HOTARARE Nr.
268 din 14 martie 2007
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protectia si
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 233 din 4 aprilie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei,
republicată, şi al art. 103 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările
ulterioare,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta hotărare.
Articol unic. - Se aprobă Normele metodologice de
aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea
drepturilor persoanelor cu handicap,
cu modificările şi completările ulterioare, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familie
Gheorghe Barbu
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap,
Silviu George Didilescu
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul transporturilor,construcţiilor şi turismului,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006
privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme metodologice stabilesc modul
de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi
completările ulterioare, denumită în continuare lege.
Art. 2. - Beneficiază de dispoziţiile legii următoarele
categorii de persoane:
a) copiii care posedă certificat de încadrare în grad
de handicap eliberat prin hotărare a comisiei pentru protecţia copilului;
b) adulţii care posedă certificat de încadrare în grad
de handicap eliberat de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap
sau, după caz, decizie eliberată de comisia superioară de evaluare a
persoanelor adulte cu handicap, în termen de valabilitate.
CAPITOLUL II
Drepturile persoanelor cu handicap
SECŢIUNEA 1
Sănătate şi recuperare
Art. 3. - In cazul în care familia sau reprezentantul legal al persoanei cu handicap nu poate
asigura exercitarea drepturilor persoanelor cu handicap, aceasta revine, în principal,
autorităţilor administraţiei publice locale unde îşi are domiciliul sau
reşedinţa persoana cu handicap.
Art. 4. - Asistentul social al
serviciului public specializat din localitatea de domiciliu sau reşedinţă a
persoanei cu handicap se autosesizează, răspunde la sesizări/reclamaţii,
constată că familia sau reprezentantul legal al persoanei cu handicap nu
asigură sau încalcă drepturile persoanei cu handicap şi anunţă în acest sens
autorităţile administraţiei publice locale.
Art. 5. - In aplicarea prevederilor art. 9 alin. (1)
lit. e) din lege, autorităţile publice se vor baza, în principal, pe promovarea
programelor de intervenţie timpurie.
Art. 6. - In cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate, persoanele cu handicap beneficiază de asistenţă medicală, inclusiv de
medicamente, atat pentru tratamentul ambulatoriu, cat şi pe timpul
spitalizării, în condiţiile art. 10 din lege şi în conformitate cu
contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului asigurărilor sociale de sănătate.
Art. 7. - Insoţitorul copilului sau adultului cu
handicap grav ori accentuat poate fi orice persoană care însoţeşte copilul sau
adultul, inclusiv asistentul personal în cazul copilului ori adultului cu
handicap grav.
Art. 8. - Biletele gratuite de tratament balnear se
acordă în limita numărului total de bilete prevăzute în legea bugetului
asigurărilor sociale de stat pe anul respectiv.
Art. 9 - Cererea pentru acordarea biletului gratuit de
tratament balnear se depune la casele teritoriale de pensii şi este însoţită de
următoarele documente:
a) copie de pe actul de identitate;
b) copie de pe documentul
care atestă încadrarea în grad de handicap;
c) recomandare medicală emisă de medicul de familie
sau medicul specialist.
Art. 10. - In cazul în care decizia ori aprobarea de
plată pentru dispozitivele medicale solicitate, prevăzută la art. 11 alin. (2)
din lege, nu este emisă în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii
documentaţiei necesare, persoana cu handicap se poate adresa instanţei de
contencios administrativ competente, în condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 2-a
Educaţie
Art. 11. - In situaţia în care
studentul cu handicap grav sau accentuat adresează cererea de reducere cu 50% a
taxelor pentru cazare şi masă la cantinele şi căminele studenţeşti, iar aceasta
nu este rezolvată favorabil, persoana lezată se poate adresa instanţei de
contencios administrativ competente, în condiţiile legii.
Art. 12. - In vederea obţinerii unui loc gratuit în
tabere de odihnă pentru preşcolarul sau elevul cu handicap, părintele ori
reprezentantul legal al acestuia va depune o cerere la unitatea de învăţămant
de care aparţine, însoţită de copie de pe documentul care atestă încadrarea în
grad de handicap. Studentul cu handicap va depune cererea personal sau prin
reprezentant.
SECŢIUNEA a 3-a
Locuinţă
Art. 13. - La nivel local, responsabile cu asigurarea
accesului persoanelor cu handicap la închirierea unei
locuinţe sunt consiliile locale, ca autorităţi deliberative, şi primarii, ca
autorităţi executive, în raza cărora îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana
cu handicap.
SECŢIUNEA a 4-a
Asistenţă juridică şi facilităţi
Art. 14. - In sensul prevederilor art. 23 alin. (4) din
lege, în cazul în care instanţa judecătorească numeşte ca tutore autoritatea
administraţiei publice locale, aceasta are obligaţia de a desemna o persoană
sau o comisie din aparatul de specialitate al primarului, respectiv din cadrul
compartimentului cu atribuţii în domeniu, care să ducă la îndeplinire hotărarea
instanţei judecătoreşti.
Art. 15. - (1) In vederea obţinerii rovinietei,
persoanele care se încadrează în prevederile art. 27 din lege vor depune fie la primăriile din
localitatea de domiciliu sau reşedinţă, fie la direcţiile generale de asistenţă
socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor
municipiului Bucureşti, o cerere însoţită de următoarele documente în copie:
documentul care atestă încadrarea în grad de handicap, actul de identitate,
certificatul de înmatriculare sau cartea de identitate a autovehiculului.
(2) Primăriile vor centraliza lunar solicitările
primite în acest sens şi le vor trimite pană în data de 10 a lunii următoare
direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene,
respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
(3) Direcţiile generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului
Bucureşti, vor centraliza lunar solicitările în acest sens şi le vor trimite
pană în data de 20 a lunii următoare Companiei Naţionale de Autostrăzi şi
Drumuri Naţionale din Romania - S.A., împreună cu cererea de acordare a rovinietelor.
(4) Temeiul cererii prevăzute la alin. (3) îl constituie
convenţiile tripartite care se încheie anual între direcţiile generale de
asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale
sectoarelor municipiului Bucureşti, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din
Romania - S.A.
(5) Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri
Naţionale din Romania - S.A. va elibera rovinietele solicitate către direcţiile
generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale
ale sectoarelor municipiului Bucureşti, pană în ultima zi lucrătoare a acelei
luni.
Art. 16. - Pentru a beneficia de scutirea de la plata
taxei hoteliere, persoanele cu handicap grav sau
accentuat trebuie să facă dovada cu actul de identitate şi documentul care
atestă încadrarea în grad de handicap.
Art. 17. - (1) Pentru a beneficia de prevederile art.
25 din lege, persoana cu handicap grav sau accentuat se adresează Autorităţii
Naţionale pentru Persoanele cu Handicap şi depune prin registratură următoarele
documente:
a) cerere;
b) copie de pe documentul care atestă încadrarea în
grad de handicap;
c) copie de pe documentul de identitate;
d) declaraţie pe propria răspundere referitoare la
faptul că îndeplineşte condiţiile art. 25 din lege;
e) declaraţie pe propria răspundere referitoare la
faptul că va comunica Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap orice
modificare privind încadrarea în grad de handicap.
(2) Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu
Handicap eliberează persoanei cu handicap o adeverinţă referitoare la acordul
plăţii dobanzii.
(3) După obţinerea adeverinţei, persoana cu handicap
grav sau accentuat se adresează unei unităţi bancare în vederea obţinerii
creditului. La solicitarea unităţii bancare, Autoritatea Naţională pentru
Persoanele cu Handicap va încheia un angajament de plată a dobanzii.
(4) In situaţia în care persoana cu handicap,
beneficiară a creditului, înregistrează restanţe la rambursarea acestuia,
dobanda aferentă creditului se va suporta de către aceasta.
CAPITOLUL III
Servicii şi prestaţii sociale
SECŢIUNEA 1
Servicii sociale
Art. 18. - (1) Serviciile sociale prevăzute de
Ordonanţa Guvernului nr. 68/2003 privind
serviciile sociale, cu modificările şi completările
ulterioare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 515/2003, şi de
Hotărarea Guvernului nr. 539/2005 pentru aprobarea Nomenclatorului
instituţiilor de asistenţă socială şi a structurii orientative de personal, a
Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a instituţiilor de asistenţă
socială, precum şi a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, cu modificările
şi completările ulterioare, sunt acordate de către furnizorii de servicii
sociale acreditaţi în condiţiile legii persoanelor cu handicap, pe perioada
valabilităţii documentului care atestă încadrarea în grad de handicap.
(2) Serviciile sociale prevăzute la alin. (1) se acordă
din oficiu în situaţii de criză.
Art. 19. - (1) In sensul prevederilor art. 30 alin. (3)
din lege, actele doveditoare sunt:
a) copie de pe documentul care atestă încadrarea în
grad de handicap;
b) copie de pe planul individual de servicii;
c) rezultatul anchetei sociale efectuate de serviciul
specializat al primăriei localităţii de domiciliu sau reşedinţă;
d) pentru persoanele cu handicap care solicită
admiterea într-un centru rezidenţial, dovadă eliberată de serviciul specializat
al primăriei în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa
persoana cu handicap, prin care se atestă că acesteia nu i s-au putut asigura
protecţia şi îngrijirea la domiciliu sau în cadrul altor servicii din
comunitate.
(2) In vederea soluţionării
cererii, autoritatea administraţiei publice locale în a cărei rază teritorială
îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu handicap poate solicita şi alte
documente.
(3) In situaţia în care persoanei cu handicap nu i se
pot asigura serviciile sociale solicitate la nivelul localităţii de domiciliu
sau reşedinţă, serviciul public specializat al acesteia se va adresa
autorităţilor administraţiei publice de la nivelul judeţelor.
Art. 20. - Serviciile sociale destinate persoanelor cu
handicap pot fi acordate:
a) la domiciliu: îngrijiri specializate la domiciliu,
echipa mobilă, asistentul personal;
b) în comunitate: asistent personal profesionist;
c) în centre de zi şi centre rezidenţiale publice,
private sau public-private.
Art. 21. - In vederea
contractării serviciilor sociale în condiţiile art. 32 alin. (2) din lege,
autorităţile administraţiei publice locale vor proceda după cum urmează:
a) stabilesc costul maxim pentru fiecare serviciu
social care se intenţionează a se contracta, în baza unei analize privind
cheltuielile aferente cu acel serviciu, pentru o persoană asistată, în decursul
unui an;
b) elaborează caietul de sarcini care include
standardele minime privind asigurarea calităţii pentru serviciul social
respectiv, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
c) contractează serviciul social, în condiţiile legii.
Art. 22. - Ingrijirile specializate la domiciliu se
acordă persoanelor cu handicap în baza evaluării nevoilor individuale.
Ingrijirile specializate la domiciliu se pot acorda chiar şi în situaţia în
care persoana cu handicap grav beneficiază de asistent personal.
Art. 23. - Nevoile individuale ale persoanei cu
handicap sunt evaluate în cadrul serviciului de evaluare complexă din cadrul
direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene,
respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, şi vor fi precizate în
planul individual de servicii.
SECŢIUNEA a 2-a
Asistentul personal
Art. 24. - (1) In cazul în care într-o familie există
două sau mai multe persoane cu handicap grav cu drept la asistent personal,
fiecare dintre acestea beneficiază de asistent personal.
(2) Copilul cu handicap pentru care s-a dispus o măsură
de protecţie specială la asistent maternal nu beneficiază de asistent personal.
Art. 25. - (1) Pentru a fi
încadrată ca asistent personal, persoana respectivă se va prezenta la primăria
localităţii de domiciliu sau de reşedinţă a persoanei cu handicap grav şi va
depune un dosar conţinand următoarele documente:
a) cerere de angajare;
b) copie de pe actele de
identitate şi de stare civilă;
c) copie de pe actele de studii;
d) cazier judiciar;
e) adeverinţă medicală eliberată de medicul de
familie sau de altă unitate sanitară autorizată, care să ateste starea de
sănătate corespunzătoare;
f) acordul persoanei cu
handicap sau, după caz, al reprezentantului legal al acesteia ori al familiei,
exprimat în scris, pentru angajare;
g) declaraţie pe propria răspundere că va respecta
obligaţiile prevăzute la art. 37 din lege.
(2) Angajarea asistentului
personal se face în maximum 30 de zile de la depunerea dosarului cu documentele
prevăzute. In această perioadă, primăria localităţii de domiciliu sau de
reşedinţă a persoanei cu handicap grav face demersurile necesare în vederea
efectuării anchetei sociale la domiciliul sau reşedinţa persoanei care doreşte
să se angajeze ca asistent personal.
(3) Dacă ancheta socială se finalizează cu
recomandarea în vederea angajării, asistentului personal i se întocmesc
contractul de muncă şi actul adiţional la acesta
referitor la respectarea prevederilor art. 37 lit. b) din lege.
Art. 26. - (1) Indemnizaţia prevăzută la art. 36 alin.
(3) din lege se asigură o singură dată pe an, indiferent dacă asistentul
personal efectuează concediul de odihnă în tranşe.
(2) In cazul copilului cu
handicap, indemnizaţia se acordă părintelui sau reprezentantului legal.
Art. 27. - In aplicarea prevederilor art. 37 lit. a)
din lege, autorităţile publice locale au obligaţia să asigure gratuit
instruirea asistenţilor personali, tematica acesteia urmand a se stabili prin
ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap,
emis în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărari.
Art. 28. - Monitorizarea realizării instruirii
asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav revine în sarcina
direcţiilor generale de asistenţa socială şi protecţia copilului judeţene,
respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, şi în coordonarea
metodologică a Autorităţii Naţionale pentru Persoanele
cu Handicap.
Art. 29. - (1) Serviciul public de asistenţă socială de
la nivelul primăriei sau, în cazul municipiului Bucureşti, direcţiile generale
de asistenţă socială şi protecţia copilului prezintă semestrial consiliului
local un raport care conţine cel puţin următoarele:
a) dinamica angajării asistenţilor personali;
b) informaţii privind modul în care se asigură
înlocuirea asistentului personal pe perioada concediului de odihnă, în stransă
legătură cu lipsa sau posibilitatea de dezvoltare a centrelor
de tip respira;
c) informaţii privind numărul de asistenţi personali
instruiţi;
d) numărul de controale efectuate şi problemele
sesizate.
(2) In termen de 30 de zile, raportul prezentat
consiliului local va fi transmis spre informare direcţiilor generale de
asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene şi secretariatului comisiei
judeţene pentru incluziune socială, respectiv a municipiului Bucureşti, din
cadrul direcţiei de muncă, solidaritate socială şi familie judeţene, respectiv
a municipiului Bucureşti.
Art. 30. - Indemnizaţia prevăzută la art. 41 alin. (3)
din lege se acordă începand cu luna următoare depunerii cererii şi încetează cu
luna următoare celei în care persoana cu handicap nu mai îndeplineşte
condiţiile care au dus la stabilirea dreptului.
SECŢIUNEA a 3-a
Centre pentru persoane cu handicap
Art. 31. - (1) Potrivit prevederilor art. 50 alin. (5)
din lege, în vederea obţinerii avizului Autorităţii Naţionale pentru Persoanele
cu Handicap, solicitantul va depune următoarele documente:
a) cererea de solicitare a avizului;
b) proiectul de hotărare a consiliului judeţean,
respectiv local al sectorului municipiului Bucureşti;
c) nota de fundamentare;
d) proiectul de organigramă.
(2) Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap
va comunica avizul în termen de 30 de zile de la data înregistrării dosarului
complet.
Art. 32. - Evaluarea activităţilor cu caracter inovator
se face de serviciul public descentralizat competent teritorial al Ministerului
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, în colaborare cu Autoritatea
Naţională pentru Persoanele cu Handicap, pe baza unei grile de evaluare
elaborate şi aprobate prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru
Persoanele cu Handicap, emis în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare
a prezentei hotărari.
Art. 33. - (1) In sensul art. 53 alin. (4) din lege,
decontarea cheltuielilor se face în baza unui cost
mediu lunar al cheltuielilor stabilit de consiliile judeţene, respectiv de
consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti. La stabilirea
costului mediu lunar al cheltuielilor se iau în calcul cheltuielile de personal
şi cheltuielile cu bunuri şi servicii.
(2) Obligaţia de decontare a cheltuielilor prevăzute
la alin. (1) revine consiliului judeţean sau consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucureşti în a cărui/căror rază teritorială îşi are domiciliul
persoana cu handicap, prin direcţiile generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului.
(3) Decontarea cheltuielilor se face lunar pentru
luna anterioară. Se decontează costul mediu lunar al cheltuielilor, din care se
scade contribuţia lunară de întreţinere datorată de persoana
cu handicap.
Art. 34. - (1) De la data publicării prezentelor norme
metodologice, admiterea persoanelor cu handicap în centrele rezidenţiale
publice din alt judeţ decat cel de domiciliu se face numai la solicitarea
conducătorului direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului
din unitatea administrativ-teritorială în care persoana cu handicap îşi are
domiciliul.
(2) Solicitarea cuprinde acordul direcţiei generale
de asistenţă socială şi protecţia copilului de a achita costul mediu lunar de
cheltuieli stabilit pentru respectivul centru rezidenţial în care urmează să
fie admisă persoana cu handicap.
(3) Costul mediu lunar de cheltuieli pentru persoana
cu handicap se datorează de la data admiterii efective în centru.
SECŢIUNEA a 4-a
Prestaţii
sociale
Art. 35. - (1) Dreptul la asistenţă socială sub formă
de prestaţii sociale se acordă persoanelor cu handicap pe perioada valabilităţii
documentului care atestă încadrarea în grad de handicap.
(2) Dreptul la asistenţă socială sub formă de
prestaţii sociale se acordă din oficiu în toate cazurile în care persoana
deţinătoare de certificat de încadrare în grad de handicap se află în plată în
evidenţa direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului.
(3) Pentru persoanele cu handicap
grav şi accentuat beneficiare de prestaţii sociale la data intrării în vigoare
a legii, acordarea prestaţiilor sociale se face din oficiu.
Art. 36. - (1) Cererea pentru acordarea de prestaţii
sociale se înregistrează fie la primăria localităţii de domiciliu sau de
reşedinţă a persoanei cu handicap, fie la direcţiile generale de asistenţă
socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor
municipiului Bucureşti.
(2) Primăria va transmite direcţiilor generale de
asistenţă socială şi protecţia copilului cererea şi actele doveditoare în
termen de 5 zile calendaristice de la data depunerii acestora.
(3) Actele doveditoare sunt următoarele:
a) copie de pe actul de identitate;
b) copie de pe documentul care atestă încadrarea în
grad de handicap; în cazul în care există diferenţe de nume între actul de
identitate şi certificat, se solicită actul care să ateste schimbarea numelui;
c) declaraţie pe propria răspundere privind tipul de
venit.
(4) Prestaţia socială are caracter lunar, se acordă
începand cu luna următoare depunerii cererii şi încetează cu luna următoare
celei în care persoana cu handicap nu mai îndeplineşte condiţiile care au dus
la stabilirea dreptului.
(5) Stabilirea, suspendarea sau încetarea dreptului la
asistenţă socială sub formă de prestaţii sociale se
face conform legii, în baza dispoziţiei directorului executiv al direcţiei
generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale
a sectorului municipiului Bucureşti.
SECŢIUNEA a 5-a
Accesibilitate
Art. 37. - In sensul prevederilor art. 60 lit. a) din
lege, prin conceptul acces pentru toţi se înţelege proiectarea şi executarea produselor, programelor şi
serviciilor astfel încat să poată fi utilizate de orice persoană fără a
necesita lucrări de adaptare.
Art. 38. - In sensul prevederilor art. 61 alin. (3) din
lege, se suportă din bugetele autorităţilor administraţiei publice centrale sau
locale numai costurile lucrărilor necesare pentru realizarea adaptărilor
prevăzute pentru bunurile proprietate publică sau privată a statului sau a
unităţilor administrativ-teritoriale.
Art. 39. - In sensul prevederilor art. 63 alin. (6)
lit. a) din lege, este necesară adaptarea cel puţin a unui vagon pentru fiecare
garnitură de tren pentru a permite accesul persoanelor cu handicap care
utilizează fotoliul rulant.
Art. 40. - (1) Cardul-legitimaţie pentru locuri
gratuite de parcare, prevăzut la art. 64 alin. (3) din lege, are următoarele
caracteristici:
a) dimensiuni: 106 mm/148 mm;
b) culoare: albastru-deschis,
excepţie făcand doar simbolul alb al utilizatorului de fotoliu rulant, care va
avea un fundal de culoare albastru-închis;
c) este plastifiat, excepţie făcand doar spaţiul
rezervat semnăturii titularului în partea stangă verso;
d) este împărţit pe verticală în două părţi, atat pe
faţă, cat şi pe verso.
(2) Partea din stanga faţă conţine:
a) simbolul utilizatorului de fotoliu rulant, avand
culoarea alb pe un fundal de culoare albastru-închis;
b) data la care expiră cardul-legitimaţie de parcare;
c) seria şi numărul cardului-legitimaţie de parcare;
d) denumirea şi ştampila autorităţii emitente.
(3) Partea din dreapta faţă conţine:
a) cuvintele „Card-legitimaţie de parcare pentru
persoanele cu handicap" scrise cu majuscule în limba romană; după un
spaţiu adecvat, cuvintele „Card-legitimaţie de parcare" vor fi scrise cu
caractere mici în celelalte limbi ale Uniunii Europene;
b) cuvintele „Model al Comunităţii Europene" în
limba romană;
c) ca fundal, codul distinctiv al Romaniei: RO,
încercuit de inelul celor 12 stele simbolizand Uniunea
Europeană.
(4) Partea din stanga verso conţine:
a) numele titularului;
b) prenumele titularului;
c) semnătura titularului sau alt însemn autorizat;
d) fotografia titularului.
(5) Partea din dreapta verso
conţine:
a) afirmaţia „Acest card-legitimaţie îndreptăţeşte
titularul la locurile de parcare special amenajate în Romania";
b) afirmaţia „Atunci cand va fi utilizat,
cardul-legitimaţie va fi afişat în partea din faţă a vehiculului, astfel încat
faţa cardului-legitimaţie să fie clar vizibilă pentru verificare".
(6) Cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (3),
toate înscrierile vor fi făcute în limba romană.
(7) In termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare
a prezentei hotărari, Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap va
emite ordin pentru implementarea unui format unic al modelului descris mai sus.
Art. 41. - (1) Eliberarea cardurilor-legitimaţie pentru
locuri gratuite de parcare se face de către autorităţile administraţiei publice
locale în termen de 30 de zile de la cererea persoanei
cu handicap.
(2) In vederea asigurării formalităţilor necesare,
cererea persoanei cu handicap se poate înregistra după o perioadă de 120 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărari.
CAPITOLUL IV
Orientare, formare profesională, ocupare şi angajare
în muncă
Art. 42. - Salariul de bază minim brut pe ţară prevăzut
la art. 77 alin. (3) lit. a) din lege este salariul de bază minim brut pe ţară
garantat în plată, stabilit prin hotărare a Guvernului, în vigoare în luna
pentru care se plăteşte suma datorată bugetului de stat în cazul neangajării
persoanelor cu handicap.
Art. 43. - In sensul art. 77 alin. (3) lit. b) din
lege, achiziţionarea produselor sau serviciilor de la unităţile protejate se
realizează lunar în baza unui contract, însoţit de factură şi de dovada plăţii.
Art. 44. - Sunt considerate unităţi protejate, în
sensul legii:
a) operatorii economici cu personalitate juridică,
indiferent de forma de proprietate şi organizare, care au cel puţin 30% din
numărul total de angajaţi persoane cu handicap încadrate cu contract individual
de muncă;
b) secţii, ateliere sau alte structuri din cadrul
operatorilor economici, instituţiilor publice sau din cadrul organizaţiilor
neguvernamentale, care au gestiune proprie şi cel puţin 30% din numărul total
de angajaţi persoane cu handicap încadrate şi salarizate;
c) persoana fizică cu handicap autorizată potrivit
legii să desfăşoare activităţi economice independente, inclusiv asociaţia
familială care are în componenţă o persoană cu handicap. Sunt incluse aici şi
persoanele fizice cu handicap autorizate în baza unor legi speciale, care îşi
desfăşoară activitatea atat individual, cat şi în una dintre formele de
organizare ale profesiei.
Art. 45. - (1) Unitatea protejată
are obligaţia ca pană la data de 31 ianuarie a anului în curs pentru anul
anterior să prezinte Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap
raportul de activitate care trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
a) numărul persoanelor cu handicap angajate raportat
la numărul total de angajaţi, pentru fiecare lună calendaristică;
b) domeniile în care lucrează persoanele cu handicap
angajate;
c) modalitatea de respectare a dispoziţiilor legale
referitoare la funcţionarea unităţilor protejate;
d) numărul de contracte încheiate în sensul art. 77
alin. (3) lit. b) din lege.
(2) In caz de neprezentare a raportului, preşedintele
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap va dispune suspendarea
autorizaţiei.
(3) Unitatea protejată căreia i s-a suspendat
autorizaţia va putea solicita, în termen de 30 de zile de la data comunicării,
anularea măsurii luate, prezentand în acest sens raportul de activitate.
(4) In cazul în care unitatea protejată nu prezintă
acest raport în termenul precizat mai sus, preşedintele Autorităţii Naţionale
pentru Persoanele cu Handicap dispune retragerea autorizaţiei de funcţionare.
(5) Pentru anul 2006, raportul de activitate se va
depune în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărari.
CAPITOLUL V
Incadrarea în grad de handicap
Art. 46. - (1) Evaluarea persoanelor adulte cu handicap
este un proces complex şi continuu prin care sunt estimate şi recunoscute
particularităţile de dezvoltare, integrare şi incluziune socială a acestora.
Procesul presupune colectarea de informaţii cat mai complete şi interpretarea
acestora în scopul orientării asupra deciziei şi intervenţiei.
(2) Evaluarea este subordonată principiului interesului
persoanei cu handicap, potrivit căruia orice decizie sau măsură este luată
numai în interesul acestei persoane, fiind inacceptabile abordările întemeiate
pe milă şi pe percepţia persoanelor cu handicap ca fiind neajutorate.
Art. 47. - Evaluarea prezintă următoarele
caracteristici:
a) este axată pe potenţialul de dezvoltare, integrare
şi incluziune socială al adultului, evidenţiază ce ştie şi ce poate face
adultul cu handicap, ce abilităţi şi deprinderi are sau poate dezvolta;
b) este bazată pe modelul social al abordării
dizabilităţii, presupunand o abordare integratoare a elementelor relevante:
sănătate, grad de adaptare psihosocială, nivel de educaţie, grad de dezvoltare
a abilităţilor profesionale;
c) este unitară, în sensul că operează cu aceleaşi
obiective, criterii, metodologii;
d) este efectuată în echipă, toţi membrii echipei
sunt implicaţi activ, fiecare lucrand complementar cu celălalt;
e) respectă drepturile şi demnitatea persoanei cu
handicap, precum şi principiul „Nimic pentru noi, fără noi!" care
constituie baza oricărei decizii luate în ceea ce priveşte persoana cu
handicap.
Art. 48. - Domeniile obligatorii în care se desfăşoară
evaluarea sunt:
a) evaluarea socială, asigurată de asistenţi sociali;
b) evaluarea medicală, asigurată de medici de
specialitate;
c) evaluarea psihologică, asigurată de psihologi;
d) evaluarea vocaţională sau a abilităţilor
profesionale, asigurată de psihopedagogi, instructori de educaţie ori pedagogi
de recuperare;
e) evaluarea nivelului de educaţie, asigurată de
psihopedagogi, instructori de educaţie sau pedagogi de
recuperare;
f) evaluarea abilităţilor şi a nivelului de integrare
socială, asigurată de psihologi, psihopedagogi, pedagogi de recuperare sau
asistenţi sociali.
Art. 49. - Serviciul de evaluare complexă va fi format
din persoane care vor avea cel puţin următoarele specializări: asistent social
cu studii superioare, medic de specialitate, psiholog, psihopedagog, kinetoterapeut,
instructor de educaţie, pedagog de recuperare.
Art. 50. - Serviciul de evaluare complexă a persoanelor
adulte cu handicap are următoarele atribuţii principale:
a) efectuează evaluarea/reevaluarea complexă a
adultului cu handicap, la sediul propriu sau la domiciliul persoanei;
b) întocmeşte raportul de evaluare complexă pentru
fiecare persoană cu handicap evaluată;
c) recomandă sau nu
încadrarea, respectiv menţinerea în grad de handicap a unei persoane, precum şi
programul individual de reabilitare şi integrare socială a acesteia;
d) avizează planul individual de servicii al persoanei
cu handicap întocmit de managerul de caz. Managerul de caz va înainta planul
individual de servicii al persoanei cu handicap atat persoanei în cauză, cat şi
reprezentantului serviciului public specializat din localitatea de domiciliu
sau de reşedinţă a persoanei cu handicap;
e) evaluează îndeplinirea condiţiilor necesare pentru
atestare ca asistent personal profesionist, întocmeşte raportul de evaluare
complexă şi face recomandări comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu
handicap;
f) recomandă măsurile de protecţie a adultului cu
handicap, în condiţiile legii;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de
lege.
Art. 51. - Revizuirea programului individual
de reabilitare şi integrare socială se efectuează
anual, de către comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap.
Art. 52. - In cadrul direcţiilor generale de asistenţă
socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor
municipiului Bucureşti, funcţionează un secretariat care asigură lucrările de
secretariat ale comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap şi care
realizează legătura între comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap
şi serviciul de evaluare complexă.
CAPITOLUL VI
Finanţarea sistemului de protecţie a persoanelor cu
handicap
Art. 53. - (1) In sensul prevederilor art. 93 alin. (3) din lege, costul mediu lunar de întreţinere pe
baza căruia se stabileşte contribuţia de întreţinere în centrele rezidenţiale
publice pentru persoanele cu handicap, stabilit prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale
pentru Persoanele cu Handicap, constituie valoarea de referinţă în baza căreia
fiecare consiliu judeţean sau local al sectoarelor municipiului Bucureşti va
stabili propriul cost mediu lunar de întreţinere în centrele rezidenţiale
publice din subordine.
(2) Costul mediu lunar de
întreţinere cuprinde cheltuielile de personal şi cheltuielile cu bunuri şi
servicii.
Art. 54. - (1) Autoritatea Naţională pentru Persoanele
cu Handicap acordă subvenţii organizaţiilor prevăzute la art. 97 din lege,
exclusiv în completarea veniturilor proprii, astfel: cheltuielile necesare
funcţionării organizaţiilor subvenţionate se vor asigura cu prioritate din
veniturile proprii ale acestora şi numai după epuizarea acestora se vor utiliza
sumele provenite din subvenţii de la bugetul de stat.
(2) Sumele provenite din
subvenţii de la bugetul de stat se vor utiliza pentru următoarele cheltuieli
necesare funcţionării organizaţiilor:
a) cheltuieli de administrare, respectiv cheltuieli
de personal şi de întreţinere, cu excepţia chiriilor. Prin cheltuieli de personal se înţelege
plata personalului administrativ, dar nu mai mult de două persoane la nivel de
filială şi 5 persoane la nivel central. Este interzisă cumularea funcţiilor
subvenţionate de Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap;
b) cheltuieli pentru
activităţi specifice de interes general ale respectivei organizaţii, aprobate
prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap, la solicitarea motivată a organizaţiei.
(3) In termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărari, iar ulterior, anual, în
termen de 30 de zile de la întrunirea adunării generale anuale, organizaţiile
vor depune prin registratura Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap copii certificate de pe următoarele documente:
a) raportul de activitate pe anul anterior;
b) statul de funcţii;
c) executarea bugetului de venituri şi cheltuieli;
d) bilanţul contabil;
e) proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli
pentru anul în curs;
f) proiectul programelor asociaţiei.
(4) Conturile de execuţie se întocmesc şi se transmit
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap separat pentru venituri
proprii şi pentru venituri provenite din subvenţii.
Art. 55. - In sensul art. 98 din lege, sunt organizaţii
neguvernamentale cu activitate în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap
cele care au în statut ca obiect de activitate protecţia şi asistenţa
persoanelor cu handicap sau demonstrează aceasta prin experienţa anterioară.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 56. - In cazul
nerespectării dispoziţiilor art. 13 alin. (1), art. 16-18, art. 19 alin. (3) si
(4), art. 20, art. 21 alin. (1) si (2), art. 22, 29, 30, art. 33 alin. (3),
art. 50 alin. (4), art. 54 alin. (1), art. 61-67, art. 68 alin. (1), art. 69,
70, art. 71 alin. (3), art. 77 şi 81 din lege, Autoritatea Naţională pentru Pesoanele
cu Handicap constată şi aplică sancţiunile legale din oficiu sau sesizată de
orice altă persoană.
Art. 57. - In termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei hotărari, Autoritatea Naţională pentru
Persoanele cu Handicap va elabora, prin ordine ale preşedintelui, instrucţiuni
pentru aplicarea unitară, coerentă şi lipsită de arbitrariu a art. 37 lit. a),
art. 41 alin. (4), art. 50, art. 53 alin. (4) şi art. 77 din lege.