HOTARARE Nr.
176 din 22 septembrie 2010
privind aprobarea
Procedurilor pentru acreditarea societatilor de audit organizatoare de cursuri
de pregatire profesionala
ACT EMIS DE:
CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 8 din 5 ianuarie 2011
In temeiul:
- art. 6 alin. (3) si al art. 40 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. 24 si 26 din Regulamentul de organizare si
functionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin
Hotarârea Guvernului nr. 983/2004, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România,
întrunit în sedinta din data de 22 septembrie 2010,
hotaraste:
Art. 1. - Se aproba Procedurile pentru acreditarea
societatilor de audit organizatoare de cursuri de pregatire profesionala,
prevazute în anexa care face parte integranta din prezenta hotarâre.
Art. 2. - Departamentul de admitere, pregatire continua
si stagiari si Compartimentul secretariat vor duce la îndeplinire prevederile
prezentei hotarâri.
Art. 3. - La data publicarii prezentei hotarâri în
Monitorul Oficial al României, Partea I, Hotarârea Consiliului Camerei
Auditorilor Financiari din România nr. 123/2008 privind aprobarea Procedurilor
pentru acreditarea societatilor de audit organizatoare de cursuri de pregatire
profesionala, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din
8 iulie 2008, se abroga.
Art. 4. - Prezenta hotarâre se comunica Consiliului
pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar si se publica în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Camerei Auditorilor Financiari din România,
Ion Mihailescu
ANEXA
PROCEDURI
pentru acreditarea societatilor de audit
organizatoare de cursuri de pregatire profesionala
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Potrivit prevederilor legale, Camera
Auditorilor Financiari din România organizeaza anual programul de pregatire
profesionala continua pentru auditorii financiari si stagiarii în activitatea
de audit financiar, pentru a mentine un nivel de competenta profesionala
ridicat în vederea realizarii activitatii de audit financiar, conform
cerintelor standardelor, normelor si regulilor din domeniu.
Art. 2. - Prezentele proceduri urmaresc instituirea unei
proceduri transparente, obiective si flexibile de acreditare a societatilor
care vor organiza cursuri de pregatire profesionala în colaborare cu Camera
Auditorilor Financiari din România, denumita în continuare CAFR sau Camera.
CAPITOLUL II
Procedura de acreditare a societatilor care
organizeaza cursuri de pregatire profesionala
Art. 3. - Societatile membre ale Camerei, precum si entitatile
acreditate international în domeniu, care doresc sa organizeze în colaborare cu
Camera programul de pregatire profesionala trebuie sa îndeplineasca urmatoarele
conditii:
a) sa solicite CAFR dreptul de organizare a cursurilor
de pregatire profesionala pâna la data stabilita;
b) sa aiba în obiectul de activitate codul CAEN care
include organizarea de cursuri;
c) lectorii contractati în vederea organizarii
cursurilor trebuie sa îndeplineasca conditiile agreate de Consiliul CAFR prin
procedura specifica adoptata;
d) firma trebuie sa aiba experienta în domeniul
auditului financiar sau experienta în ceea ce priveste organizarea de cursuri;
e) locul de desfasurare al cursului si dotarea logistica
sa fie corespunzatoare cerintelor CAFR;
f) firma trebuie sa fi obtinut calificativul A sau B la
ultima inspectie efectuata de catre departamentul de specialitate al CAFR, unde
este cazul;
g) firma de audit, respectiv auditorii financiari membri
activi ai Camerei, care au calitatea de asociati sau de administratori în
cadrul firmei de audit, trebuie sa nu fi suferit nicio sanctiune acordata de
Camera.
Art. 4. - Societatile care doresc sa organizeze cursuri
de pregatire profesionala vor depune la Departamentul de admitere, pregatire
continua si stagiari din cadrul Camerei un dosar care sa cuprinda:
1. cerere prin care solicita dreptul de organizare a
cursurilor de pregatire profesionala;
2. copie de pe actul constitutiv care sa ateste
includerea în obiectul de activitate a codului CAEN pentru organizarea de
cursuri;
3. lista cu lectorii societatii împreuna cu CV-urile
acestora (Se vor alege dintre formatorii acreditati de CAFR.);
4. o prezentare a activitatii societatii;
5. descrierea locului unde va organiza cursul, precum si
logistica pe care o va asigura firma.
Art. 5. - Dosarul va fi analizat de catre Departamentul
de admitere, pregatire continua si stagiari, care va înainta o propunere de
aprobare sau respingere Consiliului CAFR.
Art. 6. - Hotarârea Consiliului CAFR se comunica celor
interesati de catre Departamentul de admitere, pregatire continua si stagiari
si se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform art. 6
alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea
de audit financiar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL III
Organizarea cursurilor
Art. 7. - Societatile aprobate de Consiliul CAFR vor
trimite confirmarea lor privind disponibilitatea de a organiza cursuri pentru
anul respectiv.
Art. 8. - Societatile aprobate îsi vor putea realiza
propriul program de organizare a cursurilor, pe tot parcursul anului, în
concordanta cu Programul de pregatire profesionala continua aprobat de
Consiliul CAFR pentru anul respectiv. Programul va fi transmis Camerei si
publicat pe site.
CAPITOLUL IV
Retragerea sau anularea acreditariiv unei societati
organizatoare
Art. 9. - O societate se poate retrage la cerere de pe
lista societatilor aprobate pentru organizarea programului de pregatire
profesionala.
Art. 10. -Anularea acreditarii unei societati
organizatoare se poate realiza în urmatoarele conditii:
(i) daca nu respecta cerintele de organizare impuse de
CAFR si transmise anual prin Departamentul de admitere, pregatire continua si
stagiari;
(ii) daca nu trimit în termenul prevazut de CAFR datele
necesare pentru organizarea cursurilor (de exemplu: lectori, locatie, perioada,
prezenta etc);
(iii) daca obtin un calificativ insuficient în urma
analizarii chestionarelor de sugestii si propuneri transmise participantilor la
curs;
(iv) daca nu mai respecta conditiile prevazute la art.
3;
(v) daca nu organizeaza timp de 2 ani consecutivi
cursuri de pregatire profesionala în colaborare cu Camera.
Art. 11. - Daca se constata îndeplinirea uneia sau mai
multor conditii prevazute la art. 10, Departamentul de admitere, pregatire
continua si stagiari va înainta Consiliului Camerei o propunere de anulare a
acreditarii unei societati organizatoare de cursuri.
Art. 12. - Hotarârea Consiliului se comunica celor
interesati de catre Departamentul de admitere, pregatire continua si stagiari
si se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform art. 6
alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare. Art. 13. - O societate a carei
acreditare a fost anulata poate solicita o noua aprobare începând cu anul
urmator de pregatire profesionala, daca face dovada respectarii conditiilor
prevazute la art. 3.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 14. - Departamentul de admitere, pregatire continua
si stagiari va publica anual pe site-ul CAFR lista societatilor organizatoare.