Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 750 din 9 iulie 2008

pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat regional privind valorificarea resurselor regenerabile de energie

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 543 din 18 iulie 2008



Având în vedere art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,

în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi al art. 66 din Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Articol unic. - (1) Se aprobă Schema de ajutor de stat de stat regional privind valorificarea resurselor regenerabile de energie, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

(2) Acordarea ajutorului de stat în conformitate cu schema de ajutor de stat prevăzută la alin. (1) se face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat prevăzute în Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor naţionale pentru investiţii regionale.

PRIM-MINISTRU

CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemnează:

Ministrul economiei şi finanţelor,

Varujan Vosganian

Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale,

Ovidiu Ioan Silaghi

Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,

Attila Korodi

ANEXA

SCHEMĂ   DE  AJUTOR   DE   STAT   REGIONAL

privind valorificarea resurselor regenerabile de energie

I. Introducere

Art. 1. - Prezentul act instituie o schemă transparentă de ajutor de stat regional pentru investiţii, denumită Schemă de ajutor de stat regional privind valorificarea resurselor regenerabile de energie, prin care se urmăreşte promovarea coeziunii economice şi sociale între România şi Uniunea Europeană şi îmbunătăţirea calităţii vieţii locuitorilor prin promovarea dezvoltării durabile şi a investiţiilor în regiunile din România. In conformitate cu Harta naţională a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-2013, întreg teritoriul României este eligibil pentru ajutor de stat regional potrivit prevederilor art. 87(3)(a) din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.

Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de stat regionale pentru investiţii în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat prevăzute în Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.628/20061) pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor naţionale pentru investiţii regionale (denumit în continuare Regulament).

(2)  Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu următoarele:

a) Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice"2) (denumit în continuare POS CCE);

b)  Harta naţională a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-20133);

c) Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană4).

(3)  De asemenea, schema contribuie la implementarea prevederilor specifice valorificării surselor regenerabile de energie din următoarele reglementări comunitare şi naţionale, precum şi strategii şi politici naţionale:

a)   Directiva 2001/77/CE privind promovarea energiei electrice produse din resurse regenerabile pe piaţa internă de energie5);

b)  Comunicarea Comisiei către Consiliu şi Parlamentul European privind Foaia de parcurs în ceea ce priveşte energia regenerabilă - energie regenerabilă în secolul XXI - costrucţia unui viitor mai durabil6);

c)  Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare7);

d) Legea nr. 199/2000 privind utilizarea eficientă a energiei, republicată8);

e)  Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007 privind aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-20209);

f)  Hotărârea Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea producţiei de energie electrică din surse regenerabile de energie, cu modificările ulterioare10);

g) Hotărârea Guvernului nr. 1.535/2003 privind aprobarea Strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie11);

h) Hotărârea Guvernului nr. 1.877/2005 pentru aprobarea Planului naţional de acţiune privind schimbările climatice (PNASC)12).

II. Obiectivul schemei

Art. 3. - (1) Obiectivul schemei îl constituie sprijinirea finanţării acordate operatorilor economici pentru realizarea investiţiilor iniţiale în vederea valorificării resurselor regenerabile de energie (sursele solare, sursele eoliene, hidroenergetice pentru sisteme cu putere instalată <10MW, biomasa, sursele geotermale, energia valurilor, biogazul, gazele rezultate din fermentarea deşeurilor - gazul de depozit, gazul de fermentare a nămolurilor în instalaţii de epurare a apelor uzate) pentru producerea de energie electrică şi termică, ceea ce va contribui la dezvoltarea regională durabilă a României, stimularea dezvoltării economice şi creşterea coeziunii sociale a regiunilor în care sunt implementate.

(2) Realizarea investiţiilor în cadrul schemei va avea ca efect:

a) crearea de locuri de muncă;

b)  încurajarea folosirii invenţiilor şi inovaţiilor în domeniul tehnologiilor de producere şi de consum al energiei electrice din surse regenerabile, precum şi achiziţionarea de echipamente specifice inovative;

c)  limitarea emisiilor de gaze cu efect de seră, cu influenţe pozitive asupra dezvoltării durabile.

III.  Necesitatea implementării schemei

Art. 4. - (1) Prezenta schemă este elaborată în contextul implementării strategiei de dezvoltare durabilă a României. Obiectivele acesteia sunt în concordanţă cu Strategia Lisabona, Carta verde pentru „Strategia europeană pentru energie durabilă, competitivă şi sigură", cu documentul „An Energy Policy for Europe", Protocolul de la Kyoto la Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice (UNFCCC), Protocolul de la Goteborg, precum şi cu actele normative prevăzute la art. 2 alin. (3).

(2) Dezvoltarea regională durabilă se va realiza prin sprijinirea investiţiilor pentru valorificarea resurselor regenerabile de energie în conformitate cu prevederile operaţiunii prevăzute de domeniul major de intervenţie 2 „Valorificarea resurselor regenerabile de energie pentru producerea energiei verzi" din cadrul axei prioritare 4 „Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării în contextul combaterii schimbărilor climatice" a POS CCE.

1)  Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006, publicat în J.O. L 302 din 1 noiembrie 2006.

2)  Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei C(2007) 3.472 din 12 iulie 2007.

3)  Harta naţională a ajutoarelor de stat cu finalitate regională, aprobată pentru perioada 2007-2013 prin Decizia N 2/07, publicată în J.O. C 73 din 30 martie 2007.

4) Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană, publicat în J.O. L 157 din 21 iunie 2005 şi în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 1 iunie 2005.

5)  Directiva 2001/77/EC, publicată în J.O. 283 din 27 octombrie 2001.

6)  COM (2006)848 final, 10 ianuarie 2007.

7)  Legea nr. 13/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007.

8)  Legea nr. 199/2000, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 954 din 27 noiembrie 2006.

9)  Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 19 noiembrie 2007.

10)  Hotărârea Guvernului nr. 443/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 24 aprilie 2004.

11)  Hotărârea Guvernului nr. 1.535/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 7 ianuarie 2004.

12)  Hotărârea Guvernului nr. 1.877/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 6 februarie 2006.

(3) In Noua Politică Energetică a UE, Comisia Europeană şi-a asumat ca obiectiv, printre altele, creşterea ponderii surselor regenerabile de energie, de la mai puţin de 7% în anul 2005 la 20% din totalul consumului final de energie al UE până în 2020. Mergând în întâmpinarea acestui obiectiv, România şi-a propus, în cadrul axei prioritare 4 a POS CCE şi în cadrul Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020, ca ponderea energiei electrice produse din aceste surse în totalul consumului brut de energie electrică13) să fie de 33% în anul 2010, 35% în anul 2015 şi 38% în anul 2020; de asemenea, 11% din consumul intern brut de energie14) va fi asigurat din surse regenerabile în anul 2010.

(4)  In conformitate cu Comunicarea Comisiei Europene privind   promovarea   surselor   regenerabile   de   energie15), exceptând centralele hidroelectrice mai mari de 10MW, costurile de producere a energiei electrice în unităţi ce utilizează surse regenerabile sunt în prezent superioare celor aferente utilizării combustibililor fosili.

(5) Ca urmare, având în vedere obiectivele prevăzute la alin. (3), stimularea investiţiilor în unităţi energetice în vederea utilizării surselor regenerabile de energie este absolut necesară şi trebuie susţinută inclusiv prin surse financiare care reprezintă ajutor de stat.

Art. 5. - (1) România dispune de un potenţial ridicat de resurse regenerabile de energie (tabelul nr. 1), care în prezent este insuficient valorificat, având în vedere şi costurile destul de ridicate pentru realizarea instalaţiilor.

Tabelul nr. 1: Potenţialul naţional al surselor regenerabile16)

Sursa

Potenţial anual

Aplicaţie

Energie solară

60 PJ

1,2 TWh

Energie termică

Energie electrică

Energie eoliană (potenţial teoretic)

23 TWh

Energie electrică

Energie hidro, din care sub 10 MW

36 TWh

3,6 TWh

Energie electrică

Biomasă şi biogaz

318 PJ

Energie termică

Energie electrică

Energie geotermală

7 PJ

Energie termică

(2) In ultimii ani importurile de resurse primare de energie au înregistrat o creştere continuă, reprezentând circa o treime din totalul resurselor primare de energie17). Având în vedere faptul că se estimează că în 2015 dependenţa de importurile de resurse primare de energie va ajunge la aproximativ 50% din total, cu o creştere anuală de aproximativ 3%, este esenţială o mai bună valorificare a resurselor regenerabile de energie.

Art. 6. - Resursele regenerabile de energie pot înlocui combustibilii fosili şi pot conduce la diminuarea efortului financiar pentru achiziţionarea resurselor primare epuizabile (cărbune, gaze naturale, petrol), precum şi la atingerea standardelor de mediu prin diminuarea poluării (producerea de energie verde). Prin urmare, realizarea de investiţii pentru valorificarea acestor surse de energie contribuie la îmbunătăţirea competitivităţii în economie şi la dezvoltarea durabilă, având un impact pozitiv asupra dezvoltării regiunilor în care sunt implementate. Astfel, valorificarea resurselor regenerabile de energie va contribui la introducerea în sistemul economic a acestor zone. In plus, în zonele cu potenţial pentru producerea de energie regenerabilă vor creşte oportunităţile de angajare, fiind necesară forţă de muncă atât pentru instalarea, operarea şi întreţinerea capacităţilor de producere a energiei din RES, cât şi pentru producerea de echipamente necesare pentru producerea energiei.

Art. 7. - Pentru a duce la îndeplinire angajamentele asumate şi pentru a valorifica potenţialul surselor regenerabile de energie al României, Strategia de valorificare a surselor regenerabile de energie prevede pentru perioada 2003-2010 punerea în funcţiune de capacităţi noi de producere a energiei din surse regenerabile cu o putere instalată totală de circa 441,5 MW (energie electrică),  respectiv 3.274,64 mii tep (energie termică), iar pentru perioada 2011-2015 instalarea unei puteri totale de 798,0 MW (energie electrică), respectiv 3.527,7 mii tep (energie termică).

Art. 8. - Prezenta schemă va finanţa investiţii pentru construcţia şi modernizarea capacităţilor de producere a energiei electrice şi termice prin valorificarea resurselor regenerabile de energie: biomasă, micro-hidro (putere instalată < 10MW), solară, eoliană, geotermală, biocarburanţi. In cadrul schemei pot fi finanţate exclusiv proiectele care prevăd realizarea de investiţii iniţiale. Nu se acceptă proiecte care reprezintă, în fapt, simple investiţii de înlocuire sau reabilitare a unor active fixe existente.

IV. Domeniul de aplicare

Art. 9. - Schema de ajutor de stat se adresează operatorilor economici, întreprinderi mari, mijlocii şi mici, din toate sectoarele economice, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 10, care realizează investiţii iniţiale în oricare dintre cele 8 regiuni de dezvoltare ale României.

Art. 10. - (1) In cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru următoarele sectoare:

a) sectorul pescuitului şi acvaculturii;

b) sectorul construcţiilor de nave;

c) industria carboniferă;

d) industria siderurgică;

e) sectorul fibrelor sintetice;

f)   activităţile legate de producţia primară a produselor agricole prevăzute în anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunităţii Europene;

g) procesarea şi marketingul produselor agricole, inclusiv ale celor care imită sau substituie laptele sau ale produselor din lapte, în conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 1.898/8718);

13)  Consum de energie electrică - consumul brut de energie electrică, calculat astfel: producţia naţională de energie electrică, inclusiv cea produsă de autoproducători, la care se adaugă importurile şi se scad exporturile.

14)  Consumul intern brut de energie - consum intern brut de energie primară (producţie internă de energie primară, la care se adaugă importurile şi se scad exporturile şi buncărajul, acesta din urmă cuprinzând cantităţile de combustibili livrate navelor maritime pe apele exterioare, indiferent de pavilion).

15) Sursa: Comisia Europeană - DGTREN, decembrie 2005.

16)  Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007.

17)  Institutul Naţional de Statistică.

18)  Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87, publicat în J.O. L 182 din 3 iulie 1987.

h) dezvoltarea (promovarea) imobiliară - cod CAEN 411;

i) fabricarea armamentului şi muniţiei - cod CAEN 254 şi fabricarea vehiculelor militare de luptă - cod CAEN 304.

(2) In cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru următoarele obiective:

a)  susţinerea financiară a activităţilor de export către terţe ţări sau către state membre, legată direct de cantităţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie ori pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;

b)    utilizarea preferenţială a produselor naţionale în detrimentul produselor importate;

c)  achiziţionarea de echipamente de transport în sectorul transportului.

(3) De asemenea, în cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru proiectele de investiţii cofinanţate din Programul Operaţional Regional şi Programul Naţional de Dezvoltare Rurală şi pentru activitatea economică aferentă codului CAEN Rev. 2 - 1101 („Distilarea, rafinarea şi mixarea băuturilor alcoolice").

V. Definiţii

Art. 11. - In sensul prezentei scheme, expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:

a) întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) - întreprinderile care se încadrează în definiţia IMM-urilor conform anexei nr. I la Regulamentul CE nr. 70/200119) pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutorului de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;

b)  întreprindere mare - orice întreprindere care nu se încadrează în definiţia IMM-urilor, conform lit. a);

c)  investiţia iniţială - o investiţie în active corporale şi necorporale legată de crearea unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente, diversificarea producţiei unei unităţi prin realizarea de produse noi, suplimentare, schimbarea fundamentală a procesului global de producţie al unei unităţi existente. Achiziţionarea de acţiuni sau părţi sociale emise de către o întreprindere nu constituie investiţie iniţială;

d)   începerea lucrărilor - fie începerea lucrărilor de construcţii, fie primul angajament care creează obligaţii juridice de comandă a echipamentelor, dacă acesta este anterior, excluzând studiile de fezabilitate preliminare, în conformitate cu prevederile cuprinse în Regulament;

e)  costuri eligibile - costurile legate de investiţia iniţială, respectiv costurile cu active corporale şi active necorporale;

f) active corporale - terenuri, construcţii, utilaje sau instalaţii;

g)   active necorporale - transferul de tehnologie prin achiziţionarea de patente, licenţe, know-how sau informaţii tehnice nepatentate;

h) intensitatea ajutorului de stat în echivalent subvenţie brută - valoarea actualizată a ajutorului, exprimată ca procent din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale investiţiilor20);

i) rata de actualizare - rata de referinţă calculată conform Comunicării Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă si de scont21);

j) administrator al schemei - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia generală politică energetică, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritară 4 „Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării, în contextul combaterii schimbărilor climatice" din POS CCE;

k) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de management pentru POS CCE.

VI.  Beneficiarii

Art. 12. - (1) Potenţialii beneficiari pot fi întreprinderi mari, mijlocii sau mici.

(2) Beneficiarii pot depune proiecte individual.

Art. 13. - Criteriile de eligibilitate a beneficiarilor sunt următoarele:

1. este înregistrat ca societate comercială în România potrivit legislaţiei în vigoare;

2. nu se află în dificultate în conformitate cu Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate22);

3. nu are datorii la stat privind plata taxelor şi altor contribuţii la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, bugete speciale şi bugete locale, inclusiv privind obligaţiile de plată privind reeşalonările, conform legislaţiei naţionale în vigoare;

4.  demonstrează că deţine resursele financiare necesare pentru implementarea proiectului;

5. în cazul în care acesta este/a fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurenţei sau a Comisiei Europene, rămasă definitivă şi irevocabilă, ajutorul ilegal şi/sau utilizat abuziv trebuie să fi fost recuperat integral, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 659/199923) şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/200624) privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007;

6.  să justifice necesitatea finanţării proiectului prin ajutor de stat;

7.  îndeplineşte şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

Art. 14. - Numărul maxim estimat de beneficiari este de 300.

VII.  Condiţii de eligibilitate a proiectelor

Art. 15. - (1) In cadrul schemei pot fi finanţate exclusiv proiectele care prevăd realizarea de investiţii iniţiale.

(2) Condiţiile de eligibilitate ale proiectelor sunt următoarele:

1. Scopul şi obiectivele proiectului propus sunt în conformitate cu obiectivele operaţiunii prevăzute în axa prioritară 4 „Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării în contextul combaterii schimbărilor climatice" a POS CCE, domeniul major de intervenţie 2 „Valorificarea resurselor regenerabile de energie pentru producerea energiei verzi, inclusiv obiectivele Strategiei Energetice a României 2007-2020".

19)  Regulamentul CE nr. 70/2001, publicat în J.O. L 10 din 13 ianuarie 2001.

20)  Intensitatea se calculează ţinând cont de valoarea totală a sprijinului financiar public acordat pentru realizarea proiectului, care se poate acorda din surse comunitare, naţionale sau locale; toate cifrele utilizate vor fi cele cărora nu li s-au aplicat deduceri fiscale sau alte taxe.

21)  Comunicarea Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont, publicată în J.O. C 14 din 19 ianuarie 2008.

22)  Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în J.O. C 244 din 1 octombrie 2004.

23)  Regulamentul Consiliului (CE) nr. 659/1999, stabilind regulile de aplicare a art. 93 din Tratatul CE, publicat în J.O. L 083 din 27 martie 1999.

24)  Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.042 din 28 decembrie 2006.

2.  Proiectul este implementat pe teritoriul României.

3.  Activităţile proiectului nu au fost finanţate şi nu sunt finanţate în prezent din alte fonduri publice, cu excepţia studiilor preliminare (studiul de prefezabilitate, analiza geo-topografică, studiul pentru evaluarea potenţialului, studiul de fezabilitate, proiectul tehnic, detaliile de execuţie etc).

4.  Proiectul respectă reglementările naţionale şi comunitare privind protecţia mediului, achiziţiile publice, informarea şi publicitatea şi egalitatea de şanse.

5. In cadrul proiectului nu trebuie să se fi efectuat activităţi care să semnifice „începerea lucrărilor".

6. Proiectul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

VIII.  Durata

Art. 16. - Prezenta schemă se aplică până la data de 31 decembrie 2013.

IX.  Bugetul schemei

Art. 17. - (1) Bugetul total estimat alocat al schemei este de 200.000.000 euro (echivalent în lei), din care 169.700.000 euro (echivalent în lei) reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regională şi 30.300.000 euro (echivalent în lei) reprezintă fonduri de cofinanţare publică asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor, şi este defalcat estimativ pe ani astfel:

Tabelul nr. 2: Bugetul total estimat al schemei

                         - mil. euro -

An

Total (fonduri comunitare şi fonduri publice naţionale)

2008

20,9

2009

30,6

2010

39,7

2011

41,4

2012

35,8

2013

31,6

(2) Derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 80/2008 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind deschiderea şi funcţionarea conturilor pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile şi a fondurilor de la bugetul de stat, în cadrul obiectivului convergenţă.

X. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat

Art. 18. - Măsurile de sprijin acordate întreprinderilor pentru realizarea de investiţii iniţiale constau în alocarea unor sume nerambursabile din fonduri comunitare şi naţionale.

Art. 19. - Sumele vor fi acordate în mai multe tranşe în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului şi vor fi actualizate la valoarea lor din momentul acordării ajutorului. Actualizarea se va face utilizând rata de referinţă aplicabilă la data acordării ajutorului. Data acordării ajutorului este data semnării contractului de finanţare de către ambele părţi.

XI.  Valoarea maximă a finanţării (intensitatea ajutorului de stat)

Art. 20. - Intensitatea ajutorului de stat acordat nu poate depăşi:

a)   40% din totalul cheltuielilor eligibile, în regiunea Bucureşti-Ilfov;

b) 50% din totalul cheltuielilor eligibile, în celelalte 7 regiuni de dezvoltare.

Art. 21. - Cu excepţia operatorilor economici din sectorul transporturilor, aceste intensităţi se majorează cu 20% în cazul întreprinderilor mici şi cu 10% în cazul întreprinderilor mijlocii.

Art. 22. - Diferenţa până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuţie financiară de cel puţin 30% din costurile eligibile, fie din resurse proprii, fie surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public25).

Art. 23. - Prezenta schemă nu se aplică proiectelor ale căror costuri totale depăşesc 50 milioane euro.

XII.  Cheltuielile eligibile

Art. 24. - In materia cheltuielilor eligibile se aplică prevederile Hotărârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale26), cu modificările şi completările ulterioare, atunci când acestea sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat.

Art. 25. - Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele categorii de cheltuieli cu investiţia iniţială:

a)  costul investiţiilor în active corporale - considerate integral, atât pentru întreprinderile mari, cât şi pentru întreprinderile mici/mijlocii;

b)   costul investiţiilor în active necorporale. In cazul întreprinderilor mici/mijlocii se ia în considerare costul integral al acestor investiţii, iar în cazul întreprinderilor mari aceste costuri nu pot fi admise decât până la o limită de 50% din cheltuielile eligibile totale ale proiectului.

Art. 26. - (1) In sensul prezentei scheme, investiţiile în „active corporale" privesc terenuri, construcţii, utilaje sau instalaţii.

(2) Costul de achiziţie a terenului este eligibil în procent de maximum 10% din cheltuielile totale eligibile ale proiectului.

Art. 27. -Activele achiziţionate trebuie să fie noi.

Art. 28. - Cheltuielile privind achiziţia de active corporale şi necorporale prin leasing nu sunt eligibile.

Art. 29. - Pentru a fi incluse în investiţia iniţială, activele necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a) să fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional;

b) să fie considerate active amortizabile;

c) să fi fost achiziţionate de la un terţ, în condiţii de piaţă;

d)  să fie incluse în categoria activelor proprii firmei şi să rămână în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional pentru o perioadă de cel puţin 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, sau 3 ani, în cazul IMM.

Art. 30. - (1) Toate costurile aferente investiţiei iniţiale vor fi considerate fără TVA.

(2) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului, sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnării sumelor rambursate.

25)  Exemplu de ajutor public: împrumuturi în condiţii preferenţiale, bonificaţii de dobândă, participări de capital din partea unei instituţii publice care nu îndeplinesc criteriul investitorului în economia de piaţă, garanţii publice care conţin elemente de ajutor de stat, ajutoare de minimis.

26)  Hotărârea Guvernului nr. 759/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 1 august 2007.

XIII.   Necesitatea ajutorului de stat şi a menţinerii investiţiei

Art. 31. - (1) Ajutorul de stat regional pentru investiţii nu poate fi acordat în cadrul prezentei scheme decât dacă, înaintea începerii lucrărilor, beneficiarul a prezentat o cerere în acest scop şi dacă autoritatea responsabilă de administrarea schemei a confirmat ulterior în scris că, sub rezerva unei verificări mai detaliate, proiectul îndeplineşte în principiu condiţiile de eligibilitate stabilite în schemă înaintea începerii lucrărilor27).

(2) In situaţia în care lucrările încep anterior îndeplinirii condiţiilor stabilite la alin. (1), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor.

Art. 32. - Investiţia realizată cu sprijin financiar în cadrul schemei de ajutor de stat trebuie menţinută în regiunea beneficiară pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la data finalizării lucrărilor, în cazul întreprinderilor mari, sau 3 ani, în cazul IMM. Această regulă nu împiedică înlocuirea instalaţiilor sau echipamentelor uzate moral în decursul acestei perioade de 5 ani (respectiv 3 ani) din cauza schimbărilor tehnologice rapide, cu condiţia ca activitatea economică să se desfăşoare în continuare în regiunea în cauză pe o durată egală cu perioada minimă prevăzută28).

XIV.  Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat

Art. 33. - Pentru acelaşi beneficiar, plafonul maxim al intensităţii ajutorului de stat stabilit prin prezenta schemă trebuie respectat când, pentru aceleaşi costuri eligibile, ajutorul se acordă în cadrul mai multor scheme sau în combinaţie cu un ajutor ad-hoc, indiferent de faptul că finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.

Art. 34. - Ajutorul de stat acordat în cadrul schemei nu poate fi cumulat cu un ajutor de minimis acordat în baza legislaţiei privind ajutorul de minimis în vigoare la momentul acordării acestuia, raportat la aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depăşeşte intensitatea brută maximă admisibilă prevăzută în prezenta schemă.

XV.  Modalitatea de derulare a schemei

Art. 35. - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia generală politică energetică, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritară 4 „Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării în contextul combaterii schimbărilor climatice" din POS CCE este autoritatea responsabilă cu administrarea prezentei scheme, sub coordonarea Autorităţii de management pentru POS CCE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, urmând să asigure derularea acesteia şi fiind răspunzător pentru buna ei desfăşurare.

Art. 36. - (1) Procedura de implementare şi derularea schemei se desfăşoară după cum urmează:

1.  lansarea cererilor de propuneri de proiecte;

2.  primirea şi înregistrarea cererii de finanţare;

3.   verificarea conformităţii administrative a cererii de finanţare şi a existenţei documentelor însoţitoare: numai propunerile de proiecte care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;

4.   verificarea eligibilităţii propunerilor de proiecte şi a beneficiarilor: numai propunerile de proiecte care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare; transmiterea către beneficiar a acordului de principiu că sunt îndeplinite condiţiile de eligibilitate ale schemei, potrivit art. 31 alin. (1);

5. evaluarea tehnică şi financiară a proiectelor;

6. selecţia proiectelor;

7. întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;

8.  derularea proiectelor şi rambursarea cheltuielilor: plăţile se efectuează de către Unitatea de plată a POS CCE, numai pe bază de documente justificative, după aprobarea cererii de rambursare;

9. efectuarea monitorizării pe durata derulării proiectelor;

10.  finalizarea proiectelor: plata finală se face în baza documentaţiei prezentate în conformitate cu prevederile contractuale;

11. efectuarea monitorizării după implementarea proiectelor, pe o perioadă de 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, şi pe o perioadă de 3 ani, în cazul IMM.

(2) Pentru a beneficia de ajutorul acordat conform prezentei scheme, operatorul economic va depune la Ministerul Economiei şi Finanţelor, adresată organismului intermediar pentru energie, o cerere de finanţare corespunzătoare operaţiunii prevăzute în art. 4 alin. (2) din schema însoţită de documentele necesare solicitate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului.

(3)   Conţinutul cererii de finanţare şi al documentelor însoţitoare, descrierea detaliată a etapelor prevăzute în alin. (1), criteriile de selecţie, precum şi celelalte condiţii necesare pentru implementarea schemei sunt stabilite în cererea de propuneri de proiecte şi în Ghidul solicitantului, corespunzătoare operaţiunii prevăzute la art. 4 alin. 2). Cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, corespunzătoare operaţiunii, vor fi publicate pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor, la adresele http://oie.minind. ro şi http://amposcce. minind. ro

Art. 37. - Data de la care se pot depune cererile de finanţare şi documentele justificative la Ministerul Economiei şi Finanţelor - organismul intermediar pentru energie va fi anunţată la lansarea cererii de propuneri de proiecte, pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor - organismul intermediar pentru energie: http://oie.minind.ro

27) In conformitate cu art. 5 alin.(1) din Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006.

28) In conformitate cu art. 4 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006.

XVI. Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat

Art. 38. - In vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 994/199829), furnizorul de ajutor de stat aplică prevederile referitoare la procedura de pregătire a notificării şi informării prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.

Art. 39. -Textul schemei, precum şi textul actului normativ pentru aprobarea schemei se publică integral pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor, la adresele http://amposcce. minind.ro şi http://oie. minind. ro

Art. 40. - Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa nr. 1 la Regulament, în vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la implementarea schemei. Aceste informaţii se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Art. 41. - Furnizorul de ajutor de stat va monitoriza respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun.

Art. 42. - Beneficiarii sunt obligaţi să raporteze în conformitate cu prevederile contractului de finanţare stadiul realizării lucrărilor de investiţii până la finalizarea proiectului, precum şi să furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea organismului intermediar pentru energie, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare prevăzut în anexa la Ghidul solicitantului.

Art. 43. - (1) Furnizorul de ajutor de stat se asigură că investiţiile vor fi menţinute în regiune pe o perioadă de 5 ani de la finalizarea acestora, în cazul întreprinderilor mari, sau 3 ani, în cazul IMM.

(2) In situaţia în care constată nerespectarea condiţiei prevăzute la alin. (1), precum şi a tuturor celorlalte condiţii prevăzute în prezenta schemă, furnizorul de ajutor de stat va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare şi naţionale în vigoare.

Art. 44. - (1) Furnizorul de ajutor de stat şi administratorul schemei sunt obligaţi să păstreze toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor,30) dar nu mai puţin de 3 ani de la închiderea oficială sau parţială a POS CCE, pentru a stabili dacă sunt respectate toate condiţiile de exceptare prevăzute de Regulament.

(2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul schemei31), toate documentele necesare şi să ţină o evidenţă specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, a unor scheme de minimis sau alte ajutoare de stat prin care s-a finanţat investiţia în cauză, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţii privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum şi baza legală prin care acestea au fost acordate.

Art. 45. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitată cu privire la prezenta schemă de ajutor de stat.

Art. 46. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o raportare anuală cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/200732) pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/200433) cu privire la implementarea Regulamentului Consiliului (CE) nr. 659/1999 referitor la aplicarea art. 93 al Tratatului CE.

Art. 47. -Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 41, 43, 45 şi 46.

29) Regulamentul (CE) nr. 994/1998 cu privire la aplicarea art. 92 şi 93 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene pentru anumite categorii de ajutoare orizontale, publicat în J.O. L 142 din 14 mai 1998.

30),31) Data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei va fi publicată pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor.

32)  Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.

33)  Regulamentul Comisiei (CE) nr. 794/2004, publicat în J.O. L 140 din 30 aprilie 2004.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 750/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 750 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu