HOTARARE Nr. 2209 din 9 decembrie 2004
privind aprobarea Strategiei nationale de combatere a criminalitatii organizate
in perioada 2004 - 2007
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1256 din 27 decembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia nationala de combatere a criminalitatii organizate in
perioada 2004 - 2007, prevazuta in anexa*) care face parte integranta din
prezenta hotarare.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Art. 2
Ministerul Public va elabora si va prezenta spre adoptare Guvernului, in
termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, actul
normativ privind organizarea si functionarea Centrului National de Coordonare
si planul de actiuni pentru implementarea strategiei prevazute la art. 1.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul justitiei,
Cristian Diaconescu
p. Ministrul de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
STRATEGIA NATIONALA
de combatere a criminalitatii organizate in perioada 2004 - 2007
CAP. 1
INTRODUCERE. SCOP
La inceputul acestui mileniu, comunitatea internationala este confruntata
cu amenintari grave la adresa securitatii si ordinii mondiale, cu noi forme de
manifestare a criminalitatii, mai ales sub aspectul sau organizat, statele
membre ale Uniunii Europene si cele candidate la aderare reprezentand
principalii vectori ai luptei impotriva criminalitatii, fiind puternic angajate
din punct de vedere logistic, operational si financiar in combaterea acestui
flagel.
Romania ca oricare alta tara din lume se confrunta cu diversitatea
criminalitatii organizate, respectiv, traficul de persoane, traficul de
droguri, migratia ilegala, falsul de moneda, criminalitatea informatica,
traficul international cu autovehicule furate, de materiale strategice si
spalarea banilor proveniti din aceste activitati ilicite.
In perioada de tranzitie parcursa de Romania dupa Revolutia din Decembrie
1989, criminalitatea organizata nationala si internationala si-a facut aparitia
si s-a dezvoltat, grupurile criminale actionand structurat in diverse domenii
ale vietii sociale si economice. O parte a cetatenilor romani uzitand de
dreptul la libera circulatie au savarsit fapte penale in afara teritoriului
national, pentru ca ulterior, in baza "experientei" acumulate, sa
initieze pe teritoriul Romaniei forme organizate de criminalitate, deja
existente in alte zone geografice. In acest context s-a ajuns la o specializare
a gruparilor criminale in domenii in care profitul este maxim, prejudiciind de
cele mai multe ori sistemul economic si social prin: fraudarea banilor publici
si trecerea acestora in profitul grupurilor de interese si afectand sanatatea
si viitorul natiunii; organizarea unor retele de traficanti de droguri si
atragerea tineretului in sfera consumatorilor; traficarea de persoane in
vederea exploatarii sexuale; traficarea persoanelor cu handicap in vederea
practicarii cersetoriei; constituirea unor retele de aducere in Romania si
trecerea ilegala peste frontiera a unor grupuri de migranti.
Dimensiunile criminalitatii organizate fac din aceasta un risc la adresa
securitatii nationale a Romaniei prin afectarea majoritatii domeniilor de
manifestare ale mediului economic si social, ceea ce impune elaborarea unei
strategii adecvate, fundamentata pe analiza de stare a criminalitatii
organizate si a tendintelor de manifestare a fenomenului.
Strategia prezinta factorii de risc la adresa asigurarii unui climat de
siguranta si securitate, principiile care stau la baza combaterii fenomenului
de crima organizata, stabileste obiectivele generale si specifice, precum si
modalitatile de realizare a acestora, cat si responsabilitatile fiecarei
institutii cu atributii in combaterea fenomenului, in raport cu prioritatile si
resursele destinate acestui domeniu.
In cadrul procesului de armonizare cu legislatia internationala a fost
adoptata Legea nr. 39/2003 privind prevenirea si combaterea criminalitatii
organizate, instituindu-se astfel cadrul juridic de reglementare principal,
necesar pentru abordarea unitara a fenomenelor conexe si infractiunilor din
sfera criminalitatii organizate, de catre diferitele institutii si structuri cu
atributii in domeniul prevenirii si combaterii acesteia.
CAP. 2
PRINCIPII DIRECTOARE. FACTORI DE RISC. OBIECTIVE
Sectiunea 1
PRINCIPII DIRECTOARE
1. Principiul prioritatii - Problema combaterii criminalitatii organizate
este asumata ca o prioritate de Guvernul Romaniei.
2. Principiul viziunii globale si unitare - Masurile de combatere a
criminalitatii organizate se bazeaza pe viziunea globala si unitara a
problemei.
3. Principiul profesionalizarii in toate domeniile de activitate - Lupta
impotriva criminalitatii organizate presupune pregatirea profesionala
corespunzatoare a specialistilor, precum si diseminarea experientei, bunelor
practici si a instrumentelor de lucru in domeniu.
4. Principiul continuitatii - Activitatile desfasurate in vederea
combaterii fenomenului vor avea un caracter permanent.
5. Principiul legalitatii - Respectarea prevederilor Constitutiei si
legislatiei nationale in materie, precum si a prevederilor specifice din
tratatele internationale la care Romania este parte.
6. Principiul confidentialitatii - Datele personale detinute rezultate din
activitatile specifice nu se fac publice decat in cazurile si in conditiile
prevazute de lege.
7. Principiul nediscriminarii - Activitatile specifice de contracarare se
aplica tuturor cetatenilor care savarsesc fapte ilicite, indiferent de sex,
apartenenta etnica si religioasa etc.
8. Principiul coordonarii si cooperarii unitare intre toate institutiile
implicate - Practicile si procedurile in domeniul combaterii criminalitatii
organizate vor avea la baza o conceptie nationala unitara.
9. Principiul cooperarii internationale active - Cooperarea activa in
procesul de negociere pentru aderarea la Uniunea Europeana si asigurarea unui
rol activ al Romaniei la nivel international.
Sectiunea a 2-a
FACTORI DE RISC SI VULNERABILITATI INTERNE
Realizarea obiectivelor, atat a celor generale, cat si a celor specifice
poate fi influentata de anumiti factori de risc si vulnerabilitati interne,
care trebuie identificati, evaluati si luati in considerare la elaborarea strategiei
si a planului de implementare a acesteia.
Principalii factori de risc si vulnerabilitati interne sunt:
1) Factori de risc:
a) asezarea geografica a Romaniei, teritoriul tarii fiind tranzitat de
unele rute utilizate de catre retele ale criminalitatii organizate
internationale;
b) instabilitatea sociala, politica si economica a unor zone din
proximitatea Romaniei;
c) expansiunea retelelor criminalitatii organizate transnationale, a
traficului ilegal de persoane, droguri, arme si munitii, tehnologii sensibile,
materiale radioactive si strategice;
d) proliferarea armelor de distrugere in masa, a tehnologiilor si
materialelor nucleare, a armelor si mijloacelor letale neconventionale;
e) cresterea fluxului de migranti ilegali;
f) actiuni individuale sau colective de accesare si folosire ilegale a
sistemelor informatice sau de comunicatii.
2) Vulnerabilitati interne:
a) accentuarea unor manifestari ale fenomenului de coruptie;
b) amplificarea infractionalitatii economico-financiare;
c) contrabanda, migratia clandestina si traficul de persoane;
d) traficul cu armament, munitii, materii explozive, substante toxice si
radioactive;
e) escaladarea traficului si consumului ilicit de stupefiante si substante psihotrope;
f) contrabanda cu produse, tehnologii si servicii aflate sub embargo
international;
g) posibilitatea penetrarii ilegale sau distrugerii retelelor de
telecomunicatii;
h) unele deficiente ale cadrului legislativ necesar desfasurarii activitatilor;
i) insuficienta resurselor umane, materiale sau financiare;
j) lipsa sau neactualizarea cadrului juridic de cooperare cu unele tari.
Sectiunea a 3-a
OBIECTIVE
In formularea obiectivelor cuprinse in Strategia Nationala de Combatere a
Criminalitatii Organizate au fost luate in considerare prevederile legilor prin
care Romania a ratificat Conventia Natiunilor Unite impotriva criminalitatii
transnationale organizate, adoptata la New York, la 15 noiembrie 2000,
Protocolul privind prevenirea, reprimarea si pedepsirea traficului de persoane,
in special al femeilor si copiilor, Protocolul impotriva traficului ilegal de
migranti pe calea terestra, a aerului si pe mare, precum si Protocolul
impotriva fabricarii si traficului ilegale de arme de foc, piese si componente
ale acestora, precum si de munitii, aditionale la Conventia Natiunilor Unite.
De asemenea, la baza elaborarii strategiei au stat documentele programatice
privind aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, precum si observatiile,
recomandarile si concluziile rezultate din analiza stadiului actual al acestui
proces.
A. Obiective generale
1. Dezvoltarea institutionala si operationala pentru compatibilizarea cu
structurile europene in conformitate cu conventiile, acordurile, recomandarile
internationale si legislatia nationala
2. Dezvoltarea si modernizarea capacitatii manageriale, precum si
profesionalizarea personalului
3. Armonizarea legislatiei in domeniu cu acquis-ul comunitar
4. Combaterea infractiunilor din sfera criminalitatii organizate
5. Dezvoltarea cooperarii inter-institutionale
6. Dezvoltarea cooperarii internationale in lupta impotriva criminalitatii
organizate.
B. Obiective specifice
1. Compatibilizarea institutionala si functionala cu structurile europene
2. Perfectionarea legislatiei in domeniu
3. Optimizarea activitatilor structurilor implicate in combaterea
criminalitatii organizate
4. Cresterea eficientei activitatilor operative prin utilizarea tehnologiei
informatiei si de comunicare
5. Imbunatatirea cooperarii inter-institutionale in scopul combaterii
eficiente a criminalitatii organizate
6. Intensificarea activitatii de combatere a traficului si consumului
ilicit de droguri, avand ca efecte cresterea capturilor de droguri de mare risc
si reducerea cererii de droguri
7. Contracararea deturnarii de precursori din circuitul legal
8. Confiscarea bunurilor si valorilor folosite la savarsirea de infractiuni
sau obtinute din savarsirea infractiunilor privind criminalitatea organizata
9. Reducerea traficului ilegal de persoane
10. Mentinerea trendului descendent al infractiunilor comise cu mare
violenta
11. Scaderea numarului de autoturisme furate din Uniunea Europeana si care
sunt indigenizate sau tranzitate prin Romania
12. Dezvoltarea activitatilor de prevenire a traficului ilicit cu materiale
strategice
13. Reducerea volumului de moneda falsa din circuitul economic si
financiar, cat si a fraudelor cu instrumente de plata contrafacute
14. Combaterea spalarii banilor de catre retelele nationale si
internationale de infractori
15. Diminuarea fenomenului coruptiei
16. Informatizarea bazelor de date si interconectarea structurilor de
specialitate la nivel national.
CAP. 3
MASURI PENTRU INDEPLINIREA OBIECTIVELOR
Initierea, dezvoltarea si aplicarea "Strategiei nationale de combatere
a criminalitatii organizate, in perioada 2004 - 2007" implica
responsabilitatea Guvernului Romaniei pentru asigurarea mecanismelor financiare
care sa garanteze mentinerea programelor in derulare si realizarea
obiectivelor. Institutiile implicate in implementarea acestei strategii vor
asigura, fiecare pentru activitatile ce ii revin, resursele financiare
necesare.
Obiectiv 1: Dezvoltarea institutionala si operationala in vederea
compatibilizarii cu structurile europene in conformitate cu conventiile,
acordurile, recomandarile internationale si legislatia nationala
1.1. Crearea si operationalizarea in cadrul Ministerului Public a CENTRULUI
NATIONAL DE COORDONARE A ACTIVITATILOR DE COMBATERE A CRIMINALITATII
ORGANIZATE, denumit in continuare Centrul National de Coordonare ca structura
nationala inter-institutionala, cu urmatoarele atributii:
a) colectarea, centralizarea si analizarea datelor privind fenomenul
criminalitatii organizate la nivel national;
b) coordonarea activitatilor de cooperare ale structurilor specializate din
cadrul autoritatilor si institutiilor publice avand competente in domeniu;
c) schimbul de date si informatii cu structurile similare din tarile
europene;
d) coordonarea investigatiilor comune cu autoritatile judiciare si
politienesti din statele europene, pe baza acordurilor bilaterale si
multilaterale.
1.2. Necesarul de date si informatii de la structurile similare Punctului
National Focal din tarile europene vor fi puse la dispozitia Centrului National
de Coordonare.
1.3. Corelarea functionala, la nivel central si teritorial, a structurilor
de combatere a criminalitatii organizate si antidrog din cadrul autoritatilor
si institutiilor publice competente in domeniu cu structurile corespondente
apartinand Ministerului Public
1.4. Reorganizarea unor structuri ale institutiilor implicate in combaterea
criminalitatii organizate
1.5. Dezvoltarea informatizarii institutiilor implicate in combaterea
criminalitatii organizate
1.6. Operationalizarea Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizata si Terorism.
Obiectiv 2: Dezvoltarea si modernizarea capacitatii manageriale, precum si
profesionalizarea personalului.
2.1. Eficientizarea actului managerial
2.2. Imbunatatirea nivelului de pregatire si specializare a personalului
din structurile de combatere a criminalitatii organizate
2.3. Selectionarea si incadrarea cu personal a structurilor specializate in
combaterea criminalitatii
Obiectiv 3: Armonizarea legislatiei nationale cu acquis-ul comunitar.
3.1. Initierea unor propuneri legislative vizand: dezvoltarea cadrului de
prevenire si combatere a diferitelor forme ale criminalitatii organizate;
euroconformizarea legislatiei referitoare la arme, explozivi si substante
toxice.
Obiectiv 4: Combaterea infractiunilor din sfera criminalitatii organizate.
4.1. Eficientizarea activitatilor de combatere a traficului si consumului
ilicit de droguri
4.2. Combaterea traficului cu fiinte umane
4.3. Perfectionarea si cresterea rolului Grupului Interministerial de Lucru
pentru Coordonarea si Evaluarea activitatilor de prevenire si combatere a
traficului de persoane
4.4. Combaterea falsului si contrafacerii de moneda, carti de credit si
alte instrumente de plata
4.5. Prevenirea si combaterea traficului cu materiale strategice
4.6. Combaterea criminalitatii informatice
4.7. Combaterea traficului international cu autovehicule furate
4.8. Combaterea spalarii banilor
4.9. Prevenirea si combaterea infractiunilor care aduc atingere vietii,
integritatii si sanatatii persoanei
4.10. Eficientizarea activitatilor pentru combaterea coruptiei, a
infractiunilor privind concurenta neloiala, contrafacerea de produse si valori,
fraudelor fiscale si a infractiunilor legate de protectia mediului
inconjurator.
Obiectiv 5: Dezvoltarea cooperarii inter-institutionale.
5.1. Optimizarea cooperarii cu Asociatia furnizorilor de internet
5.2. Imbunatatirea cooperarii dintre autoritatile si institutiile publice
competente in domeniu
5.3. Crearea portalului pentru depunerea sesizarilor on-line pe linia
criminalitatii informatice
5.4. Imbunatatirea cooperarii intre institutiile avand responsabilitati in
domeniul combaterii criminalitatii organizate.
Obiectiv 6: Dezvoltarea cooperarii internationale in lupta impotriva
criminalitatii organizate.
6.1. Optimizarea cooperarii cu ofiterii de legatura straini acreditati
pentru Romania
6.2. Eficientizarea activitatilor de colaborare cu atasatii de afaceri
interne si cu ofiterii de legatura romani aflati la post in strainatate
6.3. Consolidarea cooperarii cu agentii internationale in domeniu: Centrul
Regional al Initiativei de Cooperare in Sud-Estul Europei pentru combaterea
criminalitatii transfrontaliere (SECI), Initiativa Central Europeana (ICE),
Interpol, Europol (prin intermediul Unitatii Nationale), Eurojust, Secret-Service,
Drug Enforcement Administration (D.E.A.) si Biroul Federal de Investigatii
(F.B.I.) din SUA
6.4. Incheierea unor protocoale de cooperare cu structuri similare din
tarile vecine Moldova, Bulgaria, Serbia-Muntenegru, Ungaria si Ucraina
6.5. Dezvoltarea colaborarii operative in domeniul schimbului si analizei
informatiilor cu cele 11 state semnatare ale Programului UNODC - Intarirea
Capacitatii de Colectare si Analiza Informatiilor in Europa de Sud-Est.
6.6. Participarea activa in cadrul task-force-urilor si initiativelor
organismelor regionale, europene si internationale
6.7. Dezvoltarea cooperarii in cadrul programelor punctuale cu structurile
similare din statele membre ale UE, SUA, tarile vecine si organisme
internationale
6.8. Derularea Programului Phare 2004 privind infiintarea Centrului de
resurse pe trafic cu fiinte umane
6.9. Implementarea recomandarilor Catalogului Schengen al Uniunii Europene
vol. 4 "Cooperarea politieneasca, recomandari si cele mai bune practici privind
cooperarea transfrontaliera".