HOTARARE Nr.
34 din 24 septembrie 2009
privind constituirea
Comisiei comune speciale pentru analizarea crizei intervenite în functionarea
justitiei
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 638 din 28 septembrie 2009
Având în vedere scrisoarea adresată birourilor
permanente ale celor două Camere de către Asociaţia Magistraţilor din România,
de Reţeaua Naţională a Adunărilor Generale ale Judecătorilor şi Uniunea
Naţională a Judecătorilor din România cu privire la divergenţele dintre puterea
executivă şi puterea judecătorească care afectează grav funcţionarea justiţiei,
în temeiul prevederilor art. 64 alin. (4) din Constituţia
României, republicată, precum şi ale art. 1 pct. 26 şi ale art. 86 din
Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, aprobat
prin Hotărârea Parlamentului României nr. 4/1992, cu modificările şi
completările ulterioare,
Parlamentul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se constituie Comisia comună specială pentru
analizarea crizei intervenite în funcţionarea justiţiei, denumită în continuare
Comisia, având următoarele obiective:
a) analizarea situaţiei grave din justiţie, care a
condus la blocarea funcţionării acesteia şi la radicalizarea factorilor cu
responsabilităţi în acest domeniu;
b) identificarea cauzelor care au provocat situaţia din
justiţie, precum şi a măsurilor care se impun pentru rezolvarea acesteia;
c) analizarea legislaţiei din domeniul justiţiei pentru
identificarea eventualelor inadvertenţe, omisiuni, imperfecţiuni;
d) examinarea şi analizarea statutului judecătorilor şi
procurorilor, pentru a stabili dacă actualul cadru legal este suficient pentru
a le asigura condiţiile normale de exercitare a funcţiilor, atribuţiilor şi
responsabilităţilor acestora;
e) stabilirea oportunităţii elaborării unui Pact
naţional pentru justiţie.
Art. 2. - Comisia este formată din 15 parlamentari,
aleşi cu respectarea configuraţiei politice a Camerei Deputaţilor şi a
Senatului, componenţa sa nominală fiind prezentată în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 3. - Conducerea Comisiei este formată dintr-un
preşedinte, un vicepreşedinte şi un secretar, nominalizaţi în anexă.
Art. 4. -Activitatea Comisiei se va desfăşura în
conformitate cu un regulament propriu de organizare şi funcţionare, care va fi
elaborat şi prezentat birourilor permanente ale celor două Camere în termen de
5 zile de la constituirea acesteia.
Art. 5. - (1) Pentru ca şedinţele Comisiei să se
desfăşoare regulamentar este necesară participarea majorităţii membrilor care o
compun.
(2) Hotărârile Comisiei se adoptă cu votul majorităţii
membrilor acesteia.
Art. 6. - Lucrările Comisiei sunt publice, cu excepţia
cazurilor în care plenul acesteia prevede altfel. Lucrările Comisiei pot fi
transmise pe reţeaua internă de televiziune a Camerei Deputaţilor sau a
Senatului şi la posturile de radio şi televiziune.
Art. 7. - Pentru realizarea obiectivelor pentru care a
fost constituită, Comisia este abilitată să aibă consultări la Consiliul
Superior al Magistraturii, la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi la alte
instanţe judecătoreşti, va putea solicita informaţii de la Ministerul Justiţiei
şi Libertăţilor Cetăţeneşti şi de la Parchetul de pe lângă Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie. De asemenea, Comisia va putea consulta organizaţiile
profesionale ale judecătorilor şi procurorilor, organizaţiile neguvernamentale
care au în preocuparea lor aspecte din domeniul justiţiei, precum şi
personalităţi recunoscute şi specialişti în domeniu.
Art. 8. - Parlamentul României solicită Guvernului
României, altor instituţii publice cu atribuţii legate de obiectul activităţii
Comisiei să pună la dispoziţia acesteia informaţiile solicitate.
Art. 9. - Constatările, concluziile şi propunerile
Comisiei vor face obiectul unui raport final, care va fi depus simultan la
birourile permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului. Birourile permanente
ale celor două Camere vor convoca în cel mai scurt timp posibil o şedinţă
comună în vederea dezbaterii acestuia.
Art. 10. -In scopul realizării obiectivelor pentru care
se constituie Comisia, Senatul şi Camera Deputaţilor vor asigura personalul de
specialitate şi logistica necesare, aprobate de birourile permanente.
Această hotărâre a fost adoptată de Camera
Deputaţilor şi de Senat în şedinţa comună din 24 septembrie 2009, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României,
republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU PERES
ANEXĂ
COMPONENŢA
Comisiei comune speciale pentru analizarea crizei
intervenite în funcţionarea justiţiei
1. Domnul deputat Iordache Florin - Grupul parlamentar
al Alianţei politice PSD + PC - preşedinte
2. Domnul senator Urban Iulian - Grupul parlamentar al
PD-L - vicepreşedinte
3. Domnul deputat Chiuariu Tudor-Alexandru - Grupul
parlamentar al PNL - secretar
4. Domnul deputat Buda Daniel - Grupul parlamentar al
PD-L - membru
5. Domnul deputat Ialomiţianu Gheorghe -
Grupul parlamentar al PD-L - membru
6. Domnul deputat Andronache Gabriel - Grupul
parlamentar al PD-L - membru
7. Domnul deputat Voinescu-Cotoi Sever - Grupul
parlamentar al PD-L - membru
8. Domnul senator Şova Dan Coman - Grupul parlamentar
al Alianţei politice PSD + PC - membru
9. Domnul deputat Ponta Victor-Viorel - Grupul
parlamentar al Alianţei politice PSD + PC - membru
10. Domnul deputat Andon Sergiu - Grupul parlamentar al
Alianţei politice PSD + PC - membru
11. Domnul deputat Ştefan Viorel - Grupul parlamentar
al Alianţei politice PSD + PC - membru
12. Domnul deputat Nicolăescu Gheorghe-Eugen - Grupul
parlamentar al PNL - membru
13. Domnul senator Meleşcanu Teodor Viorel - Grupul
parlamentar al PNL - membru
14. Domnul deputat Mate Andras Levente - Grupul
parlamentar al UDMR - membru
15. Domnul deputat Ibram Iuseim - Grupul parlamentar al
minorităţilor naţionale - membru