HOTARARE Nr. 441 din 21 iunie 1995
pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele privind
transporturile pe apele nationale navigabile si in porturi
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 139 din 6 iulie 1995
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Constituie contraventie la normele privind transporturile pe apele
nationale navigabile - marea teritoriala, cai si canale navigabile, rade, ape
interioare pe portiunea navigabila - si in porturi urmatoarele fapte, daca nu
sunt savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii
penale, infractiuni:
(1) tractarea de catre nave a altor obiecte decat cele care sunt admise la
remorcare, impingere sau cuplare;
(2) nearborarea de catre nave a pavilionului lor national in apele
nationale romane, la sosirea in port, in stationare si la plecare; nearborarea
pavilionului roman sau arborarea in stare necorespunzatoare, precum si refuzul
de ridicare a pavoazului la dispozitia data de capitania portului;
(3) refuzul prezentarii carnetului de marinar la cererea organelor
Inspectoratului navigatiei civile si a capitaniilor de port pentru dovedirea
identitatii personalului navigant, precum si a actelor de identitate ale
persoanelor gasite la bordul navelor;
(4) stationarea navelor de categoria a II-a in alte locuri si in alte
moduri decat cele stabilite de capitania portului;
(5) mentinerea debarcaderelor si a pontoanelor de acostare in stare
necorespunzatoare din punct de vedere tehnic si al curateniei;
(6) legarea in aceeasi dana a mai mult de doua nave care executa operatiuni
de incarcare/descarcare sau transbordare de marfuri in afara limitelor portului
sau pe caile navigabile;
(7) aruncarea sau pierderea in apa de catre nave sau instalatii plutitoare
de gunoaie, pietre, zgura, resturi de marfa in port, pe canale navigabile sau
in alte locuri sau conditii decat cele stabilite de capitania portului;
(8) neinscrierea denumirii navei pe corp si pe suprastructura, stabilita in
actul de nationalitate, si a insemnelor de identificare a navelor;
(9) neanuntarea la capitania portului, de catre comandantii navelor, a
deteriorarii ori a deplasarii mijloacelor de semnalizare plutitoare sau de la
uscat necesare navigatiei;
(10) navigarea unei nave fara sa aiba la bord materiale si instalatiile
necesare mentinerii vitalitatii navei, precum si fara mijloacele de salvare
prevazute in actele de bord;
(11) parasirea portului, a radei sau a locului de acostare stabilit de
capitanie, fara permisul de plecare si actele de bord sau cu actele de bord
expirate;
(12) neintretinerea corespunzatoare a puntilor, santinelor,
compartimentului masini, hambarelor si a incaperilor navei, prezentand pericol
de poluare, incendii, explozii, imbolnaviri, accidente de munca;
(13) nesemnalizarea sau semnalizarea cu lumini neregulamentare a navelor, a
instalatiilor plutitoare sau a ambarcatiunilor in stationare sau in mars;
(14) stationarea sau ancorarea unei nave intr-o trecere ingusta sau intr-o
curba brusca ori in apropierea navelor care transporta marfuri periculoase;
(15) inceperea constructiei, modificarea caracteristicilor
tehnico-constructive, a dezmembrarii navelor de categoria a II-a fara
autorizatia emisa de capitania portului;
(16) saparea de gropi, santuri, canale sau plantarea de instalatii de-a
lungul caii de halaj;
(17) pierderea carnetului de marinar, cu exceptia cazurilor de forta
majora;
(18) nerespectarea zonelor si a culoarelor de navigatie de catre
comandantii navelor de categoria a II-a:
(19) pierderea actelor de bord, cu exceptia actului de nationalitate, si
neanuntarea pierderii la capitania portului;
(20) stationarea in port a unei nave, mai mult de 12 ore dupa primirea
permisului de plecare, fara a se depune din nou actele de bord la capitania
portului;
(21) folosirea jurnalelor de bord, de masini si radiotelegrafic fara a fi
numerotate, sigilate si parafate de capitania portului, pastrarea lor in
conditii necorespunzatoare si in termenul prevazut de lege, precum si
necompletarea lor;
(22) nedepunerea sau depunerea incompleta la capitania portului, de catre
comandantul navei sau reprezentantul sau autorizat, in termenul fixat de lege,
a actelor de bord si a declaratiei, precum si neaducerea la cunostinta
