HOTARARE Nr.
89 din 5 februarie 2010
pentru modificarea si
completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006
privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 268/2007
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 103 din 15 februarie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Normele
metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 268/2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 4 aprilie 2007, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 1. - Prezentele norme metodologice stabilesc
modul de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia
şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, denumită în
continuare lege."
2. Articolul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - Biletele gratuite de tratament balnear
pentru persoanele adulte cu handicap se acordă în limita numărului
total de bilete prevăzute în legea bugetului asigurărilor sociale de
stat pe anul respectiv, în baza unei convenţii anuale încheiate între
Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap şi Casa
Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări
Sociale."
3. Articolul 14 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 14. -In sensul prevederilor art. 25 alin. (4) din
lege, în cazul în care instanţa judecătorească numeşte ca
tutore autoritatea administraţiei publice locale, aceasta are
obligaţia de a desemna o persoană sau o comisie din aparatul de
specialitate al primarului, respectiv din cadrul compartimentului cu
atribuţii în domeniu, care să ducă la îndeplinire hotărârea
instanţei judecătoreşti."
4. La articolul 15, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) In vederea obţinerii rovinietei,
persoanele care se încadrează în prevederile art. 28 din lege vor depune
fie la primăriile din localitatea de domiciliu sau
reşedinţă, fie la direcţiile generale de
asistenţă socială şi protecţia copilului
judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, o
cerere însoţită de următoarele documente în copie: documentul
care atestă încadrarea în grad de handicap, actul de identitate,
certificatul de înmatriculare sau cartea de identitate a autovehiculului."
5. Articolul 17 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) Pentru a beneficia de prevederile art.
27 din lege, persoanele cu handicap grav sau accentuat ori persoana care are în
îngrijire un copil cu handicap grav sau accentuat se adresează
direcţiei generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului judeţene, respectiv locale a sectorului
municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială îşi
are domiciliul persoana cu handicap grav sau accentuat, denumită în
continuare direcţie, şi depun prin registratură
următoarele documente: a) cerere;
b) copie de pe documentul care atestă încadrarea
în grad de handicap;
c) copie de pe documentul de identitate;
d) declaraţie pe propria răspundere
referitoare la faptul că respectă prevederile art. 27 din lege
şi că nu a mai beneficiat de acestea;
e) declaraţie pe propria răspundere
referitoare la faptul că va comunica direcţiei orice actualizare a
certificatului de încadrare sau orice modificare a domiciliului;
f) copie de pe hotărârea judecătorească
de punere sub interdicţie sau de pe dispoziţia de
tutelă/curatelă, unde este cazul.
(2) In urma analizării documentelor depuse,
direcţia eliberează solicitantului o adeverinţă privind
acordul plăţii dobânzii la creditul obţinut în temeiul
prevederilor art. 27 din lege.
(3) După obţinerea adeverinţei,
solicitantul se adresează unei unităţi bancare în vederea
obţinerii creditului. In urma acceptului de creditare din partea
unităţii bancare, direcţia va încheia un angajament de
plată a dobânzii, pe baza contractului de credit şi a graficului de
rambursare.
(4) In funcţie de destinaţia creditului
obţinut în condiţiile legii, persoanele cu handicap grav sau
accentuat ori persoana care are în îngrijire un copil cu handicap grav sau
accentuat includ în dosar şi următoarele documente:
a) proiectul lucrării de adaptare a locuinţei
conform nevoilor individuale de acces, însoţit de devizul de lucrări
aferente adaptării; proiectul şi devizul trebuie să fie
întocmite de organe abilitate;
b) declaraţie pe propria răspundere a
organului abilitat prevăzut la lit. a) din care să reiasă faptul
că proiectul lucrării respectă cerinţele de accesibilitate,
în conformitate cu actele normative în vigoare; sau
c) copie de pe factura finală a autovehiculului
sau copia legalizată a contractului de vânzare/cumpărare a acestuia.
(5) Graficul de rambursare a creditului se depune la
direcţie ori de câte ori acesta suportă modificări;
direcţia efectuează plăţile în baza ultimului grafic de
rambursare depus.
(6) In situaţia în care beneficiarul creditului
înregistrează restanţe la rambursarea acestuia, dobânda aferentă
creditului se va suporta de către acesta."
6. La articolul 19, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) In sensul prevederilor art. 31 alin.
(3) din lege, actele doveditoare sunt, după caz:
a) copie de pe documentul care atestă încadrarea
în grad de handicap;
b) copie de pe planul individual de servicii;
c) rezultatul anchetei sociale efectuate de
serviciul specializat al primăriei localităţii de domiciliu sau
reşedinţă;
d) pentru persoanele cu handicap care solicită
admiterea într-un centru rezidenţial, dovadă eliberată de
serviciul specializat al primăriei în a cărei rază
teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu
handicap, prin care se atestă că acesteia nu i s-au putut asigura
protecţia şi îngrijirea la domiciliu sau în cadrul altor servicii din
comunitate."
7. Articolul 21 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 21. - In vederea contractării serviciilor
sociale în condiţiile prevăzute la art. 33 alin. (2) din lege,
autorităţile administraţiei publice locale procedează
după cum urmează:
a) stabilesc costul maxim pentru fiecare serviciu social
care se intenţionează a se contracta, în baza unei analize privind
cheltuielile aferente cu acel serviciu, pentru o persoană asistată,
în decursul unui an;
b) elaborează caietul de sarcini care include
standardele minime privind asigurarea calităţii pentru serviciul
social respectiv, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
c) contractează serviciul social, în
condiţiile legii."
8. La articolul 25, alineatele (1) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 25. - (1) Pentru a fi încadrată ca asistent
personal, persoana respectivă se va prezenta la primăria
localităţii de domiciliu sau de reşedinţă a persoanei
cu handicap grav şi va depune un dosar conţinând următoarele
documente:
a) cerere de angajare;
b) copie de pe actele de identitate şi de stare
civilă;
c) copie de pe actele de studii;
d) cazier judiciar;
e) adeverinţă medicală eliberată de
medicul de familie sau de altă unitate sanitară autorizată care
să ateste starea de sănătate corespunzătoare;
f) acordul persoanei cu handicap sau, după caz,
al reprezentantului legal al acesteia ori al familiei, exprimat în scris,
pentru angajare;
g) declaraţie pe propria răspundere că
va respecta obligaţiile prevăzute la art. 38 din lege;
h) acordul direcţiei generale de
asistenţă socială şi protecţia copilului, exprimat în
scris, referitor la opţiunea părinţilor sau
reprezentanţilor legali ai copilului cu handicap grav, adulţilor cu
handicap grav ori reprezentanţilor legali ai acestora, cu excepţia
celor cu handicap vizual grav.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(3) Dacă ancheta socială se finalizează
cu recomandarea în vederea angajării, asistentului personal i se întocmesc
contractul de muncă şi actul adiţional la acesta referitor la
respectarea prevederilor art. 38 lit. b) din lege."
9. La articolul 26, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Indemnizaţia prevăzută
la art. 37 alin. (3) din lege se asigură o singură dată pe an,
indiferent dacă asistentul personal efectuează concediul de
odihnă în tranşe."
10. Articolul 27 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 27. -In aplicarea prevederilor art. 38 lit. a)
din lege, autorităţile publice locale au obligaţia să
asigure gratuit instruirea asistenţilor personali, tematica acesteia fiind
stabilită prin ordin al preşedintelui Autorităţii
Naţionale pentru Persoanele cu Handicap."
11. Articolul 30 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 30. - (1) Dreptul de opţiune exprimat în
temeiul prevederilor art. 42 alin. (4) din lege operează numai în
condiţiile în care documentul care atestă încadrarea în grad de
handicap cuprinde menţiunea: „cu asistent personal".
(2) Indemnizaţia prevăzută la art. 43
alin. (3) din lege se acordă începând cu luna următoare depunerii
cererii şi încetează cu luna următoare celei în care persoana cu
handicap nu mai îndeplineşte condiţiile care au dus la stabilirea
dreptului."
12. La articolul 31, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 31. - (1) Potrivit prevederilor art. 51 alin. (5)
şi (6) din lege, în vederea obţinerii avizului Autorităţii
Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, solicitantul va depune
următoarele documente:
a) cererea de solicitare a avizului;
b) proiectul de hotărâre a consiliului
judeţean, respectiv local al sectorului municipiului Bucureşti sau
hotărârea organului de conducere a asociaţiei sau fundaţiei,
după caz;
c) nota de fundamentare;
d) proiectul de organigramă."
13. La articolul 33, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 33. - (1) In sensul prevederilor art. 54 alin.
(4) din lege, decontarea cheltuielilor se face în baza unui cost mediu lunar al
cheltuielilor stabilit de consiliile judeţene, respectiv de consiliile
locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti. La stabilirea costului
mediu lunar al cheltuielilor se iau în calcul cheltuielile de personal şi
cheltuielile cu bunuri şi servicii."
14. La articolul 34, după alineatul (3) se
introduce un nou alineat, alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) Costul mediu lunar al cheltuielilor pentru
persoanele cu handicap asistate şi care au domiciliul în alte
judeţe/sectoare ale municipiului Bucureşti decât cel pe raza
căruia se află centrul rezidenţial va fi suportat, pe bază
de convenţii, din bugetul consiliului judeţean/local în care persoana
cu handicap asistată are domiciliul."
15. La articolul 36, după alineatul (5) se
introduc două noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu următorul
cuprins:
„(6) Prestaţiile sociale rămase neîncasate de
către persoana cu handicap decedată, reprezentând indemnizaţia
şi/sau bugetul personal complementar pe luna în care a avut loc decesul,
şi, după caz, prestaţiile sociale cuvenite şi neachitate
până la deces se plătesc soţului supravieţuitor, copiilor,
părinţilor sau, în lipsa acestora, celorlalţi moştenitori,
în condiţiile dreptului comun.
(7) Sumele prevăzute la alin. (6) pot fi
solicitate în cadrul termenului general de prescripţie."
16. Articolul 37 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 37. -In sensul prevederilor art. 61 lit. a) din
lege, prin conceptul Acces pentru toţi se înţelege proiectarea
şi executarea produselor, programelor şi serviciilor astfel încât
să poată fi utilizate de orice persoană fără a
necesita lucrări de adaptare."
17. Articolul 38 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 38. -In sensul prevederilor art. 62 alin. (3) din
lege, se suportă din bugetele autorităţilor administraţiei
publice centrale sau locale numai costurile lucrărilor necesare pentru
realizarea adaptărilor prevăzute pentru bunurile proprietate
publică sau privată a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale."
18. Articolul 39 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 39. -In sensul prevederilor art. 64 alin. (6)
lit. a) din lege, este necesară adaptarea cel puţin a unui vagon
pentru fiecare garnitură de tren pentru a permite accesul persoanelor cu
handicap care utilizează fotoliul rulant."
19. La articolul 40, alineatul 1 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 40. - (1) Cardul-legitimaţie pentru locuri
gratuite de parcare, prevăzut la art. 65 alin. (3) din lege, are
următoarele caracteristici:
a) dimensiuni: 106 mm/148 mm;
b) culoare: albastru-deschis, excepţie
făcând doar simbolul alb al utilizatorului de fotoliu rulant, care va avea
un fundal de culoare albastru-închis;
c) este plastifiat, excepţie făcând doar
spaţiul rezervat semnăturii titularului, în partea stângă verso;
d) este împărţit pe verticală în
două părţi, atât pe faţă, cât şi pe verso."
20. La articolul 41, după alineatul (2) se
introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Cardul-legitimaţie de parcare pentru
persoanele cu handicap este valabil pe perioada de valabilitate a documentului
care atestă încadrarea în gradul de handicap."
21. Articolul 42 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 42. - Salariul de bază minim brut pe
ţară prevăzut la art. 78 alin. (3) lit. a) din lege este
salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată,
stabilit prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna pentru care se
plăteşte suma datorată bugetului de stat în cazul
neangajării persoanelor cu handicap."
22. Articolul 43 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 43. - (1) In aplicarea prevederilor art. 78 alin.
(3) lit. b) din lege, achiziţionarea produselor sau serviciilor de la
unităţile protejate autorizate se realizează în baza unui acord
de parteneriat, modelul acestuia fiind prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentele norme metodologice.
(2) Dovada achiziţionării produselor sau
serviciilor de la unităţile protejate autorizate este
reprezentată de contractul comercial, factura şi dovada
plăţii.
(3) In baza acordului de parteneriat şi a
contractului comercial se achiziţionează produse sau servicii
realizate prin propria activitate a persoanei cu handicap angajate.
(4) In sensul prezentei legi, propria activitate a
persoanei cu handicap angajate în cadrul unităţii protejate
autorizate reprezintă ansamblul activităţilor realizate integral
sau parţial de persoana cu handicap, în scopul obţinerii produsului
comercializabil sau în scopul prestării serviciului.
(5) Activitatea persoanei cu handicap angajate se
poate atesta prin contractul individual de muncă al persoanei cu handicap
angajate, fişa de post a acesteia sau prin orice alt document emis de
conducătorul unităţii protejate autorizate."
23. La articolul 45, alineatul (1) litera d) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) numărul de contracte încheiate în sensul
prevederilor art. 78 alin. (3) lit. b) din lege."
24. La articolul 50, litera d) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,d) avizează planul individual de servicii al
persoanei cu handicap întocmit la nevoie de managerul de caz. Managerul de caz
va înainta planul individual de servicii al persoanei cu handicap atât
persoanei în cauză, cât şi reprezentantului serviciului public
specializat din localitatea de domiciliu sau de reşedinţă a
persoanei cu handicap;".
25. Articolul 51 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 51. - Revizuirea programului individual de
reabilitare şi integrare socială se efectuează ori de câte ori
este nevoie."
26. Articolul 53 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 53. - (1) In sensul prevederilor art. 94 alin.
(3) din lege, costul mediu lunar de întreţinere, stabilit anual prin ordin
al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap, cuprinde cheltuielile de personal şi cheltuielile cu bunuri
şi servicii şi reprezintă valoarea de referinţă la
nivel naţional pentru asistarea unei persoane adulte cu handicap în sistem
rezidenţial.
(2) Fiecare consiliu judeţean sau local al
sectoarelor municipiului Bucureşti va stabili, prin hotărâre, costul
mediu lunar de întreţinere în centrele rezidenţiale publice de pe
raza unităţii administrativ-teritoriale respective.
(3) Metodologia de stabilire a contribuţiei de
întreţinere datorate de adulţii cu handicap asistaţi în centre
sau de susţinătorii acestora se stabileşte prin ordin al
preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap."
27. La articolul 54, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 54. - (1) Organizaţiile prevăzute la
art. 98 din lege primesc de la Autoritatea Naţională pentru
Persoanele cu Handicap subvenţii, în condiţiile legii."
28. Articolul 55 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 55. - In sensul prevederilor art. 99 din lege,
sunt organizaţii neguvernamentale cu activitate în domeniul
protecţiei persoanelor cu handicap cele care au în statut ca obiect de
activitate protecţia şi asistenţa persoanelor cu handicap sau
demonstrează aceasta prin experienţa anterioară."
29. Articolul 56 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 56. -In cazul nerespectării
dispoziţiilor art. 15 alin. (1), art. 18-20, art. 21 alin. (3) şi
(4), art. 22, art. 23 alin. (1) şi (2), art. 24, 30, 31, art. 34 alin. (3),
art. 51 alin. (4), art. 55 alin. (1), art. 62-68, art. 69 alin. (1), art. 70,
78 şi 82 din lege, Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu
Handicap constată contravenţiile şi aplică sancţiunile
legale din oficiu sau sesizată de orice altă persoană."
30. Articolul 57 se abrogă.
Art. II. -
Hotărârea Guvernului nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice
de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi
completările aduse prin prezenta hotărâre, se va republica, dându-se
textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei
sociale,
Mihai Constantin Şeitan
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mihai Capră,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ (Anexa la normele metodologice)
ACORD DE PARTENERIAT
Incheiat între:
1. Unitatea Protejată
Autorizată.............................., cu sediul în
..........................., str......nr....., bl....., sc....., ap.......,
sectorul/judeţul......................., reprezentată
de................................., în calitate
de............................; si
2. Autoritatea/instituţia publică/persoana
juridică, publică sau privată............, cu sediul
în........., str......nr....., reprezentată de........., în calitate
de.............
La baza încheierii prezentului acord de parteneriat,
denumit în continuare acord, se au în vedere:
1. Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
2. Hotărârea Guvernului nr. 268/2007 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu
modificările şi completările ulterioare;
3. Ordinul preşedintelui Autorităţii
Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 60/2007 privind aprobarea
Procedurii de autorizare a unităţilor protejate.
Obiectivul acordului
Prezentul acord are ca obiectiv asigurarea
implicării persoanei cu handicap în realizarea produselor sau serviciilor
oferite de unitatea protejată autorizată entităţii care
optează pentru prevederile art. 78 alin. (3), lit. b) din Legea nr.
448/2006 republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Durata acordului
Prezentul acord se încheie pe o durată de un an de
la data semnării. Prezentul acord se prelungeşte de drept cu
aceeaşi perioadă dacă niciuna dintre părţi nu
notifică încetarea cu cel puţin 30 de zile înainte de data
expirării termenului pentru care a fost încheiat.
Responsabilităţile unităţii
protejate autorizate
Unitatea protejată autorizată are
următoarele responsabilităţi:
1. să implice persoana cu handicap, parţial
sau integral, în activitatea de producţie sau furnizare de servicii din
domeniul său de competenţă;
2. să pună la dispoziţia partenerului,
la solicitarea acestuia, fişa de post a persoanei cu handicap,
întocmită conform legislaţiei în vigoare, corespunzătoare
pregătirii profesionale a persoanei cu handicap.
Responsabilităţile
autorităţii/instituţiei publice/persoanei juridice, publice sau
private:
1. să solicite fişa de post a
persoanei/persoanelor cu handicap angajate;
2. să promoveze activitatea depusă de
persoanele cu handicap angajate.
Dispoziţii finale
1. Părţile prezentului acord vor depune
toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabilă, prin tratative
directe, orice neînţelegere sau dispută care se poate ivi între ei în
cadrul sau în legătură cu îndeplinirea responsabilităţilor.
2. Dacă părţile nu reuşesc să
rezolve în mod amiabil divergenţele, fiecare poate solicita ca disputa
să se soluţioneze de către instanţele
judecătoreşti competente.
3. Prezentul acord poate fi completat şi/sau
modificat prin încheierea de acte adiţionale asumate de ambii parteneri.
4. Orice comunicare între părţi referitoare
la îndeplinirea prezentului acord trebuie să fie transmisă în scris.
Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cât
şi în momentul primirii.
5. Comunicările între părţi se pot face
şi prin telefon, telegramă, telex, fax sau poştă
electronică, cu condiţia confirmării în scris a
comunicării.
Prezentul acord a fost încheiat astăzi,.........,
în 2 (două) exemplare originale, câte un exemplar pentru fiecare partener.