HOTARARE Nr. 1293 din 4 noiembrie 2003
pentru aprobarea Mandatului privind realizarea strategiei de privatizare a
companiilor/societatilor nationale si a societatilor comerciale care
functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 835 din 25 noiembrie 2003
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 4^1 alin. (2)
lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Mandatul privind realizarea strategiei de privatizare a
companiilor/societatilor nationale si a societatilor comerciale care
functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, prin aplicarea legislatiei in vigoare, prevazut in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
In cazul privatizarii companiilor/societatilor nationale si a societatilor
comerciale de interes strategic care functioneaza sub autoritatea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Guvernul nu pastreaza actiunea
nominativa de control al statului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
MANDAT
privind realizarea strategiei de privatizare a companiilor/societatilor
nationale si a societatilor comerciale care functioneaza sub autoritatea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului
1. Obiective prioritare
1.1. In conformitate cu prevederile pct. 3.3.6 "Refacerea
infrastructurii si modernizarea transporturilor" si, respectiv, ale pct.
3.3.8 "Privatizarea turismului; diversificarea serviciilor
turistice", din capitolul III "Relansarea economiei nationale"
inclus in Programul de guvernare pe perioada 2001 - 2004, adoptat prin
Hotararea Parlamentului nr. 39/2000 pentru acordarea increderii Guvernului, ale
actelor normative de aprobare a planurilor de actiune ale Guvernului pentru
perioada 2001 - 2004 si, respectiv, pentru anii 2002 si 2003, precum si ale
angajamentelor asumate de Guvern in relatiile cu organismele financiare
internationale, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
denumit in continuare MTCT, in calitate de institutie publica implicata, pune
in aplicare strategia de restructurare si privatizare in domeniul sau de
activitate, cu prioritate orientata spre atingerea urmatoarelor obiective:
a) restructurarea societatilor comerciale de interes strategic
(societatile/companiile nationale, alte societati comerciale declarate ca fiind
de interes strategic, aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului) prin hotarari ale Guvernului, in vederea
cresterii eficientei, reducerii subventiilor si pregatirii procesului de
privatizare;
b) continuarea procesului de restructurare si reorganizare a regiilor
autonome;
c) pregatirea pentru privatizare a societatilor/companiilor nationale din
sistemul transportului feroviar si privatizarea societatilor comerciale
infiintate ca filiale ale acestora;
d) privatizarea societatilor comerciale din infrastructura (cu prioritate
cele cu profil de reparatii, intretinere, alte activitati conexe) si
transporturi (cu prioritate cele cu profil de transport naval, administrare
infrastructura feroviara de interes local sau regional), rezultate din
reorganizarea regiilor autonome si a societatilor/companiilor nationale;
e) pregatirea pentru privatizare si privatizarea Societatii Nationale de
Transport Feroviar de Marfa "CFR Marfa" - S.A.;
f) reorganizarea Companiei Nationale "Administratia Porturilor
Maritime" - S.A. Constanta, Companiei Nationale "Administratia
Porturilor Dunarii Maritime" - S.A. Galati, Companiei Nationale
"Administratia Canalelor Navigabile" - S.A. Constanta, Companiei
Nationale "Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu,
Companiei Nationale de Radiocomunicatii Navale "Radionav" - S.A.
Constanta, prin externalizarea unor activitati in cadrul unor filiale si/sau
societati comerciale desprinse prin divizare si privatizarea acestora;
g) vanzarea participatiilor detinute de regii autonome si
societati/companii nationale la alte societati;
h) finalizarea procesului de privatizare a societatilor comerciale din
turism.
1.2. In aplicarea si realizarea strategiei de privatizare, MTCT va avea in
vedere:
a) prezentarea transparenta a activitatii si obiectivelor sale, in calitate
de institutie publica implicata in procesul de privatizare si de autoritate de
stat in domeniul transporturilor, constructiilor si turismului;
b) mediatizarea eficienta, pe plan intern si, dupa caz, international, a
ofertei de privatizare a companiilor/societatilor nationale, a societatilor
comerciale si a filialelor acestora, aflate sub autoritatea sa, in conditiile
mentinerii constrangerilor de natura bugetara (prezentarea activitatii de
privatizare prin mijloace electronice, colaborarea cu organele de specialitate
guvernamentale ce au atributii in domeniul atragerii investitiilor autohtone si
straine etc.);
c) colaborarea permanenta cu partenerii de dialog economico-social
(sindicate, patronate, organizatii neguvernamentale, autoritati locale) pentru
evidentierea clara a obiectivelor si intentiilor MTCT in domeniul privatizarii
si atragerii investitiilor.
1.3. MTCT coordoneaza intregul proces de administrare a participatiilor
statului, reorganizare, restructurare, privatizare si postprivatizare a
companiilor/societatilor nationale, societatilor comerciale si a filialelor
acestora, care functioneaza sub autoritatea sa.
1.4. In aplicarea actelor normative in vigoare din domeniul privatizarii si
in scopul realizarii strategiei de privatizare, la nivelul MTCT este constituit
Comitetul pentru privatizare, care isi desfasoara activitatea conform
competentelor si atributiilor stabilite prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului.
1.5. Competentele si atributiile institutiei publice implicate in procesul
de restructurare, privatizare si postprivatizare sunt exercitate, in cazul in
care nu se stabileste altfel conform actelor normative in vigoare, de catre:
a) MTCT, pentru societatile/companiile nationale si societatile comerciale
din domeniul sau de activitate (denumite in continuare societati comerciale),
la care administreaza in numele statului pachete de actiuni;
b) societatile comerciale, cu asistenta de specialitate si in coordonarea
MTCT, pentru societatile comerciale infiintate ca filiale ale acestora
(denumite in continuare filiale) si la care detin pachete de actiuni;
c) regiile autonome si societatile comerciale, cu asistenta de specialitate
si in coordonarea MTCT, pentru societatile comerciale la care acestea detin
participatii (actiuni si parti sociale).
1.6. MTCT va lua toate masurile si va indeplini orice alte activitati
necesare pentru realizarea strategiei de privatizare a societatilor/companiilor
nationale, a societatilor comerciale si a filialelor acestora, aflate sub
autoritatea sa, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
1.7. Prevederile prezentului mandat pentru realizarea strategiei de
privatizare a societatilor comerciale aflate sub autoritatea MTCT se extind si
asupra societatilor comerciale ce urmeaza a fi constituite cu capital mixt,
precum si a societatilor comerciale si a filialelor acestora, infiintate prin
reorganizarea si restructurarea regiilor autonome, societatilor/companiilor
nationale la care MTCT administreaza in numele statului pachete de actiuni,
dupa data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
2. Pregatirea procesului de privatizare a societatilor comerciale si a
filialelor
2.1. In scopul pregatirii procesului de privatizare si al stabilirii celei
mai adecvate metode de diminuare a participatiilor statului la societatile
comerciale si la filialele aflate sub autoritatea sa, precum si a momentului
optim de demarare a privatizarii, MTCT si, dupa caz, societatile comerciale pot
proceda la:
a) efectuarea de analize premergatoare cu privire la metodele de
privatizare ce pot fi utilizate, avand in vedere:
- dimensiunea societatii comerciale/filialei;
- pachetul de actiuni detinut;
- gradul de indatorare;
- riscul executarii silite de catre creditori;
- oportunitatea efectuarii conversiei in actiuni a creantelor detinute de
Ministerul Finantelor Publice, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Bancare si/sau alti creditori bugetari, urmata de vanzarea actiunilor
respective in pachet comun cu actiunile detinute de MTCT, in conformitate cu
prevederile actelor normative promovate in acest sens;
- obiectul de activitate si dispersia teritoriala a filialelor ori
sucursalelor societatii comerciale;
- gradul de importanta/dependenta a activitatii filialei in raport cu
activitatea societatii comerciale a carei filiala este;
- segmentul de piata pe care opereaza societatea comerciala/filiala si
ponderea productiei sau serviciului de baza in cadrul sectorului
economic/economiei nationale;
- volumul de investitii necesar pentru dezvoltarea societatii
comerciale/filialei;
- volumul de investitii necesar pentru indeplinirea obligatiilor de mediu
si remediere/reconstructie ecologica;
- interesul manifestat de potentialii investitori;
- esecul inregistrat in tentativele anterioare de privatizare;
b) studierea fenomenelor sociale locale, regionale si/sau internationale
care pot determina in mod semnificativ ameliorarea sau inrautatirea eficientei
procesului de privatizare;
c) stimularea interesului potentialilor investitori, prin initierea unor
strategii specifice de restructurare si privatizare, promovate prin hotarare a
Guvernului, care sa prevada masuri atractive pentru cumparatorii pachetelor de
actiuni;
d) instituirea procedurii de administrare speciala la societatile
comerciale la care MTCT detine pachetul majoritar de actiuni, in scopul intaririi
disciplinei economico-financiare si al cresterii atractivitatii la privatizare.
Pentru societatile comerciale prestatoare de servicii internationale portuare
si de transport aerian si feroviar care functioneaza sub autoritatea MTCT,
pentru care se instituie administrarea speciala, atributiile si competentele
administratorului special vor fi exercitate de catre un grup de administratori
speciali, constituit din:
- trei reprezentanti ai MTCT, in calitate de presedinte, secretar si,
respectiv, consilier juridic al grupului de administratori speciali;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
- un reprezentant al Ministerului Apararii Nationale sau, dupa caz, al
Ministerului Administratiei si Internelor ori al Ministerului Economiei si
Comertului, conform solicitarii MTCT.
Competentele si atributiile administratorilor speciali se stabilesc prin
mandat special emis prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor
si turismului si, respectiv, prin contractele de mandat incheiate cu MTCT.
Plata remuneratiei administratorilor speciali se face de catre societatile
comerciale la care este instituita administrarea speciala, conform contractelor
de mandat incheiate intre MTCT si administratorii speciali;
e) clarificarea situatiei juridice a terenurilor care alcatuiesc domeniul
public al statului, aflate in administrarea MTCT si concesionate
companiilor/societatilor nationale sau in administrarea regiilor
autonome/institutiilor publice si care sunt utilizate de catre societatile
comerciale supuse privatizarii, prin incheierea in regim de urgenta a unor
contracte de inchiriere, concesiune sau asociere, cu respectarea cadrului legal
privind regimul concesiunii si al bunurilor proprietate publica, coroborat cu
prevederile legale in domeniul privatizarii;
f) transmiterea terenurilor care fac parte din domeniul privat al statului,
din administrarea regiilor autonome, la societatile comerciale si, dupa caz, la
filialele supuse privatizarii, care le utilizeaza pentru realizarea obiectului
lor de activitate, pentru dobandirea certificatelor de atestare a dreptului de
proprietate asupra terenurilor respective si inregistrarea in capitalul social
al acestora;
g) incheierea de protocoale, conventii si alte acte juridice cu ministerele
de resort si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale
sau locale, in principal, in scopul:
- accelerarii privatizarii societatilor comerciale cu profil de
cercetare-dezvoltare-proiectare;
- stabilirii etapelor procedurale de aplicare a actelor normative promovate
in vederea efectuarii conversiei in actiuni a creantelor detinute de Ministerul
Finantelor Publice, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare si/sau
alti creditori bugetari, urmata de vanzarea acestor actiuni in pachet comun cu
actiunile detinute de MTCT;
h) promovarea unor oferte publice de vanzare de actiuni initiale (primara
sau secundara), dupa caz, in vederea transformarii unor societati comerciale de
tip inchis aflate sub autoritatea MTCT in societati detinute public, masuri ce
vizeaza crearea conditiilor de diversificare a metodelor de privatizare a
societatilor comerciale, inclusiv prin metode specifice pietei de capital.
3. Privatizarea societatilor comerciale si a filialelor acestora
3.1. Privatizarea societatilor comerciale si a filialelor acestora, aflate
sub autoritatea MTCT, se desfasoara in conformitate cu prevederile cadrului
legal general in domeniul privatizarii si specific privatizarii in turism in
vigoare, coroborat, dupa caz, cu actele normative conexe acestuia, aplicabile
in domeniul de activitate al MTCT (in principal, legislatia privind societatile
comerciale, regimul concesiunii, regimul juridic al bunurilor proprietate
publica, dezvoltarea infrastructurii, inclusiv prin parteneriat public-privat,
cadrul legislativ privind transporturile etc.)
3.2. Diminuarea participatiilor statului la societatile comerciale si la
filialele acestora se realizeaza prin toate modalitatile prevazute de lege sau
prin combinatii ale acestora.
3.3. In aplicarea prezentului mandat pentru realizarea strategiei de
privatizare, MTCT si, dupa caz, societatile comerciale vor utiliza cu
prioritate urmatoarele metode de privatizare, aplicate individual sau in
combinatii ale acestora, in conformitate cu legislatia in vigoare:
3.3.1. In domeniul infrastructurii rutiere (reparatii, intretinere,
activitati auxiliare conexe):
a) vanzarea pachetelor de actiuni prin metoda licitatiei cu oferta in plic
sau licitatie cu strigare, precedata, dupa caz, de acordarea dreptului de
preferinta/optiune actionarilor/asociatilor existenti;
b) cesiunea/vanzarea participatiilor/actiunilor detinute de regiile
autonome sau societati comerciale la filiale sau societati cu capital mixt, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si, dupa caz, vanzarea
prin licitatie cu strigare, in conformitate cu dispozitiile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale,
aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare,
prin lansarea ofertei de vanzare pentru fiecare pachet de actiuni in parte sau
concomitent, in cadrul unei singure oferte de vanzare, pentru toate pachetele
de actiuni pentru care vanzarea nu s-a perfectat prin alte metode;
c) vanzarea pachetelor de actiuni prin metoda negocierii;
d) atragerea de investitii de capital privat, roman sau strain, prin aport
de capital privat la majorarea capitalului social, precum si prin parteneriat
public-privat.
3.3.2. In domeniul transporturilor feroviare:
a) vanzarea pachetelor de actiuni prin metoda licitatiei cu oferta in plic,
in conformitate cu legislatia in vigoare;
a) vanzarea pachetelor de actiuni prin metode specifice pietei de capital,
in conformitate cu legislatia in vigoare, dupa derularea unei oferte publice
initiale (primara sau secundara), dupa caz, desfasurata in vederea
transformarii societatilor comerciale inchise in societati detinute public;
b) atragerea de investitii de capital privat, roman sau strain, prin aport
de capital privat la majorarea capitalului social, precum si prin parteneriat
public-privat, in conformitate cu legislatia in vigoare;
c) vanzarea de active si transmiterea cu titlu gratuit sau vanzarea
activelor cu caracter social, in conformitate cu legislatia in vigoare;
d) vanzarea pachetelor de actiuni prin metoda negocierii, in conformitate
cu legislatia in vigoare.
3.3.3. In domeniul transporturilor navale:
a) vanzarea pachetelor de actiuni prin metoda licitatiei cu oferta in plic,
in conformitate cu legislatia in vigoare;
b) atragerea de investitii de capital privat, roman sau strain, prin aport
de capital privat la majorarea capitalului social, precum si prin parteneriat
public-privat, in conformitate cu legislatia in vigoare;
c) vanzarea pachetelor de actiuni prin metoda negocierii, in conformitate
cu legislatia in vigoare;
d) vanzarea de active, in conformitate cu legislatia in vigoare.
3.3.4. In domeniul transporturilor aeriene:
a) vanzarea pachetelor de actiuni prin metode specifice pietei de capital,
in conformitate cu legislatia in vigoare, dupa derularea unei oferte publice
initiale (primara sau secundara), dupa caz, desfasurata in vederea
transformarii societatilor comerciale inchise in societati detinute public;
b) vanzarea pachetelor de actiuni prin metoda negocierii, in conformitate
cu legislatia in vigoare;
c) atragerea de investitii de capital privat, roman sau strain, prin aport
de capital privat la majorarea capitalului social, precum si prin parteneriat
public-privat, in conformitate cu legislatia in vigoare;
d) vanzarea pachetelor de actiuni prin metoda licitatiei cu oferta in plic
sau cu strigare, in conformitate cu legislatia in vigoare;
e) vanzarea de active si transmiterea cu titlu gratuit sau vanzarea
activelor cu caracter social, in conformitate cu legislatia in vigoare.
3.3.5. In domeniul cercetarii-dezvoltarii-proiectarii:
a) vanzarea pachetelor de actiuni prin metoda negocierii, in conformitate
cu legislatia in vigoare;
b) atragerea de investitii de capital privat, roman sau strain, prin aport
de capital privat la majorarea capitalului social, in conformitate cu legislatia
in vigoare;
c) vanzarea pachetelor de actiuni prin metoda licitatiei cu oferta in plic,
in conformitate cu legislatia in vigoare;
d) vanzarea de active si transmiterea cu titlu gratuit sau vanzarea
activelor cu caracter social, in conformitate cu legislatia in vigoare.
3.3.6. In domeniul turismului:
a) vanzarea pachetelor de actiuni prin metoda licitatiei cu oferta in plic
sau cu strigare, precedata, dupa caz, de acordarea dreptului de
preferinta/optiune actionarilor/asociatilor existenti, in conformitate cu
legislatia in vigoare;
b) vanzarea pachetelor de actiuni prin metoda negocierii, in conformitate
cu legislatia in vigoare;
c) vanzarea pachetelor de actiuni prin metode specifice pietei de capital,
in conformitate cu legislatia in vigoare;
d) vanzarea de active in conformitate cu legislatia in vigoare.
3.4. Vanzarea/cesionarea actiunilor/participatiilor societatilor comerciale
la care o societate/companie nationala sau o regie autonoma aflata sub
autoritatea MTCT detine un pachet de actiuni/participatii se realizeaza cu
respectarea, dupa caz, a urmatoarelor prevederi legale:
a) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 52/2001 privind accelerarea si
finalizarea procesului de privatizare a societatilor comerciale din turism,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 80/2002;
c) Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare;
d) Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii,
cu modificarile si completarile ulterioare.
3.5. Metodele de privatizare stabilite de MTCT pentru societatile
comerciale sau societati comerciale cu capital mixt aflate sub autoritatea sa
pot fi aplicate individual sau in combinatii ale acestora.
3.6. Metodele de privatizare stabilite de societatile comerciale si regiile
autonome cu avizul MTCT, pentru societatile comerciale infiintate ca filiale
sau societati comerciale cu capital mixt la care detin actiuni/participatii,
pot fi aplicate individual sau in combinatii ale acestora.
3.7. Pentru motive intemeiate, MTCT ori, dupa caz, societatile comerciale
pot modifica sau revoca oferta de vanzare si/sau schimba metoda de privatizare
a societatii comerciale/filialei in urmatoarele cazuri:
a) ca urmare a modificarilor de orice natura intervenite in termenii
ofertei initiale de vanzare;
b) ca urmare a interventiei unor conditii care ar putea influenta negativ
rezultatele procesului de privatizare;
c) ca urmare a neparticiparii potentialilor investitori la procesul de
privatizare sau a nefinalizarii tranzactiei;
d) in functie de prevederile strategiilor specifice de restructurare si
privatizare stabilite de MTCT, aprobate, dupa caz, prin hotarare a Guvernului
si aparute ulterior lansarii ofertei de vanzare.
3.8. In functie de conditiile concrete in care se afla si functioneaza
fiecare societate comerciala, MTCT poate initia si promova acte normative care
sa asigure cadrul legal pentru aplicarea unor strategii specifice de
restructurare si privatizare, cu prioritate pentru societatile comerciale -
prestatori internationali de servicii portuare si de transport feroviar si
aerian.
3.9. Vanzarea actiunilor/participatiilor societatilor/companiilor
nationale, ale societatilor comerciale si ale societatilor comerciale
infiintate ca filiale ale acestora se va face la pretul pietei, in baza
raportului dintre cerere si oferta.
3.10. Veniturile obtinute de societatile/companiile nationale sau regiile
autonome din vanzarea actiunilor/participatiilor pe care le detin la societati
comerciale (infiintate ca filiale sau ca societati cu capital mixt) urmeaza
regimul juridic al veniturilor obtinute din vanzarea de active.
3.11. In cazul societatilor comerciale - prestatori internationali de
servicii portuare si de transport feroviar si aerian, privatizarea se
realizeaza pe baza unor strategii specifice de restructurare si privatizare
care vor avea in vedere, in principal:
a) posibilitatea angajarii unor servicii de consultanta ale agentilor de
privatizare, conform legislatiei in vigoare;
b) efectuarea unor studii specifice in procesul de pregatire a procesului
de restructurare si/sau privatizare (studii de fezabilitate, analize
diagnostic, analize preliminare de sondare a pietei, rapoarte de evaluare,
pregatirea unor scenarii de privatizare, documentatii de mediu si altele
asemenea);
c) prezentarea spre aprobare Guvernului a unor variante de strategii de
privatizare;
d) propunerea, in cazuri justificate, a unor inlesniri ce pot fi acordate
investitorilor si/sau alte masuri specifice pentru cresterea atractivitatii la
privatizare, precum si conditiile concrete in care investitorul poate beneficia
de aplicarea acestora;
e) stabilirea componentei comisiilor de negociere si principalele prevederi
ale mandatului acestora;
f) propunerea unor clauze contractuale specifice ce urmeaza a fi introduse
in contractele de vanzare-cumparare de actiuni sau vor constitui elemente
obligatorii ale tranzactiei;
g) modalitatea de urmarire postprivatizare a clauzelor contractuale.
3.12. Pentru cresterea atractivitatii la privatizare a filialelor din
domeniul feroviar, in functie de obiectul lor de activitate, societatile
comerciale din care s au desprins le pot acorda acestora, ulterior
privatizarii, pe o perioada de pana la 5 ani si in conditiile legislatiei in vigoare,
unele facilitati, cum ar fi asigurarea unui portofoliu de lucrari prin
incredintare directa.