HOTARARE Nr. 1947 din 10 noiembrie 2004
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pamantului - INCDFP Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1145 din 3 decembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 19
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pamantului - INCDFP Bucuresti, aflat in
coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, prevazut in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga prevederile art.
4, anexa nr. 1 - Structura organizatorica - si anexa nr. 2 - Regulamentul de
organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica Pamantului - INCDFP Bucuresti la Hotararea Guvernului nr.
1.313/1996 privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica Pamantului - INCDFP Bucuresti, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 330 din 9 decembrie 1996, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 4
Articolul 2 din Hotararea Guvernului nr. 1.313/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pamantului -
INCDFP Bucuresti este persoana juridica cu sediul in comuna Magurele, str.
Calugareni nr. 12, judetul Ilfov."
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Radu Damian,
secretar de stat
p. Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Valentin Mocanu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica Pamantului - INCDFP Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pamantului -
INCDFP Bucuresti, denumit in continuare institut national, este persoana
juridica romana, cu sediul in comuna Magurele, str. Calugareni nr. 12, judetul
Ilfov, aflata in coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, denumit in
continuare minister coordonator.
(2) Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara, calculeaza amortismente si conduce evidenta contabila in
regim economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si ale prezentului regulament.
Art. 2
(1) Institutul national este infiintat in scopul desfasurarii activitatii
de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul fizicii
Pamantului, in general, si al seismologiei, in principal.
(2) Institutul national contribuie, in principal, la elaborarea strategiei
de dezvoltare a domeniului sau potrivit Hotararii Guvernului nr. 1.313/1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica
Pamantului - INCDFP Bucuresti, cu modificarile ulterioare, si la realizarea cu
prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice stabilite prin Programele
nationale de cercetare stiintifica, dezvoltare tehnologica si inovare.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
(1) Obiectul de activitate al institutului national, definit conform
codurilor CAEN 73 si 74, cuprinde, in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
I. In cadrul Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare, cu o
pondere majoritara din total activitati, institutul efectueaza:
1. cercetari fundamentale si aplicative referitoare la:
a) procesele fizice din focarele cutremurelor de pamant;
b) procese seismotectonice;
c) predictia cutremurelor de pamant pe baza precursorilor geofizici si
geodezici;
d) seismologie inginereasca;
e) microzonarea seismica a localitatilor dens populate din Romania;
f) structura interna profunda a Pamantului;
g) evaluarea si reducerea riscului seismic pe teritoriul Romaniei;
h) tomografie seismica;
i) monitorizarea desfasurarii in timp real a cutremurelor puternice;
2. elaborarea de standarde in domeniul zonarii (harta hazardului seismic al
teritoriului romanesc) si microzonarii seismice (hazardul seismic local) a
localitatilor dens populate.
II. Alte activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica in
cadrul carora institutul efectueaza elaborarea de studii si cercetari de
amplasament seismic pentru centrale nuclearo-electrice si pentru alte obiective
de importanta nationala, precum baraje, constructii militare, poduri, spitale,
scoli si altele asemenea
III. Pentru realizarea planurilor sectoriale si a programelor nucleu in
domeniul fizicii Pamantului, institutul efectueaza:
a) cercetari privind predictia cutremurelor puternice de pamant vrancene,
de teren lung si scurt;
b) cercetari privind realizarea unor sisteme de alarmare seismica in timp
real a obiectivelor industriale si a altor instalatii de interes national la
cutremure puternice;
c) cercetari privind tomografia seismica a unor baraje pentru evitarea unor
catastrofe;
d) cercetari privind realizarea hartii seismice a desfasurarii cutremurului
puternic in timp real (Shake/Quake Map);
e) cercetari privind realizarea hartii de hazard seismic al Romaniei in
lumina normelor europene EC8.
IV. In cadrul programelor internationale de cercetare-dezvoltare,
institutul efectueaza:
a) cercetari privind regiunile seismice limitrofe Romaniei si cele care
influenteaza seismicitatea Romaniei;
b) monitorizarea seismicitatii exploziilor nucleare si a altor surse
seismice, asigurand participarea tehnica a Romaniei la activitati in sprijinul
aplicarii prevederilor Tratatului de interzicere totala a experientelor
nucleare, adoptat de Adunarea Generala a Natiunilor Unite la 10 septembrie
1996, ratificat de Romania prin Legea nr. 152/1999.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare, desfasurate in
domeniul propriu de activitate, cu avizul autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare si, dupa caz, cu autorizarea institutiilor abilitate,
constand in:
a) participarea la elaborarea strategiei domeniului, institutul desfasurand
activitatea de coordonare pe plan national a programelor de seismologie, in
principal, si de fizica Pamantului, in general;
b) formarea si specializarea profesionala in domeniul propriu de activitate
si specializarea de cercetatori in domeniul fizicii Pamantului;
c) asistenta tehnica, consultanta, furnizarea de servicii stiintifice si
tehnologice economiei privind protectia antiseismica a populatiei si a
instalatiilor industriale cu risc major la cutremurele puternice;
d) editarea si tiparirea publicatiilor din domeniul fizicii Pamantului;
e) prestarea de servicii in domeniul sigurantei in exploatare la cutremure
a unor obiective de interes national, precum C.N.E. Cernavoda, baraje,
constructii social-economice si culturale, obiective militare, poduri,
rezervoare cu produse chimice si altele asemenea;
f) managementul transferului tehnologic, inclusiv urmarirea si participarea
directa prin departamentul de transfer tehnologic;
g) executia de unicate si serii mici in cadrul activitatii de
microproductie a laboratoarelor si de transfer tehnologic;
h) activitatea de comert interior si de import-export aferenta obiectului
sau de activitate, in conditiile legii.
(2) In cadrul obiectivului sau de activitate, institutul national poate
colabora si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind
domeniile strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si alte
activitati conexe, cu aprobarea ministerului coordonator si cu avizul
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 4
(1) Patrimoniul institutului national, stabilit pe baza situatiilor
financiare anuale la data de 30 iunie 2004, este de 25.272.122 mii lei, din
care imobilizari corporale 8.959.693 mii lei si necorporale 1.007.187 mii lei
si active circulante 15.305.242 mii lei.
(2) Institutul national administreaza, cu diligenta unui bun proprietar,
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunurile proprii
dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica si privata a statului administrate de institutul national,
precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din
venituri proprii, dupa caz, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(3) Rezultatele cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract
finantat din fonduri publice apartin institutului national, in calitate de
persoana juridica executanta, precum si ordonatorului principal de credite, in
egala masura, daca prin contract nu s-a prevazut altfel. Rezultatele
cercetarilor concretizate in active corporale sau necorporale, obtinute in baza
derularii unor contracte finantate din fonduri private, precum si rezultatele
obtinute din activitati desfasurate in asocierea in participatiune sau in
entitati cu personalitate juridica nascute in urma altor forme de asociere apartin
institutului national in calitate de persoana juridica executanta.
(4) Administrarea, inregistrarea in evidenta contabila a institutului
national, precum si instrainarea, inchirierea sau concesionarea si casarea
rezultatelor cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract finantat de
la fonduri publice se fac potrivit Ordonantei Guvernului nr. 57/2002, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile
ulterioare.
(5) In exercitarea drepturilor sale, institutul national poseda si
foloseste bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea
in conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
(6) Institutul national poate efectua prestari de servicii sau activitati
de microproductie si comert, in mod direct si prin asociere in participatiune,
in scopul stimularii valorificarii rezultatelor cercetarii, cu aprobarea
autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(7) Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform
prevederilor legale in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 5
(1) Institutul national poate avea in structura subunitati, cu sau fara
personalitate juridica, departamente, sectii, laboratoare si alte structuri
organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate. Sediul
subunitatilor se prevede in hotararea de infiintare a institutului national,
infiintarea sau desfiintarea acestora fiind aprobata prin hotarare a
Guvernului.
(2) Structura organizatorica a institutului national se aproba prin ordin
al conducatorului ministerului coordonator, in termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei hotarari, si cuprinde, pe langa structura
organizatorica prevazuta la alin. (1), si urmatoarele compartimente:
compartimentul juridic, compartimentul de marketing, compartimentul
financiar-contabil, compartimentul de audit si control financiar,
compartimentul de diseminare a informatiilor, relatii publice si mass-media.
(3) In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului
general, cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 6
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 7
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institutul
national sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 8
(1) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului
national, precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul
general, care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
(2) Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund
in fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia.
Consiliul de administratie
Art. 9
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al ministrului coordonator, cu avizul autoritatii de stat
pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea conducerii autoritatii de la care
acestia provin, pentru un mandat de 4 ani care poate fi reinnoit.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si
Familiei;
f) doi specialisti din domeniu, propusi de ministerul coordonator.
(3) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 10
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de
angajati la institutia sau unitatea de la care provin, precum si toate drepturile
si obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata membrii consiliului de administratie
beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie,
dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al directorului general al
institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa in aceeasi calitate la alte unitati cu care institutul
national are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil sau cu care institutul national se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii de organizare si functionare a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la ministerul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza situatiile financiare anuale, pe care le supune
spre aprobare ministerului coordonator, si aproba raportul de gestiune asupra
activitatii desfasurate de institutul national in anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de institutul national si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru ale bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 32 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite,
potrivit prevederilor legale.
Art. 12
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare avizat de ministerul
coordonator. Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor
organe.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie se intruneste, de regula, o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau la solicitarea unei treimi din numarul membrilor consiliului
de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedintele ales de catre
membrii consiliului.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin 5 membri. Daca nu este indeplinita aceasta conditie, sedinta consiliului
de administratie poate fi reprogramata intr-un interval de cel mult 15 zile,
avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de 4 membri.
Art. 15
La sedinta consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 17
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul
de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in scris despre
aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
10 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului
national ca urmare a acestui fapt.
Art. 18
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
ministerului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 19
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 20
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie, compus din directorul general si conducatorii
principalelor compartimente din structura organizatorica a institutului
national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 21
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 22
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului national o impun, la convocarea directorului general sau, dupa
caz, a inlocuitorului acestuia.
Art. 23
(1) La nivelul subunitatilor din institutul national se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare aprobat de
consiliul de administratie al institutului national si este prezidat de
directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului national si
aprobate de consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 24
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, in functie de performantele
realizate, numirea directorului general poate fi prelungita pentru o perioada
de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al conducatorului ministerului coordonator.
Art. 25
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice si/sau juridice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor institutului national, precum si relatiile
acestora cu tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a institutului national, in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national conform prevederilor
legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului marketing;
j) este ordonator de credite pentru sumele alocate institutului national de
la bugetul de stat;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
Consiliul stiintific
Art. 26
(1) Consiliul stiintific este format din minimum 5 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite in domeniu, salariati ai institutului national, alesi pe 4 ani prin
vot secret de catre cadrele cu studii superioare din institutul national;
(3) Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific al institutului national;
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific;
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 27
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 28
(1) Institutul national intocmeste anual buget de venituri si cheltuieli,
situatii financiare anuale, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de catre ministerul coordonator,
in conditiile legii.
Art. 29
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de ministerul coordonator si se aproba prin ordin al
ministerului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 30
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 31
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli stabilit, potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
ministrului coordonator, potrivit reglementarilor in vigoare.
Art. 32
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente,
acesta poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueaza cu
aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 33
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a
fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
ministerul coordonator, potrivit legii.
(2) Ministerul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari, achizitionari
de aparatura, echipamente si instalatii pentru institut.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 34
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci cu sediul in Romania si prin unitati
de trezorerie.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si valuta, prin casierie proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutare stabilite prin acte
normative in vigoare.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior,
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la
unitatile bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 35
Institutul national isi va organiza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 36
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau persoane juridice,
nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor
judecatoresti romane de drept comun.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 37
Modificarile si completarile prezentului regulament se pot face la propunerea
consiliului de administratie, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Art. 38
Statutul de institut national se reinnoieste periodic prin reacreditare,
care are loc intr un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului
de activitate al institutului national.