HOTARARE Nr.
602 din 10 mai 2006
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea
Programului de dezvoltare a infrastructurii din spatiul rural, precum si a
Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei privind determinarea
oportunitatii proiectelor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 420 din 16 mai 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2006 privind
instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
Ordonanţei Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea Programului de dezvoltare
a infrastructurii din spaţiul rural, prevăzute în anexa
nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comisiei privind determinarea oportunităţii proiectelor, prevăzut
în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul mediului şi
gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul delegat pentru lucrări publice şi amenajarea
teritoriului,
Laszlo Borbely
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 7/2006
privind instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - In sensul prevederilor art. 3 coroborate cu cele ale art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2006
privind instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul
rural, se pot finanţa de la bugetul de stat proiecte de investiţii amplasate
în:
a) comune;
b) sate ce aparţin oraşelor/municipiilor, precum şi
zone periurbane ale acestora din urmă, astfel cum sunt definite prin Legea nr.
350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu completările
ulterioare, şi prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 143/610/2005 privind
definirea şi caracterizarea spaţiului rural.
Art. 2. - (1) Beneficiarii direcţi ai Programului de
dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural, denumit în continuare Program, sunt autorităţile
administraţiei publice locale din spaţiul rural, care utilizează obiectivele de
investiţii realizate.
(2) Pentru desfăşurarea proiectelor, unităţile
administrativ-teritoriale se pot asocia conform legii.
(3) Primarul comunei/oraşului/municipiului
titulare/titular a/al proiectului are calitatea de reprezentant legal.
(4) Responsabilul tehnic al proiectului se desemnează
prin dispoziţie a primarului.
Art. 3. - Obiectivele de investiţii ce pot fi finanţate
în cadrul Programului trebuie să vizeze unul dintre următoarele domenii:
a) construcţia/extinderea/modernizarea de poduri,
podeţe sau punţi pietonale;
b) construcţia/extinderea/modernizarea de platforme
pentru deşeuri;
c) construcţia/extinderea/modernizarea de sisteme de
canalizare a apei şi/sau staţii de tratare a apelor uzate;
d) construcţia/extinderea/modernizarea de sisteme de
alimentare cu apă.
Art. 4. - Finanţarea proiectelor de investiţii cuprinse
în Program se asigură de la bugetul de stat prin alocarea de sume defalcate din
taxa pe valoarea adăugată cu această destinaţie bugetelor locale, la care
autorităţile administraţiei publice locale beneficiare vor putea contribui cu
sume din bugetele locale ale acestora la finanţarea lucrărilor respective.
CAPITOLUL II
Procedura de solicitare a contribuţiei financiare de
la bugetul de stat
Art. 5. - (1) Documentaţia de solicitare a finanţării
de la bugetul de stat se depune, în pachet închis, de către reprezentantul
legal şi se înregistrează la Biroul Comisiei privind determinarea oportunităţii proiectelor, la adresa din municipiul
Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, cod poştal 011791, sectorul 1.
(2) Documentaţia de solicitare a finanţării de la
bugetul de stat trebuie să conţină următoarele:
a) cererea de finanţare pe suport hârtie şi în format
electronic, potrivit modelului prezentat în Ghidul de eligibilitate;
b) certificatul de urbanism;
c) extras din inventarul bunurilor aparţinând
domeniului public, aprobat prin hotărâre a Guvernului;
d) declaraţie pe propria răspundere privind numărul de
locuitori ai unităţii/unităţilor administrativ-teritoriale şi numărul de
locuitori deserviţi de proiect;
e) dovada depunerii cererii în vederea obţinerii
acordului de mediu, dacă este solicitat în certificatul de urbanism;
f) certificatul fiscal de
înregistrare a comunei/comunelor în care se menţionează codul fiscal;
g) studiul de fezabilitate;
h) hotărârea consiliului local al comunei/comunelor
beneficiare privind aprobarea studiului de fezabilitate al proiectului.
(3) Solicitanţii trebuie să
completeze cererile de finanţare în limba română şi să le depună în două
exemplare: unul în original şi unul în copie. Fiecare exemplar al cererii de
finanţare, însoţit de documentele justificative solicitate în formularul
cererii, inclusiv studiul de fezabilitate, va fi legat într-un singur dosar,
astfel încât să nu permită detaşarea şi/sau înlocuirea filelor. Dosarul va fi paginat
în partea dreaptă sus a fiecărei pagini, de la 1 la n, şi va conţine un opis.
Documentele justificative vor fi anexate în ordinea opisului, indicându-se
numele de pagină la care se află fiecare document.
(4) Exemplarul original va avea înscrisă pe copertă,
în partea superioară dreaptă, menţiunea „ORIGINAL". Fiecare pagină va
purta ştampila rotundă „PRIMAR" al comunei/oraşului/municipiului
solicitant şi semnătura acestuia. Copiile documentelor la care originalul nu se
poate anexa vor purta ştampila „Conform cu originalul".
(5) Exemplarul copie va avea înscris pe copertă, în
partea superioară dreaptă, menţiunea „COPIE". Fiecare pagină va purta
ştampila „Conform cu originalul" şi va fi semnată în original de către
primar.
(6) Fiecare exemplar al cererii de finanţare,
incluzând documentele justificative, trebuie introdus în câte un plic pe care
se înscriu numărul de referinţă al sesiunii de cereri de proiecte, numele şi
adresa completă ale comunei/ oraşului/municipiului solicitante/solicitant,
denumirea proiectului, identică cu cea înscrisă în cererea de finanţare. Pe
fiecare plic se va scrie cuvântul „ORIGINAL" sau „COPIE", după caz,
în mod lizibil, cu litere majuscule şi diacritice.
(7) Solicitantul trebuie să completeze cererea de
finanţare având la bază instrucţiunile ce o însoţesc.
(8) Solicitantul va avea un exemplar complet al
dosarului cererii de finanţare, în afara celor două pe
care le depune.
Art. 6. - (1) Cererile de finanţare se vor depune
zilnic, de luni până joi, între orele 10,00-15,00.
(2) Comisia privind determinarea oportunităţii
proiectelor, prin Birou şi/sau Secretariat, îşi rezervă dreptul de a cere
documente sau informaţii suplimentare referitoare la conformitatea documentelor
din dosarul cererii de finanţare.
CAPITOLUL III
Evaluarea şi selecţionarea proiectelor pentru care
se solicită contribuţia financiară de la bugetul de stat
Art. 7. - Evaluarea şi
selecţionarea proiectelor pentru care este solicitată contribuţia financiară de
la bugetul de stat se realizează de către Comisia privind determinarea
oportunităţii proiectelor, denumită în continuare Comisia,
constituită potrivit prevederilor Ordonanţei
Guvernului nr. 7/2006.
Art. 8. - Comisia se organizează şi funcţionează
conform regulamentului de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 9. - (1) Comisia va evalua şi va selecţiona, pe
baza raportului primit de la secretariat, proiectele pentru care se solicită
contribuţia financiară, în baza criteriilor de eligibilitate şi selecţie
stabilite în Ghidul de eligibilitate pentru Programul de dezvoltare a
infrastructurii din spaţiul rural, elaborat şi adoptat de Comisie, după cum
urmează:
a) eligibilitatea proiectului;
b) eligibilitatea cheltuielilor.
(2) Valoarea totală eligibilă a proiectului trebuie
să fie între 40.000 lei (RON) şi 4.000.000 lei (RON), cu TVA.
(3) Data limită pentru finalizarea proiectelor
selectate este de 18 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului
prin care se aprobă acordarea contribuţiei financiare de la bugetul de stat.
(4) Un beneficiar poate primi contribuţii financiare
de la bugetul de stat, în cei 3 ani de derulare a Programului, pentru cereri de
finanţare cu o valoare totală cumulată care să nu depăşească suma maximă
eligibilă de 4.000.000 lei (RON), inclusiv TVA.
(5) Pentru acordarea contribuţiei financiare de la
bugetul de stat vor fi luate în considerare doar cheltuielile eligibile, aşa
cum sunt specificate în Ghidul de eligibilitate pentru Programul de dezvoltare
a infrastructurii din spaţiul rural.
Art. 10. - (1) Hotărârile Comisiei privind cererile de
finanţare vor fi comunicate în scris solicitanţilor în termen de 15 zile de la
data adoptării.
(2) Proiectele declarate eligibile, dar care nu au fost
finanţate în sesiunea respectivă din lipsă de fonduri, pot participa la
următoarele sesiuni de finanţare, după actualizarea valorilor şi a avizelor
expirate, în limita sumei totale prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 7/2006
pentru desfăşurarea Programului.
