HOTARARE Nr.
55 din 16 ianuarie 2008
pentru aprobarea Programului
strategic privind supravegherea, controlul si eradicarea turbarii la vulpe in
Romania
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 55 din 24 ianuarie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Programul strategic privind
supravegherea, controlul şi eradicarea turbării la vulpe în România, denumit în
continuare Program, prevăzut
în anexa nr. 1.
Art. 2. - Programul se aplică pe teritoriul României,
cu respectarea legislaţiei în vigoare, în relaţie cu evoluţia endemică a
turbării la populaţia de vulpi din fondul forestier naţional şi vegetaţia
forestieră din afara acestuia, precum şi de pe celelalte categorii de terenuri.
Art. 3. - Fondurile necesare
pentru realizarea acţiunilor din cadrul Programului, aferente Autorităţii
Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, se asigură în
limita prevederilor bugetare aprobate acestei instituţii.
Art. 4. - (1) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară
şi pentru Siguranţa Alimentelor este autoritatea sanitar-veterinară competentă
pentru supravegherea, implementarea şi controlul Programului.
(2) Atribuţiile autorităţilor responsabile pentru
aplicarea Programului sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 5. - Vaccinarea orală a
vulpilor se aplică ţinându-se cont de recomandarea Comisiei Europene, în baza
solicitărilor formulate de România.
Art. 6. - Vaccinurile utilizate trebuie să fie
imunogene, inofensive şi produse pentru principalele animale susceptibile la
turbare, astfel încât să fie utilizate în mai multe campanii de vaccinare,
stabilite pe parcursul anului, indiferent de condiţiile de mediu.
Art. 7. - Programul de vaccinare orală se aprobă pe o
perioadă de 10 ani, conform Deciziei Comisiei 2006/876/CE, şi se realizează în
două campanii anuale în lunile mai-iunie şi octombrie-noiembrie.
Art. 8. - (1) Programul de vaccinare orală a vulpilor
se aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor.
(2) Vaccinarea orală a vulpilor se face prin
distribuirea momelilor vaccinale cu ajutorul avioanelor sau elicopterelor, pe
suprafeţe întinse sau în zonele greu accesibile, iar în jurul localităţilor,
manual, prin gestionarii fondurilor de vânătoare, cu asistenţă din partea
medicilor veterinari oficiali.
Art. 9. - (1) Se învesteşte Autoritatea Naţională Sanitară
Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, unitate de achiziţii centralizată,
în sensul prevederilor art. 22 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, pentru achiziţionarea produselor
necesare implementării Programului de vaccinare orală împotriva turbării.
(2) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor, în calitate de unitate de achiziţii centralizată,
are dreptul de a atribui, în condiţiile legii, contracte de achiziţie publică
necesare pentru implementarea programului de vaccinare prevăzut la alin. (1),
în numele şi pentru direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(3) Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti încheie şi derulează
contractele de achiziţie publică cu operatorii economici ale căror oferte au
fost stabilite ca fiind câştigătoare în urma procedurilor de atribuire aplicate
de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor.
Art. 10. - Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti monitorizează şi
gestionează circulaţia vaccinului antirabic pe teritoriul de competenţă şi
asigură instruirea personalului responsabil cu vaccinarea în legătură cu
respectarea condiţiilor de transport, depozitare şi aplicare a momelilor
vaccinale, utilizate conform recomandărilor producătorului.
Art. 11. - (1) Gestionarii fondurilor de vânătoare,
administraţiile ariilor protejate şi vânătorii au obligaţia să comunice
medicului veterinar concesionar de pe raza localităţii respective modificările
apărute în comportamentul vulpilor.
(2) Gestionarii fondurilor de vânătoare şi
administraţiile ariilor protejate împreună cu medicii veterinari oficiali
asigură prelevarea de probe pentru efectuarea examenelor de laborator.
Art. 12. - Vânătorii, persoanele cu atribuţii de pază
şi ocrotire a vânatului sau oricare alte persoane care aduc vulpile împuşcate
la laboratoarele de diagnostic judeţene ori naţionale, în vederea evaluării
vaccinării prin punerea în evidenţă a markerului tetraciclină şi a nivelului
anticorpilor postvaccinali sunt recompensaţi cu suma de 50 lei/animal.
Art. 13. -In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri se elaborează procedura pentru realizarea
testărilor prin examene de laborator de către Laboratorul Naţional de Referinţă
pentru diagnosticul turbării din cadrul Institutului de Diagnostic şi Sănătate
Animală şi se aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
Art. 14. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Dacian Cioloş
Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Radu Roatiş Cheţan
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Meleşcanu
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Ministrul afacerilor externe,
Iulian Buga,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
PROGRAMUL STRATEGIC
privind
supravegherea, controlul şi eradicarea turbării la vulpe în România
CAPITOLUL
I
Descrierea programului
1. Programul strategic privind supravegherea,
controlul şi eradicarea turbării la vulpe în România, denumit în continuare Program, se desfăşoară pe întregul
teritoriu al României pe o perioadă de 10 ani, începând cu anul 2008, şi se
aplică la întregul efectiv de vulpi.
2. Pentru anul 2008, implementarea Programului se face în partea vestică şi centrală a ţării în 10 judeţe.
Considerentul major de a începe vaccinarea în această parte a ţării este
susţinut de Decizia Consiliului 89/455/CE, pe de o parte, şi de faptul că
Ungaria a desfăşurat şi desfăşoară o amplă campanie de vaccinare încă din anul
1994, pe de altă parte.
3. In funcţie de situaţia epidemiologică de la
sfârşitul anului 2008, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru
Siguranţa Alimentelor va extinde aria de vaccinare spre est, acoperind treptat,
până în anul 2016, întregul teritoriu al ţării.
4. Toate acţiunile în relaţie cu supravegherea,
controlul şi eradicarea turbării au la bază:
a) legislaţia Uniunii Europene care reglementează
controlul turbării, respectiv Decizia Consiliului 2000/258/CE şi Decizia Comisiei 94/275/CE;
b) evoluţia turbării atât la populaţia de animale
sălbatice, în special la vulpi, cât şi la populaţia de animale domestice;
c) caracterul endemic al turbării la vulpi şi sporadic
la celelalte animale.
CAPITOLUL II
Obiectivele Programului
1. Obiectivele Programului sunt următoarele:
a) implementarea politicii de combatere a turbării în
România prin vaccinarea vulpilor;
b) controlul turbării la populaţiile de vulpi;
c) eradicarea turbării la vulpi în România.
2. Acţiuni întreprinse pentru
îndeplinirea obiectivelor:
a) vaccinarea antirabică a populaţiei de vulpi cu
momeli vaccinale;
b) monitorizarea evoluţiei turbării în corelaţie cu
programul de aplicare a momelilor vaccinale şi rezultatele obţinute;
c) controlul aplicării programului de vaccinare şi
evaluarea eficienţei acestuia;
d) colectarea de date, înregistrarea datelor
corespunzătoare, procesarea lor statistică şi informatică şi utilizarea lor
pentru combaterea şi eradicarea turbării în România;
e) efectuarea de regionalizări
în funcţie de bariere naturale şi/sau artificiale;
f) monitorizarea populaţiei de vulpi din România.
3. Monitorizarea turbării
Monitorizarea turbării la vulpi se realizează pe toată
durata implementării Programului, înaintea, în timpul şi după administrarea momelilor vaccinale.
4. Populaţia-ţintă
Populaţia-ţintă este reprezentată de vulpile din fondul
forestier naţional, din vegetaţia forestieră din afara acestuia, precum şi de
pe celelalte categorii de terenuri, estimate la peste 50.000 de exemplare existente pe teritoriul României.
5. Beneficiile Programului
Realizarea eficientă a Programului va diminua şansele
răspândirii turbării la populaţia de animale domestice şi sălbatice, eliminând
riscul transmiterii turbării la om şi permiţând astfel ţării noastre să obţină
statutul de ţară liberă de turbare.
CAPITOLUL III
Prevederi specifice ale Programului
1. Durata măsurilor din Program este de 10 ani. Primul an de vaccinare este 2008.
2. Desemnarea autorităţilor responsabile pentru
implementarea Programului
a) Autoritatea centrală responsabilă de elaborarea, monitorizarea
şi controlul implementării Programului este Autoritatea Naţională Sanitară
Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor.
b) Autorităţile responsabile pentru implementarea
Programului sunt direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene şi a municipiului Bucureşti.
c) Alte autorităţi implicate
în implementarea Programului sunt:
(i) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
(ii) inspectoratele teritoriale de regim
silvic şi de vânătoare din
subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
(iii) Institutul de Diagnostic
şi Sănătate Animală din subordinea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi
pentru Siguranţa Alimentelor;
(iv) Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative;
(v) Ministerul Apărării; (vi) Ministerul Afacerilor
Externe.
3. Zona de vaccinare pentru
anul 2008 a fost stabilită prin politica de regionalizare propusă de Comisia
Europeană şi este situată în partea vestică şi centrală a ţării, în 10 judeţe:
Alba, Arad, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Harghita, Maramureş, Mureş, Sălaj şi
Satu Mare şi are graniţa naturală în partea de sud-vest a râului Mureş. Se ia
în calcul suprafaţa de vaccinare de aproximativ 48.000 km2 a judeţelor amintite, dintre care
40.000 km2 se
efectuează prin administrare aeriană cu distribuire a 20 de momeli vaccinale pe km2 per campanie, iar 8.000 km2 se efectuează prin administrare manuală cu distribuire a 50 momeli
vaccinale pe km2
per campanie. Medicii veterinari oficiali au obligaţia de a participa la
campania de vaccinare orală a vulpilor.
4. Descrierea generală a
costurilor
Finanţarea Programului se suportă din bugetul
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi
este necesară pentru acoperirea cheltuielilor privind: achiziţionarea de momeli
vaccinale, depozitarea momelilor, distribuirea aeriană şi manuală a momelilor,
achiziţionarea de reagenţi de diagnostic, materiale consumabile, cheltuieli de
control şi transport, recompense, alte cheltuieli.
5. Supravegherea turbării
Supravegherea turbării se realizează în baza
Programului, precum şi a acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al
bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia
animalelor şi protecţia mediului. Supravegherea turbării prin examene de
laborator se realizează conform manualului de diagnostic din Planul de
contingenţă pentru turbare, care se aprobă prin ordin al preşedintelui
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.
6. Estimarea populaţiei de vulpi care urmează să fie
vaccinată se efectuează ţinându-se cont de numărul şi de suprafeţele fondurilor
de vânătoare şi ale ariilor protejate, precum şi de numărul de vulpi existent
în acestea. In funcţie de modificările epidemiologice, în anii următori,
numărul momelilor vaccinale administrate/km2 se modifică în mod corespunzător.
7. Monitorizarea campaniilor de vaccinare orală
Pentru ca monitorizarea campaniilor de vaccinare orală
să se desfăşoare în conformitate cu recomandările Uniunii Europene, se
urmăreşte:
a) incidenţa turbării; conform recomandărilor
Comisiei Europene se examinează 8 vulpi/100 km2 pentru prezenţa virusului turbării; pentru o estimare cât mai
reală a incidenţei turbării în zonele vaccinate, vulpile găsite moarte,
suspecte de boală sau accidentate sunt cele mai indicate pentru diagnosticul virusologic;
b) înghiţirea momelilor şi seroconversia;
c) vulpile împuşcate în timpul campaniilor de
vânătoare organizate de gestionarii fondurilor de vânătoare vor fi examinate
pentru prezenţa markerului tetraciclină din momelile vaccinale şi nivelul anticorpilor postvaccinali.
ANEXA Nr. 2
ATRIBUŢIILE
autorităţilor responsabile pentru aplicarea
Programului
I. Autoritatea Naţională
Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, în vederea aplicării şi
monitorizării Programului, are următoarele atribuţii:
a) promovează Programul;
b) elaborează procedurile specifice privind
monitorizarea şi implementarea Programului, precum şi pe cele menţionate în
anexa nr. 1;
c) elaborează, monitorizează şi controlează aplicarea
măsurilor specifice, în conformitate cu Programul;
d) întocmeşte, prezintă, transmite şi susţine
Programul şi toate documentele aferente acestuia în relaţie cu serviciile
specializate ale Comisiei Europene;
e) evaluează şi gestionează datele privind evoluţia
turbării;
f) iniţiază măsurile necesare alocării fondurilor
pentru acoperirea costurilor generate de combaterea şi eradicarea turbării,
prin:
(i) asigurarea personalului sanitar-veterinar
şi a personalului auxiliar pentru implementarea măsurilor de control al
bolii;
(ii) asigurarea
echipamentelor şi momelilor necesare gestionării eficiente a evoluţiei bolii;
(iii) asigurarea fondurilor necesare vaccinării orale
a vulpilor;
(iv) asigurarea fondurilor necesare pentru recompense.
II. Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, în vederea aplicării şi
monitorizării Programului, au următoarele atribuţii:
a) procesează, evaluează şi gestionează datele privind
evoluţia turbării pe teritoriul judeţului;
b) implementează,
monitorizează şi controlează măsurile precizate în Program;
c) asigură cooperarea dintre medicii veterinari
oficiali, gestionarii fondurilor de vânătoare şi reprezentanţii
administraţiilor ariilor protejate;
d) asigură cooperarea cu inspectoratele teritoriale de
regim silvic şi de vânătoare;
e) instruiesc personalul sanitar-veterinar şi
personalul din fondurile de vânătoare în legătură cu prelevarea de probe şi
trimiterea acestora către laborator;
f) urmăresc respectarea măsurilor prevăzute în Program
de către gestionarii fondurilor de vânătoare.
III. Institutul de Diagnostic şi Sănătate Animală
din subordinea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor, în vederea aplicării şi monitorizării Programului, are următoarele
atribuţii:
a) elaborează Manualul de diagnostic pentru turbare;
b) elaborează procedurile specifice privind prelevarea
de probe, pregătirea şi transportul acestora către laborator;
c) coordonează tehnic, prin Laboratorul Naţional de
Referinţă pentru turbare, laboratoarele sanitar-veterinare din structura
direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a
municipiului Bucureşti, cu privire la supravegherea, monitorizarea şi
diagnosticarea turbării în România.
IV. Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale, în vederea aplicării Programului, are următoarele
atribuţii:
a) colaborează cu Autoritatea Naţională Sanitară
Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor în vederea realizării controlului si
eradicării turbării;
b) elaborează cadrul
legislativ din domeniul său de competenţă, referitor la controlul şi eradicarea
turbării;
c) asigură respectarea cerinţelor sanitar-veterinare
privind desfăşurarea acţiunilor de vânătoare în legătură cu controlul şi
eradicarea turbării.
V. Institutul de Cercetări şi
Amenajări Silvice şi inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de
vânătoare, în vederea aplicării Programului, au următoarele atribuţii:
a) monitorizează implementarea măsurilor de către
personalul de specialitate al gestionarilor fondurilor de vânătoare şi al
administraţiilor ariilor protejate, conform Programului;
b) cooperează cu direcţiile sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti, în vederea
implementării Programului.
VI. Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative, împreună cu autorităţile vamale, aplică măsurile
impuse de autoritatea sanitar-veterinară centrală la punctele de trecere a
frontierei.
VII. Ministerul Apărării, la solicitarea autorităţilor
sanitar-veterinare, poate pune la dispoziţia acestora informaţii geografice
analogice şi digitale, cu respectarea legislaţiei în vigoare, pentru
direcţionarea măsurilor de control al bolii.
VIII. Ministerul Afacerilor Externe facilitează
cooperarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor cu instituţiile competente din ţările vecine în vederea
eficientizării acţiunilor de eradicare a turbării la vulpe.