HOTARARE Nr. 515 din 27 septembrie 1993
privind structura Guvernului Romaniei si a aparatului sau de lucru
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 246 din 15 octombrie 1993
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Guvernul Romaniei - organ central al puterii executive - asigura
realizarea coerenta a politicii interne si externe a tarii si exercita
conducerea generala a administratiei publice, fiind organizat in conformitate
cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 37/1990, precum si cu Hotararea
Parlamentului Romaniei nr. 11 din 19 noiembrie 1992.
(2) Guvernul Romaniei are structura prevazuta in anexele nr. 1 si 1 A.
Art. 2
Primul-ministru al Guvernului are un aparat de lucru format din: Grupul de
consilieri de stat; Corpul de control al primului-ministru; Departamentul
Informatiilor Publice; Departamentul pentru Integrare Europeana; Oficiul pentru
Relatii cu Sindicatele si Patronatul; Cabinetul primului-ministru, potrivit
anexei nr. 2.
Art. 3
Primul-ministru al Guvernului coordoneaza activitatea urmatoarelor organe
de specialitate din subordinea Guvernului: Administratia Nationala a Rezervelor
Materiale; Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale; Agentia Nationala
de Control al Exporturilor; Agentia Nationala pentru Resurse Minerale; Comisia
Nationala pentru Statistica.
Art. 4
Consiliul pentru Coordonare, Strategie si Reforma Economica, condus de un
presedinte, are in structura: Colegiul consultativ, Consiliul interministerial,
Departamentul pentru reforma economica, potrivit anexei nr. 3.
Art. 5
Ministrul de stat, presedintele Consiliului pentru Coordonare, Strategie si
Reforma Economica, coordoneaza activitatea urmatoarelor organe de specialitate
din subordinea Guvernului: Agentia Nationala pentru Privatizare; Agentia Romana
de Dezvoltare; Comisia Nationala de Prognoza; Comisia Nationala de Informatica.
Art. 6
Ministrul de stat, ministrul muncii si protectiei sociale, coordoneaza
activitatea urmatoarelor organe de specialitate din subordinea Guvernului:
Secretariatul de Stat pentru Culte; Secretariatul de Stat pentru Handicapati;
Subsecretariatul de Stat pentru Problemele Victimelor Revolutiei; Comitetul
National pentru Protectia Copilului.
Art. 7
Ministrul de stat, ministrul finantelor, coordoneaza activitatea
urmatoarelor organe de specialitate din subordinea Guvernului: Institutul Roman
de Standardizare; Biroul Roman de Metrologie Legala; Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci.
Art. 8
Ministrul de stat, ministrul afacerilor externe, coordoneaza activitatea:
Comitetului Interministerial pentru Relatiile cu Republica Moldova; Centrului
"Euroatlantic" Bucuresti; Institutului de Relatii si Studii Internationale;
Fundatiei Europene "Nicolae Titulescu".
Art. 9
Ministrii de stat pot avea un aparat de lucru cuprinzand un numar de
maximum 10 posturi.
Art. 10
Ministrul pentru relatia cu Parlamentul are un aparat de lucru cuprinzand
un numar de maximum 15 posturi.
Art. 11
(1) Secretariatul General al Guvernului este condus de secretarul general
al Guvernului, cu rang de ministru.
(2) In exercitarea atributiilor care ii revin, secretarul general al
Guvernului emite ordine.
(3) Structura Secretariatului General al Guvernului este prevazuta in anexa
nr. 4.
Art. 12
(1) Secretarul general al Guvernului coordoneaza activitatea urmatoarelor
organe de specialitate din subordinea Guvernului: Consiliul pentru Minoritatile
Nationale; Oficiul pentru Protectia Consumatorilor.
(2) Departamentul pentru Administratie Publica Locala este organizat si
functioneaza in cadrul structurii Guvernului, conform anexei nr. 1.
Art. 13
Principalele atributii ale Secretariatului General al Guvernului sunt
prevazute in anexa nr 5.
Art. 14
Organele de specialitate din subordinea Guvernului, a caror activitate este
coordonata de primul-ministru, de ministrii de stat si de secretarul general al
Guvernului, sunt organizate si functioneaza prin hotarare a Guvernului.
Art. 15
Compartimentele functionale si atributiile specifice ale structurilor
prevazute in anexele nr. 2, 3 si 4 se aproba prin decizie a primului-ministru.
Art. 16
Personalul din aparatul Guvernului, exclusiv demnitarii, se incadreaza pe
posturi incepand cu data de 15 octombrie 1993.
Art. 17
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 18
Hotararea Guvernului nr. 860 din 31 decembrie 1992 si Hotararea
Guvernului nr. 196 din 29 aprilie 1993 se abroga.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Secretarul general al Guvernului,
Viorel Hrebenciuc
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
STRUCTURA GUVERNULUI ROMANIEI
___________________
| GUVERNUL ROMANIEI | _________________
|___________________|______| BIROUL EXECUTIV |
| PRIM-MINISTRU | | AL GUVERNULUI |
|___________________| |_________________|
________________|___________________________________
________|__________ | | | |
| MINISTRII DE STAT | | | | |
|___________________| | | | |
| | | |
_______|________ | | |
| Secretariatul | | | _____|_____
| General al | | | | MINISTRII |
| Guvernului | | | |___________|
|________________| | |
: | |
______________:________ | ____________|___________
| Departamentul pentru | | | Organe de specialitate |
| Administratie Publica |___| | din subordinea |
| Locala | | Guvernului |
|_______________________| |________________________|
ANEXA 1A
COMPONENTA GUVERNULUI ROMANIEI
potrivit Hotararii Parlamentului Romaniei nr. 11 din 19 noiembrie 1992
- Prim-ministru al Guvernului
*
- Ministru de stat, presedintele Consiliului pentru Coordonare, Strategie
si Reforma Economica
- Ministru de stat, ministrul muncii si protectiei sociale
- Ministru de stat, ministrul finantelor
- Ministru de stat, ministrul afacerilor externe
*
- Ministrul justitiei
- Ministrul apararii nationale
- Ministru de interne
- Ministrul industriilor
- Ministrul agriculturii si alimentatiei
- Ministrul transporturilor
- Ministrul comunicatiilor
- Ministrul comertului
- Ministrul turismului
- Ministrul lucrarilor publice si amenajarii teritoriului
- Ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului
- Ministrul invatamantului
- Ministrul cercetarii si tehnologiei
- Ministrul sanatatii
- Ministrul culturii
- Ministrul tineretului si sportului
- Ministrul pentru relatia cu Paramentul.
ANEXA 2
STRUCTURA
APARATULUI DE LUCRU AL PRIMULUI-MINISTRU
___________________
| |
| PRIMUL-MINISTRU |
| AL GUVERNULUI |
|___________________|
|
_______________________________|________________________________
| | | | | |
_____|____ ____|____ ______|______ ______|______ _____|_____ ____|____
| || || || || || |
| Grupul || Grupul ||Departamentul||Departamentul|| Oficiul ||Cabinetul|
| de || de ||Informtiilor || pentru || pentru ||primului-|
|consilieri|| control || Publice || Integrare ||Relatii cu ||ministru |
| de || al ||_____________|| Europeana ||Sindicatele||_________|
| stat ||primului-| |_____________|| si |
|__________||ministru | |Patronatul |
|_________| |___________|
ANEXA 3
STRUCTURA
CONSILIULUI PENTRU COORDONARE, STRATEGIE SI REFORMA ECONOMICA
___________________
| PRESEDINTE |
_______________| Ministru de stat |___________
| |___________________| |
________|_______ | ________|___________
| Colegiul | | | Consiliul |
| consultativ | | | interministerial |
|________________| | |____________________|
________|_________
| Depertamentul |
| pentru reforma |
| economica |
|__________________|
| Secretar de stat |
|__________________|
ANEXA 4
STRUCTURA
SECRETARIATULUI GENERAL AL GUVERNULUI
_______________________
| SECRETAR GENERAL AL |
| GUVERNUL ROMANIEIUI |
|_______________________|
|
........................|________________________
_________ :___________ ________|_________ __________|_______
|Departamentul pentru | | Secretar general | | Secretar general |
|Administratia Publica | | adjunct | | adjunct |
| Locala | | (cancelarie) | | (economic) |
|----------------------| |__________________| |__________________|
| Secretar de stat, |
|sef al departamentului|
|______________________|
ANEXA 5
PRINCIPALELE ATRIBUTII
ale Secretariatului General al Guvernului
1. Asigura respectarea metodologiei aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
390/1993; examineaza proiectele de acte normative (proiecte de legi, ordonante
si hotarari ale Guvernului) inaintate de ministere si celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale, urmarind
prezentarea acestora in vederea promovarii si adoptarii lor in sedintele de
Guvern.
2. Elaboreaza proiecte de acte normative la solicitarea primului-ministru
sau a ministrilor de stat; redacteaza si prezinta spre aprobare deciziile
primului-ministru potrivit art. 7, 9, 16, 17 si 18 din Legea nr. 37/1990.
3. Asigura organizarea sedintelor Guvernului si ale biroului sau executiv;
convoaca membrii Guvernului la sedintele de Guvern; pregateste si difuzeaza
membrilor Guvernului, spre analiza, proiectele de acte normative, potrivit unui
program lunar si, respectiv, saptamanal, in corelare cu propunerile
ministerelor.
4. Asigura, impreuna cu initiatorii, definitivarea proiectelor de acte
normative in conformitate cu cele stabilite in sedintele de Guvern, potrivit
celor consemnate in stenogramele respective.
5. Actioneaza operativ pentru inaintarea proiectelor de legi la Parlament,
precum si pentru publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a ordonantelor si
hotararilor Guvernului adoptate.
6. Organizeaza obtinerea contrasemnaturilor ministrilor care raspund de
punerea in executare a prevederilor ordonantelor si hotararilor Guvernului,
supunandu-le spre aprobare primului-ministru.
7. Organizeaza evidenta proiectelor de legi transmise spre adoptare
Parlamentului, a ordonantelor si hotararilor Guvernului, precum si a
deciziilor primului-ministru, asigura evidenta si circulatia documentelor cu
caracter secret sau secret de serviciu.
8. Asigura urmarirea indeplinirii de catre ministere si alte autoritati
publice a obligatiilor ce decurg din legile tarii, ordonantele si hotararile
Guvernului, precum si din deciziile primului-ministru, raportand periodic in
sedintele de Guvern si primului-ministru.
9. Asigura masurile necesare pentru ca Guvernul sa-si poata exercita
atributiile legale ce ii revin in raporturile cu Curtea Constitutionala, Curtea
de Conturi si celelalte autoritati publice.
10. Efectueaza analiza juridica a memoriilor si petitiilor adresate
Guvernului sau primului-ministru de catre persoane fizice sau persoane
juridice; asigura desfasurarea normala a activitatii privind relatiile cu
publicul.
11. Asigura desfasurarea activitatii de expertizare, documentare si
informare juridica, economico-financiara etc.
12. Acorda asistenta juridica necesara pentru solutionarea problemelor
contencioase in care Guvernul sau Secretariatul General este parte.
13. Organizeaza desfasurarea activitatilor pentru intreg aparatul
Guvernului: protocol si relatii externe; personal si salarizare; financiar
contabilitate; gestionare si administrare bunuri; transport de bunuri si
persoane; registratura generala si informatiile; accesul publicului in incinta
Guvernului; paza sediului Guvernului.
14. Indeplineste, in conditiile reglementarilor legale, atributiile
ministerului de resort prevazute de Legea nr. 15/1990 pentru unii agenti
economici; raspunde de activitatea Regiei Autonome "Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat".