HOTARARE Nr.
568 din 16 iunie 2010
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului
institutional pentru planificarea financiara, coordonarea, implementarea si
auditarea utilizarii fondurilor acordate Romaniei prin Facilitatea Schengen
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 442 din 30 iunie 2010
Având în vedere prevederile Legii nr. 157/2005 pentru
ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul
Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă,
Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica
Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului,
Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria,
Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă,
Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei
de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România
privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, semnat
de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea
Guvernului nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului instituţional pentru
planificarea financiară, coordonarea, implementarea şi auditarea utilizării
fondurilor acordate României prin Facilitatea Schengen, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 561 din 15 august 2007, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, litera h) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
,,h) beneficiarii sunt organismele responsabile
cu implementarea proiectelor finanţate prin Facilitatea Schengen şi destinatari
ai bunurilor materiale, lucrărilor şi serviciilor furnizate prin acest tip de
proiecte."
2. La articolul 3 alineatul (1), literele d), e),
f) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,d) sistemul de verificare şi inspecţii la faţa
locului, care constă în controale efectuate la beneficiarii fondurilor
şi/sau la organismele intermediare aferente de autoritatea de contractare şi
plată şi de către comisiile mixte de control formate din reprezentanţi ai
autorităţii de contractare şi plată, ai autorităţii competente, după caz şi/sau
ai organismului intermediar. Preşedintele comisiilor mixte va fi desemnat de
autoritatea competentă;
e) raportul de verificare este documentul
încheiat în urma desfăşurării activităţilor conform lit. d) şi d1),
care stă la baza întocmirii titlului de creanţă în conformitate cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor
comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate
necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu
modificările şi completările ulterioare;
f) recuperarea sumelor constatate neeligibile de
la contractant, beneficiar sau organism intermediar, după caz, se execută pe
baza procesului-verbal de constatare, ce se constituie în titlu de creanţă,
întocmit de autoritatea de contractare şi plată în conformitate cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003, aprobată cu modificări prin Legea nr.
529/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârii Guvernului
nr. 1.306/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei
Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare,
precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător;
h) mecanismul de asigurare a contribuţiei naţionale reprezintă
modul de finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele beneficiarilor, a
cheltuielilor suportate din contribuţia naţională prevăzute la art. 2 lit. l).
In vederea efectuării plăţilor către contractanţi, beneficiarii vor transfera
sumele reprezentând contribuţia naţională, prevăzute în bugetele proprii, la
solicitarea Oficiului de Plăţi şi Contractare PHARE, în conturile deschise de
către Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea acesteia."
3. La articolul 3 alineatul (1), după litera d) se
introduce o nouă literă, litera d1), cu următorul cuprins:
,,d1) sistemul de verificare a alertelor
la neregulă/fraudă primite de către autoritatea competentă sau de către
autoritatea de contractare şi plată constă în activităţile de constatare a
creanţelor bugetare rezultate din nereguli/fraude efectuate de către
autoritatea de contractare şi plată sau, după caz, de către comisiile mixte
formate din reprezentanţi ai autorităţii de contractare şi plată şi ai
organismelor intermediare. Preşedinţia comisiilor mixte de control este
asigurată de către autoritatea de contractare şi plată;".
4. La articolul 3 alineatul (2), după litera e) se
introduc două noi litere, literele f) şi g), cu următorul cuprins:
,,f) dobânda acumulată în conturile deschise de
către Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea fondurilor din
Facilitatea Schengen se utilizează, cu aprobarea autorităţii competente, şi
pentru acoperirea diferenţelor de curs valutar, altele decât cele prevăzute la
art. 2 lit. l), rezultate în urma schimbului valutar a sumelor rămase
disponibile în conturile deschise de către Oficiul de Plăţi şi Contractare
PHARE pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea Schengen, după efectuarea
plăţilor către contractanţi, în moneda agreată de părţile semnatare ale
contractelor, alta decât euro, în vederea reîntregirii fondurilor din
Facilitatea Schengen;
g) dobânda acumulată în conturile deschise de către
Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea fondurilor din
Facilitatea Schengen se utilizează, cu aprobarea autorităţii competente, în
baza unei justificări întemeiate şi pentru finanţarea costurilor legate de
finalizarea unor activităţi şi/sau furnizarea unor bunuri după expirarea
perioadei de implementare a proiectelor prevăzute în Decizia Comisiei Europene
nr. C (2007) 1.417 din 4 aprilie 2007, inclusiv a cheltuielilor de mentenanţă,
cu condiţia ca respectivele costuri să fie necesare finalizării obiectivelor
proiectelor şi să nu fie imputabile contractanţilor."
5. La articolul 5 alineatul (1), litera f) se
abrogă.
6. La articolul 5 alineatul (1), literele g), o)
şi y) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,g) asigură realizarea şi funcţionarea sistemului
privind managementul financiar şi tehnic şi auditul fondurilor acordate prin
Facilitatea Schengen;
o) avizează setul de proceduri pentru implementarea şi
utilizarea fondurilor acordate prin Facilitatea Schengen, elaborate de către
autorităţile implicate;
y) transmite Comisiei Europene certificatul privind
declaraţiile de cheltuieli, emis şi transmis de autoritatea de
certificare;".
7. La articolul 5, alineatul (3) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(3) Planul indicativ se supune aprobării Comisiei
naţionale de autoevaluare Schengen, constituită potrivit Hotărârii Guvernului
nr. 882/2006 privind constituirea Comisiei naţionale de autoevaluare Schengen,
iar ulterior se transmite Comisiei Europene."
8. La articolul 8, literele g) şi y) se modifică şi
vor avea următorul cuprins:
,,g) elaborează proiectele de contract, beneficiind de
asistenţa tehnică necesară din partea organismelor intermediare şi a
beneficiarilor, şi pregăteşte semnarea contractelor particularizate de
beneficiari împreună cu organismele intermediare în funcţie de
specificul/natura serviciilor, lucrărilor, bunurilor care fac obiectul
contractului;
y) răspunde de verificarea şi aprobarea documentelor
privind promovarea şi publicitatea proiectelor finanţate din Facilitatea
Schengen;".
9. La articolul 8, după litera q) se introduce o
nouă literă, litera q1), cu următorul cuprins:
,,q1) efectuează misiuni de verificare
privind utilizarea fondurilor primite prin Facilitatea Schengen la organismele
intermediare şi/sau beneficiarii finali, pe baza unei eşantionări
corespunzătoare şi analizei de risc;".
10. La articolul 8, după alineatul (1) se introduce
un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Autoritatea de contractare şi plată poate delega
prin Acordul de implementare, cu avizul autorităţii competente, organismelor
intermediare atribuţii dintre cele menţionate la alin. (1), cu respectarea
prevederilor legale."
11. La articolul 10, litera k) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,k) să efectueze controale de certificare la faţa
locului la nivelul instituţiilor implicate, cu scopul de a se asigura că este
stabilit un sistem intern de control şi management efectiv şi funcţional şi că
procedurile instituite prin setul de proceduri pentru implementarea şi
utilizarea fondurilor acordate prin Facilitatea Schengen sunt corect aplicate
de către persoanele responsabile."
12. Articolul 15 se abrogă.
13. La articolul 17 alineatul (1), literele h), n)
şi q) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,h) verifică eligibilitatea cheltuielilor, la nivelul
beneficiarilor, prin efectuarea de controale planificate, împreună cu ceilalţi
reprezentanţi ai comisiei mixte de control, şi anume autoritatea de contractare
şi plată şi autoritatea competentă, cu preşedinte desemnat din partea
autorităţii competente;
n) aprobă facturile, însoţite de documentele
justificative, remise de beneficiari, cu menţiunea «citit şi aprobat», în urma
verificării conformităţii acestora, în vederea efectuării plăţii;
q) analizează şi avizează planurile de acţiuni şi
rapoartele de promovare a proiectelor finanţate prin Facilitatea Schengen,
întocmite de beneficiari, şi le transmit autorităţii de contractare şi plată,
spre analiză şi aprobare;".
14. La articolul 17 alineatul (1), după litera s) se
introduce o nouă literă, litera t), cu următorul cuprins:
,,t) în cazul proiectelor delegate, asigură
transmiterea către autoritatea de contractare şi plată, la solicitarea
acesteia, a documentelor şi informaţiilor privind procedurile de lucru, a
înregistrării în contabilitate a fondurilor primite prin Facilitatea Schengen
de la autoritatea de contractare şi plată, precum şi a tranzacţiilor efectuate
cu acestea."
15. La articolul 17, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Pe lângă atribuţiile principale prevăzute la alin.
(1), organismele intermediare pot îndeplini şi orice alte atribuţii ce le-au
fost delegate de autoritatea competentă şi/sau autoritatea de contractare şi
plată."
16. La articolul 18, litera c) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,c) administrează şi monitorizează proiectele şi
contractele aferente acestora şi întreprind măsurile necesare pentru a asigura
îndeplinirea de către contractant a sarcinilor ce îi revin conform
contractului;".
17. La articolul 18, după litera h) se introduc
trei noi litere, literele h1)-h3), cu următorul cuprins:
,,h1) operaţionalizează şi asigură
funcţionarea sistemului contabil necesar gestionării fondurilor primite prin
Facilitatea Schengen;
h2) utilizează registre contabile şi asigură
înregistrarea contabilă adecvată a serviciilor/bunurilor/lucrărilor finanţate
din Facilitatea Schengen;
h3) asigură transmiterea către autoritatea
de contractare şi plată, la solicitarea acesteia, a informaţiilor şi
documentelor privind înregistrarea în contabilitate a serviciilor/bunurilor/
lucrărilor finanţate din Facilitatea Schengen."
Art. II. - Hotărârea
Guvernului nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului instituţional pentru
planificarea financiară, coordonarea, implementarea şi auditarea utilizării
fondurilor acordate României prin Facilitatea Schengen, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 561 din 15 august 2007, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin
prezenta hotărâre, se va republica, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu