E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A fost modificat de:
Articolul 4 din actul Hotărârea 454 2003 modificat de Rectificare 1242 2004
Articolul 2 din actul Hotărârea 454 2003 modificat de articolul 1 din actul Hotărârea 1242 2004
Articolul 4 din actul Hotărârea 454 2003 modificat de articolul 1 din actul Hotărârea 1242 2004
Articolul 1 din actul Hotărârea 454 2003 modificat de articolul 1 din actul Hotărârea 1242 2004
Articolul 2 din actul Hotărârea 454 2003 modificat de articolul 1 din actul Hotărârea 1242 2004
Articolul 3 din actul Hotărârea 454 2003 modificat de articolul 1 din actul Hotărârea 1242 2004
Hotărârea 454 2003 modificat de articolul 1 din actul Hotărârea 1242 2004
Hotărârea 454 2003 in legatura cu Ordin 247 2003
Articolul 16 din actul Hotărârea 454 2003 in legatura cu Ordin 378 2003
Articolul 19 din actul Hotărârea 454 2003 in legatura cu Ordin 185 2003
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 454 din 18 aprilie 2003

privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a recipientelor simple sub presiune

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 290 din 25 aprilie 2003


SmartCity3


    In temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor si avand in vedere prevederile art. 69 si 70 din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    SECTIUNEA 1
    Domeniu de aplicare

    Art. 1
    (1) Prevederile prezentei hotarari se aplica recipientelor simple sub presiune executate in serie in tara sau importate, reglementand cerintele esentiale de securitate impuse acestora pentru a fi introduse pe piata si puse in functiune.
    (2) Prevederile prezentei hotarari nu se aplica:
    a) recipientelor simple sub presiune special destinate folosirii in domenii nucleare, care prin avariere ar cauza emisii radioactive;
    b) recipientelor simple sub presiune special folosite pentru instalare in interiorul navelor maritime sau aeriene ori pentru propulsarea acestora;
    c) stingatoarelor de foc.

    SECTIUNEA a 2-a
    Definirea unor termeni

    Art. 2
    In intelesul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
    a) recipient simplu sub presiune - orice recipient sudat, supus unei presiuni interioare relative mai mari de 0,5 bari, care este destinat umplerii cu aer sau azot si care nu va fi expus la foc, denumit in continuare recipient;
    b) introducere pe piata - actiunea de a face disponibil un produs pentru prima data, contra cost sau gratuit, in vederea distribuirii si/sau utilizarii;
    c) practici ingineresti - ansamblu de activitati, de la proiectarea recipientelor pana la receptia produsului finit, incluzand activitati de control si verificare, desfasurate si consemnate in documentele firmei producatoare.

    SECTIUNEA a 3-a
    Conditii tehnice impuse la constructia recipientelor

    Art. 3
    (1) Recipientele se executa:
    a) fie dintr-o parte cilindrica de sectiune circulara, inchisa la capete, cu funduri bombate spre exterior si/sau plane, avand aceeasi axa de revolutie cu partea cilindrica;
    b) fie din doua funduri bombate spre exterior, care au aceeasi axa de revolutie.
    (2) Piesele componente si ansamblurile care contribuie la rezistenta recipientelor se executa fie din otel de calitate nealiat, fie din aluminiu nealiat sau aliaje din aluminiu rezistente in timp.
    (3) Presiunea maxima de lucru a recipientului nu trebuie sa depaseasca 30 bari, iar produsul PS x V (presiunea x capacitatea recipientului) nu trebuie sa depaseasca 10.000 bari x litru.
    (4) Temperatura minima de lucru nu trebuie sa fie inferioara valorii de -50 grade C.
    (5) Temperatura maxima de lucru nu trebuie sa fie superioara valorii de 300 grade C pentru recipientele din otel si valorii de 100 grade C pentru recipientele din aluminiu si aliaj de aluminiu.
    Art. 4
    (1) Recipientele la care produsul PS x V este mai mare de 50 bari x litru trebuie sa satisfaca cerintele esentiale de securitate prevazute in anexa nr. 1.
    (2) Recipientele la care produsul PS x V este mai mic sau egal cu 50 bari x litru trebuie fabricate conform practicilor ingineresti si trebuie sa poarte marcajele prevazute la pct. 1 din anexa nr. 2, cu exceptia marcajului european de conformitate CE, prevazut la art. 15.

    SECTIUNEA a 4-a
    Conditii de introducere pe piata a recipientelor

    Art. 5
    (1) Se admit introducerea pe piata si punerea in functiune a recipientelor daca, atunci cand sunt corect instalate si intretinute, nu pun in pericol siguranta persoanelor, a animalelor domestice si a proprietatii, in conditiile in care sunt utilizate conform scopului prevazut.
    (2) Se considera ca sunt respectate cerintele prezentei hotarari si se admit introducerea pe piata si punerea in functiune a recipientelor daca acestea poarta marcajul european de conformitate CE, aplicat de un producator sau de reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridica cu sediul in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene. Elementele de identificare a marcajului european de conformitate CE sunt prevazute in anexa nr. 3 la Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
    (3) Autoritatile publice pot reglementa cerinte specifice de protectie pentru lucratorii care utilizeaza recipiente. Respectivele reglementari nu pot aduce modificari care contravin prevederilor prezentei hotarari.
    (4) Introducerea pe piata si punerea in functiune a recipientelor care satisfac cerintele prezentei hotarari nu pot fi restrictionate.
    Art. 6
    (1) Se considera ca recipientele care poarta marcajul CE corespund tuturor prevederilor prezentei hotarari, inclusiv procedurilor pentru evaluarea conformitatii prevazute in cap. II. Conformitatea recipientelor cu standardele romane si/sau cu standardele nationale ale statelor membre ale Uniunii Europene care adopta standardele europene armonizate, ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, conduce la prezumtia de conformitate cu cerintele prevazute la art. 4.
    (2) Pentru recipientele la care producatorul nu a aplicat sau a aplicat doar partial standardele prevazute la alin. (1) ori pentru care nu exista asemenea standarde conformitatea cu cerintele esentiale prevazute la art. 4 alin. (1) trebuie dovedita printr-o examinare CE de tip, stabilita in conditiile prezentei hotarari, urmata de emiterea certificatului de examinare CE de tip. Conformitatea acestor recipiente cu prototipul aprobat este certificata prin aplicarea marcajului CE.
    (3) a) In cazul in care recipientului i se aplica si alte reglementari care acopera si alte cerinte si care, de asemenea, prevad aplicarea marcajului CE, acest marcaj indica conformitatea cu prevederile tuturor reglementarilor aplicabile.
    b) Atunci cand una sau mai multe dintre reglementarile prevazute la lit. a) permit producatorului, intr-o perioada de tranzitie, sa aleaga ce reglementari sa aplice, marcajul de conformitate CE indica conformitatea numai cu reglementarile aplicate de producator. In acest caz trebuie specificate in documentele, notele sau instructiunile care insotesc aceste recipiente, conform cerintelor reglementarilor, elementele de identificare particulare ale reglementarilor aplicate, asa cum sunt publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
    (4) In situatia in care se constata ca un standard prevazut la alin. (1) nu raspunde in totalitate cerintelor esentiale de conformitate prevazute la art. 4, Ministerul Industriei si Resurselor sesizeaza Comisia Europeana sau statul membru al Uniunii Europene, oferind si motivatiile pentru aceasta sesizare. In baza deciziei adoptate, din care rezulta necesitatea retragerii standardului armonizat, Ministerul Industriei si Resurselor retrage standardul in cauza din lista standardelor armonizate, aprobata prin ordin al ministrului industriei si resurselor, si actualizeaza corespunzator lista standardelor armonizate, conform prevederilor prezentei hotarari.
    Art. 7
    (1) Atunci cand organismul de control constata ca recipientele care poarta marcajul CE, folosite corespunzator destinatiei lor, ar putea pune in pericol siguranta persoanelor, a animalelor domestice si a proprietatii, ia masuri corespunzatoare de retragere a acelor recipiente de pe piata sau interzice ori limiteaza introducerea acestora pe piata.
    (2) Organismul de control informeaza imediat, in scris, Ministerul Industriei si Resurselor cu privire la deciziile luate, indicand motivele care au stat la baza deciziei sale si, in special, daca neconformitatea se datoreaza:
    a) nerespectarii cerintelor esentiale prevazute la art. 4, in cazul in care recipientele nu respecta standardele prevazute la art. 6 alin. (1);
    b) aplicarii incorecte a standardelor prevazute la art. 6 alin. (1);
    c) deficientelor din cuprinsul standardelor prevazute la art. 6 alin. (1).
    (3) Atunci cand organismul de control constata ca un recipient care nu este conform poarta marcajul CE, ia masuri corespunzatoare impotriva celui care a aplicat marcajul si informeaza Ministerul Industriei si Resurselor, intr-un interval de 72 de ore, cu privire la orice decizie adoptata.
    (4) Ministerul Industriei si Resurselor va informa imediat Comisia Europeana si statele membre ale Uniunii Europene asupra oricarei decizii adoptate conform prevederilor alin. (1) si (3).

    CAP. 2
    Proceduri pentru evaluarea conformitatii

    SECTIUNEA 1
    Proceduri de certificare

    Art. 8
    (1) Inaintea introducerii in fabricatie a recipientului la care produsul PS x V este mai mare de 50 bari x litru si care este realizat:
    a) in conformitate cu standardele prevazute la art. 6 alin. (1), producatorul sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridica cu sediul pe teritoriul Romaniei sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, actioneaza la libera sa alegere, dupa cum urmeaza:
    1. informeaza un organism notificat, care, in urma examinarii dosarului tehnic de fabricatie prevazut la pct. 3 din anexa nr. 2, emite un atestat prin care se certifica faptul ca dosarul tehnic de fabricatie este adecvat cerintelor tehnice; sau
    2. supune un prototip de recipient examinarii CE de tip, in conditiile prezentei hotarari;
    b) fara a fi in conformitate, total sau partial, cu standardele prevazute la art. 6 alin. (1), producatorul sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridica cu sediul pe teritoriul Romaniei sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, supune un prototip de recipient examinarii CE de tip, in conditiile prezentei hotarari.
    (2) Inainte de a fi introduse pe piata recipientele realizate in conformitate cu standardele prevazute la art. 6 alin. (1) sau cu prototipul aprobat se supun:
    a) daca produsul PS x V este mai mare de 3.000 bari x litru, verificarii CE, in conditiile prezentei hotarari;
    b) daca produsul PS x V nu este mai mare de 3.000 bari x litru, dar este mai mare de 50 bari x litru, la libera alegere a producatorului:
    1. declararii conformitatii CE; sau
    2. verificarii CE, in conditiile prezentei hotarari.
    (3) Documentele si corespondenta realizate in legatura cu procedurile de evaluare prevazute la alin. (1) si (2) se efectueaza in limba romana sau intr-o limba acceptata de organismul notificat.

    SECTIUNEA a 2-a
    Examinarea CE de tip

    Art. 9
    (1) Examinarea CE de tip este procedura prin care un organism notificat constata si certifica faptul ca prototipul de recipient satisface prevederile aplicabile din prezenta hotarare.
    (2) Cererea pentru examinarea CE de tip cu privire la prototipul de recipient sau un prototip reprezentand o clasa de recipiente se incredinteaza de catre producator sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridica cu sediul in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, unui singur organism notificat, ales de el. Cererea, la care se ataseaza dosarul tehnic de fabricatie prevazut la pct. 3 din anexa nr. 2, include denumirea si adresa producatorului sau ale reprezentantului sau autorizat, persoana juridica cu sediul in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, indicandu-se si locul de fabricatie a recipientelor. O data cu cererea se prezinta un recipient reprezentativ pentru productia avuta in vedere.
    (3) Organismul notificat examineaza dosarul tehnic de fabricatie pentru a verifica conformitatea sa, precum si recipientul transmis. La examinarea recipientului organismul notificat:
    a) verifica daca recipientul a fost fabricat conform dosarului tehnic de fabricatie si poate fi utilizat in siguranta conform destinatiei sale;
    b) executa examinari si teste pentru a verifica daca recipientul respecta cerintele esentiale de securitate aplicabile, prevazute in anexa nr. 1.
    (4) Daca prototipul este conform prevederilor aplicabile, organismul notificat emite un certificat de examinare CE de tip, care se inainteaza solicitantului. Certificatul cuprinde concluziile examinarii, indica orice conditie care a stat la baza emiterii acestuia si este insotit de descrierile si desenele necesare pentru identificarea prototipului aprobat. Comisia Europeana, alte organisme notificate si autoritatile din statele membre ale Uniunii Europene pot primi o copie de pe certificat si, in baza unei cereri justificate, o copie de pe dosarul tehnic de fabricatie si de pe rapoartele de examinare si testare executate.
    (5) Daca un organism notificat refuza sa emita un certificat de examinare CE de tip, informeaza fara intarziere nejustificata solicitantul si celelalte organisme notificate. Un organism notificat care retrage un certificat de examinare CE de tip in conditiile prezentei hotarari informeaza Ministerul Industriei si Resurselor si statul membru al Uniunii Europene in care certificatul a fost acordat. Statul membru in cauza, la randul sau, informeaza Comisia Europeana, motivand in scris decizia adoptata.

    SECTIUNEA a 3-a
    Verificarea CE

    Art. 10
    (1) Verificarea CE este procedura prin care un producator sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridica cu sediul in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, asigura si declara ca recipientele care au fost verificate potrivit prevederilor alin. (3) sunt conforme cu prototipul descris in certificatul de examinare CE de tip sau cu dosarul tehnic de fabricatie prevazut la pct. 3 din anexa nr. 2 si pentru care s-a primit deja un atestat, conform prevederilor art. 8 alin. (1).
    (2) Producatorul ia toate masurile necesare pentru ca in procesul de fabricatie sa se asigure ca recipientele se conformeaza prototipului descris in certificatul de examinare CE de tip sau dosarului tehnic de fabricatie prevazut la pct. 3 din anexa nr. 2. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridica cu sediul in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, aplica marcajul CE pe fiecare recipient si emite o declaratie de conformitate.
    (3) Organismul notificat efectueaza examinarile si testele adecvate pentru a verifica conformitatea recipientelor cu cerintele prezentei hotarari, prin examinarea si testarea recipientelor, dupa cum urmeaza:
    a) Producatorul prezinta recipientele sale in forma de loturi uniforme si ia toate masurile necesare pentru ca procesul de fabricatie sa asigure uniformitatea fiecarui lot fabricat.
    b) Aceste loturi sunt insotite de certificatul de examinare CE de tip emis conform prevederilor art. 9 sau, in cazul in care recipientele nu sunt fabricate in conformitate cu un prototip aprobat, de dosarul tehnic de fabricatie prevazut la pct. 3 din anexa nr. 2. In cea de-a doua situatie enuntata organismul notificat examineaza dosarul tehnic de fabricatie pentru a certifica conformitatea acestuia, inainte de verificarea CE.
    c) Cand un lot este examinat, organismul notificat se asigura ca recipientele au fost fabricate si examinate in concordanta cu dosarul tehnic de fabricatie si efectueaza pe fiecare recipient din lot un test hidrostatic sau un test pneumatic cu efect echivalent, la o presiune Ph egala cu de 1,5 ori presiunea de proiectare, pentru a verifica rezistenta recipientului. Testul pneumatic se executa respectandu-se conditiile de siguranta a testarii din Romania. Pe langa aceasta, organismul notificat efectueaza probe pe piese-test luate dintr-o productie reprezentativa de piese-test sau dintr-un recipient, la alegerea producatorului, pentru a examina calitatea sudurii. Testele se efectueaza pe suduri longitudinale. Atunci cand sunt folosite diferite tehnici de sudura pentru suduri longitudinale si circulare, se repeta testele pe sudurile circulare.
    Pentru recipientele la care grosimea peretelui se stabileste conform prevederilor pct. 2.1.2. din anexa nr. 1 aceste probe pe piese-test se inlocuiesc cu un test hidrostatic pe 5 recipiente luate la intamplare din fiecare lot, pentru a se verifica conformitatea acestora cu cerintele prevazute la pct. 2.1.2 din anexa nr. 1.
    d) In cazul loturilor acceptate, organismul notificat aplica sau impune aplicarea numarului sau de identificare pe fiecare recipient si intocmeste un certificat scris de conformitate referitor la testele efectuate. Toate recipientele din lot pot fi introduse pe piata, cu exceptia acelora care nu au trecut cu succes un test hidrostatic sau pneumatic.
    Daca un lot este respins, organismul notificat ia masurile necesare de prevenire a introducerii pe piata a acelui lot. In cazul respingerilor frecvente de loturi, organismul notificat poate suspenda verificarea statistica.
    Producatorul are posibilitatea ca, in baza responsabilitatii organismului notificat, sa aplice numarul de identificare a acestuia in timpul procesului de fabricatie.
    e) Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridica cu sediul in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, are obligatia sa puna la dispozitie, la cererea organismului de control, certificatele de conformitate prevazute la lit. d), emise de organismul notificat.

    SECTIUNEA a 4-a
    Declararea conformitatii CE

    Art. 11
    (1) Producatorul care si-a indeplinit obligatiile ce ii revin conform prevederilor art. 12 aplica marcajul CE, prevazut in conditiile prezentei hotarari, pe recipientele pe care le declara conforme cu:
    a) dosarul tehnic de fabricatie prevazut la pct. 3 din anexa nr. 2, pentru care a fost emis un atestat conform prevederilor art. 8 alin. (1); sau
    b) un prototip aprobat.
    (2) Prin aceasta procedura de declarare a conformitatii CE producatorul se supune supravegherii CE in cazurile in care produsul PS x V depaseste 200 bari x litru.
    Art. 12
    (1) Daca un producator face uz de procedura prevazuta la art. 11, inainte de a incepe fabricatia, acesta trebuie sa inainteze organismului notificat care a emis certificatul de examinare CE de tip sau atestatul, conform prevederilor art. 8 alin. (1), un document care descrie procesul de fabricatie si ansamblul de masuri prestabilite si sistematice care se aplica pentru a asigura conformitatea recipientelor cu standardele prevazute la art. 6 alin. (1) sau cu prototipul aprobat. Acest document cuprinde:
    a) descrierea mijloacelor de fabricatie si verificare adecvate constructiei recipientelor;
    b) dosarul de control, care descrie examinarile si testele adecvate care trebuie executate in procesul de fabricatie, precum si procedurile respective si frecventa lor de executie;
    c) angajamentul scris privind executarea examinarilor si testelor, in acord cu dosarul de control prevazut la lit. b), si privind executarea testului hidrostatic sau a testului pneumatic facut pe fiecare recipient fabricat, la o presiune de testare de 1,5 ori mai mare decat cea de proiectare. Aceste examinari si teste vor fi executate de un personal calificat, care este independent de personalul de productie, si vor fi incluse intr-un raport;
    d) adresele locurilor de fabricatie si de depozitare si data la care incepe fabricatia.
    (2) In plus, daca produsul PS x V este mai mare de 200 bari x litru, producatorii trebuie sa autorizeze accesul organismului notificat responsabil cu supravegherea CE, pentru a inspecta la locurile de productie si depozitare, si trebuie sa permita acestui organism sa selecteze mostre de recipiente, furnizandu-i toate informatiile necesare, in special cele legate de:
    a) dosarul tehnic de fabricatie;
    b) dosarul de control;
    c) certificatul de examinare CE de tip sau atestatul conform art. 8 alin. (1), dupa caz;
    d) rapoartele examinarilor si testelor executate.
    Art. 13
    (1) In situatia in care recipientele nu sunt fabricate in conformitate cu un prototip aprobat, organismul notificat care a emis certificatul de examinare CE de tip sau atestatul conform prevederilor art. 8 alin. (1), inaintea datei de incepere a oricarei fabricatii, trebuie sa examineze documentul prevazut la art. 12 alin. (1), precum si dosarul tehnic de fabricatie prevazut la pct. 3 din anexa nr. 2, in scopul de a certifica conformitatea acestor recipiente.
    (2) In plus, daca produsul PS x V este mai mare de 200 bari x litru in cursul fabricatiei, acel organism notificat trebuie:
    a) sa asigure ca producatorul verifica in fapt recipientele produse in serie, conform prevederilor art. 12 alin. (1) lit. c);
    b) sa preleveze mostre, in mod aleatoriu, de la locurile de fabricatie sau de depozitare, pentru a fi inspectate.
    Organismul notificat inainteaza o copie de pe raportul de inspectie Ministerului Industriei si Resurselor si, la cerere, altor organisme notificate ale statelor membre ale Uniunii Europene si Comisiei Europene.
    Art. 14
    Scopul supravegherii CE este sa asigure, conform cerintelor art. 13 alin. (2), ca producatorul si-a indeplinit complet obligatiile ce deriva din art. 12 alin. (2). Supravegherea se exercita de catre organismul notificat in conditiile prezentei hotarari, care emite certificatul de examinare CE de tip prevazut la art. 9, daca recipientele au fost fabricate conform prototipului aprobat sau, daca nu este cazul, de catre organismul notificat caruia i s-a transmis dosarul tehnic de fabricatie, conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a).

    CAP. 3
    Marcaje

    Art. 15
    (1) Marcajul de conformitate CE si inscriptionarile prevazute in anexa nr. 2 trebuie aplicate in mod vizibil, usor lizibil si durabil direct pe recipient sau pe o placa de marcaj montata pe recipient astfel incat sa nu poata fi detasata. Marcajul CE este urmat de numarul de identificare a organismului notificat, atribuit conform prevederilor art. 16 alin. (2), desemnat pentru verificarea CE sau supravegherea CE.
    (2) Este interzisa aplicarea pe recipiente a marcajelor asemanatoare cu marcajul CE, care pot fi confundate cu acest marcaj de conformitate. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe recipiente sau pe placa de marcaj, cu conditia ca vizibilitatea si lizibilitatea marcajului CE sa nu fie reduse.
    (3) Cand organismul de control constata ca marcajul CE a fost incorect aplicat, producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridica cu sediul in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, este obligat sa aduca recipientul in stare de conformitate cu prevederile privind aplicarea marcajului CE si sa inceteze incalcarea prevederilor prezentei hotarari. Atunci cand organismul de control constata ca neconformitatea continua, trebuie sa ia masurile necesare de limitare sau interzicere de la introducerea pe piata a recipientului in cauza sau sa asigure retragerea de pe piata, in conformitate cu prevederile prezentei hotarari.

    CAP. 4
    Organisme notificate si organisme de control

    SECTIUNEA 1
    Organisme notificate

    Art. 16
    (1) Ministerul Industriei si Resurselor evalueaza competenta organismelor din Romania pe baza unor norme metodologice elaborate, avand in vedere criteriile minime prevazute in anexa nr. 3, aprobate prin ordin al ministrului industriei si resurselor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) Ministerul Industriei si Resurselor va notifica Comisiei Europene si statelor membre ale Uniunii Europene organismele recunoscute pe care le-a desemnat pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitatii prevazute la art. 8 alin. (1) si (2), impreuna cu atributiile specifice pe care aceste organisme au fost desemnate sa le indeplineasca si numarul de identificare alocat acestora anterior de catre Comisia Europeana.
    (3) Lista organismelor notificate si numarul alocat acestora, precum si sarcinile specifice pentru care au fost notificate se publica si se actualizeaza in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
    (4) In conditiile in care constata ca un organism notificat nu mai intruneste criteriile minime prevazute in anexa nr. 3, Ministerul Industriei si Resurselor retrage recunoasterea unui astfel de organism.
    (5) Ministerul Industriei si Resurselor informeaza Comisia Europeana si statele membre ale Uniunii Europene asupra deciziei adoptate conform prevederilor alin. (4), in scopul retragerii notificarii la nivel european.

    SECTIUNEA a 2-a
    Supravegherea pietei

    Art. 17
    Organismul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei hotarari este Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere piata - ISCIR - SP, organ de specialitate care functioneaza in subordinea Ministerului Industriei si Resurselor.

    CAP. 5
    Raspunderi si sanctiuni

    Art. 18
    (1) Incalcarea prevederilor prezentei hotarari atrage raspunderea materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati, in conditiile legii.
    (2) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
    a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1) referitoare la cerintele esentiale si a prevederilor art. 6 alin. (1) referitoare la aplicarea standardelor armonizate, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea utilizarii si introducerii pe piata a produselor neconforme;
    b) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a) referitoare la dosarul tehnic de fabricatie, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea comercializarii, pana la o data stabilita de organismul de control de comun acord cu producatorul sau cu reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridica cu sediul in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, dupa caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
    c) nerespectarea prevederilor art. 15 referitoare la aplicarea marcajului de conformitate, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect, pana la eliminarea neconformitatilor.
    (3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (2) se realizeaza de persoane imputernicite de Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere piata - ISCIR - SP.
    (4) Contraventiilor prevazute la alin. (2) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
    (5) Orice decizie luata in baza acestei hotarari de ISCIR - SP, din care rezulta sanctiuni si restrictii de introducere pe piata sau punere in functiune a recipientelor, trebuie sa mentioneze temeiul legal al deciziei, in conditiile prezentei hotarari, si se aduce la cunostinta Ministerului Industriei si Resurselor.
    (6) Decizia se aduce la cunostinta intr-un interval de 72 de ore celui sanctionat, informandu-l cu privire la posibilitatea de exercitare a cailor de atac potrivit legislatiei in vigoare in Romania.

    CAP. 6
    Dispozitii finale

    Art. 19
    Ministerul Industriei si Resurselor elaboreaza si actualizeaza periodic lista standardelor romane care adopta standardele europene armonizate referitoare la recipientele simple sub presiune, prevazute la art. 6 alin. (1), aprobata prin ordin al ministrului industriei si resurselor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 20
    (1) Pana la data intrarii in vigoare a Protocolului european privind evaluarea conformitatii si acceptarea produselor industriale - PECA se admit introducerea pe piata si punerea in functiune si a recipientelor care poarta marcaj national de conformitate CS, aplicat conform prevederilor art. 22 alin. (1). Elementele de identificare a marcajului national de conformitate CS sunt prevazute in anexa nr. 2 la Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
    (2) Se interzice aplicarea pe recipiente a marcajului national de conformitate CS concomitent cu marcajul CE, in conditiile prezentei hotarari.
    Art. 21
    (1) Pana la data intrarii in vigoare a Protocolului european privind evaluarea conformitatii si acceptarea produselor industriale - PECA, pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitatii prevazute de prezenta hotarare, Ministerul Industriei si Resurselor recunoaste si desemneaza organisme la nivel national.
    (2) Recunoasterea si desemnarea prevazute la alin. (1) se realizeaza conform unor norme metodologice, elaborate avand in vedere criteriile minime prevazute in anexa nr. 3, aprobate prin ordin al ministrului industriei si resurselor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (3) Lista cuprinzand organismele prevazute la alin. (1), sarcinile specifice pentru care acestea au fost desemnate si numerele lor de identificare se aproba si se actualizeaza prin ordin al ministrului industriei si resurselor, ori de cate ori este necesar, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 22
    (1) In situatia in care evaluarea conformitatii recipientelor destinate pietei nationale se realizeaza prin utilizarea procedurilor prevazute de prezenta hotarare de catre organisme recunoscute si desemnate la nivel national, in conditiile prezentei hotarari, producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridica cu sediul in Romania, trebuie sa aplice marcajul national de conformitate CS.
    (2) Prevederile art. 6 alin. (3) se aplica si pentru produsele care poarta marcaj national de conformitate CS.
    Art. 23
    (1) Producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridica cu sediul in Romania, dupa caz, care introduce pe piata recipiente cu marcaj CS, are aceleasi responsabilitati cu cele prevazute pentru recipientele introduse pe piata cu marcaj CE.
    (2) Pana la data intrarii in vigoare a Protocolului european privind evaluarea conformitatii si acceptarea produselor industriale - PECA prevederile referitoare la marcajul CE sunt aplicabile si pentru marcajul national de conformitate CS.
    (3) Sanctiunile si masurile prevazute in cap. V se aplica si in cazul recipientelor introduse pe piata cu marcajul national de conformitate CS.
    Art. 24
    Incepand cu data de 1 ianuarie 2007 vor fi admise la comercializare numai recipientele simple sub presiune care poarta marcajul CE.
    Art. 25
    Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
    Art. 26
    (1) Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 6 alin. (4) si ale art. 7 alin. (4), care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2007, precum si ale art. 9 alin. (5) si ale art. 16 alin. (2) si (5), care se aplica de la data intrarii in vigoare a Protocolului european privind evaluarea conformitatii si acceptarea produselor industriale - PECA.
    (2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 571/2001 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a recipientelor simple sub presiune, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 375 din 11 iulie 2001.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul industriei si resurselor,
                         Dan Ioan Popescu

                         Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
                         Marian Sarbu

    ANEXA 1

                             CERINTELE ESENTIALE
                      de securitate impuse recipientelor

    1. Materiale
    Materialele trebuie sa fie selectate in conformitate cu destinatia recipientelor si in conformitate cu cerintele mentionate la pct. 1.1 - 1.4.

    1.1. Parti sub presiune
    Materialele la care se refera pct. 1, utilizate in fabricatie pentru partile sub presiune, trebuie:
    - sa poata fi sudate;
    - sa fie ductile si rezistente astfel incat o rupere la o temperatura minima de lucru sa nu permita fragmentarea sau o rupere de tip fragil;
    - sa nu fie afectate intens de procesul de imbatranire.
    In plus, pentru recipientele din otel materialele trebuie sa respecte cerintele formulate la pct. 1.1.1, iar pentru recipientele din aluminiu sau din aliaj de aluminiu, cerintele mentionate la pct. 1.1.2.
    Materialele trebuie sa fie insotite de un certificat de inspectie elaborat de producatorul materialelor, astfel cum este prevazut in anexa nr. 2.
    1.1.1. Recipiente din otel
    Otelurile nealiate de calitate trebuie sa satisfaca urmatoarele cerinte:
    a) sa fie calmate si sa fie livrate dupa un tratament de normalizare sau intr-o stare echivalenta;
    b) continutul de carbon pe produs sa fie mai mic de 0,25%, iar continutul de sulf si cel de fosfor sa fie fiecare mai mic de 0,05%;
    c) fiecare produs sa aiba urmatoarele calitati mecanice:
    (i) rezistenta maxima la tractiune Rm, max trebuie sa fie mai mica de 580 N/mm^2;
    (ii) alungirea la rupere trebuie sa fie:
    - daca epruvetele sunt prelevate paralel cu directia de laminare:
        - grosimea >/= 3 mm; A >/= 22%;
        - grosimea < 3 mm; A80mm >/= 17%;
    - daca epruvetele sunt prelevate perpendicular pe directia de laminare:
        - grosimea >/= 3 mm; A >/= 20%;
        - grosimea < 3 mm; A80mm >/= 15%;
    (iii) rezilienta KCV, pentru 3 epruvete testate longitudinal, la temperatura minima de lucru nu trebuie sa fie mai mica de 35 J/cm^2. Cel mult una dintre cele 3 valori masurate la testare poate fi mai mica de 35 J/cm^2, cu un minim de 25 J/cm^2.
    Aceasta proprietate trebuie verificata in cazul otelurilor utilizate la fabricarea recipientelor a caror temperatura de lucru este mai mica de -10 grade C si care au grosimea peretilor mai mare de 5 mm.
    1.1.2. Recipiente din aluminiu
    Recipientele din aluminiu nealiat trebuie sa aiba continutul de aluminiu de cel putin 99,5% si acele aliaje descrise in art. 3 alin. (2) din hotarare trebuie sa aiba o rezistenta adecvata la coroziunea intercristalina, la temperatura maxima de lucru.
    In plus aceste materiale trebuie sa satisfaca urmatoarele cerinte:
    a) sa fie livrate in stare recoapta;
    b) sa aiba urmatoarele caracteristici mecanice pe produs:
    - rezistenta maxima la tractiune, Rm, max sa nu fie mai mare de 350 N/mm^2;
    - alungirea la rupere sa fie:
        - A >/= 16% daca epruveta este prelevata paralel cu directia de laminare;
        - A >/= 14% daca epruveta este prelevata perpendicular pe directia de laminare.

    1.2. Materiale de sudura
    Materialele de sudura utilizate in executia recipientelor sau la sudarea unor accesorii pe recipiente trebuie sa fie adecvate si compatibile cu materialele care se sudeaza.

    1.3. Accesorii care contribuie la rezistenta recipientului
    Aceste accesorii (de exemplu: suruburi si piulite) trebuie sa fie executate dintr-un material specificat la pct. 1.1. sau din alte tipuri de otel ori din aluminiu sau aliaj adecvat de aluminiu, compatibile cu materialele utilizate in fabricarea partilor sub presiune.
    Aceste materiale trebuie sa aiba la temperatura minima de lucru alungire la rupere si rezilienta adecvate.

    1.4. Partile care nu sunt sub presiune
    Toate partile nepresurizate ale recipientelor sudate trebuie sa fie din materiale care sunt compatibile cu materialele componentelor pe care sunt sudate.

    2. Proiectarea recipientului
    La proiectarea recipientului producatorul trebuie sa defineasca destinatia utilizarii acestuia si sa selecteze:
    a) temperatura minima de lucru;
    b) temperatura maxima de lucru;
    c) presiunea maxima de lucru.
    In orice caz, chiar daca temperatura minima de lucru este mai mare de -10 grade C, calitatile cerute materialelor trebuie sa fie satisfacute pentru temperatura de -10 grade C.
    De asemenea, producatorul trebuie sa tina seama de urmatoarele prevederi:
    a) sa poata fi inspectat interiorul recipientului;
    b) sa poata fi drenat recipientul;
    c) calitatile mecanice sa fie mentinute de-a lungul perioadei de utilizare a recipientului in scopul pentru care a fost destinat;
    d) luandu-se in considerare destinatia lor, recipientele vor fi protejate corespunzator impotriva coroziunii,
si de faptul ca in conditiile de utilizare avute in vedere:
    e) recipientele nu trebuie sa fie supuse la solicitari care sa le afecteze siguranta in functionare;
    f) presiunea interioara nu va depasi in mod permanent presiunea maxima de lucru PS; se pot admite cresteri momentane de presiune cu pana la 10% .
    Cordoanele de sudura circulare si longitudinale trebuie facute utilizandu-se suduri cu patrundere totala sau suduri cu efect echivalent.
    Fundurile convexe, altele decat cele emisferice, trebuie sa fie prevazute cu o margine cilindrica.

    2.1. Grosimea peretelui
    Daca PS x V < 3.000 bari x litru, producatorul trebuie sa aleaga una dintre metodele descrise la pct. 2.1.1 si 2.1.2 pentru determinarea grosimii peretelui recipientului.
    Daca PS x V > 3.000 bari x litru sau daca temperatura maxima de lucru este mai mare de 100 grade C, grosimea peretelui trebuie determinata prin metoda de lucru descrisa la pct. 2.1.1.
    Grosimea reala a peretelui sectiunii cilindrice si a capacelor nu poate fi mai mica de 2 mm la recipientele din otel si mai mica de 3 mm la recipientele din aluminiu sau aliaj de aluminiu.
    2.1.1. Metoda de calcul
    Grosimea minima a partilor sub presiune trebuie calculata avandu-se in vedere intensitatea solicitarilor si urmatoarele prevederi:
    a) presiunea de calcul adoptata nu trebuie sa fie mai mica decat presiunea maxima de lucru aleasa;
    b) efortul unitar de membrana admisibil nu trebuie sa fie mai mare decat cea mai mica dintre valorile 0,6 RET si 0,3 Rm.
    Producatorul trebuie sa foloseasca valorile minime ale RET si Rm garantate de producatorul materialului pentru a determina solicitarea admisibila.
    In orice caz, daca portiunea cilindrica a recipientului are una sau mai multe suduri longitudinale executate printr-un procedeu de sudura neautomat, grosimea calculata prin metoda descrisa mai sus trebuie multiplicata cu un coeficient de 1,15.
    2.1.2. Metoda experimentala
    Grosimea peretelui trebuie determinata astfel incat recipientele sa reziste la temperatura ambianta la o presiune egala cu de cel putin 5 ori presiunea maxima de lucru, cu un factor permanent de deformare pe circumferinta nu mai mare de 1% .

    3. Procesul de fabricatie
    Recipientele vor fi construite si verificate in procesul de fabricatie, in conformitate cu dosarul tehnic de fabricatie descris la pct. 3 din anexa nr. 2.

    3.1. Pregatirea partilor componente
    Pregatirea partilor componente (de exemplu: formare si sanfrenare) nu trebuie sa conduca la defecte de suprafata, fisuri sau modificari ale caracteristicilor mecanice, care sa afecteze siguranta recipientelor.

    3.2. Suduri pe partile sub presiune
    Caracteristicile sudurilor si zonelor adiacente trebuie sa fie similare cu cele ale materialelor sudate si sa nu prezinte nici un defect intern sau de suprafata care poate periclita siguranta recipientelor.
    Sudurile trebuie executate de sudori sau operatori avand un nivel de competenta corespunzator, conform procedurilor de sudare aprobate. Aceste aprobari ale procedurilor si testarea gradului de calificare a personalului trebuie efectuate de un organism notificat.
    In timpul fabricatiei producatorul trebuie, de asemenea, sa asigure o calitate constanta a sudurii prin teste specifice, folosind proceduri adecvate. Rezultatele acestor teste trebuie sa fie consemnate intr-un raport.

    4. Punerea in functiune a recipientelor
    Recipientele trebuie sa fie insotite de instructiuni elaborate de producator, astfel cum este prevazut la pct. 2 din anexa nr. 2.

    ANEXA 2

    1. Inscriptionari
    Recipientul sau placa de marcaj trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:
    a) presiunea maxima de lucru (PS in bar);
    b) temperatura maxima de lucru (Tmax in grade C);
    c) temperatura minima de lucru (Tmin in grade C);
    d) capacitatea recipientului (V in I);
    e) numele sau sigla producatorului;
    f) tipul si seria sau lotul de identificare a recipientului;
    g) ultimele doua cifre ale anului in care a fost aplicat marcajul de conformitate.
    Atunci cand se foloseste placa de marcaj, aceasta trebuie proiectata in asa fel incat sa nu poata fi refolosita si trebuie sa cuprinda un spatiu liber in care sa se poata plasa o alta informatie.

    2. Instructiuni
    Instructiunile vor cuprinde urmatoarele informatii:
    - caracteristicile inserate la pct. 1, cu exceptia seriei de identificare a recipientului;
    - destinatia recipientului;
    - conditiile de intretinere si instalare pentru securitatea recipientului.
    Instructiunile vor fi redactate in limba romana sau in limbile oficiale ale tarilor de destinatie.

    3. Dosarul tehnic de fabricatie
    Dosarul tehnic de fabricatie trebuie sa cuprinda o descriere a tehnicilor si operatiunilor utilizate in scopul indeplinirii cerintelor esentiale cuprinse in art. 3 sau in standardele prevazute la art. 6 alin. (1) din hotarare, si anume:
    a) un proiect de executie detaliat al tipului de recipient;
    b) instructiunile;
    c) un document care descrie:
    - materialele alese;
    - procedeele de sudura alese;
    - verificarile alese;
    - orice detaliu pertinent referitor la proiectarea recipientului.
    Daca se utilizeaza procedurile descrise la art. 8 - 12 din hotarare, documentatia va include, de asemenea:
    (i) certificatele cu privire la alegerea potrivita a procedeelor de sudura si a sudorilor sau a operatorilor;
    (ii) certificatul de inspectie pentru materialele utilizate in fabricatia partilor si ansamblurilor care contribuie la rezistenta recipientului sub presiune;
    (iii) raportul examinarilor si al testelor executate sau o descriere a verificarilor propuse.

    4. Definitii si simboluri

    4.1. Definitii
    a) Presiunea de proiectare (P) este presiunea aleasa de producator si folosita pentru determinarea grosimii partilor sub presiune.
    b) Presiunea maxima de lucru (PS) este presiunea maxima care poate fi exercitata in conditii normale de lucru.
    c) Temperatura minima de lucru (Tmin) este temperatura stabilizata cea mai mica in peretele recipientului, in conditii normale de lucru.
    d) Temperatura maxima de lucru (Tmax) este temperatura stabilizata cea mai mare in peretele recipientului, in conditii normale de lucru.
    e) Limita de curgere (RET) este valoarea la temperatura maxima de lucru Tmax:
    - a limitei de curgere in punctul superior ReH pentru un material care are atat punct de curgere superior, cat si inferior; sau
    - a limitei de curgere Rp 0,2;
    - a limitei de curgere Rp 1,0 in cazul aluminiului nealiat.
    f) Familii de recipiente:
    Recipientele formeaza o parte din aceeasi familie, daca difera de prototip doar prin diametru, cu conditia ca cerintele specificate la pct. 2.1.1 sau 2.1.2 din anexa nr. 1 sa fie respectate si/sau, pe lungimea portiunii lor cilindrice,
    - variantele din cadrul familiei trebuie sa aiba minimum o virola daca un prototip are unul sau mai multe virole suplimentare la capete;
    - variantele din cadrul familiei nu trebuie sa aiba o virola daca un prototip are doar doua capete elipsoidale.
    Pentru fiecare varianta trebuie indicate in desen variatiile in lungime care pot duce la crapaturi si/sau penetrari care trebuie modificate.
    g) Un lot de recipiente este alcatuit din cel mult 3.000 de recipiente din acelasi tip de model.
    h) Se considera fabricatie in serie, in sensul prezentei hotarari, daca cel putin un recipient de acelasi tip este fabricat intr-o perioada data printr-un proces continuu de fabricatie, conform unui proiect comun si utilizandu-se acelasi proces de fabricatie.
    i) Certificatul de inspectie este documentul prin care producatorul certifica faptul ca produsele livrate indeplinesc cerintele comenzii si in care el prezinta rezultatele verificarii curente de fabricatie, in special compozitia chimica si caracteristicile mecanice, executat pe produsele fabricate prin acelasi proces de fabricatie cu cel al comenzii, dar nu in mod special pe produsele livrate.

    4.2. Simboluri
                                                __
    A        - alungirea la rupere (Lo = 5,65 \|So)% (unde Lo este lungimea
               calculata, exprimata in mm, iar So este aria sectiunii
               transversale a sectiunii testate, exprimata in mmp);
    A80mm    - alungirea la rupere (Lo = 80 mm)%;
    KCV      - rezilienta J/cm^2;
    P        - presiunea de proiectare bar;
    PS       - presiunea de lucru bar;
    Ph       - presiunea de proba hidraulica sau pneumatica bar;
    Rp 0,2   - limita de curgere la 0,2% N/mm^2;
    RET      - limita de curgere la temperatura maxima de lucru N/mm^2;
    ReH      - limita de curgere in punctul superior N/mm^2;
    Rm       - rezistenta la tractiune N/mm^2;
    Tmax     - temperatura maxima de lucru grade C;
    Tmin     - temperatura minima de lucru grade C;
    V        - volumul recipientului I;
    Rm, max  - rezistenta maxima la tractiune N/mm^2;
    Rp 1,0   - limita de curgere la 1,0% N/mm^2.

    ANEXA 3

                              CRITERIILE MINIME
care trebuie avute in vedere la desemnarea organismelor pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitatii

    1. Organismul, directorul sau/si personalul responsabil pentru executarea testelor de verificare trebuie sa fie altii decat proiectantul, producatorul, furnizorul sau instalatorul de recipiente, pe care acestia le inspecteaza, si decat reprezentantii autorizati ai acestuia. Ei nu se vor implica direct in proiectarea, constructia, comercializarea sau intretinerea acestor recipiente si nici nu vor reprezenta partile angajate in aceste activitati. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informatii tehnice dintre producator si organismul de inspectie.
    2. Organismul si personalul sau trebuie sa execute testele de verificare cu cel mai inalt grad de integritate profesionala si competenta tehnica si trebuie sa fie independenti de orice presiuni si stimulente, indeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes in rezultatul verificarii si care ar putea influenta decizia lor sau rezultatele verificarilor.
    3. Organismul trebuie sa aiba la dispozitie personalul necesar si sa dispuna de dotarile necesare care sa ii permita indeplinirea in bune conditii a sarcinilor sale administrative si tehnice legate de verificare; de asemenea, trebuie sa aiba acces la echipamentul necesar pentru verificari speciale.
    4. Personalul organismului trebuie sa aiba:
    - pregatire tehnica si profesionala temeinica;
    - cunostinte satisfacatoare in ceea ce priveste cerintele testelor ce trebuie executate si experienta adecvata pentru aceste teste;
    - abilitatea de a emite certificate, inregistrari si rapoarte de autentificare a performantelor testelor.
    5. Trebuie garantata impartialitatea personalului. Remunerarea personalului nu trebuie sa fie dependenta de numarul de teste executate si nici de rezultatul acestora.
    6. Organismul trebuie sa incheie o asigurare de raspundere civila daca raspunderea pentru teste nu este asumata de catre stat prin lege sau statul insusi este responsabil pentru efectuarea testelor.
    7. Personalul este obligat sa pastreze secretul profesional cu privire la informatiile dobandite in exercitarea sarcinilor sale ce decurg din respectarea prevederilor prezentei hotarari sau a altor reglementari, cu exceptia situatiei in care informatiile sunt solicitate de Ministerul Industriei si Resurselor in calitate de autoritate de stat in domeniu.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 454/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 454 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 454/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu