HOTARARE Nr. 816 din 14 iulie 2005
privind modificarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a
prevederilor Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru
Locuinte, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 962/2001
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 728 din 11 august 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Normele metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii nr.
152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 962/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 626 din 4 octombrie 2001, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Alineatele (4), (5) si (6) ale articolului 14 vor avea urmatorul
cuprins:
"(4) Stabilirea solicitantilor care au acces la locuinte si a ordinii
de prioritate in solutionarea cererilor inregistrate in conditiile alin. (1) si
(3), precum si repartizarea locuintelor se realizeaza, in mod obligatoriu, dupa
criteriile prevazute in anexa nr. 11 si cu inscrierea in punctajul aferent
acestora. Adoptarea punctajului aferent criteriilor se face numai cu avizul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(5) Structura pe specialitati a membrilor comisiilor sociale si punctajul
aferent criteriilor pentru stabilirea ordinii de prioritate in solutionarea
cererilor se aproba de consiliile locale, la propunerea primarilor
localitatilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucuresti, si de
consiliile judetene, la propunerea presedintelui consiliului judetean, cu
respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice. Pentru analizarea
cererilor de locuinte destinate inchirierii, efectuate de tineri specialisti
din invatamant si sanatate, comisiile sociale se vor structura majoritar pe
specialitati specifice domeniului respectiv si vor cuprinde specialisti
desemnati la propunerea autoritatilor publice centrale interesate si/sau a
serviciilor descentralizate in teritoriu ale acestora.
(6) Solicitarea avizului Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, prevazut la alin. (4), se efectueaza de autoritatile prevazute la
alin. (1) si (3), odata cu transmiterea inventarului locuintelor pentru tineri,
destinate inchirierii, propuse a fi finantate in cadrul programului aprobat,
conform art. 18."
2. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) In urma analizarii cererilor de locuinte pentru tineri, destinate
inchirierii, comisiile sociale vor prezenta consiliilor locale sau, dupa caz,
consiliilor judetene, lista solicitantilor care au acces la locuintele pentru
tineri, destinate inchirierii, precum si propuneri privind ordinea si modul de
solutionare a cererilor, luand in considerare folosirea spatiului locativ
existent, precum si construirea de locuinte noi in conditiile prezentelor norme
metodologice.
(2) Listele privind solicitantii care au acces la locuinte, hotararile
consiliilor locale sau, dupa caz, hotararile consiliilor judetene in legatura
cu acordarea prioritatilor, precum si criteriile care au stat la baza
stabilirii acestora vor fi date publicitatii prin afisare la un loc accesibil
publicului.
(3) Contestatiile cu privire la stabilirea accesului la locuinte, precum si
la acordarea prioritatilor in solutionarea cererilor vor fi adresate primarului
sau, dupa caz, presedintelui consiliului judetean, in termen de 7 zile de la
afisarea listelor prevazute la alin. (2). Primarul sau, dupa caz, presedintele
consiliului judetean va asigura solutionarea contestatiilor in termen de 15
zile de la primire, in conditiile legii.
(4) Data la care se poate efectua repartizarea locuintelor pentru tineri,
destinate inchirierii, este conditionata de data intrarii acestora in
proprietatea unitatii administrativ-teritoriale in care sunt amplasate si este
stabilita prin protocolul incheiat conform prevederilor art. 19^1 alin. (3). La
data repartizarii locuintelor solicitantii acestora au obligatia sa reconfirme
indeplinirea criteriilor de acces la locuintele pentru tineri, destinate
inchirierii.
(5) Lista de repartizare a locuintelor se intocmeste prin preluarea
solicitantilor inscrisi in lista de prioritate stabilita potrivit alin. (2) si
(3), urmarindu-se asigurarea spatiului locativ la care au dreptul solicitantii
de locuinta si evitandu-se repartizarea unor spatii excedentare. Pentru
stabilirea numarului de camere la care au dreptul solicitantii de locuinta se
aplica prevederile Legii locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, cu privire la exigentele minimale in asigurarea
spatiului locativ pe numar de persoane.
