E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 1209 din 29 iulie 2004

privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe masini mobile nerutiere si a motoarelor secundare destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfa si stabilirea masurilor de limitare a emisiilor de gaze si particule poluante provenite de la acestea, in scopul protectiei atmosferei

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 809 din  2 septembrie 2004


SmartCity3


    Avand in vedere prevederile art. 69 si 70 din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, si luand in considerare prevederile art. 39 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind protectia atmosferei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 655/2001,
    in temeiul art. 108 din Constitutie, republicata,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Art. 1
    Prezenta hotarare se aplica motoarelor destinate a fi instalate pe masini mobile nerutiere pentru stabilirea procedurilor de aprobare de tip in scopul limitarii emisiilor de gaze si particule poluante provenite de la aceste motoare. Prezenta hotarare va contribui la buna functionare a pietei interne asigurand protectia sanatatii persoanelor si a mediului.
    Art. 2
    Pentru aplicarea prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos semnifica dupa cum urmeaza:
    a) masina mobila nerutiera - orice masina mobila, echipament industrial mobil sau vehicul prevazut ori nu cu caroserie, care nu este destinat transportului rutier de pasageri sau de marfuri, pe care este instalat un motor cu combustie interna, descris la pct. 1 din anexa nr. 1;
    b) aprobare de tip - procedura prin care autoritatea competenta certifica faptul ca un tip sau o familie de motoare cu combustie interna este conform cu cerintele tehnice prevazute in prezenta hotarare, referitor la nivelul de emisii de gaze si particule poluante produse de motor;
    c) tip de motor - categoria de motoare identice prin caracteristicile esentiale ale motorului descris in subanexa 1 la anexa nr. 2;
    d) familie de motoare - clasificare de motoare stabilita de producator, conform careia motoarele, inclusiv prin proiectarea lor, trebuie sa aiba toate caracteristicile similare in privinta emisiilor poluante si sa satisfaca cerintele prezentei hotarari;
    e) motor reprezentativ - motorul ales dintr-o familie de motoare, care satisface cerintele prevazute la pct. 6 si 7 din anexa nr. 1;
    f) puterea motorului - puterea neta asa cum este prevazuta la pct. 2.4 din anexa nr. 1;
    g) data de fabricatie a motorului - data la care motorul a trecut de controlul final dupa ce a parasit linia de fabricatie. In acest stadiu motorul este pregatit pentru a fi livrat sau depozitat;
    h) introducere pe piata - actiunea de a face disponibil pe piata pentru prima data, contra cost sau cu titlu gratuit, un motor in vederea distribuirii si/sau utilizarii sale in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene;
    i) producator - persoana fizica sau juridica responsabila in fata autoritatii competente care emite certificatul de aprobare de tip, pentru toate aspectele legate de procesul de aprobare de tip si pentru asigurarea conformitatii productiei. Aceasta persoana poate sa nu fie implicata direct in toate etapele de constructie a motorului;
    j) autoritate competenta - organ al administratiei publice centrale responsabil cu toate aspectele privind aprobarea de tip pentru un motor sau o familie de motoare, acordarea sau retragerea certificatelor de aprobare de tip, asigurarea legaturii cu alte autoritati competente din statele membre ale Uniunii Europene si verificarea masurilor luate de producator in vederea asigurarii conformitatii productiei cu tipul aprobat;
    k) serviciu tehnic - laborator de incercari sau organism de inspectie desemnat de autoritatea competenta pentru a efectua incercari, respectiv inspectii. Aceasta functie poate fi asigurata si de autoritatea competenta, dupa caz;
    l) fisa de informatii - document prevazut in anexa nr. 2, care contine informatiile ce trebuie furnizate de solicitant;
    m) dosar tehnic de informatii - ansamblul complet de date tehnice, desene, fotografii etc., furnizate de solicitant serviciului tehnic sau autoritatii, conform prevederilor fisei de informatii;
    n) dosar de aprobare de tip - dosarul tehnic cu informatii insotit de rapoartele de incercari sau de alte documente pe care serviciul tehnic sau autoritatea competenta le-a adaugat in cursul executarii functiei sale;
    o) index al dosarului de aprobare de tip - documentul care prezinta continutul dosarului de aprobare de tip, corespunzator numerotat sau notat, astfel incat fiecare pagina sa fie usor identificata;
    p) motor de schimb - un motor nou-construit, destinat sa inlocuiasca motorul unui echipament, si care a fost furnizat numai in acest scop;
    q) motor portabil - un motor care satisface cel putin una dintre cerintele urmatoare:
    (i) motorul trebuie sa fie utilizat intr-un echipament care este purtat de operator in timpul executarii functiilor pentru care a fost conceput echipamentul respectiv;
    (ii) motorul trebuie utilizat intr-un echipament care trebuie sa functioneze in pozitii multiple, de exemplu in pozitia "rasturnat" sau intr-o pozitie inclinata, pentru a indeplini functiile pentru care a fost conceput echipamentul respectiv;
    (iii) motorul trebuie sa fie utilizat intr-un echipament a carui greutate uscata combinata, formata din echipament si motor, este mai mica de 20 kg si care prezinta cel putin una dintre urmatoarele caracteristici:
    1. operatorul trebuie sa tina sau sa poarte echipamentul in timpul executarii functiei ori functiilor sale;
    2. operatorul trebuie sa tina sau sa conduca echipamentul in timpul executarii functiei ori functiilor sale;
    3. motorul trebuie sa fie utilizat la un generator sau la o pompa.
    r) motor neportabil - un motor, altul decat cel definit ca "motor portabil";
    s) motor portabil de uz profesional, care functioneaza in pozitii multiple - un motor portabil care satisface cerintele prevazute la lit. q) pct. (i) si (ii), pentru care producatorul garanteaza autoritatii competente pentru aprobarea de tip ca va fi aplicata o perioada de durabilitate a caracteristicilor emisiilor de categoria 3 (conform celor indicate la pct. 2.1 din subanexa 4 la anexa nr. 4);
    t) perioada de durabilitate a caracteristicilor emisiilor - numarul de ore indicate in subanexa 4 la anexa nr. 4, care se utilizeaza pentru determinarea factorilor de deteriorare;
    u) familie de motoare fabricate in serii mici - o familie de motoare cu aprindere prin scanteie, care cuprinde o productie totala anuala mai mica de 5.000 de unitati;
    v) producator de motoare cu aprindere prin scanteie in serie mica - un producator a carui productie totala anuala este mai mica de 25.000 de unitati.

    Cererea in vederea obtinerii aprobarii de tip
    Art. 3
    (1) Pentru obtinerea aprobarii de tip pentru un motor sau o familie de motoare, producatorul inainteaza autoritatii competente o cerere insotita de dosarul tehnic de informatii al carui continut este prezentat in fisa de informatii prevazuta in anexa nr. 2. Un motor reprezentativ, care corespunde caracteristicilor motorului tip prevazute in subanexa 1 la anexa nr. 2, trebuie pus la dispozitie serviciului tehnic responsabil cu efectuarea incercarilor in vederea aprobarii.
    (2) Daca tipul motorului reprezentativ al unei familii de motoare ales pentru aprobarea de tip nu reprezinta caracteristicile familiei de motoare prevazute in subanexa 2 la anexa nr. 2, atunci se va alege un alt motor reprezentativ pentru a fi supus aprobarii de tip, conform alin. (1).
    (3) Pentru fiecare motor sau familie de motoare ce trebuie aprobata se face o singura cerere in vederea aprobarii de tip unei singure autoritati competente. Fiecare tip de motor sau familie de motoare care trebuie aprobata face obiectul unei cereri distincte.

    Procedura de aprobare de tip
    Art. 4
    (1) Autoritatea competenta care primeste o cerere acorda aprobarea de tip pentru toate tipurile sau familiile de motoare care sunt conforme cu informatiile continute in dosarul tehnic de informatii si care satisfac cerintele prezentei hotarari.
    (2) Autoritatea competenta completeaza toate rubricile corespunzatoare ale certificatului de aprobare de tip prevazut in anexa nr. 7, pentru fiecare tip de motor sau familie de motoare care se aproba si stabileste sau verifica continutul indexului din dosarul de aprobare de tip. Certificatele de aprobare de tip sunt numerotate conform metodei descrise in anexa nr. 8. Certificatul de aprobare de tip completat si anexele la acesta se transmit solicitantului.
    (3) In cazul in care motorul supus aprobarii nu isi indeplineste functia sau nu prezinta anumite caracteristici decat atunci cand este conectat cu alte elemente ale masinii mobile nerutiere si, din aceasta cauza, conformitatea cu una sau mai multe cerinte ale prezentei hotarari nu poate fi verificata decat atunci cand motorul este conectat cu celelalte elemente ale masinii, in regim real sau simulat, domeniul incercarilor care stau la baza emiterii certificatului de aprobare de tip se limiteaza corespunzator. In astfel de cazuri certificatul de aprobare de tip al tipului de motor sau al familiei de motoare trebuie sa indice restrictiile de utilizare si eventualele conditii specifice de instalare a motorului pe masina mobila nerutiera.
    (4) Autoritatea competenta:
    a) trimite lunar institutiilor similare din statele membre ale Uniunii Europene o lista a aprobarilor de tip ale motoarelor sau ale familiilor de motoare pe care le-a acordat, refuzat sau retras in cursul lunii respective, care contine informatiile specificate in anexa nr. 9;
    b) la primirea unei solicitari transmise de o autoritate competenta dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene trebuie sa trimita acesteia:
    (i) un exemplar al certificatului de aprobare de tip a motorului sau a familiei de motoare in cauza si/sau un dosar de aprobare pentru fiecare tip de motor sau familie de motoare care a facut obiectul aprobarii, refuzului sau retragerii acesteia; si/sau
    (ii) lista motoarelor fabricate in conformitate cu aprobarile de tip acordate, conform prevederilor art. 6 alin. (3), cu indicarea informatiilor prevazute in anexa nr. 10; si/sau
    (iii) o copie de pe declaratia prevazuta la art. 6 alin. (4).
    (5) Autoritatea competenta trebuie sa trimita Comisiei Europene in fiecare an si de fiecare data cand primeste o astfel de cerere, un exemplar al fisei tehnice prevazute in anexa nr. 11, cuprinzand date tehnice ale motoarelor aprobate de la data ultimei notificari.

    Modificari ale aprobarii de tip
    Art. 5
    (1) Producatorul trebuie sa informeze autoritatea competenta care a acordat aprobarea de tip asupra oricaror modificari din dosarul de aprobare de tip.
    (2) Producatorul trebuie sa transmita, exclusiv autoritatii competente care a acordat aprobarea de tip initiala, o cerere de modificare sau de extindere a aprobarii de tip.
    (3) Daca datele incluse in dosarul de aprobare de tip au fost modificate, autoritatea competenta trebuie:
    a) sa emita, daca este necesar, pagina/paginile revizuita/revizuite ale dosarului de aprobare de tip, indicand in mod clar pe fiecare pagina revizuita natura modificarii si data ultimei emiteri. La fiecare emitere a paginilor revizuite trebuie modificat si indexul dosarului de aprobare de tip, care este anexat la certificatul de aprobare de tip, astfel incat sa iasa in evidenta datele celor mai recente modificari; si
    b) sa emita un certificat de aprobare de tip revizuit, avand un numar de extindere, in cazul in care una dintre informatiile pe care le contine s-a modificat, exceptand anexele sale, sau in cazul in care standardele continute in prezenta hotarare s-au modificat de la data la care aprobarea de tip a fost emisa. Noul certificat de aprobare de tip trebuie sa mentioneze clar motivul, data revizuirii si data noii emiteri.
    (4) Daca autoritatea competenta considera ca modificarea unui dosar de aprobare de tip necesita noi incercari sau noi verificari, informeaza producatorul cu privire la aspectele aparute si elibereaza documentele prevazute la alin. (3) doar dupa ce s-au realizat incercari sau verificari noi, satisfacatoare.

    Conformitatea
    Art. 6
    (1) Producatorul trebuie sa aplice pe fiecare motor fabricat in conformitate cu tipul aprobat marcajul conform prevederilor pct. 3 din anexa nr. 1, inclusiv cu numarul aprobarii de tip.
    (2) In cazul in care certificatul de aprobare de tip, conform art. 4 alin. (3), include restrictii de folosire, producatorul trebuie sa intocmeasca pentru fiecare motor fabricat un document cu informatii detaliate asupra acestor restrictii si sa precizeze conditiile pentru instalarea acestuia. Daca o serie de motoare de acelasi tip este livrata unui singur producator de masini, este suficient ca acesta din urma sa primeasca, cel mai tarziu la data livrarii primului motor, un singur document cu astfel de informatii, insotit de o lista cu numerele de identificare ale tuturor motoarelor care vor fi livrate.
    (3) La cererea autoritatii competente, producatorul trebuie sa trimita o lista cuprinzand seria numerelor de identificare pentru fiecare tip de motor produs, in conformitate cu prevederile prezentei hotarari. Lista trebuie trimisa intr-un interval de 45 de zile de la sfarsitul fiecarui an calendaristic sau imediat dupa intrarea in vigoare a unei noi reglementari care modifica cerintele prezentei hotarari ori imediat dupa orice alta data suplimentara stabilita de autoritatea competenta. Lista trebuie sa specifice legatura dintre numerele de identificare ale tipului sau familiei de motoare corespunzatoare si numerele certificatelor de aprobare de tip. De asemenea, lista trebuie sa contina informatii specifice pentru cazul in care producatorul inceteaza fabricarea unui tip de motor sau a unei familii de motoare aprobate. Producatorul trebuie sa pastreze aceste documente timp de cel putin 20 de ani.
    (4) Producatorul trimite autoritatii competente care a acordat aprobarea de tip, in termen de 45 de zile dupa sfarsitul fiecarui an calendaristic si la fiecare data de intrare in vigoare prevazuta la art. 9, o declaratie precizand tipurile si familiile de motoare, precum si codurile necesare identificarii motoarelor, pentru motoarele pe care intentioneaza sa le fabrice incepand cu acea data.

    Acceptarea aprobarilor echivalente
    Art. 7
    (1) Parlamentul European si Consiliul, la propunerea Comisiei Europene, pot recunoaste echivalenta intre conditiile si dispozitiile in materie de aprobare pentru motoarele stabilite in prezenta hotarare si procedurile stabilite de catre regulamentele internationale sau de catre terte tari, in cadrul acordurilor multilaterale sau bilaterale dintre Comunitatea Europeana si terte tari.
    (2) Autoritatea competenta accepta aprobarile prevazute la alin. (1) si, dupa caz, marcajul de aprobare prevazut in anexa nr. 12, ca fiind conforme cu prevederile prezentei hotarari.

    Inregistrarea si introducerea pe piata
    Art. 8
    (1) Autoritatea competenta nu poate refuza introducerea pe piata si, dupa caz, inregistrarea motoarelor noi, montate sau nemontate pe masini, care indeplinesc cerintele prezentei hotarari.
    (2) Sunt permise introducerea pe piata si, dupa caz, inregistrarea motoarelor noi, montate sau nemontate pe masini, doar daca acestea indeplinesc cerintele prezentei hotarari.
    (3) Autoritatea competenta care acorda aprobarea de tip ia toate masurile necesare in cadrul acestei aprobari pentru inregistrarea si verificarea, dupa caz, prin cooperare cu alte autoritati din statele membre ale Uniunii Europene, a numerelor de identificare ale motoarelor fabricate conform cerintelor prezentei hotarari.
    (4) In timpul controlului conformitatii productiei, efectuat conform prevederilor art. 12, se poate efectua o verificare suplimentara a numerelor de identificare.
    (5) Pentru verificarea numerelor de identificare, producatorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit in Romania ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene trebuie sa comunice fara intarziere, la cererea autoritatii competente, toate informatiile necesare privind clientii sai si numerele de identificare ale motoarelor declarate fabricate conform art. 6 alin. (3). In cazul in care motoarele sunt vandute unui producator de masini, nu sunt solicitate informatii suplimentare.
    (6) Daca, la cererea autoritatii competente care acorda aprobarea de tip, producatorul nu poate verifica cerintele prevazute la art. 6 si in special cele cuprinse la alin. (5) al prezentului articol, aprobarea acordata pentru tipul de motor sau familia de motoare in cauza, in conformitate cu prevederile prezentei hotarari, poate fi retrasa. Procedura de informare se efectueaza conform prevederilor art. 13 alin. (4).

    Calendar - Motoare cu aprindere prin comprimare
    Art. 9
    (1) Autoritatea competenta nu poate refuza efectuarea procedurii de aprobare de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare si emiterea certificatului de aprobare de tip si nici nu poate sa impuna alte cerinte pentru aprobarea de tip din punctul de vedere al emisiilor poluante pentru masinile mobile nerutiere pe care este instalat un astfel de motor, daca motoarele respecta prevederile prezentei hotarari privind emisiile de gaze si de particule poluante.
    (2) Autoritatea competenta refuza sa efectueze procedura de aprobare de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare si sa emita certificatul de aprobare de tip prevazut in anexa nr. 7 si refuza emiterea oricarei alte aprobari de tip pentru masini mobile nerutiere pe care este instalat un motor, dupa data de 30 iunie 1998, cu o putere incadrata in categoriile prevazute la lit. a), b) si c), daca respectivele motoare nu satisfac cerintele prezentei hotarari si daca nivelul emisiilor de gaze si de particule poluante nu se incadreaza in valorile limita prevazute in tabelul de la pct. 4.1.2.1 din anexa nr. 1:
    a) categoria A: 130 kW </= P </= 560 kW;
    b) categoria B: 75 kW </= P < 130 kW;
    c) categoria C: 37 kW </= P < 75 kW.
    (3) Autoritatea competenta refuza sa efectueze procedura de aprobare de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare si sa emita certificatul de aprobare de tip prevazut in anexa nr. 7 si refuza emiterea oricarei alte aprobari de tip pentru masini mobile nerutiere pe care este instalat un motor cu o putere incadrata in categoriile indicate, daca respectivele motoare nu satisfac cerintele prezentei hotarari si daca nivelul emisiilor de gaze si de particule poluante nu se incadreaza in valorile limita prevazute in tabelul de la pct. 4.1.2.3 din anexa nr. 1, dupa cum urmeaza:
    a) incepand cu data de 1 ianuarie 2003, pentru motoarele din categoria D, respectiv 18 kW </= P < 37 kW;
    b) incepand cu data de 1 ianuarie 2003, pentru motoarele din categoria E, respectiv 130 kW </= P </= 560 kW;
    c) incepand cu data de 1 ianuarie 2005, pentru motoarele din categoria F, respectiv 75 kW </= P < 130 kW;
    d) incepand cu data de 1 ianuarie 2005, pentru motoarele din categoria G, respectiv 37 kW </= P < 75 kW.
    (4) Dupa expirarea termenelor prevazute la alin. (3), cu exceptia masinilor si motoarelor destinate exportului in terte tari, autoritatea competenta permite inregistrarea si, daca este cazul, introducerea pe piata a motoarelor, fie ca sunt sau nu sunt instalate pe masini, numai daca acestea sunt conforme cerintelor prezentei hotarari si numai daca motorul este aprobat in conformitate cu una dintre categoriile prevazute la alin. (2) si (3).
    (5) Categoriile de motoare si termenele limita aplicabile fazei I sunt urmatoarele:
    a) categoria A: 31 decembrie 1998;
    b) categoria B: 31 decembrie 1998;
    c) categoria C: 31 martie 1999.
    (6) Categoriile de motoare si termenele limita aplicabile fazei II sunt urmatoarele:
    a) categoria D: 1 ianuarie 2003;
    b) categoria E: 1 ianuarie 2003;
    c) categoria F: 1 ianuarie 2005;
    d) categoria G: 1 ianuarie 2005.
    (7) Pentru fiecare categorie, autoritatea competenta poate hotari amanarea cu 2 ani a aplicarii cerintelor mentionate mai sus in ceea ce priveste motoarele cu o data de productie anterioara datelor prevazute in alin. (4), (5) si (6).
    (8) Autorizatia acordata motoarelor din faza I expira incepand cu data aplicarii obligatorii a fazei II.

    Calendar - Motoare cu aprindere prin scanteie
    Art. 10
    (1) In sensul prezentei hotarari, motoarele cu aprindere prin scanteie sunt clasificate astfel: clasa principala S - motoare mici de o putere neta </= 19 kW. Clasa principala S este impartita in doua categorii:
    (i) H - motoare destinate masinilor portabile;
    (ii) N - motoare destinate masinilor neportabile.
    _______________________________
    CLASA/CATEGORIA      CILINDREE
                           (cm^3)
    _______________________________
    Motoare portabile:
    _______________________________
      Clasa SH: 1         < 20
      _____________________________
      Clasa SH: 2         >/= 20
                          < 50
      _____________________________
      Clasa SH: 3         >/= 50
    _______________________________
    Motoare neportabile:
    _______________________________
      Clasa SN: 1         < 66
      _____________________________
      Clasa SN: 2         >/= 66
                          < 100
      _____________________________
      Clasa SN: 3         >/= 100
                          < 225
      _____________________________
      Clasa SN: 4         >/= 225
    _______________________________

    (2) Incepand cu data de 11 august 2005, autoritatea competenta nu poate refuza efectuarea procedurii de aprobare de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare cu aprindere prin scanteie si emiterea certificatului de aprobare de tip prevazut in anexa nr. 7 si nici nu poate sa impuna alte cerinte pentru aprobarea de tip din punct de vedere al emisiilor poluante pentru masinile mobile nerutiere pe care este instalat un astfel de motor, daca aceste motoare respecta cerintele prezentei hotarari privind emisiile de gaze si particule poluante.
    (3) Incepand cu data de 11 august 2005, autoritatea competenta refuza sa efectueze procedura de aprobare de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare si sa emita certificatul de aprobare de tip prevazut in anexa nr. 7 si refuza emiterea oricarei alte aprobari de tip pentru masini mobile nerutiere pe care este instalat un motor, daca respectivele motoare nu satisfac cerintele prezentei hotarari si daca nivelul emisiilor de gaze si de particule poluante nu se incadreaza in valorile limita prevazute in tabelul de la pct. 4.2.2.1 din anexa nr. 1.
    (4) Autoritatea competenta refuza sa efectueze procedura de aprobare de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare si sa elibereze certificatul de aprobare de tip prevazut in anexa nr. 7 si refuza emiterea oricarei alte aprobari de tip pentru masini mobile nerutiere pe care este instalat un motor cu o putere incadrata in clasele indicate, daca respectivele motoare nu satisfac cerintele prezentei hotarari si daca nivelul emisiilor de gaze si de particule poluante nu se incadreaza in valorile limita prevazute in tabelul de la pct. 4.2.2.2 din anexa nr. 1, dupa cum urmeaza:
    a) dupa data de 1 august 2005, pentru motoarele din clasele SN: 1 si SN: 2;
    b) dupa data de 1 august 2006, pentru motoarele din clasa SN: 4;
    c) dupa data de 1 august 2007, pentru motoarele din clasele SH: 1, SH: 2 si SN: 3;
    d) dupa data de 1 august 2008, pentru motoarele din clasa SH: 3.
    (5) Cu exceptia masinilor si motoarelor destinate exportului catre alte state decat statele membre ale Uniunii Europene, dupa 6 luni de la datele prevazute la alin. (3) si (4) pentru categoriile de motoare in cauza, autoritatea competenta autorizeaza introducerea pe piata a motoarelor doar daca satisfac cerintele prezentei hotarari, indiferent daca acestea sunt instalate sau nu sunt instalate pe masini.
    (6) Autoritatea competenta autorizeaza etichetarea si marcajul special pentru tipurile sau familiile de motoare care satisfac valorile limita prevazute in tabelul de la pct. 4.2.2.2 din anexa nr. 1, inaintea termenelor prevazute la alin. (5), pentru a indica faptul ca echipamentul in cauza satisface anticipat valorile limita impuse.
    (7) Sunt exceptate de la termenele de implementare a valorilor limita ale emisiilor prevazute in faza II, pe o perioada de 3 ani dupa intrarea in vigoare a acestor valori limita, masinile prevazute la lit. a) - f). In timpul celor 3 ani se aplica valorile limita prevazute in faza I urmatoarelor masini:
    a) ferastraie portabile - echipament portabil conceput pentru a taia lemne cu ajutorul unui lant taietor, care trebuie sa fie tinut cu doua maini si sa aiba o cilindree de peste 45 cm^3, conform standardului roman care adopta standardul european armonizat EN ISO 11681-1;
    b) masina echipata cu un maner la partea superioara (de exemplu: masina de gaurit si ferastraul portabil destinat intretinerii arborilor) - echipament portabil prevazut cu un maner la partea superioara, conceput pentru a efectua gauri sau a taia lemne cu ajutorul unui lant taietor, conform standardului SR EN ISO 11681-2;
    c) curatitor portabil cu motor cu ardere interna - echipament portabil dotat cu o lama rotativa din metal sau material plastic, destinat a taia buruienile, maracinisurile, arborii mici si vegetatia similara. El trebuie sa fie conceput conform standardului SR EN ISO 11806, pentru a functiona in pozitii multiple (de exemplu, in pozitie orizontala sau rasturnata) si sa fie de cilindree mai mare de 40 cm^3;
    d) taietor portabil de gard viu - echipament portabil conceput pentru taierea gardurilor vii si tufisurilor cu ajutorul uneia sau mai multor lame ascutite functionand printr-o miscare de du-te-vino, conform standardului SR EN 774;
    e) ferastraie circulare portabile cu motoare cu ardere interna - echipament portabil conceput pentru a taia materiale dure ca piatra, asfalt, beton sau otel, cu ajutorul unei lame metalice rotative si avand o cilindree mai mare de 50 cm^3, conform SR EN 1454;
    f) motoare neportabile din clasa SN: 3 cu axa orizontala: numai motoare din clasa SN: 3 neportabile, avand o axa orizontala si producand o energie egala sau mai mica de 2,5 kW, utilizate mai ales in scopuri industriale determinate, adica motocultoarele, motocositoarele, aeratoarele de gazon si generatoarele.
    (8) Cu toate acestea, pentru fiecare categorie, autoritatea competenta poate sa amane cu 2 ani termenele prevazute la alin. (4), (5) si (6), pentru motoarele a caror data de fabricatie este anterioara acestor termene.

    Exceptari si alte proceduri
    Art. 11
    (1) Prevederile art. 8 alin. (1) si (2), art. 9 alin. (4) si ale art. 10 alin. (5) nu se aplica:
    a) motoarelor destinate utilizarilor militare;
    b) motoarelor care fac obiectul unei derogari conform prevederilor alin. (2) si (3).
    (2) Un motor de schimb trebuie sa fie in conformitate cu valorile limita pe care motorul inlocuit trebuia sa le respecte la introducerea pe piata. Mentiunea "MOTOR DE SCHIMB" se adauga pe o eticheta aplicata pe motor sau se include in manualul de utilizare.
    (3) Intrarea in vigoare a prevederilor art. 10 alin. (5) si (6) este amanata cu 3 ani pentru producatorii de motoare in serii mici.
    (4) Prevederile art. 10 alin. (5) si (6) sunt inlocuite cu prevederile corespunzatoare fazei I, pentru toate familiile de motoare produse in serie mica de cel mult 25.000 de unitati, cu conditia ca diferitele familii de motoare sa corespunda fiecare unei cilindree diferite.
    (5) La cererea producatorului, se excepteaza de la prevederile art. 9 motoarele de la sfarsitul unei serii care se mai afla in stoc sau motoarele masinilor mobile nerutiere aflate in stoc la termenul/termenele limita pentru introducerea pe piata, in urmatoarele conditii:
    a) producatorul trebuie sa inainteze o cerere catre autoritatea care a aprobat tipul/tipurile sau familia/familiile de motoare corespunzatoare anterior datei intrarii in vigoare a termenului/termenelor limita;
    b) cererea producatorului trebuie sa fie insotita de lista prevazuta la art. 6 alin. (3), care sa cuprinda motoarele noi care nu sunt introduse pe piata pana la termenul/termenele limita. In cazul in care motoarele sunt cuprinse pentru prima data in domeniul de aplicare a prezentei hotarari, producatorul trebuie sa inainteze cererea de exceptare catre autoritatea competenta din statul membru al Uniunii Europene unde se afla locul de depozitare a motoarelor;
    c) cererea trebuie sa precizeze motivele tehnice si/sau economice pe care se bazeaza;
    d) motoarele trebuie sa fie conforme cu un tip sau o familie a caror aprobare de tip nu mai este valabila sau pentru care aprobarea de tip nu a fost necesara anterior, dar care au fost produse inainte de termenul limita;
    e) motoarele trebuie sa fi fost depozitate fizic pe teritoriul Romaniei sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene inainte de termenul/termenele limita;
    f) numarul maxim de motoare noi care apartin unuia sau mai multor tipuri introduse pe piata prin derogare, conform prevederilor alin. (1), nu trebuie sa depaseasca 10% din numarul tipurilor de motoare noi care au fost introduse pe piata in cursul anului precedent;
    g) daca cererea este acceptata, autoritatea competenta trebuie sa trimita in termen de o luna autoritatilor competente din statele membre ale Uniunii Europene caracteristicile si motivele derogarilor acordate producatorilor;
    h) autoritatea competenta care a acordat derogarile se va asigura ca producatorul respecta toate obligatiile corespunzatoare;
    i) autoritatea competenta elibereaza pentru fiecare motor in cauza un certificat de conformitate cu o mentiune speciala. Dupa caz, se poate folosi un singur document consolidat, care contine toate numerele de identificare ale motoarelor in cauza;
    j) autoritatea competenta comunica anual Comisiei Europene lista derogarilor, precizand motivele pentru care acestea au fost acordate.
    (6) Aceasta posibilitate este limitata la o perioada de 12 luni de la data la care motoarele au fost supuse pentru prima data termenelor limita de introducere pe piata.

    Masuri privind conformitatea productiei
    Art. 12
    (1) Inainte de acordarea aprobarii de tip, autoritatea verifica, in ceea ce priveste cerintele prevazute la pct. 5 din anexa nr. 1, daca este cazul, in cooperare cu alte autoritati competente din statele membre ale Uniunii Europene, faptul ca au fost luate masurile necesare pentru a asigura un control eficient al conformitatii productiei inaintea acordarii aprobarii de tip.
    (2) Autoritatea competenta verifica, in ceea ce priveste cerintele prevazute la pct. 5 din anexa nr. 1, daca este cazul, in cooperare cu alte autoritati competente, faptul ca masurile prevazute la alin. (1) sunt in continuare adecvate si ca fiecare motor produs, care poarta un numar de aprobare de tip, conform prevederilor prezentei hotarari, corespunde descrierii prezentate in certificatul de aprobare de tip pentru motorul sau familia de motoare aprobate si in anexele la acesta.

    Neconformitati ale tipului motorului sau ale familiei de motoare aprobate
    Art. 13
    (1) Se considera neconforme cu tipul motorului sau familiei de motoare aprobate motoarele care prezinta abateri de la datele tehnice cuprinse in certificatul de aprobare de tip si/sau in documentatia pentru aprobarea de tip, abateri care nu au fost autorizate de catre autoritatea competenta, conform art. 5 alin. (3).
    (2) Daca autoritatea competenta care a acordat aprobarea de tip constata ca motoarele insotite de certificate de aprobare de tip sau care poarta un marcaj de aprobare nu sunt conforme tipului sau familiei pe care a aprobat-o, aceasta solicita producatorului sa ia masurile necesare pentru a aduce motoarele in cauza in stare de conformitate cu tipul de motor aprobat. Autoritatea competenta notifica autoritatilor competente din statele membre ale Uniunii Europene masurile luate, care pot sa vizeze, daca este cazul, retragerea aprobarii de tip.
    (3) Daca autoritatea competenta a constatat ca motoarele care poarta un numar de aprobare nu sunt conforme tipului motorului sau familiei de motoare aprobate, aceasta poate sa ceara autoritatii din statul membru al Uniunii Europene care a acordat aprobarea de tip sa verifice daca motoarele in curs de fabricatie sunt conforme tipului motorului sau familiei de motoare aprobate. Aceasta verificare trebuie efectuata in urmatoarele 6 luni de la data inregistrarii cererii.
    (4) Autoritatea competenta are obligatia sa informeze autoritatile competente din statele membre ale Uniunii Europene, intr-un interval de o luna, asupra retragerii unei aprobari de tip si asupra motivelor care justifica aceasta masura.
    (5) Daca autoritatea competenta care a acordat aprobarea de tip contesta neconformitatea care i-a fost notificata, atunci autoritatile competente din statele membre ale Uniunii Europene implicate trebuie sa incerce solutionarea diferendului. Comisia este informata despre acest lucru si, daca este cazul, procedeaza la consultari corespunzatoare in vederea obtinerii unei solutii.

    Cerinte pentru protectia utilizatorilor
    Art. 14
    Autoritatile publice pot reglementa cerinte specifice de protectie pentru lucratorii care utilizeaza masinile mobile nerutiere, cu conditia ca acest fapt sa nu afecteze introducerea pe piata a motoarelor in cauza.

    Adaptarea la progresul tehnic
    Art. 15
    Adaptarea la progresul tehnic a prevederilor cuprinse in anexele la prezenta hotarare, cu exceptia cerintelor prevazute la pct. 1, 2.1 - 2.8 si 4 din anexa nr. 1, se face prin ordin al ministrului economiei si comertului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, ulterior modificarilor adoptate in acest sens de catre Comisia Europeana.

    Raspunderi si sanctiuni
    Art. 16
    (1) Incalcarea prevederilor prezentei hotarari atrage raspunderea civila, contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati, in conditiile legii.
    (2) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    a) neprezentarea la autoritatea competenta care acorda certificatul de aprobare de tip in vederea inregistrarii si/sau aprobarii de tip, cu retragerea de pe piata a produsului;
    b) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), cu amenda de la 15 milioane lei la 30 milioane lei si retragerea de pe piata a motoarelor, dupa caz;
    c) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (1), cu amenda de la 25 milioane lei la 50 milioane lei, retragerea aprobarii de tip si interzicerea introducerii pe piata a motoarelor;
    d) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (2), cu amenda de la 75 milioane lei la 100 milioane lei si retragerea de pe piata a motoarelor;
    e) nerespectarea prevederilor prezentei hotarari referitoare la nivelul emisiilor poluante se sanctioneaza conform art. 47 pct. 2 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind protectia atmosferei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 655/2001;
    f) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (5), cu amenda de la 15 milioane lei la 30 milioane lei si retragerea de pe piata a motoarelor.
    (3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (2) lit. a) - d) si f) se fac de personalul imputernicit de Ministerul Economiei si Comertului.
    (4) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (2) lit. e) se fac de personalul imputernicit de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor, conform atributiilor stabilite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 655/2001.
    (5) Dispozitiile referitoare la contraventii prevazute la alin. (2) - (4) se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
    Art. 17
    Orice decizie luata in baza prezentei hotarari de personalul imputernicit de Ministerul Economiei si Comertului sau de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor, dupa caz, din care rezulta limitarea introducerii pe piata a motoarelor, va mentiona temeiul legal al actului emis si va fi adusa la cunostinta persoanelor interesate. Impotriva acestui act se poate face plangere la instanta de contencios administrativ competenta, in conditiile legii.

    Organisme
    Art. 18
    (1) Ministerul Economiei si Comertului este autoritatea competenta care acorda certificatul de aprobare de tip pe baza rapoartelor tehnice emise de serviciul tehnic, conform prevederilor prezentei hotarari.
    (2) Pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Ministerul Economiei si Comertului va desemna prin ordin al ministrului economiei si comertului serviciul tehnic care efectueaza incercarile in vederea aprobarii de tip. Ordinul ministrului se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    Dispozitii finale si tranzitorii
    Art. 19
    Prevederile art. 4 alin. (4) si (5), ale art. 11 alin. (5) lit. g) si j) si ale art. 13 alin. (2) teza a II-a, alin. (3), (4) si (5) intra in vigoare la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
    Art. 20
    Anexele nr. 1 - 12*) fac parte integranta din prezenta hotarare.
------------
    *) Anexele nr. 1 - 12 se publica ulterior in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 809 bis in afara abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.

    Art. 21
    Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 22
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 743/2002 privind stabilirea procedurilor de aprobare de tip a motoarelor cu ardere interna destinate masinilor mobile nerutiere si stabilirea masurilor de limitare a emisiilor de gaze si particule poluante provenite de la acestea, in scopul protectiei atmosferei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 623 si 623 bis din 22 august 2002.
    Art. 23
    Prezenta hotarare transpune in legislatia nationala Directiva 97/68/EC a Parlamentului European si a Consiliului referitoare la masurile privind limitarea emisiilor de gaze si particule poluante provenite de la motoare cu ardere interna, instalate pe masini mobile nerutiere, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatii Europene L 59 din 27 februarie 1998, modificata si completata prin Directiva 2001/63 a Parlamentului European si a Consiliului privind adaptarea la progresul tehnic a Directivei 97/68 si prin Directiva 2002/88/EC a Parlamentului European si a Consiliului pentru amendarea Directivei 97/68/EC.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         p. Ministrul de stat,
                         ministrul economiei si comertului,
                         Iulian Iancu,
                         secretar de stat

                         Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
                         Speranta Maria Ianculescu



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 1209/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 1209 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 140 2016
    Obținerea unui împrumut legitim a fost întotdeauna o problemă uriașă Pentru atât de mulți clienți care au nevoi financiare. Problema creditului necorespunzător și a garanțiilor sunt ceva de care clienții sunt întotdeauna îngrijorați atunci când solicită un împrumut de la un creditor legitim. Însă MIDLAND CREDIT FIRM a făcut această diferență în industria creditelor. MIDLAND CREDIT FIRM a fost acreditat de consiliul organizației de creditare pentru a acorda împrumuturi clienților locali și internaționali cu o dobândă de 3%. Ni s-a oferit privilegiul de a răspunde nevoilor dvs. financiare. Problema creditului nu ar trebui să te împiedice să obții împrumutul de care ai nevoie. Serviciile noastre includ următoarele: - * Împrumuturi pentru investitori *Consolidarea datoriilor * A doua ipotecă * Împrumuturi de afaceri *Imprumuturi personale * Împrumuturi internaționale Fără securitate socială și fără cec de credit, 100% garanție. Tot ce trebuie să faceți este să ne anunțați exact ce doriți și cu siguranță vom face ca visul dvs. să devină realitate. MIDLAND CREDIT FIRM spune DA atunci când băncile dvs. spun NU. În sfârșit, finanțăm firme de împrumuturi la scară mică, intermediari, instituții financiare la scară mică pentru că avem capital nelimitat. Pentru detalii suplimentare despre cumpărarea unui împrumut de la noi: Răspundeți imediat la acest e-mail: midland.credit2@gmail.com Nume companie: MIDLAND CREDIT HOME Email companie midland.credit2@gmail.com ID companie NMLS: 315276. Site-ul companiei: midlandcreditonline.com Motto: Investiția pentru generații.
ANONIM a comentat Norma 8 2020
    Sunt atât de încântat că am primit un împrumut de la un creditor care m-a ajutat cu împrumutul meu. A fost uimitor cum am primit un împrumut ... Am încercat un serviciu diferit, dar nu am putut niciodată să obțin un împrumut de la acel serviciu. Unii dintre ei îmi vor cere să completez o mulțime de documente, iar la sfârșitul zilei nu se va termina bine. Dar sunt fericit după întâlnirea cu Elena Nino. Am reușit să obțin împrumutul meu de 22.000 € Euro acum afacerea mea merge bine și vreau să știți toate acestea astăzi, deoarece sunt rapide și 100% fiabile. Acum plătesc împrumutul pe care l-am primit de la compania Elena Nino împrumuturi din toată lumea. Luați legătura cu aceștia și nu pierdeți timp cu acești creditori contactați cu drag acest e-mail: elenanino0007@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 15 2020
    GET Rich with ATM CARD BLANC ... Whatsapp: +18033921735 Vreau să depun mărturie despre cardurile de ATM-uri Dark Web care pot retrage bani de la orice mașini de ATM din întreaga lume. Am fost foarte sărac înainte și nu am nicio treabă. Am văzut atât de multe mărturii despre modul în care hackerii Dark Web le trimit cardul gol ATM și îl folosesc pentru a colecta bani în orice mașină ATM și a deveni bogat. (darkwebblankatmcard@gmail.com) Le trimit prin e-mail și mi-au trimis cardul bancomat gol. L-am folosit pentru a obține 120.000 de euro. retrageți maxim 5.000 EUR zilnic. Dark Web dă cartea doar pentru a ajuta săracii. Păstrați și luați bani direct de pe orice seif de mașină ATM folosind cardul programat ATM care rulează în modul automat. E-mail: darkwebblankatmcard@gmail.com Text & Call sau WhatsApp: +18033921735
ANONIM a comentat Decretul 931 2017
    * Utilizați această perioadă de blocare pentru a investi și a începe să câștigați direct de acasă ..... Inbox me pentru a începe! * Investiți 300 € pentru a câștiga 3000 € Investiți 400 € pentru a câștiga 4000 € Investiți 500 € pentru a câștiga 5000 € Investiți 600 EUR pentru a câștiga 6000 € Investiți 700 € pentru a câștiga 7000 € Investiți 8000 EUR pentru a câștiga 80 000 EUR Investiți 9000 EUR pentru a câștiga 90.000 € Totul în 7 zile de profit și plata de 100% este asigurată. Dacă sunteți interesat să investiți cu noi, contactați-ne acum prin WhatsApp +15022064419 sau prin e-mail tradewithcarlos2156@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 817 2017
    Sunt Brette M. Wagner, un creditor privat care acordă împrumuturi persoanelor fizice, companiilor și instituțiilor guvernamentale cu o dobândă scăzută de 3%. Știm că există o mulțime de familii care trăiesc din salariu și altele care nu pot avea grijă de obligațiile lor financiare și din acest motiv, sunt aici pentru restaurare financiară. Ofer o gamă largă de servicii financiare care include: Planificarea afacerilor, Finanțe comerciale și de dezvoltare, Proprietăți și credite ipotecare, Împrumuturi de consolidare a creanțelor, Împrumuturi pentru afaceri, împrumuturi private, Refinanțare la domiciliu, Împrumuturi hoteliere, împrumuturi pentru studenți etc. Răspundeți imediat prin e-mail de mai jos pentru mai multe informatii. E-mail: (brettewagnerfinancialservice@gmail.com)
ANONIM a comentat Hotărârea 153 2018
    articolul 4 interzice acordarea a doua sporuri cumulate anexa 1-6 si 8 ,cum ramine cu personalul care lucreaza cu aparate de electoterapie in sectiile de recuperare,medicina fizica ?la care spor se incadreaza?
ANONIM a comentat Legea 149 2018
    Cine face propunerea conform art.10,alin 2,este ambigu
ANONIM a comentat Decretul 721 2015
    Buna ziua,acest decret prezidential nu a fost pus in aplicare niciodata,cetatenii romani care traiesc si muncesc in aceasta regiune a Germaniei sunt nevoiti sa parcurga intre 300 km si 600 km pana la München unde este Consulatul General al Romaniei si sa piarda zile intregi pentru rezolvarea unor probleme care ar fi foarte usor sa le rezolve la Stuttgart daca Ministerul Afacerilor Externe si-ar face treaba. La Munchen sediul Consulatului are un spatiu foarte mic unde isi desfasoara activitatea iar cetatenii sunt nevoiti sa stea afara in strada sa astepte formandu-se cozi de peste 100 de persoane pe zi.Ultima data cand am fost la Consulat am stat 10 ore acolo iar toaleta nu functiona,cetatenii fiind obligati sa mearga la cafenele si restaurante daca aveau nevoi fiziologice.Cel mai grav lucru este faptul ca femeili cu ,copii mici nu au un loc unde sa stea cu ei,sa-i schimbe sau sa le dea mancare.S-au adus obiceiurile din Romania si aici si acest lucru este foarte grav.Personalul in schimb este destul de amabil dar lipsa spatiului si a personalului duce la aceste situatii neplacute. De aceea este urgent neesar deschiderea Consulatului la Stuttgart !!!! Prioritatile MAE se pare ca sunt altele cum ar fi mutarea Ambasadei Romaniei in Israel. Cetatenii sunt ultima lor prioritate.Probabil pana in noiembrie 2019 se va deschide totusi consulatul pentru a crea cadru legal pentru alegerile prezidentiale.In zona Baden Württemberg traiesc peste 250.000 romani si aceste voturi vor conta pentru viitorul presedinte,asa ca poate se indura cineva si de acest cetateni uitati de autoritatile din tara !!!
ANONIM a comentat Hotărârea 757 2008
    In aceasta hotarare de guvern intra si asistentii medicali care lucreaza in sectiile de radioterapie,care fac iradierea bolnavilor oncologici???
ANONIM a comentat Legea 58 1974
    in1990 mai era in vigoare intreb
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 1209/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu