Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 2209 din  9 decembrie 2004

privind aprobarea Strategiei nationale de combatere a criminalitatii organizate in perioada 2004 - 2007

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1256 din 27 decembrie 2004


SmartCity3


    In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Art. 1
    Se aproba Strategia nationala de combatere a criminalitatii organizate in perioada 2004 - 2007, prevazuta in anexa*) care face parte integranta din prezenta hotarare.
------------
    *) Anexa este reprodusa in facsimil.

    Art. 2
    Ministerul Public va elabora si va prezenta spre adoptare Guvernului, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, actul normativ privind organizarea si functionarea Centrului National de Coordonare si planul de actiuni pentru implementarea strategiei prevazute la art. 1.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul justitiei,
                         Cristian Diaconescu

                         p. Ministrul de stat,
                         ministrul administratiei si internelor,
                         Toma Zaharia,
                         secretar de stat

                         Ministrul finantelor publice,
                         Mihai Nicolae Tanasescu

    ANEXA 1

                           STRATEGIA NATIONALA
    de combatere a criminalitatii organizate in perioada 2004 - 2007

    CAP. 1
    INTRODUCERE. SCOP

    La inceputul acestui mileniu, comunitatea internationala este confruntata cu amenintari grave la adresa securitatii si ordinii mondiale, cu noi forme de manifestare a criminalitatii, mai ales sub aspectul sau organizat, statele membre ale Uniunii Europene si cele candidate la aderare reprezentand principalii vectori ai luptei impotriva criminalitatii, fiind puternic angajate din punct de vedere logistic, operational si financiar in combaterea acestui flagel.
    Romania ca oricare alta tara din lume se confrunta cu diversitatea criminalitatii organizate, respectiv, traficul de persoane, traficul de droguri, migratia ilegala, falsul de moneda, criminalitatea informatica, traficul international cu autovehicule furate, de materiale strategice si spalarea banilor proveniti din aceste activitati ilicite.
    In perioada de tranzitie parcursa de Romania dupa Revolutia din Decembrie 1989, criminalitatea organizata nationala si internationala si-a facut aparitia si s-a dezvoltat, grupurile criminale actionand structurat in diverse domenii ale vietii sociale si economice. O parte a cetatenilor romani uzitand de dreptul la libera circulatie au savarsit fapte penale in afara teritoriului national, pentru ca ulterior, in baza "experientei" acumulate, sa initieze pe teritoriul Romaniei forme organizate de criminalitate, deja existente in alte zone geografice. In acest context s-a ajuns la o specializare a gruparilor criminale in domenii in care profitul este maxim, prejudiciind de cele mai multe ori sistemul economic si social prin: fraudarea banilor publici si trecerea acestora in profitul grupurilor de interese si afectand sanatatea si viitorul natiunii; organizarea unor retele de traficanti de droguri si atragerea tineretului in sfera consumatorilor; traficarea de persoane in vederea exploatarii sexuale; traficarea persoanelor cu handicap in vederea practicarii cersetoriei; constituirea unor retele de aducere in Romania si trecerea ilegala peste frontiera a unor grupuri de migranti.
    Dimensiunile criminalitatii organizate fac din aceasta un risc la adresa securitatii nationale a Romaniei prin afectarea majoritatii domeniilor de manifestare ale mediului economic si social, ceea ce impune elaborarea unei strategii adecvate, fundamentata pe analiza de stare a criminalitatii organizate si a tendintelor de manifestare a fenomenului.
    Strategia prezinta factorii de risc la adresa asigurarii unui climat de siguranta si securitate, principiile care stau la baza combaterii fenomenului de crima organizata, stabileste obiectivele generale si specifice, precum si modalitatile de realizare a acestora, cat si responsabilitatile fiecarei institutii cu atributii in combaterea fenomenului, in raport cu prioritatile si resursele destinate acestui domeniu.
    In cadrul procesului de armonizare cu legislatia internationala a fost adoptata Legea nr. 39/2003 privind prevenirea si combaterea criminalitatii organizate, instituindu-se astfel cadrul juridic de reglementare principal, necesar pentru abordarea unitara a fenomenelor conexe si infractiunilor din sfera criminalitatii organizate, de catre diferitele institutii si structuri cu atributii in domeniul prevenirii si combaterii acesteia.

    CAP. 2
    PRINCIPII DIRECTOARE. FACTORI DE RISC. OBIECTIVE

    Sectiunea 1
    PRINCIPII DIRECTOARE

    1. Principiul prioritatii - Problema combaterii criminalitatii organizate este asumata ca o prioritate de Guvernul Romaniei.
    2. Principiul viziunii globale si unitare - Masurile de combatere a criminalitatii organizate se bazeaza pe viziunea globala si unitara a problemei.
    3. Principiul profesionalizarii in toate domeniile de activitate - Lupta impotriva criminalitatii organizate presupune pregatirea profesionala corespunzatoare a specialistilor, precum si diseminarea experientei, bunelor practici si a instrumentelor de lucru in domeniu.
    4. Principiul continuitatii - Activitatile desfasurate in vederea combaterii fenomenului vor avea un caracter permanent.
    5. Principiul legalitatii - Respectarea prevederilor Constitutiei si legislatiei nationale in materie, precum si a prevederilor specifice din tratatele internationale la care Romania este parte.
    6. Principiul confidentialitatii - Datele personale detinute rezultate din activitatile specifice nu se fac publice decat in cazurile si in conditiile prevazute de lege.
    7. Principiul nediscriminarii - Activitatile specifice de contracarare se aplica tuturor cetatenilor care savarsesc fapte ilicite, indiferent de sex, apartenenta etnica si religioasa etc.
    8. Principiul coordonarii si cooperarii unitare intre toate institutiile implicate - Practicile si procedurile in domeniul combaterii criminalitatii organizate vor avea la baza o conceptie nationala unitara.
    9. Principiul cooperarii internationale active - Cooperarea activa in procesul de negociere pentru aderarea la Uniunea Europeana si asigurarea unui rol activ al Romaniei la nivel international.

    Sectiunea a 2-a
    FACTORI DE RISC SI VULNERABILITATI INTERNE

    Realizarea obiectivelor, atat a celor generale, cat si a celor specifice poate fi influentata de anumiti factori de risc si vulnerabilitati interne, care trebuie identificati, evaluati si luati in considerare la elaborarea strategiei si a planului de implementare a acesteia.
    Principalii factori de risc si vulnerabilitati interne sunt:
    1) Factori de risc:
    a) asezarea geografica a Romaniei, teritoriul tarii fiind tranzitat de unele rute utilizate de catre retele ale criminalitatii organizate internationale;
    b) instabilitatea sociala, politica si economica a unor zone din proximitatea Romaniei;
    c) expansiunea retelelor criminalitatii organizate transnationale, a traficului ilegal de persoane, droguri, arme si munitii, tehnologii sensibile, materiale radioactive si strategice;
    d) proliferarea armelor de distrugere in masa, a tehnologiilor si materialelor nucleare, a armelor si mijloacelor letale neconventionale;
    e) cresterea fluxului de migranti ilegali;
    f) actiuni individuale sau colective de accesare si folosire ilegale a sistemelor informatice sau de comunicatii.
    2) Vulnerabilitati interne:
    a) accentuarea unor manifestari ale fenomenului de coruptie;
    b) amplificarea infractionalitatii economico-financiare;
    c) contrabanda, migratia clandestina si traficul de persoane;
    d) traficul cu armament, munitii, materii explozive, substante toxice si radioactive;
    e) escaladarea traficului si consumului ilicit de stupefiante si substante psihotrope;
    f) contrabanda cu produse, tehnologii si servicii aflate sub embargo international;
    g) posibilitatea penetrarii ilegale sau distrugerii retelelor de telecomunicatii;
    h) unele deficiente ale cadrului legislativ necesar desfasurarii activitatilor;
    i) insuficienta resurselor umane, materiale sau financiare;
    j) lipsa sau neactualizarea cadrului juridic de cooperare cu unele tari.

    Sectiunea a 3-a
    OBIECTIVE

    In formularea obiectivelor cuprinse in Strategia Nationala de Combatere a Criminalitatii Organizate au fost luate in considerare prevederile legilor prin care Romania a ratificat Conventia Natiunilor Unite impotriva criminalitatii transnationale organizate, adoptata la New York, la 15 noiembrie 2000, Protocolul privind prevenirea, reprimarea si pedepsirea traficului de persoane, in special al femeilor si copiilor, Protocolul impotriva traficului ilegal de migranti pe calea terestra, a aerului si pe mare, precum si Protocolul impotriva fabricarii si traficului ilegale de arme de foc, piese si componente ale acestora, precum si de munitii, aditionale la Conventia Natiunilor Unite.
    De asemenea, la baza elaborarii strategiei au stat documentele programatice privind aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, precum si observatiile, recomandarile si concluziile rezultate din analiza stadiului actual al acestui proces.

    A. Obiective generale
    1. Dezvoltarea institutionala si operationala pentru compatibilizarea cu structurile europene in conformitate cu conventiile, acordurile, recomandarile internationale si legislatia nationala
    2. Dezvoltarea si modernizarea capacitatii manageriale, precum si profesionalizarea personalului
    3. Armonizarea legislatiei in domeniu cu acquis-ul comunitar
    4. Combaterea infractiunilor din sfera criminalitatii organizate
    5. Dezvoltarea cooperarii inter-institutionale
    6. Dezvoltarea cooperarii internationale in lupta impotriva criminalitatii organizate.

    B. Obiective specifice
    1. Compatibilizarea institutionala si functionala cu structurile europene
    2. Perfectionarea legislatiei in domeniu
    3. Optimizarea activitatilor structurilor implicate in combaterea criminalitatii organizate
    4. Cresterea eficientei activitatilor operative prin utilizarea tehnologiei informatiei si de comunicare
    5. Imbunatatirea cooperarii inter-institutionale in scopul combaterii eficiente a criminalitatii organizate
    6. Intensificarea activitatii de combatere a traficului si consumului ilicit de droguri, avand ca efecte cresterea capturilor de droguri de mare risc si reducerea cererii de droguri
    7. Contracararea deturnarii de precursori din circuitul legal
    8. Confiscarea bunurilor si valorilor folosite la savarsirea de infractiuni sau obtinute din savarsirea infractiunilor privind criminalitatea organizata
    9. Reducerea traficului ilegal de persoane
    10. Mentinerea trendului descendent al infractiunilor comise cu mare violenta
    11. Scaderea numarului de autoturisme furate din Uniunea Europeana si care sunt indigenizate sau tranzitate prin Romania
    12. Dezvoltarea activitatilor de prevenire a traficului ilicit cu materiale strategice
    13. Reducerea volumului de moneda falsa din circuitul economic si financiar, cat si a fraudelor cu instrumente de plata contrafacute
    14. Combaterea spalarii banilor de catre retelele nationale si internationale de infractori
    15. Diminuarea fenomenului coruptiei
    16. Informatizarea bazelor de date si interconectarea structurilor de specialitate la nivel national.

    CAP. 3
    MASURI PENTRU INDEPLINIREA OBIECTIVELOR

    Initierea, dezvoltarea si aplicarea "Strategiei nationale de combatere a criminalitatii organizate, in perioada 2004 - 2007" implica responsabilitatea Guvernului Romaniei pentru asigurarea mecanismelor financiare care sa garanteze mentinerea programelor in derulare si realizarea obiectivelor. Institutiile implicate in implementarea acestei strategii vor asigura, fiecare pentru activitatile ce ii revin, resursele financiare necesare.

    Obiectiv 1: Dezvoltarea institutionala si operationala in vederea compatibilizarii cu structurile europene in conformitate cu conventiile, acordurile, recomandarile internationale si legislatia nationala
    1.1. Crearea si operationalizarea in cadrul Ministerului Public a CENTRULUI NATIONAL DE COORDONARE A ACTIVITATILOR DE COMBATERE A CRIMINALITATII ORGANIZATE, denumit in continuare Centrul National de Coordonare ca structura nationala inter-institutionala, cu urmatoarele atributii:
    a) colectarea, centralizarea si analizarea datelor privind fenomenul criminalitatii organizate la nivel national;
    b) coordonarea activitatilor de cooperare ale structurilor specializate din cadrul autoritatilor si institutiilor publice avand competente in domeniu;
    c) schimbul de date si informatii cu structurile similare din tarile europene;
    d) coordonarea investigatiilor comune cu autoritatile judiciare si politienesti din statele europene, pe baza acordurilor bilaterale si multilaterale.
    1.2. Necesarul de date si informatii de la structurile similare Punctului National Focal din tarile europene vor fi puse la dispozitia Centrului National de Coordonare.
    1.3. Corelarea functionala, la nivel central si teritorial, a structurilor de combatere a criminalitatii organizate si antidrog din cadrul autoritatilor si institutiilor publice competente in domeniu cu structurile corespondente apartinand Ministerului Public
    1.4. Reorganizarea unor structuri ale institutiilor implicate in combaterea criminalitatii organizate
    1.5. Dezvoltarea informatizarii institutiilor implicate in combaterea criminalitatii organizate
    1.6. Operationalizarea Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism.

    Obiectiv 2: Dezvoltarea si modernizarea capacitatii manageriale, precum si profesionalizarea personalului.
    2.1. Eficientizarea actului managerial
    2.2. Imbunatatirea nivelului de pregatire si specializare a personalului din structurile de combatere a criminalitatii organizate
    2.3. Selectionarea si incadrarea cu personal a structurilor specializate in combaterea criminalitatii

    Obiectiv 3: Armonizarea legislatiei nationale cu acquis-ul comunitar.
    3.1. Initierea unor propuneri legislative vizand: dezvoltarea cadrului de prevenire si combatere a diferitelor forme ale criminalitatii organizate; euroconformizarea legislatiei referitoare la arme, explozivi si substante toxice.

    Obiectiv 4: Combaterea infractiunilor din sfera criminalitatii organizate.
    4.1. Eficientizarea activitatilor de combatere a traficului si consumului ilicit de droguri
    4.2. Combaterea traficului cu fiinte umane
    4.3. Perfectionarea si cresterea rolului Grupului Interministerial de Lucru pentru Coordonarea si Evaluarea activitatilor de prevenire si combatere a traficului de persoane
    4.4. Combaterea falsului si contrafacerii de moneda, carti de credit si alte instrumente de plata
    4.5. Prevenirea si combaterea traficului cu materiale strategice
    4.6. Combaterea criminalitatii informatice
    4.7. Combaterea traficului international cu autovehicule furate
    4.8. Combaterea spalarii banilor
    4.9. Prevenirea si combaterea infractiunilor care aduc atingere vietii, integritatii si sanatatii persoanei
    4.10. Eficientizarea activitatilor pentru combaterea coruptiei, a infractiunilor privind concurenta neloiala, contrafacerea de produse si valori, fraudelor fiscale si a infractiunilor legate de protectia mediului inconjurator.

    Obiectiv 5: Dezvoltarea cooperarii inter-institutionale.
    5.1. Optimizarea cooperarii cu Asociatia furnizorilor de internet
    5.2. Imbunatatirea cooperarii dintre autoritatile si institutiile publice competente in domeniu
    5.3. Crearea portalului pentru depunerea sesizarilor on-line pe linia criminalitatii informatice
    5.4. Imbunatatirea cooperarii intre institutiile avand responsabilitati in domeniul combaterii criminalitatii organizate.

    Obiectiv 6: Dezvoltarea cooperarii internationale in lupta impotriva criminalitatii organizate.
    6.1. Optimizarea cooperarii cu ofiterii de legatura straini acreditati pentru Romania
    6.2. Eficientizarea activitatilor de colaborare cu atasatii de afaceri interne si cu ofiterii de legatura romani aflati la post in strainatate
    6.3. Consolidarea cooperarii cu agentii internationale in domeniu: Centrul Regional al Initiativei de Cooperare in Sud-Estul Europei pentru combaterea criminalitatii transfrontaliere (SECI), Initiativa Central Europeana (ICE), Interpol, Europol (prin intermediul Unitatii Nationale), Eurojust, Secret-Service, Drug Enforcement Administration (D.E.A.) si Biroul Federal de Investigatii (F.B.I.) din SUA
    6.4. Incheierea unor protocoale de cooperare cu structuri similare din tarile vecine Moldova, Bulgaria, Serbia-Muntenegru, Ungaria si Ucraina
    6.5. Dezvoltarea colaborarii operative in domeniul schimbului si analizei informatiilor cu cele 11 state semnatare ale Programului UNODC - Intarirea Capacitatii de Colectare si Analiza Informatiilor in Europa de Sud-Est.
    6.6. Participarea activa in cadrul task-force-urilor si initiativelor organismelor regionale, europene si internationale
    6.7. Dezvoltarea cooperarii in cadrul programelor punctuale cu structurile similare din statele membre ale UE, SUA, tarile vecine si organisme internationale
    6.8. Derularea Programului Phare 2004 privind infiintarea Centrului de resurse pe trafic cu fiinte umane
    6.9. Implementarea recomandarilor Catalogului Schengen al Uniunii Europene vol. 4 "Cooperarea politieneasca, recomandari si cele mai bune practici privind cooperarea transfrontaliera".



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 2209/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 2209 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 2209/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu