HOTARARE Nr.
532 din 19 aprilie 2006
pentru aprobarea programelor
de interes national in domeniul protectiei drepturilor copilului si a
Metodologiei de alocare a fondurilor si criteriile de identificare si de
aplicare a proiectelor specifice din cadrul programelor de interes national
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 411 din 11 mai 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 10, 11 şi 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
12/2001 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor
Copilului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 252/2001, cu modificările
ulterioare, şi al art. 118 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia
şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă programele de interes naţional în
domeniul protecţiei drepturilor copilului, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Metodologia de alocare a fondurilor
şi criteriile de identificare şi de aplicare a proiectelor specifice din cadrul
programelor de interes naţional, prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 3. - (1) Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Drepturilor Copilului finanţează serviciile de asistenţă socială în domeniul
protecţiei drepturilor copilului din cadrul programelor de interes naţional cu
sumele prevăzute cu această destinaţie în bugetul propriu.
(2) Finanţarea se realizează în urma evaluării şi
selectării de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor
Copilului a proiectelor înaintate de organizaţiile neguvernamentale care
desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei drepturilor copilului, pe baza convenţiilor încheiate cu
acestea.
Art. 4. - (1) Monitorizarea derulării programelor de
interes naţional în domeniul protecţiei drepturilor copilului se asigură de
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului, în colaborare cu
consiliile judeţene, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucureşti în a căror rază teritorială se derulează programele de interes
naţional.
(2) Controlul utilizării
fondurilor alocate în cadrul programelor de interes naţional în domeniul
protecţiei drepturilor copilului se asigură de Autoritatea Naţională pentru
Protecţia Drepturilor Copilului, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare.
Art. 5. - Anexele nr. 1 şi 2
fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului
Bogdan Adrian Panait,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr.1
PROGRAMELE
de interes naţional în domeniul protecţiei
drepturilor copilului
1. Programul „Infiinţarea de centre de plasament de
tip familial - căsuţe şi apartamente pentru copiii din instituţiile cu o
capacitate mai mare de 100 de locuri, care nu au fost restructurate pe module
de tip familial"
Scopul:
a) reducerea numărului de copii aflaţi în îngrijirea
centrelor de plasament de tip clasic;
b) creşterea numărului de centre de plasament de tip
familial.
Obiectiv:
Creşterea calităţii îngrijirii şi protecţiei copilului
separat de părinţii săi.
Indicatori fizici:
Cel puţin 6 centre de plasament de tip familial
înfiinţate. Indicatori de eficienţă:
Numărul instituţiilor cu capacitate mai mare de 100 de
copii scăzut cu 3.
Indicatori de rezultate:
- 96 de copii beneficiază de protecţie în centre de
plasament de tip familial.
Bugetul aferent anului 2006 pentru acest program de
interes naţional este de 3.492 mii lei.
2. Programul „Dezvoltarea
serviciilor alternative pentru copiii cu dizabilităţi/handicap/HIV/SIDA"
Scopul:
a) dezvoltarea reţelei de servicii alternative
(centre de plasament de tip familial, centre de zi/recuperare/reabilitare ş.a.)
şi practici integrative pentru copii cu dizabilităţi/ handicap/HIV/SIDA, în
vederea îmbunătăţirii şanselor acestora de dezvoltare deplină şi armonioasă,
precum şi în vederea integrării sociale;
b) prevenirea spitalizării prelungite a copiilor cu
dizabilităţi/ handicap/HIV/SIDA sau a părăsirii lor în unităţile sanitare;
c) dezvoltarea şi diversificarea modalităţilor de
intervenţie în vederea prevenirii părăsirii copilului cu dizabilităti/handicap/
HIV/SIDA;
d) prevenirea abuzului şi neglijării copilului cu
dizabilităţi/handicap/HIV/SIDA, sub orice formă, precum şi a fenomenelor care
pot determina instituirea unei măsuri' de protecţie specială;
e) continuarea procesului de descentralizare de la
nivel judeţean la nivel local şi întărirea capacităţii instituţionale la nivel
local pentru asumarea responsabilităţii în abordarea problematicii copilului cu
dizabilităţi/handicap/HIV/SIDA;
f) implementarea standardelor minime pentru copiii cu
dizabilităţi/handicap;
g) popularizarea drepturilor copilului şi sensibilizarea opiniei publice în vederea îmbunătăţirii
atitudinii şi comportamentului general privind problematica specifică copilului
cu dizabilităţi/handicap/HIV/SIDA;
h) gestionarea eficientă a resurselor umane şi
financiare implicate în sistemul de protecţie a copilului.
Obiective:
Reabilitarea si reintegrarea socială a
copiilor cu dizabilităţi/handicap/HIV/SIDA. Indicatori
fizici:
- 4 servicii alternative înfiinţate pentru copiii cu
dizabilităţi/handicap/HIV/SIDA.
Indicatori de eficienţă:
- 24 de copii cu dizabilităţi/handicap/HIV/SIDA
dezinstituţionalizaţi din centre de plasament.
Indicatori de rezultate:
- 37 de copii beneficiari ai serviciilor alternative
au întocmite planuri individualizate de protecţie.
Bugetul aferent
anului 2006 pentru acest program de interes naţional este de 2.260 mii lei.
3. Programul „Dezvoltarea reţelei de servicii
specializate pentru copiii victime ale abuzului, neglijării şi exploatării"
Scopul:
a) prevenirea şi combaterea abuzului, neglijării şi
exploatării copilului, sub orice formă, inclusiv a migraţiei ilegale,
traficului de copii, exploatării sexuale şi exploatării prin muncă, precum şi a
fenomenelor care pot determina instituirea unei măsuri de protecţie specială;
b) crearea şi dezvoltarea de servicii specializate
pentru reabilitarea şi protecţia specială a copiilor victime ale abuzului,
neglijării şi exploatării, inclusiv ale migraţiei ilegale, traficului de copii,
exploatării sexuale şi exploatării prin muncă, precum şi a copiilor repatriaţi,
în vederea îmbunătăţirii şanselor acestora de dezvoltare deplină şi armonioasă;
c) sprijinirea implementării standardelor minime
obligatorii la nivelul serviciilor specializate existente pentru copilul
abuzat, neglijat şi exploatat;
d) integrarea problematicii
migraţiei şi a copiilor refugiaţi la nivelul direcţiilor generale de asistenţă
socială şi protecţia copilului selectate pentru a servi la nivel regional, prin
dezvoltarea unui set de proceduri şi formarea echipelor multidisciplinare şi
interinstituţionale care intervin în aceste cazuri;
e) reintegrarea familială, educaţională, socială şi,
după caz, profesională, a copiilor repatriaţi, cu sau fără părinţi, pe baza
acordurilor internaţionale sau în mod voluntar;
f) dezvoltarea unui set de măsuri
şi proceduri destinate copiilor repatriaţi, precum şi copiilor refugiaţi, care
să faciliteze dobândirea abilităţilor necesare pentru integrarea lor
educaţională, ocupaţională şi socială;
g) sensibilizarea opiniei publice în vederea
îmbunătăţirii atitudinii şi comportamentului general privind problematica
specifică a abuzului, neglijării şi exploatării copilului, sub orice formă,
inclusiv a migraţiei ilegale, traficului de copii, exploatării sexuale şi
exploatării prin muncă, precum şi a copiilor repatriaţi, a copiilor refugiaţi;
h) gestionarea eficientă a resurselor umane şi
financiare implicate în sistemul de protecţie specială a copilului;
i) combaterea şi prevenirea situaţiilor de migrare şi
trafic al copiilor şi ajungerea lor neînsoţiţi pe teritoriul
altui stat.
Obiective:
Reintegrarea socială a copiilor victime ale abuzului,
neglijării şi exploatării, inclusiv ale traficului, exploatării sexuale,
exploatării prin muncă, migraţiei, precum şi a copiilor refugiaţi.
Indicatori fizici:
a) 5 servicii specializate
sunt înfiinţate pentru reabilitarea şi protecţia specială a copiilor victime
ale abuzului, neglijării şi exploatării, inclusiv ale migraţiei ilegale,
traficului de copii, exploatării sexuale şi exploatării prin muncă, precum şi a
copiilor repatriaţi;
b) 5 servicii specializate existente pentru
reabilitarea şi protecţia specială a copiilor victime ale abuzului, neglijării
şi exploatării, inclusiv ale migraţiei ilegale, traficului de copii,
exploatării sexuale şi exploatării prin muncă, precum şi a copiilor repatriaţi
sunt reabilitate/dotate pentru a corespunde standardelor minime obligatorii.
Indicatori de eficienţă:
- 180 de copii beneficiari ai serviciilor
specializate nou-înfiinţate sau reabilitate/dotate au întocmite planurile de
servicii/planurile individualizate de protecţie.
Indicatori de rezultate:
a) existenţa unui set de proceduri pentru intervenţia
în cazurile de migraţie şi de copii refugiaţi;
b) 45 de profesionişti formaţi în domeniul
intervenţiei în cazurile de migraţie şi de copii refugiaţi.
Bugetul aferent anului 2006 pentru acest program de
interes naţional este de 1.217 mii lei.
4. Programul „Promovarea standardelor minime
obligatorii din domeniul protecţiei copilului şi monitorizarea respectării
drepturilor copilului"'
Scopul:
a) diseminarea standardelor minime obligatorii în
domeniu;
b) crearea unui sistem de formare profesională la
nivel regional, care să sprijine profesionalizarea permanentă a personalului
din serviciile de prevenire a separării copilului de familie şi a celor de
protecţie specială a copiilor separaţi de părinţi;
c) promovarea intervenţiei multidisciplinare şi
interinsti-tuţionale în beneficiul copilului prin utilizarea metodei
managementului de caz;
d) sprijinirea activităţilor de monitorizare a
respectării drepturilor copilului;
e) sprijinirea formării profesionale în vederea
realizării standardelor minime obligatorii din domeniul protecţiei copilului.
Obiectiv:
Creşterea calităţii îngrijirii copiilor de către
personalul din serviciile de prevenire a separării copilului de familie şi a
celor de protecţie specială a copiilor separaţi de părinţi.
Indicatori fizici:
- 47 de profesionişti pregătiţi în domeniul evaluării
standardelor minime obligatorii din domeniul protecţiei copilului şi, totodată,
pregătiţi pentru monitorizarea respectării drepturilor copilului.
Indicatori de eficienţă:
a) cel puţin 150 de profesionişti pregătiţi în
domeniul managementului de caz;
b) cel puţin 30 de servicii de prevenire a separării
copilului de familie şi 30 de servicii de protecţie specială a copiilor
separaţi de părinţi în procesul de evaluare a standardelor minime obligatorii;
c) cel puţin 150 de cazuri de încălcare a drepturilor
copilului monitorizate de către direcţiile de asistenţă socială şi protecţia copilului.
Indicatori de rezultate:
Infiinţarea a cel puţin unui centru regional de formare
a profesioniştilor din domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului.
Bugetul aferent anului 2006 pentru acest program de
interes naţional este de 1.324 mii lei.
5. Programul „Susţinerea reţelei de asistenţi
maternali pentru protecţia specială a copilului în vârstă de până la 2 ani
lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea părinţilor săi"
Scopul:
a) promovarea dreptului copilului de la naştere până la
vârsta de 2 ani, lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea părinţilor săi, la
protecţie specială în regim de urgenţă sau plasament la asistentul maternal;
b) monitorizarea evoluţiei copiilor de la naştere
până la vârsta de 2 ani, aflaţi în protecţie la asistenţi maternali, prin
intermediul utilizării planului individualizat de protecţie care va avea drept
obiectiv reintegrarea în familia biologică, integrarea în familia extinsă şi
adopţia naţională;
c) prevenirea spitalizării prelungite şi nejustificate
a copiilor de la naştere până la vârsta de 2 ani, părăsiţi de familie în
unităţile sanitare;
d) prevenirea abuzului şi neglijării copiilor de la
naştere până la vârsta de 2 ani.
Obiectiv:
Susţinerea, pe o perioadă de 6 luni, a reţelei de
asistenţi maternali pentru copilul în vârstă de până la 2 ani, creată prin
intermediul programului de interes naţional.
Indicatori fizici:
a) cel puţin 23 de birouri zonale ale serviciului de
asistenţă maternală din cadrul direcţiilor generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului înfiinţate în judeţele participante la programul de interes
naţional „Crearea reţelei de asistenţi maternali profesionişti pentru protecţia
în regim de urgenţă a copiilor în vârstă de până la 2 ani separaţi de
familie" din anul 2005;
b) cel puţin 4 centre de consiliere şi sprijin pentru
părinţi şi copiii sunt înfiinţate în judeţele participante la programul de
interes naţional „Crearea reţelei de asistenţi maternali profesionişti pentru
protecţia în regim de urgenţă a copiilor de 0-2 ani separaţi de familie"
din anul 2005.
Indicatori de eficienţă:
Cel puţin 46 de asistenţi sociali din cadrul birourilor
zonale oferă servicii de sprijin (informare, consiliere etc.) asistenţilor
maternali pe care îi monitorizează.
Indicatori de rezultat:
Existenţa unui număr de cel puţin 190 de planuri
individualizate de protecţie având drept obiectiv reintegrarea în familia
biologică, integrarea în familia extinsă şi adopţia naţională.
Bugetul aferent anului 2006 pentru acest program de
interes naţional este de 1.619 mii lei.
6. Programul „Dezvoltarea reţelei serviciilor
sociale comunitare pentru copil şi familie şi susţinerea familiilor aflate în criză în vederea
prevenirii separării copilului de familia sa"
Scopul:
a) prevenirea separării copilului de familia sa
aflată în situaţie de criză (iminenţă de evacuare a familiei din casa în care
locuieşte, catastrofe naturale, pierderea serviciului etc.);
b) dezvoltarea reţelei serviciilor de prevenire a
separării copilului de familia sa (centre de zi; centre de consiliere şi
sprijin pentru părinţi şi copii; centre de asistenţă şi sprijin pentru
readaptarea copilului cu probleme psihosociale; servicii de monitorizare,
asistenţă şi sprijin al femeii gravide predispuse să îşi abandoneze copilul
etc);
c) continuarea procesului de descentralizare, de la
nivel judeţean la nivel local, prin susţinerea creării/dezvoltării serviciilor
publice de asistenţă socială de la nivelul consiliilor locale din municipii şi
oraşe, precum şi a angajării persoanelor cu atribuţii în asistenţa socială la
nivelul consiliilor locale comunale;
d) crearea şi formarea structurilor comunitare
consultative.
Obiectiv:
Promovarea dreptului copilului de a fi îngrijit în familia
sa şi/sau în familia extinsă.
Indicatori fizici:
a) cel puţin 50 de servicii de
prevenire a separării copilului de familia sa înfiinţate în cel puţin 10
judeţe;
b) 200 de persoane cu atribuţii în asistenţa socială
angajate la nivelul consiliilor locale comunale;
c) 200 de structuri comunitare consultative înfiinţate şi formate.
Indicatori de eficienţă:
- 600 de copii şi familiile acestora beneficiari ai
serviciilor de asistenţă socială şi ai serviciilor sociale comunitare.
Indicatori de rezultate:
a) existenţa unui număr de cel puţin 600 de planuri
de servicii pentru prevenirea separării copilului de familia sa;
b) existenţa unor criterii obiective de selecţie a
familiilor pentru a beneficia de sprijinul serviciilor de asistenţă socială şi
al serviciilor de prevenire.
Bugetul aferent anului 2006 pentru acest program de interes naţional este de 6.088 mii lei.
ANEXA Nr. 2
METODOLOGIE
de alocare a fondurilor şi criteriile de
identificare şi de aplicare a proiectelor specifice din cadrul programelor de
interes naţional
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Pot primi
sume necesare finanţării proiectelor privind acordarea de servicii de asistenţă
socială în beneficiul copiilor aflaţi în sistemul de protecţie din subordinea
consiliilor judeţene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucureşti, organizaţiile neguvernamentale care îndeplinesc
următoarele condiţii:
a) sunt persoane juridice române de drept privat, fără
scop patrimonial, constituite potrivit legii;
b) dispun de resursele materiale şi umane necesare
derulării proiectelor pe care le propun în cadrul programelor de interes
naţional în domeniul protecţiei copilului;
c) prezintă garanţii de solvabilitate financiară;
d) desfăşoară de cel puţin un an activităţi în
domeniul protecţiei copilului.
(2) Pot beneficia de finanţarea prevăzută la alin.
(1), în aceleaşi condiţii, şi:
a) filialele din România ale organizaţiilor
internaţionale;
b) formele asociative constituite din organizaţii
care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1).
(3) In sensul prezentei metodologii, se înţelege prin:
a) autoritate finanţatoare
- Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Drepturilor Copilului, denumită în continuare Autoritatea;
b) beneficiar - consiliile
judeţene, prin direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului,
sau, după caz, consiliile locale, prin primarii unităţilor
administrativ-teritoriale unde
urmează a se implementa proiectele din cadrul programelor de interes naţional;
c) prestator - organizaţia
neguvernamentală a cărei ofertă de preţ a fost acceptată de autoritatea
finanţatoare pentru realizarea obiectului contractului.
Art. 2. - (1) Proiectele propuse de organizaţiile
neguvernamentale, denumite în continuare ONG, pot fi selectate dacă îndeplinesc condiţiile stabilite în
instrucţiunile de întocmire a ofertei.
(2) ONG interesate vor participa la o procedură de
selecţie cuprinzând etapele prevăzute de art. 6 din Legea nr. 350/2005 privind
regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru
activităţi nonprofit de interes general.
(3) Procedura de selecţie de
proiecte trebuie reluată, în conformitate cu art. 14 din Legea nr. 350/2005,
oricând, pentru oricare dintre proiecte, în următoarele cazuri:
a) nu au depus scrisoare de interes cel puţin 2
candidaţi;
b) nu au fost depuse cel puţin două oferte
corespunzătoare pentru fiecare proiect.
(4) Autoritatea poate organiza o nouă procedură de
selecţie dacă dispune de resurse necesare pentru a finanţa proiecte noi, în
condiţiile aprobării acestora prin hotărâre a Guvernului.
Procedura de înscriere
la selecţie
Art. 3. - (1) Documentaţia
de participare la etapa de calificare se depune de către ONG interesate la
registratura Autorităţii.
(2) Data limită de depunere a documentaţiei prevăzute
la alin. (1) se stabileşte în instrucţiunile pentru întocmirea documentaţiei de calificare şi este
cuprinsă, în condiţiile legii, între a 15-a zi şi a 35-a zi de la data
publicării, conform Legii nr. 350/2005, a anunţului de participare emis de
Autoritate.
Art. 4. - (1) Autoritatea va pune la dispoziţie ONG
interesate, contra cost, caietul de sarcini pentru fiecare program şi
instrucţiunile pentru elaborarea documentaţiei de calificare.
(2) Caietul de sarcini pentru fiecare program,
instrucţiunile pentru elaborarea documentaţiei de calificare şi instrucţiunile
pentru elaborarea ofertei de preţ se aprobă prin ordin al secretarului de stat
al Autorităţii, astfel încât să fie posibilă punerea lor la dispoziţie potrivit
alin. (1).
Art. 5. - (1) Documentaţia de participare la etapa de
calificare va conţine în mod obligatoriu următoarele:
a) scrisoare de interes;
b) statutul organizaţiei;
c) documentul doveditor al personalităţii juridice;
d) formularele completate, cuprinse în instrucţiunile
puse la dispoziţie de Autoritate;
e) alte acte solicitate de Autoritate, care dovedesc capacitatea materială şi financiară a ONG, necesară
derulării proiectelor.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) lit. b)-e) vor
fi prezentate în copie semnată pentru conformitate cu originalul de către ONG.
La cererea Autorităţii, ONG va prezenta şi originalul pentru a se permite
verificarea exactităţii copiei.
Calificarea ONG
Art. 6. - (1) Verificarea eligibilităţii şi evaluarea
ONG candidate în vederea acordării finanţării pentru proiectele depuse se
realizează de către comisii de evaluare şi selectare, denumite în continuare comisii, constituite la nivelul
Autorităţii.
(2) Componenţa nominală şi modul de organizare şi
funcţionare ale comisiilor se stabilesc prin ordin al secretarului de stat al
Autorităţii, în funcţie de specificul fiecărui program de interes naţional.
Art. 7. - (1) Verificarea eligibilităţii şi evaluarea
ONG candidate se realizează în baza grilei de evaluare cuprinse în
instrucţiunile de întocmire a ofertei.
(2) Rezultatul verificării eligibilităţii şi evaluării
se comunică în scris ONG candidate, în termen de cel mult 5 zile de la data
stabilirii acestuia, cu precizarea motivelor respingerii, dacă este cazul.
Art. 8. - (1) Ofertele depuse de ONG vor fi analizate de
comisie în termen de cel mult 15 zile de la expirarea termenului de depunere prevăzut la art. 3 alin. (2).
(2) In urma analizei efectuate, comisia propune încheierea
contractului de finanţare, precum şi cuantumul finanţării ce urmează să fie
acordat.
(3) Hotărârea prin care comisia formulează
propunerile prevăzute la alin. (2) se aprobă prin votul majorităţii membrilor
săi.
(4) Comisia întocmeşte şi înaintează Autorităţii
hotărârea în care se consemnează cele prevăzute la alin. (2) şi (3).
Finanţarea
Art. 9. - In baza hotărârii înaintate de comisie
potrivit art. 8 alin. (4), acordarea finanţării proiectelor se face pe bază de
contract încheiat între Autoritate, în calitate de finanţator, şi consiliile
judeţene, prin direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului,
sau, după caz, consiliile locale, prin primarii unităţilor
administrativ-teritoriale, în calitate de beneficiar, şi ONG, în calitate de
prestator.
Art. 10. - (1) Virarea sumelor prevăzute în contractul
de finanţare încheiat în condiţiile art. 9 se poate face în tranşe, conform
clauzelor contractuale. Prima tranşă se înaintează în termen de 30 de zile de
la începerea prestării serviciilor de către ONG, cu excepţia cazurilor în care,
conform legii, se pot acorda avansuri, menţionându-se aceasta în contract.
(2) Sumele utilizate cu încălcarea
prevederilor contractuale privind destinaţia lor vor fi urmărite în sarcina
persoanelor responsabile.
(3) Sumele virate şi neconsumate la sfârşitul
exerciţiului bugetar se restituie la bugetul Autorităţii.
Art. 11. - Finanţarea acordată pentru derularea
proiectelor se retrage în cazul în care Autoritatea constată că sumele alocate
nu au fost utilizate conform clauzelor prevăzute în contractele încheiate.
Art. 12. - Proiectele nefinalizate până la sfârşitul
anului pot fi continuate în aceleaşi condiţii contractuale angajate, cu acordul
tuturor părţilor.
Art. 13. - (1) Contestaţiile se primesc în maximum 7
zile de la data la care ofertantul a luat cunoştinţă de conţinutul documentului
contestat. Autoritatea va soluţiona contestaţiile în maximum 10 zile de la data
primirii contestaţiei.
(2) Acţiunea în justiţie se introduce, în condiţiile
Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare, la
secţia de contencios administrativ a tribunalului în a cărui rază teritorială
de competenţă se află sediul autorităţii contractante.
Art. 14. - Prezenta metodologie se completează cu dispoziţiile
Legii nr. 350/2005.