DECIZIE Nr.
1557 din 7 decembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative
asimilate acestora, pronuntate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 69 din 26 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Acsinte Gaspar -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Iulia Antoanella Motoc -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Catalina Gliga.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative
asimilate acestora, pronuntate în perioada 6 martie 1945- 22 decembrie 1989,
exceptie ridicata de Andrei Pop în Dosarul nr. 4.392/83/2009 al Tribunalului
Satu Mare - Sectia civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de
care procedura de citare a fost legal îndeplinita.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele Curtii
acorda cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere, ca inadmisibila, a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile
dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 februarie 2010, pronuntata în
Dosarul nr. 4.392/83/2009, Tribunalul Satu Mare - Sectia civila a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
5 alin. (1) lit. b) din
Legea nr. 221/2009 privind condamnarile cu caracter
politic si masurile administrative asimilate acestora, pronuntate în perioada 6
martie 1945-22 decembrie 1989. Exceptia a fost
invocata de Andrei Pop cu ocazia solutionarii unei actiuni civile având ca obiect
pretentii-despagubiri.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca prin textul de lege criticat se deroga
de la dreptul comun în ceea ce priveste întinderea dreptului reclamantului cu
privire la prejudiciul suferit prin masura administrativa dispusa de statul
român, prin aceea ca prevederile art. 5 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
221/2009 se refera doar la prejudiciul suferit constând în dauna efectiva, damnum
emergens [despagubiri reprezentând echivalentul valorii bunurilor
confiscate prin hotarâre de condamnare sau ca efect al masurii administrative],
fara a reglementa posibilitatea de a recupera acest prejudiciu si din
perspectiva beneficiului nerealizat, lucrum cessans [veniturile pe care
le-ar fi obtinut familia celui executat prin împuscare în cazul în care nu s-ar
fi luat aceasta masura administrativa]. Asa fiind, apreciaza ca reglementarea
criticata contravine dispozitiilor constitutionale ale art. 44 potrivit carora
proprietatea publica si privata este garantata si ocrotita în mod egal de lege.
Tribunalul Satu Mare - Sectia civila opineaza în sensul admiterii exceptiei de neconstitutionalitate
invocate. Instanta retine ca, potrivit art. 5 din Legea nr. 221/2009, persoana
îndreptatita poate solicita acordarea de despagubiri cu titlu de daune morale,
în ipoteza existentei unei hotarâri de condamnare, prevazându-se la lit. b)
posibilitatea acordarii unor despagubiri reprezentând echivalentul daunei
suferite efectiv. In acest context, instanta constata ca nu exista o suprapunere
în privinta regimului juridic, în special sub aspect probator, între daunele
morale si cele materiale ce pot fi solicitate în temeiul acestui act normativ.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciaza
ca prevederile art. 5 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 221/2009 privind
condamnarile cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora,
pronuntate în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 sunt constitutionale.
In acest sens, arata ca reglementarea criticata nu contravine dispozitiilor
constitutionale ale art. 44, fiind rezultatul optiunii legiuitorului, care
poate decide asupra modului de reparare a injustitiilor si a abuzurilor din
legislatia anterioara.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie prevederile art. 5 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 221/2009 privind
condamnarile cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora,
pronuntate în perioada 6 martie 1945- 22 decembrie 1989, publicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 396 din 11 iunie 2009. Partea introductiva a
art. 5 alin. (1) a fost modificata prin art. XIII din Legea nr. 202/2010
privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselor, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 714 din 26 octombrie 2010.
Dispozitiile de lege criticate au, în prezent, urmatorul
cuprins:
„(1) Orice persoana care a suferit condamnari cu
caracter politic în perioada 6 martie 1945-22
decembrie 1989 sau care a facut obiectul unor masuri administrative cu caracter
politic, precum si, dupa decesul acestei persoane, sotul sau descendentii
acesteia pâna la gradul al II-lea inclusiv pot solicita instantei prevazute la
art. 4 alin. (4), în termen de 3 ani de la data intrarii în vigoare a prezentei
legi, obligarea statului la: [...]
b) acordarea de despagubiri reprezentând echivalentul
valorii bunurilor confiscate prin hotarâre de condamnare sau ca efect al
masurii administrative, daca bunurile respective nu i-au fost restituite sau nu
a obtinut despagubiri prin echivalent în conditiile Legii nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie
1945- 22 decembrie 1989, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, sau ale Legii nr. 247/2005 privind
reforma în domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri
adiacente, cu modificarile si completarile ulterioare;".
Autorul exceptiei sustine ca prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 44 referitoare la
dreptul de proprietate privata.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca autorul exceptiei de neconstitutionalitate critica prevederile art.
5 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 221/2009 pentru faptul ca acestea se refera
doar la prejudiciul suferit constând în dauna efectiva, damnum emergens, fara
a reglementa posibilitatea de a recupera acest prejudiciu si din perspectiva
beneficiului nerealizat, lucrum cessans. Asadar, din motivarea exceptiei
de neconstitutionalitate, rezulta ca autorul acesteia solicita Curtii
Constitutionale completarea textului de lege criticat.
Având în vedere dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, Curtea constata ca nu poate primi o atare sustinere, deoarece
modificarea si completarea textelor de lege intra în competenta legiuitorului,
iar nu a Curtii Constitutionale.
Prin urmare, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 221/2009, astfel cum a fost
formulata, este inadmisibila si urmeaza a fi respinsa ca atare.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate
de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibila, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative
asimilate acestora, pronuntate în perioada 6 martie 1945- 22 decembrie 1989,
exceptie ridicata de Andrei Pop în Dosarul nr. 4.392/83/2009 al Tribunalului
Satu Mare - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 7 decembrie
2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean