HOTARARE Nr. 273 din 2 mai 1995
pentru aprobarea Acordului bilateral privind comertul cu textile si
imbracaminte dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 89 din 11 mai 1995
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Acordul bilateral privind comertul cu textile si imbracaminte
dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii, semnat la
Washington la 20 decembrie 1994.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul comertului,
Cristian Ionescu
Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Teodor Viorel Melescanu
Ministrul industriilor,
Dumitru Popescu
ACORD BILATERAL
privind comertul cu textile si imbracaminte intre Guvernul Romaniei si Guvernul
Statelor Unite ale Americii*)
---------------
*) Traducere.
Durata acordului
1. Conditiile prezentului acord sunt modificate si extinse pentru perioada
de la 1 ianuarie 1994 la 31 decembrie 1995. Fiecare an al acordului va fi pe o
perioada de 12 luni incepand cu 1 ianuarie si terminindu-se la 31 decembrie.
Domeniul acordului
2. (A) Palele, fibrele, produsele finite, articolele confectionate,
imbracamintea si alte produse textile manufacturate (fiind produse ale caror
caracteristici sunt determinate de greutatea componentei textile majoritare)
din bumbac, lina, fibre sintetice, amestec de matase, alte fibre vegetale in
afara de bumbac sau amestecurile acestora, in care una sau toate aceste fibre
in combinatie reprezinta greutatea majoritara a produsului, constituie obiectul
acestui acord. Aria de cuprindere conform acestui paragraf este in functie de
subparagraful (C) de mai jos.
(B) In contextul acestui acord, produsele textile definite in subparagraful
(A) de mai sus vor fi clasificate astfel:
(1) produse textile din fibre sintetice, daca produsul are cea mai mare
parte a greutatii fibre sintetice, in afara de urmatoarele cazuri:
a) produsul este tricotat sau crosetat din fibra in care greutatea linii
este egala sau mai mare de 23% din greutatea tuturor fibrelor, caz in care
produsul va fi considerat textil din lina; sau
b) produsul este confectionat, nu tricotat sau crosetat, in care lina este
in greutate egala sau mai mare de 36% din greutatea tuturor fibrelor, caz in
care produsul va fi considerat textil din lina;
c) produsul este o tesatura in care lina este in greutate egala sau mai
mare de 36% din greutatea tuturor fibrelor, caz in care produsul va fi considerat
textil din lina;
(2) produse textile din bumbac, daca nu sunt definite la pct. (1) si daca
bumbacul are ponderea majoritara in greutatea produsului, cu exceptia cazului
in care lina este in greutate egala sau mai mare de 36% din greutatea tuturor
fibrelor, caz in care produsul va fi considerat produs textil din lina;
(3) produse textile din lina, daca nu se aplica nici unul dintre punctele
anterioare si daca lina este majoritara in greutatea produsului;
(4) produse textile din matase sau din fibre vegetale, altele decat bumbac,
daca nu se aplica nici unul dintre punctele anterioare si daca produsul contine
majoritar matase sau fibre vegetale, altele decat bumbac, in afara de
urmatoarele cazuri:
a) bumbac cu lina si/sau fibre sintetice in amestec este egal sau mai mare
de 50% din greutatea fibrelor componente si greutatea bumbacului este cel putin
egala cu greutatea linii si/sau a fibrelor sintetice, caz in care produsul va
fi considerat textil din bumbac;
b) daca nu este indeplinita conditia prevazuta la pct. (4) lit. a) si lina
depaseste 17% din greutatea tuturor fibrelor componente, caz in care produsul
va fi considerat textil din lina;
c) daca nu sunt indeplinite conditiile prevazute la pct. (4) lit. a) sau b)
si fibrele sintetice in combinatie cu bumbacul si/sau lina detin cel putin 50%
din greutatea fibrelor componente, iar greutatea fibrelor artificiale depaseste
greutatea totala a linii si/sau a bumbacului, caz in care produsul va fi
considerat din fibre sintetice.
(C) Confectiile care contin matase cel putin 70% din greutate (cu conditia
sa nu contina peste 17% din greutate lina) si produsele, altele decat
confectiile, care contin 85% sau mai mult din greutate matase, nu fac obiectul
acestui acord. Puloverele din amestec de matase si fibre vegetale, altele decat
bumbac, definite mai sus, vor fi impartite in: pulovere din amestec de matase
si pulovere din fibre vegetale, altele decat bumbac. In acest scop, puloverele
vor fi clasificate in: amestec de matase, daca componenta matase va fi mai mare
decat cea a fibrelor vegetale, altele decat bumbac, daca acestea sunt prezente.
Puloverele neclasificate ca pulovere amestec de matase in concordanta cu cele
specificate anterior vor fi clasificate in: pulovere din fibre vegetale, altele
decat bumbac. Confectiile continand cel putin 70% din greutate matase si peste
17% din greutate lina vor fi clasificate in textile din lina, conform
subparagrafului (B) (4) b).
(D) Aria de cuprindere in baza acestui paragraf este considerata a fi identica
cu termenii Aranjamentului multifibre (AMF) si in conformitate cu Protocolul de
extindere a acestuia din 31 iulie 1986. In cazul in care exista o neclaritate
privind incadrarea produselor in acest acord din punct de vedere al componentei
majoritare de bumbac, lina, fibre sintetice, amestec de matase sau fibre
vegetale altele decat bumbac, atunci determinanta va fi valoarea majoritara a
fibrelor componente.
(E) Tesaturile si produsele textile incluse in acest acord sunt enumerate
in anexa A.
(F) Sistemul categoriilor si al factorilor de conversie in metri patrati
echivalenti din anexa A se vor folosi pentru aplicarea acordului.
Categorii unite
3. In scopurile acestui acord, urmatoarele categorii sunt unite si tratate
drept categorii si subcategorii individuale:
Categorii unite Denumirea din acord Subcategorii
--------------- ------------------- ------------
333,833 333/833 nu
335,835 335/835 nu
338,339 338/339 nu
341,840 341/840 nu
347,348 347/348 nu
433,434 433/434 nu
447,448 447/448 nu
638,639 638/639 nu
Textilele si produsele textile din lina sau din fibre sintetice din
categoriile 400-469 si 600-670 vor fi clasificate in grupe dupa cum urmeaza:
GRUPA I - fire (categoriile 400, 600, 603, 604, 606, 607);
GRUPA a II-a - alte produse decat imbracaminte (categoriile 410, 414, 464,
465, 469, 611, 613-615, 617-622, 624-629, 665, 666, 669, 670);
GRUPA a III-a - imbracaminte (categoriile 431-436, 438, 440, 442-448, 459,
630-654, 659).
Limite specifice
4. Incepand cu primul an al acordului si pe durata ramanerii in vigoare a
acestuia, Guvernul Romaniei va limita exporturilor anuale de textile si produse
textile din bumbac, lina, fibre sintetice, amestec de matase si din alte fibre
vegetale decat bumbac catre S.U.A., la limitele agregate sau specifice
prezentate in anexa B, astfel cum asemenea limite pot fi ajustate in
conformitate cu paragrafele 5 si 6. Exporturile trebuie sa se incadreze in
limitele sau nivelurile din anul in care au fost efectuate.
Flexibilitati
5. (A) Pe durata fiecarui an al acordului, orice limita specifica (sau
sublimita) cuprinsa in anexa B poate fi majorata cu maximum 7% (5% pentru
categoriile de lina), cu conditia ca o reducere corespunzatoare in echivalent
metri patrati sa fie facuta la alta limita specifica (sau sublimita).
(B) Nici o limita specifica nu poate fi micsorata conform subparagrafului 5
(A) la un nivel care sa fie sub nivelul exportului inregistrat pentru anul
respectiv al acordului la acea categorie.
(C) Cand informeaza Guvernul S.U.A. asupra unor ajustari in baza
prevederilor paragrafului 5, Guvernul Romaniei va mentiona categoria sau
categoriile care vor fi ajustate.
(D) Un transfer special de 10% este posibil la categoria 335/835 de la
categoria 333/833.
(E) Un transfer special de 20% este posibil la categoriile 447/448, 435,
442 si 444 de la categoria 443, in echivalent metri patrati. Transferul special
este bazat pe limita de baza a categoriei primitoare din anul respectiv.
(F) In cazul categoriei 604, transferul poate fi facut de la orice alta
categorie sau categorii cu limite specifice, astfel cum sunt stabilite in anexa
B, tinand seama ca valoarea cresterii sa fie compensata cu o scadere
corespunzatoare in echivalent metri patrati in respectivul an al acordului.
(G) Ca urmare a Sistemului armonizat, limita specifica pentru categoria
435/444 a fost separata in doua limite; totusi exista un transfer de 100% intre
limitele acestor doua categorii.
(H) Ajustarile facute in conformitate cu acest paragraf sunt in completarea
celor din paragraful 6.
Reportare/utilizare anticipata
6. (A) In orice an al acordului, suplimentar fata de orice ajustare facuta
conform paragrafului 5, exporturile pot depasi cu maximum 11% oricare dintre
limitele stabilite in anexa B, prin alocarea la o astfel de limita prevazuta
pentru respectivul an al acordului a unei parti nefolosite din limita corespunzatoare
din anul precedent al acordului, respectiv reportare, sau a unei parti din
limita corespunzatoare pentru anul urmator al acordului, respectiv utilizare
anticipata, cu respectarea urmatoarelor conditii:
(i) reportul poate fi utilizat, in masura disponibilului, pana la
maximum 11% din limitele primitoare ale anului de acord;
(ii) utilizarea anticipata poate fi folosita pana la maximum 6% din
limitele primitoare stabilite pentru anul respectiv al acordului
si va fi scazuta din limitele corespunzatoare ale anului urmator al
acordului; nici o utilizare anticipata nu va fi disponibila in
cursul ultimului an al acordului;
(iii) combinatia intre report si utilizare anticipata nu va depasi 11% din
limita primitoare din anul respectiv al acordului;
(iv) reportarea unei parti din cota neutilizata [asa cum a fost definita in
subparagraful 6 (B)] nu va fi aplicata nici unei limite pana cand Guvernul
S.U.A. si Guvernul Romaniei nu vor fi cazut de acord asupra nivelului
neutilizat in cauza.
(B) Pentru scopurile acestui acord, o cota neutilizata intervine atunci
cand exporturile de textile sau produse textile din Romania in S.U.A. pe durata
unui an al acordului (la care se adauga orice expediere de marfuri facuta in
plus in anii precedenti) sunt sub limita aplicabila mentionata in anexa B,
diminuata eventual conform paragrafelor 5 si 6, sau micsorata pentru livrarile
in plus sau pentru alte modificari convenite de comun acord. In anul de acord
care urmeaza unei cote neutilizate, exporturile din Romania catre S.U.A. pot
depasi limitele aplicabile, in functie de indeplinirea conditiilor de mai jos,
prin reportare in urmatoarea modalitate:
a) reportul nu va depasi nivelul cotei neutilizate din orice limite,
aplicabila;
b) reportul va fi folosit la categoria la care s-a inregistrat diminuarea.
(C) Guvernul S.U.A. poate aplica modificari in baza acestui paragraf
oricarei limite specifice, oricand o astfel de ajustare este considerata utila
pentru facilitarea comertului si administrarea judicioasa a acestui acord. In
masura in care asemenea ajustari sunt disponibile, ele vor fi efectuate prin
reportare si utilizare anticipata in aceasta succesiune. Orice nefolosire a
utilizarii anticipate va fi realocata limitei din perioada urmatoare. Aceasta
procedura nu va prejudicia rezultatul nici unei consultari intre guverne
privind folosirea nivelurilor disponibile pentru reportare si utilizare
anticipata.
Niveluri minime de consultare si niveluri desemnate de consultare
7. (A) Categoriile care nu au limite specifice constituie obiect pentru
niveluri minime de consultare sau pentru niveluri desemnate de consultare
[exceptind categoriile de lina si fibre sintetice din grupa I, descrise in
subparagraful 7(B)]. In eventualitatea in care Guvernul Romaniei doreste sa
permita la orice categorie exporturi catre S.U.A. mai mari decat nivelul de
consultare aferent unui an al acordului, Guvernul Romaniei va solicita
Guvernului S.U.A. consultari in aceasta problema. Guvernul S.U.A. va trata
astfel de cereri cu simpatie si va accepta cu promptitudine consultarile
bilaterale.
Pana la gasirea unei solutii reciproc acceptabile, Guvernul Romaniei va
limita exportul spre S.U.A. la nivelul de consultare al categoriei in cauza.
Pentru fiecare an al acordului, nivelul minim de consultare pentru fiecare
categorie, nu al celor cu limita specifica, va fi de 836.127 E.M.P. (echivalent
metri patrati) pentru tesaturi din bumbac, fibre sintetice, amestec de matase
si fibre vegetale, de 585.289 E.M.P. pentru imbracaminte din bumbac, fibre
sintetice, amestec de matase si fibre vegetale si de 86.613 E.M.P. pentru
categoriile de lina. Nivelurile desemnate de consultare peste aceste valori
sunt specificate in anexa C.
Mecanismul de consultari
(B) (i) In cazul in care Guvernul S.U.A. crede ca importurile din Romania
clasificate in orice categorie sau categorii din grupa I (lina sau fibre
sintetice), care nu fac obiectul unei limite specifice sau unor niveluri
desemnate de consultare, sunt, datorita perturbarii pietei sau amenintarii cu
aceasta, menite sa impiedice dezvoltarea normala a comertului dintre cele doua
state, Guvernul S.U.A. poate cere consultari cu Guvernul Romaniei cu privire la
evitarea unor astfel de perturbari ale pietei. Guvernul S.U.A. va furniza Guvernului
Romaniei, la cerere, date care, in opinia Guvernului S.U.A., arata: 1)
existenta perturbarii pietei sau amenintarea cu aceasta; si 2) rolul
exporturilor din Romania in aceasta perturbare.
(ii) Guvernul Romaniei accepta sa se consulte cu Guvernul S.U.A. in termen
de 30 de zile de la primirea cererii pentru consultari. Ambele guverne accepta
sa depuna toate eforturile pentru realizarea acordului pe baza unei solutii
bilateral satisfacatoare in termen de 90 de zile de la primirea acestei cereri.
(iii) In timpul perioadei celor 90 de zile, Guvernul Romaniei accepta sa
opreasca livrarile catre S.U.A. la categoria sau categoriile respective la un
nivel care sa nu depaseasca 35% din cantitatea intrata in perioada ultimelor 12
luni pentru care exista date disponibile.
(iv) Daca in urma consultarilor nu se ajunge la o intelegere bilaterala
multumitoare, Guvernul S.U.A. poate stabili limite specifice anuale pe durata
acordului pentru livrarile de produse la categoria sau categoriile pentru care
se solicita exportul dupa expirarea perioadei de consultare de 90 de zile,
mentionata la subparagraful 6 (B) (iii). Nivelul oricarei limite specifice
stabilite in acest mod va fi repartizat in primul an conform timpului ramas din
anul acordului in care limita specifica a fost stabilita. Limita specifica
teoretica nu poate fi mai mica decat cea mai mare din:
a) nivelul importurilor intrate in ultimele 12 luni conform datelor
existente la data cererii pentru consultari plus 20% in cazul categoriilor din
fibre sintetice sau plus 6% in cazul categoriilor din lina;
b) media nivelurilor exporturilor pe ultimii 2 ani ai acordului plus 20% in
cazul categoriilor de fibre sintetice sau plus 6% in cazul categoriilor de
lina.
(v) Orice limita specifica stabilita ca urmare a acestui paragraf va creste
in anul urmator al acordului cu 7% in cazul categoriilor de fibre sintetice si
cu 1% in cazul categoriilor de lina.
(vi) In cazul in care limitarea stabilita in cadrul perioadei de 90 de
zile, conform subparagrafului 7 (B) (iii), este depasita, Guvernul S.U.A. poate
deduce livrarile in exces fata de limita pentru cele 90 de zile din limita
specifica stabilita.
Exceptarea produselor de artizanat
8. In conformitate cu art. 12 paragraful 3 al AMF si cu conditia convenirii
unui sistem de certificare, exporturile Romaniei de tesaturi de mina sau
produse artizanale din astfel de tesaturi sau produse folclorice traditionale
nu fac obiectul prevederilor acestui acord.
Esalonarea livrarilor
9. Guvernul Romaniei va depune toate eforturile pentru esalonarea
exporturilor din Romania catre S.U.A., in cadrul fiecarei categorii, pe
parcursul intregului an al acordului, luand in considerare conditiile fiecarui
sezon.
Depasiri de cote
10. (A) Exporturile din Romania in exces fata de nivelurile autorizate in
fiecare an al acordului, daca le este permisa intrarea in S.U.A., vor fi deduse
din nivelurile aplicabile in anul urmator al acordului.
(B) Orice actiune intreprinsa conform subparagrafului 10 (A) nu va prejudicia
drepturile nici unei parti privind consultarile.
Schimburi de date
11. La cerere, Guvernul S.U.A. va furniza prompt Guvernului Romaniei date
lunare asupra importurilor de textile din Romania si, reciproc, la cerere,
Guvernul Romaniei va furniza Guvernului S.U.A. date trimestriale asupra
exporturilor de textile in S.U.A. Fiecare guvern este de acord sa furnizeze
prompt orice alte date statistice pertinente si usor accesibile cerute de
celalalt guvern.
Consultari asupra problemelor de punere in aplicare
12. Guvernul S.U.A. si Guvernul Romaniei sunt de acord sa se consulte in
orice problema ce decurge din aplicarea acestui acord. Daca cele doua guverne
nu reusesc sa ajunga la o solutie reciproc satisfacatoare intr-o perioada de
timp rezonabila asupra problemelor care fac obiectul consultarilor in baza
acestui acord, oricare dintre guverne poate trimite, dupa anuntarea celeilalte
parti, problemele respective la Organul de Supraveghere pentru Textile (Textile
Surveillance Body), conform art. 2 al AMF.
Aranjamente administrative reciproc avantajoase
13. Aranjamente sau adaptari administrative reciproc avantajoase pot fi
facute pentru a rezolva probleme minore ce decurg din aplicarea acestui acord,
incluzand diferente de ordin procedural sau operational.
Consultari in caz de inechitate fata de un stat tert
14. Daca Guvernul Romaniei considera ca, urmare unei limitari specificate
in acest acord, Romania este plasata intr-o pozitie inechitabila fata de un alt
stat, el poate cere consultari cu Guvernul S.U.A. privind luarea unor masuri de
remediere corespunzatoare, cum ar fi, de exemplu, modificarea rezonabila a
acestui acord.
Articolul 3 - Proceduri
15. Pe perioada de valabilitate a acestui acord, Guvernul S.U.A. nu va putea
invoca prevederile art. 3 al AMF pentru a cere anumite restrictii la
exporturile romanesti de produse textile ce intra in cadrul acordului.
Aplicarea procedurilor de limitare
16. Guvernul S.U.A. poate sprijini Guvernul Romaniei in aplicarea prevederilor
de limitare din acord prin controlul importurilor sale de produse textile
cuprinse in cadrul acestui acord.
Cooperarea in prevenirea circumventiei
17. (A) In conformitate cu legislatiile si procedurile interne, Guvernul
S.U.A. si Guvernul Romaniei sunt de acord sa ia masurile necesare pentru a
examina, a investiga si, cand este cazul, pentru a actiona pe cale legala
si/sau administrativa in scopul prevenirii eludarii acestui acord prin
transbordare, redirectionare, declaratii false privind tara de origine,
falsificarea documentelor oficiale sau prin alte mijloace.
(B) Ambele parti sunt de acord sa coopereze pe deplin, in conformitate cu
legislatiile si procedurile lor interne, in cazurile concrete sau pretinse de
nerespectare a acordului pentru a reglementa problemele ce decurg din aceste
nerespectari si pentru a stabili fapte relevante la locurile de import, export
si, cand este cazul, de transbordare. O asemenea cooperare, in masura
conformitatii cu legislatiile si procedurile interne ale fiecarei tari, va
include investigarea practicilor de circumventie, schimbul de documente,
corespondenta, rapoarte si alte informatii relevante disponibile si facilitarea
unor vizite inopinate si contacte intre reprezentantii oricarei parti, la cerere
si fundamentate de la caz la caz.
(C) Daca una dintre parti crede ca acest acord a fost eludat, ea poate cere
consultari pentru a examina fapta sau faptele respective in vederea cautarii
unei solutii satisfacatoare pentru ambele parti. Fiecare parte este de acord ca
asemenea consultari sa aiba loc in timpul cel mai scurt, incepand cu 30 de zile
de la cererea exprimata in scris de una dintre parti si terminind cu 90 de
zile, daca nu s-a extins prin acord bilateral, si sa coopereze in termenii
stabiliti mai sus in subparagraful (B).
(D) Daca partile nu vor putea ajunge la o solutie satisfacatoare in cadrul
consultarilor cerute in baza subparagrafului (C), Guvernul Romaniei si Guvernul
S.U.A. sunt de acord ca, in cazurile in care au fost prezentate probe
referitoare la eludare, Guvernul S.U.A. poate sa scada din limitele cantitative
pentru acel an al acordului o cantitate echivalenta cu cea a produselor
transbordate de origine romana. Cantitatile transbordate, precum si tara de
origine vor fi cele stabilite de vama S.U.A. In plus, Guvernul S.U.A. si
Guvernul Romaniei sunt de acord ca scaderile din limitele cantitative stabilite
prin acest acord pot fi facute in cazurile in care: a) Guvernul S.U.A. detine
informatii ce arata o probabilitate substantiala ca circumventia sa fi avut
loc; b) Guvernul S.U.A. a cerut Romaniei cooperare sau informatii relevante
despre o posibila circumventie, care sunt disponibile sau ar putea fi usor
obtinute de catre Guvernul Romaniei; c) Guvernul Romaniei nu a oferit astfel de
informatii sau cooperare in perioada de consultari subliniata in subparagraful
(C). Orice astfel de actiune mentionata in acest paragraf va fi notificata la
O.S.T. cu justificare completa.
(E) Daca Guvernul S.U.A. recurge la exercitarea drepturilor sale conform
subparagrafului (D) vizand reducerea unei cantitati sau a unor cantitati din
limitele cantitative ale unei tari unde cazuri de circumventie repetate au fost
demonstrate in anul curent sau imediat precedent al acordului, Guvernul S.U.A.
poate reduce din limitele cantitative pana la de trei ori cantitatile
transbordate, cu conditia ca asemenea reduceri sa fie distribuite egal in cei 3
ani urmatori.
(F) Atunci cand exista dovezi ca marfurile de origine din alta tara au fost
expediate prin Romania spre S.U.A., ca si cum ar fi fost produse in Romania,
Guvernul Romaniei si Guvernul S.U.A. sunt de acord sa ia masurile potrivite.
Asemenea masuri pot include introducerea de restrictii la categoria sau
categoriile relevante, sau reducerea cantitatilor de marfa respective din
limitele cantitative stabilite pentru anul curent la produsele originare din
Romania. Orice astfel de actiuni, impreuna cu perioada si produsele vizate, pot
fi luate dupa consultari bilaterale tinute cu scopul de a ajunge la o solutionare
satisfacatoare ce va fi notificata la O.S.T. cu justificare completa. Asemenea
consultari vor fi tinute prompt incepand cu 30 de zile de la cererea scrisa a
uneia dintre parti si terminind cu 90 de zile, daca aceasta perioada nu este
extinsa de comun acord. Daca partile nu vor ajunge la o solutionare
satisfacatoare, Guvernul Romaniei si Guvernul S.U.A. sunt de acord ca, in
cazurile in care au fost prezentate informatii clare privind circumventia
acordului, Guvernul S.U.A. poate introduce o restrictie sau, daca aceasta
exista deja, poate reduce din limitele cantitative stabilite prin acest acord
pentru acel an al acordului o cantitate echivalenta cu cantitatea produselor
transbordate prin Romania.
(G) Partile sunt de acord ca declaratiile false privind natura fibrei,
cantitatile, descrierea sau incadrarea marfii impiedica obiectivul acestui
acord. Daca exista dovezi ca s-au facut astfel de declaratii false in scopul
circumventiei, ambele parti sunt de acord sa ia masuri corespunzatoare in
conformitate cu legislatiile si procedurile lor interne impotriva
exportatorilor sau importatorilor implicati. Daca oricare dintre parti
considera ca acest acord este eludat prin astfel de declaratii false si ca
masuri administrative nu au fost aplicate sau nu au fost potrivite pentru a
actiona impotriva unor asemenea circumventii, atunci acea parte va trebui sa se
consulte prompt cu cealalta parte in scopul cautarii unei solutii bilaterale
satisfacatoare. Asemenea consultari trebuie tinute prompt, incepand cu 30 de zile
de la data cererii scrise formulate de catre o parte si terminind cu 90 de
zile, daca aceasta perioada nu este extinsa de comun acord. Daca partile nu pot
ajunge la o solutie satisfacatoare, Guvernul S.U.A. si Guvernul Romaniei sunt
de acord ca, in cazurile in care au fost prezentate probe de astfel de
declaratii false, Guvernul S.U.A. poate reduce din limitele cantitative
stabilite pentru anul in curs o cantitate egala cu cea a produselor declarate
sau clasificate fals. Aceasta prevedere nu are intentia sa opreasca partile de
la efectuarea de ajustari tehnice atunci cand s-au facut erori neintentionate
in declaratii.
Sistemul vizei pentru categoria/cantitatea corecta
18. (A) Prevederile Aranjamentului de viza textila din 31 octombrie 1982 si
25 martie 1983, in vigoare, incheiat intre Guvernul S.U.A. si Guvernul
Romaniei, se vor aplica la certificarea exporturilor de produse textile din
Romania catre S.U.A.
(B) Mostrele comerciale marcate corect, evaluate la 250 $ sau mai putin, si
obiectele de uz personal al importatorului, si nu pentru revanzare, nu necesita
viza pentru a intra in S.U.A. si nu fac obiectul limitelor cantitative
stabilite prin acest acord.
Prevederi ce vor ramane valabile dupa punerea in aplicare a Acordului din
Runda Uruguay
19. Prevederile cuprinse in paragrafele 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 16,
17, 18 si Aranjamentul de viza textila vor fi direct relevante pentru
capacitatea Guvernului S.U.A. si a Guvernului Romaniei de a pune in aplicare
Acordul privind textilele si imbracamintea (A.T.I.) din Runda Uruguay. In
consecinta, de la intrarea in vigoare a A.T.I., aceste prevederi vor ramane in
vigoare si vor fi notificate la Organul de Monitorizare pentru Textile
(O.M.T.). Prevederile paragrafului 7, care se refera la nivelurile desemnate de
consultare si la nivelurile minime de consultare, nu vor fi notificate la
O.M.T. Nivelurile prevazute in anexa C vor inceta astfel sa mai faca parte din
acordul bilateral. In plus se confirma ca Romania se califica pentru "imbunatatirea
larga a accesului pentru exporturile sale" in baza paragrafului 18 al art.
2 din A.T.I.
Incetarea valabilitatii si revizuirea acordului
20. Orice guvern poate intrerupe valabilitatea acordului la sfarsitul
oricarui an prin notificare scrisa, adresata celuilalt guvern cu cel putin 90
de zile inaintea sfarsitului anului. Orice guvern poate propune revizuirea
termenilor acordului in orice moment.
20 decembrie 1994.
ANEXA A
Categoriile prevazute in:
seria 200 sunt din bumbac si fibre sintetice
seria 300 sunt din bumbac
seria 400 sunt din lina
seria 600 sunt din fibre sintetice
seria 800 sunt din amestec de matase sau fibre vegetale, altele decat
bumbac.
Categoria Descrierea Factor de
conversie in Unitatea
metri patrati
Fire
200 Ata de cusut si alte fire, ambalate pentru
vanzare cu amanuntul 6,6 kg
201 Alte fire 6,5 kg
300 Fire cardate 8,5 kg
301 Fire pieptanate 8,5 kg
400 Fire de lina 3,7 kg
600 Fire de filamente texturate 6,5 kg
603 Fire de fibre artificiale discontinue 6,3 kg
604 Fire de fibre sintetice discontinue 7,6 kg
606 Filamente netexturate 20,1 kg
607 Fire de fibre discontinue 6,5 kg
800 Fire 8,5 kg
Tesaturi
218 Fire de diverse culori 1,0 mp
219 Tesaturi pentru prelate 1,0 mp
220 Tesaturi cu textura speciala 1,0 mp
222 Stofe tricotate 12,3 kg
223 Stofe netesute 14,0 kg
224 Velur, plus, stofe buclate si suprafete textile
flausate 1,0 mp
225 Denim 1,0 mp
226 Etamine, batiste etc. 1,0 mp
227 Oxford 1,0 mp
229 Tesaturi pentru folosiri speciale 13,6 kg
313 Tesaturi de cearsaf 1,0 mp
314 Poplin si semipoplin 1,0 mp
315 Tesaturi pregatite pentru vopsire 1,0 mp
317 Tesatura diagonala (serj) 1,0 mp
326 Satin 1,0 mp
410 Tesaturi continand 36% sau mai mult din greutate
lina 1,0 mp
414 Alte tesaturi din lina 2,8 kg
611 Tesaturi din fibre artificiale discontinue,
ajungand, in greutate, la 85% sau mai mult 1,0 mp
613 Tesaturi de cearsaf 1,0 mp
614 Poplin 1,0 mp
615 Tesaturi pregatite pentru vopsire 1,0 mp
617 Tesaturi diagonale si satin 1,0 mp
618 Filamente celulozice 1,0 mp
619 Polifilamente necelulozice 1,0 mp
620 Alte filamente necelulozice 1,0 mp
621 Tesaturi imprimate 14,1 kg
622 Fibra de sticla (filamente) 1,0 mp
624 Tesaturi din fibre sintetice sau artificiale,
continand mai mult de 15%, dar nu mai putin de
36%, lina 1,0 mp
625 Poplin 1,0 mp
626 Tesaturi pregatite pentru vopsire 1,0 mp
627 Tesaturi de cearsaf 1,0 mp
628 Tesaturi diagonale si satin 1,0 mp
629 Alte tesaturi din fibre sintetice sau artificiale 1,0 mp
810 Tesaturi 1,0 mp
Imbracaminte
237 Ansambluri pentru joc, plaja etc. 19,2 doz.
239 Imbracaminte pentru copii 6,3 kg
330 Batiste 1,4 doz.
331 Manusi 2,9 dpr.
332 Ciorapi si sosete 3,8 dpr.
333 Veste, pentru barbati si baieti (BB) 30,3 doz.
334 Pardesie si mantouri, pentru BB 34,5 doz.
335 Mantouri, pentru femei si fete (FF) 34,5 doz.
336 Rochii 37,9 doz.
338 Camasi tricotate, pentru BB 6,0 doz.
339 Camasi si bluze, tricotate, pentru FF 6,0 doz.
340 Camasi netricotate, pentru BB 20,1 doz.
341 Camasi si bluze, netricotate, pentru FF 12,1 doz.
342 Fuste 14,9 doz.
345 Pulovere 30,8 doz.
347 Pantaloni, pantaloni lejeri si sorturi, pentru BB 14,9 doz.
348 Pantaloni, pantaloni lejeri si sorturi, pentru FF 14,9 doz.
349 Sutiene si imbracaminte destinata sa sustina
anumite parti ale corpului 4,0 doz.
350 Rochii de camera etc. 42,6 doz.
351 Pijamale si alta imbracaminte pentru noapte 43,5 doz.
352 Imbracaminte de corp 9,2 doz.
353 Mantouri captusite cu puf, pentru BB 34,5 doz.
354 Mantouri captusite cu puf, pentru FF 34,5 doz.
359 Alta imbracaminte din bumbac 8,5 kg
431 Manusi 1,8 dpr.
432 Ciorapi si sosete 2,3 dpr.
433 Veste, pentru BB 35,2 doz.
434 Pardesie si mantouri, pentru BB 35,2 doz.
435 Mantouri, pentru FF 45,1 doz.
436 Rochii 41,1 doz.
438 Camasi si bluze, tricotate 12,5 doz.
439 Imbracaminte pentru copii 6,3 kg
440 Camasi si bluze netricotate 20,1 doz.
442 Fuste 15,0 doz.
443 Costume, pentru BB 3,76 nos.
444 Costume-taioare, pentru FF 3,76 nos.
445 Pulovere, pentru BB 12,4 doz.
446 Pulovere, pentru FF 12,4 doz.
447 Pantaloni, pantaloni lejeri si sorturi, pentru BB 15,0 doz.
448 Pantaloni, pantaloni lejeri si sorturi, pentru FF 15,0 doz.
459 Alta imbracaminte din lina 3,7 kg
630 Batiste 1,4 doz.
631 Manusi 2,9 dpr.
632 Ciorapi si sosete 3,8 dpr.
633 Veste, pentru BB 30,3 doz.
634 Pardesie si mantouri, pentru BB 34,5 doz.
635 Mantouri, pentru FF 34,5 doz.
636 Rochii 37,9 doz.
638 Camasi tricotate, pentru BB 12,96 doz.
639 Camasi si bluze tricotate, pentru FF 12,96 doz.
640 Camasi netricotate, pentru BB 20,1 doz.
641 Camasi si bluze netricotate, pentru FF 12,1 doz.
642 Fuste 14,9 doz.
643 Costume, pentru BB 3,76 nos.
644 Costume-taioare, pentru FF 3,76 nos.
645 Pulovere, pentru BB 30,8 doz.
646 Pulovere, pentru FF 30,8 doz.
647 Pantaloni, pantaloni lejeri si sorturi, pentru BB 14,9 doz.
648 Pantaloni, pantaloni lejeri si sorturi, pentru FF 14,9 doz.
649 Sutiene si imbracaminte destinata sa sustina
anumite parti ale corpului 4,0 doz.
650 Rochii de camera etc. 42,6 doz.
651 Pijamale si imbracaminte de noapte 43,5 doz.
652 Imbracaminte de corp 13,4 doz.
653 Mantouri captusite cu puf, pentru BB 34,5 doz.
654 Mantouri captusite cu puf, pentru FF 34,5 doz.
659 Alta imbracaminte din fibre sintetice sau
artificiale 14,4 kg
831 Manusi 2,9 dpr.
832 Ciorapi si sosete 3,8 dpr.
833 Veste, pentru BB 30,3 doz.
834 Alte mantouri si veste, pentru BB 34,5 doz.
835 Mantouri si veste, pentru FF 34,5 doz.
836 Rochii 37,9 doz.
838 Camasi, bluze si corsaje, tricotate 11,7 doz.
839 Imbracaminte pentru copii 6,3 kg
840 Camasi si bluze, netricotate 12,1 doz.
842 Fuste 14,9 doz.
843 Costume, pentru BB 3,76 nos.
844 Costume-taioare, pentru FF 3,76 nos.
845 Pulovere din fibre vegetale 30,8 doz.
846 Pulovere din amestec de matase 30,8 doz.
847 Pantaloni, pantaloni lejeri si sorturi 14,9 doz.
850 Rochii de camera 42,6 doz.
851 Pijamale si imbracaminte de noapte 43,5 doz.
852 Imbracaminte de corp 11,3 doz.
858 Fulare, cravate si similare 6,6 kg
859 Alta imbracaminte 12,5 kg
Articole de confectii si articole textile diverse
360 Fete de perna 0,9 nos.
361 Cearsafuri 5,2 nos.
362 Imbracaminte de saltea 5,8 nos.
363 Carpe si lavete din tesaturi buclate 0,4 nos.
369 Alte articole manufacturate, din bumbac,
nespecificate 8,5 kg
464 Cuverturi 2,4 kg
465 Acoperitoare de sol 1,0 mp
469 Alte articole confectionate, din lina,
nespecificate 3,7 kg
665 Covoare 1,0 mp
666 Alte articole de mobilier 14,4 kg
669 Articole manufacturate, din fibre sintetice si
artificiale, nespecificate 14,4 kg
670 Articole de voiaj, posete, articole plate 3,7 kg
863 Prosoape 0,4 nos.
870 Articole de voiaj (valize) 3,7 kg
871 Posete si articole plate 3,7 kg
899 Alte articole confectionate 11,1 kg
ANEXA B
Ritmurile de crestere pentru limitele specifice incluse in anexa B sunt
urmatoarele:
1% pentru categoriile din seria 400;
6% pentru categoriile din seria 200, 300 si 800;
7% pentru categoriile din seria 600, cu exceptia categoriei 604, care are o
crestere de 1%.
--------------------------------------------------------------------------------
Limite Limita 1994 Limita 1995
specifice
--------------------------------------------------------------------------------
Grupa bumbac 51.000.695 54.060.737 mp limita pentru toate
categoriile 200,
300,
800
Grupa a III-a 56.418.244 60.367.521 mp limita pentru
categoriile 400, 600
315 2.686.198 2.847.370 mp
333/833 106.389 112.772 doz.
334 257.153 272.582 doz.
335/835 134.759 142.845 doz.
338/339 581.592 616.488 doz.
340 253.860 269.092 doz.
341/840 106.389 112.772 doz.
347/348 453.926 481.162 doz.
360 1.500.000 1.590.000 nos.
361 1.000.000 1.060.000 nos.
433/434 7.085 7.156 doz.
435 7.500 7.575 doz.
442 11.000 11.110 doz.
443 103.205 104.237 nos.
444 40.000 40.400 nos.
447/448 20.000 20.200 doz.
604 1.564.867 1.580.516 kg
638/639 509.486 545.150 doz.
836 50.000 53.000 doz.
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA C
--------------------------------------------------------------------------------
Nivel desemnat
de consultare
--------------------------------------------------------------------------------
Grupa a II-a 10.033.528 10.033.528 mp limita la toate
categoriile 400/
600, cu exceptia
firelor si
tesaturilor
237 61.000 61.000 doz.
313 1.672.255 1.672.255 mp
314 1.254.191 1.254.191 mp
350 27.000 27.000 doz.
352 181.818 181.818 doz.
359 652.174 652.174 kg
369 295.821 295.821 kg
410 167.225 167.225 mp
465 129.600 129.600 mp
618 1.672.255 1.672.255 mp
666 116.306 116.306 kg
459 34.019 34.019 kg
633 44.199 44.199 doz.
634 53.687 53.687 doz.
tricotat 36.604 36.604 doz.
netricotat 17.083 17.083 doz.
640 80.225 80.225 doz.
641 34.775 34.775 doz.
643/644 24.996 24.996 nos. tricotat
tricotat
647 80.737 80.737 doz.
648 57.746 57.746 doz.
659 101.768 101.768 kg
810 4.180.637 4.180.637 mp
847 75.000 75.000 doz.
--------------------------------------------------------------------------------
Toate celelalte limite se supun nivelurilor de consultare (N.M.C.) cu
exceptia categoriilor de fire incepand cu categoria 400 sau 600, care se supun
mecanismului de consultare.
--------------------------------------------------------------------------------
N.M.C. se calculeaza astfel:
--------------------------------------------------------------------------------
836.127 E.M.P pentru bumbac, fibre sintetice, matase in amestec si fibre
vegetale pentru categoriile care nu sunt imbracaminte.
--------------------------------------------------------------------------------
585.289 E.M.P. pentru bumbac, fibre sintetice, matase in amestec si fibre
vegetale pentru categoriile de imbracaminte.
--------------------------------------------------------------------------------
83.613 E.M.P. pentru categoriile de lina. |
--------------------------------------------------------------------------------
kg = kilograme
doz. = duzini
dpr. = duzini de perechi
mp = metri patrati
E.M.P. = echivalent metri patrati
nos. = bucati.