capitaniei portului a evenimentelor petrecute la bord sau pe navele din convoi
atat in cursul navigatiei, cat si in stationare;
(23) neinscrierea pe nave, in locurile indicate, a numarului maxim de
calatori stabilit a se transporta, precum si neinscrierea pe navele ce executa
treceri a tonajului maxim, a numarului de autovehicule sau de animale mari pe
care le pot transporta;
(24) efectuarea, fara autorizatia capitaniei portului, de probe la masinile
cu punere in miscare a elicelor sau zbaturilor, de catre navele aflate in port
legate la chei sau la ancora;
(25) neprezentarea comandantului unei nave de categoria a II-a, venita din
apele straine, la capitania portului pentru indeplinirea formalitatilor de
sosire, imediat dupa acostarea in port;
(26) ancorarea sau acostarea unei nave, in afara limitelor portului, in
alte locuri decat cele stabilite sau semnalizate in acest sens, fara o
permisiune prealabila din partea capitaniei portului, cu exceptia cazurilor de
forta majora;
(27) neanuntarea la capitania portului a evenimentelor de: abordaje,
incendii, avarii, poluare, inec, disparitie a navei si altele asemenea;
(28) degradarea malurilor, digurilor, instalatiilor sau a lucrarilor
hidrotehnice din zona maritima, fluviala si a altor cai navigabile;
(29) nerespectarea de catre comandantii de nave a dispozitiilor date de
capitania portului cu privire la introducerea si parcarea navelor in locurile
stabilite pentru iernatic si neluarea de catre comandantii iernaticelor si
conducatorii de nave a masurilor de paza, securitate si taiere a ghetii in
jurul navelor pe durata iernaticului;
(30) fumatul in locurile de pe nava unde se afla depozitate marfuri, in
interiorul magaziilor si in imediata apropiere a acestora, unde interzicerea
fumatului este semnalata prin afise sau semne corespunzatoare;
(31) refuzul oricarui membru din echipaj de a se supune cercetarilor ce se
fac de organele capitaniei portului in raza de coordonare a acestora;
(32) incarcarea si descarcarea produselor petroliere si a marfurilor
periculoase ambalate, la alte dane sau in alte locuri decat cele stabilite
pentru aceasta, precum si depozitarea acestor produse pe dane;
(33) neanuntarea imediat capitaniei portului sau pichetului de graniceri,
de catre comandantul navei, a debarcarii pe mare sau pe coasta a unei parti din
incarcatura, in caz de forta majora;
(34) nedepunerea, in termen de 14 zile, la capitania portului a actelor
necesare pentru inmatriculare, radiere, transfer de proprietate a navelor sau
de schimbare a domiciliului armatorului;
(35) folosirea scarilor si a schelelor necorespunzatoare pentru accesul la
bordul navelor si pentru efectuarea operatiunilor de incarcare/descarcare la
nave, precum si neiluminatul acestora pe timpul noptii;
(36) infiintarea de puncte de lucru pentru operatiuni la nave in afara
limitelor portului sau in ape navigabile, fara autorizarea scrisa a capitaniei
portului;
(37) legarea de o nava, fara permisiunea comandantului acesteia, a altei
nave, in timpul navigatiei sau in stationare la ancora, precum si acostarea si
legarea oricaror nave de cele aflate in ancora, in raza porturilor, sau de cele
acostate in porturi, fara autorizarea capitaniei portului;
(38) incarcarea, descarcarea sau transbordarea de marfuri, materiale sau
persoane, inainte ca nava sa fi obtinut libera practica, permisul de acostare,
precum si efectuarea acestor operatiuni, in alt loc sau in alt mod decat cele
stabilite de capitania portului;
(39) alaturarea, fara aprobarea capitaniei portului, a unor nave la o nava
sosita in port inainte ca aceasta sa fi obtinut libera practica, cu exceptia
navelor de manevra in si cazuri de forta majora;
(40) exploatarea unei nave sau instalatii plutitoare care a fost clasata ca
epava sau casata;
(41) neluarea masurilor de punere in siguranta a navelor sau a
instalatiilor plutitoare aflate in deriva pe calea navigabila de catre
comandantii navelor sau ai convoaielor care le intilnesc;
(42) nerespectarea dispozitiilor cuprinse in "Avizele catre
navigatori" comunicate sau afisate;
(43) nerespectarea regulilor de navigatie privind pescajul, viteza,
compunerea convoiului, trecerea pe sub poduri sau stationarea pe canalele navigabile;
(44) extragerea din albia apelor navigabile, porturi, rade si plaje de
