HOTARARE Nr.
24 din 14 octombrie 2010
privind aprobarea Normei nr.
14/2010 pentru modificarea si completarea Normei nr. 7/2007 privind prospectul
schemei de pensii private
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 722 din 29 octombrie 2010
In temeiul dispoziţiilor art.
16, 21 şi ale art. 23 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 313/2005,
având în vedere prevederile art. 11, 12, 13, 15 şi ale
art. 16 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate
privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza Notei de fundamentare nr. 2.588 din 11 octombrie 2010 a Direcţiei reglementare şi autorizare, prezentată în
cadrul şedinţei Consiliului din data de 14 octombrie 2010,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 14/2010 pentru
modificarea şi completarea Normei nr. 7/2007 privind prospectul schemei de
pensii private, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art. 3. - Direcţia secretariat şi directorul general
asigură ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 14/2010
pentru modificarea şi
completarea Normei nr. 7/2007 privind prospectul schemei de pensii private
In temeiul dispoziţiilor art. 16, 21 şi ale art. 23
lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,având în
vedere prevederile art. 11, 12, 13, 15 şi ale art. 16 alin. (1) din Legea nr.
411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
Articol unic. - Norma
nr. 7/2007 privind prospectul schemei de pensii private, aprobată prin
Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 26/2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 223 din 2 aprilie 2007, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. Articolul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Prezenta normă reglementează procesul de
autorizare şi conţinutul prospectului schemei de pensii private, precum şi
procedura de avizare a modificării acestuia."
2. Articolul 2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - Prospectul schemei
de pensii private este elaborat de către administrator şi se adresează
participanţilor la un fond de pensii administrat privat, denumit în continuare fond de pensii."
3. Articolul 3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Termenii şi
expresiile utilizate în prezenta normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2
din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare
Lege.
(2) De asemenea, termenii de
mai jos au următoarele semnificaţii:
a) prospect detaliat-
componenta prospectului schemei de pensii private, elaborată de administrator,
care cuprinde, în mod detaliat, principiile schemei de pensii private, regulile
de investire a activelor fondului de pensii, drepturile şi obligaţiile
părţilor, termenii esenţiali ai contractului de administrare, precum şi orice
alte elemente stabilite de prezenta normă;
b) prospect simplificat - componenta prospectului
schemei de pensii private, elaborată de administrator,
prin care se aduce la cunoştinţa participanţilor fondului de pensii un set
minim de informaţii cu privire la respectivul fond de pensii."
4. După articolul 3
se introduce un nou articol, articolul 31, cu următorul cuprins:
„Art. 31. - (1)
Administratorul unui fond de pensii elaborează şi supune autorizării Comisiei
prospectul schemei de pensii private, cu următoarele componente:
a) prospectul detaliat al schemei de pensii private;
b) prospectul simplificat al schemei de pensii private.
(2) Prospectul detaliat şi
prospectul simplificat reprezintă părţi integrante ale prospectului schemei de
pensii private.
(3) Prospectul simplificat este
oferit în mod gratuit potenţialilor participanţi la semnarea actului individual
de aderare. Prospectul detaliat este pus la dispoziţia participanţilor sau a
potenţialilor participanţi, la cerere, în mod gratuit."
5. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Prospectul detaliat conţine cel puţin
următoarele informaţii:
1. Prima parte a prospectului
detaliat prezintă informaţii/date de identificare ale fondului de pensii, ale
administratorului, depozitarului şi auditorului acestuia:
a) informaţii despre fondul de pensii:
(i) denumirea fondului de pensii;
(ii) gradul de risc al fondului de pensii;
(iii) numărul şi data deciziei
de autorizare a fondului de pensii;
(iv) codul de înscriere în Registrul Comisiei;
(v) data publicării şi
republicării prospectului, informaţie care se completează după obţinerea autorizaţiei, respectiv după obţinerea avizului de
modificare a prospectului;
(vi) numărul şi data ultimului
aviz de modificare a prospectului;
b) informaţii despre administrator:
(i) denumirea administratorului;
(ii) datele de contact: adresă,
telefon, fax, pagină de internet;
(iii) codul unic de înregistrare;
(iv) numărul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
(v) numărul şi data deciziei
de autorizare a administratorului;
(vi) codul de înscriere în Registrul Comisiei;
(vii) capitalul social subscris
şi vărsat;
(viii) structura acţionariatului:
nume/denumire acţionar, procent
deţineri în capitalul social al administratorului;
(ix) informaţii despre
structura organelor statutare de conducere ale
administratorului, respectiv consiliu de administraţie,
directori sau consiliu de supraveghere, directorat/conducători, după caz;
c) informaţii despre depozitar:
(i) denumirea depozitarului;
(ii) codul unic de înregistrare;
(iii) numărul şi data avizului
Comisiei;
(iv) codul de înscriere în Registrul Comisiei;
(v) pagina de internet;
d) informaţii despre auditorul financiar:
(i) denumirea auditorului;
(ii) codul unic de înregistrare;
(iii) numărul şi data avizului
Comisiei;
(iv) codul de înscriere în Registrul Comisiei;
(v) pagina de internet;
e) fraza: «Autoritatea
competentă în domeniul reglementării şi supravegherii sistemului de pensii
private din România este Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private.»
2. A doua parte a prospectului detaliat cuprinde
principiile schemei de pensii private şi ale politicii de investiţii, modul de
administrare a fondului de pensii, precum şi drepturile şi obligaţiile părţilor
prevăzute în contractul de administrare:
a) definiţiile termenilor utilizaţi, în mod special ale
termenilor care definesc politica de investiţii, instrumentele financiare şi riscurile
investiţiilor etc, conform prevederilor legale în vigoare;
b) obiectivele fondului de pensii;
c) condiţiile de eligibilitate,
modalitatea de aderare şi de dobândire a calităţii de participant la un fond de
pensii, potrivit prevederilor legale în vigoare;
d) frazele:
(i) «Aderarea la un fond de pensii este o opţiune
individuală, oferirea oricărui fel de beneficii colaterale fiind interzisă.»;
(ii) «Administratorul nu poate refuza semnarea actului
individual de aderare niciunei persoane care are dreptul de a participa la
fondul de pensii.»;
(iii) «Toţi participanţii la un fond de pensii au
aceleaşi drepturi şi obligaţii şi li se aplică un tratament
nediscriminatoriu.»;
e) drepturile participantului:
(i) dreptul la o pensie privată
sau la plata activului personal net de la data îndeplinirii condiţiilor de
pensionare pentru limită de vârstă în sistemul public;
(ii) dreptul de proprietate asupra activului personal;
(iii) dreptul de a fi informat în conformitate cu
prevederile legale;
(iv) dreptul de a se transfera la un alt fond de pensii
administrate privat;
(v) orice alte drepturi rezultate din prevederile
Legii, ale normelor emise de Comisie şi ale prospectului;
f) obligaţiile participantului:
(i) să comunice administratorului şi angajatorului
orice modificare a datelor sale personale şi să transmită documentele
doveditoare, în termen de 30 de zile calendaristice de la producerea acestora;
(ii) să depună la sediul administratorului documentele
necesare pentru deschiderea dreptului la pensie privată;
(iii) orice alte obligaţii rezultate din prevederile
Legii, ale normelor emise de Comisie şi ale prospectului;
g) informaţii privind politica de investiţii:
(i) strategia de investire a
activelor, în raport cu natura şi durata obligaţiilor;
(ii) structura portofoliului
aferentă gradului de risc al fondului,
cu precizarea limitelor investiţionale;
(iii) pieţele financiare pe
care investeşte administratorul;
(iv) riscurile asociate structurii de portofoliu
propuse;
(v) metodele de evaluare a
riscurilor investiţionale;
(vi) metoda de revizuire a
principiilor de investiţii;
h) menţionarea în mod obligatoriu a frazelor:
(i) «Performanţele anterioare
nu reprezintă o garanţie a realizărilor
viitoare.»;
(ii) «Activele şi pasivele
fondului de pensii administrat privat sunt organizate, evidenţiate şi
administrate distinct, separat de celelalte fonduri de
pensii facultative pe care le gestionează acelaşi administrator şi de
contabilitatea proprie a administratorului, fără
posibilitatea transferului între fonduri sau între fonduri şi administrator.»;
(iii) «Suma totală cuvenită
pentru pensia privată nu poate fi mai mică decât valoarea contribuţiilor plătite diminuate cu penalităţile de transfer şi
comisioanele legale.»;
(iv) «Autorizarea de către Comisie a prospectului schemei de pensii
private nu reprezintă o garanţie pentru realizarea
obiectivelor investiţionale
ale fondului de pensii.»;
(v) «Autorizarea de către Comisie a prospectului schemei de pensii
private nu implică în niciun fel aprobarea, evaluarea
sau garantarea de către Comisie a calităţii plasamentului în instrumente financiare.»;
i) alte elemente pe care administratorul le consideră necesare;
j) regimul fiscal al operaţiunilor fondului de pensii;
k) procedura de calcul al
valorii activului net şi al valorii unitare a activului net cu menţiunea că
aceste proceduri sunt în conformitate cu normele Comisiei, precum şi
modalitatea şi frecvenţa publicării acestor valori;
l) procedura de calcul al ratei de rentabilitate a fondului de pensii, cu menţiunea că această procedură este în
conformitate cu normele Comisiei, precum şi modalitatea şi termenele publicării
acestei valori;
m) caracteristici ale contului individual al
participanţilor, cu menţionarea în mod obligatoriu a textului: «Participantul
este proprietarul activului personal din contul său. Activul personal nu poate
face obiectul unei executări silite sau al unei tranzacţii, sub sancţiunea
nulităţii actelor respective. Activul personal nu poate fi gajat sau cesionat,
nu poate fi folosit pentru acordarea de credite sau pentru a garanta credite,
sub sancţiunea nulităţii.»;
n) procedura de convertire a contribuţiilor în unităţi
de fond;
o) nivelul comisionului de administrare suportat din
contribuţii şi din activul net, precum şi cuantumul taxei de audit;
p) resursele financiare ale fondului de pensii;
q) procedura de transfer la un alt fond de pensii şi
valoarea penalităţilor, după caz, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare privind transferul la un alt fond de pensii;
r) administratorul are obligaţia:
(i) să constituie provizioanele
tehnice potrivit Legii;
(ii) să asigure separarea
activelor fondului de pensii de activele sale şi de activele altor fonduri
aflate în administrare;
s) obligaţiile de informare ale administratorului faţă
de participant:
(i) tipurile de informări;
(ii) periodicitatea şi
modalitatea de informare;
(iii) informaţiile gratuite şi
contra cost pe care le poate obţine participantul;
ş) procedura de modificare a prospectului;
t) modalitatea de plată a
activului personal al participanţilor în caz de invaliditate şi în caz de
deces, precum şi condiţiile cumulative pe care trebuie să le îndeplinească
participantul, potrivit legii, pentru a obţine o pensie privată. Se menţionează
prevederea din Lege potrivit căreia se va adopta o lege specială privind
organizarea şi funcţionarea sistemului de plată a pensiilor reglementate şi
supravegheate de Comisie;
ţ) informaţii referitoare la prelucrarea datelor cu
caracter personal.
3. Atreia parte a prospectului
detaliat cuprinde menţiunea că pe pagina de internet a administratorului pot fi
consultate contractul de administrare şi contractul de societate civilă,
administratorul având obligaţia publicării acestora pe pagina proprie de
internet."
6. După articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 41, cu următorul cuprins:
„Art. 41. -
Prospectul simplificat al fondului de pensii conţine următoarele:
1. Prima parte a prospectului prezintă informaţii/date
de identificare ale fondului de pensii, ale administratorului, depozitarului şi
ale auditorului acestuia:
a) informaţii despre fondul de pensii:
(i) denumirea fondului de pensii;
(ii) gradul de risc al fondului de pensii;
(iii) numărul şi data deciziei
de autorizare a fondului de pensii;
(iv) numărul şi data ultimului
aviz de modificare a prospectului;
b) informaţii despre administrator:
(i) denumirea administratorului;
(ii) codul unic de înregistrare;
(iii) numărul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
(iv) datele de contact: adresă,
telefon, fax, pagină de internet;
(v) numărul şi data deciziei
de autorizare a administratorului;
c) informaţii despre depozitar:
(i) denumirea depozitarului;
(ii) numărul şi data avizului
Comisiei;
d) informaţii despre auditorul financiar:
(i) denumirea auditorului;
(ii) numărul şi data avizului
Comisiei;
e) fraza: «Autoritatea competentă în domeniul
reglementării şi supravegherii sistemului de pensii private din România este
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.»
2. Adoua parte a prospectului
cuprinde principiile schemei de pensii private şi ale politicii de investiţii:
a) definiţiile termenilor specifici utilizaţi, în mod
special ale celor necesari participanţilor pentru înţelegerea sistemului de
pensii administrate privat: activ net, activ personal, act individual de
aderare, contribuţia, unitatea de fond, legea care reglementează sistemul de
pensii administrate privat etc, conform prevederilor legale în vigoare;
b) condiţiile de eligibilitate,
modalitatea de aderare şi de dobândire a calităţii de participant la un fond de
pensii, conform prevederilor legale în vigoare;
c) frazele:
(i) «Aderarea la un fond de pensii este o opţiune
individuală, oferirea oricărui fel de beneficiu colateral fiind interzisă.»;
(ii) «Administratorul nu poate
refuza semnarea actului individual de aderare niciunei persoane care are
dreptul de a participa la fondul de pensii.»;
(iii) «Toţi participanţii la un fond de pensii au
aceleaşi drepturi şi obligaţii şi li se aplică un tratament nediscriminatoriu»;
d) drepturile participantului:
(i) dreptul la o pensie privată sau la plata activului
personal net de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare pentru limită de
vârstă în sistemul public;
(ii) dreptul de proprietate asupra activului personal;
(iii) dreptul de a fi informat conform prevederilor
legale;
(iv) dreptul de a se transfera la un alt fond de pensii
administrate privat;
(v) orice alte drepturi rezultate din prevederile
Legii, ale normelor emise de Comisie şi ale prospectului;
e) obligaţiile participantului:
(i) să comunice administratorului şi angajatorului
orice modificare a datelor sale personale şi să transmită documentele
doveditoare, în termen de 30 de zile calendaristice de la producerea acestora;
(ii) să depună la sediul
administratorului documentele necesare pentru deschiderea dreptului la pensie
privată;
(iii) orice alte obligaţii
rezultate din prevederile Legii, ale normelor emise de Comisie şi ale
prospectului;
f) informaţii privind politica de investiţii:
(i) strategia de investire a
activelor, în raport cu natura şi durata obligaţiilor;
(ii) structura portofoliului
aferentă gradului de risc al fondului, cu precizarea
categoriilor de active;
(iii) pieţele financiare pe
care investeşte administratorul;
(iv) riscurile asociate structurii de portofoliu
propuse;
g) menţionarea în mod obligatoriu a frazelor:
(i) «Performanţele anterioare
nu reprezintă o garanţie a realizărilor
viitoare.»;
(ii) «Suma totală cuvenită
pentru pensia privată nu poate fi mai mică decât valoarea contribuţiilor plătite diminuate cu penalităţile de transfer şi comisioanele legale.»;
(iii) «Autorizarea de către Comisie a prospectului schemei de pensii
private nu reprezintă o garanţie pentru realizarea
obiectivelor investiţionale
ale fondului de pensii.»;
h) menţiunea că procedurile de calcul al valorii
activului net şi al valorii unităţii de fond sunt în conformitate cu normele
Comisiei, frecvenţa publicării acestor valori, precum şi menţiunea că
participantul poate verifica în orice moment evoluţia activului personal net;
i) menţiunea că procedura de calcul al ratei de
rentabilitate a fondului de pensii este în conformitate cu normele Comisiei,
precum şi modalitatea şi termenele publicării acestei valori;
j) caracteristici ale contului individual al
participanţilor, cu menţionarea în mod obligatoriu a textului: «Participantul
este proprietarul activului personal din contul său. Activul personal nu poate
face obiectul unei executări silite sau al unei tranzacţii, sub sancţiunea
nulităţii actelor respective. Activul personal nu poate fi gajat sau cesionat,
nu poate fi folosit pentru acordarea de credite sau pentru a garanta credite,
sub sancţiunea nulităţii.»;
k) procedura de convertire a contribuţiilor în unităţi
de fond;
l) nivelul comisionului de
administrare suportat din contribuţii şi din activul net, precum şi cuantumul
taxei de audit;
m) procedura de transfer la un alt fond de pensii şi
valoarea penalităţilor, după caz;
n) modalitatea de plată a activului personal al
participantului în caz de invaliditate şi în caz de deces. Se va menţiona
prevederea din lege potrivit căreia se va adopta o lege specială privind
organizarea şi funcţionarea sistemului de plată a pensiilor reglementate şi
supravegheate de Comisie;
o) obligaţiile de informare ale administratorului faţă
de participant:
(i) tipurile de informări;
(ii) periodicitatea şi
modalitatea de informare;
(iii) informaţiile gratuite şi
contra cost pe care le poate obţine participantul;
p) procedura de modificare a prospectului schemei de pensii şi de informare a participanţilor;
q) sintagma: «Prospectul schemei de pensii private se
pune la dispoziţia participantului în mod gratuit la sediul administratorului
sau se consultă accesând pagina de internet precizată în prospectul simplificat.»"
7. Articolul 5 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - Pentru a administra un fond de pensii,
administratorul elaborează şi supune spre autorizare Comisiei prospectul
schemei de pensii private."
8. Articolul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - Cererea pentru autorizarea prospectului
schemei de pensii private este însoţită de următoarele documente:
a) schema de pensii private, în baza căreia se
elaborează prospectul, întocmită în conformitate cu prevederile legii;
b) prospectul schemei de pensii private, în forma în
care va fi distribuit potenţialilor participanţi, întocmit în conformitate cu
prevederile art. 31
alin. (1);
c) proiectul contractului de administrare, întocmit în
conformitate cu modelul contractului-cadru prevăzut în
anexa nr. 1;
d) proiectul contractului de depozitare;
e) proiectul contractului de societate civilă;
f) împuternicire semnată şi
ştampilată de către reprezentantul legal al societăţii de pensii, prin care
acesta deleagă una sau mai multe persoane pentru a reprezenta societatea în
relaţia cu Comisia;
g) dovada plăţii taxei de autorizare a prospectului
schemei de pensii private."
9. La articolul 9,
alineatele (2) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Comisia hotărăşte cu privire
la autorizarea prospectului, în termen de 30 de zile calendaristice de la
înregistrarea dosarului complet al solicitantului.
(5) In situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare,
precum şi lipsa unor documente, se solicită completarea sau înlocuirea lor,
după caz."
10. Articolul 11 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - Modificarea prospectului schemei de
pensii private se face cu aplicarea procedurii prevăzute
în prezenta normă."
11. La articolul 13,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Avizul de modificare a prospectului
schemei de pensii private se emite în baza unei cereri pentru avizarea
modificării prospectului, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3."
12. Articolul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - Cererea
pentru avizarea modificării prospectului este însoţită de următoarele documente:
a) nota de fundamentare a
administratorului şi modificările propuse, evidenţiate comparativ, semnate şi
ştampilate de reprezentantul legal al administratorului;
b) forma finală a prospectului schemei de pensii
private, ce urmează a fi publicată în cazul obţinerii avizului Comisiei pentru
modificarea prospectului;
c) dovada plăţii taxei pentru avizarea modificării
prospectului schemei de pensii private."
13. La articolul 15,
alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) Comisia hotărăşte cu privire la
emiterea avizului de modificare a prospectului, în
termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea dosarului complet al
solicitantului.
............................................................................................
(3) în situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, se solicită completarea sau
înlocuirea acestora, după caz."
14. După articolul 17
se introduce un nou articol, articolul 171, cu următorul cuprins:
„Art. 171. - (1) Contractul de administrare
poate fi modificat numai cu avizul Comisiei.
(2) Dacă în urma modificărilor
aduse contractului de administrare se modifică şi prevederi ale prospectului
schemei de pensii private, cererea de avizare a modificării contractului de
administrare se depune la Comisie concomitent cu cererea de avizare a
modificării prospectului.
(3) Cererea de avizare a
modificării contractului de administrare se depune însoţită de:
a) nota de fundamentare a administratorului şi modificările propuse, evidenţiate comparativ, semnate şi
ştampilate de reprezentantul legal al administratorului;
b) contractul de administrare
în forma modificată şi actul adiţional la contractul de administrare, după caz.
(4) Comisia avizează modificarea contractului de administrare, în termen de 30 de zile
calendaristice de la înregistrarea dosarului complet al solicitantului."
15. Articolul 18 se
modificaşi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) Prospectul schemei de pensii private
este pus în mod obligatoriu la dispoziţia
participanţilor, gratuit, la sediul social şi la sediile secundare autorizate
ale administratorului.
(2) Prospectul schemei de pensii private se publică în
mod obligatoriu pe pagina de internet a administratorului."
16. La articolul 19,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Prospectul se republică integral, pe pagina de
internet a administratorului, după fiecare modificare avizată de Comisie, în termen de 5 zile lucrătoare de la
comunicarea avizului de către Comisie.
(3) Republicarea prospectului se anunţă cel puţin
într-un cotidian naţional, în termen de 5 zile lucrătoare de la comunicarea
avizului de către Comisie."
17. După articolul 19
se introduc două noi articole, articolele 191 şi 192, cu următorul cuprins:
„Art. 191. -In
termen de maximum 30 de zile calendaristice de la intrarea în vigoare a unor
acte normative care duc la modificarea unor prevederi ale prospectului schemei
de pensii private, administratorii au obligaţia de a solicita Comisiei avizarea
modificării prospectului schemei de pensii private, în conformitate cu
prevederile legale.
Art. 192. - (1)
Administratorii de fonduri de pensii administrate privat au obligaţia ca în
termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei norme să solicite
Comisiei avizarea modificărilor prospectelor în conformitate cu prevederile
prezentei norme.
(2) Dacă în decursul perioadei prevăzute la alin. (1),
administratorii de fonduri de pensii administrate privat supun avizării Comisiei alte modificări ale
prospectului schemei de pensii private, aceştia au obligaţia de a modifica
prospectul schemei de pensii în conformitate cu prevederile prezentei norme.
(3) De la data comunicării avizului de modificare a
prospectului schemei de pensii private, în conformitate cu prevederile
prezentei norme, în activitatea de marketing a fondurilor de pensii
administrate privat se utilizează prospectul în forma modificată."
18. Articolul 20 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - Nerespectarea dispoziţiilor
cuprinse în prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile
legislaţiei în vigoare, respectiv art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1) lit.
g) şi alin. (2)-(11) din Lege."
19. Anexa nr. 1 la
normă se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr.
1, care face parte integrantă din prezenta
normă.
20. Anexa nr. 3 la normă se modifică şi se
înlocuieşte cu anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta normă.
ANEXA Nr. 1
(Anexa nr. 1 la normă)
CONTRACTUL-CADRU DE ADMINISTRARE
- model -
Prezentul contract se încheie între:
Societatea de Administrare a Fondului de Pensii
(denumirea) ............................................, cu sediul
în..............................................., persoana
juridică română, înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului sub
nr..........................................., cod unic de înregistrare..................................., cod IBAN
.............................................................., deschis
la..............................................., nr.
şi data deciziei de autorizare ca administrator emise de Comisia de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisia,....................................................,
cod de înscriere în Registrul
Comisiei......................................................., reprezentată legal prin (numele, prenumele,
C.I./B.I. seria......nr.......)
...........................................................................,în
calitate de.................................................,
denumită în continuare......................,
şi participanţii (numele.................................,
prenumele..................................., cetăţean........................, cu domiciliul
în..............................................................., C.I./B.I.
seria.......nr...................., CNP.....................................).
Obiectul contractului
Art. 1. - (1) Obiectul prezentului contract îl
constituie administrarea fondului de
pensii.....................................................
(2) Prin administrare, în
sensul prezentului contract, părţile înţeleg:
................................................................................................................
(3) Participantul la fondul de pensii împuterniceşte administratorul în vederea realizării obiectului
prezentului contract.
(4) Principiile schemei de pensii private sunt:
................................................................................................................
(5) Administratorul fondului de
pensii este obligat să respecte eventualele limitări ce ar decurge din
prevederile prezentului contract.
Durata contractului
Art. 2. - Durata prezentului contract este
de...........................................................................................................................
Preţul contractului
Art. 3. - Preţul contractului; modalităţi de
plată......................................................................................................
Art. 4. - Pentru administrarea
fondului de pensii, administratorul va reţine un comision de administrare care
se compune dintr-o cotă
de.........% aplicată la contribuţiile plătite de către participant, înainte de
convertirea acestora în unităţi de fond, şi o cotă de......% pe lună aplicată la activul net total al fondului de
pensii.
Art. 5. - Metoda de calcul şi de percepere a
comisioanelor
este.......................................................................................
Obligaţiile administratorului fondului de pensii
Art. 6. - Obligaţiile administratorului fondului de
pensii sunt:
................................................................................................................
Art. 7. -In vederea ducerii la îndeplinire a
obligaţiilor ce îi revin, administratorul fondului de pensii va acţiona numai
în interesul participanţilor la fondul de pensii şi va lua toate măsurile
necesare pentru prevenirea, înlăturarea, limitarea pierderilor, precum şi
pentru exercitarea şi încasarea drepturilor cuvenite aferente activelor din portofoliul administrat.
Art. 8. - Evidenţele administratorului fondului de
pensii referitoare la participanţi, contribuţii, investiţii şi pensii
administrate privat .................................................................................................................................................................................................
Art. 9. - Procedurile privind soluţionarea sesizărilor
şi reclamaţiilor, precum şi modalităţile de remediere a
deficienţelor.............................................
Art. 10. -Administratorul fondului de pensii va
comunica participanţilor la fondul de pensii orice informaţie cerută de aceştia
şi având legătură cu obiectul prezentului contract, conform Legii nr. 411/2004
privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
Drepturile participanţilor
Art. 11. - Drepturile participanţilor la fondul de
pensii sunt:
................................................................................................................
Obligaţiile participanţilor
Art. 12. - Obligaţiile participanţilor la fondul de
pensii sunt:
................................................................................................................
Răspunderea părţilor
Art. 13. -Administratorul fondului de pensii răspunde
pentru orice prejudiciu produs participanţilor prin:
a) încălcarea actelor normative şi/sau a
reglementărilor legale în vigoare;
b) dol;
c) neexecutarea sau executarea defectuoasă a
obligaţiilor asumate prin prezentul contract.
Depozitarea
Art. 14. -Administratorul fondului de pensii este
împuternicit prin prezentul act să încheie un contract cu o societate de
depozitare avizată de Comisie, care să fie responsabilă pentru păstrarea în
siguranţă a tuturor activelor fondului de pensii, precum şi pentru îndeplinirea
tuturor celorlalte obligaţii legale în legătură cu activitatea de depozitare.
Auditul
Art. 15. -Administratorul fondului de pensii este
împuternicit prin prezentul act să încheie un contract cu persoane fizice sau
juridice, persoane active, avizate de Comisie, membre ale Camerei Auditorilor
Financiari din România, care să fie responsabile pentru auditarea situaţiilor
financiar-contabile ale fondului de pensii, precum şi pentru îndeplinirea
tuturor celorlalte obligaţii legale în legătură cu activitatea de audit.
Art. 16. - Modalităţile de control exercitate de către
auditori
................................................................................................................
Forţa majoră
Art. 17. - Forţa majoră înlătură răspunderea, dacă este
comunicată în termen de ...... zile de la data apariţiei şi
demonstrată în termen
de........................................zile de la data apariţiei.
Modificarea contractului
Art. 18. - Modificarea
prezentului contract se va face prin act adiţional, intrarea în vigoare a
modificărilor contractului urmând a se realiza conform prevederilor legale în
vigoare.
Rezilierea contractului
Art. 19. - (1) Prezentul contract încetează de plin
drept şi fără intervenţia instanţei de judecată în cazurile prevăzute de lege
şi de reglementările legale în vigoare privind pe oricare dintre părţi.
(2) Transferul activelor aferente conturilor
individuale ale participanţilor se va realiza conform prevederilor legale.
Litigii
Art. 20. - (1) Modul de rezolvare a
litigiilor...........................................................................................
(2) Instanţa competentă este...........................
ANEXA Nr. 2
(Anexa nr. 3 la normă)
DATELE DE IDENTIFICARE ALE
SOLICITANTULUI
|
CERERE PENTRU AVIZAREA MODIFICĂRII
PROSPECTULUI SCHEMEI DE PENSII PRIVATE
|
1. Denumirea fondului de pensii administrat privat:
................................................................................................................
|
2. Denumirea solicitantului - administrator al fondului de pensii:
................................................................................................................
|
3. Reprezentantul legal:
................................................................................
..................................................
(numele, prenumele şi funcţia)
(numărul de telefon)
|
4. Persoana de contact:
................................................................................
....................................................
(numele, prenumele şi funcţia)
(numărul de telefon)
|
5. Certificatul de înregistrare al
administratorului fondului de pensii la Oficiul National al Registrului
Comerţului:....................
................................................................................................................
|
6. Codul unic de înregistrare al
administratorului fondului de pensii la Oficiul National al Registrului
Comerţului:....................
................................................................................................................
|
7. Numărul deciziei de autorizare ca administrator al fondului de
pensii administrat privat, emisă de Comisie
................................................................................................................
(numărul şi data emiterii)
|
8. Numărul deciziei de autorizare a prospectului schemei de
pensii private, emisă de Comisie.............................................
................................................................................................................
(numărul şi data emiterii)
|
Prezenta cerere este însoţită de opisul documentelor anexate si
de un număr de..............................................documente, totalizând un număr
de........................file.
|
Semnătura reprezentantului legal..................................
Data............................................
|
Ştampila administratorului
|
False declaraţii sau omisiuni intenţionate ale unor fapte pot
constitui încălcări ale legii penale.
|