunilor financiare
de la sindicatul de banci mentionat;
(3) neaparitia nici unei modificari materiale nefavorabile de la data
Acordului de imprumut II care, dupa parerea Imprumutatorului si dupa consultarea
cu Imprumutatul, ar putea sa prejudicieze material capacitatea Imprumutatului
de a-si indeplini obligatiile de plata potrivit Acordului de imprumut II, adica
serviciul imprumutului si rambursarea imprumutului la scadenta stabilita.
Art. 3
Statute si angajamente
1. Imprumutul in cadrul prezentului Acord de imprumut II va constitui o
obligatie negarantata, directa, neconditionata si generala a Imprumutatului si
se va situa cel putin pari passu cu orice alte imprumuturi si obligatii
negarantate prezente si viitoare ale Imprumutatului si care ar rezulta din
prezenta sau viitoarea indatorare externa, asa cum este definita aceasta in
art. 7 paragraful 1 al Acordului de imprumut II.
2. Imprumutatul se angajeaza ca pina la data la care va fi rambursat
Imprumutatorului capitalul, dobinda aferenta, precum si alte sume aditionale,
daca acestea exista, sa nu garanteze prin ipotecare, gaj sau alta modalitate
instituita asupra activelor sau veniturilor sale, nici o alta indatorare
prezenta sau viitoare si nici o garantie sau despagubire data in legatura cu o
asemenea indatorare cu exceptia cazului in care imprumutul devine pari passu si
prorata cu o asemenea garantie si ca nu va fi aprobata nici o lege care sa dea
prioritate altor creditori fata de Imprumutator. Exceptie de la aceasta
prevedere fac sarcinile enumerate in paragraful 3.
3. Imprumutatul, respectindu-si obligatiile asumate in cadrul paragrafului
2, poate totusi permite crearea exclusiva a urmatoarelor sarcini:
(i) sarcini asupra unei proprietati, care sa garanteze pretul de cumparare
al respectivei proprietati ca si orice reinnoire sau extindere a unei astfel de
sarcini care este limitata la proprietatea initial garantata si care garanteaza
orice reinnoire sau extindere a sumelor initial garantate; si
(ii) sarcini asupra bunurilor comerciale, care apar in cursul derularii
unei tranzactii comerciale obisnuite (si care expira cel mai tirziu un an dupa
aceasta) de finantare a importului sau exportului unor asemenea bunuri in/sau
din Romania; si
(iii) sarcini garantind sau prevazind plata unei datorii externe privind
exclusiv finantarea unui proiect de investitie definit in mod rezonabil, cu
conditia ca proprietatile la care se aplica o astfel de obligatie sint incluse
intr-un asemenea proiect de finantare sau se constituie in venituri sau creante
decurgind dintr-un asemenea proiect; si
(iv) orice alta sarcina existenta la data prezentului, cu conditia ca
asemenea obligatii sa ramina limitate la proprietatile afectate si care vor fi
afectate prin acestea conform contractelor in vigoare la data semnarii
prezentului Acord de imprumut II si cu conditia ca, in continuare, astfel de
obligatii vor garanta sau furniza finantare pentru plata numai a acelor datorii
astfel garantate sau finantate la data prezentului sau pentru refinantarea unor
astfel de obligatii; si
(v) toate celelalte sarcini si privilegii statutare care opereaza exclusiv
in virtutea legii si care nu pot fi evitate in mod rezonabil de catre
Imprumutat.
Asa cum este folosita in acest paragraf, expresia finantarea proiectului
inseamna orice finantare a cumpararii, construirii sau dezvoltarii unei
proprietati in legatura cu un proiect daca entitatea prevazuta pentru o astfel
de finantare agreeaza in mod expres sa considere proprietatile finantate si
veniturile sau pierderile sau daunele generate de operatia respectiva unor
astfel de proprietati, ca sursa principala de rambursare a sumelor avansate.
4. Acest articol este aplicabil, de asemenea, si primului imprumut si
modifica prin el insusi Acordul de imprumut datat la 28 noiembrie 1991.
Art. 4
Dobinda
1. Rata dobinzii imprumutului si scadentele de plata a acesteia vor fi
aceleasi cu cele stabilite in articolele corespunzatoare ale contractelor de
imprumut.
2. Daca suma neta a imprumutului nu poate fi transferata la data platii
pentru orice motive, altele decit cele mentionate la art. 2 paragraful 3 (2),
atunci Imprumutatorul va plasa aceasta suma la cea mai buna rata obtenabila pe
piata pentru depozite la termen. Dobinda primita de Imprumutator pentru aceste
depozite va fi dedusa din prima plata de dobinda datorata de Imprumutat.
3. In cazul platii intirziate a oricarei sume datorate si platibile de
catre Imprumutat, dobinda la asemenea suma va fi calculata asa cum este
determinata in articolele corespunzatoare ale contractelor de imprumut.
In plus, Imprumutatul se angajeaza sa despagubeasca pe Imprumutator pentru
toate costurile si cheltuielile suportate de acesta ca urmare a incalcarii de
catre Imprumutat a oricarei obligatii din Acordul de imprumut II.
Art. 5
Rambursarea
Imprumutatul va rambursa suma principala a imprumutului de 80 milioane ECU
la data si in conditiile determinate in contractele de imprumut.
Art. 6
Plati
1. Toate platile ce se vor efectua de Imprumutat vor fi scutite de orice
impozite, comisioane si alte scazaminte.
2. Imprumutatul declara ca acordul nu este supus nici unui impozit sau
vreunei alte impuneri in Romania.
3. Platile vor fi facute de catre Imprumutat, in ECU, in contul de ECU al
Imprumutatorului cu numarul 52.319440.65 deschis la Kredietbank S.A. din
Luxemburg sau in alt cont pe care Imprumutatorul il va notifica in scris
Imprumutatului cu cel putin 15 zile inainte de data scadentei.
4. Imprumutatul este de acord sa plateasca toate costurile si cheltuielile
suportate de Imprumutator in legatura cu pregatirea imprumutului si a
finantarii corespunzatoare, cu contractele de imprumut si cu alte angajamente
luate de Imprumutator in legatura cu finantarea si pe durata acesteia. Aceste
costuri ce vor fi suportate de Imprumutat includ cheltuielile juridice si de
calatorie, precum si comisioanele legate de serviciul financiar al finantarii,
precum si impozitele si taxele de inregistrare, daca acestea exista. Sumele mai
sus mentionate vor fi platite de Imprumutat la primirea documentelor
justificative la aceeasi valoare si in aceleasi conditii in care au fost ele
suportate de Imprumutator.
Art. 7
Cazuri de neindeplinire a obligatiilor si rambursarii anticipate
1. Imprumutatorul, prin notificare scrisa catre Imprumutat, poate sa
declare suma principala a imprumutului imediat scadenta si platibila impreuna
cu dobinda acumulata, daca:
a) Imprumutatul nu isi va indeplini, la scadentele stabilite, obligatia de
plata a sumei principale datorate sau a dobinzii aferente imprumutului si o
asemenea neindeplinire de obligatie nu va fi remediata prin plata acestora in
limita a 2 zile lucratoare dupa notificarea scrisa facuta de Imprumutator Imprumutatului;
sau
b) Imprumutatul nu isi va realiza obligatiile de indeplinire a clauzelor
Acordului de imprumut II si aceasta deficienta va continua pentru o perioada de
30 zile dupa ce notificarea scrisa va fi fost facuta Imprumutatului de catre Imprumutator;
sau
c) exista o declaratie de neindeplinire a obligatiilor in cadrul oricarui
alt imprumut extern datorat de Romania, ca rezultat al aparitiei unei situatii
de neindeplinire a obligatiilor, asa cum este definita in orice instrument care
guverneaza sau evidentiaza o asemenea datorie, sau orice asemenea datorie
externa nu este platita la scadenta stabilita, sau exista o neindeplinire a
obligatiilor Romaniei referitoare la plata datorata sau la garantarea unei
datorii externe; sau
d) pentru orice motiv, obligatiile Romaniei in cadrul prezentului acord nu
vor fi, sau vor inceta sa fie, obligatorii sau opozabile Romaniei, sau Romania
va sustine ca obligatiile mai sus mentionate nu sint obligatorii sau opozabile;
sau
e) Romania va fi in general incapabila sa-si plateasca datoriile externe
devenite scadente sau va incheia un aranjament cu sau in beneficiul
creditorilor sai externi sau va declara sau impune un moratoriu asupra platii
datoriei externe contractate sau garantate de ea.
Pentru scopurile prezentului acord, datorie externa semnifica orice datorie
care este, fie:
(i) exprimata intr-o alta valuta decit moneda Romaniei; sau
(ii) survenita sau aparuta (in orice valuta) in afara Romaniei.
2. Daca C.E.E. este obligata, in legatura cu prevederile corespunzatoare
din contractele de imprumut, sa restituie suma existenta pentru un motiv care
nu a fost sau nu este sub controlul C.E.E., atunci capitalul impreuna cu
dobinzile acumulate vor deveni scadente in aceleasi conditii prevazute in
contractele de imprumut.
3. In situatia incheierii inainte de termen a swap-ului, daca este cazul,
Imprumutatul va asigura serviciul datoriei partii corespunzatoare operatiunii
financiare cu rata fixa.
4. Imprumutatorul poate, dar nu este obligat, sa-si exercite drepturile
potrivit acestui articol si poate, de asemenea, sa-si exercite aceste drepturi
numai partial, fara a prejudicia exercitarea viitoare a unor asemenea drepturi.
5. Imprumutatul va rambursa toate costurile si cheltuielile suportate de
C.E.E. drept consecinta a platii anticipate a imprumutului.
Art. 8
Notificari
Toate notificarile in legatura cu acest acord vor fi valabile daca vor fi
expediate catre:
pentru C.E.E.:
Comisia Comunitatilor Europene
Directoratul general "Credit and Investments"
Centre A. Wagner P.O. Box 1907 L-2920
Luxemburg
pentru Romania:
Ministerul Finantelor
Directia generala a relatiilor financiare
internationale
str. Apolodor nr. 17,
Bucuresti, Romania
pentru Agent:
Banca Nationala a Romaniei,
Departamentul international,
str. Lipscani nr. 25,
Bucuresti, Romania
Notificarile vor fi efectuate prin posta inregistrata. In caz de urgenta
ele pot fi facute prin fax sau telex si confirmate potrivit celor de mai sus.
Notificarile devin efective o data cu primirea scrisorii, telexului sau a
faxului.
Art. 9
Diverse
1. In cazul in care vreo prevedere a acordului, pentru orice motiv, nu este
legala sau legal obligatorie, celelalte prevederi nu vor fi afectate.
2. Preambulul si anexele la acest acord, respectiv contractele de imprumut,
formeaza parte integranta a acordului. Titlurile articolelor Acordului de
imprumut II sint numai de convenienta.
3. Acest acord isi propune sa puna la dispozitia Imprumutatului sumele
operatiunilor financiare lansate de C.E.E. in acest scop. Ca urmare,
Imprumutatul si C.E.E. accepta ca drepturile si obligatiile lor, daca nu este
altfel prevazut in acord, sint, in cel mai larg sens posibil, definite si interpretate
cu referinta la documentele de imprumut corespunzatoare acestuia. In special,
termenii din contractele de imprumut cu privire la ECU, care este valuta avuta
in vedere in desfasurarea operatiunilor financiare, si a imprumutului, vor fi
aplicabili acestui acord.
Art. 10
Legea guvernanta si jurisdictia
Acordul de imprumut II este guvernat de/si va fi interpretat in
conformitate cu legea franceza. Orice litigiu referitor la Acordul de imprumut
II intre Imprumutat si Imprumutator va fi supus, potrivit art. 181 din Tratatul
de infiintare a Comunitatii Economice Europene, jurisdictiei nonexclusive a
Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene (Curtea de Justitie).
Imprumutatorul va fi liber sa-si sustina si la instantele de judecata din Romania
drepturile impotriva Imprumutatului, care prin aceasta renunta irevocabil si
neconditionat, in legatura cu sine insusi sau cu proprietatea sau activele
sale, la orice imunitate la care este sau ar putea fi indreptatit, privind
jurisdictia si executia referitoare la orice actiune sau procedura adusa in
fata Curtii de Justitie sau a instantelor judecatoresti din Romania in ceea ce
priveste Acordul de imprumut II.
Art. 11
Intrarea in vigoare
Acordul de imprumut II va intra in vigoare la data la care Imprumutatorul
va fi primit notificarea Imprumutatului ca cerintele constitutionale ale
Acordului de imprumut II au fost indeplinite.
Incheiat la Bruxelles, la 7 decembrie 1992, in trei exemplare originale in
limba engleza.
ROMANIA
reprezentata de
Florin Georgescu,
ministru de stat,
ministrul finantelor
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
reprezentata de
Mugur Isarescu,
guvernator
COMUNITATEA ECONOMICA EUROPEANA
reprezentata de
COMISIA COMUNITATILOR EUROPENE
Henning Christophersen,
vicepresedinte
Karel van Miert,
membru al comisiei
MEMORANDUM DE INTELEGERE
intre Romania si Comunitatea Economica Europeana
1. Comunitatea Europeana a decis sa acorde Romaniei un nou imprumut pe
termen mediu in suma maxima de 80 milioane ECU, cu o durata maxima de 7 ani,
pentru a sprijini tara in eforturile sale de a-si transforma economia intr-o
economie de piata. Imprumutul Comunitatii face parte din pachetul global care
se constituie in favoarea Romaniei in cadrul Grupului celor 24 in suma totala
de aproximativ 180 milioane dolari, in vederea sustinerii balantei de plati si
consolidarii rezervelor valutare ale tarii.
2. Imprumutul va fi pus la dispozitie intr-o singura transa, conditionat de
indeplinirea conditiilor primei evaluari a aranjamentului stand-by in cadrul
Fondului Monetar International, dupa o evaluare pozitiva de catre comisie a
unui numar limitat de criterii de performanta, care vor fi specificate mai jos,
si dupa o evaluare pozitiva de catre comisie a progreselor efectuate in
legatura cu reforma structurala. Conditiile vor avea la baza programul de
politica economica al Guvernului Romaniei si vor fi in deplina concordanta cu
aranjamentul incheiat intre Romania si Fondul Monetar International. In plus,
comisia va analiza implementarea pachetului general de finantare al G-24 pentru
Romania pentru a se asigura ca suma totala a contributiilor de la tarile
Grupului celor 24 care nu sint membre ale Comunitatii Europene si alte tari
terte este echivalenta cu suma acordata de Comunitate.
Imprumutul nu va fi disponibilizat inainte de trimestrul IV - 1992. Data
exacta a tragerii va fi convenita, ulterior, de catre cele doua parti.
Comunitatea va pune suma imprumutului la dispozitia Bancii Nationale a
Romaniei, care actioneaza in calitate de agent al Guvernului roman.
3. Criteriile cantitative de performanta macroeconomica legate de
imprumutul comunitar vor fi identice cu cele incluse in aranjamentul stand-by
cu F.M.I. In consecinta, inainte de tragerea imprumutului, comisia, in
colaborare cu autoritatile romane si cu personalul F.M.I., precum si cu
Comitetul Monetar, cu luarea in considerare a rezultatelor evaluarii la
jumatatea termenului, realizata de F.M.I. privind evolutiile si politicile
economice, va verifica daca au fost respectate criteriile cantitative stipulate
in aranjamentul stand-by sau daca s-a ajuns la noi intelegeri. Aceste criterii
includ:
1) plafoane trimestriale asupra modificarii cumulate a creditului net al
sistemului bancar catre Guvern;
2) plafoane trimestriale asupra activelor interne nete ale sistemului
bancar;
3) plafoane trimestriale minime pentru schimbarile cumulate in rezervele
externe nete in valuta convertibila;
4) plafoane asupra contractarii sau garantarii de noi datorii externe pe
termen mediu si lung de catre Guvern, Banca Nationala a Romaniei si alte
entitati publice (exclusiv datoria inclusa in angajamente internationale de
rezerva).
4. In plus fata de criteriile cantitative de performanta, inainte de
tragerea imprumutului, comisia va evalua progresele facute in legatura cu
implementarea politicilor structurale, in colaborare cu autoritatile romane si
Comitetul Monetar. In aceasta evaluare, o atentie speciala va fi acordata
progreselor in domeniul liberalizarii preturilor, regimului valutar, privatizarii
intreprinderilor si intaririi disciplinei financiare a intreprinderilor. Cadrul
de referinta al acestei evaluari este explicitat in anexa nr. I.
5. Guvernul Romaniei se angajeaza sa furnizeze comisiei toate informatiile
necesare urmaririi situatiei economice si financiare, care vor fi cerute pentru
evaluarea indeplinirii criteriilor de performanta si analiza politicilor
structurale. Criteriile de performanta trimestriale vor fi, in special,
urmarite pe baza informatiilor furnizate trimestrial comisiei de catre Banca
Nationala a Romaniei. Pe durata imprumutului, Romania va ramine in strinsa
consultare cu comisia si se angajeaza sa comunice toate informatiile in
legatura cu politicile si evolutiile economice, care sa dea posibilitatea
Imprumutatorului sa urmareasca progresele realizate. Indicatorii pe care
Romania se angajeaza sa-i comunice comisiei sint mentionati in anexa nr. II.
6. Pentru a furniza o baza continua pentru un efort sustinut de reforma si
pentru a salvgarda interesele in calitate de creditori ai Comunitatii si ai
Grupului celor 24, Romania va cauta sa obtina un aranjament extins cu Fondul
sau un nou aranjament stand-by la expirarea celui existent.
7. Anexele sint parte integranta a memorandumului.
ROMANIA
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
guvernator,
Mugur Isarescu
COMUNITATEA ECONOMICA EUROPEANA
reprezentata de
COMISIA COMUNITATILOR EUROPENE
vicepresedinte,
Henning Christophersen,
membru al comisiei,
Karel van Miert
ANEXA 1
ROMANIA: CRITERII DE AJUSTARE STRUCTURALA
Pina la data analizarii de catre comisie, care va preceda decizia
disponibilizarii imprumutului, autoritatile romane se angajeaza sa fi realizat
progrese in urmatoarele domenii:
1. Preturi si subventii
Guvernul va continua sa reduca subventiile catre consumatori, in vederea
eliminarii lor pina la sfirsitul anului 1993.
Referitor la preturile la energie, Guvernul va mentine o paritate
aproximativa cu preturile pietei mondiale pentru titei, electricitate, carbune
si lignit si va majora periodic pretul la gazele naturale.
2. Comert exterior
Toate restrictiile la export, precum si cerintele de licente pentru
importuri si exporturi vor fi eliminate, cu exceptia bunurilor ale caror
preturi se afla inca sub controlul statului sau ale caror preturi sint
subventionate, precum si a unui numar redus de bunuri strategice.
3. Privatizarea
In concordanta cu obiectivul pe termen mediu de privatizare in cadrul a 3
ani a 50% din valoarea societatilor comerciale, autoritatile se angajeaza ca
Fondurile Proprietatii Private si Fondul Proprietatii de Stat sa fie infiintate
si ca certificatele de proprietate care reprezinta 30% din valoarea bancara a
societatilor comerciale sa fie distribuite.
Autoritatile vor continua, de asemenea, privatizarea timpurie a micilor
subunitati ale intreprinderilor, precum si a societatilor mijlocii si mari.
Peste 3.000 unitati au fost selectionate pentru mica privatizare timpurie;
progrese semnificative vor fi fost realizate in indeplinirea majoritatii
acestor obiective de privatizare pina la sfirsitul anului 1992. 30 de societati
comerciale au fost selectionate pentru privatizare pilot timpurie; 10 dintre
acestea vor fi oferite spre vinzare si inca 10 privatizari pilot vor fi
initiate pina la sfirsitul anului 1992. Reglementarea necesara pentru
infiintarea unei burse de hirtii de valoare va fi adoptata sau cel putin
inaintata Parlamentului.
4. Disciplina financiara a intreprinderilor
Guvernul va asigura punerea in aplicare a reglementarilor existente
referitoare la faliment si va continua eforturile in vederea adoptarii Legii
falimentului. Guvernul va urmari, de asemenea, indeaproape disciplina
financiara a intreprinderilor. Un sistem de raportare lunara pentru
intreprinderi a fost stabilit in acest scop, in vederea identificarii
intreprinderilor care au plati restante si dificultati in desfasurarea
activitatilor. Guvernul va obliga la ajustari intreprinderile in cauza,
inclusiv prin privatizarea, restructurarea sau lichidarea acestora.
5. Investitii
Autoritatile vor cauta sa incheie acorduri de protejare a investitiilor cu
Spania, Portugalia si Irlanda cu care astfel de acorduri nu exista in prezent.
Autoritatile vor continua, de asemenea, sa permita libera repatriere a profiturilor
si vor face eforturi pentru adoptarea unor masuri legislative adecvate in acest
sens.
ANEXA 2
ROMANIA - SISTEM DE MONITORIZARE
Urmatorii indicatori vor fi comunicati comisiei in mod regulat:
1. Urmarirea evolutiilor si a politicilor macroeconomice si financiare:
- Indicele preturilor
- Cursul de schimb
- Produsul intern brut
- Investitii
- Forta de munca si somaj
- Indicatori de politica fiscala
- Indicatori de politica monetara
- Comert exterior
- Balanta de plati
2. Urmarirea politicilor structurale:
- Lista bunurilor de consum pentru care preturile sint controlate
administrativ
- Lista subventiilor la bunurile de consum si valoarea acestora
- Lista preturilor la produsele energetice
- Lista articolelor supuse restrictiilor la import si export
- Restrictii privind convertibilitatea contului curent si miscarea
capitalului
- Raport asupra progresului in domeniul privatizarii
- Numarul micilor privatizari efectuate
- Lista privatizarilor pilot mijlocii si mari
Lista intreprinderilor cu situatie dificila, asa cum rezulta din sistemul
de raportare lunara a intreprinderilor; recomandari formulate si actiuni
intreprinse in legatura cu aceste intreprinderi.