HOTARARE Nr. 786 din 30 decembrie 1993
pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea grupelor de terenuri care
intra in perimetrele de ameliorare, precum si componenta, functionarea si
atributiile comisiilor de specialisti constituite pentru delimitarea
perimetrelor de ameliorare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 48 din 24 februarie 1994
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul privind stabilirea grupelor de terenuri care intra
in perimetrele de ameliorare, precum si componenta, functionarea si atributiile
comisiilor de specialisti constituite pentru delimitarea perimetrelor de
ameliorare, anexa la prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii si
alimentatiei,
Ioan Oancea
Ministrul apelor, padurilor si
protectiei mediului,
Aurel Constantin Ilie
Ministrul lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
REGULAMENT
privind stabilirea grupelor de terenuri care intra in perimetrele de
ameliorare, precum si componenta, functionarea si atributiile comisiilor de
specialisti constituite pentru delimitarea perimetrelor de ameliorare
CAP. 1
Grupe de terenuri care intra in perimetrele de ameliorare
Art. 1
Se constituie in perimetre de ameliorare toate terenurile degradate sau
neproductive, indiferent de proprietar, a caror punere in valoare este necesara
din punct de vedere al protectiei solului, regimului apelor, imbunatatirii
conditiilor de mediu si a diversitatii biologice.
Art. 2
Sunt considerate terenuri degradate, in intelesul Legii fondului funciar
nr. 18/1991 si al prezentului regulament, terenurile care prin eroziune, poluare
sau prin actiunea altor factori antropici si-au pierdut total sau partial
capacitatea de productie pentru culturi agricole sau silvice, si anume:
a) terenuri cu eroziune de suprafata foarte puternica si excesiva,
indiferent de folosinta;
b) terenuri cu eroziune in adancime (ogase, ravene, torenti);
c) terenuri afectate de alunecari active, prabusiri, surpari si curgeri
noroioase;
d) terenuri nisipoase expuse erodarii de catre apa sau vant;
e) terenuri cu aglomerari de pietris, bolovanis, grohotis, stincarii si
depozite de aluviuni torentiale;
f) terenuri cu acces permanent de umiditate si mlastini;
g) terenuri saraturate si acide;
h) terenuri poluate si substante chimice, petroliere sau noxe;
i) terenuri ocupate cu halde miniere, deseuri industriale si/sau menajere,
gropi de imprumut;
j) terenuri neproductive;
k) terenuri si biocenoze afectate sau distruse.
CAP. 2
Componenta comisiei de specialisti pentru delimitarea perimetrelor de
ameliorare
Art. 3
Delimitarea perimetrelor de ameliorare se face, in baza investigatiilor pe
teren, de catre o comisie de specialisti formata din:
- primarul localitatii, ca presedinte al comisiei;
- reprezentantul Camerei agricole
- reprezentantul filialei silvice sau al ocolului silvic;
- reprezentantul Oficiului de cadastru si organizare a teritoriului;
- reprezentantul Agentiei pentru protectia mediului;
- reprezentantul sectorului de imbunatatiri funciare;
- pentru situatii deosebite si grave de degradare va participa si un
specialist in domeniu, reprezentant, dupa caz, al Comisiei ecologice a
Academiei Romane, al Regiei Autonome a Apelor "Apele Romane", al
Oficiului de studii pentru pedologie si agrochimie, precum si al altor institutii
similare;
- proprietarii terenurilor degradate care fac obiectul constituirii
perimetrului de ameliorare;
- secretarul consiliului local, care indeplineste si functia de secretar al
comisiei.
Art. 4
Comisiile de specialisti comunale, orasenesti sau municipale se constituie
prin ordin al prefectului, pe baza propunerilor nominale facute de consiliile
locale si de celelalte unitati sau institutii prevazute la art. 3.
Comisiile vor lucra numai in afara perioadelor cu activitate intensa in
agricultura si silvicultura.
Decontarea cheltuielilor de deplasare a membrilor comisiei de specialisti
se va face de catre unitatile sau institutiile in care acestia sunt angajati.
Art. 5
Sediul comisiilor de specialisti comunale, orasenesti sau municipale se
afla la consiliul local al respectivei unitati administrativ-teritoriale.
CAP. 3
Atributiile comisiilor de specialisti
Art. 6
Comisiile de specialisti comunale, orasenesti sau municipale au urmatoarele
atributii principale:
a) inregistreaza sesizarile sau cererile de constituire a unui perimetru de
ameliorare.
Cererea sau sesizarea de constituire a unui perimetru de ameliorare poate
fi facuta de camera agricola, ocolul silvic, Agentia pentru protectia mediului,
proprietarul terenului degradat sau alte persoane juridice sau fizice
interesate si se depune la secretariatul comisiei;
b) constata pe teren situatia perimetrului, identifica vecinatatile si
delimiteaza prin tarusare perimetrul de ameliorare, stabilind limitele zonelor
de ameliorare-aparare si de consolidare;
c) determina si delimiteaza parcelele de proprietari, din cuprinsul si din
afara perimetrului, care sunt necesare pentru efectuarea lucrarilor de
amenajare si de ameliorare si pentru drumurile de acces, precum si natura
folosintelor agricole sau silvice existente;
d) identifica si descrie sumar formele de degradare a terenului, amploarea
acestor procese si constata cauzele care le-au generat;
e) fac propuneri privind ordonatorul de credite pentru finantarea
lucrarilor publice si resursele de finantare;
f) stabilesc restrictiile care sunt necesare pentru constituirea
perimetrului de ameliorare si modul de respectare a acestora pe toata durata
executarii lucrarilor specifice;
h) identifica terenurile care urmeaza sa fie utilizate pentru depozite de
deseuri urbane.
Concluziile comisiei, ca urmare a analizei efectuate pe teren, se
concretizeaza intr-o documentatie alcatuita din: schita perimetrului, acordul
proprietarilor cu procesul-verbal incheiat la acest scop si fisa perimetrului
de ameliorare.
Art. 7
Fisa perimetrului de ameliorare are modelul prezentat in anexa la prezentul
regulament.
O data cu aprobarea fisei se stabileste ordonatorul de credite,
finantatorul si investitorul, colaboratorii acestuia la elaborarea programului
de proiectare, sursele de finantare si graficul de executie a lucrarilor.
Totodata, se va lua acordul proprietarilor beneficiari ai lucrarilor de
amenajare si de ameliorare cu privire la contributia in munca sau in bani pe
care, eventual, ar urma sa o suporte potrivit art. 67 din Legea fondului
funciar nr. 18/1991.
Art. 8
Fisa aprobata constituie tema de proiectare pentru unitatea de proiectare
care va scoate la licitatie lucrarea si care va elabora, pe baza de comanda,
documentatia tehnico-economica, in conformitate cu prevederile legale.
CAP. 4
Intretinerea si paza amenajarilor din perimetrele de ameliorare
Art. 9
Intretinerea amenajarilor de combatere a eroziunii solului, corectarea
torentilor si a plantatiilor de protectie executate in perimetrele de
ameliorare se asigura din fondul de ameliorare constituit in acest scop la
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului.
Paza perimetrelor de ameliorare, pe toata durata de executie a lucrarilor
de ameliorare, este asigurata de catre unitatea de executie care este obligata
sa asigure paza, conform regulamentelor in vigoare, si care raspunde de
integritatea lucrarilor respective pana la receptia definitiva a lucrarilor.
Pentru perimetrele de ameliorare situate pe terenurile aflate in
administrarea Ministerului Apararii Nationale, paza se asigura de catre acest
minister, contra cost, cu decontarea cheltuielilor din fondul de ameliorare.
In situatia cand un perimetru de ameliorare face trup comun cu fondul
forestier, paza se poate incredinta ocolului silvic pe baza unei taxe suportate
de fiecare proprietar.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 10
Proprietarii care au terenuri in perimetrul de ameliorare isi pastreaza
dreptul de proprietate atat in timpul cat si dupa aplicarea masurilor si
efectuarea lucrarilor prevazute in documentatia tehnica legal aprobata.
Art. 11
Proprietarii vecini cu perimetrul de ameliorare, in schimbul unei
despagubiri, pot asigura libera trecere a personalului tehnic, lucratorilor,
utilajelor si masinilor pentru transportul materialelor necesare la locul de
executare a lucrarilor.
In astfel de cazuri, seful de proiect al perimetrului de ameliorare va
stabili, cu acordul proprietarilor respectivi, caile de acces, precum si
cuantumul despagubirilor.
Despagubirile se suporta din devizul general legal aprobat al lucrarilor
prevazute in perimetrul de ameliorare.
In cazul in care proprietarul refuza, in mod nejustificat, sa-si dea
acordul prevazut la alin. 2, executantul lucrarii se poate adresa instantelor
judecatoresti.
Art. 12
Comisiile de specialisti comunale, orasenesti si municipale se vor
constitui in termen de 90 de zile de la aprobarea prezentului regulament.
Art. 13
Pentru urmarirea evolutiei procesului de degradare a solului, la fiecare 2
ani, Oficiul de cadastru si organizare a teritoriului, organele silvice
judetene si agentiile pentru protectia mediului vor reactualiza situatia
terenurilor degradate care trebuie constituite in perimetre de ameliorare.
Art. 14
Dupa ameliorarea perimetrului respectiv, investitorul va returna
proprietarului, prin act incheiat cu acesta in fata primarului localitatii,
suprafata de teren pe care s-au executat lucrari de ameliorare, de aparare si
de consolidare, cu mentionarea fondurilor fixe si a valorii lor.
Proprietarul, in conformitate cu Legea fondului funciar nr. 18/1991, are
obligatia sa asigure in continuare protectia solului si sa nu schimbe categoria
de folosinta, atribuita prin efectul ameliorarii, decat in baza legii.
ANEXA 1
LA REGULAMENT
- MODEL -
Se propune pentru aprobare
1. Directia generala pentru agricultura de la judet
2. Filiala silvica teritoriala
Se aproba
1. Ministerul Agriculturii si Alimentatiei (Departamentul agriculturii
private)
2. Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului (Departamentul
padurilor)
FISA PERIMETRULUI DE AMELIORARE
(Conform art. 61-67 din Legea fondului funciar nr. 18/1991)
1. Denumirea perimetrului de ameliorare ...............................
...........................................................................
comuna .........................., judetul .................., codul din
Cadastrul apelor .................................. .
2. *) Folosinta terenurilor cuprinse in perimetrul de ameliorare:
2.1. Din evidenta fondului funciar
--------------------------------------------------------------------------
Nr. | Categoria de folosinta |Suprafata (ha) | Observatii
crt.| (din evidenta fondului funciar)| |
----|---------------------------------|-----------------|-----------------
| | |
----|---------------------------------|-----------------|-----------------
| | |
----|---------------------------------|-----------------|-----------------
| TOTAL PERIMETRU
--------------------------------------------------------------------------
2.2. Situatia reala pe teren
--------------------------------------------------------------------------
Nr. Categoria de folosinta Suprafata (ha) Observatii
crt. (reala pe teren)
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------
TOTAL PERIMETRU
-------------------------------------------------------------------------
*) Se anexeaza, prin grija Ocolului de cadastru si organizarea
teritoriului, schita perimetrului la scara 1:5.000 - 1:10.000, cu indicarea
vecinilor. La stabilirea limitei perimetrului de ameliorare se vor avea in
vedere, pe cat posibil, anumite limite naturale sau artificiale.
3. Proprietarii terenurilor din perimetrul de ameliorare:
-------------------------------------------------------------------------------
Suprafata pe folosinte din cadastrul funciar (ha)
Denumirea proprietarului ----------------------------------------------------
arabil ps fn altele TOTAL
-------------------------------------------------------------------------------
A. Persoane fizice
B. Asociatii
C. Societati comerciale
D. Consilii locale
E. Ocoale silvice
F. Alti detinatori
-------------------------------------------------------------------------------
TOTAL GENERAL
-------------------------------------------------------------------------------
4. Natura degradarii terenurilor din perimetrul de ameliorare:
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Natura degradarii terenurilor Suprafata
crt. (ha)
-------------------------------------------------------------------------------
1. Terenuri cu eroziune de suprafata foarte puternica
-------------------------------------------------------------------------------
2. Terenuri cu eroziune de suprafata excesiva
-------------------------------------------------------------------------------
3. Terenuri cu eroziune in adancime (ogase, ravene,
torenti)
-------------------------------------------------------------------------------
4. Terenuri cu alunecari active
-------------------------------------------------------------------------------
5. Terenuri cu prabusiri, surpari si curgeri
noroioase
-------------------------------------------------------------------------------
6. Terenuri nisipoase expuse erodarii prin apa
sau vant
-------------------------------------------------------------------------------
7. Terenuri cu aglomerari de pietris, bolovanis,
grohotis, stincarii
-------------------------------------------------------------------------------
8. Depozite de aluviuni torentiale
-------------------------------------------------------------------------------
9. Terenuri cu exces permanent de umiditate
-------------------------------------------------------------------------------
10. Mlastini
-------------------------------------------------------------------------------
11. Terenuri saraturate si acide
-------------------------------------------------------------------------------
12. Terenuri poluate cu substante chimice, petroliere
sau noxe
-------------------------------------------------------------------------------
13. Terenuri ocupate cu gropi de imprumut, halde miniere
si deseuri industriale si/sau menajere
-------------------------------------------------------------------------------
14. Alte degradari
-------------------------------------------------------------------------------
15. Terenuri neproductive
-------------------------------------------------------------------------------
16. Terenuri cu biocenoze afectate sau distruse
-------------------------------------------------------------------------------
TOTAL
-------------------------------------------------------------------------------
5. *) Descrierea sumara a conditiilor pedolitologice (se vor descrie sumar
tipurile - subtipurile de sol si roca de baza)
6. Conditiile de relief al terenurilor degradate din perimetrul de
ameliorare:
- pante pana la 5% ......................... ha
- pante cuprinse intre 5-15% ............... ha
- pante cuprinse intre 15-35% .............. ha
- pante peste 35% .......................... ha
7. Descrierea sumara a lucrarilor de ameliorare necesare:
........................................................................
........................................................................
8. Evaluarea fizica orientativa a lucrarilor necesare de ameliorare:
........................................................................
........................................................................
9. Perioada de realizare a lucrarilor (cand suprafata in perimetru este
eliberata de orice sarcini cu caracter agricol sau silvic) .............
........................................................................
10. Pepiniera silvica care va asigura materialul saditor gratuit necesar,
cu acordul de principiu al acesteia (art. 66 din Legea nr. 18/1991) .........
..........................................................................
11. Societatea comerciala care va sigura semintele de ierburi in mod
gratuit, cu acordul de principiu al acesteia (art. 66 din Legea nr. 18/1991)
.........................................................................
*) Se vor folosi cartarile agropedologice si agrochimice existente,
raionarile si studiile pedoameliorative de la sistemele de imbunatatiri
funciare, studiile existente in amenajamentele silvice, cele de la oficiile
judetene de studii pedologice si agrochimice de la unitatile de gospodarire a
apelor si de la agentiile pentru protectia mediului.
12. Societatea comerciala care va asigura amendamentele necesare in mod
gratuit, cu acordul de principiu al acesteia (art. 66 din Legea nr. 18/1991)
.........................................................................
.........................................................................
13. Asigurarea fondurilor necesare pentru cercetare, proiectare si executia
amenajarilor, in functie de specificul si ponderea lucrarilor de ameliorare si
sectorul care va beneficia, in principal, de aportul lor (in mod orientativ, in
milioane lei):
- Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei .....................................
- Ministerul Apelor, Padurilor
si Protectiei Mediului ...........................
- Ministerul Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului .......................
- Ministerul Transporturilor .......................
- Alte ministere sau organe de
specialitate ale administratiei
publice centrale .................................
- Alte surse de finantare locale ....................
.........................................
TOTAL - milioane lei -
14. In vederea includerii in planul de proiectare al Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei sau al Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului a perimetrului de ameliorare, fisa se aproba de Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei sau de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului.
INTOCMIT:
- Reprezentantul Oficiului de cadastru si organizare a teritoriului de la
judet sau de la comuna.
- Reprezentantul ocolului silvic sau al filialei silvice teritoriale.
- Reprezentantul sectorului de exploatare si intretinere a lucrarilor de
imbunatatiri funciare (de la judet sau de la sistem).
- Agentia pentru protectia mediului.
- Pentru cazuri deosebite, un specialist in domeniu (Regia Autonoma a
Apelor "Apele Romane", Oficiul de studii pentru pedologie si
agrochimie etc.).
INSUSIT:
Primarul localitatii respective.
Proprietarii care au terenuri, in perimetru.