HOTARARE Nr.
753 din 16 iulie 2008
pentru instituirea unei
scheme de ajutor de stat privind dezvoltarea regionala prin stimularea
investitiilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 637 din 4 septembrie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 85/2008
privind stimularea investiţiilor,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Scopul prezentei hotărâri îl reprezintă
instituirea unei scheme de ajutor de stat având ca obiectiv dezvoltarea
regională prin stimularea realizării de investiţii.
(2) In sensul prezentei hotărâri, schema de ajutor de
stat este un act în baza căruia pot fi acordate alocări specifice individuale
întreprinderilor definite în mod general şi abstract, conform principiului
stabilit în Regulamentul Consiliului (CE) nr. 659/1999 de stabilire a normelor
de aplicare a art. 93 al Tratatului CE, cu modificările ulterioare, publicat în
Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE), seria L, nr. 83 din 27 martie 1999.
(3) Prezenta hotărâre aplică prevederile referitoare
la proiectele mari de investiţii prevăzute în Liniile directoare privind
ajutorul de stat regional 2007-2013, adoptate de Comisia Europeană şi publicate
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria
C, nr. 54 din 4 martie 2006, în vigoare începând cu 1 ianuarie 2007 (denumite
în continuare Noile linii directoare).
(4) Autoritatea responsabilă de administrarea schemei
de ajutor de stat este Ministerul Economiei şi Finanţelor.
CAPITOLUL II
Reguli procedurale
Art. 2. - (1) Prevederile prezentei hotărâri se aplică
întreprinderilor mari (denumite în continuare întreprinderi)
care sunt înregistrate conform Legii nr. 31/1990
privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, care fac investiţii în România şi care îndeplinesc cumulativ următoarele
condiţii:
a) realizează o investiţie iniţială cu o valoare care
depăşeşte echivalentul în lei a 100 de milioane euro, iar valoarea costurilor
eligibile depăşeşte echivalentul în lei a 50 de milioane euro;
b) creează cel puţin 500 de noi locuri de muncă, ca
urmare a realizării investiţiei iniţiale.
(2) Prin întreprindere mare se înţelege orice întreprindere care nu se încadrează în definiţia
întreprinderilor mici şi mijlocii, în sensul Legii nr. 346/2004 privind
stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii şi
Regulamentului (CE) nr. 364/2004 al Comisiei Europene de modificare a
Regulamentului (CE) nr. 70/2001 privind extinderea sferei
de aplicare a acestuia la ajutoarele de stat pentru cercetare-dezvoltare,
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 63 din 28
februarie 2004.
Art. 3. - (1) Sunt exceptate de la prevederile
prezentei hotărâri ajutoarele de stat acordate în următoarele sectoare de
activitate: producerea iniţială a produselor agricole cuprinse în anexa 1 la
Tratatul de instituire a Comunităţilor Europene, pescuit, industria
carboniferă, siderurgie, transport, construcţii de nave maritime, fibre sintetice.
(2) Sunt interzise ajutoarele legate de activităţile de
export, mai precis ajutoarele legate de cantitatea exportată, de înfiinţarea şi
funcţionarea unei reţele de distribuţie sau destinate acoperirii altor
cheltuieli legate de activităţile de export, precum şi ajutoarele de stat care
favorizează utilizarea produselor naţionale în detrimentul produselor din
import.
Art. 4. - Prezenta hotărâre nu se aplică
întreprinderilor care se află în una dintre următoarele situaţii:
a) sunt considerate firme în
dificultate, în sensul Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat
pentru salvarea şi restructurarea firmelor aflate în dificultate, publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria C, nr. 244 din 1 octombrie
2004;
b) sunt firme împotriva cărora
a fost emisă o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această
decizie de recuperare nu a fost deja executată, conform prevederilor legale în
vigoare.
Art. 5. -Ajutorul de stat instituit prin prezenta
hotărâre se acordă întreprinderilor pentru realizarea unei investiţii iniţiale.
Art. 6. - (1) Ajutorul de stat instituit prin prezenta
hotărâre, care se acordă întreprinderilor, se poate cumula cu ajutorul acordat
din fonduri comunitare.
(2) In cazul cumulului de ajutor prevăzut la alin. (1),
plafonul intensităţii maxim admisibile, calculată conform anexei nr. 1
„Criteriile de acordare a ajutorului de stat conform schemei de ajutor de
stat", se aplică ajutorului total.
(3) Ministerul Economiei şi Finanţelor va aplica un
program permanent de schimburi de informaţii cu instituţiile care administrează
fonduri comunitare.
Art. 7. -Ajutorul de stat se acordă întreprinderilor,
în limita intensităţii maxim admisibile, calculată conform anexei nr. 1, şi
constă în acordarea de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei
şi Finanţelor - Acţiuni generale, a unor sume nerambursabile.
Art. 8. - Ministerul Economiei şi Finanţelor, în
calitate de furnizor, va verifica respectarea îndeplinirii condiţiilor impuse
de reglementările comunitare şi de prevederile prezentei hotărâri.
Art. 9. - (1) Schemă de ajutor de stat, notificată
Comisiei Europene la data de 25 februarie 2008 cu nr. N 983/2008, este
autorizată prin Decizia Comisiei Europene C (2008) 3.158 final din data de 2
iulie 2008, pentru ajutorul de stat N 103/2008.
(2) Ajutoarele de stat care depăşesc echivalentul în
lei a 30 de milioane euro, ce intenţionează a se acorda în regiunea
Bucureşti-Ilfov, şi, respectiv, 37,5 milioane euro în celelalte regiuni se
notifică individual Comisiei Europene.
(3) Plafoanele pentru notificarea individuală prevăzute
la alin. (2) au fost calculate pentru un proiect de investiţii cu costuri
eligibile de 100 de milioane euro.
Art. 10. - (1) Ajutorul de stat se acordă dacă
beneficiarul a prezentat o cerere în acest scop, denumită Cerere de acord de
principiu pentru finanţare, şi autoritatea responsabilă de administrarea schemei de ajutor de stat a
confirmat ulterior, în scris, că, sub rezerva unor verificări mai detaliate,
proiectul îndeplineşte în principiu condiţiile de eligibilitate stabilite în
schemă înaintea începerii lucrărilor1). Confirmarea scrisă a autorităţii responsabile cu administrarea
schemei de ajutor de stat poartă denumirea de Acord de principiu pentru
finanţare. Procedura este prevăzută în cap. III al anexei nr. 2.
(2) In cazul unui ajutor care face obiectul unei
notificări individuale către Comisia Europeană şi care este supus autorizării
acesteia, confirmarea eligibilităţii este condiţionată de decizia de aprobare a
Comisiei Europene. Ajutorul de stat nu se acordă până la emiterea deciziei de aprobare
de către Comisia Europeană.
(3) Dacă lucrările încep înaintea emiterii Acordului
de principiu pentru finanţare, întregul proiect nu va fi eligibil pentru
finanţare.
(4) Proiectele pentru care
s-au efectuat cheltuieli înainte de data publicării schemei de ajutor de stat
nu vor fi eligibile pentru ajutoare regionale.
Art. 11. - (1) Durata schemei de ajutor de stat este de
5 ani, respectiv perioada 2008-2012, cu posibilitatea prelungirii până în anul 2013. Prelungirea schemei de ajutor de stat se
va face numai după notificarea la Comisia Europeană şi obţinerea aprobării
acesteia, înainte de expirarea duratei iniţiale a schemei de ajutor de stat.
(2) Bugetul total maxim al schemei de ajutor de stat
este echivalentul în lei a 575 de milioane euro, iar bugetul mediu anual este
de 115 milioane euro, în limita plafoanelor bugetare anuale stabilite pe
perioada celor 5 ani.
(3) Numărul maxim estimat de beneficiari de ajutor de
stat acordat în temeiul prezentei hotărâri este de 20 de întreprinderi, numărul
mediu anual fiind de 4 întreprinderi.
Art. 12. - Pentru alocările specifice individuale
acordate în cadrul schemei de ajutor de stat ce nu ating plafoanele prevăzute
la art. 9 alin. (2) se va furniza Comisiei Europene, în termen de 20 de zile
lucrătoare de la acordarea ajutorului de către autoritatea competentă,
informaţiile cerute în formularul prevăzut la anexa III din Noile linii
directoare.
Art. 13. - Ministerul Economiei şi Finanţelor, în
calitate de autoritate de implementare a schemei de ajutor de stat, trebuie să
păstreze înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate pentru toate
proiectele de investiţii, în cadrul schemei de ajutor de stat. Aceste
înregistrări, care conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă
sunt respectate plafonul intensităţii ajutorului şi celelalte criterii din
Noile linii directoare, trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării
ajutorului.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 14. - Nerespectarea de
către beneficiari a condiţiilor prevăzute prin prezenta hotărâre, precum şi a
oricăror obligaţii asumate în vederea obţinerii finanţării determină aplicarea
de către Ministerul Economiei şi Finanţelor a măsurilor necesare în vederea
recuperării ajutoarelor de stat.
Art. 15. - Procedura de emitere a Acordului de
principiu pentru finanţare şi de acordare a alocărilor specifice individuale în
cadrul schemei de ajutor de stat privind dezvoltarea regională prin stimularea
investiţiilor este prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 16. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
1) Inceperea lucrărilor înseamnă fie
începerea lucrărilor de construcţie, fie prima comandă fermă de echipamente,
excluzând studiile de fezabilitate preliminare.
ANEXA Nr. 1
CRITERIILE
de acordare a ajutorului de stat conform schemei de
ajutor de stat
CAPITOLUL I
Acordarea ajutorului de stat regional pentru investiţia iniţială
1. Ajutorul de stat prevăzut în hotărâre se acordă
numai întreprinderilor care realizează proiecte mari de investiţii care pot fi
considerate investiţii iniţiale în sensul Noilor linii directoare.
2. Investiţia iniţială reprezintă o investiţie în active
fixe, corporale şi necorporale referitoare la: crearea unei unităţi noi,
extinderea unei unităţi existente, diversificarea producţiei unei unităţi prin
realizarea de produse noi, suplimentare, sau schimbarea fundamentală a
procesului de producţie al unei unităţi existente. Poate fi considerată
investiţie iniţială şi o investiţie în capital fix realizată sub forma
achiziţionării unei unităţi care a fost închisă sau ar fi fost închisă dacă nu
ar fi fost cumpărată, cu excepţia cazului în care unitatea în cauză aparţine
unei întreprinderi în dificultate.
2.1. Prin active corporale se înţelege activele constând în terenuri, construcţii şi
echipamente. In cazul achiziţionării unei noi unităţi, trebuie luate în
considerare numai costurile de cumpărare a activelor de la terţi, cu condiţia ca
operaţiunea să se facă în condiţii de piaţă.
2.2. Prin active necorporale se înţelege activele constând în transfer de tehnologie prin
achiziţionarea de drepturi referitoare la brevete, licenţe, know-how sau
cunoştinţe tehnice nebrevetate.
2.3. Activele necorporale trebuie să satisfacă
următoarele condiţii:
a) să fie exploatate exclusiv în întreprinderea
beneficiară de ajutor regional;
b) să reprezinte elemente de activ amortizabile,
conform legislaţiei în vigoare;
c) să fie achiziţionate de la un terţ în condiţiile
pieţei;
d) să figureze în activele firmei şi să rămână în
patrimoniul întreprinderii beneficiare de ajutor regional pe o perioadă de cel
puţin 5 ani.
2.4. O investiţie pentru înlocuire care nu îndeplineşte
condiţiile prevăzute la pct. 2.1, 2.2 şi 2.3 nu va fi considerată investiţie
iniţială.
Simpla achiziţie de acţiuni de la un operator economic
nu constituie investiţie iniţială.
3. Prin proiect mare de
investiţii se înţelege o investiţie iniţială aşa
cum este definită la pct. 2, ale cărei costuri eligibile depăşesc 50 de
milioane euro.
Echivalentul în lei a 50 de milioane euro se calculează
la preţurile şi cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a
României, în vigoare la data acordării ajutorului, sau, în cazul proiectelor
mari de investiţii care necesită notificare individuală, la preţurile şi cursul
de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României, în vigoare la data
notificării.
Pentru a evita ca un proiect mare
de investiţii să fie fracţionat artificial în mai multe subproiecte în scopul
de a se sustrage aplicării dispoziţiilor Noilor linii directoare, un proiect
mare de investiţii se consideră a fi un proiect unic de investiţii atunci când
investiţia iniţială este realizată într-o perioadă de 3 ani, de către una sau mai
multe întreprinderi, şi constă în active imobilizate combinate într-un mod
indivizibil din punct de vedere economic.
Pentru a stabili dacă o investiţie este indivizibilă
din punct de vedere economic se va ţine seama de legăturile tehnice,
funcţionale şi strategice şi de proximitatea geografică. Indivizibilitatea
economică este evaluată independent de proprietate. Aceasta înseamnă că pentru
a stabili dacă un proiect mare de investiţii reprezintă un proiect unic
evaluarea trebuie să fie aceeaşi, indiferent dacă proiectul este realizat de o
întreprindere, de mai multe întreprinderi care împart costurile investiţiei sau
de mai multe întreprinderi care suportă costurile unor investiţii distincte din
cadrul aceluiaşi proiect de investiţii (de exemplu, în cazul unei societăţi în
comun).
Costurile eligibile sunt costurile legate de investiţia
iniţială, respectiv costurile cu active corporale şi active necorporale, sau
costurile salariale pentru locurile de muncă create prin proiectul de
investiţie.
4. Ajutorul regional pentru investiţii este calculat
prin referire fie la costurile cu investiţiile în active corporale şi
necorporale rezultate din proiectul de investiţie iniţială, fie la costurile
salariale estimate pentru locurile de muncă direct create prin proiectul de
investiţie, fiind reţinută valoarea mai mare.
5. In cazul în care ajutorul de stat este calculat pe
baza costurilor cu investiţiile, cheltuielile eligibile sunt cele prevăzute în
continuare.
5.1. Cheltuielile aferente investiţiilor în imobilizări
corporale cuprind acele cheltuieli legate de achiziţionarea de terenuri,
clădiri şi echipamente.
Costurile corelate cu achiziţionarea unor active
corporale, altele decât terenuri şi clădiri, prin intermediul unei operaţiuni
de leasing, pot fi considerate eligibile doar în situaţia în care îmbracă forma
leasingului financiar, care conţine menţionată expres obligaţia beneficiarului
de a achiziţiona activele la expirarea termenului contractului de leasing. In
cazul achiziţionării în sistem leasing a terenurilor sau clădirilor, contractul
de leasing trebuie să îşi continue valabilitatea pentru cel puţin 5 ani după
momentul prevăzut pentru finalizarea proiectului de investiţii.
Cu excepţia preluărilor, activele achiziţionate trebuie
să fie noi. In cazul preluărilor, se vor deduce activele pentru achiziţionarea cărora a fost acordat deja
un ajutor înainte de cumpărare.
5.2. Cheltuielile aferente investiţiilor în imobilizări
necorporale cuprind acele cheltuieli legate de transferul de tehnologie sub
forma achiziţionării de brevete, licenţe sau cunoştinţe brevetate şi cunoştinţe
tehnice nebrevetate. Aceste cheltuieli nu pot să depăşească 50% din costurile
totale eligibile ale proiectului de investiţie.
6. In cazul în care ajutorul este calculat pe baza
costurilor rezultate din crearea de locuri de muncă în urma realizării
proiectului de investiţie iniţială, costurile eligibile sunt considerate a fi
costurile salariale cu personalul nou-angajat, calculate pe o perioadă de 2
ani.
Costurile salariale includ salariul brut şi
contribuţiile la asigurările sociale obligatorii.
Prin crearea de locuri de
muncă se înţelege creşterea netă a numărului de
salariaţi angajaţi direct de unitatea beneficiară de ajutor de stat, în raport
cu media celor 12 luni precedente. Locurile de muncă pierdute în cursul acestei
perioade de 12 luni trebuie deduse din numărul aparent al locurilor de muncă
create în cursul aceleiaşi perioade.
7. Acordarea ajutorului de stat pentru investiţia iniţială este condiţionată de menţinerea acesteia în regiunea
în cauză pentru o perioadă minimă de 5 ani de la data finalizării proiectului
de investiţii. Investiţia de înlocuire poate fi acceptată dacă aceasta are în
vedere active care s-au uzat moral în decursul perioadei de 5 ani de la data
finalizării investiţiei, ca urmare a schimbării tehnologice rapide produse în
domeniul în care a fost realizată investiţia, cu respectarea condiţiei ca
activitatea economică să se desfăşoare în continuare în regiunea în cauză
pentru o durată egală cu perioada minimă prevăzută.
In cazul în care ajutorul de stat este calculat pe baza
costurilor salariale, trebuie îndeplinite următoarele condiţii:
a) locurile de muncă sunt create direct de proiectul
de investiţii1);
b) locurile de muncă trebuie să fie ocupate în termen
de 3 ani de la finalizarea lucrărilor şi trebuie menţinute pe o perioadă de
minimum 5 ani de la data la care au fost ocupate pentru prima dată.
8. In vederea garantării unui nivel viabil şi
eficient al investiţiilor care beneficiază de ajutor, aportul beneficiarului
destinat finanţării lor trebuie să fie de cel puţin 25% din costurile
eligibile, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.
CAPITOLUL II
Intensitatea ajutorului de stat
1. Intensitatea brută se calculează ajustându-se
plafonul regional în funcţie de valoarea costurilor eligibile, stabilit conform
Hărţii regionale aprobate prin Decizia CE privind ajutorul de stat N2/2007 -
România, Harta ajutorului regional 2007-2013 din 24 ianuarie 2007, şi prin
Hotărârea Guvernului nr. 946/2006 privind intensitatea maximă a ajutorului de
stat regional pentru investiţii iniţiale. Costurile eligibile sunt actualizate
la valoarea lor la data acordării ajutorului. Ajutoarele plătibile în mai multe
tranşe sunt actualizate la valoarea de la data acordării lor.
Rata de referinţă folosită pentru actualizare este rata
de referinţă aplicabilă la momentul acordării ajutorului.
Intensitatea brută se calculează ajustându-se plafonul
regional în funcţie de valoarea costurilor eligibile.
1) Se consideră că
un loc de muncă este creat direct de către un proiect de investiţii în cazul în
care acesta se referă la activitatea de care este legată investiţia şi este
creat în termen de 3 ani de la finalizarea investiţiei, inclusiv locurile de
muncă înfiinţate ca urmare a creşterii nivelului de utilizare a capacităţii
create de investiţie.
Astfel, suma admisibilă ca ajutor de stat pentru un
proiect se calculează conform formulei:
A=Rx(50+0,50B+0,34C), unde:
- A reprezintă suma
maximă a ajutorului de stat;
- R reprezintă plafonul
regional neajustat stabilit conform Hărţii regionale aprobate prin Decizia CE
privind ajutorul de stat N2/2007 - România, Harta ajutorului regional 2007-2013
din 24 ianuarie 2007, şi prin Hotărârea Guvernului nr. 946/2006, care este de
50% pentru toate regiunile de dezvoltare, mai puţin regiunea de dezvoltare 8
Bucureşti - Ilfov, şi de 40% pentru regiunea de dezvoltare 8 Bucureşti - Ilfov;
- B reprezintă
cheltuielile eligibile între echivalentul în lei a 50 de milioane euro şi echivalentul
în lei a 100 de milioane euro;
- C reprezintă cheltuielile eligibile peste
echivalentul în lei a 100 de milioane euro.
Intensitatea ajutorului de stat se calculează în
echivalentul subvenţiei brute.
Intensitatea ajutorului în echivalentul subvenţiei
brute este valoarea actualizată a ajutorului
exprimată în procent din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale
investiţiei.
Pentru ajutoarele notificate individual la Comisia
Europeană, echivalentul subvenţiei brute este calculat la data notificării. In alte cazuri, costurile eligibile ale
investiţiei sunt actualizate la valoarea lor la data acordării ajutorului.
Ajutoarele plătibile în mai multe tranşe sunt
actualizate la valoarea de la data notificării sau acordării lor, după caz.
2. Intensitatea ajutorului de stat prezentată la pct. 1
se aplică ajutorului total în cazul în care:
a) asistenţa se acordă concomitent în temeiul mai
multor scheme regionale sau în combinaţie cu ajutorul ad-hoc;
b) ajutorul provine din surse
locale, regionale, naţionale sau comunitare.
Respectarea condiţiilor prevăzute la lit. a) şi b) se
asigură prin verificările efectuate la sediul întreprinderii, conform pct. 4 al
cap. V din anexa nr. 2 la
hotărâre.
Orice ajutor ad-hoc acordat
unui proiect mare de investiţii se va notifica individual Comisiei Europene.
In cazul în care costurile eligibile pentru ajutoare
regionale sunt total sau parţial eligibile pentru ajutoare în alte scopuri,
partea comună trebuie să respecte plafonul cel mai favorabil care rezultă din
regulile aplicabile.
Ajutoarele regionale pentru investiţii nu se pot cumula
cu ajutoare de minimis privind
aceleaşi costuri eligibile pentru a se sustrage intensităţilor maxime ale
ajutorului stabilite prin prezenta schemă de ajutor de stat.
ANEXA Nr. 2
PROCEDURA
de emitere a Acordului de principiu pentru finanţare
şi de acordare a alocărilor specifice individuale în cadrul schemei de ajutor de stat privind dezvoltarea regională
prin stimularea investiţiilor
CAPITOLUL I
Definiţii
In sensul prezentei proceduri, termenii şi expresiile
de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) întreprindere este
orice persoană juridică înregistrată conform Legii nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, indiferent de forma de organizare, autorizată potrivit legilor în
vigoare să facă acte şi fapte de comerţ, în scopul obţinerii de profit, în
condiţii de concurenţă. Conform art. 2, hotărârea se aplică întreprinderilor
mari definite în sensul Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi
dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările
ulterioare, şi Regulamentului (CE) nr. 364/2004 al Comisiei Europene de
modificare a Regulamentului (CE) nr. 70/2001 privind extinderea
sferei de aplicare a acestuia la ajutoarele de stat pentru
cercetare-dezvoltare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE),
seria L, nr. 63 din 28 februarie 2004;
b) alocare specifică
individuală reprezintă valoarea totală a sumei
nerambursabile care poate fi acordată unei întreprinderi, în cadrul schemei de
ajutor de stat, în una sau mai multe tranşe.
CAPITOLUL II
Criterii de eligibilitate
Pot beneficia de alocări specifice individuale în baza
schemei de ajutor de stat întreprinderile mari definite în sensul Legii nr.
346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi Regulamentului (CE)
nr. 364/2004, care îndeplinesc cumulativ, la data solicitării, următoarele
criterii de eligibilitate:
a) sunt înregistrate conform
Legii nr. 31/1990 republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi
fac investiţii în România;
b) intenţionează să realizeze o investiţie iniţială cu
o valoare care depăşeşte echivalentul în lei a 100 milioane de euro, iar
valoarea costurilor eligibile depăşeşte echivalentul în lei a 50 de milioane euro şi creează cel puţin
500 de noi locuri de muncă, ca urmare a realizării investiţiei iniţiale;
c) nu înregistrează debite restante la bugetele
componente ale bugetului general consolidat;
d) nu se află în procedură de executare silită,
faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operaţională, lichidare
sau alte situaţii reglementate de lege;
e) nu intră în categoria întreprinderilor în
dificultate, potrivit secţiunii 2.1 a cap. 2 din Comunicarea Comisiei Europene
- Linii directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea firmelor în dificultate, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene (JOUE) nr. C244 din 1 octombrie 2004;
f) nu au fost emise împotriva
lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea
decizii au fost emise, beneficiarul a plătit atât valoarea totală a ajutorului
ilegal şi incompatibil, cât şi dobânda de recuperare aferentă;
g) la momentul solicitării
ajutorului de stat prezintă un plan de investiţii;
h) nu realizează investiţii şi nu creează locuri de
muncă, pentru care solicită ajutor de stat în temeiul prezentei scheme de
ajutor de stat, în următoarele sectoare: pescuit, acvacultura, industria
carboniferă, siderurgie, transport, construcţii de nave maritime, fibre
sintetice, producţia primară a produselor agricole, cuprinse în anexa 1 la
Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.
CAPITOLUL III
Procedură de emitere a acordului de principiu pentru finanţare
1. Inainte de începerea
lucrărilor orice solicitant trebuie să obţină un Acord de principiu pentru
finanţare din partea Ministerului Economiei şi Finanţelor. Ministerul Economiei
şi Finanţelor emite Acordul de principiu pentru finanţare înainte de începerea
lucrărilor, confirmând în scris că, sub rezerva rezultatelor verificării în
detaliu, proiectul îndeplineşte, în principiu, condiţiile de eligibilitate stabilite prin schemă de
ajutor de stat. Dacă lucrările încep înaintea obţinerii Acordului de principiu
pentru finanţare, întregul proiect nu va fi eligibil pentru finanţare.
2. In vederea obţinerii Acordului de principiu pentru
finanţare, solicitantul transmite la Ministerul Economiei şi Finanţelor, str.
Apolodor nr. 17, sectorul 5, Bucureşti, o cerere de acord de principiu pentru
finanţare conform formularului nr. 1 la prezenta procedură, însoţită de
următoarele documente justificative:
a) certificat constatator, în original, emis de oficiul
registrului comerţului de pe lângă tribunalul unde este înregistrată societatea
solicitantă, în care să se menţioneze următoarele informaţii: datele de
identificare, codul unic de înregistrare, asociaţii şi reprezentanţii legali ai
întreprinderii, domeniul de activitate principal şi toate domeniile secundare
de activitate, punctele de lucru ale întreprinderii, data ultimei menţiuni
înscrise în registru şi obiectul acesteia;
b) situaţii financiare aprobate, corespunzătoare
ultimului exerciţiu financiar, în copie, purtând menţiunea „conform cu
originalul", semnătura reprezentantului legal al întreprinderii şi
ştampila întreprinderii;
c) planul de investiţii pentru care se solicită
finanţarea;
d) studiu tehnico-economic, întocmit de o firmă de
specialitate, din care să rezulte viabilitatea proiectului pentru care se
solicită finanţarea;
e) certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea
obligaţiilor de plată către bugetul general consolidat, în original sau în
copie legalizată, eliberat în condiţiile legii, inclusiv pentru punctele de
lucru;
f) certificat de atestare
fiscală privind îndeplinirea obligaţiilor de plată către bugetul local, în
original sau în copie legalizată, eliberat în condiţiile legii, inclusiv pentru
punctele de lucru;
g) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal al întreprinderii că aceasta nu se află în procedură de executare silită,
reorganizare judiciară, faliment, închidere operaţională, dizolvare, lichidare
sau administrare specială, că societatea nu are activităţile suspendate sau
alte situaţii similare reglementate de lege;
h) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal al întreprinderii că nu au fost emise împotriva acesteia decizii de
recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost
emise, că beneficiarul a plătit atât valoarea totală a ajutorului ilegal şi
incompatibil, cât şi dobânda de recuperare aferentă;
i) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal al întreprinderii privind ajutoarele de minimisşi alte fonduri publice de care a beneficiat pentru acelaşi proiect de investiţii pentru care a solicitat ajutor de
stat în temeiul schemei de ajutor de stat;
j) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal al întreprinderii că întreprinderea asigură din surse proprii, pe
perioada derulării planului de investiţii, finanţarea a cel puţin 25% din
costurile eligibile ale investiţiei;
k) împuternicire semnată şi ştampilată de
reprezentantul legal al întreprinderii solicitante, în cazul în care o altă
persoană decât aceasta semnează cererea-tip de acord de principiu pentru
finanţare;
l) o copie a buletinului de
identitate/cărţii de identitate a persoanei împuternicite să semneze
cererea-tip de acord de principiu pentru finanţare;
m) opisul cu documentele depuse pentru obţinerea
Acordului de principiu pentru finanţare;
n) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal al întreprinderii că nu au început lucrările1) la proiectul de investiţii pentru care
solicită finanţare în cadrul schemei de ajutor de stat.
3. Cererea de acord de principiu pentru finanţare se completează în limba română prin
tehnoredactare şi poartă ştampila şi semnătura în original a reprezentantului
legal al întreprinderii.
4. In cazul unui ajutor care face obiectul unei
notificări individuale către Comisia Europeană şi care este supus autorizării
acesteia, confirmarea eligibilităţii este condiţionată de decizia de aprobare a
Comisiei Europene. Ajutorul individual se notifică în termen de 60 de zile
lucrătoare de la data emiterii Acordului de principiu pentru finanţare.
CAPITOLUL IV
Inregistrarea,
evaluarea şi selecţia beneficiarilor
1. Prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor,
emis în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii, se
desemnează direcţia cu atribuţii în domeniul ajutorului de stat ca Unitate de
implementare a schemei de ajutor de stat, pe perioada de valabilitate a
acesteia, precum şi secretarul de stat coordonator.
2. In aplicarea prevederilor hotărârii, Unitatea de
implementare a schemei de ajutor de stat coordonează metodologic compartimentele
specializate pe probleme de ajutor de stat din cadrul direcţiilor generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti şi din cadrul Direcţiei
generale de administrare a marilor contribuabili.
3. Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene
şi a municipiului Bucureşti şi Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili, prin compartimentele specializate pe probleme de ajutor de stat,
acordă asistenţă întreprinderilor solicitante pentru întocmirea şi completarea
Cererii de acord de principiu pentru finanţare.
4. Cererea de acord de principiu pentru finanţare
completată, însoţită de documentele justificative, se depune la registratura
generală a Ministerului Economiei şi Finanţelor, menţionându-se pe plic „Schema
de ajutor de stat privind dezvoltarea regională prin stimularea
investiţiilor".
5. Cererea de acord de principiu pentru finanţare va
fi înregistrată în Registrul special al schemei de ajutor de stat, la cabinetul
secretarului de stat coordonator, menţionându-se data şi numărul de
înregistrare a cererii.
6. Inregistrarea cererilor de acord de principiu
pentru finanţare va începe după intrarea în vigoare a ordinului ministrului
economiei şi finanţelor prevăzut la pct. 1.
7. Cererile vor fi analizate şi
selectate, în limita bugetului anual alocat schemei de ajutor de stat, în
funcţie de data şi numărul înregistrării documentelor prevăzute la pct. 2 din
cap. III, urmărindu-se conformitatea cu prevederile hotărârii.
8. Unitatea de implementare a schemei de ajutor de stat va finaliza procesul de evaluare a cererii de
acord de principiu pentru finanţare în termen de maximum 30 de zile lucrătoare
de la data înregistrării acesteia.
9. Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Unitatea
de implementare a schemei de ajutor de stat, are obligaţia de a face publice pe
site-ul său epuizarea bugetului anual alocat pentru această schemă şi data de
la care nu se mai înregistrează cereri de acord de principiu pentru finanţare.
10. In urma procesului de evaluare a Cererii de acord
de principiu pentru finanţare, Ministerul Economiei şi Finanţelor transmite
întreprinderilor solicitante, după caz:
a) Acordul de principiu pentru finanţarea proiectului
de investiţii, conform formularului nr. 2 la prezenta procedură, în cazul
întreprinderilor solicitante selectate pentru finanţare;
1) Inceperea
lucrărilor înseamnă fie începerea lucrărilor de construcţie, fie prima comandă
fermă de echipamente, excluzând studiile de fezabilitate preliminare.
b) o înştiinţare prin care se precizează că Cererea de
acord de principiu pentru finanţare este incompletă, nu conţine informaţii
corecte, nu este însoţită de toată documentaţia necesară sau există
neconcordanţe între informaţiile furnizate. In acest caz, termenul de evaluare
de acord de principiu pentru finanţare, prevăzut la pct. 8, curge de la data la
care cererea este considerată completă în sensul prevederilor hotărârii.
Intreprinderea solicitantă transmite completarea documentaţiei în termen de
maximum 10 zile lucrătoare de la primirea înştiinţării;
c) o scrisoare de respingere a Cererii de acord de
principiu pentru finanţare, în cazul în care: nu se îndeplinesc criteriile
prevăzute în hotărâre sau cererile de acord de principiu pentru finanţare au
fost depuse după data la care bugetul anual alocat schemei de ajutor de stat a
fost epuizat ori nu se respectă termenul prevăzut la lit. b).
CAPITOLUL V
Acordarea alocărilor specifice individuale
1. Alocările specifice individuale se acordă
solicitanţilor selectaţi după efectuarea parţială sau totală a cheltuielilor
eligibile aferente proiectului de investiţii pentru care a fost emis Acordul de
principiu pentru finanţare.
2. Acordarea alocării specifice individuale se face pe
baza unei cereri de eliberare a sumei nerambursabile, prevăzută în formularul
nr. 3 la prezenta procedură, transmisă de către solicitant la Ministerul
Economiei şi Finanţelor prin reprezentant sau prin poştă, cu confirmare de
primire.
3. Cererea de eliberare a sumei nerambursabile prevăzute la pct. 2 este însoţită de următoarele documente:
a) formularul de decont prevăzut în formularul nr. 4
la prezenta procedură, însoţit de documentele justificative prevăzute în
formularul nr. 5 la prezenta procedură, în copie, în ordinea activităţilor şi
documentelor justificative completate în formularul de decont. Copiile conţin
menţiunea „conform cu originalul", ştampila şi semnătura reprezentantului
legal al întreprinderii.
b) opis cu toate documentele depuse în vederea
eliberării sumei nerambursabile.
4. Eliberarea de către Ministerul Economiei şi
Finanţelor a tranşei din suma nerambursabilă se va face după verificarea la
faţa locului, acolo unde investiţia este în curs de realizare, şi la sediul
social al întreprinderii, de către reprezentanţii Unităţii de implementare a
schemei de ajutor de stat şi de cei ai compartimentelor specializate pe
probleme de ajutor de stat din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti sau din cadrul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili. Verificarea are ca
obiect:
a) realitatea, legalitatea şi regularitatea
operaţiunilor economico-financiare referitoare la elementele investiţiei pentru
care se solicită finanţare;
b) ajutoarele de stat primite
de întreprindere în temeiul mai multor scheme regionale sau în combinaţie cu
ajutorul ad-hoc, din surse locale, regionale, naţionale ori comunitare.
Pe durata efectuării controlului la faţa locului şi la
sediul social echipa de control trebuie să aibă acces la documentele contabile
în original ale întreprinderii, care să ateste îndeplinirea condiţiilor din
schema de ajutor de stat.
5. Plata sumelor reprezentând ajutor de stat se
realizează în limita intensităţii maxim admisibile, cu respectarea condiţiilor
prevăzute la lit. a) şi b) ale pct. 2 din cap. II al anexei nr. 1 la hotărâre.
6. Cererea de eliberare a primei tranşe, însoţită de
documentele menţionate la pct. 3, se va depune după o perioadă de minimum 3
luni de la demararea proiectului de investiţii.
7. Plata pentru cheltuielile eligibile aferente
proiectului nu poate face obiectul unor plăţi compensatorii.
8. Virarea efectivă a tranşelor din suma nerambursabilă
se face de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, în termen de maximum 60
zile lucrătoare de la înregistrarea cererii de eliberare a sumei
nerambursabile, în contul 50.70 „Disponibil din subvenţii şi transferuri"
deschis la unitatea Trezoreriei Statului în a cărei rază îşi are domiciliul
fiscal, pe baza analizei setului de documente prevăzute la pct. 3.
CAPITOLUL VI
Controlul şi raportarea alocărilor specifice
individuale
1. Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Unitatea
de implementare a schemei de ajutor de stat şi compartimentele specializate pe
probleme de ajutor de stat din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti sau din cadrul Direcţiei generale
de administrare a marilor contribuabili, verifică la sediul beneficiarilor
schemei de ajutor de stat:
a) veridicitatea şi conformitatea declaraţiilor şi
cheltuielilor efectuate de întreprinderi în cadrul schemei de ajutor de stat;
b) contribuţiile beneficiarilor la realizarea
proiectelor de investiţii conform pct. 9 al cap. I din anexa nr. 1 la hotărâre;
c) încadrarea în limita maximă a intensităţii
ajutorului de stat.
2. In cazul în care, în urma controalelor efectuate
la întreprinderile beneficiare, se constată:
a) declaraţii incomplete şi/sau neconforme cu
realitatea pentru a obţine suma nerambursabilă;
b) nerealizarea de către întreprinderea beneficiară de
ajutor de stat a contribuţiei proprii la realizarea proiectului de investiţii;
c) schimbarea destinaţiei sumei nerambursabile;
d) orice altă nerespectare a prevederilor hotărârii,
Unitatea de implementare a schemei de ajutor de stat va propune ministrului
economiei şi finanţelor recuperarea totală sau parţială, după caz, a ajutorului
de stat acordat.
3. Recuperarea ajutorului de stat se realizează
conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind
procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 137/2007.
4. Intreprinderile beneficiare au obligaţia să
transmită Ministerului Economiei şi Finanţelor anual, timp de 5 ani de la
finalizarea investiţiei, o raportare privind efectele finanţării prin
completarea formularului nr. 6 la prezenta procedură. Transmiterea formularului
se efectuează până la data de 1 iunie a anului în curs pentru anul precedent.
CAPITOLUL VII
Revocarea acordului de principiu pentru finanţare
1. Intreprinderile solicitante sunt obligate să
demareze proiectul de investiţii pentru care au solicitat finanţare în termenul
prevăzut în planul de investiţii care a stat la baza emiterii Acordului de
principiu pentru finanţare. In cazul în care întreprinderile solicitante nu au
demarat proiectul în termenul stabilit, acordul de principiu se revocă.
2. In cazul în care proiectul de investiţii
înregistrează unele modificări, întreprinderea are obligaţia de a informa
Ministerul Economiei şi Finanţelor, în termen de 10 zile lucrătoare, în
legătură cu aceste modificări, anexând o fundamentare tehnico-economică.
3. Ministerul Economiei şi Finanţelor analizează
documentaţia primită şi verifică la faţa locului situaţia existentă în fapt,
procedând astfel:
a) In situaţia în care se constată că investiţia
îndeplineşte în continuare toate condiţiile prevăzute de hotărâre şi nivelul
intensităţii ajutorului de stat nu se modifică, se consideră că acordul de
principiu îşi menţine valabilitatea.
b) In situaţia în care se
constată că investiţia nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute de hotărâre,
acordul de principiu se revocă. In situaţia în care au fost deja decontate o
parte din cheltuielile eligibile, aceste sume se recuperează.
4. In situaţia în care întreprinderea procedează la
schimbarea proiectului de investiţii, acordul se revocă.
5. In situaţia în care ajutorul de stat a făcut
obiectul unei notificări individuale către Comisia Europeană, atunci este necesară elaborarea şi transmiterea unei
noi notificări privind modificarea planului de investiţii.
CAPITOLUL VIII
Confidenţialitate
Informaţiile având caracter de secret de afaceri cu
privire la beneficiarii de ajutor de stat reprezintă secret profesional şi
urmează regimul juridic prevăzut de reglementările în materie.
FORMULARUL Nr. 1 la procedură
Data înregistrării.............................
Numărul înregistrării.......................
|
CERERE DE ACORD DE PRINCIPIU PENTRU
FINANŢARE
(Se completează toate rubricile din formularul-tip
în limba română, prin tehnoredactare.)
Subscrisa,...............................................,
având datele de identificare menţionate la secţiunea A, reprezentată legal prin dl/dna........................................, având calitatea
de......................................, solicit
finanţarea în condiţiile prevederilor schemei de ajutor de stat privind dezvoltarea regională prin stimularea
investiţiilor.
SECŢIUNEA A
Prezentarea solicitantului
Denumirea întreprinderii:........................................................................................................................................................................ ....................
Adresa:........................................................................................................................................................................, cod poştal:............................
Telefon:.....................................................................Fax:...........................................................E-mail:.....................................................................
Data înregistrării întreprinderii:.....................................................................................................................................................................................
Nr. de înmatriculare la oficiul registrului
comerţului:......................................................................................................................................................
Codul de identificare fiscală:.......................................................................................................................................................................................
Codul IBAN în care se solicită transferarea alocaţiei
specifice individuale: RON..........................................,
deschis la Trezoreria......................................
Forma
juridică:.....................................................................................................
Capitalul social:............................lei,
deţinut de:
- persoane fizice:
............%;
- societăţi comerciale mari1): ...........%.
Obiectul principal de activitate:........................................................................................................................................................................ ...........
Codul
CAEN:........................................................................................................................................................................ ...................................
Obiectul secundar de activitate2):........................................................................................................................................................................ ........
Codul
CAEN:........................................................................................................................................................................ ...................................
Numărul mediu scriptic anual de personal, în anul fiscal
anterior:...................................................................................................................................
Cifra de afaceri, conform ultimului bilanţ contabil
anual aprobat:................................................................................................................................lei
Valoarea activelor totale, conform ultimei situaţii
financiare aprobate3):.......................................................................................................................lei
Numele:
...................................................
Funcţia:
....................................................
Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului4)
................................................................
Data semnării:
................................................................
SECŢIUNEA B
Prezentarea proiectului pentru care se solicită finanţare în cadrul schemei de ajutor de stat privind
dezvoltarea regională prin stimularea investiţiilor
SECŢIUNEA B1
Descrierea
succintă a proiectului pentru care se solicită finanţarea
................................................................................................................................
SECŢIUNEA B2
Prezentarea cheltuielilor eligibile pentru care
se solicită finanţarea
Denumirea activităţii
|
Tipul de cheltuială eligibilă
pentru care se solicită finanţare
|
Valoarea cheltuielilor eligibile*)
- lei -
|
Valoarea finanţării solicitate
- lei -
|
An I
|
An II
|
An III
|
An IV
|
An V
|
An I
|
An II
|
An III
|
An IV
|
An V
|
|_|
|
a) Cheltuieli eligibile pentru realizarea de investiţii în
imobilizări corporale5):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Terenuri
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Construcţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Instalaţii tehnice şi maşini
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Alte instalaţii, utilaje şi mobilier industrial
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
b) Cheltuieli eligibile pentru realizarea de investiţii în
imobilizări necorporale6):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Cheltuieli cu transfer de tehnologie prin dobândirea
drepturilor de proprietate intelectuală: brevet de invenţie, licenţe, a
know- how-ului sau a cunoştinţelor tehnice nebrevetate
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Crearea de noi locuri de muncă
|
|_|
|
c) Cheltuieli salariale cu personalul nou-angajat în urma
realizării proiectului de investiţii pe o perioada de 2 ani:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Cheltuieli cu salariul brut
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Cheltuieli cu asigurările sociale obligatorii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Valoarea
cheltuielilor eligibile fără TVA.
SECŢIUNEA C
Declaraţie pe propria răspundere
Subsemnatul(a),.................................,
identificat(ă) cu B.I./C.I. seria.................nr.............,
eliberat(ă)de..................... la data
de.................., cu domiciliul în
localitatea....................................,
str.................nr............, bl........., sc.........., ap.........., sectorul/judeţul..............................., în calitate de reprezentant legal al
Intreprinderii..............................., declar pe propria răspundere că toate informaţiile furnizate şi consemnate în
prezenta cerere sunt corecte şi complete.
Inţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în
prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje pecuniare este
pedepsită conform legii.
Declar pe propria răspundere că pentru proiectul pentru
care solicit finanţarea prin prezenta schemă:
|_| nu am beneficiat de
fonduri publice
|_| am beneficiat de
următoarele fonduri publice:
Nr. crt.
|
Anul acordării
|
Forma
|
Tipul ajutorului
|
Furnizorul
|
Actul normativ în baza căruia am beneficiat de finanţare
|
Cuantum
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Numele:.................................................................
Funcţia:..................................................................
Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului7)
............................................................................
Data
semnării:.......................................................
NOTĂ IMPORTANTĂ!
Solicitantul nu este obligat să suporte nicio taxă din
partea niciunei persoane sau instituţii care îl ajută în completarea acestei
cereri. Reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor pot discuta cu
solicitanţii toate sau doar o parte din elementele acestei cereri, dar le este
interzis să completeze cererea în locul acestora.
1) Societatea mare
este acea societate comercială cu numărul mediu
scriptic de personal mai mare de 250 (inclusiv) sau o cifră de afaceri anuală
netă de peste 50 milioane de euro, echivalent în lei, sau care deţine active
totale ce depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane de euro, conform ultimei
situaţii financiare aprobate.
2) Se completează
dacă finanţarea se solicită pentru obiectul secundar de activitate.
3) Prin active
totale se înţelege active imobilizate plus active
circulante plus cheltuieli în avans.
4) Toate cererile
depuse pentru această schemă vor fi semnate de aceeaşi persoană autorizată să
reprezinte legal întreprinderea.
5) Reprezintă orice
investiţii în active corporale ce se referă la crearea unei noi unităţi,
extinderea unei unităţi existente sau angajarea într-o activitate ce implică o
schimbare fundamentală a produsului sau procesului de producţie al unei unităţi
existente, mai ales prin raţionalizare, diversificare sau modernizare. O
investiţie în active fixe, realizată sub forma achiziţionării unei unităţi care
s-a închis sau care s-ar fi închis dacă nu ar fi fost cumpărată, trebuie să fie
considerată ca o investiţie în imobilizări corporale.
6) Reprezintă orice investiţii în transfer de tehnologie prin dobândirea
drepturilor de brevet de invenţie, a licenţelor, a know-how-ului sau a
cunoştinţelor tehnice nebrevetate.
7) Toate cererile
depuse pentru această schemă vor fi semnate de aceeaşi persoană autorizată să
reprezinte legal întreprinderea.
FORMULARUL Nr. 2 la procedură
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANŢELOR
UNITATEA DE IMPLEMENTARE........................
................................................................................
................................................................................
Data înregistrării.............................
Numărul înregistrării.......................
|
ACORDUL DE PRINCIPIU PENTRU FINANTAREA1)
PROIECTULUI DE INVESTIŢII
Destinatar
Denumirea întreprinderii:........................................................................................................................................................................ ....................
Data înregistrării întreprinderii:.....................................................................................................................................................................................
Nr. de înmatriculare la oficiul registrului comerţului:
.....................................................................................................................................................
Codul de identificare
fiscală:........................................................................................................................................................................................
Adresa:........................................................................................................................................................................ .............................................
Telefon:
........................................................................................................................................................................ ............................................
Fax:........................................................................................................................................................................ ...................................................
E-mail:........................................................................................................................................................................ ...............................................
Ca urmare a cererii dumneavoastră nr......din data de
..... vă comunicăm prin prezenta acordul de principiu pentru finanţarea următoarelor cheltuieli
eligibile aferente proiectului:
Denumirea activităţii
|
Tipul de cheltuială eligibilă
pentru care se solicită
|
Valoarea cheltuielilor eligibile*)
- lei -
|
Valoarea finanţării aprobate
- lei -
|
|
An I
|
An II
|
An III
|
An IV
|
An V
|
An I
|
An II
|
An III
|
An IV
|
An V
|
|_|
|
a) Cheltuieli eligibile pentru realizarea de investiţii în
imobilizări corporale2):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Terenuri
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Construcţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Instalaţii tehnice şi maşini
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Alte instalaţii, utilaje şi mobilier industrial
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
b) Cheltuieli eligibile pentru realizarea de investiţii în
imobilizări necorporale3):
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Cheltuieli cu transfer de tehnologie prin dobândirea
drepturilor de proprietate intelectuală: brevet de invenţie, licenţe, a
know- how-ului sau a cunoştinţelor tehnice nebrevetate
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Crearea de noi locuri de muncă
|
|_|
|
c) Cheltuieli salariale cu personalul nou-angajat în urma
realizării proiectului de investiţii pe o perioadă de 2 ani:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Cheltuieli cu salariul brut
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|_|
|
Cheltuieli cu asigurările sociale obligatorii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Valoarea
cheltuielilor eligibile fără TVA.
Prin prezentul acord de principiu pentru finanţarea
proiectului de investiţii se confirmă că proiectul îndeplineşte în principiu
condiţiile de eligibilitate stabilite în schema instituită prin Hotărârea
Guvernului nr. 753/2008 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat
privind dezvoltarea regională prin stimularea investiţiilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 4
septembrie 2008, înaintea începerii lucrărilor.
Prezentul acord de principiu pentru finanţare se revocă
de drept şi fără nicio altă formalitate dacă proiectul de investiţii nu a fost
demarat în termenul stabilit, investiţia nu mai îndeplineşte condiţiile
prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 753/2008 sau în situaţia în care
întreprinderea procedează la schimbarea proiectului de investiţii.
Ministrul economiei si finanţelor,
.....................................................
1) Se completează de
Unitatea de implementare.
2) Reprezintă orice investiţii în active fixe corporale ce se referă la
crearea unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente sau angajarea
într-o activitate ce implică o schimbare fundamentală a produsului sau
procesului de producţie al unei unităţi existente, mai ales prin raţionalizare,
diversificare sau modernizare. O investiţie în active fixe, realizată sub forma
achiziţionării unei unităţi care s-a închis sau care s-ar fi închis dacă nu ar
fi fost cumpărată, trebuie să fie de asemenea considerată ca fiind o investiţie
în imobilizări corporale.
3) Reprezintă orice
investiţii în transfer de tehnologie prin dobândirea drepturilor de brevet de
invenţie, a licenţelor, a know-how-ului sau a cunoştinţelor tehnice
nebrevetate.
FORMULARUL Nr. 3 la procedură
Data înregistrării.............................
Numărul înregistrării.......................
|
CERERE DE ELIBERARE A SUMEI N E R A M B U R S
A B I L E
(Se completează toate rubricile în limba română,
prin tehnoredactare.)
Subscrisa, .......................................................,
având datele de identificare menţionate la lit. A, reprezentată legal prin dl/dna...........................................,
având calitatea de ..................................., identificată cu B.I./
C.I. seria..........nr......., eliberată de...............la data de............., cu domiciliul
în localitatea..........................,
str.......................nr........., bl........, sc ........, ap........., sectorul/judeţul......................, cod
poştal................, solicit eliberarea alocaţiei specifice individuale, în sumă de.............................., în
baza Acordului de principiu pentru finanţare nr...............din data
de..........................şi în condiţiile prevederilor schemei de ajutor de stat privind
dezvoltarea regională prin stimularea investiţiilor
A. Datele de identificare a întreprinderii:
Denumirea
întreprinderii:........................................................................................................................................................................ ....................
Data înregistrării întreprinderii:........................................................................................................................................................................ ............
Nr. de înmatriculare la oficiul registrului
comerţului:......................................................................................................................................................
Codul de identificare
fiscală:........................................................................................................................................................................................
Adresa:........................................................................................................................................................................ .............................................
Telefon:...............................................................Fax:...................................................................E-mail:...................................................................
Cod
IBAN..........................................................., deschis la
Trezoreria.....................................................................................................................
Anexez la prezenta formularul de decont, conform
formularului nr. 4 la procedură, precum şi documentele justificative prevăzute
în formularul nr. 5 la procedură, în original şi în copie, în ordinea
activităţilor completate în formularul de decont.
NOTĂ IMPORTANTĂ!
Solicitantul nu este obligat să suporte nicio taxă din
partea niciunei persoane sau instituţii care îl ajută în completarea acestei
cereri. Reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor pot discuta cu
solicitanţii toate sau doar o parte din elementele acestei cereri, dar le este
interzis să completeze cererea în locul acestora.
Numele:.............................................................
Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului*)
.........................................................................
Funcţia:.............................................................
Data
semnării:....................................................
*) Toate cererile
depuse pentru această schemă vor fi semnate de aceeaşi persoană autorizată să
reprezinte legal întreprinderea.
FORMULARUL Nr. 4 la procedură
FORMULAR DE DECONT 1)
Intreprinderea:
...................................... Data:
.....................................................
- lei -
Activitatea
|
Obiectul facturii
|
Nr. facturii
|
Data facturii
|
Valoarea facturii
|
Document de plată
|
Felul documentului
|
Nr.
|
Data
|
Valoarea
|
Cu TVA
|
Fără TVA
|
Cu TVA
|
Fără TVA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Numele:...................................................................
Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului2)
.............................................................................
1) La prezentul
decont se vor anexa lista documentelor justificative în ordinea serviciilor
efectuate prezentate în decont, precum şi documentele justificative în original
şi în copie.
2) Toate cererile
depuse pentru acest program vor fi semnate de aceeaşi persoană autorizată să
reprezinte legal întreprinderea.
FORMULARUL Nr. 5 la procedură
CHELTUIELI ELIGIBILE ŞI DOCUMENTE JUSTIFICATIVE
AFERENTE FINANŢĂRII
Nr. crt.
|
Activităţi
eligibile
|
Cheltuieli eligibile
|
Documente justificative
|
1.
|
Realizarea de investiţii în imobilizări corporale şi necorporale
|
a) Cheltuieli eligibile pentru realizarea de investiţii în
imobilizări corporale:
- terenuri
- construcţii
- instalaţii tehnice şi maşini
- alte instalaţii, utilaje şi mobilier industrial
b) Cheltuieli eligibile pentru realizarea de investiţii în
imobilizări necorporale:
- cheltuieli cu transfer de tehnologie prin dobândirea
drepturilor de proprietate intelectuală:
brevet de invenţie, licenţe, a know-how-ului sau a cunoştinţelor tehnice
nebrevetate
|
a) Contract de prestări de servicii, factură/chitanţă, ordine de
plată, copie de pe extrasul de cont, documente din care să rezulte
achiziţionarea în condiţii de piaţă
Copie de pe materialele elaborate în cadrul contractelor încheiate
b) Contract de vânzare-cumpărare, contract de leasing financiar
care este eligibil doar în cazul în care există obligaţia beneficiarului de a
achiziţiona activele la sfârşitul perioadei de leasing, factură/chitanţă,
ordine de plată, copie de pe extrasul de cont, documente din care să rezulte
achiziţionarea în condiţii de piaţă
c) Contract de licenţă, contract de leasing financiar,
factură/chitanţă, ordine de plată, copie de pe extrasul de cont, documente
din care să rezulte achiziţionarea în condiţii de piaţă
|
2.
|
Crearea de noi locuri de muncă
|
c) Cheltuieli salariale cu personalul nou-angajat în urma
realizării proiectului de investiţii pe o perioadă de 2 ani:
- cheltuieli cu salariul brut
- cheltuieli cu asigurările sociale obligatorii
|
Situaţii nominale referitoare la personalul nou-angajat în urma
realizării proiectului de investiţii cuprinzând salariile brute şi
cheltuielile cu asigurările sociale obligatorii
|
FORMULARUL Nr.
6 la procedură
Data înregistrării.............................
Numărul înregistrării.......................
|
FORMULAR DE RAPORTARE A EFECTELOR
FINANŢĂRII 1)
acordată în cadrul schemei de ajutor de stat privind
dezvoltarea regională prin stimularea investiţiilor
(Se completează toate rubricile în limba română,
prin tehnoredactare.)
Perioada pentru raportare: anul.............
Datele de identificare a întreprinderii:
Denumirea
întreprinderii:........................................................................................................................................................................ ....................
Adresa:........................................................................................................................................................................ .............................................
Telefon:...............................................................Fax:...................................................................E-mail....................................................................
Data înregistrării întreprinderii:........................................................................................................................................................................ ............
Numărul de înmatriculare la oficiul registrului
comerţului:...............................................................................................................................................
Codul de identificare
fiscală:........................................................................................................................................................................................
Am obţinut Acordul de principiu pentru finanţare
nr................../................, iar eliberarea alocaţiei specifice
individuale s-a efectuat în perioada...............................................
Date de raportare:
Cifra de afaceri
netă:..................................................lei
Profitul/pierderea
brut(ă):...........................................lei
Valoarea investiţiei efectiv realizate pentru care a
solicitat finanţare:.................................lei
Rentabilitatea capitalului angajat2)........................................................................................................................................................................ ........
Marja brută din vânzări3)........................................................................................................................................................................ ....................
Numărul de locuri de muncă nou-create aferente
investiţiei pentru care a solicitat
finanţarea..........................................................................................
Subsemnatul/Subsemnata,.....................................................,
identificat/identificată cu actul de identitate
seria............ nr.................., eliberat
de.........................la data de.............................., cu
domiciliul în localitatea......................................, str..................................................nr............bl.........,
sc.........., ap.........., sectorul/judeţul...............................,în
calitate de reprezentant legal
al Societăţii ..............................., declar pe propria răspundere că
toate informaţiile furnizate şi consemnate în prezentul formular sunt corecte şi complete.
Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului4)
.............................................................................
Funcţia:.................................................................
Data semnării:
.....................................................
1) Pe baza datelor
din situaţiile financiare anuale aprobate.
2) Rentabilitatea
capitalului angajat = profitul înaintea plăţii dobânzii şi a impozitului pe
profit/capitalul angajat.
3) Marja brută din
vânzări = (profitul brut din vânzări/cifra de afaceri) *100.
4) Toate cererile
depuse pentru această schemă vor fi semnate de aceeaşi persoană autorizată să
reprezinte legal întreprinderea.