HOTARARE Nr. 965 din 25 august 2005
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie Nucleara
"Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 808 din 6 septembrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 19
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie Nucleara "Horia
Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti, persoana juridica romana cu sediul in
municipiul Bucuresti, Str. Atomistilor nr. 1, sectorul 5, aflat in coordonarea
Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica, prevazut in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica si Inginerie Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH
Bucuresti se aproba prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru
Cercetare Stiintifica pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga art. 4, 6 si 9
si anexele nr. 1 si 2 din Hotararea Guvernului nr. 1.309/1996 privind
infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si
Inginerie Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 330 din 9 decembrie 1996.
Art. 4
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul finantelor publice,
Nicolae Ivan,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie
Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica si Inginerie
Nucleara "Horia Hulubei" - IFIN - HH Bucuresti, denumit in continuare
institut national, este persoana juridica romana aflata in coordonarea
Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica, denumita in continuare
organ coordonator.
Art. 2
Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie
financiara, calculeaza amortismente, conduce evidenta contabila in regim
economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si ale prezentului regulament.
Art. 3
Institutul national are ca scop desfasurarea activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul fizicii si ingineriei
nucleare.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului national, in domeniul fizicii si
ingineriei nucleare, cuprinde in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare, cod CAEN 73, desfasurate in cadrul:
a) Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare;
b) planurilor sectoriale si programelor-nucleu;
c) Planului national nuclear;
d) programelor internationale.
In cadrul acestor programe activitatea de baza a institutului national
consta in cercetare fundamentala, aplicativa si dezvoltare tehnologica in
domeniul de interes national al fizicii si ingineriei nucleare, precum si in
domenii conexe, cod CAEN 7310, dupa cum urmeaza:
I. cercetare fundamentala:
a) fizica teoretica;
b) fizica atomica si nucleara;
c) fizica particulelor elementare;
d) fizica stiintelor vietii si a mediului inconjurator;
e) alte domenii conexe inter- si multidisciplinare, incluzand: fizica
matematica, computationala si informationala, astrofizica nucleara, fizica
starii condensate si a materialelor, radiochimie si interactia radiatiei cu
materia etc.;
II. cercetare aplicativa:
a) investigarea prin metode nucleare a structurilor vii si a materialelor;
b) investigarea de noi posibilitati privind transmutatia radionuclizilor
din deseuri;
c) metode noi de detectare, identificare si masurare a radiatiilor
nucleare;
d) ingineria medicinei nucleare;
e) dozimetria radiatiilor nucleare;
f) securitatea nucleara;
g) radioecologia;
h) alte domenii conexe;
III. dezvoltare tehnologica:
a) detectori avansati de radiatii si electronica asociata;
b) metode, instrumentatie si echipamente dozimetrice radiometrice si de
analiza destinate industriei, centralelor nuclearoelectrice, domeniilor
biomedicale, activitatilor de control (detectare de droguri, de armament, de
explozivi etc.) si de radioprotectie, geologiei, arheologiei, hidrologiei,
tribologiei etc.;
c) tehnologii de iradiere si defectoscopie cu radiatii gama, neutroni si
particule incarcate, pentru industrie, medicina, agricultura, industrie
alimentara etc.;
d) realizarea, constructia, punerea in functiune, operarea, intretinerea,
exploatarea si dezafectarea de echipamente, instalatii, obiective nucleare si
radiologice;
e) radiofarmaceutice, compusi marcati cu radionuclizi, produse de uz
medical, precum si surse radioactive de uz industrial;
f) metrologia radionuclizilor, radiatiilor si incercari in domeniul
nuclear;
g) constructia, operarea si utilizarea acceleratorilor de particule si a
surselor de ioni si electroni asociate;
h) supravegherea si combaterea poluarii radioactive a mediului si a
amplasamentelor obiectivelor nucleare;
i) tratarea si depozitarea deseurilor radioactive, etapa de inchiriere a
ciclului surselor radioactive;
j) elaborarea liniilor tehnologice si a tehnologiilor necesare realizarii
(unicate, serii mici etc.) de obiective si produse rezultate din activitatea de
profil;
k) realizarea de modele experimentale, statii-pilot si tehnologii generice,
cu rol de suport pentru cercetarile aplicative viitoare derivand din
rezultatele cercetarilor fundamentale si orientate;
l) activitati de transfer tehnologic al rezultatelor din domeniul fizicii
si ingineriei nucleare catre subunitati proprii sau, in colaborare, catre alti
operatori economici;
m) activitati de executie, in vederea sustinerii si dezvoltarii tehnologice
in domeniu prin servicii si serii (mici) de produse, microproductie sau prin
produse unicat, pentru valorificarea rezultatelor cercetarii proprii, precum si
pentru expozitii de profil.
IV. inovare, de produs si tehnologica, in domeniul fizicii si ingineriei
nucleare.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare, desfasurate in
domeniul propriu de activitate, conform prevederilor legale, constand in:
a) asistenta tehnica, consultanta, expertiza, furnizare de servicii
tehnico-stiintifice si tehnologice persoanelor fizice si/sau juridice
interesate - cod CAEN 74/7430; 7487;
b) elaborarea de programe si strategii de cercetare-dezvoltare si
participarea la elaborarea strategiei domeniului cercetarii si dezvoltarii -
cod CAEN 73/731;
c) lucrari si actiuni destinate acceptantiei publice a energiei si
tehnologiilor nucleare si difuzarea culturii stiintifice de radioprotectie si
securitate nucleara prin mass-media si alte mijloace - cod CAEN 2222; 9251;
d) activitati de investitii in domeniul de activitate - cod CAEN 73/731;
e) import, export si distributie de instalatii, aparatura, materiale
diverse, documentatie, reviste si carti de specialitate, pentru propriile
necesitati si in calitate de comisionar - cod CAEN 252; 331;
f) informatica, comunicatii si baze de date in domeniul fizicii si al
tehnologiilor nucleare - cod CAEN 72/7222; 7230; 7240; 7260;
g) activitati de transport tehnologic si persoane, intretinere parc auto
tehnologic - cod CAEN 60/602/6021; 6024;
h) participari la proiecte internationale de cercetare-dezvoltare,
consultanta si asistenta tehnica de specialitate, reprezentare in organizatiile
si consiliile de specialitate interne si internationale - cod CAEN 73/7310;
i) elaborarea de studii de perspectiva, prognoza, note de fundamentare,
teme de proiectare, studii de fezabilitate, analize si documentatii in domeniul
fizicii si ingineriei nucleare si al disciplinelor conexe - cod CAEN 73/7310;
j) elaborarea si aplicarea de programe de management al calitatii pe
directii de activitate - cod CAEN 74/7414;
k) desfasurarea de activitati privind standardizarea, masurarea, incercarea
si certificarea calitatii produselor destinate omologarii si (micro)productiei
sau transferului tehnologic - cod CAEN 74/7430;
l) servicii de metrologie legala in domeniul nuclear - cod CAEN 74/7430;
m) certificarea surselor de radiatii, a aparaturii si a echipamentelor cu
surse de radiatii - cod CAEN 74/7487;
n) angajarea si desfasurarea de activitati de cooperare tehnico-stiintifica
interna si internationala in domeniile de activitate din profilul institutului
national - cod CAEN 9251;
o) elaborarea de proceduri, norme de calitate si control pentru
desfasurarea activitatilor cu caracter tehnic si economic - cod CAEN
74/7430/7487;
p) activitati de microproductie si servicii in domeniul de activitate - cod
CAEN 1589; 2522; 3310; 7430;
q) organizarea si indeplinirea de activitati vizand schimbul de informatii
tehnico-stiintifice in domeniul de profil (schimb de date), congrese,
simpozioane, publicatii, vizite reciproce de lucru ale specialistilor etc. -
cod CAEN 9251;
r) activitati de formare si specializare profesionala in domeniul propriu
de activitate: pregatire profesionala la nivel universitar, postuniversitar si
doctorat, pregatire si specializare in domeniile nuclear si conexe a utilizatorilor
tehnicilor, metodelor si instrumentatiei nucleare, precum si in domeniul
dezafectarii de obiective nucleare, instalatii si echipamente radiologice;
activitati didactice la solicitarea institutiilor de invatamant superior - cod
CAEN 804;
s) activitati de editare, tiparire a publicatiilor de specialitate si
biblioteca: activitate redactionala pentru revistele de fizica ale Academiei
Romane: Romanian Journal of Physics, Romanian Reports in Physics,
"Curierul de Fizica", revista proprie etc.; studii, rapoarte,
sinteze, carti de specialitate, carti tehnice, instructiuni de utilizare, foi
de catalog, materiale publicitare si alte publicatii pentru domeniul propriu de
activitate - cod CAEN 22/2211, 2213; 2222.
In cadrul obiectului sau de activitate institutul national isi poate
diversifica serviciile in scopul cresterii resurselor financiare.
Art. 5
In cadrul obiectului sau de activitate institutul national poate colabora
la realizarea de activitati de cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice
si de aparare nationala, cu aprobarea organului coordonator:
a) supravegherea radiometrica, dozimetrica si metrologica, alarmarea, in
caz de urgente nucleare, precum si pregatirea si participarea la interventii in
caz de accident nuclear - cod CAEN 74/7430;
b) radioprotectia personalului expus profesional si a persoanelor din
randul populatiei - cod CAEN 74/7487;
c) decontaminarea radioactiva in zonele si in spatiile afectate - cod CAEN
74/7430;
d) evidenta si controlul de garantii nucleare - cod CAEN 23/2330;
e) colectarea, expertizarea, tratarea si depozitarea deseurilor radioactive
de la toate unitatile nucleare din tara, precum si a surselor radioactive
iesite din uz - cod CAEN 90/9002;
f) expertize, analize si servicii specifice domeniului nuclear - cod CAEN
74/7430;
g) import-export si transportul materialelor radioactive - cod CAEN
60/6024.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 6
(1) Patrimoniul institutului national, reactualizat, stabilit pe baza
bilantului contabil incheiat la data de 30 iunie 2005, este in valoare de
227.036.318 mii lei, din care: imobilizari corporale si necorporale 108.267.363
mii lei si active circulante 118.768.955 mii lei.
(2) Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform
prevederilor legale.
Art. 7
(1) Institutul national administreaza, cu diligenta unui bun proprietar,
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunurile proprii
dobandite, in conditiile legii, sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica si privata a statului administrate de institutul national,
precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din
venituri proprii, dupa caz, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) In exercitarea drepturilor sale institutul national poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea, in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 8
Rezultatele cercetarilor obtinute in baza derularii unor contracte
finantate din fonduri publice apartin institutului national, in calitate de
persoana juridica executanta, si ordonatorului de credite, in egala masura,
daca prin contract nu s-a prevazut altfel. Administrarea, inregistrarea in
evidenta contabila a institutului national, precum si instrainarea, inchirierea
sau concesionarea si casarea rezultatelor cercetarilor obtinute in baza
derularii unui contract finantat din fonduri publice se fac potrivit Ordonantei
Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare.
Art. 9
(1) Concesionarea unor subunitati, servicii sau activitati se poate face in
scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii de cercetare-dezvoltare
sau al eficientizarii activitatii economice a institutului national, in
conditiile prevederilor legale in vigoare. Inchirierea unor spatii si bunuri
disponibile se va face conform legii.
(2) Institutul national poate realiza servicii sau activitati de
microproductie prin asociere in participatiune, in scopul stimularii
valorificarii rezultatelor cercetarii, cu aprobarea organului coordonator si a
autoritatilor nationale cu competente in domeniul nuclear si in alte domenii.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 10
Institutul national poate avea in structura subunitati, cu sau fara
personalitate juridica, sectoare cuprinzand compartimente, sectii, laboratoare
si alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de
activitate. Sediul subunitatilor se prevede in hotararea de infiintare a
institutului national, infiintarea sau desfiintarea acestora fiind aprobata
prin hotarare a Guvernului.
Art. 11
(1) Structura organizatorica a institutului national se aproba prin ordin
al presedintelui organului coordonator, avand in componenta si compartimente cu
activitati: juridice, marketing, financiar-contabile, de audit si control
financiar, de diseminare a informatiilor, relatii publice si mass-media.
(2) In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului
general, cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 12
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 13
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institutul
national sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 14
(1) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului
national, precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul
general, care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
(2) Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund
in fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia.
Consiliul de administratie
Art. 15
(1) Consiliul de administratie este format din 9 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al presedintelui organului coordonator, la propunerea
conducerii autoritatii de la care acestia provin, pentru un mandat de 4 ani
care poate fi reinnoit din 4 in 4 ani.
(2) Din consiliul de administratie fac parte:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al organului coordonator;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei;
f) patru specialisti din domeniu, propusi de organul coordonator.
(3) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 16
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajat
la institutia sau la unitatea de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata in calitatea de membru al consiliului de
administratie acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa in aceeasi calitate la alte unitati cu care institutul
national are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil sau cu care institutul national se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 17
(1) Consiliul de administratie are in principal urmatoarele atributii:
a) aproba la propunerea consiliului stiintific strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia.
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la organul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza situatiile financiare anuale pe care le supune
spre aprobare organului coordonator si aproba raportul de gestiune asupra
activitatii desfasurate de institutul national in anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de institutul national si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea ori inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 37 si stabileste modul
de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite,
potrivit prevederilor legale.
Art. 18
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de organul
coordonator. Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor
organe.
Art. 19
(1) Consiliul de administratie se intruneste de regula o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui, precum si la solicitarea a
cel putin 3 membri.
(2) Sedintele consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de vicepresedintele ales de membrii
consiliului.
Art. 20
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin 6 membri. Daca nu este indeplinita aceasta conditie, sedinta consiliului
de administratie se va tine intr-un termen de cel mult 15 zile, avand aceeasi
ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de votul a cel putin 5 membri.
Art. 21
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national.
Art. 22
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 23
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul
de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in scris despre
aceasta organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
16 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate
institutului national ca urmare a acestui fapt.
Art. 24
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 25
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 26
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie compus din directorul general si conducatorii principalelor
compartimente din structura organizatorica a institutului national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 27
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general, aprobate de consiliul de
administratie si cuprinse in regulamentul propriu de organizare si functionare.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 28
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului national o impun.
Directorul general
Art. 29
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform reglementarilor legale. La expirarea acestui termen,
in functie de performantele realizate, numirea directorului general poate fi
prelungita pentru o perioada de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al presedintelui organului coordonator.
Art. 30
Directorul general are in principal urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si operatori economici, precum si
cu persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor institutului national, precum si relatiile
acestora cu tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a institutului national, in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national, conform prevederilor
legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului national de la bugetul de stat, in conditiile
prevazute de lege;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
Consiliul stiintific
Art. 31
(1) Consiliul stiintific este format din 23 de membri reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national, care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite in domeniu, salariati ai institutului national, alesi pe o perioada
de 4 ani prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din institutul
national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte de drept directorul general si
directorul stiintific al institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi prin vot secret de membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 32
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific in care este implicat institutul national;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate salariatilor institutului national, in conditiile legii.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 33
(1) Institutul national intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli
si situatiile financiare anuale, potrivit normelor metodologice elaborate de
Ministerul Finantelor Publice.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de organul coordonator, in conditiile
legii.
Art. 34
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de organul coordonator si se aproba prin ordin al
presedintelui organului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice
si al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 35
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 36
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli stabilit, potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
ministrului coordonator, potrivit reglementarilor legale.
Art. 37
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente,
acesta poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueaza cu
aprobarea organului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 38
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a
fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
organul coordonator, potrivit legii.
(2) Organul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari,
achizitionarii de aparatura, echipamente si instalatii pentru institut.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 39
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania si
prin unitati ale Trezoreriei Statului.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutare stabilite prin actele
normative legale.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior,
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la
unitatile bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 40
Institutul national isi va organiza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 41
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau juridice,
nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de
judecata romane competente, potrivit dispozitiilor legale.
Art. 42
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile prezentului regulament de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative legale si cu aprobarea organului coordonator.
Art. 43
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani sau la schimbarea
obiectului de activitate al institutului national.