pietris, nisip si alte asemenea materiale, fara autorizatia scrisa a
Inspectoratului navigatiei civile;
(45) lipsa rolurilor de incendiu, abandon si a celui pentru gaura de apa;
(46) exploatarea unei nave care nu este dotata cu mijloace de semnalizare
fonica si optica regulamentare sau defectuoase;
(47) transportul de convoaie formate dintr-un numar mai mare de nave decat
cele stabilite prin regulamentul de navigatie pentru sectorul respectiv si
efectuarea de remorcaje, de impingeri sau duceri cuplat de catre nave sau
ambarcatiuni care nu au acest drept;
(48) exploatarea in continuare a cladirilor, buteliilor de aer si a
recipientelor sub presiune, dupa expirarea actului de verificare a acestora;
(49) neexecutarea sau executarea defectuoasa a serviciului
"Salvamar" in posturile de salvare si prim-ajutor, in zona plajelor
amenajate si a strandurilor;
(50) parasirea serviciului de garda (paza) si siguranta la bordul navelor
si a instalatiilor plutitoare;
(51) refuzul comandantilor sau al membrilor din echipajul navelor de a se
ajuta reciproc la manevre, atunci cand siguranta navei impune aceasta;
(52) lipsa sitelor de la cosurile navelor aflate in zona petroliera;
(53) manipularea necorespunzatoare a tuburilor flexibile, de pe urma careia
ar rezulta scurgeri de produse petroliere pe sol sau in apa;
(54) transportul marfurilor, indiferent de felul expeditiei, precum si
remorcarea sau impingerea navelor, fara intocmirea documentelor de transport;
(55) comportamentul necorespunzator, aducerea de injurii, insultarea,
amenintarea organelor de capitanie, cand acestea se afla in exercitiul
functiunii, cu exceptia cazurilor cand fapta constituie infractiune;
(56) incarcarea navelor la un pescaj mai mare decat cel permis de
adincimile de langa dane sau in punctele unde se efectueaza aceste operatiuni;
(57) incarcarea navelor peste limitele stabilite in actele de bord;
(58) intrarea, iesirea sau trecerea navelor in/si prin fata portului sau
trecerea pe langa nave care efectueaza diferite lucrari de salvare,
hidrotehnice etc. sau operatiuni de incarcare/descarcare, alimentare
combustibil etc., fara a micsora din timp viteza;
(59) folosirea mijloacelor improvizate de incalzit si iluminat la bordul
navelor;
(60) refuzul persoanelor straine de echipaj de a cobori de pe nava la
somatia comandantului navei sau a organelor de capitanie;
(61) neanuntarea capitaniei portului despre inceperea manevrelor in port si
in rada sau a trecerilor de la un mal la altul;
(62) legarea navelor de liniile ferate sau de liniile cailor de rulaj ale
macaralelor sau de alte instalatii portuare care nu sunt destinate acestui
scop;
(63) construirea de garduri sau asezarea de plase ori de unelte fixe de
pescuit in rade, porturi, canale, senale navigabile si in alte locuri unde
acestea impiedica navigatia;
(64) nesupunerea, intocmai si la timp, a comandantilor de nave, sau de
catre membrii echipajelor acestora, la somatiile organelor capitaniei portului;
(65) deratizarea, dezinsectia sau dezinfectia navelor, fara permisiunea
capitaniei portului si in alte locuri decat cele stabilite;
(66) ancorarea, acostarea sau legarea unei nave, precum si schimbarea
locului initial, in limitele portului, in alt loc decat cel indicat de catre
capitania portului sau fara incuviintarea acesteia, cu exceptia cazurilor de
forta majora;
(67) neinscrierea scarilor de pescaj, a marcilor de franc-bord sau inscrierea
acestora in alte locuri decat cele stabilite, precum si neintretinerea lor in
buna stare;
(68) dezlegarea navelor remorcate, impinse sau care au fost cuplate inainte
de a fi puse in siguranta, sau ancorarea in conditii nesigure;
(69) inceperea lucrarilor de constructii, reconstructii, transformari de
nave si instalatii plutitoare, de scoatere si inlocuire a masinilor, cladirilor
si motoarelor de la nave, de ridicare pe cala, lansare la apa si dezmembrare a
navelor fara autorizarea scrisa, prealabila, a capitaniei portului, sau
efectuarea acestor lucrari in alte locuri decat cele indicate;
(70) neprezentarea la nava, intarzierea sau parasirea acesteia de catre
pilot, daca prin aceasta este afectata siguranta navei si a navigatiei;
(71) exercitarea atributiilor de serviciu sub influenta bauturilor
alcoolice, de catre personalul de bord;
(72) nerespectarea dispozitiilor regulamentare privind intalnirea si
depasirea navelor, precum si taierea drumului unei alte nave sau impiedicarea
navigatiei normale;
(73) refuzul de a se permite organelor capitaniei portului vizitarea,
navelor, instalatiilor, magaziilor, hambarelor si a altora asemenea, aflate in
zona de jurisdictie pentru control si cercetari;
(74) efectuarea, fara autorizatia scrisa a Inspectoratului navigatiei
civile, in porturi, in zona maritima si fluviala si pe caile navigabile, de
lucrari si amenajari de orice fel, care pot impiedica navigatia sau care ascund
amenajarile facute in interesul navigatiei ori impiedica folosirea lor;
(75) neanuntarea, de catre piloti, a evenimentelor de navigatie pe perioada
in care s-au aflat la bordul navei in serviciul de pilotaj, precum si
nerespectarea imediata la capitania portului pentru depunerea raportului de
eveniment;
(76) exploatarea unei nave cu un echipaj mai mic decat cel stabilit pentru
siguranta navigatiei, precum si lipsa de la bordul navelor a echipajului minim
necesar pentru efectuarea manevrelor stabilite;
(77) blocarea drumurilor de acces si de circulatie pe dane, prin
depozitarea marfurilor sau parcarea autovehiculelor, daca prin aceasta se
pericliteaza siguranta navei sau a navigatiei;
(78) neorganizarea serviciului de garda si siguranta de catre comandantii
la bordul navelor si al instalatiilor plutitoare;
(79) neorganizarea posturilor de salvare si prim-ajutor pe plaje, in afara
portului, precum si utilizarea de personal neautorizat in serviciul
"Salvamar" si postul de salvare;
(80) folosirea la bordul navelor si al instalatiilor plutitoare de persoane
care nu poseda brevetul sau certificatul de capacitate corespunzator functiei
pe care o exercita, daca aceasta fapta nu constituie infractiune;
(81) suprimarea mijloacelor de semnalizare plutitoare si costiere fara
aprobarea scrisa a capitaniei portului, daca aceasta nu intruneste elementele
constitutive ale unei infractiuni;
(82) organizarea de plaje, serbari nautice, curse de inot sau alte
manifestari sportive pe apa si in port fara permisiunea organelor
Inspectoratului navigatiei civile si fara autorizarea scrisa a capitaniei
portului, precum si nerespectarea masurilor indicate de capitania portului
pentru prevenirea accidentelor;
(83) nerespectarea regulilor de navigatie la trecerea prin ecluze si
stavilare;
(84) ancorarea sau graparea ancorei sau a lanturilor in locurile unde sunt
instalate semnalele de interzicere a ancorarii, cu exceptia cazurilor de forta
majora;
(85) exploatarea navelor cu instalatii si mijloace de stins incendiu
necorespunzatoare si nerespectarea normelor de prevenire si stingere a
incendiilor;
(86) exploatarea navelor fara mijloace de salvare conform normelor in
vigoare;
(87) nebalizarea locului unde s-a scufundat un obiect de la bord sau din
incarcatura navei, care prezinta pericol pentru navigatie;
(88) punerea in imposibilitate de manevra a navelor aflate in exploatare
prin scoatere din functiune a aparatului motor, fara autorizarea prealabila a
capitaniei portului;
(89) inceperea dezmembrarii navelor inaintea depunerii documentatiei de radiere
si fara autorizatia capitaniei portului, neterminarea lucrarilor de dezmembrare
in termenul stabilit cu capitania portului, necuratarea terenului de materiale
rezultate din dezmembrarea navei, precum si executarea acestor operatiuni in
alte locuri decat cele stabilite de capitania portului;
(90) permiterea, de catre administratia punctului sau a bazinului de
petrol, a intrarii in zona petroliera a mijloacelor de transport rutiere care
produc scintei, fara a avea site de esapament si care sunt in stare
necorespunzatoare din punct de vedere tehnic;
(91) refuzul persoanelor fizice sau juridice care sunt autorizate sa
lucreze obisnuit in porturi, pe maluri si in apele nationale, de a da ajutor in
caz de incendiu, inundatii sau in oricare alt caz de pericol, la cererea
organelor capitaniei portului;
(92) neintretinerea in stare corespunzatoare a mijloacelor de legare la mal
a navelor;
(93) aprinderea de materiale inflamabile sau fumigene, tragerea de focuri
de arma ori emiterea de semnale fonice sau luminoase de la bordul navei, in
afara celor admise de regulamentele de navigatie;
(94) folosirea de catre nave a telegrafiei fara fir si a statiilor radio in
fonie, sigilate in port sau in rada, fara autorizarea capitaniei portului, cu
exceptia cazurilor de forta majora;
(95) transportul de marfuri periculoase fara respectarea conditiilor
stabilite prin actele normative interne si prin conventii internationale la
care Romania este parte;
(96) stationarea, acostarea sau ancorarea navelor incarcate cu marfuri
periculoase in alte locuri decat cele stabilite pentru aceste nave;
(97) nerespectarea de catre comandantii de nave a prevederilor din actele
de bord cu privire la numarul maxim de persoane admise a se transporta de catre
nave;
(98) nerespectarea termenului stabilit de capitania portului pentru
repunerea in functiune a mijloacelor de semnalizare a senalului navigabil,
plutitoare si de la uscat, de zi si de noapte;
(99) executarea operatiunilor de degazare sau spalare a tancurilor in alte
locuri decat cele fixate de capitania portului, precum si introducerea, fara
autorizatia capitaniei portului, a tancurilor nedegazate in bazine;
(100) neanuntarea compartimentului "Port control" al capitaniei
portului la intrarea in rada, port si la plecarea din port sau rada, precum si
nerespectarea dispozitiilor date de serviciul "Port control" al
capitaniei portului;
(101) deversarea materialelor dragate in alte locuri decat cele stabilite;
(101) nerespectarea regulilor speciale privind incarcarea de marfuri pe
punte;
(103) pierderea, din neglijenta, a actului de nationalitate a navelor;
(104) neexecutarea de catre comandantii de nave a dispozitiilor capitaniei
portului cu privire la schimbarea locului de acostare sau de ancorare a navei
sau la efectuarea altei manevre necesare;
(105) neintretinerea corespunzatoare a mijloacelor de semnalizare
plutitoare si costiere, a instalatiilor care servesc sigurantei navigatiei,
precum si nerefacerea sistemelor de semnalizare in termenul stabilit de
capitania portului;
(106) neluarea masurilor cerute de capitania portului privind balizajul,
culoarele de navigatie pentru fiecare tip de nava si de activitate in parte;
(107) neexecutarea, in termenele stabilite, a lucrarilor sau operatiunilor
cerute de capitania portului pentru securitatea navelor aflate in navigatie sau
legate la chei;
(108) nementinerea in buna stare de exploatare si etanseitate a tubulaturii
aeriene si a instalatiei de incarcare a navelor cu produse petroliere, precum
si neluarea masurilor corespunzatoare de depoluare si curatare a zonelor
afectate unitatilor sau persoanelor fizice specializate in asemenea activitati;
(109) nerespectarea dispozitiilor capitaniei portului, sub aspectul ordinii
si sigurantei navigatiei, de catre persoanele fizice si juridice care folosesc
porturile si apele nationale navigabile;
(110) efectuarea de reparatii la nave in zona petroliera, fara aprobarea
capitaniei portului;
(111) executarea de lucrari cu foc deschis in zona petroliera a portului;
(112) instalarea si construirea de poduri sau instalarea de conducte si
cabluri peste sau sub apele navigabile, fara autorizatia scrisa a autoritatii
de stat competente, precum si nesemnalizarea acestora conform dispozitiilor
Inspectoratului navigatiei civile sau, dupa caz, ale capitaniei portului;
(113) acostarea in dana dubla si andocarea tancurilor petroliere
nedegazate, cu exceptia navelor specializate pentru bunkerare, preluare de ape
uzate;
(114) executarea de manevre fara pilot la bord, precum si navigarea fara
pilot si refuzul de la lua pilot acolo unde pilotajul este obligatoriu;
(115) neanuntarea capitaniei portului, de catre comandantii de nave sau de
catre administratia portului si societatile care exploateaza zonele portuare
respective, asupra scurgerilor din nave sau din conductele terestre de produse
poluante;
(116) depozitarea oricaror materiale sau marfuri in porturi, pe platforme
si maluri, in zona maritima, fluviala si a altor cai navigabile, fara
respectarea normelor tehnice privind sarcina admisa pe unitatea de suprafata;
(117) instalarea mijloacelor de semnalizare plutitoare si costiere, a
cablurilor subacvatice, fara aprobarea scrisa a capitaniei portului, precum si
nesemnalizarea oricarui obstacol aflat in senalul navigabil, care constituie
pericol pentru siguranta navigatiei.
Art. 2
Contraventiile prevazute la art. 1 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 250.000 lei la 275.000 lei, pentru faptele prevazute la
art. 1 pct. (1) - (14);
b) cu amenda de la 275.000 lei la 300.000 lei, pentru faptele prevazute la
art. 1 pct. (15) - (31);
c) cu amenda de la 300.000 lei la 400.000 lei, pentru faptele prevazute la
art. 1 pct. (32) - (58);
d) cu amenda de la 400.000 lei la 500.000 lei, pentru faptele prevazute la
art. 1 pct. (59) - (86);
e) cu amenda de la 500.000 lei la 700.000 lei, pentru faptele prevazute la
art. 1 pct. (87) - (100);
f) cu amenda de la 700.000 lei la 900.000 lei, pentru faptele prevazute la
art. 1 pct. (101) - (111);
g) cu amenda de la 900.000 lei la 1.000.000 lei, pentru faptele prevazute
la art. 1 pct. (112) - (117).
Art. 3
In cazul in care, prin savarsirea contraventiei, unele bunuri sunt distruse
total sau partial, agentii care constata contraventia vor mentiona proportia
distrugerii. Cuantumul despagubirilor datorate se va stabili o data cu
aplicarea amenzii sau, dupa caz, prin efectuarea expertizei, pe baza preturilor
in vigoare la data savarsirii contraventiei.
Art. 4
Despagubirile determinate potrivit art. 3 se incaseaza de catre cei ale
caror bunuri au fost distruse partial sau total ca urmare a savarsirii
contraventiei si se utilizeaza pentru acoperirea pagubelor cauzate prin
savarsirea faptelor contraventionale.
Art. 5
In functie de gravitatea faptelor prevazute la art. 1, Inspectoratul
navigatiei civile poate proceda, la propunerea organelor constatatoare, la
suspendarea brevetelor sau a certificatelor de capacitate.
Art. 6
In cazul in care in apele nationale navigabile are loc o coliziune de nave,
o esuare sau o alta avarie, iar actiunile legate de un asemenea eveniment pot
avea consecinte daunatoare pentru apele nationale, pentru tarimul sau malurile
romanesti, Ministerul Transporturilor, prin Inspectoratul navigatiei civile si
in colaborare cu Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, este in
drept sa adopte masurile necesare corespunzatoare cu paguba efectiva sau cu
amenintarea pe care o reprezinta, in scopul apararii impotriva poluarii sau
amenintarii cu poluarea.
Art. 7
Constatarea si sanctionarea contraventiilor prevazute in prezenta hotarare
sunt de competenta inspectorilor de navigatie din cadrul Inspectoratului
navigatiei civile si al organelor capitaniilor de port.
Art. 8
Sanctiunile prevazute in prezenta hotarare se aplica persoanelor fizice
care au savarsit contraventia.
Art. 9
Amenzile aplicate persoanelor fizice straine se platesc in valuta
convertibila, prin transformarea amenzilor din lei in valuta la cursul de
schimb oficial din momentul savarsirii contraventiei.
Art. 10
Dispozitiile prezentei hotarari se completeaza cu prevederile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, astfel cum a fost
modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 12/1994.
Prezenta hotarare nu se aplica navelor apartinand Ministerului Apararii
Nationale si Ministerului de Interne.
Art. 11
Prevederile cap. III din H.C.M. nr. 2507/1969 pentru stabilirea si
sanctionarea contraventiilor la normele privind transportul pe calea ferata,
auto, pe apele nationale si teritoriale, precum si folosirea si mentinerea in
buna stare a drumurilor nationale, precum si orice alte dispozitii contrare
prezentei hotarari se abroga.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Aurel Novac
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Aurel Constantin Ilie
Ministru de interne,
Doru Ioan Taracila,
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu