Potrivit prevederile art. 79 alin. (2) lit. e) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5.079/2016, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere prevederile Ordinului secretariatului general al Guvernului nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice,în baza prevederilor art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 26/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările ulterioare,ministrul educaţiei naţionale emite prezenta instrucţiune. Articolul 1 Pentru aplicarea unitară la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar a Standardului 9 - Proceduri prevăzut în Codul controlului intern managerial al entităţilor publice, aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 600/2018, se aprobă modelul de procedură documentată prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta instrucţiune. Articolul 2Lista cuprinzând numărul minimal de proceduri documentate necesare pentru implementarea unitară a sistemului de control intern managerial la nivelul unităţii de învăţământ preuniversitar este prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta instrucţiune. Articolul 3Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ preuniversitar vor duce la îndeplinire prevederile prezentei instrucţiuni. Articolul 4La data intrării în vigoare a prezentei instrucţiuni, Instrucţiunea nr. 1/2017 privind aplicarea unitară la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar a Standardului 9 - Proceduri prevăzut în Codul controlului intern managerial al entităţilor publice, aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 400/2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 19 ianuarie 2018, se abrogă. Articolul 5 Prezenta instrucţiune se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei naţionale, Valentin Popa ANEXA Nr. 1 Model privind întocmirea unei proceduri documentate de sistem/operaţionale Procedură de sistem/operaţională [Denumirea procedurii de sistem/operaţională] Cod: PS - [Nr. procedură din Registrul de evidenţă PS] Ediţia [........], Revizia [........], Data [........] 1. Lista responsabililor cu elaborarea, verificarea şi aprobarea ediţiei sau, după caz, a reviziei în cadrul ediţiei procedurii documentate (conform modelului de mai jos)
|
Elemente privind responsabilii/operaţiunea |
Numele şi prenumele |
Funcţia |
Data |
Semnătura |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1.1. |
Elaborat |
|
|
|
|
1.2. |
Verificat |
|
|
|
|
1.3. |
Avizat |
|
|
|
|
1.4. |
Aprobat |
|
|
|
|
2. Situaţia ediţiilor şi a reviziilor în cadrul ediţiilor procedurii documentate (sistem/operaţională) (conform modelului de mai jos)
Nr. crt. |
Ediţia sau, după caz, revizia în cadrul ediţiei |
Componenta revizuită |
Modalitatea reviziei |
Data de la care se aplică prevederile ediţiei sau reviziei ediţiei |
1 |
2 |
3 |
4 |
2.1. |
Ediţia I |
x |
x |
|
2.2. |
Revizia 1 |
|
|
|
2.3. |
Revizia 2 |
|
|
|
3. Lista cuprinzând persoanele la care se difuzează ediţia sau, după caz, revizia din cadrul ediţiei procedurii documentate (sistem/operaţională) (conform modelului de mai jos)
|
Scopul difuzării |
Exemplar nr. |
Departament |
Funcţia |
Numele şi prenumele |
Data primirii |
Semnătura |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
3.1. |
aplicare |
|
|
|
|
|
|
3.2. |
informare |
|
|
|
|
|
|
3.3. |
evidenţă |
|
|
|
|
|
|
3.4. |
arhivare |
|
|
|
|
|
|
Transmiterea procedurii documentate spre aplicare/informare poate fi efectuată şi către alte departamente din cadrul ministerului în funcţie de necesitate/solicitare 1. Scopul procedurii 2. Domeniul de aplicare 3. Documente de referinţă 4. Definiţii şi abrevieri 4.1. Definiţii – Entitate publică - autoritate publică, instituţie publică, companie/societate naţională, regie autonomă, societate la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este acţionar majoritar, cu personalitate juridică, care utilizează/administrează fonduri publice şi/sau patrimoniu public.
– Departament - Direcţie Generală, Direcţie, Serviciu, Birou, Compartiment;
– Conducătorul departamentului (compartimentului) - director general, director, şef serviciu, şef birou, şef compartiment;
– Procedură - prezentare, în scris, a paşilor ce trebuie urmaţi, a metodelor de lucru stabilite şi a regulilor de aplicare necesare îndeplinirii atribuţiilor şi sarcinilor, având în vedere asumarea responsabilităţilor;
– Procedură de sistem (PS) - procedură care descrie un proces sau o activitate ce se desfăşoară la nivelul tuturor departamentelor din cadrul entităţii publice;
– Procedură operaţională (PO) - procedură care descrie un proces sau o activitate ce se desfăşoară la nivelul unuia sau mai multor departamente din entitatea publică.4.2. Abrevieri – EP - entitate publică;
– [Se va completa, după caz.]5. Descrierea procedurii 6. Responsabilităţi 7. Formular evidenţă modificări
Nr. crt. |
Ediţia |
Data ediţiei |
Revizia |
Data reviziei |
Nr. pag. |
Descriere modificare |
Semnătura conducătorului departamentului |
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Formular analiză procedură
Nr. crt. |
Compartiment |
Nume şi prenume conducător compartiment |
Înlocuitor de drept sau delegat |
Aviz favorabil |
Aviz nefavorabil |
Semnătura |
Data |
Observaţii |
Semnătura |
Data |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Lista de difuzare a procedurii
Nr. ex. |
Compartiment |
Nume şi prenume |
Data primirii |
Semnătura |
Data retragerii |
Data intrării în vigoare a procedurii |
Semnătura |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Anexe/formulare 11. Cuprins ANEXA Nr. 2LISTA cu procedurile formalizate necesare pentru implementarea unitară a sistemului de control intern managerial la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar PROCEDURI-CADRU 1. Standardul 1 - Etică şi integritate 1.1. Procedură operaţională PO-01.01: Elaborarea Codului de etică 1. Formular F01-PO-01.01: Hotărârea C.A. privind numirea Comisiei de elaborare a Codului de etică; 2. Formular F02-PO-01.01: Decizie numire Comisie de elaborare a Codului de etică; 3. Formular F03-PO-01.01: Hotărârea C.A. privind aprobarea, comunicarea şi aplicarea Codului de etică; 4. Formular F04-PO-01.01: Decizie aplicare a Codului de etică. 2. Standardul 2 - Atribuţii, funcţii, sarcini 2.1. Procedură operaţională PO-02.01: Întocmirea, actualizarea şi aprobarea fişelor de post 1. Formular F01-PO-02.01: Fişă post cadru didactic; 2. Formular F02-PO-02.01: Fişă post cadru didactic auxiliar; 3. Formular F03-PO-02.01: Fişă post personal nedidactic; 4. Formular F04-PO-02.01: Fişă post director adjunct; 5. Formular F05-PO-02.01: Hotărâre C.A. privind aprobarea fişelor de post; 6. Formular F06-PO-02.01: Decizie privind aprobarea fişelor de post. 2.2. Procedură operaţională PO-02.02: Delegarea de atribuţii Formular F01-PO-02.02: Decizie director privind delegarea de atribuţii. 3. Standardul 3 - Competenţa, performanţa 3.1. Procedură operaţională PO-03.01: Evaluarea performanţelor angajaţilor 1. Formular F01-PO-03.01: Fişă-cadru de auto(evaluare) în vederea acordării calificativului anual pentru cadrele didactice; 2. Formular F02-PO-03.01: Fişă-cadru de auto(evaluare) în vederea acordării calificativului anual pentru cadrele didactice auxiliare; 3. Formular F03-PO-03.01: Fişă-cadru de auto(evaluare) în vederea acordării calificativului anual pentru personalul nedidactic; 4. Formular F04-PO-03.01: Hotărâre C.A. privind aprobarea fişelor-cadru de auto(evaluare) în vederea acordării calificativului anual pentru personalul didactic auxiliar şi nedidactic; 5. Formular F05-PO-03.01: Decizie privind aprobarea fişelor-cadru de auto(evaluare) în vederea acordării calificativului anual pentru personalul didactic auxiliar şi nedidactic; 6. Formular F06-PO-03.01: Calendarul activităţilor de evaluare. 4. Standardul 4 - Structura organizatorică 4.1. Procedură operaţională PO-04.01: Analizarea şi stabilirea structurii organizatorice 1. Formular F01-PO-04.01: Hotărârea C.A. privind aprobarea structurii organizatorice (organigrama) a unităţii de învăţământ; 2. Formular F02-PO-04.01: Decizie director privind aprobarea organigramei unităţii de învăţământ. 5. Standardul 5 - Obiective 5.1. Procedură operaţională PO-05.01: Stabilirea obiectivelor unităţii de învăţământ 1. Formular F01-PO-05.01: Hotărârea C.A. privind aprobarea obiectivelor unităţii de învăţământ; 2. Formular F02-PO-05.01: Decizie privind aprobarea obiectivelor unităţii de învăţământ; 3. Formular F03-PO-05.01: Formular stabilire obiective specifice unităţii de învăţământ. 6. Standardul 6 - Planificarea 6.1. Procedură operaţională PO-06.01: Planificarea resurselor în vederea atingerii obiectivelor 1. Formular F01-PO-06.01: Hotărârea C.A. privind aprobarea PDI/PAS; 2. Formular F02-PO-06.01: Hotărârea C.A. privind aprobarea Planului managerial al unităţii de învăţământ; 3. Formular F03-PO-06.01: Decizie director privind aprobarea PDI/PAS; 4. Formular F04-PO-06.01: Decizie director privind aprobarea planurilor manageriale/operaţionale ale unităţii de învăţământ; 5. Formular F05-PO-06.01: PDI/PAS; 6. Formular F06-PO-06.01: Plan managerial; 7. Formular F07-PO-06.01: Plan operaţional. 7. Standardul 7 - Monitorizarea performanţelor 7.1. Procedură operaţională PO-07.01: Monitorizarea şi raportarea performanţelor Formular F01-PO-07.01: Model de raport monitorizare şi raportare performanţe 8. Standardul 8 - Managementul riscului 8.1. Procedură operaţională PO-08.01: Determinarea expunerii la risc 1. Formular F01-PO-08.01: Formular de alertă la risc; 2. Formular F02-PO-08.01: Scală de estimare a probabilităţii de materializare a riscurilor; 3. Formular F03-PO-08.01: Scală de estimare a impactului global al riscului; 4. Formular F04-PO-08.01: Scală de evaluare a expunerii la riscuri; 5. Formular F05-PO-08.01: Registrul riscurilor. 9. Standardul 9 - Proceduri 9.1. Comisia de control intern/managerial (CCIM) 9.1.1. Procedură operaţională PO-91.01: Desemnarea Comisiei de control intern managerial 1. Formular F01-PO-91.01: Hotărâre C.A. privind constituirea CCIM; 2. Formular F02-PO-91.01: Decizie director privind constituirea CCIM. 9.1.2. Procedură operaţională PO-91.02: Elaborarea şi codificarea procedurilor generale şi operaţionale 1. Formular F01-PO-91.02: Model procedură operaţională; 2. Formular F02-PO-91.02: Model procedură operaţională. 9.2. Serviciul Secretariat (SS) 9.2.1. Procedură operaţională PO-92.01: Elaborarea şi aplicarea deciziilor Formular F01-PO-92.01: Model decizie 9.3. Serviciul Contabilitate (SC) 9.3.1. Procedură operaţională PO-93.01: Întocmirea bugetului 9.3.2. Procedură operaţională PO-93.02: Întocmire ALOP 9.3.3. Procedură operaţională PO-93.03: Control financiar preventiv propriu Formular F01-PO-93.03: Registru Viză CFP 9.3.4. Procedură operaţională PO-93.04: Achiziţii publice 1. Formular F01-PO-93.04: Programul anual al achiziţiilor publice; 2. Formular F02-PO-93.04: Lista privind achiziţiile directe. 9.4. Serviciul Administrativ (SA) 9.4.1. Procedură operaţională PO-94.01: Gestionarea patrimoniului unităţii de învăţământ 1. Formular F01-PO-94.01: Registru evidenţă patrimoniu; 2. Formular F02-PO-94.01: Inventar patrimoniu; 3. Formular F03-PO-94.01: Proces-verbal inventar patrimoniu; 4. Formular F04-PO-94.01: Etichetă inventar obiecte patrimoniu; 5. Formular F05-PO-94.01: Proces-verbal scoatere inventar patrimoniu; 6. Formular F06-PO-94.01: Proces-verbal casare. 9.5. Biblioteca 9.5.1. Procedură operaţională PO-95.01: Utilizarea fondului de carte 1. Formular F01-PO-95.01: Fişă abonat; 2. Formular F02-PO-95.01: Registru evidenţă abonaţi. 9.6. Consiliul profesoral 9.6.1. Procedură operaţională PO-96.01: Organizarea şi funcţionarea Consiliului profesoral (CP) 1. Formular F01-PO-96.01: Registru şedinţe CP; 2. Formular F02-PO-96.01: Graficul şedinţelor CP.; 3. Formular F03-PO-96.01: Tematica şedinţelor CP; 4. Formular F04-PO-96.01: Anexă registru şedinţe CP; 5. Formular F05-PO-96.01: Model proces-verbal şedinţă CP. 9.7. Consiliul de administraţie 9.7.1. Procedură operaţională PO-97.01: Organizarea şi funcţionarea Consiliului de administraţie (C.A.) 1. Formular F01-PO-97.01: Registru şedinţe C.A.; 2. Formular F02-PO-97.01: Anexă registru şedinţe C.A.; 3. Formular F03-PO-97.01: Graficul şedinţelor C.A.; 4. Formular F04-PO-97.01: Tematica şedinţelor C.A.; 5. Formular F05-PO-97.01: Model proces-verbal şedinţă C.A. 10. Standardul 10 - Supravegherea 10.1. Procedură operaţională PO-10.01: Supravegherea desfăşurării activităţilor din unitatea de învăţământ Formular F01-PO-10.01: Raport monitorizare desfăşurare activităţi 11. Standardul 11 - Continuitatea activităţii 11.1. Procedură operaţională PO-11.01: Asigurarea continuităţii activităţilor desfăşurate în unitatea de învăţământ Formular F01-PO-11.01: Plan de asigurare a continuităţii activităţilor desfăşurate în unitatea de învăţământ 12. Standardul 12 - Informarea şi comunicarea 12.1. Procedură operaţională PO-12.01: Realizarea circuitului informaţiilor 1. Formular F01-PO-12.01: Inventar documente; 2. Formular F02-PO-12.01: Inventar fluxuri de informaţii; 3. Formular F03-PO-12.01: Hotărâre C.A. privind realizarea circuitului informaţiilor şi documentelor; 4. Formular F04-PO-12.01: Decizie privind realizarea circuitului informaţiilor. 13. Standardul 13 - Gestionarea documentelor 13.1. Procedură operaţională PO-13.01: Realizarea circuitului documentelor 1. Formular F01-PO-13.01: Inventar documente; 2. Formular F02-PO-13.01: Inventar fluxuri de documente; 3. Formular F03-PO-13.01: Hotărâre C.A. privind realizarea circuitului informaţiilor şi documentelor; 4. Formular F04-PO-13.01: Decizie privind realizarea circuitului informaţiilor şi documentelor. 13.2. Procedură operaţională PO-13.02: Arhivarea documentelor 1. Formular F01-PO-13.02: Inventar documente; 2. Formular F02-PO-13.02: Nomenclator arhivistic; 3. Formular F03-PO-13.02: Proces-verbal predare-primire documente; 4. Formular F04-PO-13.02: Registru de evidenţă a intrărilor-ieşirilor unităţilor arhivistice; 5. Formular F05-PO-13.02: Proces-verbal al Comisiei de selecţie; 6. Formular F06-PO-13.02: Proces-verbal de predare-preluare; 7. Formular F07-PO-13.02: Registru de depozit; 8. Formular F08-PO-13.02: Fişă de control; 9. Formular F09-PO-13.02: Cerere acces arhivă; 10. Formular F10-PO-13.02: Cerere solicitare cutii/documente depozit; 11. Formular F11-PO-13.02: Lista termenelor după care pot fi date în cercetare documentele privind interesele naţionale, drepturile şi libertăţile cetăţenilor. 13.3. Procedură operaţională PO-13.03: Realizarea activităţilor de inventariere 1. Formular F01-PO-13.03: Hotărârea C.A. privind constituirea comisiei de inventariere; 2. Formular F02-PO-13.03: Decizia privind constituirea comisiei de inventariere; 3. Formular F03-PO-13.03: Proces-verbal de întrunire comisie de inventariere; 4. Formular F04-PO-13.03: Proces-verbal de inventariere şi a listelor de inventar. 14. Standardul 14 - Raportarea contabilă şi financiară 14.1. Procedură operaţională PO-14.01: Raportarea contabilă şi financiară Formular F01-PO-14.01: Model raportare. 14.2. Procedură operaţională PO-93.01: Întocmirea bugetului 14.3. Procedură operaţională PO-93.02: Întocmire ALOP 14.4. Procedură operaţională PO-93.03: Control financiar preventiv propriu Formular F01-PO-93.03: Registru viză CFP 14.5. Procedură operaţională PO-93.04: Achiziţii publice 1. Formular F01-PO-93.04: Programul anual al achiziţiilor publice; 2. Formular F02-PO-93.04: Lista privind achiziţiile directe. 15. Standardul 15 - Evaluarea sistemului de control intern/managerial 15.1. Procedură operaţională PO-15.01: Realizarea verificării şi evaluării controlului intern managerial 1. Formular F01-PO-15.01: Chestionare de autoevaluare a stadiului de implementare a standardelor de control intern/managerial; 2. Formular F02-PO-15.01: Situaţie centralizată a modului de implementare a sistemului de control managerial/intern (SCIM); 3. Formular F03-PO-15.01: Raport asupra sistemului de control managerial/intern.