HOTARARE Nr. 967 din 25 august 2005
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si Izotopice -
I.C.S.I. Ramnicu Valcea
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 806 din 5 septembrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 19
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si Izotopice - I.C.S.I.
Ramnicu Valcea, persoana juridica romana cu sediul in municipiul Ramnicu
Valcea, Str. Uzinei nr. 4, judetul Valcea, aflat in coordonarea Autoritatii
Nationale pentru Cercetare Stiintifica, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Tehnologii Criogenice si Izotopice - I.C.S.I. Ramnicu Valcea se aproba
prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica
pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga art. 4, 6 si 9
si anexele nr. 1 si 2 din Hotararea Guvernului nr. 1.319/1996 privind
infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii
Criogenice si Izotopice - I.C.S.I. Ramnicu Valcea, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 335 din 11 decembrie 1996.
Art. 4
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul finantelor publice,
Nicolae Ivan,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Tehnologii Criogenice si Izotopice - I.C.S.I. Ramnicu Valcea
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii
Criogenice si Izotopice - I.C.S.I. Ramnicu Valcea, denumit in continuare
institut national, este persoana juridica romana aflata in coordonarea
Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica, denumita in continuare
organ coordonator.
(2) Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara, calculeaza amortismente, conduce evidenta contabila in
regim economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile
ulterioare, precum si ale prezentului regulament.
Art. 2
Institutul national are ca scop desfasurarea activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul tehnologiilor criogenice si
izotopice.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
Obiectul de activitate al institutului national cuprinde in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare: cod CAEN 73; 7310 -
Cercetare-dezvoltare in stiinte fizice si naturale.
1. In cadrul Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare
institutul national desfasoara activitati de cercetare fundamentala de baza,
orientata si aplicativa, realizata in scopul cresterii nivelului cunostintelor
privind:
a) procese criogenice, echipamente si tehnologii specifice, standuri
experimentale;
b) procese de separare a gazelor, tehnologii de purificare si recuperare
inaintata;
c) aparatura, metode si echipamente pentru controlul proceselor de separare
izotopica si de realizare a temperaturilor criogenice;
d) tehnici, metode de comanda si control ale instalatiilor complexe cu grad
de risc sporit;
e) stiintele vietii si biotehnologie pentru sanatate;
f) tehnologii si produse noi privind procesele de schimb izotopic catalizat
si de distilare criogenica a izotopilor hidrogenului;
g) tehnici si metode de separare a izotopilor radioactivi (tritiu, C^14
etc.);
h) tehnologii de obtinere a materialelor carbonice pentru cataliza,
separare, filtrare sau adsorbtie selectiva;
i) tehnologii de producere si stocare a hidrogenului de inalta puritate,
precum si realizarea si dezvoltarea celulelor de combustie utilizand
hidrogenul;
j) tehnologii de stocare a izotopilor radioactivi.
2. Alte activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica,
desfasurate in cadrul Planului national nuclear constand in activitati de
cercetare aplicativa de tip precompetitiv pentru realizarea de studii si
cercetari care vizeaza:
a) tehnologii pentru producerea, separarea si reconcentrarea apei grele, aparatura
de analiza, asistenta tehnica si expertizare, monitorizare si analize de mediu;
b) cercetarea echilibrelor si proceselor de separare a izotopilor
hidrogenului (tritiu, deuteriu), inclusiv la nivel de instalatii-pilot
industrial cu aplicatii la Centrala Nucleara tip CANDU;
c) tehnici si metode de separare a izotopilor radioactivi (tritiu, C^14
etc.);
d) tehnologii de stocare a izotopilor radioactivi;
e) managementul tritiului intr-o instalatie de detritiere a apei grele si
impactul asupra ciclului hidrologic;
f) dezvoltarea sistemelor de securitate a echipamentelor de comanda si
protectie a instalatiilor de detritiere a apei grele;
g) servicii de inginerie, solutii tehnologice, expertize si asistenta
tehnica pentru sistemele de reconcentrare si detritiere a apei grele;
h) studii de prefezabilitate, fezabilitate, documentatii de executie,
executie, punere in functiune in domeniul detritierii apei grele, a
reconcentrarii apei grele din reactoarele CANDU;
i) studii de dezafectare a instalatiilor de producere a materialelor
nucleare (apa grea, tritiu etc.).
3. Pentru realizarea planurilor sectoriale si a programelor-nucleu
3.1. Coordonarea si realizarea programului-nucleu al institutului national,
constand in:
a) fizica si tehnologia izotopilor;
b) procese si fenomene fizice la temperaturi joase;
c) cercetari teoretice si experimentale privind managementul tritiului si
tehnologii de separare;
d) tehnologii de separare avansata a gazelor pentru aplicatii criogenice.
Cercetarile in cadrul programului-nucleu vizeaza:
a) permeabilitatea izotopilor hidrogenului prin membrane metalice;
b) separarea izotopica a oxigenului prin distilare criogenica;
c) caracterizarea materialelor in domeniul 4K-20K;
d) tehnici de scintilatie lichida a izotopilor tritiu si carbon 14;
e) difuzia moleculara a gazelor prin membrane compozite carbonice;
f) sistemele de obtinere si purificare a izotopilor hidrogenului prin
electroliza si permeatie.
3.2. Realizarea planurilor sectoriale prin:
a) activitati contractuale pentru dezvoltarea strategiei pentru platformele
integrate de cercetare pentru domeniul energetic;
b) cercetari fundamentale si aplicative, elaborarea de strategii si studii
de diagnoza privind dezvoltarea domeniilor specifice institutului national.
4. In cadrul programelor internationale de cercetare-dezvoltare si inovare:
a) participarea la proiecte din PC 5, PC 6, NATO, COST, EUREKA, NASA AIEA,
CERN, IUCN - Dubna, la programul CORINT si altele, precum si la proiecte
dezvoltate in cadrul acordurilor interguvernamentale, bilaterale si
interacademice;
b) participarea la programele europene EFDA-JET si EURATOM referitoare la
utilizarea energiei nucleare in scopuri pasnice, proiecte ce dezvolta
tehnologii noi pentru separarea deuteriului si tritiului, precum si baze de
date asupra materialelor si echipamentelor care vor intra in componenta
reactoarelor de fuziune nucleara.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare desfasurate in
domeniul propriu de activitate, conform prevederilor legale:
1. Cod CAEN 1598 - Productia de ape minerale si bauturi racoritoare
nealcoolice;
2. Cod CAEN 2224 - Servicii pregatitoare pentru pretiparire;
3. Cod CAEN 2411 - Fabricarea gazelor industriale;
4. Cod CAEN 2413 - Fabricarea altor produse chimice anorganice de baza;
5. Cod CAEN 2912 - Fabricarea de pompe si compresoare;
6. Cod CAEN 2913 - Fabricarea de articole de robinetarie;
7. Cod CAEN 2956 - Fabricarea altor masini si utilaje specifice;
8. Cod CAEN 3330 - Productia de echipamente de masura, reglare si control
pentru procese industriale;
9. Cod CAEN 4021 - Productia gazelor;
10. Cod CAEN 5112 - Intermedieri in comertul cu combustibili, minerale si
produse chimice;
11. Cod CAEN 5118 - Intermedieri in comertul specializat in vanzarea
produselor cu caracter specific, n.c.a.;
12. Cod CAEN 5119 - Intermedieri in comertul cu produse diverse;
13. Cod CAEN 5190 - Comert cu ridicata altor produse;
14. Cod CAEN 6023 - Transporturi terestre de calatori, ocazionale;
15. Cod CAEN 6024 - Transporturi rutiere de marfuri;
16. Cod CAEN 6311 - Manipulari;
17. Cod CAEN 6312 - Depozitari;
18. Cod CAEN 7134 - Inchirierea altor masini si echipamente n.c.a.;
19. Cod CAEN 7230 - Prelucrarea informatica a datelor;
20. Cod CAEN 7260 - Alte activitati legate de informatica;
21. Cod CAEN 7413 - Activitati de studiere a pietei si de sondaj;
22. Cod CAEN 7414 - Activitati de consultanta pentru afaceri si management;
23. Cod CAEN 7420 - Activitati de arhitectura, inginerie si servicii de
consultanta tehnica legate de acestea;
24. Cod CAEN 7430 - Activitati de testari si analize tehnice;
25. Cod CAEN 7440 - Publicitate;
26. Cod CAEN 8042 - Alte forme de invatamant.
Art. 4
In cadrul obiectului sau de activitate institutul national poate colabora
si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind domeniile
strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si alte activitati
conexe, cu aprobarea organului coordonator.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Patrimoniul institutului national, reactualizat, stabilit pe baza
bilantului contabil incheiat la data de 30 iunie 2005, este in valoare de
94.022.487 mii lei, din care: imobilizari corporale si necorporale 32.153.265
mii lei si active circulante 61.869.222 mii lei.
Art. 6
(1) Institutul national administreaza, cu diligenta unui bun proprietar,
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunuri proprii
dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica si privata a statului, administrate de institutul national,
precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din
venituri proprii, dupa caz, sunt inregistrate distinct in patrimoniul acestuia.
(2) In exercitarea drepturilor sale institutul national poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile
legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 7
(1) Rezultatele cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract
finantat din fonduri publice apartin institutului national, in calitate de
persoana juridica executanta, si ordonatorului de credite, in egala masura,
daca prin contract nu s-a prevazut altfel.
(2) Administrarea, inregistrarea in evidenta contabila a institutului
national, precum si instrainarea, inchirierea sau concesionarea si casarea
rezultatelor cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract finantat din
fonduri publice se va face potrivit Ordonantei Guvernului nr. 57/2002, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile
ulterioare.
(3) Institutul national poate realiza servicii sau activitati de
microproductie prin asociere in participatiune, in scopul stimularii
valorificarii rezultatelor cercetarii, cu aprobarea organului coordonator.
Art. 8
Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform prevederilor
legale.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 9
Institutul national poate avea in structura subunitati, cu sau fara
personalitate juridica, departamente, sectii, laboratoare si alte structuri
organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate. Sediul
subunitatilor se prevede in hotararea de infiintare a institutului national,
infiintarea sau desfiintarea acestora fiind aprobata prin hotarare a
Guvernului.
Art. 10
Structura organizatorica a institutului national se aproba prin ordin al
presedintelui organului coordonator.
Art. 11
In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului general,
cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 12
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 13
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institutul
national sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 14
(1) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului
national, precum si relatiile acestora cu terti sunt stabilite de directorul
general, care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
(2) Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund
in fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia sau aferente domeniilor proprii de activitate.
Consiliul de administratie
Art. 15
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al presedintelui organului coordonator, la propunerea
conducerii autoritatii de la care acestia provin, pentru un mandat de 4 ani,
care poate fi reinnoit din 4 in 4 ani.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al organului coordonator;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei.
(3) Ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt specialisti din
domeniu, propusi de organul coordonator.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 16
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de
angajati la institutia sau unitatea de la care provin, precum si toate
drepturile si obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata in calitate de membri ai consiliului de
administratie acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa, in aceeasi calitate, la alte unitati cu care institutul
national are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil sau cu care institutul national se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 17
(1) Consiliul de administratie are in principal urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la organul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza situatiile financiare anuale, pe care le supune
spre aprobare organului coordonator, si aproba raportul de gestiune asupra
activitatii desfasurate de institutul national in anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarile
periodice privind activitatea realizata de institutul national si aproba masuri
pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al bugetului de venituri
si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 38 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite,
potrivit prevederilor legale.
Art. 18
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de organul
coordonator. Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor
organe.
Art. 19
(1) Consiliul de administratie se intruneste de regula o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui ori la solicitarea a cel putin
3 dintre membrii consiliului de administratie.
(2) Sedintele consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedintele ales de membrii
acestuia.
Art. 20
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin 5 dintre membrii sai. Daca nu este indeplinita aceasta conditie, sedinta
consiliului de administratie se va tine intr-un termen de cel mult 15 zile,
avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de 4 membri.
Art. 21
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 22
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 23
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul
de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in scris despre aceasta
organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 16 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate
institutului national ca urmare a acestui fapt.
Art. 24
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 25
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 26
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie, compus din directorul general si conducatorii
principalelor compartimente din structura organizatorica a institutului
national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 27
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 28
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului national o impun.
Art. 29
(1) La nivelul subunitatilor din institutul national se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare aprobat de
consiliul de administratie al institutului national si este prezidat de
directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului national si
aprobate de consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 30
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani, pe baza rezultatului concursului de
selectie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, in functie de performantele
realizate, numirea directorului general poate fi prelungita pentru o perioada de
cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al presedintelui organului coordonator.
Art. 31
Directorul general are in principal urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si operatori economici, precum si
cu persoane fizice, din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor institutului national, precum si relatiile
acestora cu terti, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a institutului national, in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national, conform
prevederilor legale si ale contractului colectiv de munca incheiat la nivel de
institut;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului national de la bugetul de stat, in conditiile
prevazute de lege;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
Consiliul stiintific
Art. 32
(1) Consiliul stiintific este format din 7 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite in domeniu, salariati ai institutului national, alesi pe 4 ani prin
vot secret de catre cadrele cu studii superioare din institutul national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific ai institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de presedinte sau, in lipsa acestuia,
de vicepresedinte, alesi prin vot secret de catre membrii consiliului
stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 33
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific, in care este implicat institutul national;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si strainatate salariatilor institutului national.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 34
(1) Institutul national intocmeste anual buget de venituri si cheltuieli si
situatii financiare anuale potrivit reglementarilor legale.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de organul coordonator, in
conditiile legii.
Art. 35
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de organul coordonator si se aproba prin ordin al
presedintelui organului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice
si al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 36
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 37
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli aprobat, potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
presedintelui organului coordonator, potrivit reglementarilor legale.
Art. 38
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente, acesta
poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din veniturile brute
realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueaza cu
aprobarea organului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 39
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a
fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
organul coordonator, potrivit legii.
(2) Organul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari,
achizitionarii de aparatura, echipamente si instalatii pentru institutul
national.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 40
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale si unitati de trezorerie
cu sediul in Romania.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutare stabilite prin actele
normative legale.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior,
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitatile
bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 41
Institutul national isi organizeaza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 42
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau persoane juridice,
nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor
judecatoresti romane de drept comun.
Art. 43
Modificarile si completarile regulamentului de organizare si functionare a
institutului national se pot face la propunerea consiliului de administratie,
cu respectarea actelor normative legale.
Art. 44
Statutul de institut national se reinnoieste periodic prin reacreditare,
care are loc intr un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului
de activitate al institutului national.