HOTARARE Nr.
595 din 13 iunie 2007
privind functionarea si
atributiile Comitetului pentru finante publice locale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 429 din 27 iunie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 12 alin. (3) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al art. 76 alin. (4) din Legea nr. 273/2006 privind
finantele publice locale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Comitetul pentru
finanţe publice locale, denumit în continuare Comitet,
structură de tip partenerial, fără personalitate
juridică, este un organism cu rol consultativ în procesul de elaborare a unor
reglementări cu caracter financiar, care privesc în mod direct bugetele locale
şi de stabilire a sumelor pentru echilibrare ce se alocă anual de la bugetul de
stat pentru bugetele locale.
Art. 2. - (1) Comitetul are următoarele atribuţii:
a) analizează propuneri privind limitele sumelor pentru
echilibrare ce se alocă anual de la bugetul de stat la bugetele locale, precum
şi modul de fundamentare şi repartizare a acestora pe judeţe şi face
recomandări pentru îmbunătăţirea sistemului de repartizare;
b) analizează propunerile privind modificarea
criteriilor şi formulei de alocare a sumelor pentru echilibrare ce vor fi
repartizate pe judeţe şi, respectiv, pe unităţi administrativ-teritoriale şi
face recomandări pentru îmbunătăţirea sistemului de echilibrare;
c) formulează propuneri asupra proiectelor de acte
normative ce cuprind reglementări cu caracter financiar şi fiscal privind
unităţile administrativ-teritoriale, atunci când consideră necesar;
d) analizează disfuncţionalităţile semnalate de către
reprezentanţii unităţilor administrativ-teritoriale determinate de modificările
legislative, precum şi impactul acestora asupra finanţelor publice locale şi formulează recomandări pentru
îmbunătăţirea cadrului legal;
e) analizează modul de aplicare a prevederilor art.
33 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale şi face recomandări
pentru îmbunătăţirea prevederilor legale;
f) analizează evoluţia veniturilor şi cheltuielilor
bugetelor locale şi formulează propuneri de îmbunătăţire a cadrului legal;
g) formulează propuneri pentru standarde şi condiţii
minimale pe care să le îndeplinească aplicaţiile informatice utilizate de
administraţia publică locală şi face demersuri pentru compatibilizarea sistemelor
informaţionale şi informatice destinate gestionării datelor privind bugetele
locale;
h) analizează propunerile de standarde de cost şi de
calitate pentru prestarea serviciilor publice către populaţie elaborate de
ministere şi face recomandări pentru ajustarea acestora;
i) analizează propunerile privind descentralizarea
financiară şi fiscală elaborate de ministere şi formulează recomandări în acest
sens.
(2) Comitetul prezintă Guvernului, anual, un raport
privind activitatea acestuia.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale Comitetul adoptă
hotărâri, care se semnează de către preşedinte.
(4) Pentru fundamentarea propunerilor
pe care le efectuează Comitetul poate solicita date de la ministere şi servicii
publice deconcentrate ale ministerelor, iar acestea au obligaţia transmiterii
în termenul prevăzut prin solicitarea respectivă.
Art. 3. - (1) Comitetul este compus din câte un
reprezentant desemnat de:
a) Parlamentul României, prin hotărâre a acestuia;
b) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative,
prin ordin al ministrului, la nivel de secretar de stat;
c) Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin ordin al
ministrului, la nivel de secretar de stat;
d) Asociaţia Comunelor din România, prin dispoziţia
preşedintelui acesteia;
e) Asociaţia Oraşelor din România, prin dispoziţia
preşedintelui acesteia;
f) Asociaţia Municipiilor din
România, prin dispoziţia preşedintelui acesteia;
g) Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din
România, prin dispoziţia preşedintelui acesteia.
(2) Preşedintele Comitetului este reprezentantul
Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(3) Pentru crearea unui cadru operativ privind
asigurarea cvorumului necesar organizării şedinţelor Comitetului şi, implicit,
pentru adoptarea hotărârilor de către acesta, entităţile prevăzute la alin. (1) vor desemna şi câte un supleant
ca înlocuitor de drept al reprezentantului.
Art. 4. - Componenţa nominală a Comitetului, stabilită
conform prevederilor art. 3 alin. (1) şi (3), se aprobă prin ordin comun al
ministrului economiei şi finanţelor şi al ministrului internelor şi reformei
administrative, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - (1) Comitetul se întruneşte trimestrial, în
şedinţe ordinare, sau ori de câte ori este necesar, în şedinţe extraordinare.
(2) Comitetul poate constitui grupuri de lucru formate
din specialişti din cadrul autorităţilor publice
reprezentate.
Art. 6. - Pentru realizarea atribuţiilor sale,
Comitetul poate colabora cu ministere, autorităţi şi instituţii publice, precum
şi cu organizaţiile neguvernamentale interesate.
Art. 7. - (1) Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative şi Ministerul Economiei şi Finanţelor,
prin structurile de specialitate, asigură împreună secretariatul tehnic al
Comitetului.
(2) Desemnarea persoanelor care asigură secretariatul
tehnic al Comitetului se face prin ordin comun al ministrului economiei şi
finanţelor şi al ministrului internelor şi reformei administrative.
Art. 8. - (1) Convocarea membrilor Comitetului în
şedinţe ordinare se face la iniţiativa preşedintelui cu cel puţin 7 zile
lucrătoare înainte de data organizării acesteia.
(2) Convocarea membrilor Comitetului în şedinţe
extraordinare se face la iniţiativa preşedintelui sau a cel puţin 3 dintre
structurile asociative prevăzute la art. 3, cu cel puţin 5 zile lucrătoare
înainte de data organizării acesteia. Iniţiativa de convocare a Comitetului în
şedinţe extraordinare se trimite în mod obligatoriu preşedintelui.
(3) Fiecare membru al Comitetului are dreptul să
introducă o problemă pe agenda întâlnirii ordinare sau extraordinare.
(4) Hotărârile Comitetului se iau în unanimitate. In
cazul în care nu se ajunge la unanimitate în aprobarea unei hotărâri, se vor
propune soluţii alternative, hotărârea finală amânându-se pentru şedinţa
următoare. Luarea unei decizii nu poate fi amânată de mai mult de două ori, în
caz contrar hotărârea finală urmând a fi luată prin majoritatea simplă a
membrilor prezenţi, pe baza alternativelor menţionate.
(5) Convocarea membrilor Comitetului, procesele-verbale
încheiate cu ocazia şedinţelor, precum şi alte materiale se trimit, în format electronic, prin grija secretariatului tehnic,
tuturor membrilor Comitetului.
(6) Secretariatul tehnic îndeplineşte şi alte
însărcinări stabilite de Comitet sau de preşedintele acestuia.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian