HOTARARE Nr.
617 din 11 iunie 2008
privind aprobarea
programelor de interes national in domeniul protectiei drepturilor copilului
pentru perioada 2008-2009
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 440 din 12 iunie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 11 şi art. 16 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 12/2001 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Drepturilor Copilului, aprobată cu modificări prin Legea nr.
252/2001, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă programele de interes naţional în
domeniul protecţiei drepturilor copilului pentru perioada 2008- 2009, prevăzute
în anexa nr. 1.
Art. 2. - Fondurile necesare pentru finanţarea
programelor de interes naţional prevăzute la art. 1 se asigură de la bugetul de
stat, prin bugetul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor
Copilului.
Art. 3. - (1) Finanţarea programelor de interes
naţional prevăzute la art. 1 se realizează în baza unui proces de evaluare şi
selecţie a proiectelor înaintate.
(2) Metodologia de alocare a fondurilor şi criteriile
de identificare şi de aplicare a proiectelor specifice din cadrul programelor
de interes naţional în domeniul protecţiei drepturilor copilului pentru
perioada 2008-2009 este prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 4. - (1) Evaluarea şi selecţia proiectelor se
realizează de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului.
(2) Proiectele specifice pot fi realizate individual
sau în parteneriat de direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia
copilului şi/sau de organismele private acreditate în condiţiile legii, care
desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi al
protecţiei speciale a acestuia, potrivit prevederilor din anexa nr. 1, pentru
fiecare program.
(3) Metodologia de preluare în structura direcţiilor
generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, a
consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor şi comunelor a serviciilor
nou-create va fi inclusă în ghidul aplicantului
specific pentru fiecare program.
Art. 5. - (1) Monitorizarea implementării proiectelor
în cadrul programelor de interes naţional în domeniul protecţiei drepturilor
copilului se asigură de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor
Copilului.
(2) Metodologia privind
monitorizarea implementării proiectelor în cadrul programelor de interes
naţional în domeniul protecţiei drepturilor copilului se aprobă prin ordin al
secretarului de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor
Copilului.
Art. 6. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 7. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 532/2006 pentru aprobarea programelor de
interes naţional în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi a Metodologiei
de alocare a fondurilor şi criteriile de identificare şi de aplicare a
proiectelor specifice din cadrul programelor de interes naţional, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 411 din 11 mai 2006, cu modificările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
p. Secretarul de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului,
Gabriella Tonk
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr.1
PROGRAMELE
de interes naţional în domeniul protecţiei
drepturilor copilului pentru perioada 2008-2009
1. Programul „Inchiderea instituţiilor de tip vechi
pentru protecţia copilului şi înfiinţarea de căsuţe de tip familial şi
apartamente"
Scop: creşterea
calităţii îngrijirii şi protecţiei copilului separat definitiv sau temporar de
părinţii săi
Obiectiv: creşterea
numărului de case de tip familial şi apartamente şi reducerea numărului de
instituţii de tip vechi
Indicatori fizici:
a) cel puţin 27 de case de tip familial şi apartamente
înfiinţate;
b) cel puţin un centru de recuperare înfiinţat.
Indicatori de eficienţă: numărul de instituţii de tip vechi redus cu cel puţin 9
Indicatori de rezultate:
a) cel puţin 270 de copii
beneficiază de îngrijire de calitate în căsuţele şi apartamente nou-create;
b) cel puţin 170 de persoane formate pentru a acorda
îngrijiri de calitate în noile servicii.
Perioada de derulare:
programul se derulează pe o perioadă de 2 ani. Proiectele vor avea o durată de
maximum 18 luni, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2009, din care cel puţin 3
luni vor fi destinate funcţionării serviciilor nou-create.
Buget: bugetul total este
de 20.014 mii lei, din care:
a) 9.840 mii lei pentru anul 2008;
b) 10.174 mii lei pentru anul 2009.
Aplicant principal eligibil: direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului
Parteneri: organismele
private acreditate în condiţiile legii, care desfăşoară activităţi în domeniul
protecţiei drepturilor copilului şi al protecţiei speciale a acestuia
2. Programul „Dezvoltarea
reţelei serviciilor sociale comunitare pentru copil şi familie"
Scop: susţinerea
procesului de descentralizare de la nivel judeţean la nivel local
Obiectiv: sprijinirea copiilor şi a părinţilor pentru depăşirea situaţiilor care ar putea
determina separarea copilului de familia sa, prin angajarea de personal cu
competenţe în domeniul asistenţei sociale pentru copil şi familie în cadrul
consiliilor locale ale oraşelor şi comunelor, prin crearea şi formarea
structurilor comunitare consultative, prin crearea de compartimente specializate
la nivelul direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului
pentru coordonarea activităţilor de protecţie a drepturilor copilului la
nivelul municipiilor, oraşelor şi comunelor şi prin orice alte activităţi care
vizează creşterea capacităţii consiliilor locale
Indicatori fizici:
a) cel puţin 15 compartimente specializate vor fi
create la nivelul direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia
copilului pentru coordonarea activităţilor de protecţie a drepturilor copilului
la nivelul municipiilor, oraşelor şi comunelor;
b) cel puţin 300 de persoane cu competenţe în domeniul
asistenţei sociale pentru copil şi familie vor fi angajate în cadrul
consiliilor locale ale oraşelor şi comunelor;
c) cel puţin 300 de structuri comunitare consultative
create;
d) cel puţin 2.700 de persoane formate pentru lucrul în
reţea, în vederea identificării resurselor existente la nivelul comunităţii şi
pentru rezolvarea problemelor prin mobilizarea acestor resurse.
Indicatori de eficienţă: cel puţin 4.500 de copii vor beneficia de sprijin în vederea
prevenirii separării de părinţi
Indicatori de rezultate:
a) cel puţin 15 direcţii generale de asistenţă socială
şi protecţia copilului vor fi mai bine pregătite pentru o coordonare eficientă
a activităţilor de protecţie a drepturilor copilului la nivelul municipiilor,
oraşelor şi comunelor;
b) cel puţin 900 de localităţi vor fi mai bine
pregătite în ceea ce priveşte abordarea problematicii drepturilor copilului şi
identificarea de soluţii la nivelul comunităţii (vor cunoaşte mai bine
problemele cu care se confruntă comunitatea lor în privinţa protecţiei
copilului, vor interveni cât mai de timpuriu în susţinerea familiilor şi a
copiilor aflaţi în situaţie de risc, vor întocmi corect planurile de servicii
pentru copiii aflaţi în situaţie de risc, vor transmite periodic si corect
fisele de monitorizare completate etc).
Perioada de derulare:
Programul se derulează pe o
perioadă de 2 ani. Proiectele vor avea o durată de maximum 14 luni, dar nu mai
târziu de 31 decembrie 2009. Plata persoanelor nou-angajate este susţinută din
bugetul proiectului. Autorităţile locale au obligaţia de a prelua şi a asigura
plata acestor persoane în utimele 4 luni de derulare a proiectului. In situaţia
în care nu se contractează integral bugetul total alocat programului după
selecţia de proiecte organizată în anul 2008, procedura de selecţie va fi
reluată în anul 2009. Proiectele aprobate pentru finanţare în cadrul acestei
proceduri de selecţie vor avea o durata de maximum 9 luni, dar nu mai târziu de
31 decembrie 2009.
Buget: bugetul total este
de 6.671 lei, din care:
a) 3.280 mii lei pentru anul 2008;
b) 3.391 mii lei pentru anul 2009.
Aplicant principal eligibil: direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului
Parteneri: organismele
private acreditate în condiţiile legii, care desfăşoară activităţi în domeniul
protecţiei drepturilor copilului şi al protecţiei speciale a acestuia
3. Programul „Servicii specializate pentru copilul
delincvent"
Scop: identificarea
timpurie a acţiunilor sau comportamentelor deviante ale copiilor şi oferirea
unei protecţii adecvate copiilor care au săvârşit o faptă penală şi nu răspund
penal
Obiectiv: crearea de
servicii specializate destinate protecţiei copiilor care au săvârşit o faptă
penală şi nu răspund penal, în vederea prevenirii şi combaterii acţiunilor sau
comportamentelor deviante ale copiilor şi a reintegrării şcolare, familiale ori sociale a copiilor
Indicatori fizici:
a) cel puţin 5 servicii de tip rezidenţial specializate
înfiinţate;
b) cel puţin 10 servicii de zi specializate înfiinţate;
c) cel puţin 150 de persoane formate.
Indicatori de eficienţă: cel puţin 250 de copii vor beneficia de servicii specializate
pentru orientarea, supravegherea şi sprijinirea reintegrării lor sociale
Indicatori de rezultate:
cel puţin 10 direcţii generale de asistenţă socială şi protecţia copilului îşi
vor întări capacitatea pentru abordarea problematicii copilului cu comportament
deviant şi a celui care a săvârşit fapte penale şi nu răspunde penal
Perioada de derulare:
Programul se derulează pe o perioada de 2 ani. Proiectele vor avea o durată de
maximum 18 luni, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2009, din care cel puţin 4
luni vor fi destinate pentru funcţionarea serviciilor nou-create
Buget: bugetul total este
de 6.671 mii lei, din care:
a) 3.280 mii lei pentru anul 2008;
b) 3.391 mii lei pentru anul 2009.
Aplicant principal eligibil:
a) direcţiile generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului;
b) organismele private acreditate în condiţiile legii,
care desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi al
protecţiei speciale a acestuia.
Parteneri:
a) organismele private
acreditate în condiţiile legii, care desfăşoară activităţi în domeniul
protecţiei drepturilor copilului şi a protecţiei speciale a acestuia;
b) direcţiile generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului.
4. Programul „Perfecţionarea
personalului care lucrează în serviciile de protecţie a copilului"
Scop: dezvoltarea unui
sistem de formare profesională care să sprijine perfecţionarea permanentă a
personalului din serviciile de îngrijire de zi şi din serviciile de tip
rezidenţial
Obiectiv: îmbunătăţirea
cunoştinţelor şi abilităţilor personalului din serviciile de zi sau de tip
rezidenţial
Indicatori fizici: cel
puţin 3.000 de persoane formate
Indicatori de eficienţă: cel puţin 25 de judeţe îşi vor elabora propria strategie de
formare luând în considerare strategia naţională în domeniu si nevoile
identificate la nivel local
Indicatori de rezultate:
cel puţin 300 de servicii de protecţie a copilului vor răspunde mai bine
nevoilor beneficiarilor
Perioada de derulare:
Programul se derulează pe o perioadă de 2 ani. Proiectele vor avea o durata de
maximum 18 luni, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2009. In situaţia în care nu
se contractează integral bugetul total alocat programului după selecţia de
proiecte organizată în anul 2008, procedura de selecţie va fi reluată în anul
2009. Proiectele aprobate pentru finanţare în cadrul acestei proceduri de
selecţie vor avea o durata de maximum 9 luni, dar nu mai târziu de 31 decembrie
2009.
Buget: bugetul total este
de 2.180 mii lei, din care:
a) 1.072 mii lei pentru anul 2008;
b) 1.108 mii lei pentru anul 2009.
Aplicant principal eligibil:
a) direcţiile generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului;
b) organismele private acreditate în condiţiile legii,
care desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi al
protecţiei speciale a acestuia.
Parteneri:
a) direcţiile generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului;
b) organismele private acreditate în condiţiile legii,
care desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi al
protecţiei speciale a acestuia.
ANEXA Nr. 2
METODOLOGIE
de alocare a fondurilor şi criteriile de
identificare şi de aplicare a proiectelor
specifice din cadrul programelor de interes naţional în domeniul protecţiei drepturilor copilului pentru perioada 2008-2009
Art. 1. - (1) Pot primi sume necesare finanţării
proiectelor specifice din cadrul programelor de interes naţional în domeniul
protecţiei drepturilor copilului pentru perioada 2008-2009 (programe de
interes naţional) direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia
copilului şi organismele private acreditate în condiţiile legii, care
desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi al
protecţiei speciale a acestuia.
(2) Organismele private acreditate prevăzute la alin. (1) pot depune proiecte în nume propriu sau în
parteneriat, iar aplicantul principal este stabilit de părţi, în conformitate
cu condiţiile prevăzute în anexa nr. 1, pentru fiecare program.
Art. 2. - (1) Finanţarea proiectelor din cadrul
programelor de interes naţional se face pe baza selecţiei de proiecte
organizate de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor
Copilului, denumită în continuare autoritatea finanţatoare.
(2) Etapele procedurii de selecţie de proiecte sunt:
a) publicarea anunţului de
participare şi a ghidului aplicantului, specific fiecărui program de interes
naţional;
b) transmiterea scrisorilor de intenţie;
c) depunerea propunerilor de proiecte;
d) verificarea conformităţii administrative, a
eligibilităţii şi a îndeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnică
şi financiară a aplicantului;
e) evaluarea propunerilor de proiecte din punctul de
vedere al ofertei tehnice şi financiare;
f) comunicarea rezultatelor şi, după caz, a
condiţiilor suplimentare impuse de autoritatea finanţatoare, ce trebuie
îndeplinite de aplicant în vederea încheierii convenţiilor de finanţare;
g) încheierea convenţiilor de finanţare;
h) publicarea anunţului privind convenţiile de
finanţare încheiate.
(3) Eventualele contestaţii se depun la sediul
autorităţii finanţatoare în cel mult 7 zile de la data la care aplicantul ia
cunoştinţă despre rezultatul procedurii de selecţie de proiecte. Autoritatea
finanţatoare va soluţiona contestaţiile în cel mult 5 zile de la data primirii
contestaţiei.
(4) Selecţia de proiecte se organizează în anul 2008
pentru bugetul total alocat pentru fiecare program de interes naţional, iar
decontarea cheltuielilor se face în limita sumelor aprobate pentru fiecare an
bugetar 2008 şi 2009.
(5) Dacă în urma selecţiei de proiecte organizate în
anul 2008 nu s-a atribuit integral bugetul aferent anului 2009, autoritatea
finanţatoare poate organiza o nouă selecţie de proiecte pentru suma rămasă
necontractată.
Art. 3. - Toţi aplicanţii trebuie să îndeplinească
cerinţele prevăzute în ghidul aplicantului specific programului de interes
naţional pentru care depun propuneri de proiecte.
Art. 4. - (1) Numărul de aplicanţi la procedura de
selecţie nu este limitat.
(2) In cazul în care numai un aplicant a depus propunere de proiect, autoritatea finanţatoare are dreptul de a proceda la
evaluarea acesteia şi, în funcţie de rezultatul evaluării, la încheierea
convenţiei de finanţare.
Art. 5. - (1) Autoritatea finanţatoare va publica
anunţul de participare la selecţia de proiecte în Monitorul Oficial al
României, Partea a VI-a, într-un cotidian central şi pe site-ul propriu www.copii.ro.
(2) In anunţul de participare va fi menţionată data
limită pentru depunerea propunerilor de proiecte.
(3) Data limită pentru
depunerea propunerilor de proiecte va fi de minimum 30 de zile de la data
publicării anunţului de participare.
(4) In cazul în care, din motive de urgenţă,
respectarea termenului prevăzut la alin. (3) ar cauza prejudicii autorităţii
finanţatoare, aceasta are dreptul de a accelera aplicarea procedurii de selecţie de proiecte prin
reducerea numărului de zile, dar nu la mai puţin de 15 zile, cu motivaţia
corespunzătoare cuprinsă în anunţul de participare.
Art. 6. - (1) Ghidul aplicantului specific fiecărui program de interes naţional va cuprinde:
a) informaţii generale privind autoritatea finanţatoare;
b) bugetul total alocat programului, durata maximă de
implementare a proiectelor şi suma maximă ce poate fi aprobată spre finanţare
pentru un proiect;
c) instrucţiuni privind datele-limită care trebuie
respectate şi formalităţile care trebuie îndeplinite;
d) cerinţele privind conformitatea administrativă,
eligibilitatea şi capacitatea tehnică şi financiară ale aplicantului, precum şi
documentele necesare pentru a demonstra îndeplinirea acestor cerinţe;
e) nivelul cofinanţării aplicantului (aplicant
principal sau parteneri);
f) instrucţiuni privind modul de elaborare şi de
prezentare a propunerii tehnice şi financiare;
g) criteriile aplicate pentru
evaluarea şi selecţia propunerilor de proiecte;
h) metodologia de preluare a serviciilor nou-create în
structura direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului şi,
după caz, a consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor şi comunelor;
i) modelul-cadru al convenţiei de finanţare.
(2) Ghidul aplicantului specific fiecărui program de
interes naţional se aprobă prin ordin al secretarului de stat al Autorităţii
Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, se publică pe site-ul propriu www.copii.ro şi nu poate fi modificat
pe toată durata de aplicare a procedurii de evaluare şi selecţie a propunerilor
de proiecte din cadrul programelor de interes naţional.
Art. 7. - Direcţiile generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului şi organismele private acreditate în condiţiile legii, care
desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi al
protecţiei speciale a acestuia, care intenţionează să trimită propuneri de
proiecte pentru unul sau mai multe programe de interes naţional, pot transmite
autorităţii finanţatoare o scrisoare prin care notifică această intenţie,
specificând programele de interes naţional de care sunt interesaţi, în vederea
comunicării eventualelor clarificări şi completări.
Art. 8. - (1) Autoritatea finanţatoare are obligaţia de
a răspunde la orice solicitare de clarificări primită din partea aplicanţilor,
dar numai la acele solicitări primite cu cel puţin 6 zile înainte de
data-limită pentru depunerea propunerilor de proiect.
(2) Răspunsul autorităţii finanţatoare la
solicitările de clarificări va fi publicat pe site-ul propriu cu cel puţin 4
zile înainte de data-limită pentru depunerea propunerilor de proiect şi va fi
transmis în format electronic potenţialilor aplicanti prevăzuţi la art. 7.
(3) Autoritatea finanţatoare are dreptul de a completa
din proprie iniţiativă, în vederea clarificării, ghidul aplicantului specific
fiecărui program de interes naţional. Autoritatea finanţatoare este obligată să
publice pe site-ul propriu şi să transmită orice astfel de completare, în
format electronic, potenţialilor aplicanti prevăzuţi la art. 7, în termenul
prevăzut la alin. (2).
Art. 9. - Aplicanţii vor elabora propunerea tehnică şi
financiară în concordanţă cu cerinţele cuprinse în ghidul aplicantului specific
programului de interes naţional pentru care depun propuneri de proiecte, astfel
încât să se asigure furnizarea tuturor informaţiilor necesare pentru evaluarea
tehnică şi financiară a propunerii de proiect.
Art. 10. - Documentele
prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. d) şi propunerea de proiect se depun în
original şi în 4 copii la registratura
autorităţii finanţatoare până la data-limită de depunere prevăzută în
anunţul de participare.
Art. 11. - (1) Componenţa nominală a comisiilor de
evaluare şi selecţie a fiecărui program de interes naţional, denumite în
continuare comisii, precum
şi regulamentul de organizare şi funcţionare al acestora se stabilesc prin
ordin al secretarului de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Drepturilor Copilului.
(2) Proiectele depuse vor fi evaluate de comisii în
termen de cel mult 30 zile de la data-limită de depunere.
(3) In cadrul procesului de evaluare şi selecţie
comisiile pot solicita clarificări de la aplicanti. Aceştia sunt obligaţi să
răspundă în termen de 48 de ore de la data solicitării clarificărilor.
(4) Departajarea aplicanţilor se realizează în baza
punctajului obţinut conform criteriilor cuprinse în ghidul aplicantului
specific fiecărui program de interes naţional.
(5) Comisiile întocmesc şi înaintează spre aprobare
conducătorului autorităţii finanţatoare raportul procedurii de evaluare şi
selecţie, care cuprinde în mod obligatoriu lista proiectelor pentru care se
propune încheierea convenţiilor de finanţare şi valoarea finanţării, prin
ordonarea descrescătoare a punctajelor obţinute, în limita bugetului aprobat.
(6) Conducătorul autorităţii finanţatoare aprobă prin
ordin încheierea convenţiilor de finanţare.
(7) Rezultatul evaluării propunerilor de proiecte se
comunică în scris aplicanţilor, în termen de cel mult 5 zile de la data
aprobării raportului procedurii de evaluare şi selecţie de către conducătorul
autorităţii finanţatoare, cu precizarea motivelor respingerii, dacă este cazul.
Art. 12. - (1) Eventualele contestaţii
se formulează în scris şi se depun la sediul autorităţii finanţatoare în
termenul prevăzut la art. 2 alin. (3).
(2) Documentul prevăzut la alin. (1) trebuie să
precizeze explicit faptul că reprezintă o contestaţie în temeiul prezentei
hotărâri, să facă referire la actul sau la decizia invocată ca nelegală, să
prezinte interesele lezate şi/sau prejudiciile pe care Ie-a suferit, le suferă
sau le poate suferi contestatarul, precum şi modul în care acesta aşteaptă să
fie rezolvat cazul în speţă.
(3) Pentru soluţionarea
eventualelor contestaţii depuse în cadrul celor 4 programe de interes naţional
în domeniul protecţiei drepturilor copilului, prin ordin al secretarului de
stat al autorităţii finanţatoare se constituie comisia de soluţionare a
contestaţiilor şi se aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare al
acesteia.
Art. 13. - (1) Finanţarea proiectelor se face pe bază
de convenţii încheiate între Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor
Copilului, în calitate de autoritate finanţatoare, şi aplicanţii care au
obţinut finanţarea, în calitate de beneficiar.
(2) Modelul-cadru de convenţie de finanţare se
constituie anexă la ghidul aplicantului specific fiecărui program de interes
naţional.
Art. 14. - (1) Virarea sumelor prevăzute în convenţia
încheiată în condiţiile art. 13 se va face în tranşe.
(2) La cererea beneficiarului şi după prezentarea
rapoartelor şi a documentelor justificative prevăzute în convenţie, autoritatea
finanţatoare va deconta sumele cheltuite de beneficiar pentru implementarea proiectului.
(3) Monitorizarea implementării proiectelor din
cadrul programelor de interes naţional se asigură de către autoritatea finanţatoare.
Art. 15. - Finanţarea acordată pentru derularea
proiectelor se sistează în cazul în care autoritatea finanţatoare constată că
sumele alocate nu au fost utilizate conform clauzelor prevăzute în convenţiile
de finanţare încheiate.