HOTARARE Nr. 918 din 29 decembrie 1997
privind infiintarea Societatii Nationale "Tutunul Romanesc" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 2 din 6 ianuarie 1998
In temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/1997, aprobata si
modificata prin Legea nr. 207/1997, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" -
S.A., societate pe actiuni, persoana juridica romana, cu capital integral de
stat, cu sediul in municipiul Bucuresti, Bd. Regiei nr. 2, sectorul 6, prin
reorganizarea Regiei Autonome a Tutunului din Romania, care se desfiinteaza.
(2) Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" - S.A. se organizeaza
si functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara, potrivit
dispozitiilor legale in vigoare si statutului prevazut in anexa nr. 1.
Art. 2
(1) Capitalul social initial al Societatii Nationale "Tutunul
Romanesc" - S.A. este de 83.593.518 mii lei si se constituie prin
preluarea activului si pasivului Regiei Autonome a Tutunului din Romania,
evidentiat in bilantul contabil pe semestrul I 1997, actualizat potrivit
reglementarilor legale.
(2) Predarea-preluarea patrimoniului Regiei Autonome a Tutunului din
Romania de catre Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" - S.A. se
face pe baza de protocol incheiat in termen de 30 de zile de la data intrarii
in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 3
(1) Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" - S.A. are un numar
de 16 subunitati cu statut de sucursale, prevazute in anexa nr. 2.
(2) Sucursalele nu au personalitate juridica si vor efectua operatiuni
contabile pana la nivelul balantei de verificare, in conditiile Legii
contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare.
Art. 4
Obiectul de activitate al Societatii Nationale "Tutunul Romanesc"
- S.A. este prevazut in statut.
Art. 5
(1) Toate drepturile si obligatiile Regiei Autonome a Tutunului din Romania
vor fi preluate de Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" - S.A.
(2) Societatea Nationala "Tutunul Romanesc"- S.A. se substituie
Regiei Autonome a Tutunului din Romania in litigiile in curs, in care aceasta a
avut calitatea de parte.
Art. 6
Drepturile si obligatiile actionarilor Societatii Nationale "Tutunul
Romanesc" - S.A. sunt exercitate de catre Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei.
Art. 7
Personalul Regiei Autonome a Tutunului din Romania va fi preluat de Societatea
Nationala "Tutunul Romanesc" - S.A. si se considera transferat.
Art. 8
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 9
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 1.214/1990 privind infiintarea Regiei Autonome a Tutunului din
Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 132 din 26
noiembrie 1990.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii si alimentatiei,
Dinu Gavrilescu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
ANEXA 1
STATUTUL
Societatii Nationale "Tutunul Romanesc" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii comerciale
Denumirea societatii comerciale este Societatea Nationala "Tutunul
Romanesc" - S.A.
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si in alte acte
emanand de la societate, denumirea acesteia va fi precedata sau urmata de
cuvintele "societate pe actiuni" sau de initialele "S.A.",
de capitalul social si de numarul de inmatriculare in Registrul comertului,
precum si de precizarea sediului social si a codului fiscal.
Art. 2
Forma juridica
Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" - S.A., denumita in
continuare societate, este persoana juridica romana, cu capital integral de
stat, avand forma juridica de societate pe actiuni si isi desfasoara
activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul societatii
Sediul societatii este in Romania, municipiul Bucuresti, Bd. Regiei nr. 2,
sectorul 6, Bucuresti. Sediul societatii poate fi schimbat in alta localitate
din Romania, pe baza hotararii adoptate de adunarea generala a actionarilor,
potrivit legii.
La data infiintarii, societatea are in structura 16 sucursale prevazute in
anexa nr. 2, unitati fara personalitate juridica.
Sucursalele pot avea in subordine sectii de fermentare, centre comerciale
in gros si mic-gros, magazine de desfacere cu amanuntul, laboratoare, ateliere
etc.
Art. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata, cu incepere de la data inmatricularii in
Registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al societatii
Art. 5
Scopul societatii
Societatea are ca scop indeplinirea strategiei nationale stabilite pentru
cultivarea si industrializarea tutunului prin efectuarea, cu respectarea
legislatiei romane, de acte de comert corespunzatoare obiectului de activitate
aprobat prin prezentul statut.
Art. 6
Obiectul de activitate al societatii
Societatea are ca obiect de activitate:
1. cultivarea tutunului pe suprafete de teren proprii sau luate in arenda
ori alte forme prevazute de lege;
2. preluarea tutunului de la cultivatori, precum si depozitarea si
pastrarea acestuia;
3. prelucrarea si fermentarea tutunului;
4. producerea de arome, sosuri si aditivi, necesare pentru producerea
tigaretelor;
5. fabricarea tigaretelor si a altor produse derivate din tutun;
6. producerea si comercializarea de samanta pentru soiurile de tutun care
se cultiva in Romania;
7. comercializarea tigaretelor si a produselor derivate din tutun, prin
magazine proprii en gros si en detail;
8. fabricarea de masini, piese de schimb si subansambluri, instalatii si
orice alte agregate si unelte necesare agricultorilor si comercializarea
acestora;
9. cercetare fundamentala pentru crearea unor noi soiuri si hibrizi de
tutun;
10. import-export, valorificarea produselor importate, cooperarea privind
tutunul, produsele din tutun, materiile prime si auxiliare, piese de schimb,
masini si instalatii necesare industriei tutunului, inclusiv prin sistem
barter;
11. prestari de servicii de transport auto, mecanica auto, spalatorie;
12. elaborarea standardelor specifice culturii si industrializarii
tutunului;
13. concesionarea, asocierea, inchirierea sau locatia de gestiune, in
conditiile legii, a unor activitati economice, subunitati de productie,
terenuri, cladiri;
14. asigurarea unor servicii de sanatate pentru salariatii proprii si
pentru terte persoane; amenajarea si administrarea unor baze de odihna si
tratament, proprii sau inchiriate, pentru salariatii societatii si pentru terte
persoane;
15. orice alte activitati ori servicii necesare realizarii obiectului
principal de activitate.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social initial al societatii se constituie prin preluarea
bunurilor si valorilor ce reprezinta patrimoniul net, reevaluat potrivit legii,
al Regiei Autonome a Tutunului din Romania, care se reorganizeaza, evaluat la
83.593.518 mii lei in baza bilantului contabil la data de 30 iunie 1997,
impartit in 835.935 actiuni nominative, in valoare nominala de 100.000 lei
fiecare.
Capitalul social initial este in intregime subscris de statul roman, in
calitate de actionar unic, si varsat integral la data constituirii societatii.
Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar
unic, pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane, fizice sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
Art. 8
Reducerea sau majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurilor prevazute de lege.
Art. 9
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii vor cuprinde toate elementele prevazute
de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a doi
administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat
si parafat de presedintele consiliului de administratie, care se pastreaza la
sediul societatii.
Persoanele fizice sau juridice romane si straine vor putea detine actiuni
ale societatii.
Statul isi rezerva dreptul de a pastra un pachet de actiuni sau actiunea
nominativa de control.
Art. 10
Obligatiuni
Societatea este autorizata sa emita obligatiuni in conditiile legii.
Art. 11
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari, potrivit legii, confera
acestora dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a
alege si de a fi alesi in organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut si
dispozitiilor legale, respectiv alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii certifica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Cand o actiune nominativa devine proprietatea mai multor persoane, nu se va
inscrie transmiterea decat in conditiile in care acestea desemneaza un
reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor rezultand din actiuni.
Obligatiile societatii sunt garantate cu patrimoniul social al acesteia,
iar actionarii raspund in limita actiunilor pe care le detin.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligatii
personale ale actionarilor.
Un creditor al unui actionar poate formula pretentii asupra partii din
profitul societatii care i se va repartiza de catre adunarea generala a
actionarilor sau asupra cotei-parti cuvenite acestuia la lichidarea societatii,
in conditiile prezentului statut.
Art. 12
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaste
decat un singur proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau terti se
efectueaza in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 13
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul
de administratie si sa faca public faptul prin presa, in cel putin doua ziare
de larga circulatie din localitatea in care se afla sediul principal al
societatii. Actiunile pierdute se anuleaza. Anularea lor se va publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.
Dupa 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunilor pierdute.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 14
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii,
care decide asupra activitatii acesteia si asupra politicii ei economice.
Adunarea generala a actionarilor are urmatoarele atributii principale:
a) aproba propunerile privind strategia globala de dezvoltare,
retehnologizare, modernizare, restructurare economico-financiara;
b) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
c) alege trei cenzori si trei cenzori supleanti, dintre care unul trebuie
sa fie contabil autorizat in conditiile legii sau expert contabil autorizat;
d) alege consiliul de administratie conform prevederilor Legii nr. 31/1990,
cu modificarile ulterioare, il descarca de gestiune si il revoca;
e) stabileste, dupa caz, nivelul salariilor sau al indemnizatiilor lunare
ale membrilor consiliului de administratie, precum si al indemnizatiilor lunare
ale cenzorilor;
f) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de
activitate pe exercitiul financiar urmator;
g) aproba bilantul contabil si contul de profit si pierderi, dupa
analizarea raportului consiliului de administratie si al cenzorilor; aproba
repartizarea profitului conform legii;
h) hotaraste cu privire la folosirea dividendelor aferente actiunilor
gestionate, pentru restructurare si dezvoltare;
i) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung inclusiv a celor externe, stabileste competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a
garantiilor, inclusiv prin gajarea actiunilor, potrivit legii;
j) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea sucursalelor, la
fuziunea, divizarea si participarea la constituirea de noi persoane juridice
sau la asocierea cu alte persoane juridice sau fizice;
k) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele referitoare la profit si dividende, pozitia pe piata interna si
internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, protectia mediului,
relatiile cu clientii;
l) se pronunta asupra gestiunii administratorilor si asupra modului de
recuperare a prejudiciilor produse societatii de catre acestia;
m) hotaraste cu privire la ipotecarea, inchirierea sau vanzarea unor
active;
n) aproba regulamentul de organizare si functionare a consiliului de
administratie;
o) hotaraste schimbarea formei juridice a societatii, mutarea sediului,
schimbarea obiectului de activitate si prelungirea duratei societatii;
p) aproba majorarea sau reducerea capitalului social sau reintregirea sa
prin emisiuni de noi actiuni, precum si emisiunea de obligatiuni, in conditiile
legi;
q) hotaraste dizolvarea anticipata a societatii;
r) hotaraste asupra constituirii comisiei de selectie pentru desemnarea
managerului;
s) incheie contractul de administrare cu membrii consiliului de
administratie.
Pentru atributiile mentionate la lit. f), g), h), i), j), l), m), o), p) si
q), adunarea generala a actionarilor nu va putea lua hotarari decat in urma
obtinerii, in prealabil, de catre fiecare reprezentant, a unui mandat special
de la organul care l-a numit.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor
se diferentiaza, potrivit legii.
Art. 15
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de catre presedintele
consiliului de administratie sau de catre vicepresedinte, pe baza
imputernicirii date de presedinte.
Adunarile generale ordinare ale actionarilor au loc cel putin o data pe an,
in cel mult doua luni de la incheierea-exercitiului financiar, pentru
examinarea bilantului contabil si a contului de profit si pierderi pe anul
precedent si pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului de
venituri si cheltuieli pe anul in curs.
Adunarea generala a actionarilor va fi convocata de catre administratori
ori de cate ori va fi necesar, cu cel putin 30 de zile inainte de data
stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a,
si intr-unul dintre ziarele de larga circulatie.
Convocarea va cuprinde locul si data adunarii generale a actionarilor,
precum si ordinea de zi, cu mentionarea explicita a tuturor problemelor care
vor face obiectul acesteia.
Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii sau in
alt loc indicat in convocare.
Art. 16
Organizarea adunarii generale a actionarilor
In ziua si la ora mentionate in convocare, sedinta adunarii generale a actionarilor
se va deschide de catre presedintele consiliului de administratie sau, in lipsa
acestuia, de catre cel care ii tine locul.
Adunarea generala a actionarilor va alege, dintre actionarii prezenti, 1-3
secretari care vor verifica lista de prezenta a actionarilor, indicand
capitalul social pe care il reprezinta fiecare si indeplinirea tuturor
formalitatilor cerute de lege si de statut pentru tinerea sedintei, si il va
desemna pe secretarul care va intocmi procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor.
Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
secretar.
Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor se va scrie intr-un
registru sigilat si parafat.
La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la convocare, precum si
listele de prezenta a actionarilor.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat probleme referitoare la raporturile de munca cu
personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii salariatilor.
Art. 17
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotararile adunarii generale a actionarilor se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicarea mainii.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea lor si pentru luarea
hotararilor referitoare la raspunderea administratorilor.
La propunerea persoanei care prezideaza adunarea generala a actionarilor
sau a unui grup de actionari prezenti sau reprezentati, care detin cel putin o
patrime din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie secret.
Pentru a fi opozabile tertilor, hotararile adunarii generale a actionarilor
vor fi depuse in termen de 15 zile la Oficiul Registrului comertului, pentru a
fi mentionate in extras in registru si publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a.
Ele nu vor putea fi executate mai inainte de aducerea la indeplinire a
formalitatilor susmentionate.
Hotararile luate de adunarile generale ale actionarilor in limitele legii
si ale statutului sunt obligatorii chiar si pentru actionarii care nu au luat
parte la adunare sau care au votat impotriva.
Actionarii care nu sunt de acord cu hotararile luate de adunarile generale
ale actionarilor, cu privire la schimbarea obiectului de activitate, la mutarea
sediului sau la forma societatii, au dreptul de a se retrage din societate si
de a obtine contravaloarea actiunilor pe care le poseda, conform prevederilor
legale.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare
Societatea este administrata de un consiliu de administratie compus din
sapte membri cu drept de vot, specialisti din domeniile finantelor,
agriculturii, comertului, cercetarii, bancar, juridic, alesi de adunarea
generala a actionarilor pe o perioada de 4 ani; jumatate din numarul membrilor
pot fi inlocuiti, pe motive intemeiate, la 2 ani.
Administratorii pot avea calitatea de actionar.
In situatia in care se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie,
adunarea generala a actionarilor va alege un nou administrator, in vederea
ocuparii acestuia. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a
ocupa locul vacant va fi egala cu perioada care a ramas pana la expirarea
mandatului predecesorului sau.
Componenta consiliului de administratie se stabileste de adunarea generala
a actionarilor.
La prima sedinta, consiliul de administratie alege prin vot secret, dintre
membrii sai, un presedinte si un vicepresedinte.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii ori de cate
ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul
membrilor sai.
Sedinta este prezidata de presedinte, iar in lipsa acestuia, de catre
vicepresedinte.
Secretariatul va fi asigurat de o persoana care va fi numita de
presedintele consiliului de administratie.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin jumatate
din numarul membrilor consiliului de administratie; deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite si comunicate de presedinte cu cel putin 7 zile inainte de data
tinerii sedintei.
Dezbaterile se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie.
Procesul-verbal se semneaza de catre toti membrii consiliului de
administratie si de secretar.
Pe baza procesului-verbal, secretarul consiliului de administratie
redacteaza hotararea acestuia, care se semneaza de presedintele sau, in lipsa
acestuia, de vicepresedintele consiliului de administratie si de secretar.
Consiliul de administratie poate delega prin regulamentul sau de
functionare o parte dintre atributiile sale comitetului de directie si poate
recurge, de asemenea, la experti pentru studierea anumitor probleme.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
In relatia cu tertii, societatea este reprezentata de catre un director
general - manager, pe baza si in limitele imputernicirilor date de consiliul de
administratie, care semneaza actele care o angajeaza fata de acestia.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea societatii, in interesul acesteia, in limita drepturilor
care li se confera prin lege si prin prezentul statut.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitie actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, toate documentele
societatii.
Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de societate pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau din
abateri de la prevederile legale, pentru abateri de la statut sau pentru
greseli in administrarea societatii.
In astfel de situatii, ei vor putea fi revocati prin hotararea adunarii
generale a actionarilor.
Membrii consiliului de administratie vor depune o garantie, conform
prevederilor legale.
Sunt incompatibile cu calitatea de membru in consiliul de administratie
persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare, nu pot
fi fondatori, precum si cele care, personal, rudele sau afinii lor pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat, cu acelasi profil sau cu care sunt in
relatii comerciale directe.
Nu pot fi directori ai societatii si ai subunitatilor acesteia persoanele
care, potrivit Legii nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare, nu pot fi
fondatori sau administratori.
Administratorii sunt reeligibili pentru inca un mandat.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba regulamentul de organizare si functionare a societatii;
b) negociaza si incheie contractul de management cu managerul sau cu echipa
manageriala desemnata castigatoare a concursului de selectie;
c) ii numeste si ii revoca pe directorii executivi ai societatii atunci
cand acestia nu fac parte din echipa manageriala;
d) aproba garantiile si modul de constituire a acestora pentru directorul
general si directorii executivi ai societatii, pentru directorii sucursalelor
si pentru persoanele care au calitatea de gestionar;
e) aproba constituirea comitetului de directie si regulamentul de
organizare si functionare, desemneaza membrii acestuia si propune adunarii
generale a actionarilor remuneratia acestora;
f) incheie acte juridice prin care sa dobandeasca, sa instraineze, sa
ichirieze, sa schimbe sau sa constituie in garantie bunuri aflate in
patrimoniul societatii, cu aprobarea adunarii generale a actionarilor, atunci
cand legea impune aceasta conditie;
g) aproba regulamentul delegarilor de competenta pentru directorul general,
directorii executivi si persoanele din conducerea sucursalelor, in vederea
executarii operatiunilor societatii;
h) aproba incheierea oricaror contracte pentru care nu a delegat competenta
directorilor din conducerea executiva a societatii;
i) aproba contractul colectiv de munca;
j) supune adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile de la
incheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la activitatea
societatii, bilantul contabil si contul de profit si pierderi pe anul
precedent, precum si proiectul de program de activitate si proiectul bugetului
de venituri si cheltuieli al societatii pe anul in curs;
k) convoaca adunarea generala extraordinara a actionarilor ori de cate ori
este nevoie;
l) rezolva orice alte probleme cu care a fost insarcinat de adunarea
generala a actionarilor.
CAP. 6
Comitetul de directie
Art. 20
Consiliul de administratie poate delega o parte dintre atributiile sale
unui comitet de directie.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
CAP. 7
Gestiunea societatii
Art. 21
Cenzorii
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de trei cenzori alesi
de adunarea generala a actionarilor. Cenzorii trebuie sa fie actionari, cu
exceptia cenzorilor contabili autorizati sau a expertilor contabili.
In perioada in care statul detine mai mult de 20% din capitalul social,
unul dintre cenzori va fi recomandat de catre Ministerul Finantelor.
Adunarea generala a actionarilor alege, de asemenea, acelasi numar de
cenzori supleanti, care ii vor inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii
titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, cenzorilor li se pot prezenta,
la cerere, date cu privire la activitatea societatii, situatia patrimoniului, a
profitului si a pierderilor.
Cenzorii au urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea mijloacelor fixe
si a mijloacelor circulante, portofoliul de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii, bilantului contabil si contului de
profit si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor un raport
scris;
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul lor de vedere fata de
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
a obiectului de activitate al societatii.
Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca, in fiecare luna si inopinat, inspectii ale casei si sa verifice
existenta titlurilor sau a valorilor care sunt in proprietatea societatii sau
care au fost primite in gaj, cautiune sau depozit;
b) sa ia parte la adunarile ordinare si extraordinare ale actionarilor,
putand cere sa se insereze in ordinea de zi propunerile pe care le vor crede
necesare;
c) sa constate depunerea regulata a garantiei din partea administratorilor;
d) sa vegheze ca dispozitiile legii, contractului de societate sau ale
statutului sa fie indeplinite de administratori si lichidatori.
Cenzorii se intrunesc la sediul societatii si iau decizii in unanimitate.
Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se inainteaza
adunarii generale a actionarilor.
Cenzorii pot convoca adunarea generala a actionarilor, daca aceasta nu a
fost convocata de catre consiliul de administratie, in cazul in care capitalul
social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi (cu exceptia
primilor 2 ani de la constituirea societatii) sau ori de cate ori considera
necesar pentru alte situatii privind incalcarea dispozitiilor legale si
statutare.
Atributiile cenzorilor, precum si drepturile si obligatiile acestora se
completeaza cu dispozitiile legale in acest domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti sunt numiti pe o perioada de maximum 3 ani
si pot fi realesi; numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub
incidenta art. 18 penultimul alineat din prezentul statut, precum si cei care
sunt rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv sau sotii
administratorilor, cei care primesc sub orice forma, pentru alte functii decat
aceea de cenzor, un salariu sau o remuneratie de la administrator sau de la
societate.
Cenzorii sunt obligati sa depuna, inainte de inceperea activitatii, o
garantie egala cu o treime din garantia prevazuta pentru membrii consiliului de
administratie.
In caz de deces, impiedicare fizica sau legala, incetare sau renuntare la
mandat a unui cenzor, supleantul cel mai in varsta il va inlocui.
Daca, in acest mod, numarul cenzorilor nu se poate completa, cenzorii
ramasi numesc o alta persoana in locul devenit vacant, pana la intrunirea cea
mai apropiata a adunarii generale a actionarilor.
In cazul in care nu mai ramane in functie nici un cenzor, consiliul de
administratie va convoca adunarea generala a actionarilor, care va proceda la
numirea altor cenzori.
Cenzorii vor mentiona intr-un registru special deliberarile, precum si
constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
Revocarea cenzorilor se va putea face numai de catre adunarea generala a
actionarilor.
CAP. 8
Activitatea societatii
Art. 22
Finantarea activitatii proprii
Pentru indeplinirea obiectului de activitate si in conformitate cu
atributiile stabilite, societatea utilizeaza sursele de finantare constituite
in conformitate cu legea, credite bancare si alte surse financiare.
Art. 23
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la data de
31 decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data
constituirii societatii.
Art. 24
Personalul societatii
Consiliul de administratie al societatii si cenzorii sunt alesi de catre
adunarea generala a actionarilor.
Membrii comitetului de directie sunt alesi de consiliul de administratie.
Directorul general si directorii executivi ai societatii sunt desemnati
prin contractul de management sau sunt numiti de consiliul de administratie.
Directorii sucursalelor, celelalte persoane din conducerea acestora si
personalul de executie din aparatul de la sediul principal sunt numiti si
concediati de catre directorul general.
Angajarea si concedierea personalului din sucursale, cu exceptia celui din
conducerea acestora, se fac de catre conducatorul sucursalei, in limita
delegarii de competenta care i-a fost acordata.
Plata salariilor si a impozitelor aferente, a cotelor de asigurari sociale,
precum si a altor obligatii fata de bugetul de stat se va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului societatii se stabilesc prin
regulamentul de organizare si functionare si prin regulamentul de ordine
interioara.
Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal se stabilesc
prin contractul colectiv de munca sau de catre consiliul de administratie
pentru personalul pe care il numeste.
Art. 25
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a mijloacelor fixe.
Art. 26
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea va tine evidenta contabila in lei si va intocmi anual bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, avand in vedere normele metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
Un exemplar al bilantului contabil, vizat de administratia financiara,
impreuna cu raportul administratorilor, raportul cenzorilor si procesul-verbal
al adunarii generale a actionarilor vor fi depuse la Oficiul Registrului
comertului.
Un anunt prin care se confirma depunerea acestor acte se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, pe cheltuiala societatii si prin
grija Oficiului Registrului comertului.
Art. 27
Calculul si repartizarea profitului
Profitul societatii se stabileste pe baza bilantului contabil, aprobat de
catre adunarea generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste in
conditiile legii.
Profitul societatii ramas dupa plata impozitului pe profit se va repartiza
conform hotararii adunarii generale a actionarilor si dispozitiilor legale in
vigoare.
Societatea isi constituie fond de rezerva si alte fonduri, in conditiile
legii.
Plata dividendelor cuvenite actionarilor se efectueaza de catre societate,
in conditiile legii, dupa aprobarea bilantului contabil de catre adunarea
generala a actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul la capitalul social si in limita capitalului social subscris.
Art. 28
Registrele societatii
Societatea tine registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Asocierea
Art. 29
Societatea poate constitui societati comerciale sau alte persoane juridice,
singura sau impreuna cu alte persoane juridice sau fizice, in conditiile
prevazute de lege si de prezentul statut.
Noua societate comerciala va indeplini formalitatile legale de inregistrare
si de publicitate cerute la infiintarea societatilor comerciale.
Art. 30
Societatea poate incheia contracte de asociere cu alte persoane juridice
sau fizice, fara constituirea de noi persoane juridice, daca asocierea este
destinata realizarii scopului si obiectului sau de activitate.
Art. 31
Conditiile de participare a societatii la constituirea de noi persoane
juridice sau in contractele de asociere prevazute la art. 30 se vor stabili
prin actele constitutive sau prin contractul de asociere, care vor fi aprobate
de adunarea generala a actionarilor.
Art. 32
Modificarea formei juridice
Schimbarea formei juridice a societatii va putea fi facuta prin hotararea
adunarii generale a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, transformarea formei
juridice a societatii se va putea face numai cu aprobarea Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei, prin imputernicitii mandatati sa reprezinte
interesele capitalului de stat.
Noua societate comerciala va indeplini formalitatile legale de inregistrare
si de publicitate cerute la infiintarea societatilor comerciale.
Art. 33
Dizolvarea societatii
Dizolvarea societatii va avea loc in urmatoarele situatii:
a) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate;
b) deschiderea procedurii lichidarii judiciare; pierderea unei jumatati din
capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul de rezerva, daca adunarea
generala a actionarilor nu decide completarea capitalului social sau reducerea
lui la suma ramasa;
c) daca numarul de actionari va fi redus sub cinci mai mult de 9 luni;
d) la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 10 luni, iar adunarea extraordinara a
actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este posibila;
e) in orice alte situatii, pe baza hotararii adunarii generale
extraordinare a actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii trebuie sa fie inscrisa in Registrul comertului si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 34
Lichidarea societatii
Dizolvarea societatii are ca efect deschiderea procedurii lichidarii
judiciare.
Lichidarea societatii si repartizarea patrimoniului se fac in conditiile
legii si cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 35
Litigiile
Litigiile de orice fel aparute intre societate si persoane fizice sau
juridice, romane sau straine, sunt de competenta instantelor judecatoresti din
Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si persoane
juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 36
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale, cu dispozitiile Legii nr. 31/1990
privind societatile comerciale, cu modificarile ulterioare, si ale Codului
comercial.
ANEXA 2
SUCURSALELE
Societatii Nationale "Tutunul Romanesc - S.A."
-----------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea sucursalei Sediul sucursalei
crt.
------------------------------------------------------------------------
1. Fabrica de Tigarete Bucuresti Bucuresti, Bd. Regiei nr. 2,
sectorul 6
2. Fabrica de Tigarete Sfantu Gheorghe Sfantu Gheorghe, str. Kos Kordy
nr. 21-23, judetul Covasna
3. Fabrica de Tigarete Targu Jiu Targu Jiu, str. Ecaterina
Teodoroiu nr. 92, judetul Gorj
4. Fabrica de Tigarete Timisoara Timisoara, str. Pop de Basesti
nr. 2, judetul Timis
5. Fabrica de Tigarete Ramnicu Sarat Ramnicu Sarat, str. Puiesti
nr. 19, judetul Buzau
6. Fabrica de Tigarete Iasi Iasi, Sos. Nationala nr. 1,
judetul Iasi
7. Fabrica de Fermentare a Arad, str. Petru Rares
Tutunului Arad nr. 3, judetul Arad
8. Fabrica de Fermentare a Barlad, str. Trestiana
Tutunului Barlad nr. 2, judetul Vaslui
9. Fabrica de Fermentare a Carei, Str. Ignisului nr. 2,
Tutunului Carei judetul Satu Mare
10. Fabrica de Fermentare a Craiova, str. Brazda lui
Tutunului Craiova Novac nr. 215, judetul Dolj
11. Fabrica de Fermentare a Urziceni, str. 7 Noiembrie
Tutunului Urziceni nr. 25, judetul Ialomita
12. Fabrica de fermentare a Ocna Mures, str. Eminescu
Tutunului Ocna Mures nr. 21, judetul Alba
13. Fabrica de fermentare a Comuna Osica de Sus,
Tutunului Vladuleni judetul Olt
14. Fabrica de fermentare a Titu, str. 16 Februarie
Tutunului Titu nr. 10, judetul Dambovita
15. Statiunea Centrala de Cercetari Bucuresti, Str. Garlei nr. 1,
pentru Cultura si Industrializarea sectorul 1
Tutunului
16. Fabrica de Piese de Schimb si Bucuresti, str. Ilioara
Subansambluri nr. 15, sectorul 3.