Art. 11. - (1) Conform prevederilor art. 8 alin. (1)
din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2006, la propunerea Cancelariei
Primului-Ministru, în baza hotărârilor Comisiei, sumele defalcate din taxa pe
valoarea adăugată se repartizează pe unităţi administrativ-teritoriale şi pe
proiecte declarate eligibile şi selecţionate de către Comisie şi se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
(2) In cazul în care, la finalizarea proiectului, costurile eligibile sunt mai mici decât costul total aprobat prin
hotărârea Guvernului, diferenţa se va restitui la bugetul de stat, la sursa
de unde au fost alocate sumele respective.
Art. 12. - (1) Beneficiarul este obligat să respecte
criteriile de eligibilitate şi de selecţie înscrise în cererea de finanţare.
(2) Cererea de finanţare depusă de beneficiar, în
forma rezultată în urma verificărilor, cu eventualele modificări şi completări
efectuate în cadrul procedurii de evaluare-selectare, devine obligatorie pentru beneficiar.
(3) In situaţia în care beneficiarul nu respectă
prevederile legale privind finanţele publice, achiziţiile publice şi calitatea
lucrărilor, Comisia, sesizată de autorităţile de control, solicită Ministerului
Finanţelor Publice întreruperea finanţării şi recuperarea sumelor plătite.
(4) In cazul în care beneficiarul este pus,
independent de voinţa sa, în situaţia de a nu mai putea realiza proiectul
pentru care i-a fost aprobată finanţarea de la bugetul de stat sau o parte din
acesta, va informa imediat Comisia, care va analiza situaţia creată. Pentru
continuarea proiectului cu modificările intervenite, beneficiarul va adresa o
nouă cerere de finanţare, care va urma toate procedurile ce trebuie respectate
în cazul înaintării unei cereri noi.
(5) Orice demers publicitar efectuat de beneficiar în
orice formă şi în orice mediu trebuie să specifice că proiectul a fost realizat
cu sprijinul Guvernului României prin Program, conform modelului prevăzut în
Ghidul de eligibilitate pentru Programul de dezvoltare a infrastructurii din
spaţiul rural.
(6) In maximum 6 luni de la publicarea hotărârii
Guvernului privind acordarea contribuţiei financiare de la bugetul de stat,
beneficiarul va organiza procedura de atribuire a contractului de achiziţie
publică aferent proiectului şi va informa Comisia asupra eşalonării plăţilor.
(7) Beneficiarii sunt obligaţi să transmită Comisiei,
prin secretariat, raportări trimestriale şi anuale privind situaţia lucrărilor
executate, respectiv stadiul fizic al obiectivelor de investiţii din cadrul
Programului, situaţia fondurilor alocate şi a sumelor cheltuite.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT de organizare şi funcţionare a Comisiei privind determinarea oportunităţii
proiectelor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Comisia privind determinarea oportunităţii
proiectelor, denumită în continuare Comisia, este structura naţională, fără personalitate juridică, cu rol
decizional în selectarea şi aprobarea proiectelor propuse spre finanţare în
cadrul Programului de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural, denumit
în continuare Program.
Art. 2. - Comisia este organizată şi funcţionează
conform prezentului regulament.
Art. 3. - (1) Comisia are în componenţa sa 9 membri: un
preşedinte, 7 reprezentanţi ai Guvernului şi un reprezentant al Asociaţiei
Comunelor din România.
(2) Membrii Comisiei sunt:
a) un reprezentant desemnat de ministrul de stat pentru
coordonarea activităţilor din domeniul economic;
b) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
c) un reprezentant al Ministerului Administraţiei şi
Internelor;
d) un reprezentant al Ministerului Mediului şi
Gospodăririi Apelor;
e) un reprezentant al
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
f) un reprezentant al Ministerului Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale;
g) 2 reprezentanţi ai Cancelariei Primului-Ministru;
h) un reprezentant al Asociaţiei Comunelor din România.
(3) Reprezentanţii instituţiilor publice prevăzute la
alin. (2) lit. b)-g) vor fi desemnaţi la nivel de secretar de stat.
(4) Inlocuirea unui membru al Comisiei se face de
către instituţia care l-a desemnat.
Art. 4. - (1) Preşedintele Comisiei este unul dintre
reprezentanţii Cancelariei Primului-Ministru, desemnat de primul-ministru.
(2) In caz de indisponibilitate, membrii Comisiei pot
desemna prin mandat un înlocuitor din cadrul instituţiei pe care o reprezintă,
cu drept de vot.
(3) Mandatul prevăzut la
alin. (2) se transmite în scris Comisiei, până cel târziu în ziua şedinţei.
(4) Membrii Comisiei îşi exercită atribuţiile cu titlu
gratuit. Art. 5. - (1) Secretariatul Comisiei este format din specialişti din cadrul
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(2) In cadrul Secretariatului Comisiei se va înfiinţa
un Birou, care va funcţiona la Cancelaria Primului-Ministru.
CAPITOLUL II
Atribuţiile Comisiei
Art. 6. - Comisia îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) elaborează, aprobă şi
actualizează Ghidul de eligibilitate pentru Programul de dezvoltare a
infrastructurii din spaţiul rural, denumit în continuare Ghid de eligibilitate, în conformitate
cu obiectivele şi condiţiile Programului;
b) analizează, selectează şi aprobă cererile de
finanţare adresate de către titularul proiectului de investiţie, în baza
criteriilor stabilite prin Ghidul de eligibilitate şi a rapoartelor întocmite
de Secretariatul Comisiei şi de către Birou;
c) formulează propuneri şi priorităţi de proiecte, în
conformitate cu obiectivele şi condiţiile Programului;
d) stabileşte măsuri în vederea eliminării blocajelor
ce pot apărea în diferite faze ale realizării proiectelor aprobate şi aflate în
curs de desfăşurare;
e) monitorizează, prin Secretariatul Comisiei, buna
desfăşurare a proiectelor aprobate;
f) soluţionează sesizările privind derularea
proiectelor.
Art. 7. - Preşedintele Comisiei îndeplineşte
următoarele atribuţii:
a) convoacă, coordonează pregătirea şi conduce
şedinţele Comisiei;
b) semnează hotărârile Comisiei şi procesele-verbale
ale şedinţelor;
c) reprezintă Comisia în relaţiile cu alte organisme.
Art. 8. - Secretariatul Comisiei are următoarele
atribuţii:
a) primeşte şi înregistrează cererile de finanţare
declarate conforme de către Birou, împreună cu documentaţia ataşată;
b) analizează documentaţia primită în conformitate cu
prezentul regulament şi cu Ghidul de eligibilitate;
c) întocmeşte raportul de verificare a proiectelor;
d) transmite la termenele stabilite în prezentul regulament lista proiectelor analizate şi a
rapoartelor de verificare;
e) la solicitarea Comisiei, analizează diferitele
situaţii apărute în teritoriu şi prezintă o notă scrisă acesteia;
f) monitorizează derularea Programului, în
conformitate cu normele metodologice prevăzute în anexa nr. 1, fapt pentru
care:
1. primeşte de la beneficiari raportări trimestriale
privind lucrările executate;
2. ţine evidenţa sintetică a lucrărilor executate;
3. verifică, prin sondaj şi la cerere, calitatea
lucrărilor, cu sprijinul Inspectoratului de Stat în Construcţii, precum şi
realizarea stadiului fizic declarat;
4. transmite Comisiei raportări trimestriale şi
anuale privind stadiul fizic al derulării proiectelor, situaţia fondurilor
alocate si a sumelor decontate.
Art. 9. - Biroul din cadrul Secretariatului Comisiei
are următoarele atribuţii:
a) transmite invitaţiile la şedinţele Comisiei;
b) pregăteşte documentele necesare şedinţelor Comisiei;
c) întocmeşte procesul-verbal al şedinţelor Comisiei
şi transmite forma finală a acestuia, semnată de preşedinte, tuturor membrilor,
în termen de 5 zile lucrătoare de la data la care a avut loc şedinţa;
d) constituie un registru de evidenţă a hotărârilor
Comisiei;
e) asigură activităţile de registratură şi arhivare a
documentelor destinate Comisiei;
f) primeşte şi înregistrează mandatele scrise pentru
delegarea de atribuţii, eliberate în condiţiile prezentului regulament;
g) primeşte şi înregistrează în registru cererile de
finanţare pentru proiectele din cadrul Programului şi verifică împreună cu
reprezentantul solicitantului dacă documentaţia pentru determinarea
eligibilităţii este conformă; întocmeşte fişa de verificare a conformităţii;
h) transmite Secretariatului Comisiei, în termen de 10
zile de la primire şi înregistrare, cererile de
finanţare declarate conforme împreună cu documentaţia tehnico-economică, în
vederea analizării acestora;
i) primeşte de la Secretariatul Comisiei, în termen de
30 de zile de la înaintarea către acesta, lista şi rapoartele
pentru proiectele analizate;
j) asigură informaţiile şi comunicarea cu potenţialii
beneficiari;
k) întocmeşte lunar un raport de activitate pe care îl
înaintează Comisiei spre aprobare;
l) transmite Secretariatului
Comisiei, după caz, sesizările primite privind derularea proiectelor, pentru
analizare şi emiterea unui punct de vedere;
m) răspunde la sesizările privind derularea
proiectelor, aferente atribuţiilor;
n) analizează documentaţia primită în conformitate cu
prezentul regulament şi cu Ghidul de eligibilitate;
o) întocmeşte Raportul final de verificare a
proiectelor, pe care îl înaintează Comisiei.
CAPITOLUL III
Activitatea Comisiei
Art. 10. - (1) Comisia îşi desfăşoară activitatea în
cadrul şedinţelor ordinare şi şedinţelor extraordinare.
(2) Şedinţele ordinare au loc trimestrial şi sunt
convocate de către preşedintele Comisiei.
(3) Şedinţele extraordinare ale Comisiei se pot
organiza în cazuri deosebite, la solicitarea motivată a preşedintelui.
Art. 11. - (1) Convocarea şi transmiterea invitaţiilor
la şedinţele ordinare ale Comisiei se fac în scris de către Birou, cu cel puţin
5 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării şedinţei.
(2) Convocarea şi transmiterea invitaţiilor la
şedinţele extraordinare ale Comisiei se fac de către Birou, cu cel puţin 3 zile
lucrătoare înainte de data desfăşurării şedinţei.
(3) Invitaţiile la şedinţele Comisiei cuprind în mod
obligatoriu ziua, ora şi locul desfăşurării, precum şi ordinea de zi.
Art. 12. - (1) Şedinţele Comisiei se pot desfăşura
numai în prezenţa majorităţii membrilor acesteia.
(2) In cazul în care nu sunt întrunite condiţiile
prevăzute la alin. (1), şedinţa se amână, urmând să fie convocată Comisia
pentru o nouă şedinţă în termen de 5 zile; şedinţa organizată în urma unei
amânări este legal constituită dacă participă cel puţin o treime din numărul
membrilor Comisiei.
(3) La sfârşitul fiecărei şedinţe se stabileşte data
viitoarei şedinţe ordinare a Comisiei.
Art. 13. - (1) Hotărârile Comisiei vor fi adoptate cu
votul majorităţii membrilor prezenţi.
(2) Hotărârile adoptate şi semnate de către preşedinte
se comunică, de drept, membrilor Comisiei de către Birou.
Art. 14. - (1) In funcţie de lucrările supuse
dezbaterii, cu acordul preşedintelui Comisiei, la şedinţele acesteia pot lua
parte, în calitate de invitat, şi alţi reprezentanţi ai Guvernului, ai
autorităţilor administraţiei publice locale, ai unor instituţii şi organizaţii
implicate în Program.
(2) Participanţii la şedinţele Comisiei, alţii decât
membrii săi, nu au drept de vot. Aceştia au un rol consultativ şi pot face
propuneri Comisiei, ce pot fi dezbătute şi supuse la vot.
Art. 15. - Pe baza hotărârilor Comisiei, Cancelaria
Primului-Ministru va elabora un proiect de hotărâre a Guvernului cu lista
proiectelor aprobate de Comisie în cadrul Programului, prin care se vor asigura
autorităţilor administraţiei publice locale fondurile necesare pentru
realizarea proiectelor, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 7/2006 privind
instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii din spaţiul rural.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 16. - Comisia va realiza evaluarea anuală a
Programului.
Art. 17. - In baza evaluării anuale se asigură cadrul
de decizie pentru primul-ministru şi autorităţile administraţiei publice
centrale, precum şi celelalte entităţi implicate, în vederea îmbunătăţirii şi
actualizării anuale a Programului.