HOTARARE Nr.
369 din 25 martie 2009
privind constituirea si
functionarea comisiilor de dialog social la nivelul administratiei publice
centrale si la nivel teritorial
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 227 din 7 aprilie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) In cadrul ministerelor şi al altor
instituţii publice prevăzute în anexa nr. 1, precum şi la nivelul judeţelor şi
al municipiului Bucureşti se constituie şi vor funcţiona comisii de dialog
social formate din reprezentanţii administraţiei publice centrale şi locale,
reprezentanţii organizaţiilor patronale reprezentative la nivel naţional şi
reprezentanţii organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel naţional.
(2) Comisiile de dialog social care funcţionează la nivelul ministerelor pot aproba înfiinţarea unor
subcomisii de dialog social sau a unor grupuri de lucru formate din persoane
desemnate de plenul comisiei.
Art. 2. -Activitatea comisiilor de dialog social are
caracter consultativ şi vizează, în special, următoarele:
a) asigurarea unor relaţii de parteneriat social
între administraţie, patronat, sindicate, care să permită o informare reciprocă
permanentă asupra problemelor care sunt de domeniul de interes al
administraţiei sau al partenerilor sociali, în vederea asigurării unui climat
de pace şi stabilitate socială;
b) consultarea obligatorie a partenerilor sociali
asupra iniţiativelor legislative sau de altă natură, cu caracter
economico-social;
c) alte probleme din sfera de activitate a administraţiei publice centrale sau din judeţe şi municipiul
Bucureşti asupra cărora partenerii sociali convin să discute.
Art. 3. - (1) Din comisiile de dialog social organizate
la nivelul ministerelor şi al instituţiilor publice prevăzute în anexa nr. 1 fac parte:
a) reprezentanţi ai ministerelor sau ai respectivelor
instituţii publice numiţi prin ordin al ministrului, respectiv al
conducătorului instituţiei publice;
b) reprezentanţi ai patronatului, numiţi de
confederaţiile patronale reprezentative la nivel naţional;
c) reprezentanţi ai sindicatelor, numiţi de
confederaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional.
(2) Din comisiile de dialog social organizate la nivel
teritorial fac parte:
a) prefectul, precum şi reprezentanţi ai prefectului
şi ai serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, numiţi prin ordin
de către prefect;
b) preşedintele consiliului judeţean sau, pentru
municipiul Bucureşti, primarul general;
c) câte un reprezentant numit de fiecare confederaţie
patronală reprezentativă la nivel naţional;
d) câte un reprezentant numit de fiecare confederaţie
sindicală reprezentativă la nivel naţional.
(3) Preşedinţii confederaţiilor patronale şi
sindicale reprezentative la nivel naţional sunt membri de drept ai comisiilor
de dialog social constituite la nivelul administraţiei publice centrale şi
locale.
Art. 4. - (1) Preşedinţia comisiilor de dialog social
se asigură astfel:
a) la nivelul fiecărui minister, de către un secretar
de stat sau, în situaţii speciale - cu acordul partenerilor de dialog social -
de către un alt reprezentant al ministerului, împuternicit prin ordin al
ministrului; la nivelul celorlalte instituţii publice prevăzute în anexa nr. 1,
de către un reprezentant numit de conducătorul instituţiei publice;
b) la nivel teritorial, în baza principiului
copreşedinţiei, de către prefect şi preşedintele consiliului judeţean sau
pentru municipiul Bucureşti de către primarul general.
(2) Secretariatul comisiilor de
dialog social se asigură de instituţia publică în cadrul căreia acestea
funcţionează.
Art. 5. - (1) Elaborarea unitară a politicilor
naţionale în domeniul dialogului social şi coordonarea metodologică a
comisiilor de dialog social se asigură de către Ministerul Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale.
(2) Preşedinţii comisiilor de dialog social din
ministere sau din cadrul instituţiilor publice prevăzute în anexa nr. 1 sunt
coordonaţi metodologic de către secretarul de stat desemnat de ministrul
muncii, familiei şi protecţiei sociale.
(3) Pentru exercitarea rolului său de coordonator
prevăzut la alin. (1), Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale emite
norme cu caracter metodologic pentru reglementarea dialogului social.
(4) Pentru asigurarea
funcţionării unitare a comisiilor de dialog social, persoanele responsabile de
acest domeniu din ministere, prefecturi, precum şi din cadrul instituţiilor
publice prevăzute în anexa nr. 1 vor fi instruite prin programe derulate de
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale prin direcţiile cu atribuţii
în activitatea de dialog social.
(5) Secretariatele comisiilor de dialog social vor
transmite Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale componenţa
comisiilor de dialog social în termen de 30 zile de la intrarea în vigoare a
prezentei hotărâri.
(6) Raportarea activităţii comisiilor de dialog
social din ministere se face lunar către Ministerul Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale, potrivit machetei prevăzute în anexa nr. 2, şi se transmite spre informare partenerilor sociali.
(7) Raportarea activităţii comisiilor de dialog social
judeţene se face lunar către secretarul de stat responsabil cu dialogul social
din cadrul Ministerul Administraţiei şi Internelor, potrivit machetei prevăzute
în anexa nr. 2.
(8) Secretarul de stat responsabil cu dialogul social
din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor va transmite o copie a
raportului către Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
(9) Raportarea se face pe suport de hârtie şi în format electronic.
Art. 6. - (1) In termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, comisiile de dialog social organizate
la nivelul ministerelor, instituţiilor publice prevăzute în anexa nr. 1 şi în
plan teritorial se vor constitui şi îşi vor desfăşura activitatea în
conformitate cu prevederile prezentei hotărâri.
(2) Regulamentul-cadru privind constituirea şi
funcţionarea comisiilor de dialog social la nivelul administraţiei publice
centrale este prevăzut în anexa nr. 3.
(3) Regulamentul-cadru privind constituirea şi
funcţionarea comisiilor de dialog social la nivelul administraţiei publice
locale este prevăzut în anexa nr. 4.
(4) In baza regulamentului-cadru, comisiile de dialog
social îşi vor elabora în termen de 30 de zile propriul regulament de
funcţionare, ale cărui prevederi nu pot contraveni prevederilor
regulamentului-cadru.
Art. 7. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 8. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 314/2001 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea comisiilor de dialog social în cadrul unor
ministere şi al prefecturilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 142 din 22
martie 2001, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1
LISTA
cuprinzând ministerele şi alte instituţii publice în cadrul cărora se vor organiza
comisii de dialog social
1. Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
2. Ministerul Administraţiei şi Internelor
3. Ministerul Finanţelor Publice
4. Ministerul Justiţiei şi
Libertăţilor Cetăţeneşti
5. Ministerul Apărării Naţionale
6. Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei
7. Ministerul Mediului
8. Ministerul Economiei
9. Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale
10. Ministerul Transporturilor
şi Infrastructurii
11. Ministerul Turismului
12. Ministerul Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri
13. Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării
14. Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional
15. Ministerul Sănătăţii
16. Ministerul Tineretului şi Sportului
17. Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii
Informaţionale
18. Ministerul Afacerilor Externe
19. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului
20. Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice
ANEXA Nr. 2
- Instituţia publică care raportează -
Raport privind activitatea comisiei de dialog social
pe luna.....
Nr. crt.
|
Data şedinţei comisiei de dialog
social
|
Ordinea de zi
|
Rezumatul concluziilor sau al eventualelor rezoluţii
|
Punct propus
|
Iniţiator
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Semnătura preşedintelui Comisiei de dialog social
...........................................................................
ANEXA Nr. 3
REGULAMENT-CADRU
privind constituirea
şi funcţionarea comisiilor de dialog social la nivelul administraţiei publice
centrale
1. Componenţa comisiilor de dialog social
Din cadrul comisiilor de dialog social la nivelul
administraţiei publice centrale fac parte:
1. reprezentanţi ai ministerelor - secretarii de stat,
precum şi conducătorii instituţiilor publice, autorităţi şi agenţii aflate în
coordonarea sau subordonarea ministerelor, numiţi prin ordin al ministrului;
2. reprezentanţi ai partenerilor sociali -
reprezentanţii confederaţiilor sindicale şi patronale reprezentative la nivel
naţional, conform copiilor de pe hotărârile judecătoreşti definitive depuse la
secretariatul comisiei de dialog social. Organizaţiile sindicale şi patronale
membre ale comisiilor de dialog social vor desemna câte un titular şi câte un
supleant pentru comisiile de dialog social de la nivelul ministerelor şi al
instituţiilor publice prevăzute în anexa nr. 1;
3. experţi - organizaţiile sindicale şi patronale, în
funcţie de tematica abordată, pot fi asistate de experţi care vor participa în
baza unui mandat acordat de confederaţie;
4. invitaţi - la propunerea preşedintelui comisiei de
dialog social, plenul comisiei poate aproba participarea unor invitaţi cu
statut nepermanent. In cazul dezbaterii care necesită participarea
reprezentanţilor altor instituţii publice, autorităţi şi agenţii, preşedintele
comisiei de dialog social are obligaţia de a-i invita la şedinţele comisiei;
5. reprezentantul Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale - la lucrările comisiilor de dialog social din ministere şi
din alte instituţii publice prevăzute în anexa nr. 1 va fi invitat un
reprezentant al Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, cu statut
de observator, pentru asigurarea asistenţei metodologice.
2. Funcţionarea
comisiilor de dialog social
1. Preşedinţia comisiei este asigurată de un secretar
de stat sau, în situaţii speciale, cu acordul partenerilor de dialog social, de
către un alt reprezentant al ministerului împuternicit prin ordin al ministrului
ori, în cazul instituţiilor publice prevăzute în anexa nr. 1, de un
reprezentant împuternicit de conducătorul instituţiei publice.
Preşedintele comisiei are următoarele atribuţii:
a) conduce şedinţele comisiei de dialog social;
b) convoacă membrii comisiei, precum şi invitaţii la
şedinţele acesteia;
c) asigură prezenţa la lucrările şedinţelor comisei de
dialog social a reprezentanţilor altor autorităţi şi agenţii aflate în
coordonarea sau subordonarea ministerului sau instituţiei publice în cauză.
2. Secretariatul comisiei de dialog social se asigură
de către instituţia publică în cadrul căreia aceasta funcţionează.
3. Secretariatul comisiei de dialog social are
următoarele atribuţii:
a) întocmirea şi comunicarea ordinii de zi;
b) difuzarea documentelor de lucru pentru şedinţele
comisiei;
c) redactarea minutei pentru fiecare şedinţă, precum
şi transmiterea acesteia către partenerii sociali, Ministerul Muncii, Familiei
şi Protecţiei Sociale şi Consiliul Economic şi Social;
d) evidenţa hotărârilor judecătoreşti definitive
privind reprezentativitatea partenerilor sociali, în copie legalizată.
4. Comisiile de dialog social se întrunesc lunar sau
ori de câte ori este necesar, în baza unei convocări făcute de preşedintele
comisiei. Convocarea comisiei se face în scris, cu cel puţin 3 zile lucrătoare
înaintea datei de desfăşurare, cu comunicarea ordinii de zi şi a documentelor
de lucru. Ordinea de zi poate fi completată cu alte puncte, cu aprobarea
plenului comisiei.
5. Preşedintele comisiei poate convoca o şedinţă
extraordinară a comisiei de dialog social pentru dezbaterea unor probleme cu
caracter urgent sau la cererea motivată a unor parteneri sociali.
6. Şedinţele comisiei de dialog social convocate
pentru dezbaterea unor acte normative se întrunesc după ce actul normativ
propus a fost aprobat de conducerea ministerului şi înainte de transmiterea proiectului spre avizare la alte ministere.
7. Şedinţa comisiei de dialog social nu necesită
întrunirea unui anumit cvorum, ci respectarea principiului tripartitismului:
prezenţa a cel puţin unui reprezentant al fiecărei părţi (confederaţii
patronale şi confederaţii sindicale).
8. Punctele de vedere adoptate în comisiile de dialog
social se consideră acceptate de către partenerii sociali ai căror reprezentanţi
nu au fost prezenţi la şedinţele de comisie la care au fost invitaţi să
participe. La propunerile formulate în scris de partenerii sociali, iniţiatorul
actului normativ sau al altor proiecte are obligaţia de a da un răspuns motivat
în termen de 5 zile de la data şedinţei comisiei.
9. După fiecare şedinţă a comisiei de dialog social
secretariatul acesteia întocmeşte o minută, care este difuzată partenerilor
sociali în şedinţa următoare spre aprobare. Minuta respectivă este transmisă şi
Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, precum şi Consiliului
Economic şi Social.
10. Preşedintele comisiei de
dialog social va pune la dispoziţia partenerilor sociali informaţiile
disponibile necesare formulării unui punct de vedere argumentat.
11. Punctele de vedere ale partenerilor sociali cu
privire la actele normative supuse dezbaterii în
comisie vor fi înaintate secretariatului comisiei de dialog social în formă
scrisă, după modelul: text iniţial - propunere de modificare - motivare.
12. Pentru dezbaterea unor probleme cu caracter specific
se pot constitui grupuri de lucru, cu participarea
reprezentanţilor desemnaţi nominal de partenerii sociali, membri ai comisiei cu
mandat determinat.
13. Actele normative dezbătute în cadrul comisiei de
dialog social vor fi însoţite în circuitul de avizare de minuta şedinţei
comisiei de dialog social, în care sunt consemnate
punctele de vedere ale partenerilor sociali referitoare la actul normativ
discutat.
ANEXA Nr. 4
REGULAMENT-CADRU
privind constituirea şi funcţionarea comisiilor de
dialog social la nivelul administraţiei publice locale
1. Componenţa
comisiilor de dialog social
Din cadrul comisiilor de dialog social la nivelul
administraţiei publice locale fac parte:
1. prefectul, precum şi reprezentanţi ai prefectului
şi ai serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, numiţi prin ordin
de către prefect;
2. preşedintele consiliului judeţean sau primarul
general al capitalei, pentru municipiul Bucureşti;
3. reprezentanţii partenerilor sociali -
reprezentanţii confederaţiilor sindicale şi patronale reprezentative la nivel
naţional, conform copiilor de pe hotărârile judecătoreşti definitive depuse la
secretariatul comisiei de dialog social constituite la nivelul Ministerului
Administraţiei şi Internelor. Secretariatul comisiei de dialog social
constituite la nivelul Ministerului Administraţiei şi Internelor va transmite
comisiilor de dialog social constituite la nivel judeţean şi al municipiului
Bucureşti lista confederaţiilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel
naţional conform acestor hotărâri judecătoreşti. Organizaţiile sindicale şi
patronale reprezentative la nivel naţional vor desemna câte un titular şi câte
un supleant pentru comisiile de dialog social de la nivel judeţean din
structurile proprii în teritoriu;
4. experţi - organizaţiile sindicale şi patronale, în
funcţie de tematica abordată, pot fi asistate de experţi, care vor participa în
baza unui mandat;
5. invitaţi - la propunerea preşedintelui comisiei de
dialog social plenul comisiei poate aproba participarea unor invitaţi cu statut
nepermanent. In cazul dezbaterii care necesită participarea reprezentanţilor
altor instituţii publice, preşedintele comisiei de dialog social are obligaţia
de a-i invita la şedinţele comisiei;
6. reprezentantul direcţiei de
muncă şi protecţie socială judeţene - la lucrările comisiilor de dialog social
la nivel judeţean, pentru asigurarea asistenţei metodologice, un reprezentant
al direcţiei de muncă şi protecţie socială judeţene va participa ca membru de
drept.
2. Funcţionarea
comisiilor de dialog social
1. Preşedinţia comisiei, în baza principiului
copreşedinţiei, este asigurată de prefect şi de preşedintele consiliului
judeţean sau de primarul general al capitalei pentru municipiul Bucureşti.
2. Secretariatul comisiei de
dialog social se asigură de către instituţia publică în cadrul căreia aceasta
funcţionează.
3. Secretariatul comisiei de dialog social are
următoarele atribuţii:
a) convocarea membrilor comisiei la şedinţele acesteia;
b) întocmirea şi comunicarea
ordinii de zi;
c) difuzarea documentelor de lucru pentru şedinţele
comisiei;
d) redactarea minutei pentru fiecare şedinţă, precum şi
transmiterea acesteia membrilor comisiei şi secretarului de stat responsabil
pentru dialog social din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
4. Comisiile de dialog social se întrunesc ori de câte
ori este necesar, în baza unei convocări făcute de preşedintele comisiei.
Convocarea comisiei se face în scris, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înaintea
datei de desfăşurare, cu comunicarea ordinii de zi şi a documentelor de lucru.
Ordinea de zi poate fi completată cu alte puncte, cu aprobarea plenului comisiei.
5. Preşedintele comisiei poate convoca o şedinţă
extraordinară a comisiei de dialog social pentru dezbaterea unor probleme cu
caracter urgent sau la cererea motivată a unor parteneri sociali.
6. Şedinţa comisiei de dialog social nu necesită
întrunirea unui anumit cvorum, ci respectarea principiului tripartitismului:
prezenţa a cel puţin unui reprezentant al fiecărei părţi (confederaţii
patronale şi confederaţii sindicale).
7. Punctele de vedere adoptate în comisiile de dialog
social se consideră acceptate de către partenerii sociali ai căror
reprezentanţi nu au fost prezenţi la şedinţele de comisie la care au fost
invitaţi să participe. La propunerile formulate în scris de partenerii sociali,
iniţiatorul actului normativ sau al altor proiecte are obligaţia de a da un
răspuns motivat în termen de 5 zile de la data şedinţei comisiei.
8. După fiecare şedinţă a comisiei de dialog social
secretariatul acesteia întocmeşte o minută care este difuzată partenerilor
sociali în şedinţa următoare spre aprobare. Minuta respectivă este transmisă şi
secretarului de stat responsabil pentru dialog social din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor.
9. Preşedintele comisiei de dialog social va pune la
dispoziţia partenerilor sociali informaţiile disponibile necesare elaborării
unui punct de vedere argumentat.
10. Punctele de vedere ale partenerilor sociali cu
privire la actele normative supuse dezbaterii în
comisie vor fi înaintate secretariatului comisiei de dialog social în formă
scrisă, după modelul: text iniţial - propunere de modificare - motivare.
11. Pentru dezbaterea unor probleme cu caracter specific
se pot constitui colective de lucru, cu participarea
reprezentanţilor desemnaţi nominal de partenerii sociali, membri ai comisiei cu
mandat determinat.