HOTARARE Nr.
922 din 12 august 2009
pentru modificarea si
completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind
regimul liberei circulatii a cetatenilor romani în strainatate, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 94/2006
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 622 din 16 septembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. VII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 207/2008
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei
circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, cu modificările şi completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei
circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 94/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 76 din 27 ianuarie 2006, cu modificările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 1. - Prezentele norme metodologice stabilesc
actele necesare, procedura, condiţiile şi termenele de soluţionare a cererilor
pentru eliberarea documentelor de călătorie în străinătate prevăzute la art. 6
alin. (1) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a
cetăţenilor români în străinătate, cu modificările şi completările ulterioare,
denumită în continuare lege, emise de autorităţile române, precum şi
procedurile pentru îndeplinirea condiţiilor privind regimul liberei circulaţii
a cetăţenilor români în străinătate, necesare exercitării dreptului la libera
circulaţie."
2. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 3. - (1) Paşaportul diplomatic şi paşaportul de
serviciu, inclusiv cele electronice, sunt documentele de călătorie care se
eliberează de Ministerul Afacerilor Externe, prin Direcţia Generală Afaceri
Consulare, la solicitarea instituţiilor sau autorităţilor publice interesate
ori, după caz, a organismelor interesate, în cazurile şi în condiţiile
prevăzute de lege.
(2) Solicitările privind eliberarea paşapoartelor
diplomatice sau de serviciu, inclusiv a celor electronice, trebuie să fie
însoţite de note justificative în care se precizează scopul şi calitatea în
care titularii urmează să se deplaseze în străinătate, întocmite de
instituţiile sau autorităţile ori, după caz, de organismele interesate.
(3) Procedurile, documentele necesare şi termenele de
eliberare a paşapoartelor diplomatice şi a paşapoartelor de serviciu, inclusiv
a celor electronice, se stabilesc prin instrucţiuni ale Ministerului Afacerilor
Externe, care se comunică instituţiilor, organismelor şi autorităţilor interesate."
3. La capitolul II, secţiunea a 2-a, alcătuită din
articolele 4-15, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 2-a
Paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic
şi paşaportul simplu temporar
Art. 4. - (1) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor
simple şi a paşapoartelor simple electronice se depun la serviciile publice
comunitare pentru evidenţa persoanelor, în sistem de ghişeu unic, ori la
serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor
simple pe a căror rază titularii au domiciliul sau, după caz, reşedinţa, iar în
străinătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
(2) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple în
regim de urgenţă se depun numai la serviciile publice comunitare pentru
eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
(3) Serviciile publice comunitare pentru evidenţa
persoanelor, misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României prevăzute
la alin. (1) primesc cereri pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice
numai pe măsura dotării cu echipamentele tehnice corespunzătoare.
(4) După dotarea tuturor serviciilor publice comunitare
pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple cu echipamentele tehnice
necesare eliberării paşapoartelor simple electronice, cererile pentru
eliberarea acestor documente pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public
comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, în condiţiile
prevăzute de art. 15 alin. (3) din lege.
(5) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple
temporare se depun, în ţară, la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi
evidenţa paşapoartelor simple pe a cărui rază teritorială titularii au
domiciliul sau, după caz, reşedinţa, iar în străinătate, la misiunile
diplomatice şi oficiile consulare ale României.
(6) In situaţia în care sunt incidente dispoziţiile
prevăzute de art. 15 alin. (3) şi, după caz, alin. (4) din lege, cererile
pentru eliberarea paşapoartelor simple şi a paşapoartelor simple temporare pot
fi depuse, în ţară, la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru
eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
Art. 5. - (1) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor
simple se depun personal de către solicitanţi, însoţite de următoarele
documente:
a) cartea de identitate, cartea de identitate
provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de
valabilitate, în original şi în fotocopie. Cartea de identitate provizorie
trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original şi în fotocopie;
b) dovada achitării taxelor şi tarifelor de emitere a
paşaportului, precum şi, după caz, a tarifului suplimentar pentru eliberarea
paşaportului simplu în regim de urgenţă prevăzut de lege, completate pe numele
titularului, în original;
c) paşaportul anterior, dacă acesta există.
(2) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple se
pot depune şi de către reprezentantul legal sau autorităţile medicale române,
în situaţia în care titularul este lipsit temporar de capacitatea de exerciţiu.
în această situaţie, cererile trebuie însoţite şi de documente privind situaţia
medicală a titularului pe numele căruia se solicită eliberarea paşaportului
simplu, care să ateste imposibilitatea depunerii personale a cererii, emise sau
avizate de autorităţile medicale române.
Art. 6. - (1) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor
simple electronice se depun personal de către solicitanţi, însoţite de
documentele prevăzute la art. 5 alin. (1).
(2) La depunerea cererii, solicitantului i se preiau
impresiunile digitale şi imaginea facială.
(3) Impresiunile digitale se preiau sub forma unei
amprente plane a degetului arătător de la ambele mâini. In cazul în care
calitatea impresiunilor digitale este necorespunzătoare şi/sau degetele
arătătoare prezintă răni, se preia amprenta plană, de bună calitate, a
degetelor mijlocii, inelare sau mari ale solicitantului, după caz. în situaţia
în care calitatea amprentelor de la aceste degete este necorespunzătoare sau
preluarea amprentelor este temporar imposibilă, solicitantului i se poate
elibera un paşaport simplu temporar, în condiţiile legii.
(4) La preluarea imaginii faciale, solicitantul nu
trebuie să aibă capul acoperit, ochii închişi ori să poarte ochelari, iar
expresia feţei acestuia trebuie să reprezinte o stare comună. Prin excepţie,
preluarea imaginii faciale se poate realiza cu capul acoperit, pentru motive
religioase, cu condiţia ca faţa titularului, de la baza bărbiei şi până la
frunte, să fie vizibilă în mod clar şi fără umbre de lumină.
(5) Impresiunile digitale şi imaginea facială colectate
în scopurile prevăzute la art. 4 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 2.252/2004
al Consiliului din 13 decembrie 2004 privind standardele pentru elementele de
securitate şi elementele biometrice integrate în paşapoarte şi în documente de
călătorie emise de statele membre se includ în mediul de stocare electronică a
paşaportului simplu electronic şi se stochează în baza de date a Sistemului
naţional informatic de evidenţă a paşapoartelor simple şi în bazele de date de
producţie gestionate potrivit art. 4 lit. c) din Hotărârea Guvernului nr.
1.319/2008 privind organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional Unic de
Personalizare a Paşapoartelor Electronice.
(6) După personalizarea paşaportului simplu electronic
şi transmiterea acestuia la organul competent să îl elibereze, datele
biometrice stocate în bazele de date de producţie se şterg prin procedură
automată.
(7) Impresiunile digitale stocate în baza de date a
Sistemului naţional informatic de evidenţă a paşapoartelor simple se şterg prin
procedură automată imediat după ridicarea paşaportului simplu electronic în
condiţiile art. 14 sau, dacă nu a fost ridicat în astfel de condiţii, cel
târziu la împlinirea unui termen de 3 luni de la data programată pentru
eliberarea acestuia.
Art. 7. - (1) Cererile care privesc eliberarea unui
paşaport simplu pentru minorii care nu au împlinit vârsta de 14 ani se
formulează de către:
a) ambii părinţi;
b) părintele împuternicit de celălalt părinte printr-o
procură specială ori care are acordul scris al celuilalt părinte;
c) părintele căruia i-a fost încredinţat minorul prin
hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă;
d) părintele în favoarea căruia s-a pronunţat o
hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, prin care instanţa a
suplinit acordul celuilalt părinte;
e) unul dintre părinţi, chiar dacă nu există acordul
celuilalt părinte, numai pentru situaţiile prevăzute la art. 171
alin. (1) lit. e) din lege;
f) părintele supravieţuitor;
g) reprezentantul legal al minorului;
h) persoana împuternicită printr-o procură specială de
persoanele prevăzute la lit. a), c), d), f) şi g).
(2) Cererile formulate de persoanele prevăzute la alin.
(1) se depun însoţite de următoarele documente:
a) certificat de naştere al minorului, în original şi
în fotocopie;
b) document(e) de identitate ale părinţilor sau al
unuia dintre părinţi, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei
împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original şi în fotocopie;
c) hotărâre judecătorească de încredinţare a
minorului rămasă definitivă şi irevocabilă, în original şi în fotocopie, numai
pentru cererile formulate de persoanele prevăzute la alin. (1) lit. c) sau g)
ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de către acestea potrivit
alin. (1) lit. h);
d) hotărâre judecătorească prin care instanţa a
suplinit acordul celuilalt părinte, rămasă definitivă şi irevocabilă, în
original şi în fotocopie, numai pentru cererile formulate de părintele prevăzut
la alin. (1) lit. d) ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de
către acesta potrivit alin. (1) lit. h);
e) documente emise de instituţia care organizează
studiile sau concursul, documente emise ori avizate de o autoritate
administrativă română cu competenţe în domeniu sau, după caz, documente emise
ori avizate de o autoritate medicală română, din care să rezulte perioada şi
statul sau statele în care se vor desfăşura studiile, concursurile oficiale ori
tratamentul medical, numai pentru cererile formulate de părintele prevăzut la
alin. (1) lit. e) ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de acesta
potrivit alin. (1) lit. h), în original şi în fotocopie;
f) act de deces al părintelui, pentru cererile
formulate de părintele supravieţuitor prevăzut la alin. (1) lit. f) ori pentru
cele formulate de către persoana împuternicită de acesta potrivit alin. (1)
lit. h), în original şi în fotocopie;
g) procură specială sau declaraţie privind acordul
celuilalt părinte, pentru cererile formulate de părintele prevăzut la alin. (1)
lit. b), în original;
h) procură specială, pentru cererile formulate de
persoana împuternicită potrivit alin. (1) lit. h), în original;
i) dovada achitării taxelor şi tarifelor de emitere a
paşaportului, precum şi, după caz, a tarifului suplimentar pentru eliberarea
paşaportului simplu în regim de urgenţă, prevăzut de lege, completate pe numele
minorului, în original;
j) paşaportul anterior al minorului, dacă acesta
există;
k) două fotografii color identice ale minorului, având
dimensiunile 3,5 x 4,5 cm, numai pentru situaţiile în care acesta nu este
prezent la depunerea cererii.
(3) Cererile care privesc eliberarea unui paşaport
simplu electronic pentru minorii care nu au împlinit vârsta de 14 ani se
formulează de persoanele prevăzute la alin. (1), prezenţa minorului la depunerea
acestor cereri fiind obligatorie. Cererile trebuie însoţite de documentele
prevăzute la alin. (2) lit. a)-j), după caz.
(4) Cererile care privesc eliberarea paşaportului
simplu sau a paşaportului simplu electronic pentru minorii care au împlinit
vârsta de 14 ani se formulează de aceştia numai cu acordul:
a) ambilor părinţi;
b) părintelui căruia i-a fost încredinţat minorul prin
hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă;
c) părintelui în favoarea căruia s-a pronunţat o
hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, prin care instanţa a
suplinit acordul celuilalt părinte;
d) unui părinte, chiar dacă nu există acordul celuilalt
părinte, doar în situaţiile prevăzute la art. 171 alin. (1) lit. e)
din lege;
e) părintelui supravieţuitor;
f) reprezentantului legal al minorului.
(5) Cererile care privesc eliberarea paşaportului
simplu sau a paşaportului simplu electronic pot fi formulate şi de minorul
căsătorit în condiţiile legii, fără a mai fi necesar acordul părinţilor sau al
reprezentantului legal.
(6) Cererile formulate de persoanele prevăzute la
alin. (4) sau (5) se depun însoţite de următoarele documente:
a) cartea de identitate sau, după caz, cartea de
identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original
şi în fotocopie. Cartea de identitate provizorie, precum şi cartea de
identitate având forma şi conţinutul stabilite potrivit Hotărârii Guvernului
nr. 839/2006 privind forma şi conţinutul actelor de identitate, ale
autocolantului privind stabilirea reşedinţei şi ale cărţii de imobil, cu
modificările ulterioare, trebuie însoţite de certificatul de naştere, în
original şi în fotocopie;
b) declaraţie, hotărâre judecătorească sau act de stare
civilă, astfel:
1. declaraţie privind acordul de eliberare a paşaportului
pentru minor dată de ambii părinţi, în original; sau
2. declaraţie privind acordul de eliberare a
paşaportului pentru minor dată de părintele sau reprezentantul legal căruia i-a
fost încredinţat minorul prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi
irevocabilă, în original, însoţită de hotărârea instanţei, în original şi
fotocopie; sau
3. declaraţie privind acordul de eliberare a
paşaportului pentru minor dată de un părinte, chiar dacă nu există acordul
celuilalt părinte, în original, însoţită de documentele emise de instituţia
care organizează studiile sau concursul, documente emise ori avizate de o
autoritate administrativă română cu competenţe în domeniu sau, după caz,
documente emise ori avizate de o autoritate medicală română, din care să
rezulte perioada şi statul sau statele în care se vor desfăşura studiile,
concursurile oficiale ori tratamentul medical, în original şi fotocopie; sau
4. declaraţie privind acordul de eliberare a
paşaportului pentru minor dată de părintele supravieţuitor, în original,
însoţită de actul de deces al celuilalt părinte, în original şi în fotocopie;
sau
5. declaraţie privind acordul de eliberare a
paşaportului pentru minor dată de un părinte şi hotărâre judecătorească prin
care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte, rămasă definitivă şi
irevocabilă, în original şi în fotocopie; sau
6. certificat de căsătorie al minorului căsătorit în
condiţiile legii, în original şi în fotocopie.
c) dovada achitării taxelor şi tarifelor de emitere a
paşaportului, precum şi, după caz, a tarifului suplimentar pentru eliberarea
paşaportului simplu în regim de urgenţă, prevăzut de lege, completată pe numele
minorului, în original;
d) paşaportul anterior, dacă acesta există.
Art. 8. - (1) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor
simple temporare se depun de către persoanele prevăzute la art. 5 sau, după
caz, art. 7, însoţite de următoarele documente:
a) documentele prevăzute la art. 5 sau, după caz, art.
7 alin. (2) sau alin. (6);
b) dovada achitării tarifului suplimentar pentru
eliberarea paşaportului simplu temporar, în condiţiile prevăzute de lege;
c) două fotografii color identice ale titularului,
având dimensiunile 3,5 x 4,5 cm, pentru cererile depuse în străinătate şi
pentru cei aflaţi în situaţia prevăzută la art. 15 alin. (4) din lege.
(2) In cazul cererilor depuse în străinătate, pentru
dovedirea identităţii, solicitantul paşaportului simplu temporar poate prezenta
şi documente eliberate de autorităţile române care îi atestă identitatea,
expirate de cel mult 6 luni, însoţite de declaraţia pe propria răspundere că nu
a pierdut cetăţenia română.
(3) In situaţia în care solicitantul nu posedă
documente eliberate de autorităţile române care să îi dovedească identitatea,
funcţionarul consular are obligaţia de a efectua la autorităţile competente
române verificările necesare pentru stabilirea identităţii persoanei pentru
care se solicită eliberarea paşaportului simplu temporar, precum şi pentru
verificarea îndeplinirii condiţiilor necesare soluţionării cererilor pentru
eliberarea paşapoartelor simple temporare. In acest sens, Direcţia Generală
Afaceri Consulare din cadrul Ministerului Afacerilor Externe încheie protocol
de colaborare cu Direcţia Generală de Paşapoarte, Inspectoratul Naţional pentru
Evidenţa Persoanelor şi Centrul Naţional pentru Administrarea Bazelor de Date
privind Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor.
Art. 9. - (1) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor
simple, a paşapoartelor simple electronice şi a paşapoartelor simple temporare
sunt acceptate numai dacă îndeplinesc următoarele condiţii:
a) au fost completate corespunzător, prin parcurgerea
tuturor rubricilor;
b) datele înscrise corespund cu datele din documentele
care însoţesc cererea;
c) sunt însoţite de toate documentele corespunzătoare
cerute potrivit prezentelor norme metodologice;
d) preluarea imaginii faciale a fost posibilă, în cazul
cererilor care privesc eliberarea paşaportului simplu electronic.
(2) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple
temporare depuse în străinătate pot fi acceptate fără îndeplinirea condiţiilor
prevăzute la alin. (1) lit. c), dacă în urma verificărilor realizate potrivit
art. 8 alin. (3) a fost posibilă stabilirea identităţii solicitantului, iar
acesta îndeplineşte condiţiile necesare soluţionării cererii.
(3) Declaraţiile privind acordul de eliberare a
paşaportului simplu, a paşaportului simplu electronic şi a paşaportului simplu
temporar pentru minor se dau în faţa funcţionarului care primeşte cererea, caz
în care este obligatorie prezentarea documentelor de identitate ale părinţilor,
al unuia dintre părinţi, al reprezentantului legal, aflate în termen de
valabilitate, în original şi fotocopie.
(4) Declaraţiile privind acordul de eliberare a
paşaportului simplu, a paşaportului simplu electronic şi a paşaportului simplu
temporar pentru minor, date în alte condiţii decât cele prevăzute la alin. (3),
precum şi procura specială trebuie să fie autentificate, în ţară de notarul
public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale
României ori de autorităţile străine.
(5) Hotărârile judecătoreşti pronunţate în străinătate
trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de lege pentru recunoaştere şi
punere în executare.
(6) Actele de stare civilă ale cetăţenilor români
eliberate de autorităţi străine trebuie să fie înscrise sau transcrise în
registrele de stare civilă române, potrivit legii.
(7) Declaraţiile şi procura specială prevăzute la
alin. (4), precum şi actele de stare civilă ale străinilor şi ale cetăţenilor
statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European emise de
autorităţile străine, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) documentele eliberate de autorităţile statelor
semnatare ale Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării
actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, la care România
a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 66/1999, aprobată prin Legea nr.
52/2000, cu modificările ulterioare, se apostilează;
b) documentele eliberate de autorităţile statelor cu
care România a încheiat tratate de asistenţă judiciară sunt scutite de
supralegalizare, apostilare sau de orice altă formalitate, potrivit
prevederilor cuprinse în tratatele respective;
c) documentele care nu se încadrează în categoriile
prevăzute la lit. a) şi b) se supralegalizează în condiţiile prevăzute de art.
162 din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept
internaţional privat.
(8) Declaraţiile prevăzute la alin. (4), precum şi
documentele emise de instituţia străină care organizează studiile sau
concursurile ori care urmează să efectueze tratamentul medical trebuie să fie
însoţite de o traducere legalizată.
(9) Fotografiile prevăzute la art. 7 şi 8 se confirmă
în faţa funcţionarului care primeşte cererea, de către persoana care o
formulează, şi trebuie să reprezinte fizionomia actuală a titularului, să fie
realizate din faţă, pe un fond clar, neutru şi de o singură culoare, astfel
încât să permită identificarea conturului capului. Titularul fotografiei nu
trebuie sa aibă capul acoperit, ochii închişi ori să poarte ochelari, iar
expresia feţei acestuia trebuie să reprezinte o stare comună. Prin excepţie,
fotografia poate fi realizată cu capul acoperit, pentru motive religioase, cu
condiţia ca faţa titularului, de la baza bărbiei şi până la frunte, să fie
vizibilă în mod clar şi fără umbre de lumină.
Art. 10. - (1) Declaraţiile date în condiţiile art. 9
alin. (3), datele înscrise în formular, precum şi documentele prezentate în
fotocopie se certifică de funcţionarul care primeşte cererea. în cazul
cererilor depuse la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale
României în străinătate ori prin procură specială autentificată de acestea,
documentele prezentate în fotocopie şi fotografiile se certifică de
funcţionarul consular, caz în care cererea transmisă spre soluţionare
autorităţilor competente din ţară trebuie însoţită numai de copiile
documentelor, respectiv fotografiile astfel certificate.
(2) Funcţionarul care primeşte cererea verifică
îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 9, iar în cazul în care pe baza
documentelor prezentate nu se poate stabili cu certitudine dacă datele de
identitate ale titularului sunt reale solicită suplimentar prezentarea
oricăruia dintre următoarele documente, după caz:
a) certificat de naştere;
b) certificat de căsătorie;
c) permis de conducere auto;
d) livret militar;
e) alte documente care pot servi la stabilirea
identităţii titularului.
(3) In situaţia în care se constată îndeplinirea
condiţiilor legale pentru eliberarea paşaportului simplu electronic,
autorităţile competente să soluţioneze cererile transmit datele necesare la
Direcţia Generală de Paşapoarte din cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor, în vederea validării acestora.
(4) In cazul cererilor depuse în ţară, documentele
prezentate în original, cu excepţia procurii speciale, a declaraţiei privind
acordul părinţilor, a dovezii achitării taxelor şi tarifelor aferente
eliberării paşaportului şi, după caz, a tarifului suplimentar, se restituie
solicitantului împreună cu un tichet care conţine menţiuni privind data
primirii cererii, numele şi prenumele solicitantului, data programată pentru
eliberarea paşaportului şi, după caz, numele şi prenumele persoanei
împuternicite să ridice paşaportul.
(5) In cazul cererilor depuse în străinătate,
misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României aplică procedurile de
lucru pentru eliberarea paşapoartelor, stabilite prin norme interne, şi
restituie solicitantului documentele prezentate în original, cu excepţia
procurii speciale şi a declaraţiei privind acordul părinţilor.
(6) Paşapoartele anterioare prezentate la depunerea
cererii se anulează şi se restituie titularului. Paşapoartele simple temporare
se anulează şi în următoarele situaţii:
a) la înmânarea către titular a paşaportului simplu
electronic, pentru paşapoartele simple temporare eliberate potrivit
prevederilor art. 171 alin. (1) lit. a), e) şi f) din lege;
b) la predarea de către titular a paşaportului simplu
temporar, pentru cele eliberate potrivit prevederilor art. 171 alin.
(1) lit. b)- d) din lege, cu excepţia situaţiei în care acesta solicită, în
scris, păstrarea la autoritatea emitentă, pe perioada valabilităţii
documentului, cu scopul de a fi utilizat pentru aceleaşi motive pentru care a
fost eliberat.
Art. 11. - (1) In situaţia în care preluarea imaginii
faciale nu a fost posibilă în condiţiile art. 6 alin. (4), solicitantul va fi
informat despre posibilitatea eliberării unui paşaport simplu temporar.
(2) In situaţia în care în urma verificărilor realizate
potrivit art. 8 alin. (3) nu a fost posibilă stabilirea identităţii
solicitantului, acesta va fi informat despre posibilitatea eliberării unui
titlu de călătorie.
Art. 12. - (1) Competenţa de soluţionare a cererilor
pentru eliberarea paşapoartelor simple, a paşapoartelor simple electronice şi a
paşapoartelor simple temporare revine serviciilor publice comunitare pentru
eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a căror rază teritorială
solicitanţii au domiciliul sau, după caz, reşedinţa.
(2) In cazul cererilor pentru eliberarea paşapoartelor
simple, a paşapoartelor simple electronice şi a paşapoartelor simple temporare
depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi
evidenţa paşapoartelor simple, potrivit art. 4 alin. (4J şi (6), competenţa de
soluţionare revine acestora.
(3) In cazul cererilor prevăzute la alin. (1) şi (2)
depuse, după caz, la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi
evidenţa paşapoartelor simple pe a căror rază teritorială solicitanţii au
reşedinţa sau la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea
şi evidenţa paşapoartelor simple, eliberarea documentelor solicitate se face
numai după consultarea evidenţelor serviciului public comunitar pentru eliberarea
şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cărui rază teritorială solicitanţii au
domiciliul. După înmânarea paşaportului simplu, a paşaportului simplu
electronic sau a paşaportului simplu temporar, cererea împreună cu documentaţia
care o însoţeşte se transmit la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi
evidenţa paşapoartelor simple pe a cărui rază teritorială solicitanţii au
domiciliul.
(4) Competenţa de soluţionare a cererilor pentru
eliberarea paşapoartelor simple temporare depuse în străinătate revine
misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale României.
Art. 13. - Cererile se soluţionează de autorităţile
competente, în termene care curg de la data depunerii acestora şi care nu pot
depăşi:
a) 3 zile lucrătoare, în cazul cererilor privind
eliberarea paşapoartelor simple, în regim de urgenţă, depuse în ţară, şi în
cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple temporare;
b) 20 de zile lucrătoare, în cazul cererilor privind
eliberarea paşapoartelor simple depuse în ţară;
c) 30 de zile lucrătoare, în cazul cererilor privind
eliberarea paşapoartelor simple electronice depuse în ţară;
d) 90 de zile lucrătoare, în cazul cererilor privind
eliberarea paşapoartelor simple şi a paşapoartelor simple electronice depuse în
străinătate.
Art. 14. - (1) Paşaportul simplu, paşaportul simplu
electronic şi paşaportul simplu temporar se ridică de la serviciul public
comunitar sau, după caz, de la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale
României în străinătate unde a fost depusă cererea, de titular sau de persoana
care a formulat cererea ori de persoana împuternicită de aceştia printr-o
procură specială care respectă condiţiile prevăzute la art. 9.
(2) Paşapoartele care nu au fost ridicate de titulari
de la serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor la data
programată se păstrează pentru o perioadă de 60 de zile, după care se transmit
la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor
simple pe a căror rază teritorială solicitantul are domiciliul, pentru a fi
luate măsuri de anunţare a titularului. Paşapoartele neridicate se păstrează pe
întreaga perioadă de valabilitate a acestora.
(3) La eliberarea paşaportului simplu, a paşaportului
simplu electronic şi a paşaportului simplu temporar, persoanele prevăzute la
alin. (1) prezintă un document de identitate valabil, însoţit, după caz, de
certificatul de naştere al minorului sub 14 ani, în original.
(4) La ridicarea paşaportului simplu electronic,
titularul poate solicita verificarea datelor înscrise în mediul de stocare
electronică, sens în care i se asigură condiţiile corespunzătoare de securitate
şi confidenţialitate.
(5) Informaţiile privind eliberarea unui paşaport
simplu temporar se transmit de către misiunea diplomatică sau oficiul consular
unde a fost depusă cererea Direcţiei Generale de Paşapoarte, care le va
comunica serviciului public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa
paşapoartelor simple pe a cărui rază teritorială solicitanţii au domiciliul
sau, după caz, au avut ultimul domiciliu.
Art. 15. - Impotriva deciziei de respingere a cererii,
comunicată în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (2) din lege, solicitantul
poate adresa plângere prealabilă, în condiţiile Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare."
4. La capitolul II, secţiunea a 3-a, alcătuită din
articolele 16-18, se abrogă.
5. Articolul 19 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 19. - (1) Titlul de călătorie este
documentul care se eliberează de misiunile diplomatice sau oficiile consulare
ale României cetăţenilor români aflaţi în străinătate, care nu mai posedă
document de călătorie valabil, pentru ca titularul să îşi poată continua
călătoria, reglementa şederea pe teritoriul unui stat ori pentru a se întoarce
în ţară. De la data stabilită potrivit art. 6 alin. (3) din lege, titlul de
călătorie se eliberează cetăţenilor români aflaţi în străinătate, care nu mai
posedă un document de călătorie valabil, numai pentru ca titularul să se
întoarcă în ţară.
(2) Ministerul Afacerilor Externe stabileşte proceduri
pentru stabilirea identităţii cetăţenilor români care solicită titlu de
călătorie şi pentru eliberarea acestor documente.
(3) In situaţia în care în urma verificărilor realizate
potrivit art. 8 alin. (3) nu a fost posibilă stabilirea identităţii
solicitantului, se eliberează un titlu de călătorie având menţiunea «identitate
incertă», iar solicitantul va fi îndrumat să se deplaseze în România pentru
clarificarea situaţiei."
6. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 20. - (1) Soluţionarea cererilor pentru
eliberarea unor noi documente de călătorie în cazul pierderii sau furtului
documentelor de călătorie este condiţionată de prezentarea unei adeverinţe care
să ateste declararea evenimentului, în condiţiile prevăzute de art. 25 din
lege. In cazul declarării furtului paşaportului simplu, al paşaportului simplu
electronic sau al paşaportului simplu temporar la cea mai apropiată unitate de
poliţie din străinătate, adeverinţa va fi însoţită şi de o traducere a
acesteia, efectuată de un traducător autorizat.
(2) Obligaţia declarării pierderii poate fi realizată,
în cazul paşaportului simplu, al paşaportului simplu electronic sau al
paşaportului simplu temporar, şi cu ocazia depunerii cererii pentru eliberarea
unui nou paşaport, situaţie în care titularul va declara pe propria răspundere
împrejurările producerii evenimentului.
(3) In cazul distrugerii parţiale a paşaportului
simplu, a paşaportului simplu electronic sau a paşaportului simplu temporar,
soluţionarea cererii pentru eliberarea unui nou paşaport este condiţionată de
prezentarea paşaportului distrus sau a fragmentelor din acesta, cu condiţia ca
acestea să cuprindă elemente de conţinut care să facă posibilă identificarea documentului.
(4) In situaţia în care misiunile diplomatice şi
oficiile consulare ale României în străinătate au fost înştiinţate de
pierderea, distrugerea sau furtul unui document de călătorie, acestea au
obligaţia de a comunica situaţia, de îndată, Direcţiei Generale de
Paşapoarte."
7. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 23. - (1) în vederea îndeplinirii obligaţiei
prevăzute laart. 29 alin. (4) din Lege, Direcţia Generală de Paşapoarte poate
furniza, la cerere, cu achitarea taxelor prevăzute de lege, date privind
cetăţenia română cuprinse în Registrul Naţional de Evidentă a Paşapoartelor
Simple.
(2) In comunicările prevăzute la alin. (1) se înscriu
numai datele deţinute în evidenţele Direcţiei Generale de Paşapoarte,
referitoare la solicitant."
8. Articolul 28 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 28. - (1) Cetăţeanul român care şi-a stabilit
domiciliul în străinătate poate depune cerere pentru eliberarea unui paşaport
simplu, a unui paşaport simplu electronic sau a unui paşaport simplu temporar,
cu menţionarea statului de domiciliu.
(2) Cererile prevăzute la alin. (1) se depun personal,
în străinătate, la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale
României, iar în ţară, la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi
evidenţa paşapoartelor simple pe a căror rază titularul a avut ultimul
domiciliu sau, după caz, reşedinţa.
(3) In situaţia în care sunt incidente dispoziţiile
art. 15 alin. (3) şi, după caz, alin. (4) din lege, cererile pentru eliberarea
paşapoartelor simple şi a paşapoartelor simple temporare pot fi depuse, în
ţară, la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi
evidenţa paşapoartelor simple.
(4) In situaţia în care sunt incidente dispoziţiile
art. 15 alin. (3) din lege, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple
electronice pot fi depuse, în ţară, la cel mai apropiat serviciu public
comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
(5) Cererile prevăzute la alin. (1) trebuie însoţite
de următoarele documente:
a) paşaportul anterior, dacă acesta există;
b) dovada achitării taxelor şi tarifelor de emitere a
paşaportului prevăzute de lege, completată pe numele titularului;
c) certificate de stare civilă, în original şi
fotocopie;
d) documente eliberate de autorităţile statului de
domiciliu, în original şi fotocopie, împreună cu traducerea în limba română,
după caz, din care să rezulte una dintre următoarele situaţii:
1. a dobândit un drept de şedere pentru o perioadă de
cel puţin un an sau, după caz, i s-a prelungit succesiv dreptul de şedere, în
decurs de un an, pe teritoriul statului respectiv;
2. a dobândit un drept de şedere pe teritoriul
statului respectiv, în scopul reunificării familiale cu o persoană care
domiciliază pe teritoriul acelui stat;
3. a dobândit un drept de lungă şedere sau, după caz,
un drept de şedere permanentă pe teritoriul statului respectiv;
4. a dobândit şi cetăţenia statului respectiv;
5. a dobândit un drept de muncă ori este înscris
într-o instituţie privată sau publică cu scopul principal de a urma studii,
inclusiv de formare profesională;
6. a dobândit un certificat de înregistrare sau
document care atestă rezidenţa într-un stat membru al Uniunii Europene sau al
Spaţiului Economic European.
e) două fotografii color identice ale titularului,
având dimensiunile 3,5 x 4,5 cm, care respectă condiţiile prevăzute la art. 9.
(6) In cazul în care există diferenţe între numele şi
prenumele înscrise în documentele prezentate potrivit alin. (5) şi cele solicitate
a fi înscrise în paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic sau paşaportul
simplu temporar, cu menţionarea statului de domiciliu, ca urmare a schimbării
numelui sau prenumelui intervenite în străinătate, cererea poate fi acceptată
numai după înscrierea menţiunii privitoare la această schimbare pe actul de
stare civilă, potrivit prevederilor Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de
stare civilă, cu modificările şi completările ulterioare."
9. Articolul 29 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 29. - (1) Domiciliul cetăţeanului român minor se
stabileşte de drept, în condiţiile legii, în statul în care au domiciliul ambii
părinţi, părintele supravieţuitor, părintele căruia i-a fost încredinţat prin
hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă ori reprezentantul
legal. In situaţia în care părinţii nu au acelaşi domiciliu, domiciliul
minorului este cel stabilit de comun acord de aceştia sau, în situaţia în care
există neînţelegeri între părinţi, de instanţa de judecată.
(2) Dovada domiciliului în străinătate al minorului se
face cu:
a) paşaportul acestuia, în care este menţionat statul
de domiciliu;
b) paşaportul părinţilor, unuia dintre părinţi sau
reprezentantului legal, după cum urmează:
1. paşapoartele ambilor părinţi, în cazul în care
aceştia au domiciliul în acelaşi stat; sau
2. paşaportul unuia dintre părinţi şi declaraţia
celuilalt părinte, prin care îşi exprimă acordul cu privire la domiciliul
minorului sau, după caz, hotărârea judecătorească prin care instanţa a suplinit
acordul celuilalt părinte, rămasă definitivă şi irevocabilă;
3. paşaportul părintelui supravieţuitor;
4. paşaportul părintelui căruia i-a fost încredinţat
minorul prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă;
5. paşaportul reprezentantului legal.
(3) Dispoziţiile art. 9 se aplică în mod corespunzător
şi cu privire la paşapoartele simple, paşapoartele simple electronice sau
paşapoartele simple temporare, cu menţionarea domiciliului în străinătate.
Documentele originale se restituie solicitantului, cu respectarea dispoziţiilor
art. 10 alin. (4) şi (5)."
10. Articolul 31 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 31. - (1) Competenţa de soluţionare a cererilor
pentru eliberarea paşaportului simplu şi a paşaportului simplu electronic, cu
menţionarea ţării de domiciliu, revine serviciilor publice comunitare pentru
eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple la care acestea au fost depuse
potrivit art. 28 alin. (2)- (4), cu aplicarea, după caz, a dispoziţiilor art.
12 alin. (3), sau Direcţie Generale de Paşapoarte.
(2) In vederea soluţionării, cererile pentru
eliberarea paşaportului simplu şi a paşaportului simplu electronic, cu
menţionarea ţării de domiciliu, depuse la misiunile diplomatice sau oficiile
consulare ale României, certificate de funcţionarul consular, se transmit
împreună cu documentele cerute potrivit art. 28 alin. (5) la Direcţia Generală
de Paşapoarte.
(3) Competenţa de soluţionare a cererilor pentru
eliberarea paşaportului simplu temporar, cu menţionarea ţării de domiciliu,
depuse în ţară, revine serviciilor publice comunitare pentru eliberarea şi
evidenţa paşapoartelor simple la care acestea au fost depuse potrivit art. 28
alin. (2) sau alin. (3), cu aplicarea, după caz, a dispoziţiilor art. 12 alin.
(3), iar a celor depuse în străinătate revine misiunilor diplomatice ori
oficiilor consulare ale României."
11. Articolul 32 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 32. - (1) Ridicarea paşaportului simplu, a
paşaportului simplu electronic sau a paşaportului simplu temporar, cu
menţionarea ţării de domiciliu, se face cu aplicarea corespunzătoare a
dispoziţiilor art. 14.
(2) Eliberarea paşaportului simplu, a paşaportului
simplu electronic sau a paşaportului simplu temporar, cu menţionarea ţării de
domiciliu, se face concomitent cu prezentarea următoarelor documente ale
titularului:
a) actul de identitate care atestă domiciliul în
România emis de autorităţile române competente;
b) paşaportul anterior, dacă este cazul.
(3) Actul de identitate prezentat se transmite serviciului
public comunitar pentru evidenţa persoanelor care l-a emis, pentru a fi retras.
Paşaportul anterior se anulează şi se restituie titularului."
12. Articolul 33 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 33. - (1) Cetăţeanul român care are domiciliul în
străinătate îşi poate stabili oricând, în mod liber, domiciliul în România.
(2) Cetăţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în
România poate depune, la serviciul public comunitar pentru evidenţa persoanelor
competent potrivit legii, o cerere pentru eliberarea cărţii de identitate, care
va face dovada domiciliului în România.
(3) Serviciul public comunitar pentru evidenţa
persoanelor competent să elibereze cartea de identitate retrage documentul de
călătorie, cu menţionarea domiciliului în străinătate, în vederea anulării
menţiunii sau, după caz, a paşaportului de către structura de paşapoarte
emitentă sau, dacă documentul de călătorie nu există, solicită celui în cauză
darea unei declaraţii cuprinzând motivele pentru care nu-l poate preda. Documentul
de călătorie sau, după caz, declaraţia solicitantului se transmit structurii de
paşapoarte emitente."
13. După articolul 33 se introduc două noi
articole, articolele 331 şi 332, cu următorul cuprins:
„Art. 331. - Titularii paşapoartelor simple,
paşapoartelor simple electronice şi ai paşapoartelor simple temporare au drept
de acces, de intervenţie şi de opoziţie asupra prelucrărilor de date cu
caracter personal, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 677/2001 pentru
protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi
libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 332. - Personalul care prelucrează date
cu caracter personal în scopurile prevăzute de lege are obligaţia de a respecta
confidenţialitatea şi securitatea datelor cu caracter personal prelucrate, în
condiţiile prevăzute de Legea nr. 677/2001, cu modificările şi completările
ulterioare."
14. Articolul 34 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 34. - Modelul formularelor necesare pentru
eliberarea paşapoartelor simple, a paşapoartelor simple electronice şi a
paşapoartelor simple temporare, modelul declaraţiei privind acordul
părinţilor/celuilalt părinte cu privire la eliberarea unui paşaport pentru
minor, precum şi modelul declaraţiei în cazul pierderii, furtului sau
deteriorării paşaportului se stabilesc prin dispoziţie a directorului general
al Direcţiei Generale de Paşapoarte, iar modelul declaraţiei pe propria
răspundere, prezentată în punctul de trecere a frontierei, precum şi modelul
declaraţiei privind acordul părinţilor pentru ieşirea din ţară a minorului
însoţit de o persoană fizică majoră se stabilesc prin dispoziţie a
inspectorului general al Inspectoratului General al Poliţiei de
Frontieră."
Art. II. - Menţiunile
privind includerea minorilor în paşapoartele părinţilor rămân valabile şi
permit ieşirea din ţară a minorului în condiţiile Legii nr. 248/2005 privind
regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, cu modificările
şi completările ulterioare, până la expirarea valabilităţii acestora sau, după
caz, până la împlinirea vârstei de 14 ani.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea