HOTARARE Nr.
669 din 24 mai 2006
privind aprobarea Strategiei
nationale de incluziune sociala a tinerilor care parasesc sistemul de protectie
a copilului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 479 din 2 iunie 2006
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTĂRÂRE Bucuresti, 24 mai 2006. Nr. 669
privind aprobarea Strategiei nationale de incluziune sociala a
tinerilor care parasesc sistemul de protectie a copilului
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Strategia naţională de
incluziune socială a tinerilor care părăsesc sistemul de protecţie a copilului, pentru perioada
2006-2008, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul educaţiei şi cercetării,
Anton Anton,
secretar de stat
Ministrul sănătăţii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ*)
STRATEGIA NAŢIONALĂ DE INCLUZIUNE SOCIALĂ A
TINERILOR CARE PĂRĂSESC SISTEMUL DE PROTECŢIE A COPILULUI
Argument
Integrarea tinerilor în societate
şi în viaţa activă, precum şi folosirea optimă a potenţialului lor reprezintă
elemente esenţiale pentru reducerea riscului excluziunii sociale şi pentru
ajungerea la o creştere durabilă a oricărei societăţi. Rezolvarea problematicii
specifice tinerilor care părăsesc sistemul de protecţie a copilului necesită o
intervenţie imediată, constituind o prioritate a Programului de Guvernare
pentru perioada 2005-2008.
Astfel, este nevoie de o abordare integrată la nivel
naţional, printr-o Strategie Naţională care include Planul de Măsuri de
Incluziune Socială a tinerilor care încetează să mai beneficieze de ocrotire,
în baza normelor legale de protecţie acordată copiilor instituţionalizaţi. Strategia
naţională de incluziune socială a tinerilor care părăsesc sistemul de protecţie
a copilului, numită în continuare Strategie,
se fundamentează pe valorile şi principiile de
bază ale politicilor sociale şi vizează, pe termen mediu şi lung, stimularea
responsabilităţii şi solidarităţii mediului comunitar menit să susţină
incluziunea socială a acestor tineri.
In elaborarea şi implementarea politicilor, acţiunea
guvernamentală se bazează pe principiile şi orientările formulate în
documentele Uniunii Europene la care România aderă, cu deosebire a celor
referitoare la standardele umanitare, în sensul aplicării unor „strategii de
protejare a copiilor şi tinerilor instituţionalizaţi", conform Programului
de guvernare 2005-2008, Cap. 3 - Integrarea Europeană şi Cap.7 - Politica de protecţie
socială.
Capitolul I:
Context general
1. Dimensiunea statistică şi tendinţele fenomenului
Dezagregarea familială cauzată şi urmată de sărăcie, ca
şi insuficienta dezvoltare a sistemului de servicii sociale comunitare au
generat o creştere a variatelor riscuri la care sunt expuşi mai ales copiii si
tinerii: violenţa în familie şi în comunitate, abandonul şcolar, cerşetoria,
consumul de droguri şi alcool, traficul de persoane.
Copiii instituţionalizaţi necesită o atenţie specială,
ei fiind privaţi de sprijinul mediului familial natural. La împlinirea vârstei
de 18 ani, dacă nu-şi continuă studiile, obligaţiile sistemului legal de
ocrotire a copilului încetează, tânărul trebuind să-şi asume responsabilităţile
vieţii adulte. Anual, cca. 5.000 de tineri urmează să părăsească sistemul de
ocrotire şi să se integreze în viaţa socială şi profesională.
La începutul anului 2005, se aflau în sistemul de
ocrotire 32.821 de copiii, între care o pondere importantă o reprezintă cei cu
vârste cuprinse între 14 şi 17 ani, respectiv 12.247 copii şi 5.983 copii de 18
ani şi peste. Procentul mai scăzut al copiilor de vârstă mică este o dovadă a
faptului că măsurile alternative la instituţionalizare au început să
funcţioneze prin dezvoltarea serviciilor de îngrijire a copiilor aflaţi în
dificultate în familii substitutive (asistenţi maternali, rude până la gradul IV inclusiv).
Numărul copiilor instituţionalizaţi a scăzut în
perioada 2000 - ianuarie 2005, de la 57.181 la 32.821, din care mai mult de
jumătate au vârste peste 14 ani, urmând ca în următorii patru ani
aproximativ 4.500 -5.000 de copiii să părăsească anual sistemul de protecţie. Cca. 6.600 de tineri cu vârste până în 26 ani urmează o formă de
învăţământ şi se află în continuare în sistemul de protecţie socială.
Ca nivel de instrucţie, 4,57% dintre copiii şi tinerii
din sistemul de ocrotire socială au absolvit sau sunt cuprinşi în învăţământul
primar, 50,5% - învăţământul gimnazial, 26,08 - cel profesional, 13,17 -
învăţământul liceal,
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
5,38% sunt neşcolarizaţi, 0,27% au abandonat şcoala şi
0,02% sunt cuprinşi sau au absolvit învăţământul universitar. Ca şi calificare,
cei mai mulţi dintre tinerii din sistemul de protecţie, cu vârste cuprinse
între 14 şi 18 ani, sunt orientaţi cu precădere spre confecţii, tâmplărie,
mecanică, construcţii şi alimentaţie publică.
Aceşti tineri sunt o categorie vulnerabilă, expusă
riscului excluderii sociale şi marginalizării, deoarece nu au locuinţă şi nici
posibilităţi de închiriere sau de cumpărare, întâmpină greutăţi la angajare,
fiind expuşi şomajului, nu au mijloace proprii de subzistenţă şi cad adesea
victime ale criminalităţii.
2. Cadrul normativ naţional
Reglementări legislative cu privire la protecţia
socială a categoriilor de populaţie defavorizate, cu referiri speciale la
tineri, inclusiv la tinerii instituţionalizaţi au fost promovate, astfel:
Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor
pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi
completările ulterioare, prevede măsurile pentru
realizarea strategiilor şi politicilor elaborate în vederea protecţiei
persoanelor supuse riscului de şomaj, al asigurării unui nivel ridicat de
ocupare şi adaptare a forţei de muncă la cerinţele pieţei muncii. Agenţia
Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă dezvoltă servicii gratuite finanţate
din bugetul asigurărilor pentru şomaj, în domeniul informării şi consilierii
profesionale, al medierii muncii şi al formării profesionale.
Prin Normele Metodologice de Aplicare a Legii nr. 116/2002 privind prevenirea şi combaterea marginalizării
sociale, aprobate prin HG 1.149/2002, se creează importante instrumente de sprijin pentru tinerii care
părăsesc centrele de plasament, şi care reprezintă un grup ţintă prioritar, dar
şi pentru alte grupuri defavorizate, astfel:
a) măsurile de garantare a accesului la un loc de
muncă.
Măsurile se realizează de ANOFM, prin încheierea unor
contracte de solidaritate, pe o durată de până la 2 ani, dar nu mai puţin de un
an, în baza cărora tinerii cu vârste cuprinde între 16 şi 25 de ani aflaţi în
dificultate şi confruntaţi cu riscul excluderii profesionale, beneficiază de un
acompaniament social personalizat. Acompaniamentul social se realizează prin
consiliere profesională şi mediere din partea personalului specializat al
Agenţiei, urmate de plasarea în muncă la angajatorii de inserţie cu care
agenţiile judeţene încheie convenţii.
b) măsurile de garantare a accesului la o locuinţă
(persoane în vârstă de până la 35 de ani, aflate în imposibilitatea
achiziţionării unei locuinţe prin forţe proprii).
Este o sarcină a consiliilor judeţene care, în
limita fondurilor constituite în acest scop, trebuie să asigure, pe o listă a
priorităţilor, fie acoperirea avansului pentru dobândirea unei locuinţe, fie
suportarea chiriei pentru o perioadă de până la 3 ani pentru o locuinţă
închiriată. Fondurile vor fi constituite în principal din sume stabilite anual
prin legea bugetului de stat.
c) garantarea accesului la asistenţă de sănătate
pentru tinerii din familiile beneficiare de venit minim garantat. Aceasta se va face prin plata de către
Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei - MMSSF - a contribuţiei
de asigurări sociale de sănătate. Personalul medical din unităţile de asistenţă
de sănătate publică este obligat să acorde pentru această categorie de
asiguraţi asistenţă medicală de urgenţă şi curativă.
d) garantarea accesului la educaţie, prin acordarea
de burse pentru continuarea studiilor tinerilor care frecventează forme de
învăţământ preuniversitar şi universitar, condiţionate de frecventarea
cursurilor şi obţinerea haremurilor de promovare, proveniţi din centrele de
plasament şi din familiile care îndeplinesc condiţiile de acordare a venitului
minim garantat.
e) acces gratuit în tabere de odihnă sau instruire
pentru tinerii beneficiari de burse pentru
continuarea studiilor.
f) participanţii la programele de alfabetizare,
selectaţi conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării - MEDC - pot beneficia de burse de
alfabetizare stabilite şi plătite de consiliile locale.
Potrivit prevederilor Legii
nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, beneficiază de alocaţie de stat şi tinerii în vârstă de peste 18
ani, până la terminarea cursurilor învăţământului liceal, profesional,
organizate în condiţiile legii. Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi
completările ulterioare permite ca tinerii singuri
sau din familii sărace să poată beneficia de ajutoare sociale chiar din prima
perioadă, după părăsirea centrelor de plasament, şi garantează un venit minim
corespunzător unui trai decent.
Legea nr. 208/1997 privind cantinele de ajutor social reglementează accesul la acest tip de serviciu social al
persoanelor cu venituri mici din grupuri de populaţie defavorizată.
Legea nr. 34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu
personalitate juridică, care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă
socială stimulează funcţionarea serviciilor
comunitare realizate în parteneriat între ONG-uri şi consiliile locale, prin
care se asigură acordarea de asistenţă socială, medicală, medico-socială şi
juridică familiilor cu mulţi copii, altor categorii de persoane defavorizate.
Legea nr. 47/2006 privind sistemul naţional de
asistenţă socială reglementează funcţionarea
compartimentelor de asistenţă socială ce vor fi create la nivelul Consiliilor
judeţene şi locale care asigură aplicarea politicilor de asistenţă socială în
domeniul protecţiei sociale a copilului, familiei, persoanelor singure,
persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap şi a oricărei persoane aflate în
nevoie.
Un Raport de monitorizare CASPIS, la 1 ianuarie 2005,
arată faptul că Planurile Judeţene Anti-Sarăcie şi de
Promovare a Incluziunii Sociale prevăd, în
38 dintre acestea, măsuri de suport
pentru tinerii postinstituţionalizaţi.
Toate programele destinate tinerilor
postinstituţionalizaţi se înscriu pe două coordonate principale: asigurarea unei locuinţe (în apartamente asistate,
centre de tranzit, adăposturi temporare, de noapte etc.) şi asigurarea unui loc de muncă. In privinţa spaţiului de
locuit, aproximativ o cincime dintre programe sunt de tipul adăposturilor, puţine programe fiind de tipul
locuinţelor asistate.
Pentru integrarea pe piaţa muncii, programele
întreprinse vizează, pe de o parte pregătirea şi formarea profesională a
tinerilor şi pe de alta, asistenţă în obţinerea efectivă a unui loc de muncă.
Programele de consiliere şi pregătire socio-profesională sunt de altfel cele
mai răspândite pe ansamblul tuturor programelor menţionate (36 din 82 programe
identificate). Acestea sunt desfăşurate fie în centre specifice de asistenţă şi
sprijin, fie prin planuri individuale de pregătire a tinerilor în instituţii.
Analiza distribuţiei pe regiuni a programelor destinate tinerilor
postinstituţionalizaţi evidenţiază că:
- Pe ansamblu, dar şi pe
tipuri de programe, cele mai multe sunt în regiunea Nord-Est, cu excepţia
locuinţelor asistate care sunt mai numeroase în Vest.
- In regiunea de Sud,
există mai multe programe de consiliere şi pregătire socio-profesională.
- In regiunea Nord-Vest,
există mai multe adăposturi temporare.
Aproape trei sferturi dintre programe sunt judeţene,
ponderea celor naţionale fiind extrem de redusă şi vizând angajarea în muncă
prin contractele de solidaritate conform Legii nr.1 16/2002. In cadrul
programelor judeţene, cele mai multe sunt de consiliere şi formare, iar în
cadrul programelor locale, cele mai multe sunt de tipul adăposturilor
temporare. Pe tipuri de programe rezultă că:
- Programele de asigurare a
locuirii - apartamentele sociale şi adăposturile temporare - sunt finanţate
preponderent din venituri proprii.
- Programele de consiliere
şi formare profesională sunt finanţate în egală măsură de la bugetul de stat şi
judeţean şi din venituri proprii.
- Finanţarea cheltuielilor
necesare realizării măsurilor de stimulare a angajatorilor, se face din bugetul
asigurărilor de şomaj.
- Celelalte programe au
surse de finanţare diverse, fără a fi preponderente unele sau altele.
La acestea se adaugă trei
programe încadrate la categoria persoanelor cu handicap şi constau în locuinţe
protejate destinate tinerilor de peste 18 ani cu handicap care părăsesc
instituţiile de protecţie.
Serviciile de protecţie a victimelor şi reintegrare
socială a infractorilor funcţionează potrivit prevederilor Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de
protecţie a victimelor şi reintegrare socială a infractorilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 129/2002 cu modificări ulterioare.
In cazul în care instanţa a aplicat minorului măsura
educativă a libertăţii supravegheate, dacă instanţa a impus obligaţia prestării
unei activităţi neremunerate într-o instituţie de interes public, serviciul are
obligaţia de a identifica o astfel de instituţie, cu care va încheia un
protocol de colaborare, stabilind condiţiile în care minorul va executa
obligaţia şi relaţiile între cei doi parteneri.
In cazul aplicării acestei măsuri, serviciul menţine
legătura permanentă cu familia minorului în vederea implicării acesteia în
procesul de reintegrare socială a minorului.
- Asistenţa şi
consilierea individuală/de grup (la cerere) în
ceea ce priveşte comportamentul social, de grup şi individual a următoarelor
categorii:
- persoanele aflate în supraveghere;
-persoanele condamnate la o pedeapsă
privativă de libertate, pe durata executării pedepsei, cu acordul
lor;
- liberaţii condiţionat.
Asistenţa - demers
specializat de acordare de ajutor de către o persoană specializată unei alte
persoane aflate în imposibilitatea momentană sau permanentă de a-şi rezolva
problemele, prin facilitarea accesului la resursele comunităţii.
Consilierea - metodă
care, prin utilizarea optimă a relaţiei interpersonale consilier-client,
facilitează cunoaşterea, dezvoltarea, acceptarea emoţională, maturizarea şi
mobilizarea optimă a resurselor personale în vederea formulării şi rezolvării
unor probleme specifice şi luării unor decizii.
- Iniţierea şi derularea de
programe de
resocializare a persoanelor condamnate menţinute în stare de libertate care au solicitat să participe la aceste programe, pentru
sprijinirea acestora în respectarea condiţiilor impuse de instanţa de judecată
şi pentru reintegrarea lor socială.
- Iniţierea şi derularea
unor programe speciale de reinserţie socială şi, după caz, de identificare a
locurilor de muncă disponibile, a locuinţelor, precum şi a unor cursuri de
calificare sau recalificare profesională, de care
pot beneficia, la cerere:
- persoanele condamnate la o
pedeapsă neprivativă de libertate;
- persoanele condamnate la pedeapsa închisorii, a căror
pedeapsă a fost graţiată total;
- persoanele liberate condiţionat/la termen;
- minorii care au săvârşit o faptă prevăzută de legea
penală, faţă de care a fost
înlăturată prin lege măsura educativă a internării într-un centru de reeducare.
- Derularea unor programe
de reinserţie socială pentru deţinuţi, o atenţie
deosebită fiind acordată minorilor şi tinerilor, în colaborare cu personalul de
specialitate în asistenţă şi consiliere din unităţile penitenciare.
- Intocmirea unor referate de evaluare
socio-familiala pentru persoanele aflate în
detenţie înainte de punerea lor în libertate.
- Acordarea de consiliere
psihologică sau alte forme de asistenţă, gratuit,
la cerere şi numai dacă organele judiciare au fost sesizate în legătură cu
comiterea faptei, victimelor următoarelor categorii de infracţiuni (art. 8 din
Legea 211/2004):
- tentativă la infracţiunile contra vieţii;
- anumite infracţiuni contra
integrităţii corporale sau sănătăţii;
- anumite infracţiuni privitoare la viaţa sexuală;
- infracţiune de rele tratamente aplicate minorului
(art. 303 Cod Penal, republicat cu modificările şi completările ulterioare);
- infracţiunile prevăzute de Legea nr. 678/2001
pentru prevenirea şi combaterea traficului de persoane, cu modificările şi
completările ulterioare.
In capitolul 26 - „Politica în domeniul justiţiei"
al Programului de Guvernare 2005-2008, se stabilesc drept obiective pentru
acest interval temporal "perfecţionarea competenţelor privind organizarea
şi funcţionarea sistemelor de executare a pedepselor în regim privativ de
libertate şi în regim de libertate, precum şi îmbunătăţirea funcţionării
acestor sisteme, inclusiv a serviciilor de probaţiune (devenite servicii de
protecţie a victimelor şi reintegrare socială a infractorilor) create în perioada
1997-2000, prin sporirea resurselor financiare şi umane alocate, prin formarea
acestora din urmă şi prin extinderea şi modernizarea programelor educative
privind subiecţii executării".
3. Programul de Guvernare 2005 - 2008
In Programul de Guvernare, la Cap. 7 Politica de
protecţie socială, o atenţie specială este acordată reformării sistemului de
protecţie a copilului Guvernul
României acţionează în vederea promovării şi
protejării drepturilor tuturor copiilor, indiferent de sex, apartenenţă etnică
şi socială, religie, opinie politică sau de alta natură, naţionalitate, rasă,
limbă, infirmitate, naştere sau situaţia copilului ori a părinţilor sau
tutorilor săi.
Guvernul României continuă reforma în domeniul
protecţiei copilului acţionând, cu prioritate, în direcţia integrării
sociale a copiilor şi tinerilor instituţionalizaţi, promovând măsuri de
integrare socială pentru tinerii instituţionalizaţi în vârstă de peste 18 ani,
în vederea integrării acestora în viaţa socială.
4. Cadrul normativ european
In Comunicatul Comisiei
Europene nr. 693/ 2005, privind răspunsul la preocupările tinerilor europeni şi
aplicarea Planului European pentru Tineret şi promovarea cetăţeniei
active, se subliniază că viitorul Europei depinde
tot mai mult de capacitatea acesteia de a oferi copiilor şi tinerilor o
societate favorabilă.
Adoptând în 2005 Pactul European pentru Tineret din
cadrul strategiei revizuite de la Lisabona, Consiliul
European a recunoscut faptul că integrarea tinerilor în societate şi în viaţa
activă, precum şi folosirea optimă a potenţialului lor reprezintă elemente
esenţiale pentru ajungerea la o creştere durabilă în Europa. Propunând Pactul European pentru Tineret, şefii
de stat şi de guvern din Franţa, Germania, Spania şi Suedia au identificat
patru teme principale: vulnerabilitatea tinerilor, necesitatea solidarităţii
intergeneraţionale într-o societate pe cale de îmbătrânire, necesitatea
îmbunătăţirii competenţelor tinerilor prin educaţie şi formare, necesitatea
coerenţei în aplicarea politicilor privind tinerii.
Strategia pentru Incluziune Socială conţine dimensiunea
„tineret", după cum precizează comunicatul nr. 33/ 2005 asupra Agendei
Sociale, şi ia în considerare Rezoluţia nr. 9.601/ 2004 a Consiliului European
privind măsurile de incluziune socială pentru tineri. Astfel, ameliorarea
situaţiei tinerilor celor mai vulnerabili, eradicarea sărăciei în rândul
copiilor şi promovarea iniţiativelor împotriva eşecului şcolar vor beneficia de o atenţie specială.
Un studiu lansat în 2005 de Comisia Europeană,
referitor la integrarea socială a tinerilor marginalizaţi, analizează
oportunitatea inserţiei lor pe piaţa muncii, autonomia şi participarea lor
activă în societate. Comisia încurajează angajamentul partenerilor sociali în
contribuţia la această iniţiativă, prin acţiuni comune în cadrul dialogului
social, invită angajatorii şi companiile să dea dovadă de responsabilitate
socială în domeniul inserţiei profesionale a tinerilor şi recunoaşte ca
prioritare pentru o cetăţenie activă activităţi precum participarea,
informarea şi voluntariatul.
Capitolul II:
Analiza operaţională
Puncte tari:
- Fundamentarea Strategiei
pe cercetări şi studii în domeniu
- Implicarea organizaţiilor
neguvernamentale în domeniu
- Sistem descentralizat de
protecţie a tinerilor, prin Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi
Protecţia Copilului
Puncte slabe:
- Comunicare ineficientă
între instituţiile responsabile în domeniu
- Inexistenţa unei baze de
date centralizate privind situaţia tinerilor
- Capacitate redusă de
prevenţie şi recuperare
- Număr redus de servicii
sociale în domeniu
- Insuficienţa resurselor
umane în domeniu
- Abordare punctuală şi
nesistematizată, fără viziune şi planificare globală
- Pregătire profesională inadecvată
a personalului din domeniu
- Dificultăţi în
implementarea legislaţiei în domeniu
- Monitorizare inedecvată a
stării de sănătate a acestor tineri
- Nivel scăzut de pregătire
a tinerilor pentru viaţa de familie
Oportunităţi:
- Prioritate guvernamentală
acordată protecţiei tinerilor
- Conştientizarea
problematicii specifice tinerilor
- Promovarea şi dezvoltarea
parteneriatului public-privat în furnizarea serviciilor sociale
- Disponibilitatea
organizaţiilor neguvernamentale
- Accesarea fondurilor
externe rambursabile şi nerambursabile
- Atitudine pozitivă a
tinerilor faţă de schimbare
- Promovarea politicilor
pentru integrarea socială şi profesională a tinerilor şi pentru o viaţă
independentă
Ameninţări:
- Riscul crescut de
marginalizare şi excludere socială a tinerilor
- Cronicizarea fenomenului
reprezentat de excluziunea socială
- Insuficienta dezvoltare a serviciilor sociale
alternative la instituţionalizare
- Lipsa mijloacelor
financiare necesare implementării programelor în domeniu
Capitolul III:
Principiile Strategiei
1. Principiul respectării demnităţii umane
2. Principiul egalităţii de şanse şi nediscriminării
3. Principiul solidarităţii
sociale
4. Principiul parteneriatului
5. Principiul transparenţei şi responsabilităţii
publice
6. Principiul subsidiarităţii
7. Principiul suportului social personalizat
8. Principiul abordării multidisciplinare
9. Principiul participării
şi al responsabilizării
10. Principiul libertăţii de a alege
Capitolul IV:
Scopul Strategiei
Strategia are ca scop principal constituirea unui cadru
legal şi instituţional în vederea susţinerii integrării sociale şi profesionale
a tinerilor care părăsesc sistemul de protecţie a copilului, precum şi
implementarea politicilor şi programelor de asistenţă socială destinate
asigurării dreptului acestora la o viaţă independentă şi demnă.
Capitolul V:
Grupul-ţintă
Grupul-ţintă al Strategiei este reprezentat de: tinerii
care provin din sistemul de protecţie a copilului; tinerii care la împlinirea
vârstei de 18 ani se află într-un centru de reeducare şi penitenciare pentru
minori; tinerii fără adăpost la împlinirea vârstei de 18 ani.
Capitolul VI:
Perioada de implementare
Strategia va fi implementată în perioada 2006-2008.
Capitolul VII:
Obiectivele generale
1. Crearea unui sistem coerent şi coordonat de
măsuri şi acţiuni care să asigure incluziunea socială a tinerilor definiţi în
grupul-ţintă.
2. Reducerea riscului
de marginalizare şi excluziune socială a tinerilor definiţi în grupul-ţintă.
3. Integrarea şi participarea activă în comunitate a
tinerilor definiţi în grupul-ţintă.
Capitolul VIII:
Obiectivele operaţionale
1.1 Imbunătăţirea cadrului
administrativ şi instituţional la nivel central şi local.
1.2 Imbunătăţirea, adaptarea şi armonizarea cadrului
legislativ cu incidenţă în domeniu.
1.3 Stabilirea unui sistem de finanţare pentru
dezvoltarea măsurilor de asistenţă socială a tinerilor.
1.4 Dezvoltarea resurselor umane în domeniu.
2.1 Pregătirea tinerilor în sistemul educaţiei formale
şi nonformale pentru viaţa socială activă în comunitate.
2.2 Asigurarea accesului la forme de pregătire
profesională adaptate cerinţelor pieţei forţei de muncă.
2.3 Asigurarea accesului nediscriminatoriu la pachetul
minim de servicii de îngrijire a sănătăţii, conform legii.
2.4 Promovarea acţiunilor de combatere a formelor de
violenţă, abuz şi trafic de persoane.
3.1 Facilitarea accesului la locuinţă.
3.2 Facilitarea accesului la un loc de muncă.
3.3 Intărirea capacităţii autorităţilor locale pentru
integrarea socială a tinerilor definiţi în grupul-ţintă.
Capitolul IX:
Monitorizarea şi evaluarea Strategiei
Indeplinirea obiectivelor operaţionale prevăzute în
Planul de Măsuri este monitorizată de fiecare autoritate responsabilă. In urma
evaluării stadiului de implementare a măsurilor şi acţiunilor concrete,
rezultatele monitorizării Strategiei se raportează semestrial
primului-ministru. Planul de Măsuri se revizuieşte anual, pe baza acestor
evaluări şi la propunerea autorităţilor responsabile.
Capitolul X:
Planul de Măsuri pentru aplicarea Strategiei
Obiectiv general 1: Crearea
unui sistem coerent şi coordonat măsuri şi acţiuni care să asigure de
incluziune socială a tinerilor definiţi în grupul-ţintă
Nr crt
|
OBIECTIV OPERAŢIONAL
|
MĂSURĂ CONCRETĂ
|
TERMEN
|
RESPONSABIL
|
1.
Imbunătăţirea cadrului administrativ şi instituţional la nivel
central şi local
|
1. Crearea în cadrul MMSSF a unui compartiment responsabil cu coordonarea implementării strategiei, elaborarea,
evaluarea şi monitorizarea politicilor de integrare socială a tinerilor
menţionaţi la grupul-ţintă.
|
Semestrul II 2006
|
MMSSF
|
2.Dezvottarea serviciului de deprinderi de viaţă independentă, în
cadrul fiecărei DGASPC, prin preluarea atribuţiilor specifice în elaborarea,
implementarea şi monitorizarea planului local de incluziune socială a
tinerilor definiţi în grupul-ţintă şi în vederea instituirii unui mecanism de
monitorizare pe o perioadă de 3 ani a acordării de locuinţe sociale şi
locuinţe pentru tineri, destinate închirierii.
|
2006
|
MMSSF, MAI, ANPDC, consiliile judeţene
|
3. Dezvoltarea unei baze de date privind situaţia tinerilor
definiţi la grupul-ţintă, precum şi evidenţa studiilor în domeniu.
|
Trimestrul IV 2006
|
MMSSF, INCSMPS, alte institute de cercetare, universităţi
|
Nr
crt
|
OBIECTIV OPERAŢIONAL
|
MĂSURĂ CONCRETĂ
|
TERMEN
|
RESPONSABIL
|
|
4. Crearea unui grup interministerial
consultativ, în scopul sincronizării programelor, a acţiunilor şi strategiilor sectoriale din domeniu.
|
Semestrul II 2006
|
MMSSF, MAI, MEdC, MS, MJ, MTCT, ANT, ANPF, ANES, ANPDC, ANOFM,
ANPH, CASPIS, GNI
|
5. Realizarea unor studii periodice de evaluare a dinamicii
procesului de incluziune socială a tinerilor definiţi la grupul-ţintâ.
|
Anual
|
MMSSF, MAI, MEdC, MS, MJ, MTCT, ANT, ANPF, ANES, ANPDC, ANOFM,
ANPH, CASPIS, GNI, INCSMPS
|
2.
Imbunătăţirea, adaptarea şi armonizarea cadrului legislativ cu
incidenţă în domeniu.
|
1. Modificarea şi completarea Legii 116/2002 privind prevenirea
şi combaterea marginalizării
sociale.
|
Trimestrul I 2007
|
MMSSF
|
2. Evaluarea legislaţiei actuale şi elaborarea
propunerilor de reglementări care să asigure asistenţa medicală curentă
pentru grupul ţintă
|
2007
|
MS,
CNAS
MMSSF
|
3. Includerea tinerilor definiţi în
grupul ţintă în Programe specifice din domeniul asistenţei medicale
comunitare şi, după caz, în Programele naţionale de sănătate.
|
2007
|
MS, CNAS
MMSSF
|
4. Modificarea Legii 119/1996 cu privire la actele de stare
civilă, cu modificările şi completările ulterioare.
|
Trimestrul III 2006
|
MMSSF, MAI
|
5. Modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a
Legii nr. 116/2002 privind combaterea marginalizării sociale, modificarea şi
completarea O.U.G. nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului
Naţional de solidaritate, aprobată cu modificări prin Legea nr.366/2001, cu
modificările ulterioare.
|
2006 -2007
|
MMSSF
|
6. Promovarea unui act normativ* privind înfiinţarea centrelor
protejate de inserţie socială a tinerilor definiţi la grupul-ţintă. * Condiţionat
de existenţa fondurilor necesare
|
2006
|
MMSSF
|
3.
Stabilirea unui sistem de
finanţare pentru dezvoltarea
măsurilor de asistenţă socială a tinerilor.
|
1. Evaluarea situaţiei existente a
sistemului de finanţare care să asigure continuitatea
serviciilor destinate tinerilor şi elaborarea proiectului bugetar prin
intermediul planurilor anuale de acţiune.
|
2006-2007
|
MAI, ANPDC,
ANPH, autorităţile locale
|
Nr crt
|
OBIECTIV OPERAŢIONAL
|
MĂSURĂ CONCRETĂ
|
TERMEN
|
RESPONSABIL
|
|
2. Elaborarea proiecţiilor
bugetare aferente implementării Planului de măsuri, prin
intermediul planurilor anuale de acţiune.
|
Permanent
|
Toate autorităţile publice implicate CASPIS, GNI
|
3. Atragerea resurselor financiare internaţionale prin
dezvoltarea de programe cu finanţare rambursabilă sau nerambursabilă,
necesare implementării Strategiei.
|
Permanent
|
MMSSF, MAI, MEdC, MS, MFP, MJ, MTCT, ANT, ANPF, ANES, ANPDC,
ANOFM, ANPH, CASPIS, GNI
|
4.
Dezvoltarea resurselor umane în domeniu
|
1. Dezvoltarea de programe de pregătire
continuă pentru personalul din sistemul de protecţie a copilului, respectiv a
tinerilor definiţi la grupul-ţintă, precum şi din sistemul
post-instituţionalizare.
|
2006-2008
|
MEdC, MMSSF, ANPDC, ANPH, autorităţile locale, ONG prin parteneriat
|
2. Pregătirea iniţială a voluntarilor care îşi desfăşoară
activitatea conform legii, în cadrul centrelor protejate de inserţie socială
a tinerilor.
|
2006-2008
|
MMSSF ANT, ANPH, ANPDC, ONG prin parteneriat
|
3. Promovarea cooperării între
instituţiile responsabile în domeniul social, la nivel local, în vederea
implementării măsurilor prevăzute în
Strategie.
|
2006-
|
MMSSF, MAI, CJ, MEdC, MS, MJ, MTCT, ANT, ANPF, ANES, ANPDC, ANOFM,
ANPH, CASPIS, prin structurile deconcentrate
|
Obiectiv general nr.2: Reducerea
riscului de marginatizare şi excluziune socială a tinerilor definiţi în grupul-ţintă.
Nr crt
|
OBIECTIV OPERAŢIONAL
|
MĂSURA CONCRETA
|
TERMEN
|
RESPONSABIL
|
1.
Pregătirea tinerilor în sistemul educaţiei formale şi nonformale
pentru viaţa socială activă în comunitate.
|
1. Elaborarea modulului special de formare a deprinderilor pentru
viaţa de familie şi integrarea socială, precum şi introducerea acestuia în
curriculum-ul şcolar.
|
Trimestrul III 2006
|
MEdC
|
2. Susţinerea financiară a furnizorilor privaţi de servicii
sociale, pentru dezvoltarea de proiecte care au ca scop participarea la viaţa
comunitară şi implicarea în forme asociative a tinerilor definiţi la
grupul-ţintă.
|
Permanent
|
MMSSF,
ANT,
MAI, autorităţile
locale
|
Nr crt
|
OBIECTIV OPERAŢIONAL
|
MĂSURA CONCRETA
|
TERMEN
|
RESPONSABIL
|
|
3. Coordonarea şi susţinerea financiar-logistică a proiectelor
care au ca scop promovarea abilităţilor artistice ale tinerilor definiţi la
grupul-ţintă şi asigurarea accesului nediscriminatoriu la sursele specifice din domeniul culturii.
|
Permanent
|
MEdC, MCC, ANT, autorităţile locale
|
4. Reglementarea modalităţilor de înscriere a tinerilor definiţi
în grupul-ţintă în formele învăţământului superior, prin alocarea resurselor
financiare din bugetele locale şi bugetele instituţiilor de învăţământ, pe
bază de protocol.
|
Trimestrul IV 2006
|
MEdC, ANPDC
|
5. Inscrierea tinerilor definiţi în grupul-ţintă, proveniţi
direct din sistemul educaţional, în baza de date a ANOFM ca persoane în
căutarea unui loc de muncă, în condiţiile legii.
|
2006-2008
|
ANOFM, ANPDC, autorităţile locale
|
2.
Asigurarea accesului la forme de pregătire profesională, adaptate
cerinţelor pieţei forţei de muncă.
|
1 .Elaborarea metodologiei de evaluare a cunoştinţelor generale,
precum şi a aptitudinilor şi abilităţilor profesionale, în vederea orientării
spre forme de pregătire corespunzătoare sau spre un loc de muncă.
|
2006
|
MMSSF,
ANPDC,
MEdC,
ANOFM,
universităţi
|
2. Inscrierea tinerilor definiţi în grupul-ţintă în forme de
pregătire şcolari şi profesională, prin încheierea de acorduri de colaborare
cu instituţiile şcolare locale, respectiv cu agenţii economici, cu avizul
inspectoratelor şcolare.
|
2006-2008
|
MEdC, ANOFM
|
3. Acordarea serviciilor de consiliere profesională şi orientarea
către meserii (profesii) cerute pe piaţa muncii.
|
Permanent
|
MMSSF, MEdC,
ANOFM, ANPDC
|
3.
Asigurarea accesului nediscriminatoriu la pachetul minim de
servicii de îngrijire a sănătăţii, conform legii
|
Facilitarea accesului la serviciile de sănătate prin asigurarea
continuităţii înregistrării tinerilor din grupul ţintă la un medic de
familie, de preferinţă la aceiaşi medici la care tinerii au fost luaţi în
evidenţă în perioada anterioară împlinirii vârstei de 18 ani.
|
2007-2008
|
MS CNAS MMSSF ANPDC
|
4.
Promovarea acţiunilor de
combatere a formelor de
violenţă, abuz şi trafic de
persoane
|
1. Informarea şi consilierea tinerilor din grupul-ţintă cu
privire la consecinţele actelor de violenţă, abuz şi
trafic de persoane.
|
2006-2008
|
ANPF,
ANES, ANPDC, ONG prin parteneriat, autorităţile
locale
|
Nr crt
|
OBIECTIV OPERAŢIONAL
|
MĂSURA CONCRETA
|
TERMEN
|
RESPONSABIL
|
|
2. întocmirea unor studii privind evaluarea cazurilor de violenţă,
abuz sau trafic de persoane îndreptate împotriva tinerilor din grupul ţintă
şi propunerea de soluţii legislative sau de altă natură cu privire la mărirea
pedepselor în cazul săvârşirii unor astfel de infracţiuni
|
Trimestrul IV 2006
|
ANPF,
MS, ANPDC,
MJ
|
3. Asigurarea de consiliere şi reprezentare juridică pentru
tinerii definiţi în grupul-ţintă, în cazul în care au fost victime ale
violenţei, abuzului sau traficului de persoane.
|
2006-2008
|
ANPF, MJ ONG, prin parteneriat, autorităţile locale
|
Obiectiv general nr. 3: Integrarea şi
participarea activă în comunitate a tinerilor definiţi în grupul-ţintă
Nr crt
|
OBIECTIV OPERAŢIONAL
|
MĂSURA CONCRETA
|
TERMEN
|
RESPONSABIL
|
1.
Facilitarea accesului la locuinţă.
|
1. Monitorizarea accesului persoanelor/ familiilor definite în
grupul -ţintă la locuinţele construite prin programele elaborate la nivel
local şi naţional (locuinţe sociale şi locuinţe pentru tineri, destinate
închirierii)
|
2006-2008
|
Autorităţi locale, MAI, DGASPC
|
2.Construcţia şi/sau amenajarea de adăposturi şi locuinţe
protejate destinate persoanelor/familiilor din grupul ţintă.
|
2006-2008
|
Autorităţi locale, MAI
|
3. Subvenţionarea, pe o perioadă de până la trei ani, a plăţii chiriei
destinate persoanelor/familiilor din grupul ţintă, în condiţiile legii.
|
2006-2008
|
Autorităţi locale, MAI, CJ
|
4. Construirea de locuinţe pentru tineri destinate închirierii şi
construirea de locuinţe sociale, prin programele elaborate la nivel naţional.
|
2006-2008
|
MTCT, autorităţi locale
|
2.
Facilitarea accesului fa un loc de muncă.
|
1.Identificarea la nivel local a locurilor de muncă cu timp de
lucru parţial şi pe durată determinată, pentru tinerii din grupul-ţintă
|
Permanent
|
ANOFM
|
2. Acordarea de servicii de mediere în vederea obţinerii unui loc
de muncă, pentru tinerii din grupul ţintă.
|
Permanent
|
ANOFM
|
3. Monitorizarea derulării contractelor de solidaritate.
|
Trimestrial, conform Legii 116/ 2002
|
ANOFM
|
Nr crt
|
OBIECTIV OPERAŢIONAL
|
MĂSURA CONCRETA
|
TERMEN
|
RESPONSABIL
|
|
4. Organizarea de burse de locuri de muncă pentru tinerii din
grupul-ţintă.
|
Anual, începând cu anul 2006
|
ANOFM
|
5. Informarea angajatorilor referitor la facilităţile acordate
prin lege în cazul angajării tinerilor din grupul-ţintă.
|
Permanent
|
ANOFM
|
6. Organizarea de servicii de formare profesională în vederea
recalificării, perfecţionării.
|
Permanent
|
ANOFM
|
7. Acordarea de servicii de acompaniament social personalizat tinerilor din grupul ţintă, în vederea încadrării în muncă.
|
Permanent
|
ANOFM
|
8. Acordarea de servicii de acompaniament la locul de muncă, tinerilor din grupul ţintă, în
vederea acomodării la/ păstrării locului de muncă, prin promovarea
mentoratului/ tutoriatului ca servicii sociale
acordate de DGASPC.
|
Permanent
|
Autorităţi locale, ONG prin parteneriat
|
9. Dezvoltarea de Programe Naţionale pentru încurajarea
proiectelor de economie socială, destinate tinerilor definiţi în
grupul-ţintă.
|
2006-2008
|
MMSSF, MEC, ANOFM FALR
|
3.
Intărirea capacităţii autorităţilor locale pentru integrarea
socială a tinerilor definiţi în grupul-ţintă.
|
1. Amenajarea şi construirea de centre protejate de inserţie
socială destinate tinerilor definiţi în grupul-ţintă, pentru o perioadă de
cel mult trei ani.
|
2007
|
MMSSF
|
2. Constituirea echipelor multidisciplinare de evaluare a
capacităţilor şi abilităţilor individuale de adaptare la viaţa socială,
conform legii.
|
2007
|
MMSSF, ANPDC, autorităţile locale
|
3. Elaborarea şi difuzarea unui Ghid metodologic privind bunele
practici în domeniul integrării socio-profesionale a tinerilor definiţi în
grupul-ţintă.
|
Semestrul II 2007
|
GNI, ANPDC, ONG prin parteneriat
|
4. Organizarea de Conferinţe regionale pentru lansarea Ghidului
metodologic de la punctul 3.3.
|
Semestrul II
2007-
Semestrul I 2008
|
GNI,
ONG prin parteneriat
|
Autorităţi responsabile:
1. MMSSF - Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale ţi Familiei
2. MAI - Ministerul
Administraţiei şi Internelor
3. MS - Ministerul Sănătăţii
4. MFP - Ministerul Finanţelor Public*
5. MTCT- Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului
6. MJ - Ministerul .Justiţiei
7. MEdC - Ministerul Educaţiei si Cercetării 8. MEC -
Ministerul Economiei si Comerţului
9. MCC - Ministerul Culturii ţi Cultelor
10. ANPDC - Autoritatea Naţionala pentru Protecţia Drepturilor
Copilului
11. ANPH - Autoritatea Naţională
pentru Persoanele cu Handicap
12. ANT - Autoritatea Naţională pentru Tineret
13. CNAS - Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate
14. ANOFM - Agenţia Naţionala pentru Ocuparea Forţei de Muncă
15. ANES - Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse dintre
Femei si Bărbaţi
16. ANPF - Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei
17. DGASPC - Direcţia Generală de
Asistenţă Socială si Protecţia Copilului
18. CASPIS - Comisia Anti-Sărăcie ţi Promovare a Incluziunii
Sociale 19. GNI - Grupul la Nivel Inalt pentru Copiii României
20. INCSMPS - Institutul Naţional de Cercetare Ştiinţifica în
domeniul Muncii si Protecţiei Sociale
21. CJ - Consiliul Judeţean
22. FALR - Federaţia Autorităţilor Locale din România
23. ONG - Organizaţie Neguvernamentală