HOTARARE Nr.
104 din 18 iunie 2009
pentru aprobarea Normei
privind instituirea unei scheme de ajutor de stat destinate facilitarii
accesului la finantare în actuala perioada de criza economica si financiara,
constand în garantii acordate IMM-urilor si întreprinderilor mari
(NI-GAR-08-I/0)
ACT EMIS DE:
COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI,GARANTII SI ASIGURARI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 458 din 2 iulie 2009
In baza Hotărârii Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea,
atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea
operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de
Export-lmport a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, cu
modificările şi completările ulterioare, luând în analiză propunerea pentru
aprobarea Normei privind instituirea unei scheme de ajutor de stat destinate
facilitării accesului la finanţare în actuala perioadă de criză economică şi
financiară, constând în garanţii acordate IMM-urilor şi întreprinderilor mari
(NI-GAR-08-1/0), şi ţinând seama de:
• Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi
funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată;
• Nota de aprobare nr. 485 din 12 iunie 2009 întocmită
de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.;
• discuţiile şi propunerile formulate în şedinţa din
data de 18 iunie 2009 de către membrii Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări,
Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii şi
Asigurări, întrunit în plenul şedinţei din ziua de
18 iunie 2009, hotărăşte:
Articol unic. - Se aprobă Norma privind instituirea
unei scheme de ajutor de stat destinate facilitării accesului la finanţare în
actuala perioadă de criză economică şi financiară, constând în garanţii
acordate IMM-urilor şi întreprinderilor mari (NI-GAR-08-1/0), conform anexei
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Preşedintele Comitetului Interministerial de Finanţări,
Garanţii şi Asigurări,
Bogdan Drăgoi
ANEXĂ
NORMĂ
privind instituirea unei scheme de ajutor de stat
destinate facilitării accesului la finanţare în
actuala perioadă de criză economică şi financiară, constând în garanţii
acordate IMM-urilor şi întreprinderilor mari (NI-GAR-08-1/0)
Prezenta normă a fost elaborată în conformitate cu
Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a
României EXIMBANK - SA, republicată, Hotărârea Guvernului nr. 534/2007 privind
înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea
operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de
Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, cu
modificările şi completările ulterioare, Comunicarea Comisiei Europene
referitoare la Cadrul comunitar temporar pentru măsurile de ajutor de stat de
sprijinire a accesului la finanţare în contextul actualei crize financiare şi
economice, subcapitolul 4.3 „Ajutor sub formă de garanţii" şi cu Decizia
Comisiei Europene C (2009)4501 din 5 iunie 2009.
CAPITOLUL I
Obiectul normei
Art. 1. - Prezenta normă instituie o schemă
transparentă de ajutor de stat, prin care Banca de Export-Import a României
EXIMBANK - S.A. (denumită în continuare EximBank) garantează, în
numele şi în contul statului, creditele bancare acordate întreprinderilor mici
şi mijlocii şi întreprinderilor mari pentru investiţii şi/sau pentru
activitatea curentă, valoarea garanţiei nedepăşind 90% din valoarea creditului
pe întreaga durată de creditare.
Art. 2. - Schema de ajutor de stat este actul în baza
căruia pot fi acordate alocări specifice individuale întreprinderilor definite
în mod general şi abstract, conform principiului stabilit în Regulamentul (CE)
nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de
aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 3. - Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul
acestei scheme se face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat
prevăzute în Comunicarea Comisiei Europene referitoare la Cadrul comunitar
temporar pentru măsurile de ajutor de stat de sprijinire a accesului la
finanţare în contextul actualei crize financiare şi economice (versiunea
consolidată)1, în scopul deblocării accesului la finanţare al
operatorilor economici şi asigurării continuităţii în desfăşurarea activităţii
acestora.
1 Publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 83/2009.
Art. 4. -Autoritatea responsabilă de administrarea
schemei de ajutor de stat este EximBank, în calitate de furnizor de ajutor de
stat.
CAPITOLUL II
Definiţii
Art. 5. - In cadrul prezentei norme, următorii termeni
se definesc astfel:
a) ajutor de stat - orice măsură care
îndeplineşte criteriile prevăzute la art. 87(1) din Tratatul CE;
b) întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) - acele
întreprinderi care au mai puţin de 250 de angajaţi şi care au fie o cifră de
afaceri anuală netă care nu depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane euro,
fie un rezultat anual al bilanţului contabil care nu depăşeşte echivalentul în
lei a 43 milioane euro;
- în cadrul categoriei IMM, întreprindere mijlocie -
întreprinderea care are între 50 şi 249 de salariaţi şi realizează o cifră de
afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalentul în lei, sau un
rezultat anual al bilanţului contabil care nu depăşeşte echivalentul în lei a
43 milioane euro;
- în cadrul categoriei de IMM, întreprindere mică -
întreprinderea care are între 10 şi 49 de salariaţi şi a cărei cifră de afaceri
anuală netă sau rezultatul anual al bilanţului contabil nu depăşeşte
echivalentul în lei a 10 milioane euro;
- în cadrul categoriei de IMM, microîntreprindere -
întreprinderea care are mai puţin de 10 salariaţi şi a cărei cifră de afaceri
sau rezultat anual al bilanţului contabil nu depăşeşte echivalentul în lei a 2
milioane euro.
Calculul cifrei de afaceri şi al numărului de salariaţi
se face ţinându-se cont de statutul întreprinderii, respectiv întreprindere
autonomă, legată sau parteneră, astfel cum sunt acestea definite în Legea nr.
346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, care a preluat
prevederile anexei la Recomandarea CE din 6 mai 2003 privind definiţia
microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003;
c) întreprinderi mari - întreprinderi care nu
îndeplinesc criteriile pentru a fi considerate IMM;
d) întreprindere în dificultate - în
conformitate cu art. 1(7) din Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6
august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa
comună în aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat (Regulament general de
exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L 214 din 9 august 2008, (în cazul IMM-urilor) şi în conformitate
cu pct. 2.1 din Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate2 (în cazul
întreprinderilor mari), o întreprindere este considerată în dificultate în
următoarele situaţii:
(i) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată,
atunci când se constată pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social
şi a mai mult de un sfert din capital în ultimele 12 luni;
(ii) în cazul unei societăţi în care cel puţin o parte
din asociaţi răspunde nelimitat de datoriile întreprinderii, atunci când s-a
pierdut mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din
evidenţele contabile ale societăţii, şi când mai mult de un sfert din acest
capital s-a pierdut în decursul ultimelor 12 luni;
(iii) în cazul oricărei întreprinderi, indiferent de
forma juridică, care întruneşte condiţiile prevăzute de legislaţia naţională,
pentru a face obiectul procedurilor colective de insolvenţă.
Chiar în cazul în care niciuna dintre condiţiile
prevăzute la pct. (i), (ii) sau (iii) nu este îndeplinită, o întreprindere
poate fi considerată în dificultate când prezintă simptome precum: cifra de
afaceri în scădere, înregistrează pierderi, acumulează datorii, scade fluxul de
numerar, cresc stocurile, există exces de capacitate etc. Un IMM cu o vechime
de mai puţin de 3 ani de la înfiinţare nu este considerat a fi în dificultate
în această perioadă, cu excepţia cazului în care îndeplineşte condiţiile de la
pct. (iii);
e) garanţie - angajament asumat de EximBank
materializat într-o scrisoare de garanţie, conform căruia EximBank se angajează
să plătească băncii finanţatoare o parte din pierderea suportată ca urmare a
producerii riscului de credit;
f) banca finanţatoare - banca comercială care
acordă creditul de investiţii sau capital de lucru operatorului economic.
CAPITOLUL III
Bugetul şi durata schemei
Art. 6. - Pentru facilitatea acordată conform schemei
de ajutor de stat instituită prin prezenta normă, EximBank acţionează în numele
şi în contul statului.
Art. 7. - Fondul pentru garanţiile acordate conform
schemei are un cuantum total de 250 milioane lei în anul 2009 şi 200 milioane
lei în anul 2010. Bugetul total al schemei pe perioada de implementare
2009-2010 este de 20,34 milioane iei, defalcat pe ani, astfel:
|
2009
|
2010
|
Ajutor de stat - milioane lei
|
11,3
|
9,04
|
Număr estimat de beneficiari
|
100
|
80
|
Art. 8. - EximBank acordă garanţii la credite pentru
investiţii sau capital de lucru, conform prezentei scheme, până la data de 31
decembrie 2010. Reducerea primei de garantare se aplică pe o perioadă de 2 ani
de la data acordării garanţiei.
CAPITOLUL IV
Descrierea garanţiei
Art. 9. -In cadrul schemei se acordă facilităţi sub
formă de garanţii ce pot acoperi maximum 90% din valoarea unui credit nou
pentru investiţii şi/sau capital de lucru, acordat de o bancă comercială.
Solicitanţii pot beneficia de o reducere a primei de garantare pentru o
perioadă de maximum 2 ani de la data acordării garanţiei.
Art. 10. -Ajutorul de stat acordat în baza prezentei
scheme constă în diferenţa dintre prima de garantare stabilită conform
prevederilor art. 25 şi prima de garantare redusă (cu 25% în cazul IMM-urilor
şi cu 15% în cazul întreprinderilor mari) stabilită conform art. 26 şi plătită
de către beneficiarul creditului în primii 2 ani de garantare.
Art. 11. - Garanţia se acordă numai în completarea
garanţiilor reale/personale constituite de operatorul economic la creditul pe
care îl contractează de la banca comercială.
Art. 12. - Schema se aplică beneficiarilor care depun o
cerere de garantare până cel târziu în data de 30 octombrie 2010, iar garanţia
va fi acordată de către EximBank până cel târziu la data de 31 decembrie 2010.
Art. 13. - Durata creditului garantat nu trebuie să depăşească
6 ani în cazul creditelor pentru investiţii şi 4 ani în cazul creditelor pentru
capital de lucru. Valoarea garanţiei se reduce pro rata pe măsura
îndeplinirii obligaţiilor de către operatorul economic.
2 Publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene OJ C nr. 244/2004.
Art. 14. - Valoarea maximă a creditului pentru care se
acordă garanţia nu trebuie să depăşească totalul cheltuielilor cu salariile ale
operatorului economic (inclusiv cheltuielile cu asigurările sociale şi costul
cu personalul care lucrează în locaţiile societăţii, dar care este oficial pe
statul de plată al unor subcontractanţi) pentru anul 2008. In cazul
operatorilor economici înfiinţaţi la sau după 1 ianuarie 2008, valoarea maximă
a creditului nu trebuie să depăşească valoarea estimată a cheltuielilor anuale
cu salariile însumate pentru primii 2 ani de activitate.
Art. 15. - Perioada de valabilitate a garanţiei poate
fi maxim durata creditului plus o perioadă de până la 30 de zile
calendaristice.
Art. 16. - Garanţia se acordă în moneda creditului.
CAPITOLUL V
Beneficiari şi criterii de eligibilitate
Art. 17. - Beneficiarii schemei de ajutor instituite
prin prezenta normă sunt persoane juridice care îşi desfăşoară activitatea pe
teritoriul României, respectiv IMM-uri şi întreprinderi mari care nu erau în
dificultate financiară la data de 1 iulie 2008, dar care se află în dificultate
financiară la momentul solicitării garanţiei, ca urmare a apariţiei crizei
economico-financiare mondiale.
Art. 18. - Nu sunt eligibile pentru acordarea garanţiei
creditele acordate pentru:
a) producţia de armament;
b) jocuri de noroc;
c) producţia de alcool şi tutun;
d) tranzacţii imobiliare (construirea/achiziţionarea de
bunuri imobile în scopul vânzării/închirierii).
Art. 19. -In cazul în care operatorul economic face
obiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor declarat incompatibil aflat în
curs de executare, acesta nu este eligibil pentru acordarea garanţiei până la
rambursarea integrală a ajutorului de recuperat şi a eventualelor dobânzi
aferente. In acest caz se vor prezenta documentele justificative privind
efectuarea plăţii.
CAPITOLUL VI
Documentaţia şi analiza garanţiilor
Art. 20. - Pentru a beneficia de măsura de ajutor de
stat prevăzută de prezenta normă, operatorii economici transmit la EximBank o
cerere de garantare, însoţită în principal de:
a) documentaţia juridică (act constitutiv, certificat
de înregistrare la ORC, certificat constatator, în original etc);
b) documentaţia financiară (situaţiile financiare
aprobate, aferente ultimelor două exerciţii financiare încheiate, situaţii
financiare la data de 1 iulie 2008, ultima balanţă de verificare încheiată,
informaţii privind categoria de performanţă financiară stabilită de către banca
finanţatoare etc);
c) documentaţie comercială (detalii ale proiectului de
investiţii - studiu de fezabilitate, plan de afaceri, studiu de piaţă,
proiectul contractului de credit etc);
d) declaraţie pe propria răspundere privind încadrarea
în categoria firmelor în dificultate financiară;
e) declaraţie pe propria răspundere privind încadrarea
în categoria de IMM (după caz);
f) declaraţia referitoare la ajutoarele de minimis şi
alte ajutoare de stat primite, pentru aceleaşi costuri eligibile, cu
menţionarea bazei legale.
Art. 21. - Cererea de garantare completată, însoţită de
documentele justificative, se depune la sediul unităţilor teritoriale EximBank,
care vor înregistra cererile într-un registru unic. Unităţile teritoriale au
dreptul să solicite informaţii şi documente suplimentare atunci când elementele
cuprinse în cererea de garantare şi în documentaţia furnizată nu sunt
suficiente pentru stabilirea condiţiilor specifice ale operaţiunii de
garantare.
Art. 22. - Cererile de garantare vor fi analizate şi
aprobate, în limita bugetului anual alocat schemei de ajutor de stat, în
funcţie de data şi numărul înregistrării documentelor prevăzute la art. 21, cu
parcurgerea următoarelor etape:
a) analiza documentaţiei juridice;
b) analiza economico-financiară, inclusiv a documentaţiei
comerciale;
c) determinarea categoriei de performanţă financiară -
categoria de performanţă financiară astfel obţinută se va compara cu cea
calculată de banca finanţatoare şi se va lua în considerare categoria de
performanţă financiară cea mai slab cotată;
d) analiza condiţiilor de creditare;
e) analiza riscurilor implicate de operaţiunea de
garantare.
Art. 23. - Pe baza rezultatelor analizei, EximBank
propune spre aprobare acordarea de garanţii în baza prezentei scheme, pe
principiul „primul venit, primul servit", operatorilor economici aflaţi în
dificultate financiară ca urmare a efectelor crizei economico-financiare şi
care prezintă un plan de afaceri/investiţii destinat îmbunătăţirii
performanţelor economice în scopul depăşirii stării de dificultate.
CAPITOLUL VII
Prima de garantare
Art. 24. - Suportarea riscului de către stat se
remunerează printr-o primă corespunzătoare aferentă sumei garantate, luându-se
în considerare caracteristicile garanţiei şi ale creditului aferent (valoarea
şi durata tranzacţiei, garanţii colaterale oferite de către operatorul economic
împrumutat, precum şi antecedentele care influenţează evaluarea ratei de
recuperare, probabilitatea ca operatorul economic să înceteze plata creditului
din cauza situaţiei financiare în care se află, a sectorului de activitate din
care face parte şi a perspectivelor sale).
Art. 25. - Pe durata perioadei de garantare, operatorii
economici care nu se aflau în dificultate la data de 1 iulie 2008, dar care se
află la momentul solicitării garanţiei în dificultate ca urmare a crizei, pot
beneficia de garanţia statului ce acoperă maximum 90% dintr-un credit nou,
contractat pentru investiţii şi/sau capital de lucru, plătind o primă anuală
(„prima safe harbour") calculată pe baza ratingului (categoriei de
performanţă financiară) fiecărui operator economic stabilit la momentul
acordării ajutorului şi a nivelului de colateralizare a creditului3,
după cum urmează:
% p.a.
Categoria de performanţă
financiară
|
Nivel de colateralizare
|
Ridicat
|
Normal
|
Scăzut
|
A
|
0,55
|
0,8
|
0,8
|
B
|
0,8
|
1
|
1
|
C
|
1
|
2
|
2
|
D
|
2
|
3,8
|
6,3
|
E
|
6,3
|
6,3
|
9,8
|
Art. 26. - In primii 2 ani de garantare, beneficiarului
garanţiei i se acordă reduceri în ceea ce priveşte plata primei de garantare
faţă de valorile din tabelul de mai sus, după cum urmează:
- de 25% din prima anuală safe harbour ce
trebuie plătită, în cazul IMM-urilor;
- de 15% din prima anuală safe harbour ce
trebuie plătită, în cazul întreprinderilor mari.
Art. 27. -In cazul IMM-urilor şi întreprinderilor mari
pentru care nu se poate stabili categoria de performanţă financiară, cum ar fi
întreprinderi cu un obiectiv specific de activitate sau întreprinderi noi,
prima de garantare safe harbour poate fi de minimum 3,8% p.a., dar nu
poate fi mai mică decât prima care s-ar aplica în cazul
companiei/companiilor-mamă. Şi în astfel de cazuri se aplică o reducere (de 25%
pentru IMM-uri, respectiv 15% pentru întreprinderi mari) a primei de garantare
în primii 2 ani de la acordarea garanţiei.
CAPITOLUL VIII
Aprobarea şi administrarea garanţiilor
Art. 28. - Pe baza rezultatelor analizei, EximBank
stabileşte condiţiile de acordare a garanţiei şi le supune spre aprobare
Comitetului Interministerial pentru Finanţări, Garanţii şi Asigurări. Ulterior
aprobării, EximBank încheie cu banca finanţatoare şi societatea comercială o
convenţie de garantare prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile
părţilor, inclusiv modalitatea de calcul şi plată a primei de garantare.
Art. 29. - EximBank va monitoriza derularea garanţiei,
pe baza informaţiilor transmise de banca finanţatoare.
Art. 30. - Banca finanţatoare are dreptul la plata
valorii de executare a garanţiei o singură dată de la producerea riscului de
credit, în termenii şi condiţiile prevăzute în Convenţia de garantare încheiată
între EximBank, banca finanţatoare şi operatorul economic. Cererea de executare
trebuie transmisă la EximBank în cadrul perioadei de valabilitate a garanţiei.
Art. 31. - Valoarea de executare a garanţiei se
stabileşte prin aplicarea procentului garantat la soldul creditului
(principalul).
Art. 32. - (1) După plata valorii de executare a
garanţiei, EximBank va lua toate măsurile necesare pentru recuperarea sumelor
plătite din fondurile statului, atât împotriva operatorului economic, cât şi
împotriva oricărei alte persoane asupra căreia operatorul economic şi-a
transferat obligaţiile.
(2) Recuperarea prin executare silită se efectuează
prin corpul executorilor fiscali al EximBank, conform prevederilor Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, sau prin alte legi speciale.
CAPITOLUL IX
Regula de cumul
Art. 33. -Ajutorul de stat acordat în baza prezentei norme
nu va fi cumulat cu ajutorul de minimis acordat în baza Regulamentului
(CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea
articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de minimis, pentru aceleaşi
costuri eligibile.
Art. 34. - Operatorii economici pot beneficia de ajutor
de stat în baza prezentei norme numai după deducerea din această sumă a
ajutorului de minimis primit pentru acelaşi obiectiv după data de 1
ianuarie 2008.
Art. 35. - Ajutoarele de stat acordate în baza
prezentei norme pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat în sensul art. 87
alin. (1) din Tratatul CE, indiferent dacă acestea provin din fonduri naţionale
sau comunitare (inclusiv împrumuturi de la Banca Europeană de Investiţii), cu
condiţia ca asemenea cumul să nu depăşească intensitatea maximă admisibilă
prevăzută de regulamentele aplicabile.
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale
Art. 36. - EximBank se obligă să păstreze toate
informaţiile referitoare la garanţiile acordate conform prezentei scheme,
pentru o perioadă de 10 ani, inclusiv cele privind îndeplinirea criteriilor de
eligibilitate şi cele conform cărora operatorii economici nu erau companii în
dificultate la data de 1 iulie 2008. Aceste informaţii vor putea fi transmise
Comisiei, la cererea acesteia.
Art. 37. - EximBank va monitoriza respectarea
condiţiilor prevăzute în prezenta normă pe toată perioada de derulare a
schemei. In situaţia în care se constată nerespectarea obiectivelor pentru care
au fost contractate creditele pentru care a fost solicitată garanţia statului
în baza prezentei norme, EximBank va întreprinde toate demersurile necesare
pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente,
calculate conform prevederilor comunitare în vigoare.
Art. 38. - Recuperarea ajutorului de stat se realizează
conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind
procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 39. - Beneficiarii de ajutor de stat au obligaţia
să ţină o evidenţă specifică a tuturor ajutoarelor primite atât în baza
prezentei norme, cât şi a altor scheme de ajutor de stat.
Art. 40. - EximBank va transmite o raportare anuală
Consiliului Concurenţei cu privire la implementarea prezentei scheme, în forma
prevăzută de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de
stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr.
175/20074.
Art. 41. -In scopul aplicării prezentei norme, EximBank
emite proceduri care se supun aprobării Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări.
3 A se vedea
Comunicarea Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de
referinţă şi de scont, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C
14 din 19 ianuarie 2008.
4 Publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.