(6) Lista de repartizare se supune aprobarii consiliului local sau, dupa
caz, consiliului judetean si va fi data publicitatii prin afisare la un loc
accesibil publicului; lista aprobata ramane definitiva dupa rezolvarea
eventualelor contestatii in conditiile prevazute la alin. (3).
(7) Repartizarea efectiva a locuintelor se face catre persoanele inscrise
in lista ramasa definitiva, urmarindu-se, dupa caz, repartizarea prioritara
catre persoane cu handicap si asigurarea spatiului locativ la care au dreptul
solicitantii de locuinte, in ordinea descrescatoare a numerelor de camere.
(8) Administrarea locuintelor pentru tineri, destinate inchirierii, se face
in conditiile prevazute de lege pentru locuintele din fondul locativ de
stat."
3. Anexa nr. 11 se inlocuieste cu anexa la prezenta hotarare.
4. In tot cuprinsul normelor metodologice, inclusiv in anexele aferente
acestora, denumirile "Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului" si "Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei" se inlocuiesc cu denumirea "Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului".
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul delegat pentru lucrari
publice si amenajarea teritoriului,
Laszlo Borbely
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
(Anexa nr. 11 la normele metodologice)
CRITERII-CADRU
pentru stabilirea ordinii de prioritate in solutionarea cererilor de locuinte
si in repartizarea locuintelor pentru tineri, destinate inchirierii
A. Criterii de acces la locuinta:
1. Titularul cererii de locuinta, care poate deveni beneficiar al unei
repartitii de locuinta pentru tineri, destinata inchirierii, si titular al
contractului de inchiriere, trebuie sa fie major, in varsta de pana la 35 de
ani la data repartizarii locuintei. Cererea de locuinta se efectueaza numai
individual si in nume propriu.
Acte doveditoare: copie autentificata de pe actul de nastere si/sau de pe
actul de identitate.
2. Titularul cererii de locuinta si membrii familiei acestuia - sot/sotie,
copii si/sau alte persoane aflate in intretinerea acestuia -, sa nu detina si
sa nu fi detinut o alta locuinta in proprietate si/sau sa nu fie beneficiarul
unei alte locuinte pentru tineri, destinata inchirierii, in localitatea in care
a solicitat locuinta (pentru sectoarele municipiului Bucuresti aceasta restrictie
se refera la nedetinerea in proprietate a unei locuinte in acest municipiu,
indiferent in care sector al acestuia).
Acte doveditoare: declaratii autentificate ale titularului cererii si, dupa
caz, ale sotiei/sotului si ale celorlalti membri majori din familia acestuia.
NOTA:
Restrictia nu are in vedere locuintele instrainate in urma unei actiuni de
partaj sau locuinte trecute in proprietatea statului in mod abuziv si care nu
au fost retrocedate in natura.
3. Titularul cererii de locuinta sa isi desfasoare activitatea in
localitatea in care sunt amplasate locuintele. Pentru sectoarele municipiului
Bucuresti si comunele din judetul Ilfov, limitrofe acestora, cuprinderea
teritoriala la care se refera aceasta cerinta se va stabili de consiliile
locale, cu avizul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
pentru fiecare amplasament al locuintelor, si se vor da publicitatii conform
prevederilor art. 14 alin. (1) din normele metodologice.
Acte doveditoare: adeverinta de la locul de munca, insotita de o copie de
pe carnetul de munca completat la zi.
4. Repartizarea locuintelor se face in limita fondului disponibil,
luandu-se in considerare atat locuintele libere din fondul existent, cat si
locuintele ce urmeaza sa fie finalizate in cadrul unor obiective de investitii
aprobate si cuprinse in programul de constructii de locuinte pentru tineri,
destinate inchirierii.
NOTA:
- Lista de prioritati se stabileste anual.
- Solicitantii inscrisi in lista de prioritati, cu respectarea criteriilor
prevazute la pct. 1, 2 si 3, care nu pot beneficia de repartizarea unei
locuinte in limita fondului disponibil in anul respectiv, pot primi repartitii
in anii urmatori, in limita fondului disponibil in fiecare an si in noua ordine
de prioritate stabilita.
B. Criterii de ierarhizare stabilite prin punctaj:
1. Situatia locativa actuala
1.1. Chirias in spatiu din fond locativ privat ................... 10 pct.
1.2. Tolerat in spatiu ............................................ 7 pct.
1.3. Suprafata locuibila detinuta (cu chirie, tolerat in spatiu):
- mp/locatar sau membru al familiei solicitantului:
a) mai mare de 15 mp si pana la 18 mp inclusiv .................... 5 pct.
b) mai mare de 12 mp si pana la 15 mp inclusiv .................... 7 pct.
c) 8 mp si pana la 12 mp inclusiv ................................. 9 pct.
d) mai mica de 8 mp .............................................. 10 pct.
2. Starea civila actuala
2.1. Stare civila:
a) casatorit ..................................................... 10 pct.
b) necasatorit .................................................... 8 pct.
2.2. Nr. de persoane in intretinere:
a) copii
- 1 copil ......................................................... 2 pct.
- 2 copii ......................................................... 3 pct.
- 3 copii ......................................................... 4 pct.
- 4 copii ......................................................... 5 pct.
- > 4 copii ......................... 5 pct. + 1 pct. pentru fiecare
copil
b) alte persoane, indiferent de numarul acestora .................. 2 pct.
3. Starea de sanatate actuala
Boala de care sufera solicitantul, un alt membru al familiei
sau aflat in intretinere necesita, potrivit legii, insotitor
sau o camera in plus .............................................. 2 pct.
4. Vechimea cererii solicitantului
4.1. pana la 1 an ................................................. 1 pct.
4.2. intre 1 si 2 ani ............................................. 3 pct.
4.3. intre 2 si 3 ani ............................................. 6 pct.
4.4. intre 3 si 4 ani ............................................. 9 pct.
4.5. pentru fiecare an peste 4 ani ................................ 4 pct.
5. Nivelul de studii si/sau de pregatire profesionala
5.1. fara studii si fara pregatire profesionala ................... 5 pct.
5.2. cu scoala generala, fara pregatire profesionala .............. 8 pct.
5.3. cu studii medii, fara pregatire profesionala ................ 10 pct.
5.4. cu studii medii sau profesionale de specialitate si/sau
cu studii superioare de scurta durata ............................ 13 pct.
5.5. cu studii superioare ........................................ 15 pct.
6. Situatii locative sau sociale deosebite
6.1. tineri proveniti din case de ocrotire sociala si care
au implinit 18 ani ............................................... 15 pct.
6.2. tineri care au adoptat sau adopta copii ..................... 10 pct.
6.3. tineri evacuati din case nationalizate ....................... 5 pct.
NOTA:
Criteriile de ierarhizare stabilite prin punctaj se aplica numai
solicitantilor de locuinta care au indeplinit in totalitate criteriile
specificate la lit. A de mai sus.
In cazul inregistrarii unor punctaje egale, solicitantii vor fi
departajati in functie de situatia locativa constatata la data efectiva a repartizarii
locuintelor, avand prioritate, numai in acest caz, solicitantii a caror
situatie locativa este sau poate deveni, in mod iminent, grava. Daca nici acest
criteriu nu este suficient, departajarea se poate face in functie de vechimea
cererii solicitantului, luandu se in consideratie data efectiva a inregistrarii
cererii (zi/luna/an), avand prioritate, in acest caz, solicitantul a carui
cerere are vechime mai mare. In cazul cand departajarea nu se poate efectua
nici in baza acestor criterii, au prioritate solicitantii care au punctajul mai
mare acordat pe baza criteriilor cu caracter de protectie sociala (starea
civila + starea de sanatate actuala).